
MEB, 4 Haziran'da yapılan LGS kapsamındaki merkezi sınav ozet raporunda, testlerdeki net ortalaması gecen yıla gore arttığından tercihler yapılırken tercih robotunun kullanılması ve yuzdelik dilimlere dikkat edilmesi onerildi. Merkezi sınav uygulaması, 4 Haziran'da Turkiye'nin 81 ilinde gercekleştirildi. Deprem nedeniyle olağanustu hal ilan edilen iller olan Adana, Adıyaman, Diyarbakır, Gaziantep, Hatay, Kahramanmaraş, Kilis, Malatya, Osmaniye ve Şanlıurfa'da ozel onlemler alınarak buradaki oğrencilerin istediği il ve ilcelerde sınava girebilmelerine imkan sağlandı.
Merkezi sınavda oturumlar, sınav sureleri, soru sayıları ve ders dağılımlarında herhangi bir değişiklik yapılmadı. Ancak merkezi sınavda, 2022-2023 eğitim oğretim yılı birinci donem sonu itibarıyla oğretimi tamamlanan konu ve kazanımlara gore sorular yer aldı.
Bakanlıkca hazırlanan ozet rapora gore, sınavın uygulanması surecinde 947 sınav merkezindeki 83 bin 247 salon kullanıldı. Sayısal ve sozel olmak uzere iki oturum halinde gercekleştirilen sınavda yaklaşık 380 bin oğretmen gorev yaptı. Başvuran toplam 1 milyon 246 bin 465 oğrencinin 1 milyon 30 bin 195'i sınava katıldı, sınava katılım oranı gecen yıla yakın seyrederek yuzde 82,65 oldu.
Sınava katılan 562 oğrenci, tum soruları doğru yanıtlayarak 500 tam puan aldı.
Testlerdeki net ortalaması gecen yıla gore artış gosterdi. Oğrencilerin sınavda daha yuksek netler elde etmesi nedeniyle ust dilimlerde yığılma beklendiğinden tercihlerin sağlıklı yapılabilmesi icin Bakanlıkca tercih robotu hazırlandı. Tercihler yapılırken tercih robotu kullanılarak yuzdelik dilimlere dikkat edilmesi onerildi.
Sınav performansı
Oğrencilerin sınav performanslarını değerlendirmek icin her bir alt testteki doğru cevap sayılarının dağılımı ve dağılıma ait istatistikler kullanıldı.
Soru sayısı 20 olan alt testler arasında en yuksek ortalama 9,99 ile Turkce alt testinde yakalandı. Fen bilimleri alt testine ait ortalama 9,01 ve matematik alt testine ait ortalama ise 5,95 olarak hesaplandı.
Soru sayısı 10 olan alt testler arasında ise ortalama doğru cevap sayısının en yuksek olduğu alt test 6,29 net ile din kulturu ve ahlak bilgisi oldu.
Bunu sırasıyla TC inkılap tarihi ve Ataturkculuk (6,06) ve yabancı dil (4,91) alt testleri takip etti.
400-500 puan aralığındaki oğrenci oranları gecen yıla gore arttı
Bu yılki sınavda, matematik ve Turkce alt testlerindeki doğru cevap ortalamaları gecen yıla gore daha yuksek oldu. Bu fark 400-500 puan aralığındaki oğrenci oranlarının gecen yıla gore artmasına neden oldu.
Merkezi sınavda kullanılan soruların nitelikleri madde gucluk indeksi ve ayırt edicilik indeksi dikkate alınarak incelendi. Elde edilen sonuclar, ortalama gucluğun 0,30 ile 0,63 arasında; ortalama ayırt ediciliğin ise 0,49 ile 0,75 arasında değiştiğini gosterdi. Hesaplanan ic tutarlılık anlamında guvenirlik katsayıları da 0,77 ile 0,92 arasında değerler aldı.
Kız oğrenciler, erkek oğrencilerden daha yuksek performans gosterdi
Onceki yıllarda gercekleştirilen LGS merkezi sınavları ve uluslararası değerlendirme calışmalarının bulgularına benzer şekilde, kız oğrencilerin erkek oğrencilerden daha yuksek performans gosterdiği goruldu.
20 soruya sahip alt testler icinde kız ve erkek oğrenciler arasındaki en buyuk farkın gorulduğu alt test Turkce oldu. Bu testte kız oğrencilerin ortalaması 10,72 iken erkek oğrencilerin ortalaması 9,26 oldu. 10 soruya sahip alt testlerde ise en buyuk farkın gorulduğu alt testin din kulturu ve ahlak bilgisi olduğu dikkati cekti. Bu testte kız oğrencilerin ortalaması 6,66 iken erkek oğrencilerin ortalaması ise 5,91 oldu.
LGS kapsamındaki merkezi sınav, 2018 yılından itibaren uygulanıyor. LGS aracılığıyla oğrencilerin ortaoğretim kurumlarına gecişi sınavlı ve sınavsız olmak uzere iki tur yerleştirme aracılığıyla gercekleştiriliyor.
Merkezi sınav, sınavla oğrenci alan okullara gecişte kullanılıyor ve oğrencilerin 6 ayrı alandaki akademik başarısını olcmek amacıyla uygulanıyor.