
Turkiye Elektrik Dağıtım AŞ Ana Statusu 14 Şubat 2018 CARŞAMBA
Resmi Gazete
Sayı : 30332
ANA STATU
Turkiye Elektrik Dağıtım Anonim Şirketi Genel Mudurluğunden:
TURKİYE ELEKTRİK DAĞITIM AŞ ANA STATUSU
BİRİNCİ KISIM
Genel Hukumler
Amac
MADDE 1 - (1) Bu Ana Statunun amacı; Turkiye Elektrik Dağıtım A.Ş. (TEDAŞ)'nin calışma usul ve esaslarını belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2(1) Bu Ana Statu; Turkiye Elektrik Dağıtım A.Ş. (TEDAŞ)'nin hukuki bunye, amac ve faaliyet konuları, organları, teşkilat yapısı, muessese, bağlı ortaklık, işletme ve iştirakleri ile bunlar arasındaki ilişkileri, mali hukumleri ve ilgili diğer hususları kapsar.
Dayanak
MADDE 3 - (1) Bu Ana Statu, 08.06.1984 tarih ve 233 sayılı Kamu İktisadi Teşebbusleri Hakkında Kanun Hukmunde Kararname ile 22.01.1990 tarih ve 399 sayılı Kanun Hukmunde Kararname'ye dayanılarak cıkarılan, 12.08.1993 tarih 93/4789 sayılı Kararname'nin eki Bakanlar Kurulu Kararı ve 6446 sayılı Elektrik Piyasası Kanunu hukumlerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar ve kısaltmalar
MADDE 4 - (1) Bu Ana Statude gecen;
a) Bağlı ortaklık: Sermayesinin yuzde ellisinden fazlası Teşekkule ait olan işletme veya işletmeler topluluğundan oluşan anonim şirketleri,
b) Bakan: Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanını,
c) Bakanlık: Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığını,
c) Bolge Mudurluğu: TEDAŞ Genel Mudurluğune bağlı olarak dağıtım şirketleri gorev bolgelerinde faaliyet gosteren ve ayrı bir tuzel kişiliği bulunmayan birimi,
d) Dağıtım: Elektrik enerjisinin 36kV ve altındaki hatlar uzerinden naklini,
e) Dağıtım şirketi: Belirlenen bir bolgede elektrik dağıtımı ile iştigal eden tuzel kişiyi,
f) Elektrik Piyasası Kanunu: 14/3/2013 tarihli ve 6446 sayılı Elektrik Piyasası Kanununu,
g) EUAŞ: Elektrik Uretim Anonim Şirketini,
ğ) İktisadi Devlet Teşekkulu: Sermayesinin tamamı devlete ait, iktisadi alanda ticari esaslara gore faaliyet gostermek uzere 233 sayılı KHK'ya gore kurulan Kamu İktisadi Teşebbusunu,
h) İşletme: Muesseselerin ve Bağlı Ortaklıkların mal ve hizmet ureten fabrika ve diğer birimlerini,
ı) İştirak: Teşekkulun veya Bağlı Ortaklıklarının, sermayelerinin en az yuzde on beşine, en cok yuzde ellisine sahip bulundukları anonim şirketleri,
i) KHK: Kanun Hukmunde Kararnameyi,
j) Muessese: Sermayesinin tamamı Teşekkule ait olup, ona bağlı işletme veya işletmeler topluluğunu,
k) TEDAŞ: Turkiye Elektrik Dağıtım Anonim Şirketini,
l) TEİAŞ: Turkiye Elektrik İletim Anonim Şirketini,
m) Tesis: Elektrik enerjisi uretimi, iletimi veya dağıtımı işlevlerini yerine getirmek uzere kurulan tesis ve techizatı,
n) Teşekkul: Turkiye Elektrik Dağıtım Anonim Şirketini (TEDAŞ),
o) TETAŞ: Turkiye Elektrik Ticaret ve Taahhut Anonim Şirketini,
o) Tuzel kişi: Elektrik uretimi, iletimi, dağıtımı, toptan satışı, perakende satışı, ithalatı, ihracatı veya ticareti ile iştigal etmek uzere kurulmuş ya da kurulacak olan kamu ya da ozel hukuk tuzel kişilerini,
p) YPK: Yuksek Planlama Kurulunu,
ifade eder.
Hukuki bunye
MADDE 5 - (1) Bu Ana Statu ile teşkil olunan Turkiye Elektrik Dağıtım A.Ş. (Teşekkul); tuzel kişiliğe sahip, faaliyetlerinde ozerk ve sorumluluğu sermayesiyle sınırlı bir İktisadi Devlet Teşekkuludur.
(2) Teşekkul; 6446 sayılı Kanun, 233 ve 399 sayılı KHK ve bu Ana Statu hukumleri saklı kalmak uzere ozel hukuk hukumlerine tabidir.
(3) Teşekkulun merkezi Ankara'dadır.
(4) Teşekkulun sermayesi 22.000.000.000,00 TL olup tamamı Devlete aittir. Teşekkulun sermayesi, ilgili Bakanlığın teklifi uzerine YPK Kararı ile değiştirilir.
(5) Teşekkulun ilgili olduğu Bakanlık, Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığıdır.
Teşekkulun amacı ve faaliyet konuları
MADDE 6 - (1) Teşekkulun amacı; Devletin genel ekonomisine ve politikasına uygun olarak verilen gorev ve/veya yetkiler kapsamında elektrik dağıtım şirketlerinin faaliyetlerinin, hizmet kalitesi ve muşteri memnuniyeti cercevesinde kontrolunu, denetimini, proje onay ve tesis kabulunu, kamulaştırma işlemlerini yapmak ve koordinasyonunu sağlamak, gerektiğinde elektrik enerjisinin dağıtım faaliyetlerini karlılık ve verimlilik ilkesi cercevesinde ticari, ekonomik ve sosyal gereklere uygun bicimde yurutmek, dağıtım varlıklarını işletmek veya işletme hakkını devretmektir.
(2) Teşekkul, bu amacı gercekleştirmek uzere aşağıdaki faaliyetleri yurutur;
a) İlgili mevzuat cercevesinde elektrik dağıtım tesisleri icin gerekli kamulaştırma işlemlerini yapmak,
b) Genel aydınlatma ile ilgili verilen gorevleri yapmak,
c) Bakanlıklar, ilgili kurum ve kuruluşlar tarafından verilecek denetim gorevlerini bedeli karşılığında yapmak,
c) 4/12/1984 tarihli ve 3096 sayılı Turkiye Elektrik Kurumu Dışındaki Kuruluşların Elektrik Uretimi, İletimi, Dağıtımı ve Ticareti ile Gorevlendirilmesi Hakkında Kanun ile 24/11/1994 tarihli ve 4046 sayılı Ozelleştirme Uygulamaları Hakkında Kanun kapsamında ozel hukuk tuzel kişileri tarafından devralınıp işletilen dağıtım bolgeleri dahilinde dağıtım tesislerinin maliki sıfatıyla, İşletme Hakkı Devir Sozleşmesi ile belirlenen esaslara gore gerekli iş ve işlemleri yapmak,
d) Dağıtım şirketlerinin operasyonel şebeke ve yatırım faaliyetlerini; gereklilik, oncelik ve karakteristik yonunden denetleme ile ilgili işlemleri yapmak,
e) Gerektiğinde ve/veya gorev verildiğinde yurt ici ve/veya yurt dışında elektrik dağıtım faaliyetleri yapmak veya yaptırmak,
f) Hizmet kalitesi ve muşteri memnuniyetini arttırmak icin gerekli Ar-Ge calışmaları yapmak ve yeni performans kriterleri belirlemek,
g) Proje kontrol ve onay, gecici ve kesin kabul işlemleri vb. konuları bedeli karşılığında yapmak,
ğ) 2/8/2013 tarihli ve 28726 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan Elektrik Piyasasında Dağıtım ve Tedarik Lisanslarına İlişkin Tedbirler Yonetmeliği kapsamında verilecek gorevleri yapmak,
h) Laboratuvar ve eğitim tesisleri kurmak, dağıtım şebekesinde kullanılacak malzeme ve techizatın şartnamelerini hazırlamak, şebekede kullanılacak malzeme veya techizatın uygunluk değerlendirmesine ilişkin belgelendirme surecini yurutmek ve tum bunlarla ilgili belge/sertifika verme işlemlerini yapmak,
ı) Yurt ici ve yurt dışında şirket kurmak, şirkete ortak olmak veya şirketlerle işbirliği yapmak,
i) Ulusal ve uluslararası dağıtım şirketlerine enerji danışmanlığı ve muhendislik faaliyetleri yapmak,
j) Faaliyetleri ile ilgili belgeler/sertifikalar ve lisanslar almak ve/veya vermek,
k) Ulusal ve uluslararası alanda kamuya ve ozel sektore her turlu eğitimleri vermek ve belgelendirmek, sertifika, mesleki yeterlilik yetki belgelerini tanzim etmek, gerektiğinde bu işlemlerle ilgili hizmet alımı yapmak,
l) Dağıtım şirketlerinin talep etmesi halinde bedeli karşılığında her turlu destek hizmetini vermek,
m) Enerji sektorunde oluşan yıllık verileri değerlendirerek, yıllık veri ve istatistik kitabını hazırlamak,
n) Birim fiyat kitabını hazırlamak,
o) Faaliyet konuları ile ilgili etut, planlama ve projeleri yapmak ve yaptırmak, buna bağlı olarak, tesislerin ve sistemlerin kurulmasını sağlamak,
o) Faaliyet konularını gercekleştirmek uzere diğer gercek ve tuzel kişilerle işbirliği ve koordinasyon faaliyetleri yapmak,
p) Bakanlık merkez teşkilatı ile bağlı, ilgili ve ilişkili kurum ve kuruluşların faaliyetleri ile ilgili olarak mevcut ve ileride doğabilecek, e-Devlet uygulamalarıyla da doğrudan ilgili bulunan Bilgi Teknoloji (BT) ve Operasyonel Teknoloji (OT) ile ilgili her turlu siber guvenlik, sistem, yazılım, donanım, cihaz, lisans, patent, hak, proje ve benzeri diğer calışmalarının yapılması/yaptırılması ve bunlarla ilgili bedeli mukabili kullandırılması,
r) Faaliyet konuları ile ilgili her turlu mal ve hizmetleri yurt icinden ve yurt dışından tedarik etmek,
s) Faaliyet konuları ile ilgili olarak gerekli sistem ve makina techizat konularında araştırma-geliştirme calışmaları yapmak, yurt ici imkanlarını goz onune alarak gerektiğinde bunları imal etmek veya ettirmek,
ş) Faaliyet konuları ile ilgili menkul ve gayrimenkuller ile her turlu ayni ve fikri hakları tasarruf etmek, menkul ve gayrimenkul satmak, satın almak, kiralamak ve kiraya vermek,
t) Dağıtım varlıklarının sigortalanması ve guvence altına alınması ile ilgili faaliyetlerde bulunmak,
u) Faaliyetlerini gercekleştirirken hizmet alımı yapmak,
u) 6446 sayılı Elektrik Piyasası Kanunu ve ilgili mevzuat ile verilen ve verilecek olan diğer gorevleri yapmak ve yukumlulukleri yerine getirmek,
v) Faaliyetlerinin gerektirdiği diğer mevzuattan kaynaklanan işleri yapmak.
(3) Teşekkul yukarıda belirtilen amac ve faaliyetlerini doğrudan doğruya merkez ve bağlı şirket, bolge mudurlukleri veya belirlenecek diğer birimler eliyle yapabilir ve/veya ucuncu şahıslar aracılığı ile yerine getirir.
(4) Bu maddenin ikinci fıkrasının (c) bendindeki yapılan faaliyetler icin bedel alınması uygulaması 2019 yılı başından itibaren başlar.
İKİNCİ KISIM
Teşekkul, Muessese, Bağlı Ortaklık ve İştirakler
BİRİNCİ BOLUM
Teşekkul
Teşekkulun organları
MADDE 7 - (1) Teşekkulun organları; Yonetim Kurulu ve Genel Mudurluktur.
Teşekkul yonetim kurulu
MADDE 8 - (1) Yonetim Kurulu, bir başkan ve beş uyeden oluşur.
(2) Genel Mudur, Yonetim Kurulu Başkanıdır ve Bakanın teklifi uzerine ortak karar ile atanır.
(3) Yonetim Kurulu uyelerinden; ikisi Bakanın, biri Hazine Musteşarlığının bağlı olduğu Bakanın, ikisi teşekkul Genel Mudur Yardımcıları arasından Bakanın teklifi uzerine ortak karar ile atanır.
(4) Genel Mudurun bulunmadığı hallerde, Genel Mudurun Yonetim Kurulu uyeleri arasından gorevlendireceği Genel Mudur Vekili Yonetim Kuruluna başkanlık yapar.
(5) Yonetim Kurulu sınırlarını acıkca belirlemek şartıyla yetkilerinden bir kısmını Genel Mudure devredebilir. Ancak; yetki devri yonetim kurulunun sorumluluğunu kaldırmaz.
Teşekkul yonetim kurulunun toplanması
MADDE 9 - (1) Yonetim Kurulu Genel Mudur tarafından toplantıya cağrılır. Toplantı gunu ile saatini de gosteren gundem Yonetim Kurulu Başkanı tarafından tespit edilerek uyelere bildirilir. Yonetim Kurulu kararıyla gundemde değişiklik yapılabilir. Yonetim Kurulu uyeleri de Kurul kararı alınmasına gerek gorulen konuların goruşulmesi ve karara bağlanmasıyla ilgili olarak onerge verebilirler ve onerge ilk Yonetim Kurulu toplantısının gundemine alınır.
(2) Yonetim Kurulu, Teşekkulun işleri gerektirdikce ve ayda iki defadan az olmamak uzere toplanır. Toplantı yapılması Başkanın talebi veya en az iki uyenin ortaklaşa verdikleri yazılı onergelerinin varlığına bağlıdır. Toplantı yeri Teşekkul merkezidir. Yonetim Kurulu, onceden karar alınmak suretiyle başka bir yerde de toplanabilir.
(3) Teşekkulun Yonetim Kurulu toplantısına katılma hakkına sahip olanlar bu toplantılara, Turk Ticaret Kanununun 1527 nci maddesi uyarınca elektronik ortamda da katılabilir. Teşekkul, Ticaret Şirketlerinde Anonim Şirket Genel Kurulları Dışında Elektronik Ortamda Yapılacak Kurullar Hakkında Tebliğ hukumleri uyarınca hak sahiplerinin bu toplantılara elektronik ortamda katılmalarına ve oy vermelerine imkan tanıyacak Elektronik Toplantı Sistemini kurabileceği gibi bu amac icin oluşturulmuş sistemlerden de hizmet satın alabilir. Yapılacak toplantılarda Teşekkul ana statusunun bu hukmu uyarınca kurulmuş olan sistem uzerinden veya destek hizmeti alınacak sistem uzerinden hak sahiplerinin ilgili mevzuatta belirtilen haklarını Tebliğ hukumlerinde belirtilen cercevede kullanabilmesi sağlanır.
(4) Yonetim Kurulu, uye tam sayısının salt coğunluğu ile toplanır ve kararlarını uye tam sayısının salt coğunluğu ile alır. Ancak, oylarda eşitlik halinde Başkanın bulunduğu taraf coğunluğu sağlamış sayılır.
(5) Yonetim Kurulunda oylar, kabul ve ret şeklinde kullanılarak imza altına alınır. Cekimser oy kullanılmaz. Ret oyu kullanan uye, kararın altına ret gerekcesini yazarak imzalar.
(6) Toplantıya katılmayan uyeler yazılı olarak veya vekil tayin etmek suretiyle oy kullanamazlar.
(7) Yonetim Kurulu başkan ve uyelerinin butun toplantılara katılmaları esastır. Yonetim Kurulu uyeleri, varsa mazeretlerini toplantıdan once Yonetim Kurulu Başkanlığına bildirmek zorundadır. Ardarda iki toplantıya veya bir yıl icinde toplam dort toplantıya mazeretsiz olarak katılmayan uyeler istifa etmiş sayılır. Yerlerine 233 sayılı KHK hukumlerine gore atama yapılır.
(8) Yonetim Kurulu Kararları, Teşekkulun bulunduğu yer noterliğince onaylı karar defterine tarih ve sıra numarası altında yazılır. Karar defterinin her sayfası toplantıya katılan uyeler tarafından imzalanır.
(9) Kararların karar defterine aktarılması en gec bir ay icinde tamamlanır.
(10) Olağanustu hallerde yukarıdaki fıkralarda anılan toplantı ve gundem şartlarına bakılmaksızın Genel Mudurun daveti uzerine Yonetim Kurulu toplanabilir.
Teşekkul Genel Mudurluğu
MADDE 10 - (1) Teşekkul Genel Mudurluğu;
a) Genel Mudur,
b) Genel Mudur Yardımcıları,
c) Ana hizmet birimleri, danışma ve denetim birimleri ile yardımcı birimlerden oluşur.
Teşekkul Genel Muduru
MADDE 11 - (1) Teşekkul Genel Mudurunun atanması, nitelik, gorev, yetki ve sorumlulukları hakkında ve diğer hususlarda personel ile ilgili Kanun, 233 ve 399 sayılı KHK ile diğer ilgili mevzuat hukumleri uygulanır.
(2) Teşekkul Genel Muduru, Teşekkul Yonetim Kurulunun alt mercilere devredilemeyeceğini belirterek verdiği yetkiler haric, sınırlarını acıkca belirlemek şartıyla, yetkilerinden bir kısmını astlarına devredebilir. Ancak yetki devri Genel Mudurun sorumluluğunu kaldırmaz.
Teşekkul Genel Mudur Yardımcıları
MADDE 12 - (1) Teşekkul Genel Mudur Yardımcılarının atanması, nitelik, gorev, yetki ve sorumlulukları hakkında ve diğer hususlarda personel ile ilgili Kanun, 233 ve 399 sayılı KHK ile diğer ilgili mevzuat hukumleri uygulanır.
(2) Teşekkulun en cok 5 Genel Mudur Yardımcısı bulunur.
(3) Genel Mudur Yardımcıları arasındaki iş bolumu Genel Mudur tarafından belirlenir.
(4) Teşekkul Genel Mudur Yardımcılarının sayısı YPK Kararı ile değiştirilebilir.
Teşekkul birimleri
MADDE 13(1) 233 ve 399 sayılı KHK ve bu Ana Statu hukumleri kapsamında Teşekkulun amac ve faaliyetlerini gercekleştirmek uzere, Teşekkul ana organizasyon şemasında Daire Başkanlığı seviyesinin altındaki tum kademede yer alan gorevlere kadar olan Genel Mudurluk birimleri, Teşekkul Genel Mudurunun Oluru ile kurulur, kaldırılır veya değiştirilir. Anılan kademelere yapılacak atamalar da aynı usulle gercekleştirilir.
İKİNCİ BOLUM
Muesseseler, Bağlı Ortaklıklar ve İştirakler
MADDE 14(1) Muesseselerin, Bağlı Ortaklık ve İştiraklerin kurulması, kaldırılması, nitelikleri ve sair uygulanacak hukumler hakkında 233 ve 399 sayılı KHK ile Teşekkul Ana Statusu, Bağlı Ortaklık/İştirak Ana Sozleşmesi ve bunlarda hukum bulunmayan hallerde Turk Ticaret Kanunu hukumleri uygulanır.
UCUNCU KISIM
Mali Hukumler, Tasfiye ve Denetim
MADDE 15 - (1) Plan, program ve butceler, yatırım projelerinin hazırlanması, yatırım ve finansman programları, kucuk tamamlama, idame ve yenileme yatırımları, fiyat ve tarifeler, muhasebe sistemleri, bilancolar, netice hesapları ve faaliyet raporları, kar dağıtımı, tasfiye ve denetim konularında 233 sayılı KHK hukumleri uygulanır.
(2) Teşekkul, yatırım ve işletme faaliyetlerini plan, program ve butcelere dayalı olarak yurutmek ve Bağlı Ortaklarının da aynı usul ve esaslara uymasını sağlamakla yukumludur.
(3) Teşekkul Bağlı Ortaklıkları da kapsayan Yıllık Genel Yatırım ve Finansman Programını 233 sayılı KHK hukumlerine gore hazırlayarak Kalkınma Bakanlığı ve Hazine Musteşarlığına sunar.
(4) Teşekkul ve Bağlı Ortaklıklarının işletme butceleri her bir hesap donemi icin Yıllık Genel Yatırım ve Finansman programındaki hedefler esas alınarak hazırlanır ve Yonetim Kurullarınca onaylanır.
(5) Yıllık Yatırım ve Finansman Programında değişiklik yapılması halinde bu değişikliğe uygun olarak işletme butcelerinde mevzuat ve bu madde hukumlerine gore gerekli duzeltmeler yapılır.
(6) Teşekkul ve Bağlı Ortaklıkları, kesinleşen Yıllık Genel Yatırım ve Finansman Programının ve işletme butcelerinin birer orneğini ilgili kuruluşlara gonderir.
(7) Teşekkul, yapılması gereken yatırımlara ait mali, ekonomik ve teknik calışmaları; Kalkınma Planı, Stratejik Plan ve bu kapsamdaki diğer plan ve programlara gore yaparak, projelerini hazırlar ve Bağlı Ortaklıklarının aynı esaslar cercevesinde hazırladıkları projeleri de ekleyerek, suresi icinde ilgili kuruluşlara gonderir.
(8) Teşekkul, Bağlı Ortaklıklar arasında teknik projelerde ihtiyaclar doğrultusundaki standardizasyonun sağlanması amacıyla teknik yardım yapar ve koordinasyonu sağlar.
DORDUNCU KISIM
Ceşitli Hukumler
Personele ilişkin hukumler
MADDE 16 - (1) Teşekkul, Muessese ve Bağlı Ortaklık personelinin istihdam şekilleri, atama, goreve son verme, yukumluluk ve sorumlulukları, kadro tespiti, ucret, prim, ikramiyeler, yurt dışına gonderme, siyasi faaliyet yasağı, vekalet ucretlerinin dağıtımı ile Yonetim Kurulu uyesi ve Tasfiye Kurulu uyelerinin ucret ve hakları konusunda yururlukteki yasal duzenlemeler uygulanır. Ana statu değişikliğinin yururluğe girdiği tarihten itibaren yeni personel istihdamında 399 sayılı KHK hukumleri uygulanır.
Teşekkul ile TEİAŞ, EUAŞ ve TETAŞ arasındaki ilişkileri duzenleyen hukumler
MADDE 17 - (1) Teşekkul ile TEİAŞ, EUAŞ ve TETAŞ arasındaki mali, idari ve teknik konulardaki ilişkiler, teşekkullerin kendi aralarında ve Bakanlık koordinasyonunda duzenleyecekleri protokol esasları dahilinde yurutulur. Protokol hukumlerinde anlaşmazlık cıkması halinde Bakanlıkca verilecek karar gecerlidir.
(2) Teşekkul ile TEİAŞ, EUAŞ ve TETAŞ'ın birbirlerine uygulayacakları mal ve hizmet tarifeleriyle bunların değişim esasları taraflar arasında yapılacak sozleşmelerle belirlenir.
Kaldırılan hukumler
MADDE 18 - (1) Bu Ana Statunun yururluğe girdiği tarih itibariyle 19.12.2016 tarih 9222 sayılı Ticaret Sicil Gazetesinde yayımlanan Turkiye Elektrik Dağıtım AŞ (TEDAŞ) Ana Sozleşmesi yururlukten kaldırılmıştır.
KHK'nın uygulanması
MADDE 19 - (1) Bu Ana Statude hukum bulunmayan hususlarda 233 ve 399 sayılı KHK hukumleri uygulanır.
Yururluk
MADDE 20 - (1) Bu Ana Statu Resmi Gazete'de yayımı tarihinde yururluğe girer.
Yurutme
MADDE 21 - (1) Bu Ana Statu hukumlerini Turkiye Elektrik Dağıtım Anonim Şirketi Yonetim Kurulu yurutur.