2016/9742 Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Guvenlik Komutanlığı Personel Yonetmeliği 21 Ocak 2017 tarihli Resmi Gazetede yayımlandı
Karar Sayısı : 2016/9742

Ekli "Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Guvenlik Komutanlığı Personel Yonetmeliği"nin yururluğe konulması; İcişleri Bakanlığının 8/11/2016 tarihli ve 3617 sayılı yazısı uzerine, 10/3/1983 tarihli ve 2803 sayılı Jandarma Teşkilat, Gorev ve Yetkileri Kanununun 24 uncu ve 9/7/1982 tarihli ve 2692 sayılı Sahil Guvenlik Komutanlığı Kanununun 23 uncu maddelerine gore, Bakanlar Kurulu'nca 12/12/2016 tarihinde kararlaştırılmıştır.

JANDARMA GENEL KOMUTANLIĞI VE SAHİL GUVENLİK KOMUTANLIĞI
PERSONEL YONETMELİĞİ
BİRİNCİ BOLUM
Amac, Kapsam, İstisnalar, Dayanak ve Tanımlar
Amac
MADDE 1- (1) Bu Yonetmeliğin amacı; 10/3/1983 tarihli ve 2803 sayılı Jandarma Teşkilat, Gorev ve Yetkileri Kanunu, 9/7/1982 tarihli ve 2692 sayılı Sahil Guvenlik Komutanlığı Kanunu ile 14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun; Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Guvenlik Komutanlığı personeliyle ilgili hukumlerinin uygulanmasına dair usul ve esasları belirlemektir.

Kapsam ve istisnalar
MADDE 2- (1) Bu Yonetmelik; Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Guvenlik Komutanlığında gorevli subay, astsubay, sozleşmeli subay ve astsubay, uzman jandarma, uzman erbaş, sozleşmeli erbaş ve erlerin kaynakları, işe alınmaları, mesleki gelişimleri, branşlaşmaları, hizmet şartları, nitelikleri, atanma ve yetiştirilmeleri, odev, hak, yukumluluk ile sorumlulukları ve diğer ozluk işlerine ilişkin hukumleri kapsar.
(2) Birinci fıkradaki personelin nasıp ve terfi, aylık ve diğer mali ve sosyal hakları; ilgisine gore, 27/7/1967 tarihli ve 926 sayılı Turk Silahlı Kuvvetleri Personel Kanunu, 13/6/2001 tarihli ve 4678 sayılı Turk Silahlı Kuvvetlerinde İstihdam Edilecek Sozleşmeli Subay ve Astsubaylar Hakkında Kanun, 28/5/1988 tarihli ve 3466 sayılı Uzman Jandarma Kanunu, 18/3/1986 tarihli ve 3269 sayılı Uzman Erbaş Kanunu, 10/3/2011 tarihli ve 6191 sayılı Sozleşmeli Erbaş ve Er Kanunu ile 14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu hukumlerine gore yurutulur.
Dayanak
, MADDE 3- (1) Bu Yonetmelik; 2803 sayılı Kanunun 24 uncu maddesi ve 2692 sayılı Kanunun 23 uncu maddesi hukumlerine dayanılarak hazırlanmıştır.

Tanımlar
MADDE 4- (1) Bu Yonetmeliğin uygulanmasında;
a) Amir: Kadro ve kuruluş yonunden bağlı olunan kimse ile amir olarak yetkilendirilmiş olan diğer kişileri,
b) Atamaya yetkili amir: Atama usul ve esaslarını belirleyen mevzuat hukumleriyle atama yetkisi tanınan veya bu konuda usulune gore yetki devri yapılan personeli, muşterek kararla atanan personel bakımından ise inha eden makamı,
c) Bakan: İcişleri Bakanını,

c) Bakanlık: İcişleri Bakanlığını,
d) Branş: Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Guvenlik Komutanlığı teşkilatlarındaki alt hizmet alanlarını,
e) Branşlaşma: Personelin sahip olduğu niteliklerden en etkili bir şekilde faydalanabileceği gorevlere getirilebilmesi maksadıyla beden ve zihni kabiliyetleri, fiziki profili, tahsili, tecrube ve isteklerinin meslek hayatı boyunca devamlı olarak değerlendirilerek branşlara ayrılmasını,
f) Değerlendirme: Personelin tanımlanan gorevlerini yerine getirmedeki başarı duzeyini olcen ve mesleki gelişimini sağlayan işlemleri,
g) Hizmet bolgesi: Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Guvenlik Komutanlığı teşkilatlarının konuş ve kuruluş durumuna gore belirlenen atama yerini,
ğ) İhtisas: Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Guvenlik Komutanlığı teşkilatlarındaki gorevlerin yerine getirilebilmesi amacıyla oluşturulan ozel yetenek, teknik bilgi ve beceri gerektiren ozel hizmet alanlarını,
h) Kuruluş: Bir gorevin yurutulmesi icin bircok birimi bir araya getiren şemayı ve bu şemaya uygun tarzda kurulmuş hizmet birimlerini,
ı) Kurum: Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Guvenlik Komutanlığını,
i) Makam: Her amirin kuruluş ve kadrolarında temsil ettiği mevkii,
j) Personel: Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Guvenlik Komutanlığında gorevli subay, astsubay, sozleşmeli subay ve astsubay, uzman jandarma, uzman erbaş, sozleşmeli erbaş ve erleri,
k) Ust: Makam, rutbe veya kıdem buyukluğunu,
ifade eder.
İKİNCİ BOLUM
Personel Kaynaklan ve İşe Alınma
Personel kaynakları
MADDE 5- (1) Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Guvenlik Komutanlığının personel ihtiyacı;
a) Jandarma ve Sahil Guvenlik Akademisi tarafından,
b) Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Guvenlik Komutanlığı bunyesindeki eğitim komutanlıklarındaki eğitimlerini başarıyla tamamlayanlardan,
karşılanır.
(2) Jandarma ve Sahil Guvenlik Akademisi tarafından Akademide yetiştirilemeyen veya az yetiştirilen sınıf ve branşlara yonelik olarak diğer yuksekoğretim kurumlarıyla protokoller yapılarak oğrenci yetiştirilebilir, Jandarma Genel Komutanlığı veya Sahil Guvenlik Komutanlığı nam ve hesabına diğer yuksekoğretim kurumlarında oğrenci okutulabilir. Bu kapsamda uygulanacak usul ve esaslar Bakanlık tarafından belirlenir.
(3) Personelin mesleki gelişimine yonelik yapılan planlamalara ilişkin usul ve esaslar Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Guvenlik Komutanlığı tarafından ayrı ayrı hazırlanarak Bakanlık tarafından yururluğe konulan yonetmeliklerle belirlenir.
(4) Personel ihtiyacı, Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Guvenlik Komutanlığı tarafından ayrı ayrı hazırlanarak Bakanlık tarafından onaylanan insan gucu planına gore karşılanır.
İlk nasıp
MADDE 6- (1) Jandarma ve Sahil Guvenlik Akademisini, diğer yuksekoğretim kumrularını ve eğitim komutanlıklarındaki eğitimlerini başarı ile tamamlayarak jandarma hizmetleri veya sahil guvenlik hizmetleri sınıflarında goreve başlayacak personelin ilk nasıp işlemleri 926 sayılı Kanun, 4678 sayılı Kanun, 3466 sayılı Kanun, 3269 sayılı Kanun ile 6191 sayılı Kanun hukumleri uyarınca yapılır.
Branşlaşma
MADDE 7- (1) Jandarma Genel Komutanlığında bulunan branşlar şunlardır:
a) Subaylar
1) Jandarma
2) İstihkam
3) Muhabere
4) Pilot
5) İkmal
6) Bakım
7) Personel
8) Kimyager
9) Veteriner hekim
10) Muhendis
11) Maliye
12) Oğretmen
13) Bando
14) Tabip
15) Eczacı
16) Diş tabibi
17) Sağlık
b) Astsubaylar
1) Jandarma
2) İstihkam
3) Muhabere
4) Ucak ve helikopter teknisyeni
5) İkmal
6) Bakım
7) Personel
8) Maliye
9) Bando
10) Sağlık
(2) Sahil Guvenlik Komutanlığında bulunan branşlar şunlardır:
a) Subaylar
1) Sahil guvenlik
2) İkmal
3) Muhendis
b) Astsubaylar
1) Guverte
2) Makine
3) İkmal
4) Ucak bakım
5) İdari
6) Bilgi teknolojileri
Branşların belirlenmesi ve branş değişikliği
MADDE 8- (1) İlk branş belirlenme işlemine tabi tutulacak personel Jandarma ve Sahil Guvenlik Akademisi ve diğer yuksekoğretim kurumlarında Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Guvenlik Komutanlığı adına oğrenim goren oğrencilerdir.
(2) Personelin branşları; sağlık durumu, ucuştan ayrılma, ozel hizmet niteliğini kaybetme, ikinci bir tahsil, yeterlilik değişikliği, kuruluş ve kadro değişikliği sebebiyle branşların değişmesi ve yeni bir branş kurulması durumunda kummun ihtiyacları doğmltusunda branş belirleme kurul kararı ile değiştirilebilir.
Branş belirleme kurulları
MADDE 9- (1) Subay ve astsubayların ilk branşlarının belirlenmesi Jandarma ve Sahil Guvenlik Akademisinden mezun olacaklar icin Jandarma ve Sahil Guvenlik Akademisinde, diğer yuksekoğretim kuramlarından mezun olacaklar icin ise Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Guvenlik Komutanlığı bunyesinde oluşturulacak branş belirleme kurulları, branş değişiklikleri icin ise Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Guvenlik Komutanlığı bunyesinde oluşturulacak branş belirleme kurulları tarafından yapılır.
(2) Branş belirleme kuralları uye tam sayısı ile toplanır ve oycokluğu ile karar alırlar. Cekimser oy kullanılamaz. Oyların eşitliği durumunda başkanın bulunduğu taraf coğunluk sayılır. İlk branş belirleme kurullarının kararları Jandarma ve Sahil Guvenlik Akademisi Başkanının, ilk branş belirleme ve branş değişikliğine ilişkin branş belirleme kurallarının kararları ise ilgisine gore Jandarma Genel Komutanı veya Sahil Guvenlik Komutanının onayı ile kesinleşir.
(3) Branş belirleme kurulları, branş belirleme şekline ve ihtiyacına gore Jandarma ve Sahil Guvenlik Akademisi ile Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Guvenlik Komutanlığı tarafından teşkil edilir. Branş belirleme kurullarının gorevleri, kuruluşu, uyelerinin nitelikleri ve calışma usulleri, rapor tutulması, teknik uyelerin nitelikleri Bakanlık tarafından yururluğe konulan yonetmelik ile belirlenir.
Atama ilkeleri
MADDE 10- (1) Atamalarda hizmet bolgesinin ozellikleri esas alınır.
(2) Personel, hizmet ihtiyacı esas alınarak ve bu Yonetmelikte duzenlenmiş esaslar kapsamında, meslek hayatları boyunca farklı hizmet bolgeleri arasında zorunlu atama işlemine tabi tutulur.
(3) Personel atamaları, bu Yonetmelik esaslarını ve mesleki gelişim programlarının maksadını gercekleştirecek şekilde hazırlanmış branş, ihtisas ve mesleki gelişim planlarına uygun olarak, planlı değişimi sağlayacak şekilde yapılır.
(4) Bakanlık tarafından belirlenecek kritik ve kilit kadrolar haric olmak uzere yapılan atamalarda, aynı branş ve/veya ihtisasa sahip personelden aynı ili tercih edenlerin atamasında 12 nci maddedeki esaslar ve varsa puanlama sistemi de gozonunde bulundurulabilir.
(5) Birliklerin personel yonunden desteklenmesi, ic guvenlik oncelikleri, risk analizleri ve muhtemel gelişmelere gore Bakanlıkca belirlenen guvenlik oncelikleri ve ozel kanunlarda yer alan gorevler esas alınarak Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Guvenlik Komutanlığınca belirlenir.
(6) Subay ve astsubayların atandığı hizmet bolgesinde hizmet suresini tamamlamaları esastır. Subay ve astsubaylar, Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Guvenlik Komutanlığı atama yonetmeliklerinde belirtilen sebepler haric olmak uzere hizmet bolgesi surelerini tamamlamadan hizmet bolgesi değiştirmek suretiyle atamaya tabi tutulmazlar.
(7) İhtiyac duyulması halinde subay kadrolarına, liyakat esas alınarak emsalleri arasında temayuz etmiş astsubaylar atanabilir. Bu şekilde atanan astsubaylar icin astlan hakkında değerlendirme işlemi yapabilmek icin rutbe şartı aranmaz.
İlk atamada kura
MADDE 11- (1) Oğrenimlerini, temel kurslarını ve/veya stajlarını başarı ile bitiren personelin ilk gorev yerlerine atanmaları branş ve ihtisasına gore kura ile yapılır. Kuradan muaf olunacak haller ile kura cekilmesine ilişkin diğer hususlar Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Guvenlik Komutanlığı tarafından ayrı ayrı hazırlanarak Bakanlık tarafından yururluğe konulan yonetmeliklerle belirlenir.
Atamalarda dikkate alınacak esaslar
MADDE 12- (1) Personelin atamaları, hizmetin aksatılmadan yurutulmesi esasına ve hizmet ihtiyacı prensibine uygun olarak, Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Guvenlik Komutanlığı tarafından atama yonetmeliklerinde belirtilen hizmet bolgeleri arasında aşağıdaki kriterler dikkate alınarak yapılır.
a) Mesleki gelişim durumu.
b) Kadro ihtiyacları.
c) Hizmet bolgesinde hizmet suresi veya varsa zorunlu hizmet suresi.
c) Terfi durumu.
d) Branş ve/veya ihtisasları.
e) Kendisinin, eşinin veya bakmakla yukumlu olduğu cocuklarının atamaya esas hayati onemi haiz sağlık durumları veya bakmakla yukumlu olduğu ve aynı catı altında yaşayan anne, baba veya mahkeme kararıyla vasi tayin edilmesi kaydıyla kardeşin hayati onemi haiz sağlık durumları.
f) Varsa puanlama sistemi.
g) Personelin atanma isteğinde belirttiği yerler.
ğ) Asayiş, idari ve zaruri sebepler.
(2) Personel, belediye sınırları icindeki nufusu 1.000.000'u aşan ilceler haric, kendileri ve eşlerinin evlenmeden onceki nufusa kayıtlı olduğu ilcelere atanmaz. Buna ilişkin diğer istisnalar Bakanlık tarafından yururluğe konulan yonetmeliklerle belirlenir.
Hizmet bolgelerinin belirlenmesi ve hizmet suresinin hesaplanması
MADDE 13- (1) Hizmet bolgelerinin dereceleri; genel gelişmişlik duzeyi, barınma imkanları, coğrafya ve iklim koşulları, eğitim imkanları, emniyet ve asayiş, sosyal ve kulturel imkanları, sağlık imkanları, gunluk yaşam, ozluk haklarındaki farklılıklar, bolgenin istenilirlik duzeyi, ulaştırma ve haberleşme imkanları gibi kriterler dikkate alınarak belirlenir. Buralarda gecen hizmet surelerinin hesaplanması, hizmet yerlerinin sınıflandırılması ve derecelendirilmesine ilişkin hususlar ile atamaya ilişkin diğer hususlar Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Guvenlik Komutanlığı tarafından ayrı ayrı hazırlanarak Bakanlık tarafından yururluğe konulan yonetmeliklerle belirlenir.
Atama isteği, zamanı ve bildirimi
MADDE 14- (1) Personelin atama yerine ait tercihleri ile atama calışmalarında kullanılacak bilgilerin toplanmasına yonelik usul ve esaslar Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Guvenlik Komutanlığı tarafından hazırlanarak yururluğe konulan yonetmeliklerde belirlenir.
(2) Genel atamalar, her yılın Mayıs ve Ekim (dahil) ayları arasında yapılır. Bu atamalar, Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Guvenlik Komutanlığı tarafından onceden duyurulabilir.
(3) Genel atamalar, hizmet gerekleri dikkate alınarak Bakanlık tarafından belirlenen diğer zamanlarda da yapılabilir.
İlişik kesme ve yeni goreve katılma
MADDE 15- (1) İlk defa veya yeniden veyahut yer değiştirme suretiyle atamalarda;
a) Aynı yerdeki gorevlere atananlar atama emirlerinin kendilerine tebliğ gununu,
b) Başka yerdeki gorevlere atananlar, atama emirlerinin kendilerine tebliğ tarihinden itibaren onbeş gun icerisinde o yere hareket ederek belli yol suresini,
izleyen işgunu icinde işe başlamak zorundadırlar. Savaş ve olağanustu hallerde bu sure Bakanlar Kurulu kararı ile kısaltılabilir.
(2) Birinci fıkrada belirlenen sureler;
a) Kanuni izinlerin kullanılması veya gecici bir gorevin yapılması sırasında başka bir goreve atanan personel icin iznin veya gecici gorevin bitimi,
b) Hesaplarını, yerlerine gelenlere devir zorunda bulunan sayman, mal sorumlusu, hesap sorumlusu, muhasebe yetkilisi ve mutemetler icin devrin sona ermesi (Bu sure hicbir şekilde bir ayı gecemez.),
tarihinde başlar.
(3) Yer değiştirme suretiyle yapılan atamalarda personele atama emirleri tebliğ edilince yollukları, odeme emri aranmaksızın, saymanlıklarca derhal odenir. Birinci fıkranın (a) ve (b) bentlerindeki sureler izin ve rapor muddetinin bitmesinde başlar.
(4) Atama emrinde aksi belirlenmedikce atama emrinin amire ulaşmasından itibaren en gec on gun icerisinde ilgilisine tebliğ edilir.
(5) Atamaya tabi tutulan personelin izinli, raporlu, tutuklu, gorevden uzaklaştırılmış, goreve gelmemiş olması veya hastanede yatması tebligata engel olmaz. Bu personelin ilişik kesme işlemleri, ilgisine gore Jandarma Genel Komutanlığı veya Sahil Guvenlik Komutanlığınca uygun gorulmesi durumunda, personelin atamalı bulundukları kurum amirliklerince gıyaplarında evrak uzerinden yapılır ve ilişik kesme belgeleri yeni gorev yerine gonderilir. Bunların yeni gorevlerine katılışları da gıyaplarında evrak uzerinden yapılır ve ozluk hakları yeni birlikleri tarafından odenmeye başlanır.
Genel kolluk kuvvetleri arası gecici gorevlendirmeler
MADDE 16- (1) Luzum gorulduğu hallerde Bakan tarafından Emniyet Genel Mudurluğu, Sahil Guvenlik Komutanlığı ve Jandarma Genel Komutanlığı arasında her kademedeki personel, gecici olarak gorevlendirilebilir. Bakan bu yetkisini il valilerine devredebilir.
(2) Birinci fıkraya gore gorevlendirilen personelin;
a) Aylık ve diğer mali haklar ile sosyal hakları kendi kurumunun butcesinden karşılanır,
b) Değerlendirme ve diğer ozluk işleri tabi olduğu mevzuata gore kendi kurumu tarafından yurutulur.
c) Disiplin soruşturması fiilen gorevli olduğu kurum bunyesinde yapılır ve disiplin soruşturma dosyası işlem yapılmak uzere hakkında disiplin soruşturması yapılan personelin mensubu olduğu kurumun yetkili disiplin amiri ve kurullarına gonderilir.
(3) Bu maddenin uygulanması Bakanlıkca yururluğe konulan yonetmelikle duzenlenir.
Mesleki gelişim
MADDE 17- (1) Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Guvenlik Komutanlığı personelinin mesleki gelişimlerini sağlamak, verimliliğini artırmak ve daha ileriki gorevlere hazırlamak amacıyla lisansustu eğitim ile yurtici, yurtdışı kurs faaliyetlerine ilişkin usul ve esaslar ve personel secimi konuları Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Guvenlik Komutanlığı icin ayrı ayrı olmak uzere Bakanlık tarafından yururluğe konulan yonetmeliklerle belirlenir.
(2) Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Guvenlik Komutanlığı kendi mesleki gelişim ve gorev ihtiyaclarını karşılamak uzere eğitim merkezleri acabilir. Eğitim merkezlerinin kuruluş ve işleyişleri Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Guvenlik Komutanlığı icin ayrı ayrı olmak uzere Bakanlık tarafından yururluğe konulan yonetmeliklerle duzenlenir.
(3) Personelin mesleki gelişimine ilişkin eğitim planı Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Guvenlik Komutanlığı tarafından ayrı ayrı hazırlanır ve Bakanlık tarafından onaylanır.
UCUNCU BOLUM
Personelin Odevleri, Hak ve Sorumlulukları
Sadakat
MADDE 18- (1) Personel, Turkiye Cumhuriyeti Anayasasına ve kanunlarına sadakatle bağlı kalmak ve milletin hizmetinde Turkiye Cumhuriyeti kanunlarını sadakatle uygulamak ve ettikleri memuriyet yeminine uygun hareket etmek zorundadır.
Tarafsızlık ve Devlete bağlılık
MADDE 19- (1) Personel siyasi partiye uye olamaz, herhangi bir siyasi parti, kişi veya zumrenin yararını veya zararını hedef tutan bir davranışta bulunamaz; gorevlerini yerine getirirken dil, ırk, cinsiyet, siyasi duşunce, felsefi inanc, din ve mezhep gibi ayırım yapamaz; hicbir şekilde siyasi ve ideolojik amaclı beyanda ve eylemde bulunamaz ve bu eylemlere katılamaz.
(2) Personel her durumda Devletin menfaatlerini kommak mecburiyetindedir. Turkiye Cumhuriyeti Anayasasına ve kanunlarına aykırı olan, memleketin bağımsızlığını ve butunluğunu bozan, Turkiye Cumhuriyetinin guvenliğini tehlikeye duşuren herhangi bir faaliyette bulunamaz. Aynı nitelikte faaliyet gosteren herhangi bir harekete, gruplaşmaya, teşekkule veya demeğe katılamaz, bunlara yardım edemez.
(3) Derneklere uyelik ve vakıflarla ilişkilerde ozel kanunlarındaki hukumler saklıdır.
Davranış kuralları
MADDE 20- (1) Personel, resmi sıfatının gerektirdiği itibar ve guvene layık olduğunu, hizmet icindeki ve dışındaki davranışlarıyla gostermek zorundadır.
(2) Personelin diğer genel kolluk, ozel kolluk ve kamu kuruluşlarıyla işbirliği icinde calışması esastır.
(3) Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Guvenlik Komutanlığı teşkilatlarında; astlar ustlerine, maiyetler amirlerine, personel kurumdaki rutbesiz Devlet memurları ile başka kurumlardaki kamu gorevlilerine ve hizmetten yararlananlara mesleki nezaket kurallarına gore hitap eder.
(4) Personel;
a) Gorev ve hizmetin yerine getirilmesinde hukukun ustunluğu, kamu yararını gozetme, tarafsızlık, katılımcılık, şeffaflık, hesap verebilirlik, hizmetin sonucuna odaklılık ve surekli gelişim ilkelerini esas alır.
b) Amirleri, ustleri, meslektaşları, astları, diğer personel ile hizmetten yararlananlara karşı nazik ve saygılı davranır ve gerekli ilgiyi gosterir, konu yetkilerinin dışındaysa ilgili birime veya yetkiliye yonlendirir.
c) Gorev ve sorumluluk alanında toplumun talep ve ihtiyaclarına odaklanarak halkın memnuniyetini artırmayı, bu suretle toplumdaki saygı ve guveni pekiştirmeyi hedefler.
Amirin gorev ve sorumlulukları
MADDE 21- (1) Amirler kanun, tuzuk ve yonetmeliklerle belirlenen gorevleri zamanında ve eksiksiz olarak yapmaktan ve yaptırmaktan, maiyetindeki personeli yetiştirmekten, hal ve hareketlerini takip ve kontrol etmekten gorevli ve sorumludur.
(2) Amir, maiyetindeki personele hakkaniyet ve adalet icinde davranır. Amirlik yetkisini kanun, tuzuk ve yonetmeliklerde belirtilen esaslar icinde kullanır.
(3) Amir, maiyetindeki personele kanunlara aykırı emir veremez ve maiyetindeki personel ile astı olan personelden hususi bir menfaat temin edecek bir talepte bulunamaz, hediyesini kabul edemez ve borc alamaz.
Personelin gorev ve sorumlulukları
MADDE 22- (1) Personel kanun, tuzuk ve yonetmeliklerde belirtilen esaslara uymakla ve amirler tarafından verilen gorevleri yerine getirmekle yukumlu ve gorevlerinin iyi ve doğru yurutulmesinden amirlerine karşı sorumludur.
Kişisel sorumluluk ve zarar
MADDE 23- (1) Personel, gorevlerini dikkat ve itina ile yerine getirmek ve kendilerine teslim edilen Devlet malını korumak ve her an hizmete hazır halde bulundurmak icin gerekli tedbirleri almak zorundadır.
(2) Personelin kasıt, kusur, ihmal veya tedbirsizliği sonucu idare zarara uğratılmışsa, bu zararın ilgili personel tarafından rayic bedeli uzerinden odenmesi esastır.
Kişilerin uğradıkları zararlar
MADDE 24- (1) Kişiler kamu hukukuna tabi gorevlerle ilgili olarak uğradıkları zararlardan dolayı bu gorevleri yerine getiren personel aleyhine değil, ilgili kurum aleyhine dava acarlar. Ancak, Devlet dairelerine tevdi veya bu dairelerce tahsil veya muhafaza edilen para ve para hukmundeki değerli kağıtların ilgili personel tarafından zimmete gecirilmesi halinde, zimmete gecirilen miktar, cezai takibat sonucu beklenmeden Hazine tarafından hak sahibine odenir. Kurumun, genel hukumlere gore sorumlu personele rucu hakkı saklıdır.
(2) İşkence ya da zalimane, gayri insani veya haysiyet kırıcı muamele sucları nedeniyle Avrupa İnsan Hakları Mahkemesince verilen kararlar sonucunda Devletce odenen tazminatlardan dolayı sorumlu personele rucu edilmesi hakkında da birinci fıkra hukmu uygulanır.
(3) Bu maddeye gore kamu hukukuna tabi gorevlerle ilgili olarak kişilerin uğradıkları zararların nevi ve miktarlarının tespiti, takibi, amirlerin sorumlulukları, yapılacak işlemlerle ilgili 27/6/1983 tarihli ve 83/6510 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yururluğe konulan Devlete ve Kişilere Memurlarca Verilen Zararların Nevi ve Miktarlarının Tespiti, Takibi, Amirlerin Sorumlulukları, Yapılacak Diğer İşlemler Hakkında Yonetmelik hukumleri uygulanır.
Basma bilgi veya demec verme
MADDE 25- (1) Personel, kamu gorevleri hakkında basma, haber ajanslarına veya radyo ve televizyon kurumlarına bilgi veya demec veremez. Bu konuda gerekli bilgi ancak illerde valiler ve Bakanın yetkili kılacağı gorevli tarafından verilebilir.
Belge, arac ve gereclerin yetki verilen mahaller dışına cıkarılmaması ve iadesi
MADDE 26- (1) Personel, gorevleri ile ilgili resmi belge, arac ve gerecleri, yetki verilen mahaller dışına cıkaramaz, hususi işlerinde kullanamaz ve kullandıramaz. Personel, bu belge, arac ve gereclerin guvenlik ve muhafazasından sorumludur.
(2) Personel gorevleri icabı kendilerine teslim edilen resmi belge, arac ve gerecleri gorevleri sona erdiği zaman iade etmek zorundadır. Bu zorunluluk personelin mirascılarına da şamildir.
Diğer odev ve sorumluluklar
MADDE 27- (1) Personel, mevzuatta belirtilen diğer odev ve sorumlulukları da yerine getirmekle yukumludur.
DORDUNCU BOLUM
Genel Haklar
Uygulamayı isteme hakkı
MADDE 28- (1) Personel, ilgili kanun, tuzuk ve yonetmeliklere gore tayin ve tesbit olunup yururlukte bulunan hukumlerin kendileri hakkında aynen uygulanmasını istemek hakkına sahiptir.
Guvenlik
MADDE 29- (1) Kanunlarda yazılı haller dışında personelin gorevine son verilmez, aylık ve başka hakları elinden alınamaz.
Emeklilik
MADDE 30- (1) Personelin, ozel kanununda yazılı belirli şartlar icinde, emeklilik hakkı vardır.
(2) Personel, emeklilik taleplerini Ocak ve Şubat ayları ile Temmuz ve Ağustos ayları icinde iletebilir. Emeklilik talebinin kabulu, muracaat tarihinden itibaren bir aydan fazla geciktirilemez. Bu aylar dışındaki emeklilik talepleri, ilgili kuramların hizmet gerekleri itibarıyla uygun gormesi halinde kabul edilebilir.
(3) Savaş hali veya olağanustu hal veya genel hayata muessir afet hali ilan edilen durumlarda ya da ic guvenlik riskinin oluştuğu diğer durumlarda personelin emeklilik işlemlerine ilişkin usul ve esaslar Bakanlıkca belirlenir.
Cekilme
MADDE 31- (1) Personel, kanunda belirtilen esaslara gore gorevden cekilebilir.
(2) Mecburi hizmete ilişkin hukumler saklıdır.
(3) Personel cekilme taleplerini Ocak ve Şubat ayları ile Temmuz ve Ağustos ayları icinde iletebilir. Cekilme talebinin kabulu, muracaat tarihinden itibaren bir aydan fazla geciktirilemez. Bu aylar dışındaki cekilme talepleri, ilgili kuramların hizmet gerekleri itibarıyla uygun gormesi halinde kabul edilebilir.
(4) Savaş hali veya olağanustu hal veya genel hayata muessir afet hali ilan edilen durumlarda ya da ic guvenlik riskinin oluştuğu diğer durumlarda personelin cekilme işlemlerine ilişkin usul ve esaslar Bakanlıkca belirlenir.
Muracaat, şikayet ve dava acma
MADDE 32- (1) Personel, kurumlarıyla ilgili resmi ve şahsi işlerinden dolayı muracaat; amirleri veya kurumlan tarafından kendilerine uygulanan idari eylem ve işlemlerden dolayı şikayet ve dava acma hakkına sahiptir.
(2) Muracaat ve şikayetler soz veya yazı ile en yakın amirden başlayarak silsile yolu ile şikayet edilen amirler atlanarak yapılır.
(3) Muracaat ve şikayetler incelenerek en kısa zamanda ilgiliye bildirilir.
(4) Muracaat ve şikayetlerle ilgili olarak 28/11/1982 tarihli ve 8/5743 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yururluğe konulan Devlet Memurlarının Şikayet ve Muracaatlan Hakkında Yonetmelik hukumleri uygulanır.
İsnat ve iftiralara karşı koruma
MADDE 33- (1) Personel hakkındaki ihbar ve şikayetler, garaz veya mucerret hakaret icin, uydurma bir suc isnadı suretiyle yapıldığı ve soruşturma veya yargılamanın tabi olduğu kanuni işlem sonucunda bu isnat sabit olmadığı takdirde, merkezde bu personelin en buyuk amiri, illerde valiler, isnatta bulunanlar hakkında kamu davası acılmasını Cumhuriyet savcılığından ister.
Diğer haklar
MADDE 34- (1) Personel, mevzuatta belirtilen diğer hakları da haizdir.
BEŞİNCİ BOLUM
Yasaklar
Toplu eylem ve hareketlerde bulunma yasağı
Madde 35- (1) Personelin kamu hizmetlerini aksatacak şekilde gorevden kasıtlı olarak birlikte cekilmeleri veya gorevlerine gelmemeleri veya gorevlerine gelip de Devlet hizmetlerinin ve işlerinin yavaşlatılması veya aksatılması sonucunu doğuracak eylem ve hareketlerde bulunmaları yasaktır.
Grev yasağı
MADDE 36- (1) Personelin greve karar vermeleri, grev tertiplemeleri, ilan etmeleri, bu yolda propaganda yapmaları yasaktır.
(2) Personel, herhangi bir greve veya grev teşebbusune katılamaz, grevi destekleyemez veya teşvik edemez.
Ticaret ve diğer kazanc getirici faaliyetlerde bulunma yasağı
MADDE 37- (1) Personel, 13/1/2011 tarihli ve 6102 sayılı Turk Ticaret Kanununa gore tacir veya esnaf sayılmalarını gerektirecek bir faaliyette bulunamaz, ticaret ve sanayi muesseselerinde gorev alamaz, ticari mumessil veya ticari vekil veya kollektif şirketlerde ortak veya komandit şirkette komandite ortak olamaz. Personel, mesleki faaliyette veya serbest meslek icrasında bulunmak uzere ofis, buro, muayenehane ve benzeri yerler acamaz; gercek kişilere, ozel hukuk tuzel kişilerine veya kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarına ait herhangi bir iş yerinde veya vakıf yuksekoğretim kuramlarında calışamaz.
(2) Personelin uyesi oldukları yapı, kalkınma ve tuketim kooperatifleri, kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları ve kanunla kurulmuş yardım sandıklarının yonetim, denetim ve disiplin kurulları uyelikleri ile ozel kanunlarda belirtilen gorevler bu yasaklamanın dışındadır.
(3) Eşleri, reşit olmayan veya mahcur olan cocukları, yasaklanan faaliyetlerde bulunan personel, bu durumu onbeş gun icinde bağlı oldukları kuruma bildirmekle yukumludurler.
Hediye alma, menfaat sağlama yasağı
MADDE 38- (1) Personelin doğrudan doğruya veya aracı eliyle hediye istemeleri ve gorevleri sırasında olmasa dahi menfaat sağlama amacı ile hediye kabul etmeleri veya iş sahiplerinden borc para istemeleri ve almaları yasaktır.
(2) Hediye alma yasağının kapsamı ve uygulanacak diğer hususlarda Kamu Gorevlileri Etik Kurulu kararları cercevesinde uygulama yapılır.
Denetimindeki teşebbusten menfaat sağlama yasağı
MADDE 39- (1) Personelin, denetimi altında bulunan veya kendi gorevi veya mensup olduğu kurum ile ilgisi olan bir teşebbusten, doğrudan doğruya veya aracı eliyle her ne ad altında olursa olsun bir menfaat sağlaması yasaktır.
İkinci gorev yasağı
MADDE 40- (1) Personele;
a) 657 sayılı Kanuna tabi kurumlarda,
b) Sermayesinin tamamı Devlet tarafından verilmek suretiyle kurulan iktisadi kurumlar ile sermayesinin yarısından fazlası Devlete ait bankalarda,
c) Ozel kanunlarla veya ozel kanunların verdiği yetkiye dayanılarak kurulan banka ve kuruluşlarda,
c) Yukarıdaki bentlerde yazılı idare, kuruluş ve bankalar tarafından sermayelerinin yarısından fazlasına katılmak suretiyle kurulan kuruluşlarla bunların aynı oranda katılmaları ile vucut bulan kurumlarda,
ikinci gorev verilemez; bu kurumlardan her ne ad ile olursa olsun odeme yapılamaz ve yarar sağlanamaz.
(2) Ancak, 657 sayılı Kanunun memurlara ikinci gorev verilmesini ongoren hukumleri ile hakem, tasfiye memuru ve bilirkişi, uzman, ekspertiz ve benzeri işler icin takdir olunan, ozel kanunlarla kurulan ve asli gorevlerinin devamı niteliğinde olmayan ceşitli kurul, komisyon, heyet ve juri calışmalarına, universiteler, akademiler, Turkiye ve Orta Doğu Amme İdaresi Enstitusu ve ozel kanunlarla kurulan araştırma kurumlan tarafından idareyle ilgili olarak yapılan inceleme ve araştırma calışmalarına katılanlar icin ozel kanunlarınca gosterilen veya bu kanunlara dayanılarak tespit edilen ucretlerin odenmesine ilişkin hukumler saklıdır.
Gizli bilgileri acıklama yasağı
MADDE 41- (1) Gizli bilgi; doğrudan kanunlarla veya kanun ve duzenleyici işlemlere dayanarak yetkili makamlar tarafından gizli olarak nitelendirilen bilgidir.
(2) Personel, kamu hizmetleri ile ilgili gizli bilgileri gorevinden ayrılmış olsa bile Bakanın yazılı izni olmadıkca acıklayamaz.
(3) 4/12/2004 tarihli ve 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanunu, 12/1/2011 tarihli ve 6100 sayılı Hukuk Muhakemeleri Kanunu, 6/1/1982 tarihli ve 2577 sayılı İdari Yargılama Usulu Kanunu, 2/12/1999 tarihli ve 4483 sayılı Memurlar ve Diğer Kamu Gorevlilerinin Yargılanması Hakkında Kanun, 19/4/1990 tarihli ve 3628 sayılı Mal Bildiriminde Bulunulması, Ruşvet ve Yolsuzluklarla Mucadele Kanunu ile diğer kanunlardaki ozel hukumler saklıdır.
ALTINCI BOLUM
Nobet ve İzinler
Nobet
MADDE 42- (1) Gunun yirmidort saatinde devamlılık gosteren hizmetlerde calışan personelin calışma saat ve şekilleri ile nobet sistemleri kurumlarınca duzenlenir.
(2) Nobet, kuramlarda amirin munasip goreceği zamanda başlar ve yirmidort saati gecemez. Ancak kadın memurlara; tabip raporlarında belirtilmesi halinde hamilelik boyunca ve doğumdan sonraki iki yıl sureyle gece nobeti ve gece vardiyası gorevi verilemez. Engelli memurlara da isteği dışında gece nobeti ve gece vardiyası gorevi verilemez.
(3) Kendisine nobet hizmeti sırası gelen bir rutbe sahibinin mazeretinin meydana gelmesi halinde o gun icin nobete girmemesi kurum amiri tarafından uygun gorulurse, nobet kendisinden sonra gelene tevdi edilir. Durum nobet alacak olana en kısa zamanda bildirilir. Mazeret kalktığında gecmiş nobetlerinden bir tanesi tutturulur.
(4) Tatil ve bayram gunlerinde nobet hizmetlerinin daima aynı şahsa gelmemesi hususunda sırayı belirleyen amirlerce gerekli tedbirler alınır.
(5) Nobetcilerin kıyafetleri mevsime gore eğitim veya gunluk kıyafet olup takacakları techizat ve alametler kıyafet yonetmeliklerinde belirlenir.
(6) Nobetci personel, birden bire hastalanma, herhangi bir konu icin mahkemeye cağrılma, herhangi bir gorevin yapılması amacıyla yetkili amirin izni ile nobetlerini kendisinden sonra gelene devir ve teslim edebilir.
(7) Gorevlendirilen nobetin ozelliğine gore nobetci, nobet yerinden ayrılmaz, her zaman goreve hazır bulunur.
(8) Bu maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar ile muafiyetler Jandarma Genel Komutanlığı ile Sahil Guvenlik Komutanlığınca ayrı ayrı belirlenir.
izinlerin kullanılması
MADDE 43- (1) Yıllık izinlerin senesi icinde kullanılması esastır. Ancak zorunlu nedenlerle yıllık planlı izinlerini kısmen veya tamamen kullanamayanların izinleri, izleyen yıl icinde verilebilir.
(2) Gorev ve hizmet ihtiyacının gerektirdiği durumlarda, yıllık izin planlamasını onaylayan makam tarafından, personel izinden geriye cağrılabilir.
İzin vermeye yetkili makamlar
MADDE 44- (1) Yıllık izinler ve mazeret izinleri;
?) Jandarma Genel Komutanlığı teşkilatında;
1) Jandarma Genel Komutanı icin Bakan,
2) Jandarma genel komutanı yardımcıları icin Jandarma Genel Komutanı,
3) Merkez ve doğrudan merkeze bağlı birlik komutanları ve birim amirleri icin Jandarma Genel Komutanı veya yetki devri yapacağı jandarma genel komutanı yardımcısı,
4) Jandarma bolge komutanları icin konuşlu bulunduğu ilin valisi,
5) İl ve ilce jandarma komutanlıklarında tum personel icin vali ve kaymakamlar,
?) Diğer personel icin birinci amirler,
tarafından verilir.
b) Sahil Guvenlik Komutanlığı teşkilatında;
1) Sahil Guvenlik Komutanı icin Bakan,
2) Sahil guvenlik komutanı yardımcıları icin Sahil Guvenlik Komutanı,
3) Sahil guvenlik bolge ve grup komutanları icin konuşlu olduğu ilin valisi,
4) Merkez ve doğrudan merkeze bağlı birlik komutanları ve birim amirleri icin Sahil Guvenlik Komutanı,
5) Sahil guvenlik karakollarında calışan personel icin ilgisine gore vali ve kaymakam,
6) Diğer personel icin birinci amirler,
tarafından verilir.
c) Sahil guvenlik bolge, grup ve yuzer unsur komutanlarının izin başlangıc ve bitişleri, ilgisine gore komutanlığın konuşlu bulunduğu vali ve kaymakamlara bildirilir.
c) Jandarma ve Sahil Guvenlik Akademisi Başkanı icin Bakan, Akademinin diğer personeli icin Akademi Başkanı tarafından verilir.
YEDİNCİ BOLUM
Değerlendirme ve Odullendirme
Değerlendirme
MADDE 45- (1) Yurutulen hizmetlerin ozelliklerini gozonunde bulundurarak personelin başarı, verimlilik ve gayretlerini olcmek uzere değerlendirme sistemi oluşturulur. Bu sistem elektronik ortamda da duzenlenebilir.
(2) Değerlendirme personelin genel gorunuşu, sosyal durumu ve temsil yeteneği, hak ve adalet prensiplerine uyarlığı, disiplin kurallarına uyarlığı ve itaati, meslek bilgisi ve duzeyi ve genel kulturu, işbirliği ruhu, yetiştirme, anlatım ve ikna yeteneği, azmi, iradesi, dayanıklılığı ve canlılığı, zekası, muhakeme ve karar yeteneği, gorevini planlama, icra, takip ve kontrolde başarısı, ongorurluğu ve yaratıcılığı, liderlik yeteneği gibi kriterler esas alınarak yapılır.
(3) Değerlendirme sonucları personelin gorevlere seciminde, atama ve yer değiştirmesinde, mesleki gelişiminde, statuler arası gecişte, terfiinde, rutbe kademeliği ve kıdemliliğinde, kıdem sıralarının belirlenmesinde ve odullendirilmesinde dikkate alınır.
(4) Değerlendirme yılda en az bir kez yapılır.
(5) Değerlendirme sistemine ilişkin hususlar Bakanlıkca yururluğe konulan yonetmelik ile belirlenir.
Odul sistemi
MADDE 46- (1) Personeli mukemmel hizmete teşvik etmek, moral vermek ve başarılı olanları emsalleri arasında ayırt ederek diğerlerine ornek olmasını sağlamak maksadıyla odullendirme yapılır.
(2) odullendirmede personelin emsalleri ile kıyaslanması esastır. Odulun değerini duşureceğinden odullendirilen personelin sayısında aşırıya kacılması uygun olmamakla beraber mahiyetindeki personel icinden emsallerine gore ustun başarılı olan personelin layık olduğu odul ile odullendirmek de her amirin gorevidir.
(3) odul sistemi, disiplinle ilgili yaptırım ve cezalardan bağımsız calışır, personel odullendirilirken sadece odullendirmeye gerekce olan durum icinde değerlendirilir.
(4) Bu Yonetmelik kapsamında verilen oduller; başarı belgesi, ustun başarı belgesi, takdir belgesi, şerit rozet, brove ve madalyadır.
(5) Personelin mevzuatta yer alan odul ve başarı belgesi hakları saklıdır.
Başarı, ustun başarı ve takdir belgesi
MADDE 47- (1) Personel, gorevlerini eksiksiz yerine getirdiğinde, moralini yukseltmek, mukemmel hizmete teşvik etmek ve emsallerine ornek olması maksadıyla amirleri tarafından takdir belgesi ile odullendirilir.
(2) Gorevli oldukları kurumlarda olağanustu gayret ve calışmaları ile emsallerine gore başarılı gorev yapmak suretiyle; kamu kaynağında onemli olcude tasarruf sağlanmasında, kamu zararının oluşmasının onlenmesinde ve onlenemez kamu zararlarının onemli olcude azaltılmasında, kamusal fayda ve gelirlerin beklenenin uzerinde artırılmasında veya sunulan hizmetlerin etkinlik ve kalitesinin yukseltilmesinde somut olaylara ve verilere dayalı olarak katkı sağladıkları tespit edilen personele, merkezde Bakan, illerde valiler, ilcelerde kaymakamlar tarafından başarı belgesi verilebilir. Uc defa başarı belgesi alanlara ustun başarı belgesi verilir.
Şerit rozetler
MADDE 48- (1) Personelin moralini yukseltmek, tecrubelerini ve başarılarını gururla resmi uniformalarında taşımalarını sağlamak maksadıyla başarılarını, oğrenimlerini, gorev yaptıkları yerleri temsilen personele şerit rozetler verilir. Şerit rozet tipleri, şekilleri ile hangi usul ve esaslarla verileceği Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Guvenlik Komutanlığı tarafından ayrı ayrı yururluğe konulan yonetmeliklerle belirlenir.
Broveler
MADDE 49- (1) Personel arasından, bir ihtisas veya yetenek kazandıran eğitim ve kurslardan başarıyla mezun olanlara veya hizmetleri dolayısıyla bir ihtisas kazananlara; resmi uniformalarında taşımak uzere brove verilir. Brovelerin tipleri, şekilleri ile hangi usul ve esaslarla verileceği Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Guvenlik Komutanlığı tarafından ayrı ayrı yururluğe konulan yonetmeliklerle belirlenir.
Madalya
MADDE 50- (1) Kendisine tevdi edilen gorevleri fiilen hayatını tehlikeye atarak ustun bir cesaret ve feragatle yerine getirdiği tespit edilen personele ustun cesaret ve feragat madalyası Bakan tarafından verilir. Madalyanın hangi esas ve usuller cercevesinde verileceği Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Guvenlik Komutanlığı tarafından ayrı ayrı yururluğe konulan yonetmeliklerle belirlenir.
SEKİZİNCİ BOLUM
Gorevden Uzaklaştırma ve Soruşturma İşlemleri
Gorevden uzaklaştırma
MADDE 51- (1) Gorevden uzaklaştırma Devlet kamu hizmetlerinin gerektirdiği hallerde, gorevi başında kalmasında sakınca gorulecek personel hakkında alman ihtiyati bir tedbirdir. Gorevden uzaklaştırma hususunda 657 sayılı Kanunda belirtilen usul ve esaslara uyulur.
Yetkililer
MADDE 52- (1) Gorevden uzaklaştırmaya yetkililer şunlardır:
a) Atamaya yetkili amirler.
b) Bakanlık mufettişleri.
c) İllerde valiler.
c) İlcelerde kaymakamlar.
(2) Valiler ve kaymakamlar tarafından alman gorevden uzaklaştırma tedbiri, personelin kurumuna derhal bildirilir.
Soruşturma usulleri
MADDE 53- (1) Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Guvenlik Komutanlığı teşkilatları personeli hakkında disiplin ve soruşturma işlemleri aşağıdaki usullere gore yapılır.
a) Disiplin işleri ozel kanun hukumlerine gore yurutulur.
b) Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Guvenlik Komutanlığı teşkilatları personelinin mulki gorevlerinden doğan suclarında ozel kanunların hukumleri saklı kalmak şartıyla 4483 sayılı Kanun hukumlerine gore işlem yapılır.
c) Adli gorevlerinden doğan suclarda 5271 sayılı Kanunun 161 inci maddesinin beşinci fıkrası hukmu uygulanır.
c) Jandarma hizmetleri ve sahil guvenlik hizmetleri sınıfları personeline askeri gorev verildiği takdirde bu gorevlerden doğan suclarda 25/10/1963 tarihli ve 353 sayılı Askeri Mahkemeler Kuruluşu ve Yargılama Usulu Kanunu hukumleri uygulanır. Bu sucların muhakemesi jandarma hizmetleri ve sahil guvenlik hizmetleri sınıfları personeli emrine verildiği askeri birlik personelini muhakeme etmekle gorevli ve yetkili olan askeri mahkemede gorulur.
d) Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Guvenlik Komutanlığı teşkilatları personelinin kişisel suclarında genel hukumlere gore işlem yapılır.
DOKUZUNCU BOLUM
Kıyafet ve Techizat
Resmi uniforma
MADDE 54- (1) Personelin gorev sırasında, bu Yonetmelikte veya diğer mevzuatta belirtilen istisnalar saklı kalmak kaydıyla resmi uniforma giymesi zomnludur.
Kılık ve kıyafete ilişkin hususlar
MADDE 55- (1) Kılık ve kıyafete ilişkin başlıca hususlar şunlardır:
a) Resmi uniforma, hizmet branşı ve rutbe işaretleri ile techizat, şapka, ayakkabı ve bot renk, vasıf ve şekillere uygun olarak giyilir, takılır ve taşınır.
b) Resmi gorevlilerin, bina ve muştemilatı ile arac ve gemiler dışında gorevin ozelliğine gore şapka, kep, bere veya orgu başlık giymesi zomnludur.
c) Resmi uniformalar eskimiş dahi olsa personel dışındaki kişiler tarafından giyilemez ve bu kişilere verilemez.
c) Branş ve rutbe işaretleri sokulmek suretiyle resmi uniformalar sivil kıyafete donuşturulerek kullanılamaz; resmi pantolon, sivil gomlek, kazak, ceket gibi şeylerle birlikte giyilemez; kadın personelin şapka, kep veya orgu bere altında yuzunu kapatmayacak şekilde başlarına taktıkları resmi uniforma rengindeki desensiz giysiler haric, resmi uniformalarının icerisine ve uzerine sivil giysi, sivil palto, pardosu ve benzerleri giyilemez.
d) Sivil elbise ile calışanlar, mulki amir tarafından mevsim veya gorev gereği başka turlu giyime izin verilen haller dışında, elbise ve gomlek giymiş ve kravat takmış olarak gorevde bulunmak zorundadırlar. Elbiseler temiz, duzgun, utulu ve sade; ayakkabılar ise kapalı, temiz ve boyalı olmalıdır.
e) Resmi uniformalı olarak gorev yapan kadın personel, hamileliğini belgelediği takdirde resmi kıyafet yerine sivil kıyafet ile gorev yapabilir.
(2) Resmi uniformayı teşkil eden kısım ve teferruat sivil giyimde kullanılamaz.
(3) Personel; emeklilik, cekilme veya herhangi bir nedenle Jandarma Genel Komutanlığından veya Sahil Guvenlik Komutanlığından ilişiği kesildiği tarihten itibaren resmi uniformasını cıkarmaya mecburdur.
(4) Kıyafetin şekli, rengi, kullanma suresi ve miktarı, verilme zamanı, gorev gereği yıpranan kıyafet, emeklilik ve gorev bitimi kıyafetlerin durumu, branş işaretleri, kıyafette bulunması gerekli işaretler, arma ve kokartların temini, gece ve toren birlikleri kıyafeti, hangi kadro ve gorevde bulunanların sivil elbise giyeceği ve diğer hususlar Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Guvenlik Komutanlığı icin ayrrayrı olarak Bakanlıkca yururluğe konulan yonetmeliklerle belirlenir.
ONUNCU BOLUM
Mali Hukumler
Ozluk hakları
MADDE 56- (1) Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Guvenlik Komutanlığı personeline, genel ve ozel duzenleme getiren kanunlarla verilen ozluk hakları saklıdır.
(2) Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Guvenlik Komutanlığı kadrolarına atanmış personel ayrıca Asayiş Tazminatından yararlanır.
Erbaş ve erlerin yollukları
MADDE 57- (1) Hukumlu, tutuklu ya da gozetim altında bulundurulanların ve kıt'a ve kurumlardan kacan ya da izin ve hava değişimi icin verilmiş olan sureyi geciren er ve erbaşlardan askerlik şubelerince gozetim altında kıt'alarma sevk edilmek uzere jandarmaya veya sahil guvenliğe teslim edilenlerin, şevkinde ya da refakatinde gorevlendirilerek gorevli olduğu il sınırları dışına cıkan jandarma ile sahil guvenlik erbaş ve erlerinin mustahak oldukları yollukları, 10/2/1954 tarihli ve 6245 sayılı Harcırah Kanununun 4 uncu maddesinin birinci fıkrasının (6) numaralı bendine gore gorevlendiren makamlarca peşin olarak odenir.
Erbaş ve erlerin tayın bedelleri
MADDE 58- (1) Gorevlerinin niteliği gereği kazandan (ya da mufreze usulu ile) beslenemeyen jandarma ile sahil guvenlik erbaş ve erlerinin tayın bedelleri, 24/5/2007 tarihli ve 5668 sayılı Turk Silahlı Kuvvetleri Besleme Kanununa ekli gunluk yemek bedeli olcut tablosunda gosterilen gıda maddelerinin fıyatlandırılması ile 22/6/1978 tarihli ve 2155 sayılı Bazı Kamu Personeline Tayın Bedeli Verilmesi Hakkında Kanun kapsamında odenir.
(2) Erbaş ve er tayın bedelleri, tabldotların teşkil ve idaresi ile uygulamanın denetimine ilişkin hususlar Bakanlık tarafından yururluğe konulan yonetmeliklerle belirlenir.
ONBİRİNCİ BOLUM
Ceşitli ve Son Hukumler
Sağlık yeteneği
MADDE 59- (1) Personelin sağlık yetenekleri ile sağlık işlemlerine ilişkin hususlar 31/10/2016 tarihli ve 2016/9431 sayılı Turk Silahlı Kuvvetleri, Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Guvenlik Komutanlığı Sağlık Yeteneği Yonetmeliğine gore yurutulur.
Selamlama
MADDE 60- (1) Selamlama, rutbe ve makam farkı olmadan her personel tarafından butun bir ciddiyet ve hurmetle el ve baş, yalnız baş ile kılıc veya ceşitli techizat ve bayraklarla yapılır.
(2) Selamlama her yerde ve her zaman yapılır. Astlar, ustlerden evvel selam vermeye mecburdurlar. Aynı rutbede olanlar veya birbirinin rutbesini ayırt edemeyenler birbirini beklemeden selamlarlar. Ustler aynı usul ve esaslarla astlarının selamını alırlar.
(3) Personel, siviller ile selamlaşmayı mesleki kurallar, orf, adet ve nezaket kuralları cercevesinde yapar.
(4) Selamlamaya ilişkin diğer hususlar Bakanlıkca cıkarılan yonergeyle duzenlenir.
Kimlik kartları
MADDE 61- (1) Personel, Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Guvenlik Komutanlığına mensup diğer hizmet sınıflarında calışan memurlar, işciler ve bunların emeklileri, mustafileri ile yakınlarına verilecek kimlik kartlarının turleri, basımı, verilme, değiştirilme, geri alınma ve imha edilmesine ilişkin usul ve esaslar Bakanlıkca yururluğe konulan yonetmelikte belirlenir.
(2) Kimlik kartlarının Turk Silahlı Kuvvetlerine bağlı sosyal tesislerden yararlanmayı sağlayacak şekilde duzenlemesine ilişkin hususlar Bakanlık ile Milli Savunma Bakanlığı arasında yapılan bir protokol ile belirlenir.
Değiştirilen ve yururlukten kaldırılan hukumler
MADDE 62- (1) 19/4/1983 tarihli ve 83/6525 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yururluğe konulan Devlet Memurlarının Yer Değiştirme Suretiyle Atanmalarına İlişkin Yonetmeliğin 9 uncu maddesinin altıncı fıkrasına "mulki idare amirliği hizmetleri sınıfı" ibaresinden sonra gelmek uzere ", jandarma hizmetleri sınıfı, sahil guvenlik hizmetleri sınıfı" ibaresi eklenmiştir.
(2) Aynı Yonetmeliğin 28 inci maddesinin birinci fıkrasının ucuncu cumlesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Ancak, Mulki İdare Amirliği Hizmetleri, Emniyet Hizmetleri, Jandarma Hizmetleri ve Sahil Guvenlik Hizmetleri sınıflarına dahil personel hakkında kendi ozel yonetmeliklerinin uygulanmasına devam edilir."
(3) 15/3/1999 tarihli ve 99/12647 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yururluğe konulan Kamu Kurum ve Kuruluşlarında Gorevde Yukselme ve Unvan Değişikliği Esaslarına Dair Genel Yonetmeliğin 2 nci maddesinin ikinci fıkrasının (b) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"b) Mulki İdare Amirliği Hizmetleri, Emniyet Hizmetleri, Jandarma Hizmetleri ve Sahil Guvenlik Hizmetleri sınıflarına dahil kadrolara,"
Yururluk
MADDE 63- (1) Bu Yonetmelik yayımı tarihinde yururluğe girer.
Yurutme
MADDE 64- (1) Bu Yonetmelik hukumlerini Bakanlar Kurulu yurutur.