
2016/9743 Sahil Guvenlik Komutanlığı Teşkilat, Gorev ve Yetkileri Yonetmeliği 21 Ocak 2017 tarihli Resmi Gazetede yayımlandı
Karar Sayısı : 2016/9743
Ekli "Sahil Guvenlik Komutanlığı Teşkilat, Gorev ve Yetkileri Yonetmeliği"nin yururluğe konulması; İcişleri Bakanlığının 8/11/2016 tarihli ve 3617 sayılı yazısı uzerine, 9/7/1982 tarihli ve 2692 sayılı Sahil Guvenlik Komutanlığı Kanununun 23 uncu maddesine gore, Bakanlar Kurulu'nca 12/12/2016 tarihinde kararlaştırılmıştır.
SAHİL GUVENLİK KOMUTANLIĞI TEŞKİLAT, GOREV VE YETKİLERİ
YONETMELİĞİ
BİRİNCİ KISIM
Amac, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amac ve kapsam
MADDE 1- (1) Bu Yonetmeliğin amacı; Sahil Guvenlik Komutanlığının teşkilat, gorev, yetki ve sorumluluklarını, diğer makamlarla ilişkilerini, birlikte calışma ve işbirliği esasları dahil komuta ve kontrol ilişkilerini duzenlemektir.
Dayanak
MADDE 2- (1) Bu Yonetmelik, 9/7/1982 tarihli ve 2692 sayılı Sahil Guvenlik Komutanlığı Kanununun 23 uncu maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3- (1) Bu Yonetmeliğin uygulanmasında;
a) Angajman kuralı: Gerginliğin kontrol altında tutulması maksadıyla belirli bir bolgede belirli ulke unsurlarına karşı birlik komutanına verilen yetkilerin artırılması veya kısıtlanmasını iceren duzenlemeleri,
b) Asayiş: Hukuka uygun ve gerekli onlemlerin alınması sonucu Devlete, topluma, kişilere, mal ve eşyalara yonelik tehlike, kaza ve sabotaj lamı soz konusu olmadığı bir ortamı, duzensizlik ve karışıklıkların onlendiği, hayatın normal akışının sağlandığı hali ve dirlik ve duzenin varlığı konusunda kamuda oluşan yerleşik ve yaygın inancı,
c) Askeri gemi: Bir devletin silahlı kuvvetlerine ait olan ve kendi tabiyetindeki askeri gemilerin acık dış işaretlerini taşıyan, bu devletin hizmetinde ve adı subaylar listesinde veya buna eşit bir belgede kayıtlı bulunan bir deniz subayının kumandası altında bulunan ve murettebatı askeri disiplin kurallarına tabi olan gemiyi,
c) Bakan: İcişleri Bakanını,
d) Bakanlık: İcişleri Bakanlığını,
e) DEGAK: Dalış, emniyet, guvenlik ve arama kurtarma timini,
f) Deniz emniyeti: Deniz yetki alanları ile ulusal ve uluslararası hukuk kuralları uyarınca egemenlik ve denetimi altında bulunan deniz alanlarında meydana gelebilecek kaza, olay ve faaliyetlerde can ve mal emniyetinin sağlanmasına yonelik alınacak tedbirleri, bu kapsamda denizlerde icra edilen yarışma, etkinlik ve organizasyonlar ile atış ve tatbikatlarda saha emniyetinin sağlanmasında ve seyir emniyeti tehlike altındaki gemilere refakat edilmesinde alınacak onlemleri,
g) Deniz guvenliği: Deniz yetki alanları ile ulusal ve uluslararası hukuk kuralları uyarınca egemenlik ve denetimi altında bulunan deniz alanlarında guvenliğin sağlanması, bu bolgelerde ulusal cıkarların korunması, stratejik oneme sahip tesis, liman, gemi, şahıs ve organizasyonlara, patlayıcı ve tehlikeli yuk taşıyan gemilere deniz yoluyla yapılabilecek toplumsal eylem ve terorist saldırıların onlenmesi ve engellenmesine yonelik olarak gerektiğinde zor ve silah kullanmak dahil alınacak onlemleri,
ğ) Emir: Goreve ait bir talep ya da yasağın soz, yazı ve sair suretle ifadesini,
h) Emniyet: Devlete, topluma, kişilere, mal ve eşyalara yonelik tehlike, kaza ve sabotajları onlemek icin alman hukuka uygun onlemlerin tumunu ve bu onlemlerin alınmış bulunduğu hali,
ı) Gemi: Tonilatosu ve kullanma amacı ne olursa olsun denizde ve ic sularda kurek dışında başka bir aygıtla yola cıkabilen aracı,
i) Genel kolluk: Kamu duzeninin korunmasını sağlayan, mevzuatla verilen gorevleri yerine getiren ve silah kullanma yetkisini haiz Bakanlığa bağlı sahil guvenlik, jandarma ve polisi,
j) Gorev: Mevzuat gereğince yapılması ya da yapılmaması ongorulen hususlar ile amir tarafından verilen emirleri,
k) Kamu duzeni: Emniyet ve asayiş, huzur ve sukun, genel sağlık ve genel ahlak unsurlarından oluşan, hak ve hurriyetlerin tam olarak kullanımına elverişli ortamı,
l) Konuş: Birimlerin barınma, eğitim, tatbikat ve harekata hazırlanma bakımından bulunduğu yeri,
m) MORAD: Mobil radar birimini,
n) Mulki amir: İllerde vali, ilcelerde kaymakamı,
o) Ozel kolluk: Devlet ve yetkili diğer kamu tuzel kişilerince, ozel kanunlar cercevesinde kurulup teşkilatlandırılan, kendi gorev alanında guvenliği sağlamak amacı taşıyan ve sahil guvenlik, jandarma ve polis dışındaki kolluk birimlerini,
o) SAGET: Sahil guvenlik ve emniyet timini,
p) Sahil guvenlik: Kamu duzeninin korunmasını sağlayan ve 2692 sayılı Kanun ile ulusal ve uluslararası mevzuatla verilen gorevleri yapmaya yetkili silahlı genel kolluğu,
r) Sahil guvenlik karakolu: Sahil Guvenlik Komutanlığına mevzuatla verilen gorevlerin icra edilmesi maksadıyla grup ve bolge komutanlıklarına bağlı olarak kurulan ve emrine verilen bot ve timleri vardiya esasına gore calıştırarak mulki ve adli gorevlerini icra eden bir amir komutasındaki birimleri,
s) SOH: Sahil guvenlik ozel harekat timini,
ifade eder.
İKİNCİ KISIM
Bağlılık, Teşkilat, Kuruluş ve Konuşlanma
Bağlılık
MADDE 4- (1) Sahil Guvenlik Komutanlığı, Bakanlığa bağlıdır. Sahil Guvenlik Komutanı, Bakana karşı sorumludur.
Teşkilat ve kuruluş
MADDE 5- (1) Sahil guvenlik teşkilatı, aşağıda belirtilen merkez ve taşra teşkilatından oluşur.
?) Merkez teşkilatı şunlardır:
1) Komutan yardımcılıkları.
2) Sahil Guvenlik Hava Komutanlığı.
3) Eğitim ve Oğretim Komutanlığı.
(aa) Okul Komutanlığı.
(bb) Eğitim Merkezi Komutanlığı.
4) Envanter Kontrol Merkezi Komutanlığı.
5) İkmal ve onarım komutanlıkları.
?) Genel Sekreterlik.
7) Hukuk Hizmetleri Başkanlığı.
8) İc Denetim Birimi Başkanlığı.
9) Denetleme, Teftiş ve Tetkik Başkanlığı.
10) Personel Başkanlığı.
11) İstihbarat Başkanlığı.
12) Plan ve Prensipler Başkanlığı.
13) Maliye Başkanlığı.
14) Muhabere Elektronik Bilgi Sistemleri Başkanlığı.
15) Teknik Başkanlık.
16) Lojistik Başkanlığı.
17) Harekat Başkanlığı.
18) Karargah Destek Kıtalar Komutanlığı.
19) İnşaat Emlak Daire Başkanlığı.
20) Strateji Geliştirme Başkanlığı.
21) Ozel Kalem Mudurluğu.
b) Taşra teşkilatı şunlardır:
1) Bolge komutanlıkları.
2) Grup komutanlıkları.
3) Karakol komutanlıkları.
4) Kolluk destek tim komutanlıkları.
Konuşlanma
MADDE 6- (1) Sahil Guvenlik Komutanlığının gorev alanları, usleri, konuş, kuruluş, kadrolarıyla, yerleşme yerleri, gemi ve botların hizmetten cıkarılması Bakanlık tarafından yapılır. Ancak seferberlik ve savaş hallerinde Deniz Kuvvetleri Komutanlığı emrine girecek birliklerin kuruluş ve kadrolarıyla konuş yerlerinin duzenlenmesinde Genelkurmay Başkanlığının goruşu alınır.
(2) Sevk ve idari ihtiyaclar ile hizmette verim ve etkinliğin sağlanması amacıyla doğrudan merkeze bağlı olarak eğitim, havacılık, teknik ve lojistik birimleri Bakan onayı ile kurulabilir ve konuşlandırılabilir.
UCUNCU KISIM
Sahil Guvenlik Komutanlığının Gorevleri, Sorumluluk Alanı ve Yetkileri
BİRİNCİ BOLUM
Gorev ve Sorumluluk Alanı
Genel esaslar
MADDE 7- (1) Sahil Guvenlik Komutanlığı, kara ile denizin birleşim noktasından itibaren tum deniz alanları ve bu alanlar icerisinde bulunan liman tesisleri ve bunlara hizmet veren diğer tesisler, marina, balıkcı barınağı, cekek yeri, dalyan, iskele, rıhtım ve benzeri kıyı tesisleri ile demir yerleri dahil olmak uzere Turkiye Cumhuriyetinin butun sahillerinde, ic suları olan Marmara Denizi ile İstanbul ve Canakkale Boğazlarında, liman ve korfezlerinde, karasularında, akarsuların denize dokulduğu yerden itibaren sahil guvenlik gemi ve botlarının girebileceği veya ulaşabildiği akarsu iclerinde, munhasır ekonomik bolgesinde, ulusal ve uluslararası hukuk kuralları uyarınca egemenlik ve denetimi altında bulunan deniz alanları ile hukumranlık haklarının korunmasına ilişkin gorevler kapsamında uluslararası sularda ve uluslararası sozleşmeler cercevesinde Uluslararası Denizcilik Orgutune deklare edilen Turk arama kurtarma bolgesi icerisinde kalan karasuları ile uluslararası sularda gorevli ve sorumludur. Hizmet gerekleri bakımından uygun gorulen diğer yerler Bakanlığın kararı ile sahil guvenliğin gorev ve sorumluluk alanı olarak belirlenebilir.
(2) Bolge ve grup komutanlıklarının gorev ve sorumluluk alanları mulki teşkilatlanma sınırları dikkate alınarak Bakanlıkca belirlenir.
(3) Bolge veya grup komutanı, bolge ya da grup teşkilatının sorumluluk alanında bulunan illerin valilerine karşı; karakol veya kolluk destek tim komutanları ise teşkilatının konuşlu olduğu yerin mulki amirine karşı sorumlu olarak gorev yapar. Bu takdirde gorev icra edilen mulki sınırlar icerisindeki mulki amire karşı olan sorumluluk ortadan kalkmaz.
(4) Sorumluluk alanlarının sınırları kati bir sınır olarak değerlendirilmez. Bolge ve grup komutanlıkları mucavir alanlarda kendi yetkileri doğrultusunda koordineli olarak gorev icra edebilirler. Bolge ve grup komutanlıkları emrine verilen değişik tipteki gemi, bot, karakol, kolluk destek, DEGAK, SAGET, MORAD, SOH sorumluluk alanlarındaki tehditler ve gorev onceliklerine gore sevk ve idare eder. Birimlerin gorevlendirilmesinde mulki ve sıralı amirlerden gelen emir ve talepler hakkında oncelikle işlem yapılır.
(5) Sahil guvenlik gemi, bot, DEGAK, SAGET, MORAD, SOH birimlerinin ayrı bir sorumluluk alanı bulunmaz, bu birimlere yonelik gorev ihtiyacları bolge ve grup komutanlıklarınca karşılanır. Sahil guvenlik gemi, bot ve hava araclarının bakım, onarım, havuz, modernizasyon ihtiyacları ile gorev ihtiyacı kapsamında unsur kaydırmayı gerektiren hallerde bolgeler arası gorevlendirmeler Sahil Guvenlik Komutanlığınca yapılır. Bu gorevlendirmeler soz konusu faaliyetin kendisine bağlı grupları kapsaması durumunda ilgili bolge komutanlığı, kendisine bağlı unsurları kapsaması durumunda da ilgili grup komutanlığı tarafından da yapılabilir.
(6) Sahil Guvenlik Komutanlığı envanterindeki ucak, helikopter ve gemilerin gorev planlamaları mulki amirlerden gelen talepler ve gorev ihtiyacları oncelikle gozonune alınarak Sahil Guvenlik Komutanlığı tarafından yapılır. Sahil guvenlik hava ve deniz araclarının belirli bir sorumluluk alanı bulunmaz ve bu araclar Sahil Guvenlik Komutanlığının tum sorumluluk alanı dahilinde gorev icra eder.
(7) Karasularında veya uluslararası sularda icra edilen uyuşturucu kacakcılığı, gemi kacırma, buyuk caplı arama kurtarma faaliyeti gibi kapsamlı veya gizlilik gerektiren ve bircok unsurun muştereken kullanılmasını gerektiren operasyonlar Sahil Guvenlik Komutanlığı tarafından sevk ve idare edilebilir.
(8) Sahil Guvenlik Komutanlığı uluslararası sularda icra ettiği gorevlerin planlama ve icra safhalarında, Sahil Guvenlik Komutanlığının imkan ve kabiliyetini aşan veya desteğe ihtiyacı olan durumlarda, bu gorevlerini diğer kolluk kuvvetleri, Turk Silahlı Kuvvetlerine bağlı birimler veya ilgili kuruluşlarla işbirliği, karşılıklı yardım ve koordinasyon yapmak suretiyle yerine getirir. İşbirliği, karşılıklı yardım ve koordinasyona ilişkin usul ve esaslar ilgili kurum ve kuruluşların goruşleri alınmak suretiyle Bakanlıkca belirlenir.
(9) Sahil Guvenlik Komutanlığı merkez teşkilatı 20/9/2001 tarihli ve 2001/3275 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yururluğe konulan Turk Arama ve Kurtarma Yonetmeliği gereğince Turk arama kurtarma bolgesinde deniz arama ve kurtarma koordinasyon merkezi gorevini yurutmekle sorumludur.
(10) Karasuyu, deniz yan hududu diğer deniz sınırları ve tartışmalı deniz alanları dahil deniz yetki alanlarında ve sorumluluk alanında, sahil guvenlik unsurlarınca yapılan faaliyetlerin ulke menfaatlerine uygun olarak icra edilmesi Sahil Guvenlik Komutanlığı merkez teşkilatı tarafından yerine getirilir. Bu gorevler esnasında Bakanlığın onayı alınarak gerekli hallerde Dışişleri Bakanlığı ile gerekli kordinasyon sağlanır.
(11) Gumruk ve Ticaret Bakanlığı ile Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığının ilgili mevzuatta yer alan gorev ve yetkileri saklıdır.
Gorev sınırı
MADDE 8- (1) Sahil guvenliğin gorevleri şunlardır:
a) Mulki gorevler: Emniyet ve asayiş ile kamu duzenini sağlamak, korumak ve kollamak, kacakcılığı men, takip ve tahkik etmek, hassas ve kritik oneme sahip tesislerin korunmasına ilişkin onlemleri ilgili kuruluşlarla işbirliği icinde sağlamak, suc işlenmesini onlemek icin gerekli tedbirleri almak ve uygulamak, bu fıkranın (b) ve (c) bentlerinde belirtilen gorevler dışında kalan ve mevzuat hukumlerinin icrası ile bunlara dayalı emir ve kararlarla sahil guvenliğe verilen gorevleri yapmak.
b) Adli gorevler: işlenmiş suclarka ilgili olarak kanunlarda belirtilen işlemleri yapmak ve bunlara ilişkin adli hizmetleri yerine getirmek.
c) Askeri gorevler: Seferberlik ve savaş hallerinde Bakanlar Kurulu kararıyla belirlenecek bolumleri ile Deniz Kuvvetleri Komutanlığı emrinde gorev icra etmek ve Bakanın izni ile Deniz Kuvvetleri Komutanlığınca planlanan eğitim ve tatbikatlara asıl gorevlerini aksatmayacak şekilde katılmak.
(2) Kanunlar ve diğer mevzuat hukumleri ile bunlara dayalı olarak yetkili makamlarca verilen emir ve kararlarda ongorulmeyen hicbir gorev sahil guvenlikten istenemez.
İKİNCİ BOLUM Mulki Gorevler
Mulki gorevlerin esasları
MADDE 9- (1) Sahil guvenlik;
a) Halkın can, ırz ve malını korur.
b) Suc işlenmesini onlemek ve kamu duzenini sağlamak icin gerekli onlemleri alır.
c) Asayişi, kamunun ve kişilerin guvenliğini korur.
c) Anayasada ve kanunlarda duzenlenen hak ve hurriyetlerin guvenli şekilde kullanılması icin gerekli onlemleri alır.
d) Kamunun huzur ve sukununu bozan, kanunlara aykırı eylemlere engel olur.
e) Yardım isteyenlere, korunmaya muhtac cocuklarla yardım gereken kucuklere, engelli, hasta, yaşlı kimselerle, duşkun ya da kimsesizlere ve yabancılara yardım eder.
f) Her turlu kacakcılığa engel olur.
g) Emniyet ve asayişin sağlanması, sucların ortaya cıkarılması, işlenmiş suclarda faillerin tespiti ve yakalanması maksadıyla istihbarat toplar, diğer istihbarat ve kolluk birimleri ile işbirliği yapar ve bilgi paylaşır.
ğ) Sucların onlenmesi maksadıyla diğer kolluk birimleri, kamu kurumlan, universiteler ve sivil toplum kuruluşları ile işbirliği yapar ve projeler yurutur.
Mulki gorevlerin yurutuluş esasları
MADDE 10- (1) Sahil guvenlik mulki gorevlerini aşağıdaki esaslara uygun olarak yurutur.
a) Mulki gorevlere ilişkin herhangi bir ihlal veya saldırı durumunda, bu gibi tutum ve davranışlara engel olmak, kanunen gerekliyse eylemcileri yakalamak ve haklarında gerekli işlemleri yapmak, karşılaşılacak direnişleri kırmak ve bastırmak.
b) Onleyici kolluk gorevini, kendi gorev bolgesinde devriye gorevi yaparak aksatmadan yurutmek.
c) Gorev sırasında herhangi bir sucun işlenip işlenmediğini araştırmak, Devlete, kamuya veya kişilere, mal ve eşyalara yonelik tehlike, sabotaj, kaza ve benzeri durumlarda gecikmeksizin yardım etmek, kanuni gereğini yerine getirmek.
c) Gerekli istihbarat faaliyetlerini yurutmek, elde edilen bilgileri değerlendirmek ve bu bilgileri yetkili mercilere ulaştırmak ve diğer istihbarat ve guvenlik kuruluşlarıyla yakın işbirliği yapmak.
Halkın can, ırz ve malının korunmasına ilişkin gorevler
MADDE 11- (1) Halkın can, ırz ve malının korunması konusunda genel ve koruyucu onlemler alınması esastır. Kişisel koruma ve kollama ancak mevzuatta ozel hukum bulunması durumunda veya ozel nitelik taşıyan durumlarda, yetkili mulki amirin eniriyle yerine getirilir.
(2) 26/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı Turk Ceza Kanunu ile diğer kanunların, mulkun himayesine ve mal guvenliğine ilişkin olarak konulmuş hukumleri gereğince alınacak onlemler ve denetimler kendi gorev ve sorumluluk alanında sahil guvenlik tarafından yurutulur.
Deniz guvenliği ve deniz emniyetine ilişkin gorevler
MADDE 12- (1) Sahil Guvenlik Komutanlığının deniz guvenliği ve deniz emniyeti ile ilgili gorevleri şunlardır:
a) Denizlerde ve adalarda meydana gelen tıbbi tahliye ve hasta nakli faaliyetlerini ilgili kurum ve kuruluşlarla koordineli bir şekilde yurutmek.
b) Deniz guvenliğinin ve deniz emniyetinin sağlanmasına yonelik olarak izleme, gozetleme, takip ve kontrol imkan ve kabiliyetlerini geliştirmek ve gerekli diğer tedbirleri almak.
c) Stratejik onemi haiz tesislerin ve gemilerin, Turk boğazlarından gecen tehlikeli ve patlayıcı yuk taşıyan gemilerin ve devlet buyuklerinin deniz guvenliğini sağlamak.
c) Deniz guvenliği kapsamında denizlerde hukumranlık haklarının kullanıldığı deniz alanlarının sınırlarında ve deniz yan hudutlarında kontrolun sağlanmasına yonelik ekonomik devriye gorevleri icra etmek.
d) Yabancı askeri gemilerin ve devlet gemilerinin faaliyetlerini izlemek, gozetlemek, yabancı ulkelere ait askeri gemiler ve devlet gemileri tarafından Turk Bayraklı gemilere yapılan tacizler ile milli menfaatler aleyhine yapılan ihlallere angajman kuralları cercevesinde mudahale etmek.
e) Deniz yetki alanlarında icra edilen bilimsel araştırma, hidrokarbon arama, sondaj, kablo ve boru hattı doşeme, balıkcılık gibi faaliyetleri izlemek, takip etmek, kontrol etmek ve izinsiz yapılan faaliyetleri engellemek.
f) Gemi ve liman guvenlik planlarını incelemek, goruş bildirmek ve Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı ile koordineli denetimler yapmak.
g) Aidiyeti tartışmalı ada, adacık, kaya, deniz yapıları ve deniz alanlarında ulusal menfaatlere ve ulke politikasına uygun gorevler icra etmek.
(2) Denizde gercekleştirilen organizasyon, duğun, nişan, konser, panayır, festival ve benzeri toplanmalarda kamu duzeninin korunmasına yonelik tedbirlerin alınmasına imkan sağlamak icin ilgililer kırksekiz saat once bildirimde bulunmak zorundadır.
(3) Sahil Guvenlik Deniz Angajman Kuralları, Başbakanlık Milli Angajman Kuralları Direktifi icerisinde ayrı bir bolum olarak veya ayrı bir direktif olarak Bakanlık tarafından hazırlanır.
(4) Sahil Guvenlik Komutanlığına ait gemi ve botlar, Devlet gemisi, hava aracları, Devlet hava aracı statusunde olup askeri gemi ve hava araclarına tanınan hak ve imtiyazlardan faydalanır.
Uluslararası sucla mucadeleye ilişkin gorevler
MADDE 13- (1) Sahil guvenlik; acık denizlerde deniz haydutluğu, gocmen kacakcılığı, insan ticareti ve uyuşturucu madde kacakcılığı şuphesi bulunan hallerde ve acık denizlerden izinsiz yapılan yayınların onlenmesi konularında uluslararası hukukun izin verdiği prosedurlere gore yabancı ticaret gemilerini denetleyebilir ve belirtilen konularda Dışişleri Bakanlığının koordinesinde uluslararası işbirliği yapabilir. Sahil Guvenlik
Komutanlığı ayrıca sucla mucadele kapsamında ulusal ve uluslararası hukuktan kaynaklanan tum gorevleri icra eder.
Arama ve kurtarmaya ilişkin gorevler
MADDE 14- (1) Sahil Guvenlik Komutanlığının arama ve kurtarma faaliyetlerine ilişkin gorevleri şunlardır:
a) Turk Arama ve Kurtarma Yonetmeliği, 2002/4 sayılı Ulusal Arama ve Kurtarma Planına İlişkin Tebliğ ve 22/1/1986 tarihli ve 86/10311 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile onaylanan Denizde Arama ve Kurtarma Uluslararası Sozleşmesinin ongorduğu arama kurtarma gorevlerini Turk arama kurtarma bolgesi icerisinde Ana Arama Kurtarma Koordinasyon Merkezi adına yurutmek.
b) Denizlerde tehlikeli duruma duşen kişilere en kısa surede yardım etmek maksadıyla, merkez teşkilatında Deniz Arama Kurtarma Koordinasyon Merkezini, bolge komutanlıklarında yardımcı arama kurtarma koordinasyon merkezlerini, grup komutanlıklarında arama kurtarma alt merkezlerini kurmak; gerekli telli ve telsiz muhabere devrelerini tesis etmek ve gunun yirmidort saati surekli faaliyet gostererek kıyılarımızdan itibaren tum arama kurtarma faaliyetlerini Ana Arama Kurtarma Koordinasyon Merkezi adına koordine ve icra etmek.
c) İlan edilen acil durum safhasının gerektirdiği yardım faaliyetlerini başlatmak, calışmalar hakkında Ana Arama Kurtarma Koordinasyon Merkezini bilgilendirmek, gerektiğinde Turk Arama Kurtarma Organizasyonuna dahil kamu kurum ve kuruluşları ile yabancı arama kurtarma kuruluşlarıyla işbirliği yapmak.
c) Turk arama kurtarma bolgesi icinde meydana gelen arama kurtarma olaylarına dair gerekli gorulen olaylara ilişkin notam, notmar ve denizcilere ilan işlemlerini yapmak ve takip etmek.
(2) Sahil guvenlik gemi ve botları tarafından uygun deniz ve hava şartlarında, imkan ve kapasite dahilinde olan gemileri kurtarma ve yedekleme işlemi yapılabilir. Bu konuda gemi ve bot komutanının yapacağı değerlendirme esas alınır. Gemilerde yedekleme ve kurtarma işlemleri esnasında meydana gelebilecek her turlu hasar, maddi kayıp ve benzeri nedenlerden dolayı Sahil Guvenlik Komutanlığı sorumlu tutulamaz. Tehlike altında bir gemiyi terk etmemekte direnen şahıslar icin gerektiğinde zor kullanılabilir.
Kacakcılığın onlenmesine ilişkin gorevler
MADDE 15- (1) Sahil Guvenlik Komutanlığının kacakcılığın onlenmesine ilişkin gorevleri şunlardır:
a) Kacakcılığın onlenmesi amacıyla deniz araclarını izlemek.
b) Gorevli olduğu tum deniz alanlarında ve uluslararası anlaşmalardan kaynaklanan yetki alanlarında kacak eşya, her turlu silah, muhimmat, patlayıcı ve uyuşturucu madde, kimyasal, biyolojik, radyolojik ve nukleer malzeme, kitle imha silahları ve bunların yapımında kullanılabilecek her turlu cift kullanımlı malzeme ile duzensiz gocmen bulundurulduğu ve gocmen kacakcılığı ile insan ticaretinde kullanıldığı şuphesi olan her turlu deniz aracında 4/12/2004 tarihli ve 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanununda belirtilen usul ve esaslar doğrultusunda arama yapmak, yakalanan kacak eşya ve maddelere elkoymak.
c) Aramada elde edilen kacak eşyaya elkoyarak gumruk idaresine, 26/3/2014 tarihli ve 28953 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 5607 sayılı Kacakcılıkla Mucadele Kanununa Gore El Konulan Akaryakıtın Teslimi, Muhafazası, Tasfiyesi ve Yapılan Masraflara İlişkin Uygulama Yonetmeliği kapsamında ele gecirilen kacak petrolu ise il ozel idaresine, bulunmayan yerlerde defterdarlığa teslim etmek.
c) Deniz araclarına yanaşıp belgelerini, kacakcılık yaptığına dair ihbar veya makul şuphe olması durumunda ise yuklerini incelemek.
d) Gumruk bolgesinde gumruk idaresi bulunmayan yerlere gecerli bir neden olmadan yanaşan, demirleyen, karayla veya diğer deniz araclarıyla temas eden gemileri yakalayarak yetkili adli makamlara bildirmek.
e) 27/10/1999 tarihli ve 4458 sayılı Gumruk Kanununa gore belirlenen kapı veya yollar dışından girilmesine veya cıkılmasına engel olmak, bu gibi yerlerde rastlanan nakil araclarında arama yapmak.
1) 13/11/1996 tarihli ve 4208 sayılı Karaparanın Aklanmasının Onlenmesine, 2313 Sayılı Uyuşturucu Maddelerin Murakabesi Hakkında Kanunda, 657 Sayılı Devlet Memurları Kanununda ve 178 Sayılı Maliye Bakanlığının Teşkilat ve Gorevleri Hakkında Kanun Hukmunde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun hukumleri cercevesinde kontrollu teslimat işlemlerini yurutmek.
g) 4/12/2003 tarihli ve 5015 sayılı Petrol Piyasası Kanunu ve ilgili diğer mevzuat kapsamında kacak petrol urunlerinin yakalanması amacıyla denetim yapmak, aykırılık halinde gerekli adli ve idari işlemleri yapmak.
ğ) 16/1/1996 tarihli ve 96/7801 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile onaylanan Uyuşturucu ve Psikotrop Maddelerin Kacakcılığına Karşı Birleşmiş Milletler Sozleşmesi ile 16/7/2012 tarihli ve 2012/3403 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile onaylanan Uyuşturucu ve Psikotrop Maddelerin Kacakcılığına Karşı Birleşmiş Milletler Sozleşmesi'nin 17. Maddesinin Uygulanmasına İlişkin Deniz Yoluyla Yapılan Kacakcılıkla Mucadele Anlaşmasının verdiği yetki kapsamında uyuşturucu madde ticareti ile ilgili mucadeleyi yapmak.
h) 26/2/2003 tarihli ve 2003/5329 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile onaylanan Sınıraşan Orgutlu Suclara Karşı Birleşmiş Milletler Sozleşmesi, Sınıraşan Orgutlu Suclara Karşı Birleşmiş Milletler Sozleşmesine Ek Kara, Deniz ve Hava Yoluyla Gocmen Kacakcılığına Karşı Protokol ve Sınıraşan Orgutlu Suclara Karşı Birleşmiş Milletler Sozleşmesi'ne Ek İnsan Ticaretinin, Ozellikle Kadın ve Cocuk Ticaretinin Onlenmesine, Durdurulmasına ve Cezalandırılmasına İlişkin Protokol ile 5237 sayılı Kanun kapsamında duzensiz goc, gocmen kacakcılığı ve insan ticareti ile mucadele etmek.
ı) Her turlu kacakcılıkla mucadele faaliyetlerinde limanlar, marinalar, balıkcı barınakları, cekek yerleri giriş cıkışları ile buraları kullanan her turlu deniz araclarının kontrol edilmesine yonelik sistem geliştirilmesi ile ilgili calışmaları icra etmek, bu kontrole yonelik uluslararası mevzuat ve gorev alanları dikkate alınarak sistem geliştirilmesi ve kullanımını temin etmek, ilgili diğer kurum ve kuruşlara bu konuda teklifler hazırlamak, gerekli koordineyi sağlamak, bu sistemlerden ihtiyac duyulanların Sahil Guvenlik Komutanlığınca erişimine yonelik teklifler hazırlamak.
i) Kacakcılıkla mucadele faaliyetlerinin etkinlikle yurutulmesini teminen ilgili diğer kurum ve kuruluşlarla ulusal ve uluslararası mevzuat kapsamında kordinasyon ve işbirliği faaliyetlerini yurutmek.
j) Kacakcıkla mucadele faaliyetlerinde Bakanlık emirlerini uygulamak, ilgili kamu kurum ve kuruluşlarının talepleri doğrultusunda gerekli raporlamaları yapmak, taraf olunan uluslararası anlaşmalar kapsamında ihtiyac duyulan istatistiki verileri ilgili kuruluşlarla paylaşmak.
Su Urunleri Kanununa ilişkin gorevler
MADDE 16- (1) Sahil Guvenlik Komutanlığının, 22/3/1971 tarihli ve 1380 sayılı Su Urunleri Kanununa ilişkin gorevleri şunlardır:
a) Su urunleri istihsalinde kullanılan balıkcı gemilerinin ve bu gemilerdeki balıkcı personelin belgelerini kontrol etmek.
b) Ticari ve amator balıkcılık faaliyetlerini denetlemek.
c) 1380 sayılı Kanuna ve ilgili diğer mevzuata aykırı eylemleri onlemek, izlemek, sucluları yakalamak ve bunlar hakkında gerekli işlemleri yapmak, yakalanan kişi ve aracları yetkili makamlara teslim etmek.
c) Uluslararası Atlantik Ton Balıkları Koruma Komisyonunun kararları kapsamında ulusal ve uluslararası sularda denetim yapmak.
Cevrenin korunmasına ilişkin gorevler
MADDE 17- (1) Sahil Guvenlik Komutanlığı denizlerde, ilgili mevzuatta ongorulen kirletme yasağına aykırı eylemleri izlemek, onlemek ve bu konuda gerekli denetimleri yapmakla gorevlidir.
Denizde Can ve Mal Koruma Hakkında Kanuna ilişkin gorevler
MADDE 18- (1) Sahil Guvenlik Komutanlığının, 10/6/1946 tarihli ve 4922 sayılı Denizde Can ve Mal Koruma Hakkında Kanuna ilişkin gorevleri şunlardır:
a) Liman ve kıyı tesisleri ile demirleme yerleri dışında yer alan Turk kıyılarında ve karasularında seyreden ticaret gemilerinin;
1) Yolculuğuna izin verilip verilmediğini,
2) Denize elverişlilik ve tonilato belgesi alıp almadıklarını ve bu belgelerin gecerli olup olmadığını,
3) Bordalarında yukleme sınırı markasının bulunup bulunmadığını,
4) Uluslararası sefer yapan gemilerin 18/5/1968 tarihli ve 6/10027 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile katılmamız kararlaştırılan 1966 Uluslararası Yukleme Sınırı Sozleşmesinde ve kabotaj dahilinde calışan gemilerin 17/11/2009 tarihli ve 27409 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Gemilerin Teknik Yonetmeliğinde ongorulen hadden fazla yuk taşıyıp taşımadığını,
5) 12/12/1977 tarihli ve 7/14561 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yururluğe konulan gemilerde bulundurulması zorunlu olan Denizde Catışmayı Onleme Tuzuğunun bulunup bulunmadığını,
6) Denizde catışmayı onlemek icin bulundurulması gerekli fener ve işaretlerin mevcudiyetini koruyup korumadığını,
7) 6/4/1952 tarihli ve 3/14831 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yururluğe konulan Tehlikeli Eşyanın Ticaret Gemileriyle Taşınması Hakkında Tuzuk hukumlerine uyulup uyulmadığını,
8) Ticaret gemilerinin tahsis edildikleri işler ve yapacakları yolculuklara gore teknik durumları, tekne, makine, kazan, genel donanım, can kurtarma, yangından korunma, yangın sondurme bakımından yeterliliğini koruyup korumadığını,
9) Gemi adamlarının yeterlilik belgeleri ve sayılarını,
10) Gemi ve teknelere yolcu taşımasına izin verilip verilmediğini, taşıma izni verilmişse yolcu sayısını,
denetlemek, yeterli bulunmayanların seyrine izin vermeyerek gerekli kanuni işlemin yapılması icin ilgili liman başkanlıklarına sevk etmek.
b) Catmalarda ve başka gemilerden imdat işareti alındığında tehlikede bulunanların yardımına gitmek zorunluluğuna uyulmasını sağlamak ve gerektiğinde bu durumu ilgili makamlara bildirmek.
Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanununa ilişkin gorevler
MADDE 19- (1) Sahil Guvenlik Komutanlığının, 4/4/2013 tarihli ve 6458 sayılı Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanununa ilişkin gorevleri şunlardır:
a) Turkiye'ye yasa dışı giren veya Turkiye'yi yasa dışı terk eden ya da buna teşebbus eden yabancılar hakkında gerekli kanuni işlemleri yapmak.
b) Turkiye'ye giriş izni olmayan yabancıların ulkeye girişine engel olmak.
c) Turkiye'ye girişleri yasaklanmış olmasına rağmen Turkiye'ye girmiş olan yabancılar hakkında gerekli kanuni işlemleri yapmak.
Pasaport Kanununa ilişkin gorevler
MADDE 20- (1) Sahil Guvenlik Komutanlığı tarafından 15/7/1950 tarihli ve 5682 sayılı Pasaport Kanununa ilişkin yapılan denetimler sonucunda Turkiye Cumhuriyeti sınırlarından pasaportsuz olarak girdiği tespit edilen Turk vatandaşı, idari para cezası uygulanmak uzere mulki amire bildirilir.
Kabahatler Kanununa ilişkin gorevler
MADDE 21- (1) Sahil Guvenlik Komutanlığı, gorev alanı ile ilgili olarak 30/3/2005 tarihli ve 5326 sayılı Kabahatler Kanununda gosterilen kabahat fiillerini izlemek, onlemek ve bu konuda gerekli denetimleri ve işlemleri yapmakla gorevlidir.
(2) 5326 sayılı Kanunda acıkca belirtilen durumlarda karşılaşılan kabahat fiili nedeniyle doğrudan sahil guvenlik tarafından idari para cezası uygulanır. Diğer durumlarda karşılaşılan kabahat fiiliyle ilgili tum deliller toplanıp gerekli tespitler yapıldıktan sonra oluşturulan dosya, idari yaptırım uygulanmak uzere 5326 sayılı Kanunda gosterilen yetkili mercilere gonderilir.
Kultur ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanununa ilişkin gorevler
MADDE 22- (1) Sahil Guvenlik Komutanlığının, 21/7/1983 tarihli ve 2863 sayılı Kultur ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanununa ilişkin gorevleri şunlardır:
a) Denizlerde kultur ve tabiat varlıklarını meydana cıkarmak uzere izinsiz ve ruhsatsız olarak araştırma, sondaj ve kazı yapılmasına engel olmak.
b) Bakanlar Kurulu tarafından tespit edilen korunması gerekli kultur ve tabiat varlıklarının bulunduğu dalışa yasak bolgelerde dalış yapılmasını engellemek.
c) Dalışa yasaklanmamış bolgelerde dalış yapan kişilerin yetki belgesi alıp almadıklarını denetlemek, yetki belgesi almadan dalış yapan kişiler hakkında kanuni işlem yapmak.
c) Yurticinde korunması gereken kultur ve tabiat varlıklarının deniz yolu ile yurtdışına cıkarılmasını engellemek.
Patlayıcı madde ve şupheli cisimlere ilişkin gorevler
MADDE 23- (1) Sahil Guvenlik Komutanlığının, 24/2/2000 tarihli ve 4536 sayılı Denizlerde ve Yurt Yuzeyinde Gorulen Patlayıcı Madde ve Şupheli Cisimlere Uygulanacak Esaslara İlişkin Kanuna ilişkin gorevleri şunlardır:
a) İcsularımızda, karasularımızda, uluslararası hukuk kuralları uyarınca egemenlik ve denetimimiz altında bulunan deniz alanlarında ve kıyılarımızda gordukleri patlayıcı madde ve diğer şupheli cisimlerin bulunduğu mevki ile gidiş yonlerini, renk, şekil, ebat, adet ve buna benzer diğer tanıtıcı bilgilerini en kısa zamanda en yakın Deniz Kuvvetleri Komutanlığına bağlı deniz birliğine veya diğer askeri birliklere, askeri birlik yoksa ilgili liman başkanlığına, ilgili liman başkanlığı da yoksa mulki amirlere bildirmek.
b) İlgililerin olaya elkoymalarına kadar halkın tehlikeye duşmemesi icin gerekli koruma onlemlerini almak.
c) Devlet buyukleri ve yabancı askeri gemilerin ulkemizin limanlarını ziyaret etmesi ve benzeri durumlarda liman, iskele, deniz aracı gibi uzerinde bulunulacak platformun patlayıcı maddelere karşı deniz altından kontrolunu yapmak, patlayıcı tespiti halinde (a) bendindeki işlemleri icra etmek.
Kabotaja ilişkin gorevler
MADDE 24- (1) Sahil Guvenlik Komutanlığının, 19/4/1926 tarihli ve 815 sayılı Turkiye Sahillerinde Nakliyatı Bahriye (Kabotaj) ve Limanlarla Kara Suları Dahilinde İcrayı San'at ve Ticaret Hakkında Kanuna ilişkin gorevleri şunlardır:
a) Turkiye kıyılarında ve karasularında yabancı bandıralı gemilerin bir noktadan bir noktaya deniz taşımacılığı yapıp yapmadıklarını denetlemek.
b) Yabancı uyruklu şahısların, 16/12/1999 tarihli ve 4490 sayılı Turk Uluslararası Gemi Sicili Kanunu ile 491 Sayılı Kanun Hukmunde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun hukumleri saklı kalmak kaydıyla kaptanlık, carkcılık, katiplik, tayfalık ve deniz işciliği yapıp yapmadıklarını denetlemek.
e) (a) ve (b) bentleri kapsamında yapılan denetimlerde mevzuata aykırı hareket ettiği tespit edilenleri, idari yaptırım uygulanmak uzere mulki amire bildirmek.
Elektronik Haberleşme Kanununa ilişkin gorevler
MADDE 25- (1) Sahil Guvenlik Komutanlığı, 5/11/2008 tarihli ve 5809 sayılı Elektronik Haberleşme Kanunu kapsamında deniz yetki alanlarında spektrum izleme başta olmak uzere her turlu denetimi yapmak, aykırı eylemleri onlemek, izlemek, sucluları yakalamak, gerekli işlemleri yapmak, tespit ve işlem icin gerekli altyapıyı kurmak, yakalanan kişi ve suc vasıtalarını yetkili makamlara teslim etmekle gorevli ve yetkilidir.
Gemi Sağlık Resmi Kanununa ilişkin gorevler
MADDE 26- (1) Sahil Guvenlik Komutanlığının, 6/11/1981 tarihli ve 2548 sayılı Gemi Sağlık Resmi Kanununa ilişkin gorevleri şunlardır:
a) Liman dışında, gemilerin limandan ayrılmadan once sağlık işlemlerini yaptırıp yaptırmadıklarını denetlemek.
b) Ticaret gemilerini liman dışında kontrol ederek bulaşık oldukları halde koruma yerinden hareket etmeden once temiz pratika alıp almadıklarını denetlemek.
c) Ticaret gemilerinin bulaşık oldukları halde gunduzleri on direğe sarı karantina bayrağı cekip cekmediklerini ve geceleri ustten kırmızı alttan beyaz fener bulundurup bulundurmadıklarını denetlemek.
c) Turk limanlarında calışan ve kabotaj hakkına sahip ikiyuzelli tona kadar olan ticaret gemilerinin gemi sağlık cuzdanı olup olmadığını denetlemek ve gerektiğinde idari yaptırım uygulanmak uzere Turkiye Hudut ve Sahiller Sağlık Genel Mudurluğune bildirmek.
Turizmi Teşvik Kanununa ilişkin gorevler
MADDE 27- (1) Sahil Guvenlik Komutanlığının, 12/3/1982 tarihli ve 2634 sayılı Turizmi Teşvik Kanununa ilişkin gorevleri şunlardır:
a) Yabancı limanlardan gelip Turk limanlarına giren veya yabancı limanlara gitmek uzere Turk karasuları dışına cıkan yatların hudut kapılarından giriş veya cıkış yapıp yapmadıklarını denetlemek.
b) Yabancı bayraklı yatlar ile yabancıların kullandıkları yatların seyir evrakında gosterilen guzergah uzerinde seyredip seyretmediklerini denetlemek.
c) Guzergahları uzerinde gumruk idaresi bulunmayan yerlere gezi amacıyla yanaşmalarında veya demirlemelerinde bu yerler hakkındaki başka yasaklara uyulup uyulmadığını denetlemek.
c) Liman sınırları dışında yabancı bayraklı yatları kontrol ederek 29/6/2009 tarihli ve 2009/15212 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yururluğe konulan Deniz Turizmi Yonetmeliğinin 46 ncı maddesi hukumleri cercevesinde Turkiye'de kalma surelerine uyup uymadıklarını denetlemek.
d) Turk ve yabancı uyruklu kişilere gezi, spor, eğlence amacıyla kiraya verilen Turk bayraklı yatların ticari amacla kullanılıp kullanılmadığını denetlemek.
e) Turizm işletme belgeli yabancı yatlarda yabancı uyruklu gemi adamı calıştırma şartlarına uyulup uyulmadığını denetlemek.
f) Turkiye'de kurulan yat işletmeleri tarafından kiralanan ve Turk Bayrağı ceken yatların Kultur ve Turizm Bakanlığından turizm işletme belgesi alıp almadıklarını denetlemek.
g) Deniz turizmi araclarının seyir izin belgelerini denetlemek.
ğ) Gunubirlik gezi teknelerinin ve dalabilir deniz turizmi araclarının denize elverişlilik belgelerini denetlemek.
h) 23/2/2011 tarihli ve 27855 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Turizm Amaclı Sportif Faaliyet Yonetmeliği kapsamında su sporları yaptıran işletmelerin gerekli izinlerinin olup olmadığını, kendilerine gosterilen parkur dışına taşıp taşmadıklarını ve soz konusu Yonetmelikte belirtilen diğer kurallara uyup uymadıklarını denetlemek.
ı) Turk karasularında yasak sahalar dışında yapılan sportif maksatlı dalışların yetkili makamların izniyle yapılıp yapılmadığını ve dalışlarda guvenlikle ilgili dalış kurallarına uyulup uyulmadığını denetlemek.
i) Gerektiğinde idari yaptırım uygulanmak uzere Genclik ve Spor Bakanlığına ve Kultur ve Turizm Bakanlığına bildirmek.
Bayrak cekilmesine ilişkin gorevler
MADDE 28- (1) Sahil Guvenlik Komutanlığının, bayrak cekilmesine ilişkin gorevleri şunlardır:
a) 22/9/1983 tarihli ve 2893 sayılı Turk Bayrağı Kanununa aykırı olarak Turk Bayrağının yırtık, sokuk, yamalı, delik, kirli, soluk, buruşuk veya manevi değerleri zedeleyecek şekilde kullanılmasını onlemek.
b) 13/1/2011 tarihli ve 6102 sayılı Turk Ticaret Kanunu hukumlerine aykırı olarak, Turk Bayrağı cekilmesine veya Turk Bayrağı cekilmesi lazım gelirken diğer bir devletin bayrağının cekilmesine engel olmak.
Olağanustu durum ve olaylara ilişkin gorevler
MADDE 29- (1) Sahil guvenlik; yangın, sel, deprem, toprak kayması, cığ, tsunami, fırtına, hortum ve benzeri olaylardan bilgi edindiğinde kendi amirlerine ve ilgili kamu gorevlilerine haber verir. Ayrıca gecikmeksizin olay yerine gider ve gerekli butun onlemleri alır. Kurtarılan eşyanın yitip, yağmalanmaması icin onlem alır. Yangının nedenlerini, diğer olayların yol actığı zararları ve kurtarılan nesnelerin cins ve miktarını saptar. Olayla ilgili olarak duzenlenen tutanağın bir orneğini mulki amire, bir diğer orneğini de Cumhuriyet savcılığına verir.
(2) 15/5/1959 tarihli ve 7269 sayılı Umumi Hayata Muessir Afetler Dolayısiyle Alınacak Tedbirlerle Yapılacak Yardımlara Dair Kanun ile ilgili diğer mevzuat hukumlerinin ongorduğu gorevler anılan Kanun ve mevzuat cercevesinde yurutulur.
Hak ve hurriyetlerin korunmasına ilişkin gorevler
MADDE 30- (1) Sahil guvenlik; kişilerin Anayasada ve kanunlarda duzenlenen hak ve hurriyetlerini korkusuz ve guvenlik icinde kullanmaları icin gerekli onlemleri alır. Gercek kişilerin, Devlet ve diğer kamu tuzel kişileri ile ozel hukuk tuzel kişilerinin yetki ve haklarını kullanmalarına engel oluşturan hukuk dışı eylem ve davranışları mevzuat cercevesinde onler ve bastırır.
Yardım gerekenlere ilişkin gorevler
MADDE 31- (1) Sahil guvenliğin yardım gerekenlere ilişkin gorevleri şunlardır:
a) Bir tehlike karşısında bulunan ve imdat isteyen herkese yardım etmek.
b) Yolda hastalanan, kazaya uğrayan ve ulaşmak istediği yere gitmeye gucu bulunmayan kimselere uygun bir ulaşım aracı sağlamak, bunları ilgili sağlık kuruluşuna gondermek ya da sağlık personeli bulmak, ailelerine haber vermek ve gerekli hallerde refakat etmek.
c) Ulaşım araclarına yetişemeyenlere ya da bu aracların ceşitli nedenlerle hareket edememesi durumunda yolundan kalan, dolayısıyla gidecek yeri olmayan ya da kendisine uygun bir yer sağlamaktan yoksun olanlara uygun bir yer bulunmasını sağlamak.
c) Oturduğu yeri bildirme gucu bulunmayan duşkun durumdaki kimselerin ya da cocukların kanuni temsilcilerini bulmak ve bunları kanuni temsilcilerine teslim etmek, kanuni temsilcileri olmayanları ise ilgili sosyal yardım kuruluşlarına ya da belediyelere teslim etmek.
d) Bir yer ya da yol sormak icin başvuranlara gereken bilgiyi vermek.
(2) Yardıma muhtacların, kimsesiz cocukların, duşkun durumda bulunanların kanuni temsilcileri, bunları teslim almaktan kacındıklarında durum, sahil guvenlik tarafından bir tutanakla saptanır ve kanuni işlem yapılır.
(3) Sahil guvenlik, 5237 sayılı Kanun ve 24/5/1983 tarihli ve 2828 sayılı Sosyal Hizmetler Kanununa gore korunmaya, bakıma, yardıma ihtiyacı olan aile, cocuk, engelli ve yaşlılar ile sosyal hizmetlere ihtiyacı olan diğer kişileri Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı yetkililerine bildirmek ve bu kişilere ilişkin incelemelerde soz konusu Bakanlık yetkilileri ile işbirliği icinde bulunmakla gorevlidir.
(4) Sahil guvenlik, 8/3/2012 tarihli ve 6284 sayılı Ailenin Korunması ve Kadına Karşı Şiddetin Onlenmesine Dair Kanun cercevesinde, sorumluluk alanında şiddete uğrayan veya şiddete uğrama tehlikesi altında bulunan kadınların, cocukların, aile bireylerinin ve tek taraflı ısrarlı takip mağduru olan kişilerin korunması ve bu kişilere yonelik şiddetin onlenmesi amacıyla alınacak tedbirlere ilişkin gorevleri yapar ve yetkileri kullanır. Sahil guvenlik, bu hususlara ilişkin gecikmeksizin mulki amir ve yetkili mercilere bildirimde bulunmakla gorevlidir.
İkna yetkisi
MADDE 32- (1) Sahil guvenlik, olayın ozelliğine gore kendilerinin veya başkalarının hayatına ya da sağlığına zarar verme durumunda olan kişileri, tehlikeyi veya suc işlenmesini onlemek ve fiillerinden vazgecirmek amacıyla ikna etme yetkisini kullanabilir.
(2) İkna yetkisinden once olayın durumuna gore derhal uygulanması gereken tedbirler varsa oncelikle bu tedbirlere başvurulur.
(3) İkna yetkisi olaya mudahale eden sahil guvenliğin tecrubesine ve donanımına uygun olarak kullanabileceği ve buna yonelik karar almasını gerektiren bir yetkidir. Gerektiğinde bu durumlarda uzman gorevlilerden de yararlanılabilir.
(4) Sahil guvenlik, kişilere hukuka aykırı hicbir vaatte bulunamaz. Ayrıca bu yetkinin kullanılması sırasında olaya konu kişilerin olabilecek hukuka aykırı eylem ve işlem yapılmasına ilişkin talepleri de yerine getirilemez.
Sarhoş olanlar ile keyif verici maddenin etkisi altında olanlara ilişkin gorevler
MADDE 33- (1) Sarhoş olanlar ile keyif verici maddenin etkisi altında olan ve hakkında idari yaptırım kararı uygulanan kişiler ikaz edilerek ailesine veya yakınlarına teslim edilir. Eğer ailesine veya yakınlarına ulaşılamazsa, hastaneye goturulerek doktor kontrolunden sonra karakolda nezarethane dışında sarhoşluğu gecinceye kadar kontrol altına alınır.
Suc analizinin yapılmasına ilişkin gorevler
MADDE 34- (1) Sahil guvenlik, elindeki suc istatistikleri ile analizler yaparak onleyici tedbirler alabilir.
(2) Sahil guvenlik sucu onlemek ve aydınlatmak icin suc ve sucluluk konusunda toplumu bilgilendirebilir, topluma ve kamuya yonelik yayınlar yapabilir, bu kapsamda suc işlenme yontemleri ve alınması gereken tedbirleri, basın-yayın yoluyla veya afiş, broşur gibi araclarla duyurabilir.
(3) Sahil guvenlik kamu duzeninin sağlanması ve sucların onlenmesi icin universiteler, araştırma kurumlan ve sivil toplum kuruluşları ile işbirliği yapabilir.
Ozel kolluk ve ozel guvenlik teşkilatlarının gorev alanına giren konulara ilişkin gorevler
MADDE 35- (1) Ozel kolluk, sahil guvenliğin gorevine giren bir olayla karşılaştığında mevzuatta başka bir hukum yoksa olaya elkoyar, sahil guvenliğe haber verir, yitebilecek delilleri toplar, kaybolmasını onler, olay yerini korur ve olayla ilgili eylemcileri yakalar.
(2) Sahil guvenliğin ozel guvenlik hizmetleri yuruten kuruluşlarla ilişkileri ve bunlarla ilgili gorev, yetki ve sorumlulukları 10/6/2004 tarihli ve 5188 sayılı Ozel Guvenlik Hizmetlerine Dair Kanuna gore yurutulur.
(3) Ozel kolluk veya ozel guvenlik teşkilatı personelenin bulunmadığı durumlarda sahil guvenlik, kendi gorev ve sorumluluk alanı icinde olmak kaydıyla, bunlara ait yetkileri kullanır ve gorevleri yurutur. Bu konuda kanunlara aykırı hareketlerin onlenmesi ve işlenmiş olan bir sucta 5271 sayılı Kanun ile diğer kanunlarda ongorulen acele tedbirlerin alınması sahil guvenliğin gorevidir. Mevzuatta aykırı bir hukum bulunmadıkca yapılan işlem ve soruşturmaları sonuclandırmak uzere butun bilgi ve belgeler ozel kolluk veya ozel guvenlik teşkilatına devredilir.
(4) Sahil guvenlik, kendi gorev ve sorumluluk alanında, mulki amirin emri veya onayıyla Devlete, il ozel idaresine, belediyeye ve koylere ait olan veya bunlara bağlı bulunan ya da bunların gozetim ve denetimi altında iş goren daire ve muesseselerle diğer butun gercek ve tuzel kişiler tarafından işletilen mali, ticari, sınai ve iktisadi muesseseler, işletmeler, ambarlar, depolar ve sair uzman, fen adamı, teknisyen, işci gibi personel bulunduran yerleri gozetim ve denetimi altında bulundurur. Sahil guvenlik bu yerlerde bulunan ve calışanların kimlik ve nitelikleri hakkında mulki amirin onayıyla bu yerlerden bilgi isteyebilir. İstenilen bilgiler hemen verilir. Bu fıkranın uygulanması ile ilgili hususlar emniyet ve asayiş planlarında duzenlenir.
(5) 1/6/2005 tarihli ve 25832 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Adli Kolluk Yonetmeliği hukumleri saklıdır.
Diğer mulki gorevler
MADDE 36- (1) Sahil guvenlik, kanunların verdiği yetkiye dayanarak huzur ve guvenliğin, kişi dokunulmazlığının, kamu esenliğinin sağlanması ve suc işlenmesinin onlenmesi amacıyla mulki amirlerin verdiği karar ve emirleri uygular.
UCUNCU BOLUM
Adli Gorevler
Adli gorevlerin esasları
MADDE 37- (1) Adli gorevler, işlenmiş suclarla ilgili olarak ceza muhakemesine ilişkin mevzuatta belirtilen işlemleri yapmayı ve bunlara ilişkin adli hizmetleri yerine getirmeyi kapsar.
(2) Sahil guvenlik, kanunlarla kendisine verilen diğer adli gorevleri yerine getirir.
Adli gorevlerin yurutuluş esasları
MADDE 38- (1) Ceza muhakemesine ilişkin olarak sucların soruşturulması ve kovuşturulmasına ilişkin hususlar, 5271 sayılı Kanunda ongorulen usul ve esaslara gore yurutulur. Adli gorevler bakımından ilgili mevzuat ve adli amirlerin talimatlarına gore hareket edilir.
Soruşturma giderlerinin karşılanması
MADDE 39- (1) Gozaltına alınan şahısların sadece adli makamlar onune cıkarılıncaya kadarki yeme, icme ve nakil masrafları ile şevkin Sahil Guvenlik Komutanlığına ait taşıtlarla gercekleştirilmesi durumunda, soz konusu taşıta ait yakıt ve benzeri masraflar Sahil Guvenlik Komutanlığı butcesinden odenir.
DORDUNCU BOLUM
Askeri Gorevler
Askeri gorev verilebilecek haller
MADDE 40- (1) Sahil Guvenlik Komutanlığı, seferberlik ve savaş hallerinde Bakanlar Kurulu kararıyla belirlenecek bolumleri Deniz Kuvvetleri Komutanlığı emrinde gorev icra eder, kalan bolumleri ise normal gorevlerine devam eder.
(2) Sahil Guvenlik Komutanlığı; Bakanın izni ile Deniz Kuvvetleri Komutanlığınca planlanan eğitim ve tatbikatlara asli gorevlerini aksatmayacak şekilde katılır.
BEŞİNCİ BOLUM
Yetki
Yetki
MADDE 41- (1) Sahil Guvenlik Komutanlığı sorumluluk alanında, mulki ve adli gorevlerinin ifası sırasında 2692 sayılı Kanun, 4/7/1934 tarihli ve 2559 sayılı Polis Vazife ve Salahiyet Kanunu ve 5271 sayılı Kanun ile diğer mevzuat hukumlerine gore hareket eder. Sahil Guvenlik Komutanlığı bu gorevlerini yerine getirirken jandarma ve polisin sahip olduğu yetki ve sorumluluklara sahiptir.
(2) Sahil Guvenlik Komutanlığı, Turkiye Cumhuriyetinin butun sahillerinde, ic suları olan Marmara Denizi, İstanbul ve Canakkale boğazlarında, liman ve korfezlerinde, karasularında, munhasır ekonomik bolgesi ile ulusal ve uluslararası hukuk kuralları uyarınca egemenlik ve denetimi altında bulunan deniz alanları ile hukumranlık haklarının korunmasına ilişkin gorevler kapsamında uluslararası sularda, uluslararası sozleşmeler cercevesinde Uluslararası Denizcilik Orgutune deklare edilen Turk arama kurtarma bolgesinde; deniz guvenliğini, deniz emniyetini, asayiş ve kamu duzenini sağlamak, korumak ve kollamak, suc işlenmesini onlemekle gorevli ve yetkilidir. Sahil Guvenlik Komutanlığı, kanunlarla ve uluslararası sozleşmelerle kendisine verilen gorevleri ifa eder ve yetkileri kullanır.
(3) Sahil guvenlik, amirinden aldığı emri Anayasa, kanun, tuzuk ve yonetmelik hukumlerine aykırı gorurse yerine getirmez ve bu aykırılığı emri verene bildirir. Ancak amir emrinde ısrar eder ve bu enirini yazılı olarak tekrar ederse emir yerine getirilir. Bu halde, emri yerine getiren sorumlu olmaz. Konusu suc teşkil eden emir hicbir suretle yerine getirilmez. Yerine getirenler sorumluluktan kurtulamaz. Aşağıda yazılı hallerde;
a) Can, ırz veya mal emniyetini korumak icin,
b) Devletin guvenliğine karşı işlenen sucların faillerini yakalamak veya delillerini tespit etmek icin,
c) Devlet kuvvetleri aleyhine, yalnız veya toplu olarak taarruz ya da mukavemette bulunanları yakalamak veya bunların taarruz veya mukavemetlerini def etmek icin,
c) Hukumete karşı şiddet kullanan veya gosteren ya da mukavemet edenlerin yakalanması, taarruz veya mukavemet edenlerin def edilmesi icin,
d) Kolluk tarafından muhafaza altına alman şahıslara, bina veya tesislere, meskun ya da gayrı meskun yerlere vaki olacak munferit veya toplu tecavuzleri def etmek icin,
e) Kolluk kuvvetlerinin elinden kacmakta olan şahısların yakalanması icin,
f) İşlenmekte olan bir sucun işlenmesine veya devamına mani olmak icin,
g) 5271 sayılı Kanun ile diğer kanunlar uyarınca kolluk kuvvetleri tarafından suc delillerinin tespiti veya suc faillerinin yakalanması maksadıyla yapılacak aramalar icin,
ğ) Kanunsuz toplantı veya kanunsuz yuruyuşleri dağıtmak veya failleri yakalamak
icin,
h) Yangın, su baskını, yer sarsıntısı gibi afetlerde olay yerinde gorevlilerce alınması gereken tedbirler icin,
ı) Umuma acık yerlerde yapılan her turlu toplantı veya yuruyuşlerde ya da torenlerde bozulan duzeni sağlamak icin,
i) Kanunlarda istisnai olarak kolluğun sozlu emirle yapmaya mecbur tutulduğu haller
icin,
yetkili amir tarafından verilecek sozlu emirler derhal yerine getirilir. Bu emirlerin yazılı olarak verilmesi istenilemez. Bu hallerde emrin yerine getirilmesinden doğabilecek sorumluluk emri verene aittir. Acele hallerde kamu duzeninin ve kamu guvenliğinin korunması icin kanunla gosterilen diğer istisnalar saklıdır.
Genel duzeni sağlama yetkisi
MADDE 42- (1) Sahil guvenlik;
a) Kendi sorumluluk alanında kamu duzenini sağlamaya,
b) Mevzuata aykırı nitelikte deniz taşıtı kullananlar ile gerekli belgeleri olmayan, uyuşturucu ve uyarıcı madde veya keyif verici madde ya da alkol almış olduğu halde deniz taşıtı kullananlara gerekli yasal işlemleri yapmaya,
c) Her turlu tehlikeyi onlemek icin gerekli tedbirleri almaya,
yetkilidir.
Uyarıda bulunma yetkisi
MADDE 43- (1) Sahil guvenlik, mevzuat hukumlerine gore bir yasağın ihlalini ve bir sucun devamını onlemek icin uyarır ve uyarıya riayet edilmesini ister. Ayrıca mevzuatta Ongorulen bir yukumluluğun yerine getirilmesi, kamu duzeni nedeniyle alınmış kanuni bir onleme uygun davranılması icin kişileri uyarabilir.
(2) Gorevini yaptığı sırada sahil guvenliğe direnen veya zor kullanarak karşı koyanlar sahil guvenlik tarafından yakalanır. Yakalanan kişi ve olay hakkında Cumhuriyet savcısına derhal bilgi verilerek emri doğrultusunda işlem yapılır.
Kamu ve kişiler aleyhine işlenen eylem ve hareketleri yasaklama yetkisi
MADDE 44- (1) Sahil guvenlik;
a) Genel ahlaka aykırı olarak utanc verici ve toplum duzeni bakımından tasvip edilmeyen tavır ve davranışta bulunanları,
b) Sozle veya herhangi bir şekilde sarkıntılık edenleri, kotu alışkanlıklara ve her turlu ahlaksızlığa yonelten ve teşvik edenleri,
c) Genel ahlak ve edebe aykırı mahiyette her turlu sesli ve goruntulu eserleri, kaydedildiği materyale bakılmaksızın ureten ve satanları,
herhangi bir şikayet olmasa bile engeller, bu kişilerin davranışlarının devamını durdurarak yasaklar ve şupheliler hakkında gerekli kanuni işlemleri yapar.
(2) Kanuni istisnalar saklı kalmak uzere eğlence, oyun, icki ve benzeri amaclı umuma acık ve acılması izne bağlı olan yerlerde onsekiz yaşından kucukler calıştırılmasını engeller.
(3) Sahil guvenlik, ickili yerlere yanlarında veli ve vasileri olsa bile onsekiz yaşını doldurmamış kucuklerin girmesini engeller. Ancak 2634 sayılı Kanun cercevesinde belgeli turizm işletmesi olarak belirlenen yerlere ilişkin hukumler saklıdır.
(4) B