
Bazı Vergi Kanunları ile Diğer Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun" Resmi Gazete'de yayımlandı Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan tarafından onaylanan 7061 sayılı "Bazı Vergi Kanunları ile Diğer Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun" Resmi Gazete'de yayımlanarak yururluğe girdi.
Kamuoyunda "torba yasa" olarak bilinen kanun bircok onemli duzenlemeyi iceriyor. Soz konusu kanunun belli başlı duzenlemeleri şoyle:
Araclarda Motorlu Taşıtlar Vergisi (MTV) icin uygulanacak yeniden değerleme oranı, 1300 cc altı araclar icin yuzde 15, 1300 cc ustu araclar icin ise yuzde 25 olacak. MTV 1300 cc ve aşağısı araclar icin; fiyatı 40 bin lirayı aşmayanlarda 743 lira, fiyatı 40-70 bin lira olanlarda 817 lira, fiyatı 70 bin lirayı aşanlarda 892 lira olarak uygulanacak.
Bakanlar Kurulu, bir saati aşmamak kaydıyla ileri saat uygulaması yapmaya yetkili olacak.
Konuşma, internet, yayıncılık gibi haberleşme hizmetlerinden farklı farklı tahsil edilen Ozel İletişim Vergisi, her bir hizmet icin yuzde 7,5 olarak esas alınacak.
Calışanların ucretlerinin 2017 yılının son dort ayında bin 404 liranın altına duşmemesi icin ilave asgari gecim indirimi sağlanacak.
Terk edilmiş gemiler ve ucaklar sorunu giderilecek.
Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu (BTK), alacaklarına veya borclarına ilişkin uzlaşmaya gidebilecek.
Merkez Bankası, gercek ve tuzel kişilerin doviz pozisyonunu etkileyen işlemlerini izlemek amacıyla belirleyeceği gercek ile tuzel kişilerden her turlu bilgi ve belgeyi isteyebilecek.
Emlak vergileri, 2017 yılında uygulanan birim değerlerin belirli bir yuzdesini gecmeyecek.
Sivil havacılık guvenliğiyle ilgili politikaların belirlenmesi amacıyla Milli Sivil Havacılık Guvenlik Kurulu oluşturulacak.
Terorle Mucadele Kanunu kapsamında istihdam hakkı bulunan hak sahipleri, yaş sınırı aranmaksızın bu haktan yararlanacak.
Terorle mucadele sırasında yaralanan vazife malulleri ile Fetullahcı Teror Orgutu'nun (FETO) 15 Temmuz 2016'daki darbe girişiminin bastırılmasında yaralanan ilkoğretim, ortaokul ve ilkokul mezunları, hizmetli yerine memur kadrosuna atanabilecek.
FATİH Projesi kapsamında yapılan mal ve hizmet alımlarında, başta Katma Değer Vergisi (KDV) olmak uzere, diğer vergi ve benzeri mali yukumluluklerde istisna sağlanacak.
Maden sahalarının ihale edilebilmesi ve işletmelerinin yapılabilmesinin daha cazip hale getirilebilmesi amacıyla 10 yıl sureyle arazi izin bedeli alınmayacak.
Engelliler icin Ozel Tuketim Vergisi (OTV) muafiyeti, hesaplanması gereken OTV ile diğer her turlu vergiler dahil bedeli 200 bin lirayı aşmayan araclar icin uygulanacak ve motor silindir hacmine bakılmaksızın bu araclar istisna kapsamına alınacak.
Bazı kamu lojmanları satışa cıkacak.
Hazineye ait olup belediye mucavir alan sınırları icinde tarımsal amaclı kullanılan araziler kullanıcılarına doğrudan satılabilecek.
Turizm yatırımcıları kira surelerini 49 yıla uzatabilecek, isterlerse tesislerin olduğu yerleri satın alabilecek.
Belediye ve bağlı idareler, mabetlerin yanı sıra eğitim kurumlarına, yurtlara, okul pansiyonlarına ve hastanelere de indirimli bedelle ya da ucretsiz olarak icme ve kullanma suyu verebilecek.
Kurumlar Vergisi, 2018, 2019 ve 2020 yıllarında yuzde 22 olarak uygulanacak. Bakanlar Kurulu, yuzde 22'yi yuzde 20'ye kadar indirmeye yetkili olacak.
Cek Kanunu'ndaki "Uzerinde yazılı duzenleme tarihinden once cekin odenmek icin muhatap bankaya ibrazı gecersizdir." duzenlemesinin yururluk suresi, 31 Aralık 2017'den 31 Aralık 2020'ye uzatılacak.
Şile'nin Darlık ve Esenceli mahallelerinin iskan sorununun cozulmesi sağlanacak.
Tuzel kişiliği kaldırılan koylerde Emlak Vergisi, vergi, harc ve katılım paylarının alınması, 31 Aralık 2017'den 31 Aralık 2020'ye ertelenecek.
Sermaye piyasası kurumlarına, kitle fonlanmasına aracılık eden ve elektronik ortamda hizmet veren Kitle Fonlama Platformları eklenecek.
Gumruk ve Ticaret Bakanlığı, idari para cezasının muhatabı ile uzlaşabilecek.
Bazı TEDAŞ alacakları yapılandırılacak.
Esnaf Ahilik Sandığının yururluğe giriş tarihi 1 Ocak 2020 tarihine ertelenecek.
BAZI VERGİ KANUNLARI İLE DİĞER BAZI KANUNLARDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN
Kanun No. 7061
Kabul Tarihi: 28/11/2017
MADDE 1- 4/2/1924 tarihli ve 406 sayılı Telgraf ve Telefon Kanununun ek 37 nci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"EK MADDE 37- Kurum tarafından sayısı sınırlandırılarak ulusal capta, kamuya acık mobil elektronik haberleşme hizmeti sunmak uzere;
a) İmtiyaz sozleşmeleri ve/veya yetkilendirme belgelerine istinaden yetkilendirilen işletmeciler aylık brut satışlarının yuzde 15'ini Hazine payı olarak oderler.
b) Yetkilendirilen işletmecilerin şebekeleri uzerinden elektronik haberleşme hizmeti sunmak uzere yetkilendirilen diğer işletmeciler, bu yetkilendirme kapsamında doğan aylık brut satışlarının yuzde 15'ini Hazine payı olarak oderler.
c) İmtiyaz sozleşmeleri kapsamında yetkilendirilen işletmeciler, yıllık net satışlarının on binde 35'ini Kurum masraflarına katkı payı olarak oderler.
Kurum tarafından hava taşıtlarında GSM ve/veya IMT-2000/UMTS standartlarında veya bu standartlar temel alınarak geliştirilen standartlar cercevesinde kurulacak ve işletilecek şebekeler uzerinden mobil elektronik haberleşme hizmeti sunmak uzere yetkilendirilen işletmeciler, soz konusu hizmet kapsamındaki aylık brut satışlarının yuzde 15'ini Hazine payı olarak oderler.
Hazine payının hesabında, suresinde odenmeyen bedeller icin abonelere tahakkuk ettirilen gecikme faizi, vasıtalı vergiler, harc ve resim gibi mali yukumlulukler, işletmecinin mobil baz istasyonunun bulunduğu tesisin kurulum ve işletilmesine ilişkin diğer mobil işletmecilerden elde ettiği bedeller ve faturanın şeklinde veya iceriğinde (muşteri bilgileri, işin nevi, miktarı, fiyatı ve tutarı gibi) veya hizmetin ilişkin olduğu donemin belirlenmesinde yapılan hatalar ya da mukerrer duzenlenen faturalar nedeniyle aynı yıl icinde duzeltmeye konu edilen kayıtlarda yer alan bedeller ile raporlama amacıyla muhasebeleştirilen tahakkuk tutarları dikkate alınmaz.
Aylık donemler itibarıyla hesaplanan paylar, ilgili olduğu ayı izleyen ayın yirminci gunu akşamına kadar Kurumun Turkiye Cumhuriyet Merkez Bankası nezdinde acılacak hesabına odenir. İlgili hesapta yer alan bakiyenin tamamı, 16/6/2005 tarihli ve 5369 sayılı Evrensel Hizmet Kanunundaki hukumler saklı kalmak kaydıyla, yatırıldığı gunu takip eden ilk iş gunu mesai bitimine kadar Hazine Musteşarlığının ilgili hesabına aktarılır.
Suresinde odenmeyen Hazine payı, 5369 sayılı Kanunun 6 ncı maddesinin birinci fıkrasının (c) bendi kapsamında odenen evrensel hizmet katkı payı ve Kurum masraflarına katkı payı tutarları ile bunlara bağlı gecikme zammı Kurumun bildirimi uzerine imtiyaz sozleşmeleri ve/veya yetkilendirme belgelerinde yer alan hukumler kapsamında takip ve tahsil edilerek Kurum hesabına yatırılır. Soz konusu tutarlar yatırıldığı gunu takip eden ilk iş gunu mesai bitimine kadar ilgili idarelerin hesabına gonderilir.
Kurum tarafından sayısı sınırlandırılarak ulusal capta, kamuya acık mobil elektronik haberleşme hizmeti sunmak uzere yetkilendirilen işletmeciler tarafından, Hazine payının suresinde odenmemesi veya eksik odenmesi halinde, Kurumca, eksik odenen veya suresinde odenmeyen Hazine payının bir katı tutarında cezai şart uygulanır. İşletmecilerin, ilgili doneme ilişkin denetime başlanmadan once ve haklarında herhangi bir resmi makama ihbarda bulunulmamış olması kaydıyla suresinde odemedikleri ya da eksik odedikleri Hazine payını ve evrensel hizmet katkı payını, odenmesi gereken tarihten itibaren hesaplanacak gecikme zammı ile birlikte odemeleri halinde cezai şart uygulanmaz.
Brut satışlardan maksat, işletmecinin faaliyetleri cercevesinde satılan mal ya da hizmetler karşılığında alınan veya tahakkuk ettirilen toplam değerleri kapsayan ve gelir tablosu hesaplarından, 4/1/1961 tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 175 inci ve mukerrer 257 nci maddelerinin Maliye Bakanlığına verdiği yetkiye dayanılarak yapılan duzenlemelerle belirlenen "60. Brut Satışlar" hesap grubundaki hesaplara kaydedilmesi gereken tutarların toplamıdır.
İşletmeciler, Hazine payının hesaplanması acısından "60. Brut Satışlar" hesap grubundaki hesaplara kaydedilmesi gereken tutarlara ilişkin muphem ve tereddutu mucip gordukleri hususlar hakkında Gelir İdaresi Başkanlığından yazı ile izahat isteyebilir. İzahat talepleri, talep tarihinden itibaren iki ay icerisinde, 213 sayılı Kanunun 413 uncu maddesi kapsamında Maliye Bakanlığınca belirlenen usul ve esaslara gore cevaplandırılır ve bu cevaplar anılan madde kapsamında verilen ozelgeler ile aynı hukuki sonucları doğurur.
Net satışlar, "60. Brut Satışlar" hesap grubundaki hesaplara kaydedilmesi gereken tutarlardan "61. Satış İndirimleri" hesap grubundaki hesaplara kaydedilmesi gereken tutarların duşulmesi sonucu kalan tutarı ifade eder.
Maliye Bakanlığı; Hazine payı odemekle yukumlu işletmecilerden Hazine payı odemesine ilişkin her turlu acıklama isteme ve bilgi ve belgeyi talep etme hakkına sahip olduğu gibi, yetkilendirme ve bu Kanundan doğan yukumluluklerin yerine getirilmesi konularında istemde bulunabilir. Maliye Bakanlığı, soz konusu işletmeciler nezdinde, bilgi sistemleri dahil, her turlu inceleme ve denetim yapmaya yetkilidir.
İlgili doneme ilişkin denetime, donemi takip eden uc ay icerisinde başlanır ve başlanıldığı tarihten itibaren altı ay icerisinde tamamlanır. 213 sayılı Kanunun ek 11 inci maddesinde yer alan tarhiyat oncesi uzlaşma hukumleri, bu fıkra kapsamındaki denetim sonucu ortaya cıkacak tutarlar ve buna bağlı cezalar icin de uygulanır. Uzlaşmaya varılması halinde tutanağın bir orneği işletmeciye uzlaşma anında verilerek tebliğ edilir, uzerinde uzlaşılan tutarlar, tutanağın tebliğinden itibaren bir ay icerisinde Kuruma odenir. Uzlaşma talep edilmesi durumunda, uzerinde uzlaşma sağlanamasa dahi bu tutarlar icin tekrar uzlaşma talep edilemez. Denetim sonucu duzenlenen rapor ve varsa uzlaşma tutanakları Kuruma gonderilir. Kurum tarafından, raporda tespit edilen ve uzlaşma talep edilmeyen veya sağlanamayan Hazine payı ile bu tutar uzerinden uygulanan cezai şart tutarı işletmeciye bildirilir ve bu tutarlar bildirim tarihinden itibaren bir ay icerisinde odenir. İşletmeciler, denetim raporunda tespit edilen ve 213 sayılı Kanunun ek 11 inci maddesi hukumlerine gore uzlaşma talep edilmeyen Hazine payı ile bu tutar uzerinden uygulanan cezai şart tutarının kendilerine bildirildiği tarihi takip eden bir ay icinde 213 sayılı Kanunun ek 1 inci maddesi hukumlerine gore Gelir İdaresi Başkanlığından uzlaşma talep edebilir, uzlaşma talebinden once dava acılmışsa dava, uzlaşma işleminin sonuca bağlanmasından once mahkemelerce incelenmez, herhangi bir sebeple incelenir ve karara bağlanırsa bu karar hukumsuz sayılır. Uzlaşmaya varılması halinde tutanağın bir orneği işletmeciye uzlaşma anında verilerek tebliğ edilir, uzerinde uzlaşılan tutarlar, tutanağın tebliğinden itibaren 15 gun icerisinde Kuruma odenir. Uzlaşmanın sağlanamaması halinde tutanağın işletmeciye tebliğ tarihinden itibaren dava acılabilir, bu takdirde dava acma suresi bitmiş veya 15 gunden az kalmış ise dava acma muddeti, tutanağın tebliğ tarihinden itibaren 15 gun olarak uzar ve bu surede odenmeyen tutarlar imtiyaz sozleşmeleri ve/veya yetkilendirme belgelerinde yer alan hukumler kapsamında takip ve tahsil edilir.
Uzlaşma hukumleri, Hazine payına eksik odendiği tarihten odeme tarihine kadar gecen sure icin gecikme zammı uygulanmasına engel teşkil etmez. Uzlaşma sağlanan tutanaklar ile tespit edilen hususlar hakkında dava acılamaz ve hicbir mercie şikayette bulunulamaz. Denetime ve uzlaşmaya ilişkin usul ve esaslar Maliye Bakanlığınca hazırlanan yonetmelikle belirlenir.
Suresinde odenmeyen cezai şart tutarları ile fer'ileri, imtiyaz sozleşmeleri ve/veya yetkilendirme belgelerinde yer alan hukumler kapsamında takip ve tahsil edilerek Kurum hesabına yatırılır. Suresinde odenmeyen Hazine payı, evrensel hizmet katkı payı ve Kurum masraflarına katkı payı tutarları ile bunlara bağlı gecikme faizi, gecikme zammı ve cezai şart tutarları ile ilgili olarak vergi dairesi uygulamaları haric olmak uzere uluslararası tahkim de dahil her turlu yargı organında acılacak davalarda husumet, munhasıran Kuruma yoneltilir.
Kurum tarafından sayısı sınırlandırılarak ulusal capta, kamuya acık mobil elektronik haberleşme hizmeti sunmak uzere yetkilendirilen işletmecilerin şebekeleri uzerinden elektronik haberleşme hizmeti sunan diğer işletmecilerin ve Kurum tarafından hava taşıtlarında mobil elektronik haberleşme hizmeti sunmak uzere yetkilendirilen işletmecilerin Hazine payını eksik odediğinin veya hic odemediğinin Maliye Bakanlığınca yapılacak yıllık denetimler neticesinde tespit edilmesi halinde, bu durumun işletmeciye tebliğini muteakip, Hazine payının odenmemiş kısmı ile birlikte, bu tutara eksik odeme tarihinden itibaren 21/7/1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulu Hakkında Kanun hukumlerine gore odeneceği tarihe kadar tahakkuk ettirilecek gecikme zammı oranı kadar faiz, işletmeci tarafından iki ay icinde Kurumun Turkiye Cumhuriyet Merkez Bankası nezdinde acılacak hesabına odenir. İlgili hesapta yer alan bakiyenin tamamı, 5369 sayılı Kanun hukumleri saklı kalmak kaydıyla, yatırıldığı gunu takip eden ilk işgunu mesai bitimine kadar Hazine Musteşarlığının ilgili hesabına aktarılır. Odemenin suresinde yapılmaması halinde, soz konusu işletmecilerin yetkilendirmesi bir ay icinde Kurum tarafından iptal edilir ve odenmeyen tutarlar, Kurumun ilgili vergi dairesine yapacağı başvuru uzerine, 6183 sayılı Kanun hukumleri uyarınca ilgili vergi dairesince takip ve tahsil edilerek Kurumun bahse konu hesabına aktarılır. Soz konusu tutarlar yatırıldığı gunu takip eden ilk işgunu mesai bitimine kadar ilgili idarelerin hesabına gonderilir. Bu fıkra kapsamında yapılan denetimler sonucu tespit edilen alacaklar icin de bu maddede belirtilen usul ve esaslar cercevesinde uzlaşma hukumleri uygulanır.
Bu maddenin uygulamasına ilişkin usul ve esaslar Maliye Bakanlığının ve Hazine Musteşarlığının goruşu alınarak Kurum tarafından belirlenir."
MADDE 2- 406 sayılı Kanuna aşağıdaki gecici madde eklenmiştir.
"GECİCİ MADDE 13- (1) Bu maddenin kapsamına ve maddede gecen terimlere aşağıda yer verilmiştir.
a) Bu madde hukumleri; bu maddenin yururluğe girdiği tarihten onceki donemlere (bu maddenin yururluğe girdiği ay dahil) ilişkin olarak Kurum tarafından imtiyaz sozleşmeleri veya sayısı sınırlandırılmış kullanım hakkı ile yetkilendirilmiş olan işletmeciler hakkında, Kurum, Hazine Musteşarlığı ve Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı tarafından, imtiyaz sozleşmeleri veya sayısı sınırlandırılmış kullanım hakkı yetki belgeleri veya ilgili mevzuat uyarınca yapılan inceleme ve denetimler sonucunda eksik odendiği tespit edilen; Hazine payı, 5369 sayılı Kanunun 6 ncı maddesinin birinci fıkrasının (c) bendi kapsamında odenen evrensel hizmet katkı payı, Kurum masraflarına katkı payı, idari ucret, telsiz ucretleri ve bu kapsamda taraflar arasında imzalanmış olan sozleşme ve protokoller uyarınca tahakkuk ettirilen cezai şart ve gecikme zammı ya da gecikme faizi alacakları ile yargılama giderlerine ve bu maddenin yururluğe girdiği tarihten once ilgili idarece henuz incelenmeyen veya incelenmesi tamamlanmayan donemlere ilişkin alacaklara ve fer'ilerine uygulanır.
b) Bu maddede gecen ihtilaflı alacaklar tabiri; bu maddenin yururluğe girdiği tarihe kadar işletmeciye ilgili idarenin bildirimi uzerine belirlenen Hazine payı, evrensel hizmet katkı payı, Kurum masraflarına katkı payı, idari ucret, telsiz ucretleri, cezai şart tutarları ve fer'ileri ile yargılama giderlerine ilişkin adli, idari veya uluslararası tahkim mercileri nezdinde dava acılmış veya kesinleşmiş olup olmamasına bakılmaksızın hukum verilmiş veya dava acma suresi henuz gecmemiş veya vadesinde odenmemiş ya da odeme suresi gecmemiş olan bu fıkranın (a) bendi kapsamındaki alacakları ifade eder.
c) Bu maddede gecen Yİ-UFE aylık değişim oranları tabiri; Turkiye İstatistik Kurumunun her ay icin belirlediği 31/12/2004 tarihine kadar toptan eşya fiyatları endeksi (TEFE) aylık değişim oranlarını, 1/1/2005 tarihinden itibaren uretici fiyatları endeksi (UFE) aylık değişim oranlarını, 1/1/2014 tarihinden itibaren yurt ici uretici fiyat endeksi (Yİ-UFE) aylık değişim oranlarını (Bu madde hukumlerine gore odenecek alacaklara bu maddenin yururluğe girdiği ay icin uygulanması gereken Yİ-UFE aylık değişim oranı olarak, bu maddenin yururluğe girdiği aydan bir onceki ay icin belirlenen Yİ-UFE aylık değişim oranı esas alınır.) ifade eder.
(2) Bu maddede gecen ihtilaflı alacaklar, aşağıda belirtilen hukumlere gore yapılandırılır.
a) Bu maddenin dorduncu fıkrasında ongorulen sure ve şekilde başvurusunu tamamlayan işletmeciler tarafından, bu maddenin yururluğe girdiği tarih itibarıyla ihtilaflı Hazine payı, evrensel hizmet katkı payı, Kurum masraflarına katkı payı, idari ucret ve telsiz ucreti alacaklarının asıllarının odenmemiş kısmının tamamı ile bu tutara bağlı gecikme faizi ve gecikme zammı gibi fer'i alacakların yerine bu maddenin yururluğe girdiği tarihe kadar Yİ-UFE aylık değişim oranları esas alınarak hesaplanacak tutarın, bu maddede belirtilen sure ve şekilde ilgili idarelerin hesabına tamamen odenmesi ve bu maddenin dorduncu fıkrasında ongorulen başvuru şartlarının tamamlanması koşuluyla asıl alacağa ilişkin gecikme faizi ve gecikme zammı gibi fer'iler ile asıl alacağa bağlı olarak tahakkuk ettirilen cezai şart ve bu cezalara bağlı gecikme faizi ve gecikme zammı gibi fer'iler ile bu maddenin yururluğe girdiği tarihten once alacak asılları odenmiş cezai şartlar ve bunların fer'ilerin tamamının tahsilinden vazgecilir.
b) Bu fıkranın (a) bendine gore odenecek ihtilaflı telsiz ucretlerinin hesabında, işletmecilerin fazla odeme yaptıkları donemlere ilişkin telsiz ucretlerinin odendikleri tarih esas alınarak eksik odenen donemlerin telsiz ucretlerine mahsup edilmesinden sonra kalan tutar dikkate alınır, eksik odenen telsiz ucretine fazla odemenin yapıldığı tarihe kadar Yİ-UFE aylık değişim oranları esas alınarak fer'i alacak hesaplanır. Bu maddenin yururluğe girdiği tarihe kadar kesinleşmemiş borclarını tumuyle odemiş olan işletmecilerin yukarıda belirtilen kapsamdaki mahsup işlemleri aynı şekilde yapıldıktan sonra kalan alacakları mahsup işlemlerinin tamamlanmasını takip eden aydan itibaren Kuruma olan telsiz ucretlerine ilişkin borclarından mahsup edilir. Bu bent kapsamındaki mahsuplaşma işlemi Kurumca gercekleştirilir.
c) Bu fıkra kapsamına giren alacakların maddede ongorulen sure ve şekilde odenmemesi halinde madde hukmunden yararlanma hakkı kaybedilir ve ilgili mevzuat uyarınca yapılan inceleme ve denetimler sonucunda eksik odendiği tespit edilen alacak asılları ile bunlara bağlı cezai şartlar ve fer'i alacaklar, imtiyaz sozleşmeleri ve/veya yetkilendirme belgelerinde yer alan hukumler kapsamında takip ve tahsil edilir.
(3) Bu maddenin dorduncu fıkrası kapsamında başvuruda bulunacak işletmeciler hakkında bu maddenin yururluğe girdiği tarih itibarıyla bu maddenin kapsadığı donemlere ilişkin olarak Hazine payı, evrensel hizmet katkı payı, Kurum masraflarına katkı payı ve idari ucret acısından incelemesi devam eden ya da henuz başlanmamış olan donemler hakkında aşağıdaki hukumler uygulanır.
a) Bu maddenin dorduncu fıkrası kapsamında başvuruda bulunacak işletmecilerin, bu maddenin yururluğe girdiği tarihten itibaren on gun icerisinde Hazine Musteşarlığına başvuruda bulunarak, incelemesi devam eden veya henuz başlanmamış olan donemler icin Hazine payı matrahının bu Kanunun mulga ek 36 ncı maddesi ile değiştirilmesinden sonraki donemlere ilişkin olarak yapılan incelemelerde eksik odendiği tespit edilen Hazine payının, ilgili donemlerde işletmeciler tarafından gercekleştirilen Hazine payı odemelerine oranının, incelemesi devam eden veya incelenecek olan donemlerde odedikleri Hazine payına uygulanması sonucu hesaplanacak tutarı, ilave Hazine payı ve evrensel hizmet katkı payı olarak odemeyi kabul ettiklerini bildirmeleri halinde, bu şekilde hesaplanacak Hazine payı ve evrensel hizmet katkı payı tutarları, eksik odeme tarihinden bu maddenin yururluğe girdiği tarihe kadar Yİ-UFE aylık değişim oranları esas alınarak hesaplanacak tutarla birlikte bu maddede ongorulen sure ve şekilde ilgili idarenin hesabına odenmesi koşuluyla incelemeler sonlandırılır, incelenmeyen donemlere ilişkin ayrıca inceleme yapılmaz, cezai şart tahakkuk ettirilmez. Odemenin bu maddede ongorulen sure ve şekilde yapılmaması durumunda işletmeciler, bu madde hukmunden yararlanamaz ve soz konusu alacaklar, cezai şart tutarları ve fer'ileriyle birlikte imtiyaz sozleşmeleri ve/veya yetkilendirme belgelerinde yer alan hukumler kapsamında takip ve tahsil edilir.
b) Bu fıkranın (a) bendi hukmunden yararlanma talebinde bulunmayan işletmeciler hakkında bu maddenin yururluğe girdiği tarih itibarıyla incelemesi devam eden veya henuz başlanmamış olan donemlere ilişkin incelemeler, Maliye Bakanlığı tarafından yapılır ve bu maddenin yururluğe girdiği tarihi takip eden bir yıl icinde tamamlanır. İnceleme sonucunda eksik odendiği tespit edilen Hazine payı ve evrensel hizmet katkı payı tutarları ile bunlara bağlı gecikme faizi ve gecikme zammı gibi fer'i alacaklar yerine Yİ-UFE aylık değişim oranları esas alınarak hesaplanacak tutarların, ilk taksiti inceleme sonucunun Kurum tarafından işletmeciye tebliğini izleyen aydan başlamak uzere ikişer aylık donemler halinde altı eşit taksitte Kurum hesabına odenmesi şartıyla bu alacaklara uygulanan cezai şart, gecikme faizi ve gecikme zammı gibi fer'i alacakların tahsilinden vazgecilir. Bu bent kapsamına giren alacakların maddede ongorulen sure ve şekilde odenmemesi halinde madde hukmunden yararlanma hakkı kaybedilir ve ilgili mevzuat uyarınca yapılan inceleme ve denetimler sonucunda eksik odendiği tespit edilen alacak asılları ile bunlara bağlı cezai şartlar ve fer'i alacaklar, imtiyaz sozleşmeleri ve/veya yetkilendirme belgelerinde yer alan hukumler kapsamında takip ve tahsil edilir.
c) Bu fıkra hukumleri, Kurum tarafından Kurum masraflarına katkı payı ve idari ucret icin de uygulanır. Bu fıkranın (a) ve (b) bentleri kapsamında yapılan hesaplama ve inceleme sonucları Kurum masraflarına katkı payı ve idari ucret hesaplamalarında dikkate alınmak uzere ilgili idare tarafından Kuruma iletilir.
(4) Bu madde kapsamına giren işletmecilerin;
a) Madde hukmunden yararlanabilmeleri icin bu maddenin yururluğe girdiği tarihten itibaren bir ay icerisinde ilgili idarelere yazılı başvuruda bulunmaları ve başvuru dilekcesine;
1) Bu maddenin ucuncu fıkrasının (a) veya (b) bendinde belirtilen yontemi sectiklerine dair beyannameyi,
2) Bu Kanun hukumleri ile uyumlu olacak şekilde gerekli imtiyaz sozleşmesi ve yetki belgesi tadilatlarının kabul edildiğine dair taahhutnameyi,
3) Bu maddenin yururluğe girdiği tarihe kadar işletmeciye ilgili idarenin bildirimi uzerine belirlenen Hazine payı, evrensel hizmet katkı payı, Kurum masraflarına katkı payı, idari ucret, telsiz ucretleri ve cezai şart tutarları ile fer'ilerine ilişkin adli, idari veya uluslararası tahkim mercileri nezdinde acılmış tum davalardan feragat ettiklerini ve idare tarafından acılan davaları kabul ettiklerini tevsik eden belgeler ile uluslararası tahkim ile adli ve idari yargı mercileri nezdinde lehlerine verilmiş kararlara ilişkin haklarından feragat ettiklerine dair feragatnameyi ve soz konusu alacaklara ilişkin bu madde kapsamındaki tutarların tekrar ihtilaflı hale getirilmeyeceğine dair beyannameyi,
eklemeleri,
b) Madde kapsamında hesaplanan tutarların ilk taksitini 2018 yılının Ocak ayından başlamak uzere ikişer aylık donemler halinde altı eşit taksitte odemeleri,
şarttır. Başvurunun, ilgili idarelerce bu maddenin yururluğe girdiği tarihi takip eden ikinci ayın sonuna kadar onaylanması ile başvuru tamamlanmış sayılır.
c) Bu maddeye gore odenecek taksitlerin odeme suresinin son gununun resmi tatile rastlaması halinde sure, tatili izleyen ilk iş gunu mesai saati sonunda biter.
c) Bu madde hukumlerine gore hesaplanan tutarın;
1) İlk taksit odeme suresi icerisinde tamamen odenmesi halinde, bu tutara bu Kanunun yayımlandığı tarihten odeme tarihine kadar gecen sure icin herhangi bir faiz uygulanmaz.
2) Taksitle odenmek istenmesi halinde, ilgili fıkralarda yer alan hukumler saklı kalmak şartıyla borcluların başvuru sırasında altı eşit taksitte odemeyi tercih ettiğini bildirmesi şarttır.
3) Taksitle yapılacak odemelerinde, ilk taksit odeme suresinin bitim tarihinden odeme tarihine kadar gecen sure icin aylık %1 faiz hesaplanır ve ay kesirleri tam ay olarak dikkate alınır.
4) Bu maddeye gore odenmesi gereken taksitlerin ilk ikisi suresinde odenmek koşuluyla, kalan taksitlerden; iki veya daha az taksitin, suresinde odenmemesi veya eksik odenmesi halinde, odenmeyen veya eksik odenen taksit tutarlarının son taksiti izleyen ayın sonuna kadar, gecikilen her ay ve kesri icin 6183 sayılı Kanunun 51 inci maddesine gore belirlenen gecikme zammı oranında hesaplanacak gec odeme zammı ile birlikte odenmesi şartıyla bu madde hukumlerinden yararlanılır. İlk iki taksitin suresinde tam odenmemesi ya da suresinde odenmeyen veya eksik odenen diğer taksitlerin belirtilen şekilde de odenmemesi veya ikiden fazla taksitin suresinde odenmemesi veya eksik odenmesi halinde bu madde hukumlerinden yararlanma hakkı kaybedilir, ancak odenen tutar kadar madde hukmunden yararlanılır.
d) İşletmecilerce, bu madde hukmunden yararlanılmak uzere davadan feragat edilmesi ve buna ilişkin dilekcenin ilgili adli, idari veya uluslararası tahkim mercilerine verildiğini tevsik eden belgenin ibrazı halinde idarece de ihtilaflar surdurulmez. Bu madde hukmunden yararlanmak uzere başvuruda bulunan ve actıkları davalardan feragat veya idare tarafından acılan davaları kabul eden işletmecilerin bu ihtilaflarıyla ilgili olarak karar tarihine bakılmaksızın bu maddenin yururluğe girdiği tarihten sonra tebliğ edilen kararlar uyarınca işlem yapılmaz. Bu davalar ile ilgili olarak hukum altına alınan ya da feragat ve kabuller sebebiyle hukum altına alınacak olan vekalet ucreti ve yargılama giderleri karşılıklı olarak takip ve tahsil edilmez, tahsil edilenler iade edilmez.
e) Uluslararası tahkim mercii ve Turk mahkemeleri tarafından bu maddenin yururluğe girdiği tarihe kadar verilmiş olan kararlarda işletmecilerin lehlerine hukmedilen haklardan feragati alınır ve Turk mahkemelerinde idare tarafından acılmış davaların kabul edilmesi şartı aranır. Bu davalar ile ilgili olarak hukum altına alınan ya da kabul sebebiyle hukum altına alınacak olan vekalet ucreti ve yargılama giderleri karşılıklı olarak takip ve tahsil edilmez, tahsil edilenler iade edilmez.
f) Bu madde hukmunden yararlanmak uzere başvuruda bulunan işletmeciler, ilgili sozleşmelerinin veya yetki belgelerinin tadili icin aynı tarih itibarıyla Kuruma da başvuru yapmış sayılır. İmtiyaz sozleşmesi ve yetki belgesi hukumlerinin değiştirilmesinde bu Kanun hukumleri dikkate alınır. Bu takdirde, imtiyaz sozleşmesi ve yetki belgesi değişiklikleri bu maddenin yururluğe girdiği ayın son gununden itibaren gecerli sayılır.
(5) Kurum tarafından, bu Kanun, 15/1/2004 tarihli ve 5070 sayılı Elektronik İmza Kanunu, 5/11/2008 tarihli ve 5809 sayılı Elektronik Haberleşme Kanunu, 13/1/2011 tarihli ve 6102 sayılı Turk Ticaret Kanunu, 9/5/2013 tarihli ve 6475 sayılı Posta Hizmetleri Kanunu ve ilgili diğer mevzuat uyarınca yetkilendirilen ve bu maddenin birinci fıkrasının (a) bendi kapsamına girmeyen işletmeciler ve hizmet sağlayıcılar; bu maddenin yururluğe girdiği tarihten itibaren bir ay icerisinde ilgisine gore Kuruma veya Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığına başvuruda bulunarak, Kurum veya Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı alacaklarının asıllarının odenmemiş kısmının tamamı ile bu tutara bağlı gecikme faizi ve gecikme zammı gibi fer'i alacakların yerine bu maddenin yururluğe girdiği tarihe kadar Yİ-UFE aylık değişim oranları esas alınarak hesaplanacak tutarı bu maddenin yururluğe girdiği tarihten itibaren dort ay icerisinde Kuruma veya Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığına odemeleri şartıyla bu alacaklara bağlı gecikme faizi ve gecikme zammı gibi fer'i alacakların tahsilinden vazgecilir. Bu fıkra hukmunden yararlanılabilmesi icin dava acılmaması ve acılmış davalardan feragat edilmesi şarttır.
(6) Bu madde kapsamına giren alacaklara karşılık tahsil edilmiş tutarların bu maddeye dayanılarak red ve iadesi yapılmaz.
(7) Bu madde kapsamında tahsil edilecek tutarların hesaplanmasında ilgili idarelerin kayıtları esas alınır.
(8) Bu maddenin ucuncu ve dorduncu fıkralarında duzenlenen sureleri uc katına kadar uzatmaya Hazine Musteşarlığının bağlı olduğu Bakan yetkilidir.
(9) Bu madde kapsamındaki alacakların butcenin gelir ve gider hesaplarıyla ilişkilendirmeksizin terkin edilmesine Maliye Bakanı, Kurum alacakları yonunden terkin işlemlerine Kurum yetkilidir.
(10) Bu maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı ve Kurumun goruşu alınarak Maliye Bakanlığı ve Hazine Musteşarlığının bağlı olduğu Bakan tarafından muştereken belirlenir."
MADDE 3- 406 sayılı Kanunun ek 36 ncı maddesi yururlukten kaldırılmıştır.
MADDE 4- 18/3/1924 tarihli ve 442 sayılı Koy Kanununa aşağıdaki gecici madde eklenmiştir.
"GECİCİ MADDE 5- Bu Kanunun ek 13 uncu maddesine gore satışı yapılan taşınmazlara ilişkin olarak anılan maddede belirlenen sure icerisinde binalarını yapmayan ya da taksitlerini odemeyen hak sahipleri ile 31/12/2020 tarihinden once sureleri dolacak olan hak sahiplerine binalarını yapmaları veya taksitlerini odemeleri amacıyla 31/12/2020 tarihine kadar ek sure verilir. Ancak bu sure icerisinde de hak sahiplerince bina yapılmaması veya taksitlerin odenmemesi durumunda, bu taşınmazlar koy tuzel kişiliği adına, tuzel kişiliğini kaybeden koylerde ise ilgili belediye adına resen tapuda tescil edilir."
MADDE 5- 14/4/1341 tarihli ve 618 sayılı Limanlar Kanununun 7 nci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"MADDE 7- Liman başkanlığı idari sorumluluk sahasında can, mal ve cevresel risk taşıyan veya seyir ve seferin selametine engel olabilecek suret ve vaziyette karaya oturmuş, yarı batık veya batık halde yahut terk edilmiş veya atıl halde bulunan gemileri ve eşyasını, geminin donatanı veya kaptanı, liman başkanı tarafından tayin edilecek bir sure icerisinde cıkarmaya veya bulunduğu yerden kaldırmaya mecburdur. Bu sure kırk beş gunden fazla olamaz. Belirlenen muddet, gemi yabancı bayraklı ise geminin sicile kayıtlı olduğu devletin ilgili makamlarına, donatana ve kaptana bildirilir, bu kişilerin adresleri bilinmiyorsa herhangi bir uluslararası denizcilik bulteninde ilan edilir. Gemi Turk bayraklı ise donatan veya kaptana bildirilir. Bu kişilerin adresleri bilinmiyorsa yurt duzeyinde dağıtımı yapılan ve tirajı yuz binin uzerinde olan bir gazetede ilan edilir. Ayrıca gemi veya gemi vasfını kaybetmiş eşya hacizli ise durum haciz işlemini gercekleştiren icra dairesine de bildirilir. Teknik veya meteorolojik zorunluluk nedeni ile ilgililer tarafından yapılacak itirazlar uzerine bu sureler, liman başkanı tarafından kırk beş gunu aşmamak uzere uzatılabilir.
Tayin edilen sure icinde birinci fıkra uyarınca bildirimde bulunulanlara ulaşılamaması veya ulaşılsa dahi ilgililer tarafından geminin cıkarılmasından ya da bulunduğu yerden kaldırılmasından imtina edilmesi halinde; gemi ve eşyasını, liman başkanı cıkarmaya, cıkarttırmaya, bulunduğu yerden kaldırmaya, kaldırtmaya, imha ettirmeye, satmaya ve sattırmaya yetkilidir. Satış işlemi, liman başkanlıkları tarafından yerine getirilir ve satış aşamasına kadar yapılan masraflar Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Doner Sermaye İşletmesinden karşılanır. Yapılan masraflara karşılık gelen tutar, Bakanlık Doner Sermaye İşletmesine gelir kaydedildikten sonra artan tutar, gemi ve eşyası uzerinde haciz var ise ilk haczi koyan dosyaya gonderilir ve mevzuata gore sıra cetveli yapılarak alacaklılara dağıtılır. Bu işlemler sonucu artan bir tutarın bulunması halinde, soz konusu tutar beş yıl icinde muracaat edilmesi halinde hak sahibine odenmek uzere Bakanlık Doner Sermaye İşletmesi nezdinde emanet hesabına kaydedilir. Satış surecinde adli veya idari makamlara yapılacak itirazlar ya da başvurular satışı durdurmaz. Satılan mal takyidattan ari olarak alıcıya teslim edilir.
Yukarıda belirtilen durumlar dışında, liman başkanlığı idari sorumluluk sahasında bulunan gemilerin; seyir, can, mal, cevre guvenliği ve emniyet bakımından ciddi tehlike oluşturabileceği durumlarda, gemi veya deniz aracı hakkında herhangi bir mahkeme kararı, adli veya idari tedbir olsa dahi, liman başkanı, birinci fıkradaki surelere bağlı kalmaksızın geminin emniyetli bir yere nakli de dahil olmak uzere her turlu tedbiri almaya yetkilidir. Bu durumlarda alınan tedbirlerin masrafı gemi donatanı tarafından karşılanır. Gemi donatanının bu masrafları otuz gun icerisinde odememesi halinde; barınma haricindeki masraflar Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı tarafından karşılanır ve yukarıdaki hukumler uygulanır.
Bu maddenin uygulanmasına ilişkin duzenlemeleri yapmaya Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı yetkilidir."
MADDE 6- 26/12/1925 tarihli ve 697 sayılı Gunun Yirmidort Saate Taksimine Dair Kanunun 2 nci maddesinin ikinci cumlesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Bakanlar Kurulu bir saati aşmamak kaydıyla ileri saat uygulaması yapmaya yetkilidir."
MADDE 7- 21/7/1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulu Hakkında Kanunun 22/A maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"MADDE 22/A- Maliye Bakanı, aşağıdaki odeme ve işlemlerde, Maliye Bakanlığına bağlı tahsil dairelerine vadesi gecmiş borcun bulunmadığına ilişkin belge aranılması ve yapılacak odemelerden istihkak sahiplerinin amme borclarının kesilerek ilgili tahsil dairesine aktarılması zorunluluğu ile kesintilere asgari tutar ve oran getirmeye, kapsama girecek amme alacaklarını tur, tutar, odeme ve işlemler itibarıyla topluca veya ayrı ayrı tespit etmeye, zorunluluk getirilen odeme ve işlemlerde hangi hallerde bu zorunluluğun aranılmayacağını ve uygulamaya ilişkin usul ve esasları belirlemeye yetkilidir.
1. 10/12/2003 tarihli ve 5018 sayılı Kamu Mali Yonetimi ve Kontrol Kanununa tabi kamu idareleri ile bu idarelere bağlı doner sermaye işletmelerinin yapacağı her turlu odemelerde,
2. 4/1/2002 tarihli ve 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu kapsamına giren kurumlar ile kamu tuzel kişiliğini haiz kurum ve kuruluşların (mesleki kuruluşlar ve vakıf yuksek oğretim kurumları haric) mal veya hizmet alımları ile yapım işleri nedeniyle hak sahiplerine yapacakları odemelerde,
3. Kanun, kararname ve diğer mevzuatla nakdi olarak sağlanan Devlet yardımları, teşvikler ve destekler nedeniyle yapılacak odemelerde,
4. 2/7/1964 tarihli ve 492 sayılı Harclar Kanununa ekli tarifelerde yer alan ticaret sicil harclarından kayıt ve tescil harcları, noter harclarından senet, mukavelename ve kağıtlardan alınan harclar, tapu ve kadastro harclarından tapu işlemlerine ilişkin alınan harclar, gemi ve liman harcları ile (8) sayılı tarifeye konu harclar (diploma harcları haric) ve trafik harclarına mevzu işlemlerde,
5. 26/5/1981 tarihli ve 2464 sayılı Belediye Gelirleri Kanununda yer alan bina inşaat harcı ve yapı kullanma izin harcına mevzu işlemlerde.
Bu madde kapsamında zorunluluk getirilen odemelere ilişkin olarak işci ucreti alacakları haric olmak uzere, yapılacak her turlu devir, temlik ve el değiştirme, Maliye Bakanlığına bağlı tahsil dairelerine vadesi gecmiş borcu karşılayacak kısım ayrıldıktan sonra kalan kısım uzerinde hukum ifade eder. Şu kadar ki bu hukmun uygulanmasında diğer kamu idarelerinin alacaklarına karşılık kesinti yapılması gereken hallerde kesinti tutarı garameten taksim olunur.
Takibata selahiyetli tahsil dairesince, bu madde kapsamında getirilen zorunluluğa rağmen borcun olmadığına dair belgeyi aramaksızın odeme yapanlara ve işlem tesis eden kurum ve kuruluşlara dort bin Turk lirası idari para cezası verilir. İdari para cezası, ilgilisine tebliğ tarihinden itibaren bir ay icinde odenir. İdari para cezasına karşı tebliğ tarihini takip eden otuz gun icinde idare mahkemesinde dava acılabilir."
MADDE 8- 6183 sayılı Kanunun 41 inci maddesinin sekizinci fıkrasının birinci cumlesinde yer alan "kredi kartı ile odenmesi" ibaresi "kredi kartı, banka kartı ve benzeri kartlar ile odenmesi" şeklinde ve ikinci cumlesinde yer alan "kredi kartı kullanılmak" ibaresi "kredi kartı, banka kartı ve benzeri kartlar kullanılmak" şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 9- 6183 sayılı Kanunun 15 inci, 55 inci, 56 ncı ve 60 ıncı maddelerinde ve 58 inci maddesinin birinci ve yedinci fıkralarında yer alan "7" ibareleri "15" şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 10- 13/7/1956 tarihli ve 6802 sayılı Gider Vergileri Kanununun 39 uncu maddesinin birinci fıkrasının (a) bendinde yer alan "%25", (b) ve (d) bentlerinde yer alan "%15", (c) bendinde yer alan "%5" ibareleri "%7,5" şeklinde, yedinci fıkrasında yer alan "Birinci fıkradaki %25 ve %15 oranlarını ayrı ayrı veya birlikte %5'e, %5 oranını ise sıfıra kadar indirmeye ve bu oranları kanuni oranlarına kadar artırmaya" ibaresi "Birinci fıkradaki oranları ayrı ayrı veya birlikte sıfıra kadar indirmeye, iki katına kadar artırmaya" şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 11- 6802 sayılı Kanunun 29 uncu maddesinin birinci fıkrasının (p) bendinde yer alan "Turkiye'de kurulu borsalarda gercekleştirilen" ibaresi madde metninden cıkarılmıştır.
MADDE 12- 29/4/1959 tarihli ve 7258 sayılı Futbol ve Diğer Spor Musabakalarında Bahis ve Şans Oyunları Duzenlenmesi Hakkında Kanunun 2 nci maddesinin ucuncu fıkrasının (2) numaralı bendinin (c) ve (e) alt bentleri aşağıdaki şekilde, (d) alt bendinde yer alan "Bu fıkranın (b) ve (c) bentlerinde" ibaresi "Bu bendin (b) ve (c) alt bentlerinde" şeklinde değiştirilmiş ve aynı maddeye aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
"c) Bayilerle yapılacak sozleşmelerin esasları ile bayilere verilecek komisyon ve teşvik primi oranlarını tespit etmek."
"e) Başbayi ile yapılacak sozleşmelerin esasları ile komisyon ve teşvik primi dahil olmak uzere ihale kıstaslarını tespit etmek."
"Bu maddenin ucuncu fıkrasının (2) numaralı bendinin (c) alt bendi ve (5) numaralı bendinin (a) alt bendi ile (12) numaralı bendinde belirtilen gorev ve yetkiler, 21/2/2008 tarihli ve 5738 sayılı Spor Musabakalarına Dayalı Sabit İhtimalli ve Muşterek Bahis Oyunlarının Ozel Hukuk Tuzel Kişilerine Yaptırılması Hakkında Kanunun 3 uncu maddesi kapsamında Teşkilat Başkanlığınca kısmen veya tamamen ozel hukuk tuzel kişilerine devredilebilir veya mal ve hizmet satın alma yoluna gidilebilir."
MADDE 13- 8/6/1959 tarihli ve 7338 sayılı Veraset ve İntikal Vergisi Kanununun 16 ncı maddesinin dorduncu fıkrasında yer alan "%10" ibaresi "%20" olarak değiştirilmiştir.
MADDE 14- 31/12/1960 tarihli ve 193 sayılı Gelir Vergisi Kanununun 74 uncu maddesinin ucuncu fıkrasında yer alan "%25'ini" ibaresi "%15'ini" şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 15- 193 sayılı Kanuna aşağıdaki gecici madde eklenmiştir.
"GECİCİ MADDE 87- 2017 yılı Eylul, Ekim, Kasım ve Aralık aylarına ilişkin net ucretleri bu Kanunun 103 uncu maddesinde yazılı tarife nedeniyle 32 nci maddedeki esaslara gore sadece kendisi icin asgari gecim indirimi hesaplanan asgari ucretlilere 2017 yılı Ocak ayına ilişkin odenen net ucretin altında kalanlara, bu tutar ile 2017 yılı Eylul, Ekim, Kasım ve Aralık aylarına ilişkin olarak aylık hesaplanan net ucreti arasındaki fark tutar, ucretlinin asgari gecim indirimine ayrıca ilave edilir. Bu fıkrada gecen net ucret, yasal kesintiler sonrası ucret tutarına asgari gecim indiriminin ilavesi sonucu oluşan ucreti ifade eder.
Bu Kanunun bu maddeye aykırı olan hukumleri 2017 yılı Eylul, Ekim, Kasım ve Aralık ayları icin uygulanmaz.
Bu maddenin yayımlandığı tarih itibarıyla birinci fıkrada yer alan donemlere ilişkin olarak verilmiş olan muhtasar beyannamelerde beyan edilen ve birinci fıkra hukmu kapsamında ilave asgari gecim indirimi uygulanamaması nedeniyle calışanlarca fazla odenen vergiler, bunlara iade edilmek uzere, vergi sorumlularınca bu maddenin yayımı tarihinden sonra verilecek muhtasar beyannameler uzerinde hesaplanan vergiden mahsup edilmek suretiyle reddolunur.
Bu maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar ile mahsup şeklini ve donemini belirlemeye Maliye Bakanlığı yetkilidir."
MADDE 16- 4/1/1961 tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 101 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"MADDE 101- Bu Kanuna gore bilinen adresler şunlardır:
1. Mukellef tarafından işe başlamada veya adres değişikliğinde bildirilen işyeri adresleri,
2. Yoklama fişinde veya ilgilinin imzası bulunmak şartıyla yetkili memurlar tarafından bir tutanakla tespit edilen işyeri adresleri,
3. 25/4/2006 tarihli ve 5490 sayılı Nufus Hizmetleri Kanununa gore oluşturulan adres kayıt sisteminde bulunan yerleşim yeri adresi.
Birinci fıkranın (1) ve (2) numaralı bentlerinde yazılı bilinen adreslerden tarih itibarıyla tebligat yapacak makama en son olarak bildirilmiş veya bu makamca tespit edilmiş olanı dikkate alınır ve tebliğ oncelikle bu adreste yapılır.
İşyeri adresinde tebliğ yapılacak olanların bu adresinde bulunamaması, işin bırakılması veya işin bırakılmış addolunması hallerinde tebliğ, gercek kişilerde kendisinin, tuzel kişilerde bunların başkan, mudur veya kanuni temsilcilerinden birinin, tuzel kişiliği olmayan teşekkullerde ise bunları idare edenler veya varsa temsilcilerinden herhangi birinin adres kayıt sisteminde bulunan yerleşim yeri adresinde yapılır.
İşyeri adresi olmayanlara tebliğ, doğrudan adres kayıt sisteminde bulunan yerleşim yeri adresinde yapılır."
MADDE 17- 213 sayılı Kanunun 102 nci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"MADDE 102- Tebliğ olunacak evrakı iceren zarf posta idaresince muhatabına verilir ve bu durum muhatap ile posta memuru tarafından tebliğ alındısına tarih ve imza konulmak suretiyle tespit olunur.
Muhatap imza edecek kadar yazı bilmez veya herhangi bir sebeple imza edemeyecek durumda bulunursa sol elinin başparmağı bastırılmak suretiyle tebliğ edilir.
Muhatap tebelluğden imtina ederse, tebliğ evrakının gonderildiği idareden alınabileceği şerhini iceren bir pusula kapıya yapıştırılır. Posta memuru, durumu tebliğ alındısı uzerine şerh ve imza ederek, tebliğ olunacak evrakı tebliği yaptıran idareye teslim eder. Bu durumda tebliğ, pusulanın kapıya yapıştırıldığı tarihte yapılmış sayılır.
Bu Kanunun 101 inci maddesinin birinci fıkrasının (1) ve (2) numaralı bentlerinde sayılan işyeri adreslerine tebliğe cıkılan hallerde, tebliğ yapılacak olanların bu adreste bulunamaması durumunda (Bulunamama durumu o adresten gecici ayrılmaları da kapsar.) durum, posta memuru tarafından tebliğ alındısı uzerine şerh ve imza edilerek, tebliğ evrakı gonderildiği idareye iade edilir. Bu durumda bu Kanunun 101 inci maddesinin ucuncu fıkrasına gore işlem yapılır.
Bu Kanunun 101 inci maddesinin birinci fıkrasının (3) numaralı bendinde sayılan adrese tebliğe cıkılan hallerde, tebliğ yapılacak kişinin adresinde bulunamaması durumunda (Bulunamama durumu o adresten gecici ayrılmaları da kapsar.) durum, posta memuru tarafından tebliğ alındısı uzerine şerh ve imza edilerek, tebliğ evrakı gonderildiği idareye iade edilir. Bunun uzerine tebliği cıkaran merci tarafından tayin olunacak munasip bir sure sonra yeniden tebliğ cıkarılır. İkinci defa cıkarılan tebliğ evrakı da aynı sebeplerle tebliğ edilemezse, tebliğ evrakının gonderildiği idareden alınabileceği şerhini iceren bir pusula kapıya yapıştırılır. Bu durum, posta memuru tarafından tebliğ alındısı uzerine şerh ve imza edilerek, tebliğ evrakı, gonderildiği idareye iade edilir. Tebliğ evrakının pusulanın yapıştırıldığı tarihten itibaren on beş gun icerisinde muhatabı tarafından alınması halinde alındığı gunde, bu sure icerisinde alınmaması halinde ise on beşinci gunde tebliğ yapılmış sayılır.
Maliye Bakanlığı, bu maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esasları belirlemeye yetkilidir."
MADDE 18- 213 sayılı Kanunun 103 uncu maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"MADDE 103- Aşağıda yazılı hallerde tebliğ ilan yoluyla yapılır:
1. Muhatabın bu Kanunun 101 inci maddesi kapsamında bilinen adresi yoksa,
2. Bu Kanunun 101 inci maddesinin birinci fıkrasının (1) ve (2) numaralı bentlerinde sayılan bilinen adreste tebliğ yapılamaması halinde, muhatabın adres kayıt sisteminde kayıtlı bir adresi bulunmazsa,
3. Yabancı memleketlerde bulunanlara tebliğ yapılmasına imkan bulunmazsa,
4. Başkaca nedenlerden dolayı tebliğ yapılmasına imkan bulunmazsa."
MADDE 19- 213 sayılı Kanunun mukerrer 257 nci maddesinin birinci fıkrasının (4) numaralı bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, aynı fıkraya aşağıdaki bent eklenmiş ve beşinci fıkrasının birinci cumlesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"4. Bu Kanunun 149 uncu maddesine gore devamlı bilgi vermek zorunda olanlardan istenilen bilgiler ile beyanname, bildirim, yazı, dilekce, tutanak, rapor ve diğer belgelerin, şifre, elektronik imza veya diğer guvenlik aracları kullanılmak suretiyle internet de dahil olmak uzere her turlu elektronik bilgi iletişim arac ve ortamında verilmesine, beyanname, bildirim, yazı, dilekce, tutanak, rapor ve diğer belgelerin yetki verilmiş gercek veya tuzel kişiler aracı kılınarak gonderilmesi hususlarında izin vermeye, standart belirlemeye veya zorunluluk getirmeye, beyanname, bildirim, yazı, dilekce, tutanak, rapor ve diğer belgeler ile bilgilerin aktarımında uyulacak format ve standartlar ile uygulamaya ilişkin usul ve esasları tespit etmeye, bu zorunluluk veya standartları beyanname, bildirim, yazı, dilekce, tutanak, rapor ve diğer belgeler veya bilgi ve işlem ceşitleri, mukellef grupları ve faaliyet konuları itibarıyla ayrı ayrı uygulatmaya ya da belirlemeye, kanuni suresinden sonra kendiliğinden veya pişmanlık talepli olarak verilen beyannameler uzerine duzenlenen tahakkuk fişi ve/veya ihbarnameler ile suresinden sonra verilen bildirim, yazı, dilekce, tutanak, rapor ve diğer belgelere istinaden duzenlenen ihbarnameleri, mukellefe, vergi sorumlusuna veya bunların elektronik ortamda beyanname, bildirim, yazı, dilekce, tutanak, rapor ve diğer belgeleri gonderme yetkisi verdiği gercek veya tuzel kişiye elektronik ortamda tebliğ etmeye, bildirim, yazı, dilekce, tutanak, rapor ve diğer belgelere ilişkin yapılan işlemlerin sonuclarını internet de dahil olmak uzere her turlu elektronik bilgi iletişim arac ve ortamında ilgili kişilere gondermeye ve bunların uygulanmasına ilişkin usul ve esasları belirlemeye,"
"7. Elektronik ticarette vergi guvenliğini sağlamak amacıyla elektronik ortamda ticari faaliyette bulunan gercek ya da tuzel kişi hizmet sağlayıcılara ve/veya başkalarına ait iktisadi ve ticari faaliyetlerin yapılmasına elektronik ticaret ortamını sağlayan gercek ve tuzel kişi aracı hizmet sağlayıcılara ticari faaliyetlerine ilişkin bildirim verme yukumluluğu getirmeye, bildirimin icerik, format, standart, verilme suresi ve yontemini belirlemeye, bunlarda değişiklik yapmaya, bildirim verme yukumluluğunu iş hacmi, sektor, mukellef grupları, alış-satış tutarı, alım satıma konu mal ve hizmet turleri itibarıyla belirlemeye, başkalarına ait iktisadi ve ticari faaliyetlerin yapılmasına ilişkin bildirime konu bilgilerin aracı hizmet sağlayıcıları tarafından alınması zorunluluğunu getirmeye, bu bent kapsamındaki bilgi ve bildirimlerin elektronik ortamda muhafaza ve ibraz edilmesi yukumluluğu getirmeye ve uygulamaya ilişkin diğer usul ve esasları belirlemeye,"
"Kanuni suresi gectikten sonra kendiliğinden veya pişmanlık talepli olarak verilen beyannamelerin elektronik ortamda gonderilmesi uzerine elektronik ortamda duzenlenen tahakkuk fişi ve/veya ihbarnameler ile elektronik ortamda verilme zorunluluğu getirilen bildirim, yazı, dilekce, tutanak, rapor ve diğer belgelerin suresinden sonra verilmesi uzerine elektronik ortamda duzenlenen ihbarnameler mukellef, vergi sorumlusu veya bunların elektronik ortamda beyanname, bildirim, yazı, dilekce, tutanak, rapor ve diğer belgeleri gonderme yetkisi verdiği gercek veya tuzel kişiye elektronik ortamda iletilir."
MADDE 20- 213 sayılı Kanunun 157 nci maddesinin birinci fıkrasında yer alan "veya ikamet" ibaresi madde metninden cıkarılmıştır.
MADDE 21- 16/8/1961 tarihli ve 351 sayılı Yuksek Oğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumu Kanununun 23 uncu maddesinin birinci fıkrasında yer alan "Kurum yurtlarında barınan oğrenciler ile birlikte" ibaresi madde metninden cıkarılmış ve ikinci fıkrasına "Beslenme ve barınma yardımı," ibaresinden sonra gelmek uzere "Bakanlar Kurulunca vergi muafiyeti tanınan vakıflar ve kamu yararına calışan derneklere ait yuksekoğrenim yurtlarında barınan oğrencilere" ibaresi eklenmiştir.
MADDE 22- 18/2/1963 tarihli ve 197 sayılı Motorlu Taşıtlar Vergisi Kanununun 2 nci maddesinin birinci fıkrasına aşağıdaki bent eklenmiştir.
"20- Taşıt değeri: Taşıtların teslimi, ilk iktisabı ve ithalinde, katma değer vergisi matrahını oluşturan unsurlardan (vade farkı ile hesaplanan ozel tuketim vergisi haric) teşekkul eden değeri ifade eder."
MADDE 23- 197 sayılı Kanunun 5 inci maddesinin birinci fıkrasından sonra gelen (I) sayılı tarifenin "1- Otomobil, kaptıkactı, arazi taşıtları ve benzerleri" başlıklı bolumu iki sutun eklenmek suretiyle aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, aynı tarifenin "2- Motosikletler" başlıklı bolumunden once gelmek uzere aşağıdaki satır eklenmiş, anılan tablodan sonra gelmek uzere aşağıdaki fıkra eklenmiş, mevcut ikinci fıkra aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve aynı maddeye aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
Motor Silindir Hacmi (cm³

Taşıt Değeri (TL)
Satır
Numarası
Taşıtların Yaşları ile Odenecek Yıllık Vergi Tutarı (TL)
13 yaş
46 yaş
711 yaş
1215 yaş
16 ve yukarı yaş
1- Otomobil, kaptıkactı, arazi taşıtları ve benzerleri
1300 cm³ ve aşağısı
40.000'i aşmayanlar
1
743
518
290
220
78
40.000'i aşıp 70.000'i aşmayanlar
2
817
570
319
242
86
70.000'i aşanlar
3
892
622
348
264
94
13011600 cm³ e kadar
40.000'i aşmayanlar
4
1.294
970
563
398
153
40.000'i aşıp 70.000'i aşmayanlar
5
1.423
1.067
619
437
168
70.000'i aşanlar
6
1.553
1.164
675
477
183
16011800 cm³ e kadar
100.000'i aşmayanlar
7
2.512
1.964
1.156
705
274
100.000'i aşanlar
8
2.741
2.142
1.262
770
299
18012000 cm³ e kadar
100.000'i aşmayanlar
9
3.957
3.048
1.792
1.067
421
100.000'i aşanlar
10
4.317
3.326
1.955
1.164
459
20012500 cm³ e kadar
125.000'i aşmayanlar
11
5.936
4.309
2.692
1.609
637
125.000'i aşanlar
12
6.476
4.701
2.937
1.755
695
25013000 cm³ e kadar
250.000'i aşmayanlar
13
8.276
7.200
4.498
2.420
888
250.000'i aşanlar
14
9.029
7.854
4.907
2.640
969
30013500 cm³ e kadar
250.000'i aşmayanlar
15
12.603
11.340
6.831
3.410
1.251
250.000'i aşanlar
16
13.749
12.371
7.452
3.720
1.365
35014000 cm³ e kadar
400.000'i aşmayanlar
17
19.815
17.111
10.077
4.498
1.792
400.000'i aşanlar
18
21.617
18.666
10.994
4.907
1.955
4001 cm³ ve yukarısı
475.000'i aşmayanla