Başlık garip gelebilir ama unvan, derece ve kademesi aynı olan iki memurun maaşı arasında bu kadar maaş farkı bulunmaktadır. İsterseniz cevabını acıklayalım. Her iki memur da mufettiş ve dereceleri 7/1'dir. Ancak, birisi 5510 sayılı Kanun'a tabi olarak goreve başlamıştır, diğeri ise 5434 sayılı Kanun'a gore işe başlamıştır.
5434 sayılı Kanun'a tabi olarak 7/1 derecede gorev yapan mufettiş 3.803 TL net maaş alırken, 5510 sayılı Kanun'a tabi olarak 7/1 derecede gorev yapan mufettiş 3.679 TL net maaş almaktadır. İki maaş arasında ise 124 TL'lik maaş farkı oluşmaktadır. Bu farkın temel sebebi ise brut maaştan yapılan emekli kesintilerinin farklı olmasıdır.
Adaylık doneminde mağdur olanlar donuş icin uc yıl beklemek zorunda mıdır?
Aday memur olarak gorev yapmaktayken almış olduğum uyarma cezası nedeniyle gorevime son verilmiştir. Anayasa Mahkemesi tarafından verilen karar gereğince kamuya tekrar nasıl donebilirim?

Daha once bu koşeden aday memurların mağduriyetlerinin cozulmesi icin bircok yazı kaleme almış olmamıza rağmen cozum uretilmemişti. Anayasa Mahkemesi 14/11/2013 tarihli ve E.: 2013/15, K.: 2013/131 sayılı Kararı ile sorunu kokten cozmuştur. Ancak, madde iptal kararından sonra kelaynak kuşuna donmuştur.
Sorunun kaynağı neydi?
6111 sayılı Kanun'la 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu'nun 57'nci maddesinde aday memurlar aleyhine yapılan duzenleme uygulamada cok ciddi mağduriyetlere yol acmaya başlamış, maalesef bircok aday memur bu nedenle memuriyetlerini kaybetmişti. Aday memurların adaylık doneminde disiplin cezası almamaları bu nedenle gelecekleri acısından oldukca onemliydi. Aksi takdirde yapacakları kucuk hatalar nedeniyle alacakları disiplin cezası nedeniyle gorevleri (memuriyetleri) sona erdirilmekteydi. Burada idarelerin de takdir hakları yoktu. Ayrıca, bu madde hukumleri gereğince ilişikleri kesilenler 3 yıl sureyle tekrar devlet memuru olamamaktaydı.
Ancak, Anayasa Mahkemesi 657 sayılı Kanun'un adaylık suresi sonunda başarısızlık halini duzenleyen 57'nci maddesinde yer alan; 'Adaylık suresi icinde disiplin cezası almış olanların disiplin amirlerinin teklifi ve atamaya yetkili amirin onayı ile ilişikleri kesilir' hukmunu iptal etmiş ve yaşanan mağduriyetler buyuk oranda ortadan kalkmıştı. İptal sonrasında ise ortaya aşağıdaki madde cıkmıştır.
'Adaylık suresi sonunda başarısızlık:

Madde 57İlişkileri kesilenler ilgili kurumlarca derhal Devlet Personel Başkanlığı'na bildirilir. Adaylık devresi icinde veya sonunda, 56'ncı ve bu madde hukumlerine gore ilişikleri kesilenler (sağlık nedenleri haric) 3 yıl sure ile devlet memurluğuna alınmazlar.'
Goruleceği uzere, Anayasa Mahkemesi'nin iptal kararından sonra maddenin yeniden duzenlenmesi gerekirken maalesef şu ana kadar herhangi bir duzenleme yapılmamıştır. Doğrusu madde metninin son halinin ilgililer tarafından okunup okunmadığından emin değiliz. Şayet okunmuş olsaydı, yururluğe giren torba kanunlardan birinde maddede gerekli duzenleme yapılırdı.
Madde gereğince gorevden atılanlar nasıl donecek?
Kanun maddesinde yer alan metne gore bu maddeye gore ilişiği kesilenler uc yıl goreve başlayamayacaklardır. Ancak, ilişik kesme nedeni Anayasa Mahkemesi kararıyla ortadan kalktığı icin bu hukmun uygulama imkanı bulunmamaktadır. Dolayısıyla iptal edilen hukme gore ilişiği kesilenlerin tekrar memuriyete donmelerinin onunde hicbir engel bulunmamaktadır.
Oncelikle bu konuda Devlet Personel Başkanlığı'nca bir tebliğ hazırlanmalı ve bunlar hakkında nasıl işlem yapılacağı acıklanmalıdır. Cunku, bu konuda mağdur sayısı oldukca fazladır ve bunların mağduriyetlerinin de bir an once giderilmesi gerekmektedir.

KAPAT [X]
Ancak, bunlar hakkında istifa sonrası donuş proseduru uygulanamaz. Cunku, bunlar 657 sayılı Kanun'un ilgili hukumleri gereğince istifa etmedikleri icin 657 sayılı Kanun'un 92'nci maddesi gereğince istifa sonrası donuş proseduru uygulanamaz. Nitekim Devlet Personel Başkanlığı'nın vermiş olduğu 12/03/2009 tarihli ve 4632 sayılı goruşte de benzer ifadelere yer verilmiştir.
Oyleyse sorun nasıl cozulecektir diye akla bir soru gelebilir. Yapılması gereken idari bir işlemle ilişik kesme işleminin Anayasa Mahkemesi kararının yururluğe girdiği tarihten sonra geri alınmasına ilişkin surecin başlatılmasıdır. Oncelikle ilgililerin bir dilekce ile kurumlarına muracaat etmesi ve kurularının da ilgilileri goreve dondurmeleri gerekmektedir. Kurumlar buyuk olasılıkla Devlet Personel Başkanlığı'na goruş soracaklardır ve gelen goruşe gore işlem yapacaklardır.