Bireysel Emeklilik Sistemi Hakkında Yonetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yonetmelik 27 Aralık 2018 PERŞEMBE
Resmi Gazete
Sayı : 30638
YONETMELİK
Hazine ve Maliye Bakanlığından:
BİREYSEL EMEKLİLİK SİSTEMİ HAKKINDA YONETMELİKTE
DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR YONETMELİK
MADDE 1 - 9/11/2012 tarihli ve 28462 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan Bireysel Emeklilik Sistemi Hakkında Yonetmeliğin 3 uncu maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"MADDE 3(1) Bu Yonetmelikte gecen;
a) Bakan: Hazine ve Maliye Bakanını,
b) Bakanlık: Hazine ve Maliye Bakanlığını,
c) Başlangıc donemi: Kanunun ek 2 nci maddesi kapsamında, calışanın, emeklilik planına dahil olduğunun kendisine bildirildiği tarihten itibaren cayma hakkını kullanabileceği sureyi,
c) Bireysel emeklilik hesabı: Emeklilik sozleşmesi cercevesinde katılımcı ad ve hesabına odenen katkılar ve bu katkılara ilişkin her turlu getirinin sozleşme bazında izlendiği hesabı,
d) Birikim: Devlet katkısı ve buna ilişkin getiriler haric, katılımcının bireysel emeklilik hesabında bulunan toplam tutarı,
e) Calışan: Kanunun ek 2 nci ve gecici 2 nci maddeleri kapsamında bir emeklilik planına dahil edilen katılımcıyı,
f) Devlet katkısı: Bireysel Emeklilik Sisteminde Devlet Katkısı Hakkında Yonetmelikte tanımlanan devlet katkısını,
g) Devlet katkısı hesabı: Bireysel Emeklilik Sisteminde Devlet Katkısı Hakkında Yonetmelikte tanımlanan devlet katkısı hesabını,
ğ) Duzensiz odeme: Bakanlıkca belirlenecek usul ve esaslara gore duzenli olmadığı tespit edilen katkı payı odemelerini,
h) Emeklilik gozetim merkezi: Bakanlıkca emeklilik gozetim merkezi olarak gorevlendirilen tuzel kişiyi,
ı) Emeklilik planı: Emeklilik sozleşmesinin uygulama bicimini belirleyen teknik esasları,
i) Emeklilik sozleşmesi: 4632 sayılı Kanunun 4 uncu maddesi kapsamında duzenlenen sozleşmeyi,
j) Fon: Emeklilik yatırım fonunu,
k) Fona ilişkin zorunlu giderler: Fonun olağan faaliyetleri cercevesinde odenmesi zorunlu olan ve giderin gercekleştirilmesinden kacınılması mumkun bulunmayan; tescil ve ilan giderleri, saklama hizmeti giderleri, bağımsız denetim giderleri, Kamuyu Aydınlatma Platformu giderleri, portfoy yonetim ucretleri, fon portfoyune yapılan işlemler icin katlanılan aracılık komisyonları ve endeks lisans ucretleri ile Bakanlıkca zorunlu olduğu belirlenen diğer giderleri,
l) Giriş bilgi formu: Bireysel emeklilik sisteminin işleyişine ilişkin onemli hususlar hakkında katılımcıya, işverene veya sponsora bilgi vermek icin hazırlanan ve iceriği Bakanlıkca belirlenen formu,
m) Guvenli elektronik iletişim aracı: Kısa mesaj, elektronik posta, internet, telefon, faks gibi saklanabilir her turlu iletişim yontemini,
n) İşveren: 31/5/2006 tarihli ve 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu kapsamındaki işveren ve işveren vekillerini,
o) İşyeri: 31/5/2006 tarihli ve 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu kapsamındaki işyerini,
o) Kalıcı veri saklayıcısı: Katılımcının kendisine gonderilen bilgiyi, bu bilginin amacına uygun olarak makul bir sure incelemesine elverecek şekilde kaydedilmesini ve değiştirilmeden kopyalanmasını sağlayan ve bu bilgiye aynen ulaşılmasına imkan veren kısa mesaj, elektronik posta, internet, CD, DVD, hafıza kartı ve benzeri her turlu arac veya ortamı,
p) Kanun: 4632 sayılı Bireysel Emeklilik Tasarruf ve Yatırım Sistemi Kanununu,
r) Katılımcı: Emeklilik sozleşmesine gore ad ve hesabına şirket nezdinde bireysel emeklilik hesabı acılan gercek kişiyi,
s) Katılımcı ad ve hesabına odeme yapan kişi: Bireysel veya gruba bağlı bireysel emeklilik sozleşmesi kapsamında ilgili bireysel emeklilik hesabına katılımcı ad ve hesabına katkı payı odemesi yapan kişiyi,
ş) Katkı payı: Emeklilik sozleşmesine gore şirkete odenen, giriş aidatı haric, tasarrufa yonelik tutarı,
t) Kurul: Sermaye Piyasası Kurulunu,
u) Mesafeli satış: Şirketin internet sitesi, şirketin cağrı merkezi, şirketce yetkilendirilen cağrı merkezi, şirketce yetkilendirilen kuruluşun internet sitesi veya Bakanlıkca uygun gorulen diğer yontemler aracılığıyla ilgisine gore katılımcı, sponsor veya işveren ile karşı karşıya gelinmeksizin yapılan emeklilik sozleşmesi satışlarını,
u) Sertifika: Calışanın dahil edildiği emeklilik planına istinaden acılan otomatik katılım sertifikasını, Kanunun 4 uncu maddesi kapsamında istihdam ilişkisine dayalı olarak kurulan grup emeklilik sozleşmesine istinaden acılan işveren grup emeklilik sertifikasını veya Kanunun 4 uncu maddesi kapsamında katılımcı adına bir sponsor tarafından kurulan grup emeklilik sozleşmesine istinaden acılan sertifikayı,
v) Sponsor: Bir gruba bağlı bireysel emeklilik sozleşmesine gore katılımcı adına katkı payı odeyen veya katkı payının odenmesine aracılık eden işveren harici kişiyi,
y) Şirket: 4632 sayılı Kanuna gore kurulmuş emeklilik şirketini,
z) Teklif formu: Emeklilik planına, plan kapsamında sunulan fonlara, yapılan kesintilere, katkı payı tutarına, emeklilik sozleşmesinin taraflarına ve katılımcının yatırım tercihlerine ilişkin hususlar ile benzeri bilgileri iceren formu,
ifade eder."
MADDE 2Aynı Yonetmeliğin 4 uncu maddesinin birinci fıkrasının son cumlesi yururlukten kaldırılmıştır.
MADDE 3Aynı Yonetmeliğin 6 ncı maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"MADDE 6(1) Mesafeli satışta şirket, ilgisine gore katılımcı, sponsor veya işvereni 5 inci madde hukumlerine uygun şekilde bilgilendirir ve uygun bir emeklilik planı teklifi sunar. Teklif aşamasında ilgisine gore katılımcı, sponsor veya işverene standart fona ve diğer fonlara ilişkin bilgi verilir ve tercihine gore işlem yapılır. Herhangi bir tercihte bulunulmaması durumunda birikim standart fonda yatırıma yonlendirilir. İlgisine gore katılımcı, sponsor veya işveren, emeklilik sozleşmesine, emeklilik planına ve sisteme ilişkin gerekli bilgilerin kendisine verildiğini teyit ederek teklifi guvenli elektronik iletişim aracları ile onaylar ve bu şekilde emeklilik sozleşmesi akdedilmiş olur. Onay işlemi gercekleşmemiş tekliflere dayanılarak duzenlenen sozleşmeler yururluğe girmez ve şirketce bunlar icin hicbir tahsilat yapılamaz. Şirket, onay işleminden hemen sonra Bakanlıkca belirlenen belgeleri ilgisine gore katılımcı, sponsor veya işverenin tercihi doğrultusunda matbu veya kalıcı veri saklayıcısı olarak ilgilinin erişimine sunar ve internet sitesinde guvenli alandan erişimine imkan sağlar. Standart fondan ayrılmayı talep eden katılımcıya, tercih etmesi halinde, 10 uncu madde hukumleri cercevesinde, sonucu bağlayıcı olmamak kaydıyla, şirket tarafından risk profil anketi sunulur.
(2) Bakanlıkca uygun gorulmeyen sozleşme turleri, emeklilik planları ve fonlar mesafeli satışa konu edilemez."
MADDE 4Aynı Yonetmeliğin 7 nci maddesinin ikinci fıkrasının son cumlesi yururlukten kaldırılmıştır.
MADDE 5Aynı Yonetmeliğin 8 inci maddesinin ucuncu fıkrasının sonuna aşağıdaki cumle eklenmiştir.
"Bakanlık, plan sayısını 5 katına kadar artırmaya veya yarısına kadar azaltmaya yetkilidir."
MADDE 6Aynı Yonetmeliğin 10 uncu maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"(1) Fon dağılımı ilgisine gore katılımcının, sponsorun veya işverenin tercihine gore belirlenir. Sozleşme kuruluş aşamasında herhangi bir tercihte bulunulmaması durumunda birikim oncelikle standart fonlarda yatırıma yonlendirilir. Standart fondan ayrılmayı talep eden katılımcılara, tercih etmesi halinde, sonucu bağlayıcı olmamak kaydıyla, şirket tarafından risk profil anketi sunulur. Bakanlık, risk profil anketinin asgari iceriğini, sunulma sıklığını ve zamanını belirler."
MADDE 7Aynı Yonetmeliğin 12 nci maddesinin ucuncu fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve dorduncu, beşinci, altıncı fıkraları yururlukten kaldırılmıştır.
"(3) Bakanlık, bu madde kapsamındaki aktarıma ilişkin usul ve esasları belirler."
MADDE 8Aynı Yonetmeliğin 13 uncu maddesinin birinci fıkrasının ve ikinci fıkrasının son cumleleri yururlukten kaldırılmış, ikinci fıkrasının birinci cumlesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"İşveren grup emeklilik sozleşmesinde, hak kazanma suresi tanımlanmışsa, fon dağılımı değişikliği ve emeklilik planı değişikliği hakları, 18 inci maddeye gore belirlenen hak kazanma suresi sonuna kadar kural olarak işveren tarafından kullanılır."
MADDE 9Aynı Yonetmeliğin 15 inci maddesinin ikinci fıkrasında yer alan "hesap ozetini" ibareleri "hesap bildirim cetvelini" şeklinde, "faks veya posta" ibaresi "posta veya guvenli elektronik iletişim aracları" şeklinde değiştirilmiş; aynı fıkranın ucuncu cumlesinde yer alan "formun" ibaresinden sonra gelmek uzere "ve ilgili mevzuat duzenlemelerine gore temin edilmesi gereken tum evrakın eksiksiz olarak" ibaresi eklenmiş, aynı fıkranın beşinci cumlesi ile aynı maddenin sekizinci fıkrasının son cumlesi yururlukten kaldırılmıştır.
MADDE 10Aynı Yonetmeliğin 16 ncı maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"MADDE 16(1) Katılımcı, bireysel emeklilik sistemine giriş tarihinden itibaren en az on yıl sistemde bulunmak koşuluyla 56 yaşını tamamladıktan sonra emekliliğe hak kazanır. Emeklilik gelir sozleşmesine donuşturulen sozleşmelerde gecirilmiş sureler ile emeklilik gelir sozleşmesinde gecirilen sureler emekliliğe esas sure hesaplamasında dikkate alınmaz.
(2) Birden fazla emeklilik sozleşmesi bulunan katılımcı, sozleşmelerinden herhangi birinden emeklilik hakkını elde ettiği tarih itibarıyla;
a) Emeklilik hakkını kazandığı sozleşmenin bulunduğu şirkete ilgili sozleşmesi icin talepte bulunarak veya,
b) Yururlukteki sozleşmelerinin bulunduğu şirketlerden birine talepte bulunarak ve emeklilik hakkını kazandığı sozleşmesi ile birlikte secmiş olduğu diğer sozleşmelerine ilişkin hesaplarını talepte bulunduğu şirketteki sozleşmesine ilişkin hesabı ile birleştirmek suretiyle,
emeklilik hakkını kullanabilir. Kanunun ek 2 nci ve gecici 2 nci maddeleri kapsamında sisteme dahil edilen sertifikalar yalnızca kendi aralarında hesap birleştirme işlemine dahil edilebilir.
(3) Emekliliğe hak kazanan ve bu hakkı kullanarak bireysel emeklilik hesabındaki birikimini ve devlet katkısı hesabındaki tutarları almak isteyen katılımcı, toplu para, programlı geri odeme ya da yıllık gelir sigortası seceneklerinden birini secer veya hesabındaki tutarı belirtilen secenekler arasında paylaştırabilir. Şirket, katılımcının posta veya guvenli elektronik iletişim aracları ile şirkete ilettiği emeklilik talep formundaki tercihi doğrultusunda işlem yapar.
(4) Şirket, emekliliğe hak kazanan ve bu hakkı kullanarak birikimini almak icin başvuran katılımcıyı emeklilik secenekleri hakkında bilgilendirir ve emeklilik bilgi ve talep formunu ve hesap bildirim cetvelini, katılımcıya posta adresine veya guvenli elektronik iletişim aracları ile başvurunun şirkete ulaşmasından itibaren beş iş gunu icinde gonderir. Şirket, isteyen katılımcının emeklilik bilgi ve talep formu ile hesap bildirim cetvelini şirketin internet sitesinde kendi adına oluşturulan guvenli sayfadan alabilmesi icin gerekli altyapıyı hazırlar. Emeklilik bilgi formu, sistemde kalma ve emekli olma seceneklerine ilişkin bilgiler ile ornek mali projeksiyonları icerir; formda, katılımcının tercihi doğrultusunda, ikinci fıkra kapsamında emeklilik hakkını kullanabileceği ve hesaplarını birleştirmek suretiyle emeklilik hakkını kullanmayı tercih eden katılımcılar icin emeklilik işlemlerinin hesap birleştirme işlemi tamamlandıktan sonra gercekleştirileceği belirtilir. Emeklilik tercihine ilişkin ornek mali projeksiyonlara Emeklilik Gozetim Merkezinin internet sitesi uzerinden erişilebilir.
(5) Şirket, emeklilik secenekleri konusunda bilgilendirdiği katılımcının, birikiminin ve devlet katkısı hesabındaki tutarların tamamının kendisine odenmesini talep etmesi halinde, bu talebi, talebin şirkete ulaşmasından itibaren on iş gunu icinde yerine getirir. Katılımcının hesabına henuz intikal etmemiş devlet katkısı bulunması halinde, bu tutarlara ilişkin olarak bireysel emeklilik sisteminde devlet katkısı hakkındaki mevzuat hukumleri uygulanır.
(6) Şirket tarafından emeklilik secenekleri konusunda bilgilendirilen ve birikimini ve devlet katkısı hesabındaki tutarları programlı geri odeme yoluyla almak isteyen katılımcı, emeklilik gelir sozleşmesi kapsamında hazırlanacak bir program cercevesinde hesabından kendisine aylık, uc aylık, altı aylık veya yıllık donemlerde duzenli odeme yapılmasını talep edebilir. Bu şekilde belirlenen odeme donemleri veya odeme tutarları yılda en fazla iki kez değiştirilebilir. Katılımcının hesabında kalan tutarın tamamını istediği anda alma hakkı saklıdır. Birikimini bu şekilde almaya başlayan katılımcının, ilgili bireysel emeklilik hesabına başka bir emeklilik gelir sozleşmesinden aktarım, hesap birleştirme ve ek fayda odemesi durumları haricinde herhangi bir para girişi yapılamaz. Ancak katılımcı, hesabında kalan tutar icin fon dağılımını değiştirebilir ve başka bir şirkete aktarım hakkını kullanabilir.
(7) Katılımcının aynı şirkette veya farklı şirketlerde birden fazla emeklilik sozleşmesi bulunması halinde, katılımcının sisteme giriş tarihi, yururlukte bulunan sozleşmeleri arasından sisteme giriş tarihi acısından 4 uncu maddenin ucuncu fıkrasının (a) bendine gore kurulanlar haric en eski tarihli sozleşme dikkate alınarak belirlenir. Bu durumda katılımcının tum sozleşmelerinden emekliliğe hak kazanması icin en az birinden bu hakkı kazanması gerekir. Hesap birleştirme işlemi yalnızca emeklilik hakkını kullanma talebinde bulunan katılımcılar icin gercekleştirilir. Bu kapsamda, hesap birleştirme yapılmış sozleşmeye katkı payı odemesi yapılmaya devam edilemez.
(8) İkinci fıkranın (b) bendi kapsamında emeklilik hakkını kullanmak isteyen katılımcının hesap birleştirme talebinde bulunduğu şirket, emeklilik secenekleri konusunda bilgilendirdiği katılımcının birikimini ve devlet katkısı hesabındaki tutarları toplu odeme, programlı geri odeme ya da yıllık gelir sigortası şeklinde veya bunlar arasında paylaştırarak almayı talep etmesi halinde, talebin kendisine ulaşmasından itibaren iki iş gunu icinde katılımcının diğer şirketlerde bulunan sozleşme bilgilerini Emeklilik Gozetim Merkezinden alır ve katılımcının sozleşmelerinin bulunduğu diğer şirketlere hesap birleştirme işlemi icin başvurur. Kendisine bu şekilde başvurulan şirketler, başvurudan itibaren on iş gunu icinde hesap birleştirme işlemlerini gercekleştirmek uzere başvuruda bulunan şirkete katılımcının birikimini ve devlet katkısı hesabındaki tutarlarını aktarır. Şirket, hesap birleştirme işleminin tamamlandığı tarihi muteakip, on iş gununu aşmayacak şekilde emeklilik işlemlerini tamamlar. Bu şekilde yapılan hesap birleştirme işlemlerinde 12 nci maddede belirtilen şirkette kalma suresine ilişkin kısıtlamalar uygulanmaz. Hesap birleştirme işlemlerinin geciktirilmesinden kaynaklanan varsa fon birim fiyatında duşuş gercekleşmesi sonucu oluşan katılımcı zararı, hesap birleştirme işleminin geciktirilmesinden sorumlu şirket tarafından fon getiri kaybı hesaplanarak karşılanır.
(9) Bakanlık, bu maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esasları belirler."
MADDE 11Aynı Yonetmeliğin 19 uncu maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"MADDE 19 - (1) 18 inci maddeye gore belirlenen hak kazanma suresinin tamamlanması halinde veya hak kazanma suresinin kararlaştırılmadığı durumlarda katılımcının hesabında bulunan birikimin tamamı; katılımcının hak kazanma suresi tamamlanmadan once sozleşmesinden ayrılması durumunda ise 18 inci maddeye gore hak edilen tutar, katılımcının posta veya guvenli elektronik iletişim aracları ile şirkete ilettiği talebi doğrultusunda aynı veya başka bir şirkette yururlukte olan veya yeni duzenlenen bireysel veya 4 uncu maddenin ucuncu fıkrasının (a) bendi kapsamında kurulanlar haric gruba bağlı bireysel emeklilik sozleşmesine transfer yoluyla aktarılabilir. Transfer yoluyla aktarım işlemlerinde, bireysel emeklilik hesabında bulunan tutarlar ile birlikte sistemde gecirilen sure bilgisi de ilgili şirkete iletilir. Katılımcının sistemden ayrılmak istemesi halinde birikim kendisine odenir.
(2) Katılımcının hak kazanma suresi tamamlanmadan once işinden bu Yonetmeliğin 4 uncu maddesinin ucuncu fıkrasının (c) bendine gore kurulan sozleşmesinden ayrılması durumunda, ilgisine gore işveren veya sponsor tarafından katılımcı ad ve hesabına odenen katkı payları ve bunların getirilerinden 18 inci maddeye gore katılımcının hak ettiği tutar, katılımcının aynı veya başka bir emeklilik şirketinde mevcut bulunan veya yeni duzenlenen bireysel veya 4 uncu maddenin ucuncu fıkrasının (a) bendi kapsamında kurulanlar haric gruba bağlı bireysel emeklilik sozleşmesine transfer yoluyla aktarılabilir yahut doğrudan katılımcıya odenir. Katılımcı istediği takdirde, ilgili grup emeklilik planı cercevesinde katkı payı odediği gruba bağlı bireysel emeklilik sozleşmesini devam ettirebilir.
(3) 18 inci maddenin ucuncu fıkrasında belirtilen sebepler haricinde herhangi bir sebeple işten ayrılma veya grup emeklilik planından cıkarılma durumunda, katılımcı tarafından hak kazanılmayan tutarlar, ilgisine gore sponsora veya işverene odenir."
MADDE 12Aynı Yonetmeliğin 22/A maddesinin dorduncu fıkrasının ilk cumlesinde yer alan "Musteşarlıkca Kurulun uygun goruşu alınarak belirlenecek usul ve esaslar cercevesinde," ibaresi yururlukten kaldırılmıştır.
MADDE 13Aynı Yonetmeliğin 22/B maddesinin ikinci ve ucuncu fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"(2) 5510 sayılı Kanunun 4 uncu maddesinin birinci fıkrasının (a) veya (c) bentlerinde yer almamakla beraber, 5510 sayılı Kanun ve ilgili diğer Kanunlar uyarınca, haklarında 5510 sayılı Kanunun 4 uncu maddesinin birinci fıkrasının (a) veya (c) bentleri hukumleri uygulanan calışanlar, bu Yonetmelik kapsamında bir emeklilik planına dahil edilmez.
(3) İşveren, ilgili doneme ait odeme gunune kadar bireysel emeklilik hesabı acılmasına dair yatırım tercihine ilişkin bilgiler dahil tum bilgileri eksiksiz iletmekle yukumludur. Şirket iletilen bilgilere istinaden bireysel emeklilik hesabı acar ve calışan adına otomatik katılım sertifikası oluşturur. Otomatik katılım sertifikası, varsa blokaj suresinin tamamlanmasını muteakip, katkı payı olarak yapılan ilk odemenin şirket hesaplarına nakden intikal ettiği tarihte yururluğe girer."
MADDE 14Aynı Yonetmeliğin 22/C maddesinin birinci fıkrasının birinci cumlesinde yer alan "veya eksik" ibaresi "eksik veya gec" şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 15Aynı Yonetmeliğin 22/D maddesinin ikinci fıkrası yururlukten kaldırılmıştır.
MADDE 16Aynı Yonetmeliğin 22/E maddesinin birinci fıkrasının ikinci cumlesinde yer alan "bu bildirimi muteakip iki ay" ibaresi "başlangıc donemi" şeklinde değiştirilmiş, ucuncu cumlesinde yer alan "Cayma suresinden" ibaresi "Başlangıc doneminden" şeklinde değiştirilmiş, aynı fıkranın son cumlesi yururlukten kaldırılmış ve aynı maddeye aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
"(2) Cayma hakkını kullanmış olan calışan, talep etmesi halinde, Bakanlıkca belirlenen usul ve esaslar cercevesinde sisteme dahil edilir."
MADDE 17Aynı Yonetmeliğin 22/F maddesinin ucuncu, dokuzuncu ve onuncu fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"(3) Calışan, birinci fıkrada belirlenenden daha yuksek bir oranda odeme yapmak istediğini işverene bildirebilir. Bu şekilde katkı payı oranını artıran bir calışan Kanunun ek 2 nci maddesi hukmu gereğince cıkarılan yonetmelik ile belirlenen oranın altında kalmamak kaydıyla katkı payı oranını işverenden talepte bulunarak azaltabilir."
"(9) İşveren, hatalı tahsilat işlemlerini onleyici tedbirler almakla yukumludur. İşveren kaynaklı hatalar nedeniyle ortaya cıkan calışan zararlarının giderilmesi ve hatalı tahsilata ilişkin her turlu masrafın Bakanlıkca belirlenen usul ve esaslar kapsamında karşılanması, işverenin sorumluluğundadır.
(10) Bakanlık, bu madde cercevesindeki usul ve esasları belirlemeye yetkilidir."
MADDE 18Aynı Yonetmeliğin 22/Ğ maddesi başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"İş ortaklığı
MADDE 22/Ğ(1) Calışanın yatırım tercihine uygun fon sunumu başta olmak uzere şirket diğer şirketler ile iş ortaklığı kurabilir."
MADDE 19Aynı Yonetmeliğin 22/H maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"MADDE 22/H(1) Daha once bu bolum kapsamında bireysel emeklilik sistemine dahil edilen bir calışanın, kendisini emeklilik planına dahil eden işverene bağlı farklı bir işyerinde calışmaya başlaması veya hizmet akdinin sonlanarak başka bir işverene bağlı farklı bir işyerinde calışmaya başlaması halleri, işyeri değişikliği olarak kabul edilir.
(2) İşyerinin değiştiği tarih itibarıyla sistemde bulunan bir calışan, onceki işyerinde dahil olduğu bireysel emeklilik planı kapsamındaki hesabına Bakanlıkca belirlenen tutarda katkı payı odemeyi veya bu hesaptaki birikimi ile varsa odenen devlet katkısının sistemde bulunan bu bolum kapsamında acılmış olan başka bir sertifikaya aktarılmasını şirketten talep edebilir.
(3) Calışanın ikinci fıkra kapsamında herhangi bir talepte bulunmaması halinde ilgili sertifika askıya alınır.
(4) Calışan, ikinci fıkra kapsamında katkı payı odemeye devam ettiği hesaptaki birikimi ile varsa odenen devlet katkısının sistemde bulunan bu bolum kapsamında acılmış başka bir sertifikasına aktarılmasını şirketten her zaman talep edebilir.
(5) Bu madde kapsamında yapılacak olan aktarımda; 12 nci maddede belirtilen şirkette kalma suresine ilişkin kısıtlamalar ve 11 inci maddede belirtilen plan değişikliği limiti uygulanmaz. Calışanın sistemde kazandığı emekliliğe esas suresi ile devlet katkısının hak edilmesine esas suresi aktarılan sertifikada aynen korunur.
(6) Daha once bireysel emeklilik sistemine dahil edilen bir calışanın işyeri değişikliği olmaksızın hizmet akdinin sonlanması halinde bu madde hukumleri kıyasen uygulanır.
(7) Bakanlık bu maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esasları belirler."
MADDE 20Aynı Yonetmeliğin 22/I maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, aynı maddeye aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
"(1) Calışan katkı payı odemeye ara vermeyi talep edebilir. Başlangıc donemi icinde ara verme talebinde bulunulamaz."
"(5) Bakanlık, bu maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esasları belirler."
MADDE 21 - Aynı Yonetmeliğin 22/İ maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"MADDE 22/İ(1) Katkı payı başlangıc doneminde, ilgisine gore calışan veya işverence tercih edilen başlangıc fonunda yatırıma yonlendirilir. Şirket, başlangıc doneminde odenen katkı paylarının değer kaybetmemesini sağlayacak şekilde fon yonetiminden sorumludur.
(2) Calışan, başlangıc doneminin tamamlanmasını muteakip başlangıc fonundan ayrılma talebinde bulunabilir. Başlangıc fonundan ayrılmayı talep eden calışana, tercih etmesi halinde, 10 uncu madde hukumleri cercevesinde sonucu bağlayıcı olmamak kaydıyla, şirket tarafından risk profil anketi sunulur ve calışanın katkı payı ve birikimi calışanın tercihi doğrultusunda yatırıma yonlendirilir. Bakanlık, risk profil anketinin asgari iceriğini, sunulma sıklığını ve zamanını belirler.
(3) Calışanın, başlangıc doneminin tamamlanmasını muteakip başlangıc fonundan ayrılma talebinde bulunmaması halinde, ilgili sertifika sistemde bir yılını doldurana kadar, calışanın katkı payı ve birikimi sisteme giriş aşamasındaki yatırım tercihine gore ilgili başlangıc fonunda yatırıma yonlendirilmeye devam eder. Bu şekilde sistemde bir yılını tamamlayan sertifikadaki calışanın katkı payı ve birikimi, calışanın sisteme giriş aşamasındaki yatırım tercihine gore ilgili standart fonda yatırıma yonlendirilir. Bu işlemler icin, 10 uncu maddede yer alan bir yıl icinde yapılabilecek fon dağılım değişikliği limiti dikkate alınmaz.
(4) Calışanın talep etmesi halinde, şirketin, sistemde kaldığı sure boyunca calışana başlangıc fonunu sunması zorunludur.
(5) Fon dağılım değişikliği hakkı calışana aittir, ancak calışanın tercih etmesi halinde bu hak Kurul tarafından portfoy yoneticiliği yapmak uzere yetkilendirilmiş portfoy yonetim şirketlerine devredilebilir. Soz konusu talep ilgili portfoy yonetim şirketine iletilmek uzere şirkete yapılır.
(6) Calışanın fon dağılım değişikliğine ilişkin diğer işlemleri de 10 uncu madde hukumlerine tabidir.
(7) Şirketler tarafından emeklilik planlarında; Kanunun ek 2 nci ve gecici 2 nci maddeleri kapsamı dışında sunulan fonlar, ek 2 nci ve gecici 2 nci maddeleri kapsamında sunulamaz."
MADDE 22Aynı Yonetmeliğin 22/K maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"MADDE 22/K(1) Bu bolum kapsamında sunulan emeklilik planları cercevesinde şirketlerce fon işletim gider kesintisi dışında başka bir kesinti yapılamaz. Tum fonlar icin azami yıllık fon işletim gider kesintisi oranı % 0,85 olarak uygulanır. Her durumda fon toplam gider kesintisi oranı, bu Yonetmeliğin "Ek-2 Azami Fon Toplam Gider Kesintisi Oranları" tablosunda belirtilen I. Grup emeklilik yatırım fonlarına uygulanacak azami yıllık kesinti oranını aşamaz.
(2) Başlangıc fonu haric olmak uzere diğer yatırım secenekleri icin, performans eşiklerinin aşılması durumunda, Ek-5'te belirtilen usul ve esaslar dahilinde, ek fon işletim gider kesintisi yapılabilir.
(3) Ek 4'te tanımlanan fon toplam gider kesintisi iadesine ilişkin işlemler bu bolum kapsamındaki sozleşmeler icin uygulanmaz.
(4) Fon ictuzuğunde belirlenen gunluk kesinti oranının aşılıp aşılmadığı şirket tarafından gunluk olarak kontrol edilir. Şirket tarafından yapılan kontrolde fon ictuzuğunde gunluk oranların gunluk ortalama fon net varlık değerine gore birikimli bir şekilde hesaplanmış halinin aşıldığının tespiti halinde, aşan tutar fon birim pay fiyatına yansıtılacak şekilde gunluk olarak fon kayıtlarına alınır. İlgili takvim yılının sonunda varsa fon ictuzuğunde belirlenen oranları aşan kısım ilgili donemi takip eden beş iş gunu icinde şirketce fona iade edilir."
MADDE 23Aynı Yonetmeliğin 22/M maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"MADDE 22/M(1) Bu Yonetmeliğin 22/H maddesi kapsamında gercekleştirilen aktarım işlemleri haric şirketler arası aktarım talebi yalnızca işverenlerce yapılabilir. Bakanlık bu madde cercevesindeki aktarıma ilişkin usul ve esasları belirler."
MADDE 24Aynı Yonetmeliğin 22/N maddesinin ikinci ve ucuncu fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"(2) Emeklilik hakkını kazanan bir calışan, sozleşmelerinin birinden veya hesap birleştirmek suretiyle bu bolum kapsamında acılan birden fazla sozleşmesinden bu hakkı kullanarak ayrılabilir. Calışanın emeklilik hakkını kullanarak sistemden ayrılmayı talep etmesi halinde, bu talebe ilişkin tum işlemler 16 ncı madde hukumleri kapsamında gercekleştirilir.
(3) Sistemden ayrılan calışan, talep etmesi halinde, Bakanlıkca belirlenen usul ve esaslar cercevesinde sisteme dahil edilir."
MADDE 25Aynı Yonetmeliğin 22/O maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"MADDE 22/O - (1) Sosyal Guvenlik Kurumu, Bakanlık Muhasebat ve Mali Kontrol Genel Mudurluğu, 17/7/1964 tarihli ve 506 sayılı Sosyal Sigortalar Kanununun gecici 20 nci maddesi kapsamındaki sandıklar ve ilgili diğer kurum ve kuruluşlarla emeklilik gozetim merkezi arasında veri paylaşım protokolu imzalanabilir. Sistemde katkı paylarının odenmesine ilişkin her turlu kontrol, bu protokollerden temin edilen verilerle sağlanır. Bu verilerin emeklilik gozetim merkezince şirketlerle paylaşılmasını gerektiren durumlarda bu verinin guvenliğinden ilgili şirket sorumludur."
MADDE 26Aynı Yonetmeliğin 22/O maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"MADDE 22/O(1) Bu bolum kapsamında calışanlara sunulacak bilgi, belge, form ve yapılacak bildirimlere ilişkin usul ve esaslar Bakanlıkca belirlenir."
MADDE 27Aynı Yonetmeliğin 23/A maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"MADDE 23/A(1) Şirketler, fonların katılımcının hak ve menfaatlerini koruyacak şekilde yonetecek portfoy yonetim şirketlerinin secilmesinden sorumludur. Portfoy yonetim şirketi secilme esasları ile bu maddenin uygulamasına ilişkin usul ve esaslar Kurulun uygun goruşu alınarak Bakanlıkca belirlenebilir."
MADDE 28Aynı Yonetmeliğin 26 ncı maddesinin ikinci ve ucuncu fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"(2) Katılımcı olan borclunun aynı şirkette veya farklı şirketlerde birden cok bireysel emeklilik hesabı olması halinde, haczedilebilir tutar, tum hesaplardaki toplam tutar uzerinden İstanbul Takas ve Saklama Bankası A.Ş. ve şirketlerden temin edinilen bilgilere gore emeklilik gozetim merkezi tarafından hesaplanır.
(3) Haciz bildiriminin yapılması uzerine şirket, haciz bildiriminin yapıldığı sozleşme icin, bu maddede belirtilen hukumlere gore hesaplanan haczedilebilir tutar bilgisini emeklilik gozetim merkezinden edinir ve katılımcının mevcut birikiminin haczedilebilir tutarından alacağa karşılık gelen kısmını oder."
MADDE 29Aynı Yonetmeliğe 26 ncı maddesinden sonra gelmek uzere aşağıdaki maddeler eklenmiştir.
"Hak sahiplerince aranmayan paralar
MADDE 26/A(1) Emeklilik sozleşmesi hukumlerine gore, hak sahiplerine odenmesi gereken tutar (birikim ve hak edilen devlet katkısı toplamı), odemeyi gerektiren tarihten itibaren ilgisine gore şirketce katılımcı veya calışan tarafından talep edilmiş olan son faiz iceren/faiz icermeyen yatırım tercihi ile uyumlu standart ya da katılım standart fonlarda eski sozleşme ile ilişkili yeni bir hesap acılarak nemalandırılır. Hesaptaki paralar, hak sahiplerince talep edilirse, ilgililere odenir.
(2) 10 yıllık sure icinde hak sahiplerince talep edilmeyen paralar, bu fıkra kapsamında Turkiye Cumhuriyet Merkez Bankasına (TCMB) aktarılana kadar ilgili hesapta nemalandırılmaya devam eder. Bu paralar, onuncu yılın tamamlanmasını takip eden yılbaşından itibaren altı ay icinde katılımcının ya da calışanın adı, soyadı, T.C. kimlik numarası (yabancı uyruklular icin Merkezi Nufus İdare Sisteminden alınmış kimlik numarası veya EGM'den alınmış kimlik numarası, 29/5/2009 tarihli ve 5901 sayılı Turk Vatandaşlığı Kanununun 28 inci maddesi kapsamındaki katılımcılar icin mavi kart numarası) tuzel kişi ise unvanı, vergi kimlik numarası ve hak sahiplerince aranmayan para miktarını gosterir şekilde tanzim edilecek bir cetvel ile hak sahipleri tarafından aranmamış paralar icin TCMB nezdinde Bakanlık emrine acılan hesaba aktarılır. Aktarılan paralar, Bakanlık ile TCMB arasındaki cari nemalandırma usul ve esasları cercevesinde nemalandırılır.
(3) İkinci fıkra kapsamında TCMB nezdinde acılan hesaptaki paralar, aktarımı muteakip iki yıl icinde hak sahiplerince talep edilmesi halinde, ilgililere odenir; talep edilmemesi durumunda Hazineye gelir kaydedilir.
(4) Bu madde kapsamındaki paralara ilişkin bilgiler, odemeyi gerektiren tarihi izleyen Şubat ayının ilk iş gununden itibaren emeklilik şirketlerinin internet sitelerinin ana sayfalarında "Hak Sahiplerince Aranmayan Paralar" başlığı altında oluşturulacak bir sorgulama alanında on yıl sureyle erişime sunulur. Sorgulama alanında, bu tutarların odemeyi gerektiren tarihten itibaren on yıl icinde sahiplerince aranmadığı takdirde, onuncu yılı takip eden yılbaşından itibaren altı ay icerisinde TCMB nezdinde acılan hesaba aktarılacağı ve TCMB'ye yatırılan bu paraların iki yıl icinde sahipleri tarafından aranmadığı takdirde Hazineye gelir kaydedileceği hususlarına yer verilir. Hak sahiplerince aranmayan paralara ilişkin bilgiler, tutarların TCMB'ye aktarıldığı tarihi izleyen yılın Şubat ayının ilk iş gununden itibaren emeklilik şirketlerinin internet sitelerinin ana sayfalarında "Hak Sahiplerince Aranmayan Paralar" başlığı altındaki sorgulama alanında iki yıl sureyle erişime sunulmaya devam eder.
(5) Bu madde kapsamındaki paralardan 100 TL ve uzerinde olanlar, emeklilik şirketleri tarafından, odemeyi gerektiren tarihi izleyen Şubat ayının sonuna kadar hak sahibi katılımcı ya da calışanın adres kayıt sistemindeki adresine iadeli taahhutlu mektup ile bildirilir.
(6) Emeklilik şirketleri, odemeyi gerektiren tarihi muteakip hak sahiplerince aranmayan paralara ilişkin verileri, bu tarihi izleyen Şubat ayının ilk iş gunune kadar emeklilik gozetim merkezi tarafından belirlenen yontem ve iceriğe gore emeklilik gozetim merkezine gonderir. Emeklilik gozetim merkezi verilerin kendisine ulaşmasını muteakip 5 iş gunu icinde, bu tutarlara ilişkin olarak, kurumsal internet sitesinin ana sayfasında "Hak Sahiplerince Aranmayan Paralar" başlığı altında tum şirketleri icerecek şekilde odemeyi gerektiren tarihten itibaren on yıl boyunca sorgulama ekranını erişime sunar.
(7) Bu madde uyarınca oluşturulan sorgulama alanında, katılımcının ya da calışanın adı, soyadı ve T.C. kimlik numarası (yabancı uyruklular icin Merkezi Nufus İdare Sisteminden alınmış kimlik numarası veya emeklilik gozetim merkezinden alınmış kimlik numarası, 29/5/2009 tarihli ve 5901 sayılı Turk Vatandaşlığı Kanununun 28 inci maddesi kapsamındaki katılımcılar icin mavi kart numarası) tuzel kişi ise unvanı ve vergi kimlik numarası girilmek suretiyle sorgulama yapılarak, odenmesi gereken tutara ilişkin bilgilere ulaşılabilir. T.C. kimlik numarası bilinmeyen kişiler icin, alternatif olarak ad ve soyad bilgisi ile birlikte doğum (gun-ay-yıl) tarihi girilerek sorgulama yapılabilmesi icin gerekli alt yapı oluşturulur.
(8) Emeklilik şirketleri, hak sahipleri tarafından aranmamış paraların TCMB nezdinde Bakanlık emrine acılan hesaba aktarıldığı tarihten itibaren 5 iş gunu icinde, aktarılan paralara ilişkin verileri emeklilik gozetim merkezi tarafından belirlenen yontem ve iceriğe gore emeklilik gozetim merkezine bildirmekle yukumludur. Emeklilik gozetim merkezi, verilerin kendisine ulaşmasını muteakip 5 iş gunu icinde, bu tutarlara ilişkin olarak kurumsal internet sitesinin ana sayfasında "Hak Sahiplerince Aranmayan Paralar" başlığı altında tum şirketleri icerecek şekilde TCMB'ye aktarımın yapıldığı tarihten itibaren iki yıl boyunca sorgulama ekranını erişime sunar.
(9) Yıllık gelir sigortasındaki tutarlar kapsamında, hak sahiplerince aranmayan paralar hakkında 5684 sayılı Sigortacılık Kanununun 33/B maddesi hukumleri uygulanır.
(10) Bu maddenin uygulanmasına ilişkin diğer usul ve esaslar Bakanlıkca belirlenir.
Zararların karşılanması
MADDE 26/B(1) Sozleşmeye ait fon payları nakde donuşturulmuş ve mevzuatta belirtilen surelerin aşılarak odeme yapılmış olması halinde, doğan zararlar 4/12/1984 tarihli ve 3095 sayılı Kanuni Faiz ve Temerrut Faizine İlişkin Kanunun 2 nci maddesi cercevesinde belirlenen ticari işlerde temerrut faizi icin ongorulen avans faiz oranı yurutulerek karşılanır."
MADDE 30Aynı Yonetmeliğin gecici 3 uncu maddesi başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Hazırlık suresi
GECİCİ MADDE 3 - (1) Emeklilik şirketleri ile emeklilik gozetim merkezi, hak sahipleri tarafından aranmayan paraların internet sitelerinde ilanına ilişkin altyapılarını, bu maddenin yururluk tarihinden itibaren 6 ay icerisinde tamamlar."
MADDE 31Aynı Yonetmeliğin 29 uncu maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"MADDE 29(1) Bu Yonetmelik hukumlerini Hazine ve Maliye Bakanı yurutur."
MADDE 32Aynı Yonetmelikte yer alan "Musteşarlıkca" ibareleri "Bakanlıkca" olarak, "Musteşarlık" ibareleri "Bakanlık" olarak, "Musteşarlığın" ibareleri "Bakanlığın" olarak ve "Musteşarlığa" ibareleri "Bakanlığa" olarak; aynı Yonetmeliğin 22/F maddesinin altıncı fıkrasında yer alan "Maliye Bakanlığının (Muhasebat Genel Mudurluğu)" ibaresi ve "Maliye Bakanlığı (Muhasebat Genel Mudurluğu)" ibaresi "Bakanlık Muhasebat ve Mali Kontrol Genel Mudurluğu" olarak, "Maliye Bakanlığınca" ibaresi "Bakanlıkca" olarak değiştirilmiştir.
MADDE 33 - Aynı Yonetmeliğe ekte yer alan Ek-5 eklenmiştir.
MADDE 34Bu Yonetmeliğin 1 inci, 12 nci, 13 uncu, 16 ncı, 18 inci, 21 inci, 22 nci, 31 inci ve 32 nci maddeleri ile 24 uncu maddesi ile değiştirilen 22/N maddesinin ucuncu fıkrası yayımı tarihinde, diğer maddeleri yayımı tarihinden 3 ay sonra yururluğe girer.
MADDE 35Bu Yonetmelik hukumlerini Hazine ve Maliye Bakanı yurutur.
Eki icin tıklayınız