MEB bu atama doneminde 36 bin 489 adayı oğretmen olarak atadı. Peki aday memurlar 657'nin hangi hukumlerine tabi değil. Detaylar icin başlığa tıklayınız. Devlet memurlarının hakları 657 sayılı Kanunda duzenlenmiştir. Kanunun 3. bolumunde sadece aday memurlara uygulanacak 4 madde yer almaktadır. Adaylığa kabul edilme, adayların yetiştirilmesi, adaylık devresi icinde goreve son verme, adaylık suresi sonunda başarısızlık başlıklarından oluşan bu maddeler sadece aday memurlara uygulanmakta, 657^'nin diğer tum hukumleri ise hem aday hem de asil memurlara uygulanmaktadır.
ADAY MEMUR NE DEMEKTİR?
Memuriyete ilk defa atananlar "aday memur" olarak atanırlar. Aday memurluk suresi 1 yıldan az 2 yıldan fazla olamaz. Surenin 1 yıl mı yoksa 2 yıl mı olacağına kamu kurumunun kendisi karar vermektedir. Milli Eğitim Bakanlığı genel olarak 1 yılı uygulamaktadır.
657'nin konuya ilişkin hukmu şu şekildedir:

"Aday olarak atanmış Devlet memurunun adaylık suresi bir yıldan az iki yıldan cok olamaz."
ADAY MEMURKEN BAŞKA KURUMA NAKİL YAPILAMAZ
657'nin 54. maddesi şu şekildedir:
"Aday olarak atanmış Devlet memurunun adaylık suresi bir yıldan az iki yıldan cok olamaz ve bu sure icinde aday memurun başka kurumlara nakli yapılamaz."
Yukarıdaki hukumde de goruleceği uzere, aday memur iken başka kuruma nakil istenememektedir. Ama madde metni başka kuruma nakli yasaklamıştır eğer kurumun ic yonetmeliğinde ayrı bir yasaklama yok ise adaylık suresi icinde aday memurun kurum ici nakli mumkundur.

Diğer taraftan, uygulamaya esas goruşler veren Devlet Personel Başkanlığı aday memur iken sınavla bir başka kuruma atanmaya hak kazananların o kuruma naklen gecişlerinin, 657'nin 54. maddesinde yer alan sınırlamasına girmeyeceğini belirtmiştir. Bu şu anlama gelmektedir. Bir oğretmen aday memur iken, orneğin Kasım 2013 KPSS tercih işlemlerinde başka bir kuruma memur olarak yerleşirse, iki kurumun muvafakatıyla, 657'nin 54. maddesinde yer alan "aday memurun başka kurumlara nakli yapılamaz." sınırlamasına takılmaksızın, naklen atandığı kuruma gecebilir.
ADAY MEMURLAR HANGİ EĞİTİMLERE TABİ TUTULACAK
657'nin 55. maddesi şu şekildedir:
"Aday olarak atanan memurların once butun memurların ortak vasıfları ile ilgili temel eğitime, bilahare sınıfları ile ilgili hazırlayıcı eğitime ve staja tabi tutulmaları ve Devlet memuru olarak atanabilmeleri icin başarılı olmaları şarttır.
Temel eğitim ile hazırlayıcı eğitim aynı kurumda yapılır.
Eğitim sureleri, programları, değerlendirme esasları ve hangi kurumların sorumluluğunda yapılacağı ve diğer hususlar Başbakanlıkca hazırlanacak bir yonetmelikle duzenlenir."
Maddede belirtildiği uzere temel, hazırlayıcı eğitim ile staj olmak uzere, aday memur iken 3 eğitim duzenlenmektedir.

KAPAT [X]
ADAYLIK SURESİ İCİNDE DİSİPLİN CEZASI ALANIN MEMURİYETİ SONA ERDİRİLİR
657 sayılı Kanunun 57. maddesinde 2011 yılında onemli bir değişiklik yapılmıştır. Yapılan değişiklik şu şekildedir:
"Adaylık suresi icinde disiplin cezası almış olanların disiplin amirlerinin teklifi ve atamaya yetkili amirin onayı ile ilişikleri kesilir."
Yukarıdaki madde gereğince, aday memur iken kişi uyarma cezası alsa dahi memuriyetine son verilmektedir. 657 sayılı Kanunun disiplin cezalarını duzenleyen maddelerinde ise amire cok takdir hakkı tanınmıştır. Bu nedenle tum aday memurların adaylık suresince dikkatli olmaları gerekmektedir.
ADAY MEMUR 1 YIL BOYUNCA YILLIK İZİN HAKKINA SAHİP DEĞİL

İlk kez Devlet memurluğuna atananlar 1 yıl boyunca, 20 gun olan yıllık izin hakkını kullanamayacak. 1 yıllık sure, goreve başladığı tariğhten itibaren başlayacaktır.
ADAY MEMUR MAZARET İZİNLERİNİ KULLANABİLİR
Aday memurlar, asil memurlar gibi doğum izin hakkına sahiptir. Bu konuya ilişkin 657 hukmu şu şekildedir: "A) Kadın memura; doğumdan once sekiz, doğumdan sonra sekiz hafta olmak uzere toplam onaltı hafta sureyle analık izni verilir. Coğul gebelik durumunda, doğum oncesi sekiz haftalık analık izni suresine iki hafta eklenir. Ancak beklenen doğum tarihinden sekiz hafta oncesine kadar sağlık durumunun calışmaya uygun olduğunu tabip raporuyla belgeleyen kadın memur, isteği halinde doğumdan onceki uc haftaya kadar kurumunda calışabilir. Bu durumda, doğum oncesinde bu rapora dayanarak fiilen calıştığı sureler doğum sonrası analık izni suresine eklenir. Doğumun erken gercekleşmesi sebebiyle, doğum oncesi analık izninin kullanılamayan bolumu de doğum sonrası analık izni suresine ilave edilir. Doğumda veya doğum sonrasında analık izni kullanılırken annenin olumu halinde, isteği uzerine memur olan babaya anne icin ongorulen sure kadar izin verilir."
Yine aday memurlar olum ve evlenme izni hakkına sahiptir. Bu konuya dair 657 hukmu şu şekildedir: "B) Memura, eşinin doğum yapması halinde, isteği uzerine on gun babalık izni; kendisinin veya cocuğunun evlenmesi ya da eşinin, cocuğunun, kendisinin veya eşinin ana, baba ve kardeşinin olumu hallerinde isteği uzerine yedi gun izin verilir. "
Başka mazaretler halinde de izin verilmektedir. 657 sayılı Kanunun 104. maddesinin (C) bendinde bu durum şu şekilde duzenlenmiştir: "(A) ve (B) fıkralarında belirtilen haller dışında, merkezde atamaya yetkili amir, ilde vali, ilcede kaymakam ve yurt dışında diplomatik misyon şefi tarafından, birim amirinin muvafakati ile bir yıl icinde toptan veya bolumler halinde, mazeretleri sebebiyle memurlara on gun izin verilebilir. Zaruret halinde oğretmenler haric olmak uzere, aynı usulle on gun daha mazeret izni verilebilir. Bu takdirde, ikinci kez verilen bu izin, yıllık izinden duşulur."
Aday Devlet memurları yıllık izin hakkına sahip olmadığı icin ikinci 10 gunluk izni kullanamamaktadır.
ADAY MEMURLARA ADAYLIK SURESİNCE KADEME İLERLEMESİ UYGULANMAZ
657 sayılı Kanunun 158. maddesi hukmu şu şekildedir:
"Aday memurlara, asaletleri tasdik edilinceye kadar kademe ilerlemesi uygulanmaz."
Detaylı bilgi icin tıklayınız.
DOĞUM VE ASKERLİK SURELERİ ADAYLIKTAN SAYILMIYOR
Bu konudaki detaylı haber icin tıklayınız.