İDDK: Yatılı sosyal hizmet kuruluşlarında fiilen gorev yapan KKS'lilere ilave tazminat odenmez T.C.
DANIŞTAY İDARİ DAVA DAİRELERİ
KURULU
Esas No: 2022/59
Karar No : 2022/50
BOLGE İDARE MAHKEMESİ KARARLARI ARASINDAKİ AYKIRILIĞIN GİDERİLMESİ İSTEMİ HAKKINDA KARAR
Ankara Bolge İdare Mahkemesi Başkanlar Kurulunun 03/06/2022 tarih ve E:2022/70, K:2022/70 sayılı kararıyla;
..................... vekili Av. ......... tarafından, Ankara Bolge İdare Mahkemesi 7. İdari Dava Dairesinin 02/02/2022 tarih ve E:2021/1402, K:2022/277 sayılı kararı ve İzmir Bolge İdare Mahkemesi 5. İdari Dava Dairesinin 28/12/2021 tarih ve E:2021/1992, K:2021/2135 sayılı kararları arasındaki aykırılığın giderilmesinin istenmesi nedeniyle,
"Aykırılığın, davanın reddi yolundaki Ankara Bolge İdare Mahkemesi 7. İdari Dava Dairesi kararı doğrultusunda giderilmesi gerektiği" goruşuyle, 2576 sayılı Bolge İdare Mahkemeleri, İdare Mahkemeleri ve Vergi Mahkemelerinin Kuruluşu ve Gorevleri Hakkında Kanun'un 3/C maddesinin beşinci fıkrası uyarınca karar verilmesi icin dosyanın Danıştaya gonderilmesi uzerine,
Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulunca, Tetkik Hakimi'nın acıklamaları dinlendikten sonra konu ile ilgili kararlar ve yasal duzenlemeler incelenerek gereği goruşuldu:
I-AYKIRILIĞIN GİDERİLMESİ İSTEMİNE KONU BOLGE İDARE MAHKEMESİ KARARLARI :
A-ANKARA BOLGE İDARE MAHKEMESİ 7. İDARİ DAVA DAİRESİNİN E:2021/1402 SAYILI DOSYASINA KONU YARGILAMA SURECİ:
Dava konusu istemin ozeti: ..... ili, .... İlcesi, ...... ...... Huzurevi Yaşlı Bakım ve Rehabilitasyon Merkezi Mudurluğunde kadro karşılığı sozleşmeli personel statusunde psikolog unvanıyla gorev yapan davacı tarafından, ...... Valiliği ile .... ve Bakanlığı aleyhine 2828 sayılı Sosyal Hizmetler Kanunu kapsamında yapılan fiili calışmalara istinaden ek odemeden yararlandırılması talepli başvurusunun reddine ilişkin Valiliğinin 13/07/2020 tarihli işlem ile bu işlemle bildirilen .... ve Bakanlığının 10/07/2020 tarihli işleminin iptali ile geriye donuk ek odemenin tamamının odenmesine karar verilmesi istenilmiştir.
Ankara 8. İdare Mahkemesinin 04/02/2021 tarih ve E:2020/1536, K:2021/244 sayılı kararının ozeti:

28/08/2019 tarih ve 2019/1 sayılı Kamu Gorevlileri Hakem Kurulu Kararının "Bazı sosyal hizmet calışanlarına ek odeme artışı" başlıklı 51. maddesinde yer alan, "2828 sayılı Sosyal Hizmetler Kanunu kapsamında yaşlı, ağır engelli ve cocuklara yonelik hizmet veren yatılı sosyal hizmet kuruluşlarında fiilen gorev yapan personele 375 sayılı Kanun Hukmunde Kararnameye ekli (I)sayılı Cetvele gore yararlanmakta oldukları ek odeme oranına 10 puan ilave edilir" kuralı aktarılarak,
Dosyanın incelenmesinden; Huzurevi Yaşlı Bakım ve Rehabilitasyon Merkezi
Mudurluğunde kadro karşılığı sozleşmeli personel statusunde psikolog olarak gorev yapan davacının, 2828 sayılı Kanun kapsamında yapılan fiili calışmalara istinaden ek odemeden yararlandırılması talepli başvurusunun dava konusu işlemlerle reddedilmesi uzerine bakılan davanın acıldığının anlaşıldığı,
Davacının yararlanmak istediği toplu sozleşme hukmunde acıkca, 2828 sayılı Sosyal Hizmetler Kanunu kapsamında yaşlı, ağır engelli ve cocuklara yonelik hizmet veren yatılı sosyal hizmet kuruluşlarında fiilen gorev yapan personele 375 sayılı Kanun Hukmunde Kararname'ye ekli (I) sayılı cetvele gore yararlanmakta oldukları ek odeme oranına 10 puan ilave edileceği belirtildiğinden, Mahkemelerince verilen ara kararı cevabından davacının dava konusu işleme esas başvurusundan once 375 sayılı Kanun Hukmunde Kararname kapsamında ek odemeden yararlandırılmadığı anlaşılmakla, davacının yararlanmak istediği 10 puan ilaveli ek odemenin on şartının halihazırda 375 sayılı Kanun Hukmunde Kararname'ye ekli (I) sayılı cetvele gore yararlanmakta olduğu bir ek odemenin varlığına bağlı olduğu ve davacının ek odemeden faydalanmadığı acıkca ortaya konulduğundan, bu ek odemeye 10 puan ilave edilmek suretiyle faydalanmasının mumkun olmadığı, dolayısıyla başvurusunun reddine ilişkin dava konusu işlemde hukuka aykırılık bulunmadığı,
Diğer yandan, dava konusu işlem hukuka uygun olduğundan, davacının geriye donuk ek odemenin tamamının hesaplanarak odenmesi talebinin de reddi gerektiği gerekcesiyle davanın reddine karar verilmiştir.

Ankara Bolge İdare Mahkemesi 7. İdari Dava Dairesinin 02/02/2022 tarih ve E:2021/1402, K:2022/277 sayılı kararının ozeti:
İstinaf başvurusuna konu İdare Mahkemesi kararının usul ve hukuka uygun olduğu, istinaf başvurusunun kabulunu gerektiren başka bir neden de bulunmadığı gerekcesiyle istinaf başvurusunun reddine kesin olarak karar verilmiştir.
B-İZMİR BOLGE İDARE MAHKEMESİ 5. İDARİ DAVA DAİRESİNİN E:2021/1992 SAYILI DOSYASINA KONU YARGILAMA SURECİ:
Dava konusu istemin ozeti: ..... ili, ........ ..... ........ .... ....... Yaşlı Bakım ve Rehabilitasyon Mudurluğunde kadro karşılığı sozleşmeli personel statusunde fizyoterapist unvanıyla gorev yapan davacı tarafından, ..... Valiliği aleyhine 2828 sayılı Sosyal Hizmetler Kanunu kapsamında yapılan fiili calışmalara istinaden ek odemeden yararlandırılması talepli 29/03/2021 tarihli başvurusunun reddine ilişkin ..... Valiliğinin 29/03/2021 tarihli işlemin iptaline ve başvuru tarihinden geriye doğru 60 gunluk ek odeme alacağına 10 puan ilave edilerek odenmesine ve odemenin bu şekilde devam etmesine karar verilmesi istenilmiştir.
İzmir 3. İdare Mahkemesinin 18/10/2021 tarih ve E:2021/663, K:2021/1509 sayılı kararının ozeti:

Anayasa'nın "Calışma Hakkı ve Odevi" başlıklı 49. maddesinde, "Calışma, herkesin hakkı ve odevidir. Devlet, calışanların hayat seviyesini yukseltmek, calışma hayatını geliştirmek icin calışanları ve işsizleri korumak, calışmayı desteklemek, işsizliği onlemeye elverişli ekonomik bir ortam yaratmak ve calışma barışını sağlamak icin gerekli tedbirleri alır.",
2828 sayılı Sosyal Hizmetler Kanunu'nun "Amac" başlıklı 2. maddesinde, "Bu Kanun, sosyal hizmetlerle ilgili tum kamu kurum ve kuruluşları ile gercek kişileri ve ozel hukuk tuzelkişilerini, sosyal hizmet kurum ve kuruluşlarında calışan personeli, sosyal hizmetlerden faydalananları ve faydalanacak durumda olanları kapsar." hukmu, "Tanımlar" başlıklı 3.maddesinde, "...f) Sosyal hizmet kuruluşları; bu Kanunun amacına ve belirtilen esaslara uygun faaliyette bulunan kuruluşlar olup bunlardan; ... 12. Cocuk Evleri Sitesi: Korunma ihtiyacı olan cocukların bakımlarının sağlandığı aynı yerleşkede bulunan birden fazla ev tipi sosyal hizmet biriminden oluşan kuruluşu,", "Personel statusu" başlıklı 16. maddesinde, "Kurum personeli hakkında 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu hukumleri uygulanır. Kurum, hizmetin gereği veya daimi kadro ile yapılamayan veya daimi kadro ile yapılması gucluk arzeden işler icin sozleşme ile personel calıştırabilir..." ,
01/09/2019 tarih ve 30875 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan Kamu Gorevlileri Hakem Kurulu kararının Kamu Gorevlilerinin Geneline ve Hizmet Kollarına Yonelik Mali ve Sosyal Haklar bolumunun "Bazı sosyal hizmet calışanlarına ek odeme artışı" başlıklı 51. maddesinde, "2828 sayılı Sosyal Hizmetler Kanunu kapsamında yaşlı, ağır engelli ve cocuklara yonelik hizmet veren yatılı sosyal hizmet kuruluşlarında fiilen gorev yapan personele 375 sayılı Kanun Hukmunde Kararnameye ekli (I) sayılı Cetvele gore yararlanmakta oldukları ek odeme oranına 10 puan ilave edilir." kuralları aktarılarak,
Dosyanın incelenmesinden; ......... ........ ..... ........ .... ....... Yaşlı Bakım ve Rehabilitasyon Mudurluğunde kadro karşılığı sozleşmeli personel statusunde fizyoterapist olarak gorev yapan davacının, 2828 sayılı Kanun kapsamında yapılan fiili calışmalara istinaden ek odemeden yararlandırılması talepli başvurusunun dava konusu işlemle reddedilmesi uzerine bakılan davanın acıldığının anlaşıldığı,
Kamu Gorevlileri Hakem Kurulu Kararının Kamu Gorevlilerinin Geneline ve Hizmet Kollarına Yonelik Mali ve Sosyal Haklar bolumunun "Bazı sosyal hizmet calışanlarına ek odeme artışı" başlıklı 51. maddesinde, 2828 sayılı Sosyal Hizmetler Kanunu kapsamında yaşlı, ağır engelli ve cocuklara yonelik hizmet veren yatılı sosyal hizmet kuruluşlarında fiilen gorev yapan personele 375 sayılı Kanun Hukmunde Kararname'ye ekli (I) sayılı cetvele gore yararlanmakta oldukları ek odeme oranına 10 puan ilave edileceğinin duzenlendiği, anılan hukumde fiilen calışma şartının arandığı, sozleşmeli personel ile kadrolu personel arasında bir ayrım gozetilmediği; davacının da 2828 sayılı Kanun kapsamında korunma ihtiyacı olanlara yonelik hizmet veren yatılı sosyal hizmet kuruluşta fiilen gorev yaptığı anlaşılmakla, anılan Hakem Kurulu Kararı uyarınca sozleşmeli personele ek odeme yapılmasının gerektiği acık olduğundan, dava konusu işlemde hukuka uygunluk bulunmadığı sonucuna varıldığı,
Diğer taraftan, dava konusu işlem hukuka aykırı bulunduğundan, davacının, başvuru tarihinden geriye doğru 60 gunluk ek odeme alacağına 10 puan ilave edilerek yasal faiziyle birlikte davacıya odenmesi gerektiği gerekcesiyle dava konusu işlemin iptaline, başvuru tarihinden

(29/03/2021) geriye doğru 60 gunluk sureden itibaren eksik odenen tutarın yasal faiziyle birlikte davacıya odenmesine karar verilmiştir.
İzmir Bolge İdare Mahkemesi 5. İdari Dava Dairesinin 28/12/2021 tarih ve E:2021/1992, K:2021/2135 sayılı kararının ozeti:
İzmir 3. İdare Mahkemesinin 18/10/2021 tarih ve E:2021/663, K:2021/1509 sayılı kararının usul ve hukuka uygun olduğu, kaldırılmasını gerektiren bir neden bulunmadığı gerekcesiyle istinaf başvurusunun reddine kesin olarak karar verilmiştir.
II-İNCELEME VE GEREKCE: MADDİ OLAY:
Kadro karşılığı sozleşmeli personel statusunde gorev yapan personel tarafından, 2828 sayılı Sosyal Hizmetler Kanunu kapsamında yapılan fiili calışmalara istinaden 28/08/2019 tarih ve 2019/1 sayılı Kamu Gorevlileri Hakem Kurulu Kararının "Bazı sosyal hizmet calışanlarına ek odeme artışı" başlıklı 51. maddesinde yer alan, "2828 sayılı Sosyal Hizmetler Kanunu kapsamında yaşlı, ağır engelli ve cocuklara yonelik hizmet veren yatılı sosyal hizmet kuruluşlarında fiilen gorev yapan personele 375 sayılı Kanun Hukmunde Kararnameye ekli (I) sayılı Cetvele gore yararlanmakta oldukları ek odeme oranına 10 puan ilave edilir" hukmu uyarınca soz konusu ek odeme artışından yararlandırılması talebiyle yapılan başvuruların reddedilmesi uzerine acılan davalarda verilen farklı nitelikteki kararların kesinleşmesi uzerine incelenen aykırılığın oluştuğu gorulmuştur.
İLGİLİ MEVZUAT:
.
HUKUKİ DEĞERLENDİRME:
4688 sayılı Kanun'da; toplu sozleşmenin, kamu gorevlilerinin mali ve sosyal haklarını duzenleyen mevcut mevzuat hukumleri dikkate alınarak kamu gorevlilerine uygulanacak katsayı ve gostergeler, aylık ve ucretler, her turlu zam ve tazminatlar, ek odeme, toplu sozleşme ikramiyesi, fazla calışma ucreti, harcırah, ikramiye, doğum, olum ve aile yardımı odenekleri, cenaze giderleri, yiyecek ve giyecek yardımları ve diğer mali ve sosyal hakları kapsayacağı, Kamu Gorevlileri Hakem Kurulu Kararlarının kesin ve toplu sozleşme hukmunde olduğu kurala bağlanmıştır.
28/08/2019 tarih ve 2019/1 sayılı Kamu Gorevlileri Hakem Kurulu Kararıyla, 2828 sayılı Sosyal Hizmetler Kanunu kapsamında yaşlı, ağır engelli ve cocuklara yonelik hizmet veren yatılı sosyal hizmet kuruluşlarında fiilen gorev yapan personele, 375 sayılı Kanun Hukmunde Kararname'ye ekli (I) sayılı cetvele gore yararlanmakta oldukları ek odeme oranına 10 puan ilave edileceği belirtilmiştir.
Memurlara ve ceşitli statulerde istihdam edilen sozleşmeli personele yapılacak ek odeme tutarı, ilk olarak 375 sayılı Kanun Hukmunde Kararname'ye 21/03/2006 tarih ve 5473 sayılı Kanun'la eklenen Ek 3. madde ile kurala bağlanmıştır. Ek 3. maddenin ikinci fıkrasında, bu tutarın kadro karşılığı sozleşmeli olarak istihdam edilenlere odenmeyeceği hukmune yer verilmiştir.
Bu hukum, 375 sayılı Kanun Hukmunde Kararname'ye, 11/10/2011 tarih ve 666 sayılı Kanun Hukmunde Kararname'yle eklenen Ek 9. madde ile yururlukten kaldırılarak, yeniden kurala bağlanmıştır. Buna gore, 375 sayılı Kanun Hukmunde Kararname'nin Ek 9. maddesinin dokuzuncu fıkrasında kadro karşılığı sozleşmeli personel ile 399 sayılı Kanun Hukmunde Kararname'ye ekli (II) sayılı Cetvele dahil pozisyonlarda istihdam edilen sozleşmeli personel haric olmak uzere 5393 sayılı Belediye Kanunu'nun 49. maddesinin ucuncu fıkrası uyarınca calışan sozleşmeli personel ile ceşitli statulerde istihdam edilen sozleşmeli personele ek odeme yapılıp yapılmayacağı, yapılacak ek odeme oranını sozleşme ucreti ile ilişkilendirilmeksizin belirlemeye Cumhurbaşkanının yetkili olduğu duzenlenmiştir.
Yukarıda belirtilen mevzuat hukumlerinde, memurlara ve ceşitli statulerde istihdam edilen sozleşmeli personele yapılacak odemeden acıkca kadro karşılığı sozleşmeli personelin haric tutulduğu hukum altına alındığından; Kamu Gorevlileri Hakem Kurulu Kararıyla 2828 sayılı Sosyal Hizmetler Kanunu kapsamında yaşlı, ağır engelli ve cocuklara yonelik hizmet veren yatılı sosyal hizmet kuruluşlarında fiilen gorev yapan personele, 375 sayılı Kanun Hukmunde Kararname'ye ekli (I) sayılı cetvele gore yararlanmakta oldukları ek odeme oranına 10 puan ilave edileceği belirtilen ek odeme tutarının, kadro karşılığı sozleşmeli personele odenmeyeceği sonucuna varılmaktadır.
Bu durumda, 375 sayılı Kanun Hukmunde Kararname uyarınca ek odemeye 10 puan ilave edilmek suretiyle odenmesi talebiyle yaptığı başvurunun reddine ilişkin dava konusu işlemlerde hukuka aykırılık bulunmadığından, Bolge İdare Mahkemesi kararları arasındaki aykırılığın yukarıda belirtilen gerekceyle ret kararları doğrultusunda giderilmesi gerekmektedir.
III-SONUC :
Acıklanan nedenlerle; Bolge İdare Mahkemesi kararları arasındaki aykırılığın, davanın reddi doğrultusunda yukarıda belirtilen gerekceyle giderilmesine, kesin olarak, 21/09/2022 tarihinde oybirliği ile karar verildi.