
6764 Milli Eğitim Bakanlığının Teşkilat ve Gorevleri Hakkında Kanun Hukmunde Kararname ile Bazı Kanun ve Kanun Hukmunde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞININ TEŞKİLAT VE GOREVLERİ HAKKINDA KANUN HUKMUNDE KARARNAME İLE BAZI KANUN VE KANUN HUKMUNDE KARARNAMELERDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN
Kanun No. 6764
Kabul Tarihi: 02/12/2016
MADDE 1- 25/8/2011 tarihli ve 652 sayılı Milli Eğitim Bakanlığının Teşkilat ve Gorevleri Hakkında Kanun Hukmunde Kararnamenin 5 inci maddesinin ikinci fıkrasında yer alan "beş" ibaresi "yedi" şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 2- 652 sayılı Kanun Hukmunde Kararnamenin 6 ncı maddesinin birinci fıkrasının (j) bendinde yer alan "Rehberlik ve Denetim Başkanlığı" ibaresi "Teftiş Kurulu Başkanlığı" ve (l) bendinde yer alan "Hukuk Muşavirliği" ibaresi "Hukuk Hizmetleri Genel Mudurluğu" şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 3- 652 sayılı Kanun Hukmunde Kararnamenin 9 uncu maddesinin birinci fıkrasına (c) bendinden sonra gelmek uzere aşağıdaki (c) bendi eklenmiş ve mevcut (c) bendi (d) bendi olarak teselsul ettirilmiştir.
"c) 5/6/1986 tarihli ve 3308 sayılı Mesleki Eğitim Kanununa gore aday cırak, cırak, kalfa ve ustaların genel ve mesleki eğitimlerini sağlamak."
MADDE 4- 652 sayılı Kanun Hukmunde Kararnamenin 12 nci maddesinin birinci fıkrasının (e) bendi yururlukten kaldırılmıştır.
MADDE 5- 652 sayılı Kanun Hukmunde Kararnamenin 13 uncu maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
"(2) 10/7/2004 tarihli ve 5216 sayılı Buyukşehir Belediyesi Kanununun 7 nci maddesinin birinci fıkrasının (d) bendi, 3/7/2005 tarihli ve 5393 sayılı Belediye Kanununun 15 inci maddesinin birinci fıkrasının (c) bendi ile 22/2/2005 tarihli ve 5302 sayılı İl Ozel İdaresi Kanununun 7 nci maddesinin birinci fıkrasının (a) bendinde belirtilen izin veya ruhsatlara ilişkin hukumler, oğrencilere ozel barınma hizmeti veren kurumlar hakkında uygulanmaz. Oğrencilere ozel barınma hizmeti veren kurumlara iş yeri acma ve calışma ruhsatı Bakanlıkca verilir. Bakanlık bu yetkisini valiliklere devredebilir. Bu fıkranın uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar yonetmelikle belirlenir."
MADDE 6- 652 sayılı Kanun Hukmunde Kararnamenin 17 nci maddesinin başlığı "Teftiş Kurulu Başkanlığı" şeklinde, birinci fıkrasında yer alan "Rehberlik ve Denetim Başkanlığının gorevleri şunlardır" ibaresi "Teftiş Kurulu Başkanlığı, Bakanın veya Bakanın yetkili kılması uzerine Musteşarın emri veya onayı ile Bakan adına aşağıdaki gorevleri yapar" şeklinde, birinci fıkrasının (c) ve (d) bentleri ile ikinci fıkrasında yer alan "Maarif Mufettişleri" ibareleri "Bakanlık Maarif Mufettişleri" şeklinde, ucuncu ve dorduncu fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"(3) Teftiş Kurulu Başkanlığı, Başkan ile Başkanlık birimlerinde ve calışma merkezlerinde gorevli Bakanlık Maarif Mufettişleri ve Bakanlık Maarif Mufettiş Yardımcılarından oluşur. Başkanlığın gorev merkezi Ankara'dır. Bu merkez, Başkanlık birimlerinde gorevlendirilen mufettişlerin aynı zamanda calışma merkezidir.
(4) Teftiş Kurulu Başkanlığının ve calışma merkezlerinin gorev, yetki ve sorumlulukları, calışma usul ve esasları, Bakanlık Maarif Mufettişlerinin ve Bakanlık Maarif Mufettiş Yardımcılarının gorev, yetki ve sorumlulukları, mesleğe alınmaları, yetiştirilmeleri, yeterlikleri, yukselmeleri, gorevlendirilmeleri, calışma merkezlerine dağılımları, merkezler arasında yer değiştirmeleri ve diğer hususlar yonetmelikle duzenlenir."
MADDE 7- 652 sayılı Kanun Hukmunde Kararnamenin 19 uncu maddesinin başlığı "Hukuk Hizmetleri Genel Mudurluğu" şeklinde ve birinci fıkrasında yer alan "Hukuk Muşavirliğinin gorevleri şunlardır" ibaresi "Hukuk Hizmetleri Genel Mudurluğunun gorevleri şunlardır" şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 8- 652 sayılı Kanun Hukmunde Kararnamenin 37 nci maddesinin dokuzuncu fıkrasına aşağıdaki cumle eklenmiştir.
"2547 sayılı Yuksekoğretim Kanununun 38 inci maddesi kapsamında universitelerde gorev yapan oğretim elemanlarına bu okullarda okul mudurluğu gorevi verilebilir."
MADDE 9- 652 sayılı Kanun Hukmunde Kararnamenin 41 inci maddesinin başlığı "Bakanlık Maarif Mufettişleri ve calışma merkezleri" şeklinde, birinci, ikinci ve altıncı fıkraları aşağıdaki şekilde, ucuncu ve dorduncu fıkralarında yer alan "Maarif Mufettiş Yardımcısı" ibareleri "Bakanlık Maarif Mufettiş Yardımcısı" şeklinde, dorduncu fıkrasında yer alan "Maarif Mufettiş Yardımcılığına" ibaresi "Bakanlık Maarif Mufettiş Yardımcılığına" şeklinde değiştirilmiş ve aynı maddenin beşinci fıkrası yururlukten kaldırılmıştır.
"(1) Bakanlık tarafından veya Bakanlığın denetiminde sunulan hizmetlerin rehberlik ve teftişini sağlamak amacıyla gerekli gorulen illerde Bakan onayı ile calışma merkezleri kurulabilir veya bu merkezler aynı yolla kaldırılabilir. Teftiş Kurulu Başkanlığında ve calışma merkezlerinde yeterli sayıda Bakanlık Maarif Mufettişi ve Bakanlık Maarif Mufettiş Yardımcısı istihdam edilir.
(2) Bakanlık Maarif Mufettiş Yardımcılığına atanabilmek icin 657 sayılı Kanunun 48 inci maddesinde sayılan genel şartlara ek olarak aşağıdaki şartlar aranır:
a) En az dort yıllık lisans eğitimi veren hukuk, siyasal bilgiler, iktisadi ve idari bilimler, iktisat ve işletme fakulteleri veya bunlara denkliği Yuksekoğretim Kurulu tarafından kabul edilen yurt icindeki veya yurt dışındaki yuksekoğretim kurumlarından mezun olmak.
b) Yapılacak yarışma sınavında başarılı olmak."
"(6) Bakanlık Maarif Mufettişleri ve Bakanlık Maarif Mufettiş Yardımcılarının gorevlendirildikleri calışma merkezinde en az bir yıl calışmaları esastır. Başkanlık, hizmetin gereği ve ihtiyac halinde bu sure kaydını gozetmeden Bakanlık Maarif Mufettişleri ve Bakanlık Maarif Mufettiş Yardımcılarının gorevlendirildiği calışma merkezini değiştirebilir."
MADDE 10- 652 sayılı Kanun Hukmunde Kararnamenin 43 uncu maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
"(3) Engelli bireylerin ozel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerine veya birimlerine kayıt ve kabul işlemleri ile engelli birey ve eğitim personelinin ders devam takibi, 1/9/2017 tarihinden itibaren biyometrik kimlik doğrulama sistemi veya kameralı goruntuleme sistemi ile yapılır. Bu yontemlerle ders devam takibi mumkun olmayan engelli bireylerin ders devam takibi ile kimlik doğrulama sistemi veya kameralı goruntuleme sistemine ilişkin diğer usul ve esaslar yonetmelikle belirlenir."
MADDE 11- 652 sayılı Kanun Hukmunde Kararnamenin ek 1 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"EK MADDE 1- (1) Bakanlık tarafından kamu veya ozel hukuk tuzel kişileri ile gercek kişilere, okul ve kurumların eğitim ve oğretim programları, taslak ders kitapları ve diğer yayınları ile eğitim arac ve gereclerinin ve Bakanlıkca yapılan sınavların sorularının hazırlatılması veya inceletilmesi karşılığı ilgili mevzuat uyarınca odenecek bedel ve telif ucretleri ile taslak kitap, ders kitabı, eğitim arac ve gereclerinin inceleme işlerinde gorev alanlara yapılacak odeme doner sermaye hesabından karşılanır. Bu fıkra uyarınca yapılacak odemeye ilişkin usul ve esaslar Maliye Bakanlığının goruşu alınarak Bakanlıkca tespit edilir.
(2) Bakanlığa sunulan taslak ders kitapları ile diğer eğitim arac ve gereclerinin incelenmesi ve Bakanlıkca yapılan sınavlar karşılığında Bakanlık doner sermaye hesabına yatırılacak bedelin tutarı ile tahsiline ilişkin usul ve esaslar Bakanlıkca tespit edilir.
(3) 1416 sayılı Kanun uyarınca yapılan sınavlar da dahil olmak uzere Bakanlıkca yapılan merkezi sınavlarda gorev yapan bina sınav sorumluları ile sınav koordinatorune, sınav koordinator yardımcılarına, bina yoneticilerine, salon başkanlarına, gozetmenlere, sınav guvenliğini sağlayan kolluk kuvvetlerine, soruların hazırlanmasında kapalı donem calışanlara ve sınav surecinde gorev alan diğer personele doner sermaye hesabından sınav veya soru ucreti odenir. Bakanlık merkez teşkilatında kadrolu veya sozleşmeli calışan personele sınav sorularının hazırlanmasına katkıları sebebiyle ayrıca soru ucreti odenmez. Memuriyet mahalli dışına sınav gorevi icin gorevlendirilenlere sınav ucreti dışında 10/2/1954 tarihli ve 6245 sayılı Harcırah Kanunu hukumlerine gore sadece yol gideri odenir. Sınav ucretinin tutarı ile usul ve esasları; sınavın ozelliği, sınava katılanların sayısı, sınav gorevlilerinin gorev ve yetkileri ile calışma suresi, sınav yerinin ozelliği ve merkezi sınavlarda sınav ucretinin odenme kaynağı gibi hususlar dikkate alınmak suretiyle Bakanlar Kurulu kararı ile tespit edilir.
(4) Yurtdışında buyukelcilikler ve başkonsolosluklar aracılığıyla Bakanlığa bağlı olarak faaliyet gosteren okulların hizmet binası yapımı, donatımı, kefalet ucreti ve kira giderleri ile Bakanlıkca uygun gorulen diğer ihtiyacları Bakanlık butcesine bu amacla konulacak odenekten karşılanır."
MADDE 12- 652 sayılı Kanun Hukmunde Kararnameye aşağıdaki ek madde eklenmiştir.
"EK MADDE 5- (1) 17/2/2011 tarihli ve 6114 sayılı Olcme, Secme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığının Teşkilat ve Gorevleri Hakkında Kanunun 7 nci maddesinin ikinci, ucuncu, dorduncu ve beşinci fıkraları, 8 inci maddesinin dorduncu fıkrası, 9 uncu maddesinin birinci, ikinci, ucuncu, dorduncu, beşinci, yedinci ve sekizinci fıkraları ile zorunlu oğretim kapsamında oğrenim goren oğrenciler haric 10 uncu maddesi hukumleri Bakanlıkca yapılan merkezi sınavlar hakkında da uygulanır.
(2) Bakanlık tarafından yapılan merkezi sınavlara ilişkin olarak birinci fıkra hukumlerinin uygulanmasında; Olcme, Secme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığına yapılan atıflar Bakanlığa yapılmış sayılır ve 6114 sayılı Kanunun 9 uncu maddesinin ucuncu fıkrasındaki yetkiler Bakanlık, 7 nci maddesinin ucuncu fıkrası, 9 uncu maddesinin ikinci ve sekizinci fıkraları ile 10 uncu maddesinin beşinci fıkrasındaki yetkiler Olcme, Değerlendirme ve Sınav Hizmetleri Genel Mudurluğu ve 10 uncu maddesinin sekizinci fıkrasındaki yetkiler Bakanlık Musteşarı tarafından kullanılır."
MADDE 13- 652 sayılı Kanun Hukmunde Kararnameye aşağıdaki gecici madde eklenmiştir.
"Personele ilişkin geciş hukumleri
GECİCİ MADDE 12- (1) Bu maddenin yururluğe girdiği tarihte;
a) I. Hukuk Muşaviri ile Rehberlik ve Denetim Başkanı kadrolarında gorev yapan personelin gorevleri sona erer ve bunlar hakkında 375 sayılı kanun hukmunde kararnamenin ek 18 inci maddesine gore işlem tesis edilir.
b) Maarif Mufettişleri illerde il mudurune bağlı olarak inceleme, araştırma rehberlik hizmetleri ile il mudurunun vereceği diğer gorevleri yapar. Maarif mufettişlerinin calışma usul ve esasları yonetmelikle belirlenir.
c) Maarif mufettişi ve maarif mufettiş yardımcısı kadrolarının herhangi bir sebeple boşalması halinde bu kadrolar hicbir işleme gerek kalmaksızın iptal edilmiş sayılır.
c) (b) bendi kapsamında gorev yapan maarif mufettiş yardımcılarından yeterlilik sınavına girebilmek icin gerekli olan sureyi tamamlayanlar bu maddenin yururluğe girdiği tarihten onceki mevzuat hukumlerine gore yeterlilik sınavında başarılı olmaları halinde bu maddenin yururluğe girdiği tarihten once emsali maarif mufettişlerinin tabi olduğu ozluk haklarından yararlanır.
(2) Bu maddenin yururluğe girdiği tarihten itibaren bir yıl icinde; 190 sayılı Kanun Hukmunde Kararnamenin eki (I) sayılı cetvelin Bakanlığa ait bolumunde yer alan Bakanlık Maarif Mufettişi unvanlı toplam serbest kadro adedini gecmemek uzere, Maarif Mufettişi, Eğitim Mufettişi, Milli Eğitim Denetcisi ve İl Eğitim Denetmeni unvanlarını ihraz etmiş olup halen Bakanlık teşkilatında gorevli olanlar ile Bakanlık teşkilatında şube muduru ve ustu kadrolarda fiilen calışanlar ve milli eğitim uzmanı ile milli eğitim uzman yardımcılarından yonetmelikte belirlenen yabancı dil ve tez şartını karşılayanlar arasından yapılacak mulakatta başarılı olanlar, 9/3/2016 tarihli ve 6682 sayılı 2016 Yılı Merkezi Yonetim Butce Kanunu ile belirlenen atama sayı sınırlarına tabi tutulmaksızın Bakan Onayı ile Bakanlık Maarif Mufettişi olarak atanabilir. Bakanlık teşkilatında halen şube muduru ve ustu kadrolarda calışanlar ile milli eğitim uzmanı ve milli eğitim uzman yardımcıları arasından yapılacak atamaların sayısı, ihdas edilen Bakanlık Maarif Mufettişi kadro sayısının yuzde beşini gecemez. Bu fıkra uyarınca yapılacak mulakat, adayın;
a) Bir konuyu kavrayıp ozetleme, ifade yeteneği ve muhakeme gucunun,
b) Temsil kabiliyeti, davranış ve tepkilerinin mesleğe uygunluğu, liyakati ile genel ve fiziki gorunumunun,
c) Ozguveni, ikna kabiliyeti ve inandırıcılığının,
c) Genel yetenek ve genel kulturunun,
d) Cağdaş, bilimsel ve teknolojik gelişmelere acıklığının,
puan vermek suretiyle değerlendirilmesi yontemidir. Mulakat komisyonu başkan ve uyeleri tarafından verilen puanlar ayrı ayrı tutanağa gecirilir. Mulakat komisyonunun oluşturulması ile komisyonun calışma usul ve esasları Bakanlıkca belirlenir."
MADDE 14- 652 sayılı Kanun Hukmunde Kararnamenin eki (I) sayılı cetvel ekteki şekilde değiştirilmiştir.
MADDE 15- 8/4/1929 tarihli ve 1416 sayılı Ecnebi Memleketlere Gonderilecek Talebe Hakkında Kanunun 13 uncu maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"MADDE 13- Oğrenci odeneği, butun oğrencileri kapsamak uzere her yıl Milli Eğitim ve Maliye Bakanlıklarınca tespit edilecek aylık miktar ile zaruri giderler toplamından teşekkul eder.
Bu Kanun kapsamında yurt dışına gonderilenlerin bakmakla yukumlu oldukları eş ve cocuklarının tedavi giderleri, surekli gorevle yurt dışına gonderilen Devlet memurlarının bakmakla yukumlu oldukları kişiler icin 31/5/2006 tarihli ve 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununda belirlenmiş olan usul ve esaslar cercevesinde ilgili kamu kurum ve kuruluşlarınca karşılanır."
MADDE 16- 1416 sayılı Kanunun 17 nci maddesinin ikinci fıkrasının birinci cumlesinde yer alan "uc ay zarfında" ibaresi "iki ay zarfında" şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 17- 1416 sayılı Kanunun 19 uncu maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"MADDE 19- Geriye cağrılan talebe ile tahsillerini bitirerek iki ay zarfında avdet eylemeyen, 17 nci ve 18 inci maddeler mucibince muracaat ve teklif olunan hizmetleri kabul etmeyen talebe ile bunlardan mecburi hizmet muddeti icinde istifa eden veyahut memuriyetten ihrac cezasına uğrayanlar, 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun ek 34 uncu maddesine gore tahsil masraflarını faizleriyle birlikte odemeye mecburdur.
Yurt dışına gonderilenlerden ruh veya beden sağlığının oğrenimini surdurmesine imkan tanımaması durumu, eğitim ve araştırma hastaneleri veya universite hastanelerinden alınacak sağlık kurulu raporu ve bu hususla ilgili olarak Milli Eğitim Bakanlığınca istenen diğer destekleyici belgeler ile tespit edilenlerin oğrencilikle ilişiği kesilir. Bu kişilerden tahsil masrafı istenmez ve bu kişiler mecburi hizmetle yukumlu tutulmaz."
MADDE 18- 1416 sayılı Kanunun 21 inci maddesine ucuncu fıkrasından sonra gelmek uzere aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.
"Kamu kurum ve kuruluşlarında memur olarak calışırken bu Kanun kapsamında yurt dışına gonderilmeye hak kazananlara, oğrenim sureleri boyunca kurumları tarafından aylıksız izin verilir. Bu kişiler oğrenimlerini başarıyla tamamlayıp mecburi hizmet yukumluluklerini ifa etmek uzere aylıksız izinli olarak ayrıldıkları kadrolarına dondukten sonra, adına oğrenim gordukleri kurumların ilgili kadrolarına en gec altı ay icerisinde naklen atanırlar. Aylıksız izin sebebinin ortadan kalkmasından itibaren iki ay icinde gorevine donmeyenler, memuriyetten cekilmiş sayılır.
Yuksekoğretim kurumları adına ve Milli Eğitim Bakanlığı hesabına lisansustu oğrenim gorenlerin mecburi hizmet yukumluluklerinin, yuksekoğretim kurumları ile kamu kurum ve kuruluşlarına devrine Yuksekoğretim Kurulunun uygun goruşu uzerine Milli Eğitim Bakanlığınca karar verilir. Kamu kurum ve kuruluşları adına lisansustu oğrenim gorenlerin mecburi hizmet yukumluluklerinin kamu kurum ve kuruluşları ile yuksekoğretim kurumlarına devrine ise Milli Eğitim Bakanlığınca karar verilir."
MADDE 19- 10/2/1954 tarihli ve 6245 sayılı Harcırah Kanununun 33 uncu maddesinin (b) fıkrasına "Maarif Mufettişleri ve Maarif Mufettiş Yardımcıları" ibaresinden once gelmek uzere "Genclik ve Spor Bakanlığı Denetcileri ile Genclik ve Spor Bakanlığı Denetci Yardımcıları, Bakanlık Maarif Mufettişleri ve Bakanlık Maarif Mufettiş Yardımcıları," ibaresi eklenmiştir.
MADDE 20- 11/2/1959 tarihli ve 7201 sayılı Tebligat Kanununun 1 inci maddesinin birinci fıkrasına "sosyal guvenlik kurumları ile" ibaresinden sonra gelmek uzere "vakıf yuksekoğretim kurumları," ibaresi eklenmiştir.
MADDE 21- 14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 36 ncı maddesinin "ORTAK HUKUMLER" başlıklı bolumunun (A) fıkrasının onbirinci bendinde yer alan "Maliye Bakanlığı Vergi Mufettiş Yardımcıları" ibaresinden sonra gelmek uzere "Bakanlık Maarif Mufettiş Yardımcıları" ibaresi, "Vergi Mufettişliğine" ibaresinden sonra gelmek uzere "Bakanlık Maarif Mufettişliğine" ibaresi eklenmiştir.
MADDE 22- 657 sayılı Kanunun;
1) 152 nci maddesinin "II- Tazminatlar" kısmının "A- Ozel Hizmet Tazminatı" bolumunun (g) bendine "Calışma ve Sosyal Guvenlik Bakanlığı İş Başmufettiş, Mufettiş ve Mufettiş Yardımcıları" ibaresinden sonra gelmek uzere ", Bakanlık Maarif Mufettişi ve Bakanlık Maarif Mufettiş Yardımcıları" ibaresi eklenmiştir.
2) Eki (I) sayılı Ek Gosterge Cetvelinin "I- Genel İdare Hizmetleri Sınıfı" bolumunun (g) bendinde yer alan "Milli Eğitim Denetcileri" ibaresi "Bakanlık Maarif Mufettişleri" şeklinde değiştirilmiştir.
3) Eki (IV) sayılı Makam Tazminatı Cetvelinin 8 inci sırasının (a) bendinde yer alan "Milli Eğitim Denetcileri" ibaresi "Bakanlık Maarif Mufettişleri" şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 23- 14/6/1973 tarihli ve 1739 sayılı Milli Eğitim Temel Kanununun 26 ncı maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"MADDE 26- Ortaoğretim; ilkoğretime dayalı dort yıllık zorunlu orgun veya yaygın oğrenim veren genel, mesleki ve teknik oğretim kurumları ile mesleki eğitim merkezlerinin tumunu kapsar. Bu okul ve kurumları bitirenlere, bitirdikleri programın ozelliğine gore diploma verilir. Ancak mesleki eğitim merkezi oğrencilerinin diploma alabilmeleri icin Milli Eğitim Bakanlığınca belirlenen fark derslerini tamamlaması zorunludur."
MADDE 24- 1739 sayılı Kanunun 29 uncu maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve ikinci fıkrası yururlukten kaldırılmıştır.
"Ortaoğretim, ceşitli programlar uygulayan liseler ile mesleki eğitim merkezlerinden meydana gelir."
MADDE 25- 2547 sayılı Kanunun 45 inci maddesinin birinci fıkrasının (d) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"d. Bir mesleğe yonelik program uygulayan liselerin mezunlarının, Yuksekoğretim Kurulu tarafından belirlenecek aynı alanda bir onlisans programına yerleşmelerinde, merkezi sınavlardan almış oldukları puanlara bu fıkranın (b) bendine gore hesaplanan ortaoğretim başarı puanı ve bu puanın Yuksekoğretim Kurulu tarafından tespit edilecek katsayı ile carpımı sonucu bulunacak puan eklenir."
MADDE 26- 2547 sayılı Kanunun 53 uncu maddesinin (a) ve (b) fıkraları aşağıdaki şekilde; (c) fıkrasının birinci paragrafında yer alan "ileri surulen suclar hakkında" ibaresi "ileri surulen suclar hakkında yetkili makamlarca inceleme başlatılabilir, inceleme sonucunda soruşturma acılmasına karar verilmesi ya da doğrudan soruşturma başlatılması halinde" şeklinde ve aynı fıkranın (2) numaralı bendinin (b) alt bendinde yer alan "universite" ibaresi "Devlet ve vakıf yuksekoğretim kurumu" şeklinde değiştirilmiştir.
"a. Yuksekoğretim Kurulu Başkanı ust kuruluşlar, rektorler ve bağımsız vakıf meslek yuksekokulu mudurlerinin ve 53/C maddesinin birinci fıkrasının (e) bendinde yer alan fiillerle ilgili olarak oğretim elemanlarının; rektor, universitenin; bağımsız vakıf meslek yuksekokulu muduru, bağımsız vakıf meslek yuksekokulunun; dekan, fakultenin; enstitu ve yuksekokul mudurleri, enstitu ve yuksekokulların; kadrosu bulunan uygulama araştırma merkezi ile bağımsız enstitu mudurleri, uygulama araştırma merkezi ile enstitunun; bu birimlerin genel sekreter veya sekreterleri de bağlı birim personelinin disiplin amirleridir.
b. Devlet ve vakıf yuksekoğretim kurumlarının oğretim elemanları, memur ve diğer personeline uygulanabilecek disiplin cezaları uyarma, kınama, aylıktan veya ucretten kesme, kademe ilerlemesinin durdurulması veya birden fazla ucretten kesme, universite oğretim mesleğinden cıkarma ve kamu gorevinden cıkarma cezalarıdır.
(1) 657 sayılı Kanundaki fiillere ilave olarak bu Kanun kapsamındaki kamu gorevlileri icin uyarma cezasını gerektiren fiiller şunlardır:
a) Yetkili makamların bilgi ve belge istemini mazeretsiz olarak zamanında yerine getirmemek.
b) Maiyetindeki elemanların yetiştirilmesinde ozen gostermemek.
c) Destek alınarak yurutulen araştırmalar sonucu yapılan yayınlarda destek veren kişi, kurum veya kuruluşlar ile bunların katkılarını belirtmemek.
(2) 657 sayılı Kanundaki fiillere ilave olarak bu Kanun kapsamındaki kamu gorevlileri icin kınama cezasını gerektiren fiiller şunlardır:
a) Yetkili makamların gorevle ilgili bilgi ve belge istemini mazeretsiz olarak zamanında yerine getirmemek.
b) Resmi olarak ders vermekle yukumlu bulunulan oğrencilere ozel ders vermek.
c) Resmi ilan, afiş, program, yazı ve benzeri dokumanları koparmak, yırtmak veya tahrif etmek.
d) Universite veya bağlı birimlerin sınırları icinde herhangi bir yeri kurumun izni olmadan hizmetin amacları dışında kullanmak veya kullandırmak.
e) Yayınlarında hasta haklarına riayet etmemek.
f) İnsanlarla ilgili biyomedikal araştırmalarda veya diğer klinik araştırmalarda ilgili mevzuat hukumlerine aykırı davranmak.
g) İncelemek uzere gorevlendirildiği bir eserde yer alan bilgileri eser sahibinin acık izni olmaksızın yayımlanmadan once başkalarıyla paylaşmak.
h) Bilimsel bir calışma kapsamında yapılan anket ve tutum araştırmalarında katılımcıların acık rızasını almadan ya da araştırma bir kurumda yapılacaksa ayrıca kurumun iznini almadan elde edilen verileri yayımlamak.
ı) Araştırma ve deneylerde, calışmalara başlamadan once alınması gereken izinleri yetkili birimlerden yazılı olarak almamak.
j) Araştırma ve deneylerde mevzuatın veya Turkiye'nin taraf olduğu uluslararası sozleşmelerin ilgili araştırma ve deneylere dair hukumlerine aykırı calışmalarda bulunmak.
k) Araştırmacılar veya yetkililerce, yapılan bilimsel araştırma ile ilgili olarak muhtemel zararlı uygulamalar konusunda ilgilileri bilgilendirme ve uyarma yukumluluğune uymamak.
l) Akademik atama ve yukseltmelere ilişkin başvurularda bilimsel araştırma ve yayınlara ilişkin yanlış veya yanıltıcı beyanda bulunmak.
m) İceriği itibarıyla şiddet, teror ve nefret amaclı bildiri, afiş, pankart, bant ve benzerlerini basmak, coğaltmak, dağıtmak veya bunları kurumların herhangi bir yerine asmak veya teşhir etmek.
n) Yuksekoğretim kurumları icinde siyasi parti faaliyetinde bulunmak veya siyasi parti propagandası yapmak.
(3) Aylıktan veya ucretten kesme: Devlet yuksekoğretim kurumlarında brut aylıktan; vakıf yuksekoğretim kurumlarında brut ucretten bir defaya mahsus olmak uzere 1/30 ila 1/8 arasında kesinti yapılmasıdır. 657 sayılı Kanundaki fiillere ilave olarak bu Kanun kapsamındaki kamu gorevlileri icin aylıktan veya ucretten kesme cezasını gerektiren fiiller şunlardır:
a) Yuksekoğretim ust kuruluşları ile yuksekoğretim kurumlarının organlarında yapılan konuşma ve alınan kararları, yetkili olmadığı halde organ veya uyelerinin aleyhinde davranışlara yol acmak maksadıyla dışarı yaymak.
b) Kuruma ait arac, gerec, belge ve benzeri eşyayı gorevin sona ermesine ve kurumca yazı ile istenmesine rağmen belirlenen sure icinde geri vermemek.
c) Araştırma ve deneylerde, hayvanlara ve ekolojik dengeye zarar vermek.
d) Bilimsel calışmalarda, diğer kişi ve kurumlardan temin edilen veri ve bilgileri, izin verildiği olcude ve şekilde kullanmamak, bu bilgilerin gizliliğine riayet etmemek ve korunmasını sağlamamak.
e) Bilimsel araştırma icin sağlanan veya ayrılan kaynakları, mekanları, imkanları ve cihazları amac dışı kullanmak.
f) Mukerrer yayınlarını akademik atama ve yukselmelerde ayrı yayınlar olarak sunmak.
g) Bir araştırmanın sonuclarını, araştırmanın butunluğunu bozacak şekilde ve uygun olmayan bicimde parcalara ayırıp birden fazla sayıda yayımlayarak bu yayınları akademik atama ve yukselmelerde ayrı yayınlar olarak sunmak.
h) Aktif katkısı olmayan kişileri yazarlar arasına dahil etmek veya olan kişileri dahil etmemek, yazar sıralamasını gerekcesiz ve uygun olmayan bir bicimde değiştirmek, aktif katkısı olanların isimlerini sonraki baskılarda eserden cıkartmak, aktif katkısı olmadığı halde nufuzunu kullanarak ismini yazarlar arasına dahil ettirmek.
ı) Dayanaksız, yersiz ve kasıtlı olarak suc isnadında bulunmak.
j) Hukuka aykırı olarak kurumun bilişim sisteminin butunune veya bir kısmına kasten girmek veya orada kalmak.
(4) Kademe ilerlemesinin durdurulması veya birden fazla ucretten kesme: Devlet yuksekoğretim kurumlarında bulunulan kademedeki ilerlemenin, fiilin ağırlık derecesine gore bir ila uc yıl arasında durdurulması; vakıf yuksekoğretim kurumlarında ise fiilin ağırlık derecesine gore uc ila altı ay sureyle brut ucretten 1/4 ila 1/2 arasında kesintiye gidilmesidir. 657 sayılı Kanundaki fiillere ilave olarak bu Kanun kapsamındaki kamu gorevlileri icin kademe ilerlemesinin durdurulması cezasını gerektiren fiiller şunlardır:
a) Hizmet icinde resmi bir belgeyi tahrif etmek, yok etmek, gizlemek veya sahte olarak duzenlemek, sahte belgeyi bilerek kullanmak, kullandırmak.
b) Gorevi sebebiyle veya gorevi sırasında doğrudan veya dolaylı olarak her ne ad altında olursa olsun menfaat sağlamak, iş sahiplerinden veya oğrencilerden borc para istemek veya almak.
c) Kamu hizmetlerinin yurutulmesini engellemek, boykot ve işgal eyleminde bulunmak.
d) Ders, seminer, konferans, laboratuvar, grafik calışma ve sınav gibi oğretim calışmalarının yapılmasına engel olmak; gorevlileri, oğrencileri eğitim-oğretim alanı dışına cıkartmak; gorev yapılmasına engel olmak; oğrencileri bu tur davranışlara teşvik etmek veya zorlamak ya da bu maksatla yapılacak hareketlere iştirak etmek.
e) Basın-yayın veya bilişim sistemlerini kullanarak amiri, iş arkadaşları, personeli, hizmetten yararlananlar veya oğrencileri hakkında gerceğe aykırı acıklamada veya haksız isnatta bulunmak veya rızaları olmaksızın ozel hayatlarıyla ilgili acıklama yapmak.
f) İnsanlarla ilgili biyomedikal araştırmalarda ve diğer klinik araştırmalarda ilgili mevzuat hukumlerine aykırı davranmak suretiyle kişilere zarar vermek.
g) Bilimsel araştırmalarda gercekte var olmayan veya tahrif edilmiş verileri kullanmak, araştırma kayıtları veya elde edilen verileri tahrif etmek, araştırmada kullanılmayan cihaz veya materyalleri kullanılmış gibi gostermek, destek alınan kişi ve kuruluşların cıkarları doğrultusunda araştırma sonuclarını tahrif etmek veya şekillendirmek.
h) Gorevin yerine getirilmesinde dil, ırk, renk, cinsiyet, siyasi duşunce, felsefi inanc, din ve mezhep ayrımı yapmak, kişilerin yarar veya zararını hedef tutan davranışlarda bulunmak.
ı) Kanunların izin verdiği haller dışında siyasi partilere uye olmak.
(5) Universite oğretim mesleğinden cıkarma: Akademik bir kadroya bir daha atanmamak uzere universite oğretim mesleğinden cıkarmadır. Universite oğretim mesleğinden cıkarma cezasını gerektiren fiil, başkalarının ozgun fikirlerini, metotlarını, verilerini veya eserlerini bilimsel kurallara uygun bicimde atıf yapmadan kısmen veya tamamen kendi eseri gibi gostermektir.
(6) Kamu gorevinden cıkarma: Kamu kurum ve kuruluşları ile vakıf yuksekoğretim kurumlarında oğretim elemanı ve memur olarak bir daha atanmamak uzere kamu gorevinden cıkarmadır. 657 sayılı Kanundaki fiillere ilave olarak bu Kanun kapsamındaki kamu gorevlileri icin kamu gorevinden cıkarma cezasını gerektiren fiiller şunlardır:
a) Teror niteliğinde eylemlerde bulunmak veya bu eylemleri desteklemek.
b) Amire, iş arkadaşlarına, personeline, hizmetten yararlananlara veya oğrencilerine fiili saldırıda veya cinsel tacizde bulunmak.
c) Kamu hizmeti veya oğretim elemanı sıfatı ile bağdaşmayacak nitelik ve derecede yuz kızartıcı ve utanc verici hareketlerde bulunmak.
d) Uyuşturucu veya uyuşturucu olarak kabul edilen diğer uyarıcı maddeleri kullanmak, bulundurmak, başkalarına vermek, kullanılmasını ozendirmek, satmak, imal etmek.
e) Hukuka aykırı olarak kurumun verilerini elde etmek, kaydetmek, kullanmak, depolamak, dağıtmak, değiştirmek veya yok etmek.
f) Kurumun bilişim sistemlerinin işleyişini kasten engellemek veya bozmak."
MADDE 27- 2547 sayılı Kanuna 53 uncu maddesinden sonra gelmek uzere aşağıdaki madde eklenmiştir.
"Disiplin soruşturması ve savunma hakkı:
MADDE 53/A- Disiplin soruşturmasında uyulacak esaslar şunlardır:
a) Disiplin cezası verilmesini gerektiren bir fiilin işlendiğini oğrenen disiplin amiri yazılı olarak disiplin soruşturması başlatır. Ust disiplin amirinin soruşturma actığı veya actırdığı disiplin olayında alt disiplin amiri ayrıca soruşturma yapamaz veya yaptıramaz. Daha once acılmış soruşturma varsa bunlar ust amirin actığı veya actırdığı soruşturma ile birleştirilir.
b) Bilimsel araştırma ve yayın etiğine ilişkin disiplin cezası verilmesini gerektiren fiiller acısından soruşturma başlatılmadan once bilimsel araştırma ve yayın etiği kurullarınca inceleme yapılması zorunludur.
c) Disiplin amiri soruşturmayı kendisi yapabileceği gibi soruşturmayı yapmak uzere birim icerisinden soruşturmacı veya komisyon gorevlendirebilir. Ancak zorunlu hallerde rektorluk aracılığıyla diğer birimlerden soruşturmacı talep edilebilir.
d) Soruşturmacının gorev ve unvanı, soruşturulanın gorev ve unvanının ustunde veya onunla aynı duzeyde olmalıdır.
e) Fiilin ast ile ust tarafından birlikte işlenmesi halinde soruşturma usulu ve disiplin cezası verme yetkisi uste gore belirlenir.
f) Soruşturulanın disiplin cezası verilmesini gerektiren fiili işlediği ve disiplin soruşturmasının başlatıldığı tarihteki gorev veya unvanının farklı olması halinde disiplin soruşturması, ust gorev veya unvanı esas alınarak yurutulur. Disiplin amirinin belirlenmesi ve uygulanacak diğer disiplin hukumleri, gorev yapılan kurumun tabi olduğu mevzuata gore belirlenir.
g) Soruşturmacı, disiplin soruşturmasıyla ilgili bilgi ve belgeleri toplama, ifade alma, tanık dinleme, bilirkişiye başvurma, keşif yapma, inceleme yapma ve ilgili makamlarla yazışma yetkisini haizdir.
h) Soruşturmacının, gorevlendirme kapsamında talep ettiği bilgi ve belgeler gecikmeksizin kendisine verilir.
ı) Soruşturmacı, gorevlendirildiği konuda soruşturma yurutur; soruşturma sırasında disiplin soruşturmasına konu olabilecek başka fiillerin ortaya cıkması durumunda bunları gecikmeksizin disiplin amirine bildirir.
j) Soruşturma işlemleri bir tutanakla tespit olunur.
k) Soruşturmanın gizliliği esastır.
l) Soruşturma, gorevlendirme yazısının tebliğ tarihinden itibaren iki ay icinde tamamlanır. Soruşturma bu sure icinde tamamlanamaz ise soruşturmacı gerekceli olarak ek sure talep edebilir, disiplin amiri gerekceyi değerlendirerek ve zamanaşımı surelerini dikkate alarak karar verir.
m) Fiili işleyenin emeklilik veya başka nedenlerle gorevinin sona ermesi, hakkında soruşturma acılmasına ve soruşturmanın devamına engel olmaz. Bu durumda soruşturma sonunda verilen disiplin cezası, ozluk dosyasında saklanır. Aylıktan veya ucretten kesme ve kademe ilerlemesinin durdurulması veya birden fazla ucretten kesme cezaları ilgilinin kamu gorevine donmesi ya da bir vakıf yuksekoğretim kurumunda goreve başlaması halinde uygulanır.
n) Bir fiilden dolayı ilgili hakkında ceza soruşturması veya kovuşturması yapılıyor olması, aynı fiilden dolayı disiplin soruşturması yapılmasına, ceza verilmesine ve bu cezanın yerine getirilmesine engel değildir. Gerektiğinde ceza kovuşturması bekletici mesele yapılabilir. Bu durumda disiplin soruşturmasına ilişkin zamanaşımı sureleri durur.
o) Bir fiilin diğer kanunlar uyarınca idari yaptırıma bağlanmış olması, aynı fiile bu Kanun kapsamında disiplin cezası verilmesine engel teşkil etmez.
Savunma hakkı kapsamında gozetilecek hususlar şunlardır:
a) Soruşturulana, iddialar hakkında savunma imkanı tanınmadan disiplin cezası verilemez. Soruşturmayı yapanın yedi gunden az olmamak uzere verdiği sure icinde veya belirtilen tarihte gecerli bir mazereti olmaksızın savunmasını yapmayan, savunma hakkından vazgecmiş sayılır.
b) Savunmaya davet yazısında hakkında disiplin soruşturması acılan fiilin neden ibaret bulunduğu, savunmasını belirtilen surede yapmadığı takdirde savunmasından vazgecmiş sayılacağı bildirilir.
c) Disiplin cezası vermeye yetkili makamlar gerek gorurse, isnat edilen fiil ve soruşturma raporunda onerilen disiplin cezasını da belirtmek suretiyle, bu maddedeki esaslar cercevesinde (a) ve (b) bentlerindeki usule gore tekrar savunma isteyebilir.
Hakkında universite oğretim mesleğinden cıkarma ve kamu gorevinden cıkarma cezası istenenler soruşturma evrakını inceleme, tanık dinletme, disiplin kurulunda sozlu veya yazılı olarak kendisi veya vekili vasıtasıyla savunma yapma hakkına sahiptir."
MADDE 28- 2547 sayılı Kanuna 53 uncu maddesinden sonra gelmek uzere aşağıdaki madde eklenmiştir.
"Gorevden uzaklaştırma:
MADDE 53/B- Gorevden uzaklaştırma, Devlet veya vakıf yuksekoğretim kurumlarında yurutulen kamu hizmetinin gerektirdiği hallerde, gorevi başında kalmasında sakınca gorulen ust kuruluşlar ile yuksekoğretim kurumu yoneticileri, oğretim elemanları, memurlar ve diğer personel hakkında alınan ihtiyati bir tedbirdir. Gorevden uzaklaştırma tedbiri disiplin veya ceza soruşturmasının herhangi bir safhasında uc ay sureyle alınabilir. Soruşturmayı yurutenler gorevden uzaklaştırmayı teklif edebilirler. Bu surenin bitiminde tedbir kararının alınmasına ilişkin sebeplerin devam etmesi halinde tedbir her defasında uc ay uzatılabilir.
Gorevden uzaklaştırmaya Yuksekoğretim Ust Kuruluş Başkanları ile Devlet yuksekoğretim kurumlarında atamaya yetkili amirler, vakıf yuksekoğretim kurumlarında rektorler ve bağımsız vakıf meslek yuksekokullarında mudurler yetkilidir.
Rektorlerin, bağımsız vakıf meslek yuksekokulu mudurlerinin ve dekanların gorevden uzaklaştırılması kararı disiplin amirinin teklifi uzerine Yuksekoğretim Genel Kurulu tarafından verilir. Gorevden uzaklaştırma kararları atamaya yetkili amirlere bildirilir.
Gorevinden uzaklaştırılanlar hakkında gorevden uzaklaştırmayı izleyen on işgunu icinde soruşturmaya başlanması şarttır.
Gorevden uzaklaştırma işleminden sonra suresi icinde soruşturmaya başlamayan, gorevden uzaklaştırma tedbirinin kaldırılmasının zorunlu olduğu durumlarda bu tedbiri kaldırmayan veya gorevden uzaklaştırma işlemini keyfi olarak veya garaz ya da kini dolayısı ile yaptığı, yaptırılan soruşturma sonunda anlaşılan yetkililer, hukuki, mali ve cezai sorumluluğa tabidirler.
Gorevden uzaklaştırılanlar, kanunların ongorduğu sosyal hak ve yardımlardan faydalanmaya devam ederler. Ancak gorevden uzaklaştırma suresi icinde kendilerine aylıklarının veya ucretlerinin ucte ikisi odenir.
Goreve tekrar başlatılmanın zorunlu olduğu durumlarda, bunların aylıklarının veya ucretlerinin kesilmiş olan ucte biri kendilerine odenir ve Devlet yuksekoğretim kurumlarında calışanlar bakımından gorevden uzakta gecirdikleri sure, derecelerindeki kademe ilerlemesinde ve bu surenin dereceye yukselmesi icin gerekli en az bekleme suresini aşan kısmı, ust dereceye yukselmeleri halinde, bu derecede kademe ilerlemesi yapılmak ve akademik yukselme icin gerekli bekleme suresinden sayılmak suretiyle değerlendirilir.
Soruşturma sonunda kamu gorevinden cıkarma cezası onerilmesi hali dışında gorevden uzaklaştırma tedbiri, bu tedbiri alan yetkililerce derhal kaldırılır.
Gorevden uzaklaştırma tedbiri alınmakla beraber, soruşturma sonunda yetkili makam veya mercilerce hakkında kamu gorevinden cıkarmadan başka bir disiplin cezası verilenler ile ceza kararından evvel haklarındaki disiplin soruşturması af ile kaldırılanlar, bu kararların kesinleşmesi uzerine veya tedbir suresinin dolması halinde derhal goreve iade edilirler.
Kişinin gorevi başında kalmasının, soruşturmanın devamına engel olmadığı hallerde gorevden uzaklaştırma tedbiri suresi dolmadan da kaldırılabilir."
MADDE 29- 2547 sayılı Kanuna 53 uncu maddesinden sonra gelmek uzere aşağıdaki madde eklenmiştir.
"Zamanaşımı:
MADDE 53/C- Disiplin cezası verilmesini gerektiren fiil ve hallerin işlendiğinin oğrenildiği tarihten itibaren;
a) Uyarma, kınama, aylıktan veya ucretten kesme ve kademe ilerlemesinin durdurulması veya birden fazla ucretten kesme cezalarında bir ay icinde,
b) Universite oğretim mesleğinden cıkarma ve kamu gorevinden cıkarma cezasında altı ay icinde,
disiplin soruşturmasına başlanmadığı takdirde disiplin soruşturması acılamaz.
Disiplin cezası verilmesini gerektiren fiillerin işlendiği tarihten itibaren iki yıl, universite oğretim mesleğinden cıkarma cezasını gerektiren fiil acısından altı yıl gecmiş ise disiplin cezası verilemez.
Bilimsel bir eserin akademik atama ve terfilerde kullanılması ya da kısmen veya tamamen yeniden yayımlanması halinde ikinci fıkrada belirtilen zamanaşımı sureleri yeniden işlemeye başlar.
Disiplin cezasının yargı kararıyla iptal edilmesi halinde, kararın idareye ulaştığı tarihten itibaren kalan disiplin ceza zamanaşımı suresi icerisinde, zamanaşımı suresinin dolması veya uc aydan daha az sure kalması halinde en gec uc ay icerisinde karar gerekcesi dikkate alınarak yeniden disiplin cezası tesis edilebilir."
MADDE 30- 2547 sayılı Kanuna 53 uncu maddesinden sonra gelmek uzere aşağıdaki madde eklenmiştir.
"Disiplin cezası verme yetkisi:
MADDE 53/C- Disiplin cezası vermeye yetkili amir ve kurullar şunlardır:
a) Uyarma ve kınama cezaları sıralı disiplin amirleri tarafından, rektorler ve bağımsız vakıf meslek yuksekokulu mudurleri hakkında Yuksekoğretim Kurulu Başkanı tarafından verilir.
b) Aylıktan veya ucretten kesme ve kademe ilerlemesinin durdurulması veya birden fazla ucretten kesme cezaları kişinin gorevli olduğu birimdeki disiplin kurulu kararı ile verilir.
c) Universite oğretim mesleğinden cıkarma ve kamu gorevinden cıkarma cezaları atamaya yetkili amirin teklifi uzerine Yuksek Disiplin Kurulu kararıyla verilir.
d) Rektorler, bağımsız vakıf meslek yuksekokulu mudurleri ve dekanlar hakkında aylıktan veya ucretten kesme, kademe ilerlemesinin durdurulması veya birden fazla ucretten kesme, universite oğretim mesleğinden cıkarma ve kamu gorevinden cıkarma cezaları Yuksek Disiplin Kurulu kararıyla verilir.
e) Aylıktan veya ucretten kesme, kademe ilerlemesinin durdurulması veya birden fazla ucretten kesme, universite oğretim mesleğinden ve kamu gorevinden cıkarma cezaları gerektiren fiillerle ilgili olarak oğretim elemanları hakkında Yuksekoğretim Kurulu Başkanı disiplin amiri sıfatıyla doğrudan soruşturma acabilir. Bu kapsamda yapılan soruşturmalar sonucunda verilecek cezalar Yuksek Disiplin Kurulunca verilir.
Disiplin cezası vermeye yetkili makamlar, soruşturmada eksiklik olduğunun tespiti halinde eksikliklerin giderilmesi amacıyla dosyayı iade edebilir, soruşturmacı tarafından onerilen disiplin cezasını aynen verebilir, hafifletebilir veya reddedebilir. Teklif edilen cezanın reddedilmesi halinde ilgili disiplin amiri ya da kurulu tarafından ret gerekcesine uygun olarak en gec uc ay icerisinde yeni işlem tesis edilebilir.
Disiplin cezası verme yetkisi devredilemez.
Disiplin kurulları gerekli gorduğu takdirde ilgilinin ozluk dosyasını ve her turlu evrakı incelemeye, ilgili yerlerden bilgi almaya, her turlu incelemeyi yaptırmaya, yeminli tanık ve bilirkişi dinlemeye veya niyabeten dinletmeye, keşif yapmaya veya yaptırmaya yetkilidir."
MADDE 31- 2547 sayılı Kanuna 53 uncu maddesinden sonra gelmek uzere aşağıdaki madde eklenmiştir.
"Disiplin cezası verilmesinde uygulanacak temel ilkeler:
MADDE 53/D- Aynı fiile birden fazla disiplin cezası verilemez. Fiilin birden fazla disiplin sucu teşkil etmesi halinde bu suclardan en ağır cezayı gerektiren disiplin cezası verilir.
Disiplin cezası verilmesine sebep olmuş bir fiilin, cezaların ozluk dosyasından cıkarılmasına ilişkin sure icinde tekerrurunde bir derece ağır ceza uygulanır. Tekerrure esas alınacak cezanın, suresi icerisinde itiraz edilmemesi veya itirazın reddedilmesi suretiyle kesinleşmiş olması gerekir. Aynı derecede cezayı gerektiren fakat ayrı fiiller nedeniyle verilen disiplin cezalarının ucuncu uygulamasında bir derece ağır ceza verilir. Kanunla affedilmiş disiplin cezaları ile tekerrur nedeniyle verilen bir derece ağır cezalar tekerrure esas alınmaz.
Gecmiş hizmetleri sırasındaki calışmaları olumlu olan veya odul veya başarı belgesi alanlara verilecek disiplin cezalarında bir derece alt ceza uygulanabilir. Bir derece alt cezayı, asıl cezayı vermeye yetkili makam verir.
Kademe ilerlemesinin durdurulması veya birden fazla ucretten kesme cezasına bir ust ceza uygulanması gereken hallerde ust ceza kamu gorevinden cıkarma cezasıdır. Kamu gorevinden cıkarma cezasına bir alt ceza uygulanması gereken hallerde ise alt ceza kademe ilerlemesinin durdurulması veya birden fazla ucretten kesme cezasıdır.
Bu Kanunda sayılan ve disiplin cezası verilmesini gerektiren fiillere nitelik ve ağırlıkları itibarıyla benzer fiilleri işleyenlere de hangi disiplin fiiline benzediği belirtilerek aynı turden disiplin cezaları verilir.
Birinci derecenin son kademesinde bulunulması nedeniyle kademe ilerlemesinin durdurulması cezasının uygulanamaması halinde brut aylıklarının 1/4'u ila 1/2'si oranında aylıktan kesme cezası uygulanır. Tekerruru halinde ise ilgili disiplin kurulu tarafından kamu gorevinden cıkarma cezası verilir.
Disiplin cezaları, verildikleri tarihten itibaren, aylıktan veya ucretten kesme cezası ile kademe ilerlemesinin durdurulması veya birden fazla ucretten kesme cezası ise cezanın verildiği tarihi izleyen aybaşında uygulanır.
Disiplin cezaları ust disiplin amirine, universite oğretim mesleğinden cıkarma cezası tum yuksekoğretim kurumlarına, kamu gorevinden cıkarma cezası ise ayrıca Devlet Personel Başkanlığına bildirilir.
Aylıktan veya ucretten kesme cezası alanlar uc yıl, kademe ilerlemesinin durdurulması veya birden fazla ucretten kesme cezası alanlar beş yıl boyunca rektor, dekan, enstitu muduru, yuksekokul muduru, meslek yuksekokulu muduru, bolum başkanı, anabilim dalı başkanı, anasanat dalı başkanı, bilim dalı başkanı, sanat dalı başkanı, daire başkanı dengi ve ustu kadrolara atanamazlar. Soz konusu disiplin cezalarının verildiği tarihte bu gorevlerde bulunanların gorevleri kendiliğinden sona erer ve durum ilgili mercilere derhal bildirilir."
MADDE 32- 2547 sayılı Kanuna 53 uncu maddesinden sonra gelmek uzere aşağıdaki madde eklenmiştir.
"Disiplin kurullarının teşekkulu:
MADDE 53/E- Yuksek Disiplin Kurulu Yuksekoğretim Genel Kuruludur.
Universite disiplin kurulu rektor dışındaki universite yonetim kurulu uyelerinden oluşur; kurula akademik olarak en kıdemli profesor uye başkanlık eder. Universite bağlı birimlerinin yonetim kurulları aynı zamanda disiplin kurulu olarak gorev yapar. Bu birimlerin disiplin kurullarında dekan veya mudur yer alamaz. Bu durumda ilgili disiplin kuruluna kurul uyelerinden en yuksek unvanlı oğretim uyesi, en yuksek unvanlı oğretim uyesinin birden fazla olması halinde en kıdemli uye, oğretim uyesi bulunmaması halinde en kıdemli oğretim gorevlisi başkanlık eder.
Yuksekoğretim Kurulu personeli icin disiplin kurulu, Genel Sekreterin başkanlığında, I. Hukuk Muşaviri ile Personel, Strateji Geliştirme, İdari ve Mali İşler Daire başkanlarından teşekkul eder.
Universitelerarası Kurul personeli icin disiplin kurulu, Genel Sekreterin başkanlığında Genel Sekreter Yardımcısı ve Hukuk Muşavirinden teşekkul eder.
Yuksek Disiplin Kurulu haric, disiplin kurullarında profesorlerle ilgili hususların goruşulmesinde docent ve yardımcı docentler, docentlerle ilgili hususların goruşulmesinde yardımcı docentler ve kendileri ile ilgili hususların goruşulmesinde ilgili uyeler goruşmelere katılamazlar.
Soruşturmada gorev alanlar disiplin kurullarındaki oylamalara, disiplin kurulunda gorev alanlar ile disiplin cezası verenler bu cezalara itirazların goruşulduğu kurullardaki oylamalara katılamazlar.
Herhangi bir sebeple disiplin kurullarının teşekkul edememesi halinde eksik uyelikler eşdeğer unvana sahip oğretim uyeleri arasından senato tarafından belirlenen uyelerce tamamlanır."
MADDE 33- 2547 sayılı Kanuna 53 uncu maddesinden sonra gelmek uzere aşağıdaki madde eklenmiştir.
"İtiraz:
MADDE 53/F- Disiplin cezalarına itiraz edilebilecek amir ve kurullar şunlardır:
a) Uyarma ve kınama cezalarına karşı itiraz ilgilinin gorevli olduğu birimin disiplin kuruluna, dekanlar icin universite disiplin kuruluna, rektorler ve bağımsız vakıf meslek yuksekokulu mudurleri icin Yuksek Disiplin Kuruluna yapılabilir.
b) Aylıktan veya ucretten kesme ve kademe ilerlemesinin durdurulması veya birden fazla ucretten kesme cezasına karşı itiraz ilgilinin gorevli olduğu universite disiplin kuruluna, yuksekoğretim ust kuruluşlarında gorev yapan personel icin Yuksek Disiplin Kuruluna yapılabilir.
İtiraz suresi, cezanın tebliğ tarihinden itibaren yedi gundur.
İtiraz mercileri, itiraz tarihinden itibaren altmış gun icinde karar verir.
İtiraz mercileri itirazı kabul ya da reddedebilir. İtirazın kabul edilmesi halinde ceza tum sonuclarıyla ortadan kalkar, ancak ilgili disiplin amiri veya disiplin kurulu tarafından kabul gerekcesine uygun olarak en gec uc ay icerisinde yeni bir işlem tesis edilebilir."
MADDE 34- 2547 sayılı Kanuna 53 uncu maddesinden sonra gelmek uzere aşağıdaki madde eklenmiştir.
"Ozluk dosyasında saklama:
MADDE 53/G- Disiplin cezaları ilgililerin ozluk dosyalarında saklanır.
Uyarma ve kınama cezalarının uygulanmasından itibaren beş yıl, aylıktan veya ucretten kesme ve kademe ilerlemesinin durdurulması veya birden fazla ucretten kesme cezalarının uygulanmasından itibaren on yıl sonra atamaya yetkili amire başvurularak verilmiş olan cezaların ozluk dosyasından silinmesi talep edilebilir. İlgilinin, bu sureler icerisindeki davranışları, isteğini haklı kılacak nitelikte gorulurse, talep yerine getirilir."
MADDE 35- 2547 sayılı Kanunun 65 inci maddesinin (a) fıkrasına aşağıdaki bent eklenmiştir.
"(14) Bilimsel araştırma ve yayın etiği kurullarının oluşumu, gorevleri ve calışmalarına ilişkin usul ve esaslar."
MADDE 36- 5/6/1986 tarihli ve 3308 sayılı Mesleki Eğitim Kanununun 1 inci maddesinin birinci fıkrasına "okullarda" ibaresinden sonra gelmek uzere ", yuksekoğretim kurumlarında" ibaresi eklenmiştir.
MADDE 37- 3308 sayılı Kanunun 2 nci maddesinin birinci fıkrasına "Bu Kanun," ibaresinden sonra gelmek uzere "Yuksekoğretim Kurulu ve" ibaresi eklenmiştir.
MADDE 38- 3308 sayılı Kanunun 3 uncu maddesinin birinci fıkrasına aşağıdaki bentler eklenmiştir.
"p) "Eğitim Birimi", bu Kanun kapsamında oğrencilerin teorik ve beceri eğitimi, staj veya tamamlayıcı eğitim ile işletme personelinin eğitimi amacıyla işletmeler tarafından oluşturulan, gerekli arac, gerec ve donanıma sahip eğitim ortamını;
r) "Staj", oğrencilerin oğretim programlarıyla kazandırılması ongorulen mesleki bilgi, beceri, tutum ve davranışlarını geliştirmeleri, sektoru tanımaları, iş hayatına uyumları, gercek uretim ve hizmet ortamında yetişmeleri amacıyla işletmede yaptıkları mesleki calışmayı;
s) "Tamamlayıcı Eğitim", acık oğretim yoluyla eğitimi yapılamayan alan veya dallarda, mesleki ve teknik orta oğretim programlarını tamamlayamadan okuldan ayrılanlar ile yurtdışında oğrenim gorenlerin denklik işlemleri sonucunda tespit edilen eksik meslek alan veya dal derslerini işletmelerde mesleki eğitim esaslarına gore tamamlamalarına imkan sağlayan eğitimi;"
MADDE 39- 3308 sayılı Kanunun 10 uncu maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi yururlukten kaldırılmış ve (b) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"b) En az ortaokul veya imam-hatip ortaokulu mezunu olmak."
MADDE 40- 3308 sayılı Kanunun 14 uncu maddesinin ikinci fıkrası yururlukten kaldırılmıştır.
MADDE 41- 3308 sayılı Kanunun 18 inci maddesinin birinci, ucuncu, beşinci ve sekizinci fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"On ve daha fazla personel calıştıran işletmeler, calıştırdıkları personel sayısının yuzde beşinden az olmamak uzere mesleki ve teknik eğitim okul ve kurumu oğrencilerine beceri eğitimi, mesleki ve teknik ortaoğretim okul ve kurumu oğrencilerine staj ve tamamlayıcı eğitim yaptırır. Oğrenci sayısının tespitinde kesirler tam sayıya tamamlanır. Bu işletmeler mesleki ve teknik eğitim yapan yuksekoğretim kurumu oğrencilerine staj yaptırabilir."
"Mesleki eğitim kapsamına alınıp alınmadığına bakılmaksızın ondan az personel calıştıran işletmeler de mesleki ve teknik eğitim okul ve kurumları oğrencilerine bu Kanunun ilgili hukumlerine gore beceri eğitimi, staj ve tamamlayıcı eğitim yaptırabilirler."
"Bu Kanun kapsamında on ve daha fazla personel calıştıran işletmeler, calışma ve iş kurumu il mudurluklerince her yıl şubat ayı icerisinde il milli eğitim mudurluklerine ve o ildeki yuksekoğretim kurumlarına bildirilir. Beceri eğitimi, staj ve tamamlayıcı eğitim yaptıracak Turk Silahlı Kuvvetlerine bağlı işletmeler, Bakanlık ve Milli Savunma Bakanlığınca birlikte belirlenir."
"Bu madde kapsamında on ve daha fazla oğrenciye beceri eğitimi, staj ve tamamlayıcı eğitim yaptıracak işletmeler bu amacla bir eğitim birimi kurar. Bu birimde, yapılan eğitim icin alanında ustalık yeterliğine sahip ve iş pedagojisi eğitimi almış usta oğretici veya eğitici personel gorevlendirilir."
MADDE 42- 3308 sayılı Kanunun 20 nci maddesinin ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Mesleki ve teknik eğitim okul ve kurumlarında ve işletmelerde yapılan mesleki eğitim, staj ve tamamlayıcı eğitime ilişkin usul ve esaslar ile sınavların yapılış şekilleri, Bakanlık ve Yuksekoğretim Kurulunca cıkarılan yonetmeliklerle duzenlenir."
MADDE 43- 3308 sayılı Kanunun 21 inci maddesi aşağ