2019 Yılına Ait Genel Yatırım ve Finansman Programının Uygulanmasına İlişkin Usul ve Esasların Belirlenmesine Dair Tebliğ 27 Aralık 2018 PERŞEMBE
Resmi Gazete
Sayı : 30638
TEBLİĞ
Hazine ve Maliye Bakanlığından:
2019 YILINA AİT GENEL YATIRIM VE FİNANSMAN PROGRAMININ
UYGULANMASINA İLİŞKİN USUL VE ESASLARIN
BELİRLENMESİNE DAİR TEBLİĞ
BİRİNCİ BOLUM
Amac, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amac ve kapsam
MADDE 1(1) Bu Tebliğin amacı, 16/10/2018 tarihli ve 186 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı eki Kamu İktisadi Teşebbusleri ve Bağlı Ortaklıklarının 2019 Yılına Ait Genel Yatırım ve Finansman Programına Gore Uygulayacakları Strateji ve Yontemlerin Belirlenmesine Dair Kararda belirtilen hukumlerin uygulanması amacıyla izlenecek usul ve esaslar ile istenecek bilgi ve belgelerin mahiyetini belirlemektir.
(2) Bu Tebliğ, EK-1'de yer alan 8/6/1984 tarihli ve 233 sayılı Kamu İktisadi Teşebbusleri Hakkında Kanun Hukmunde Kararnameye tabi kamu iktisadi teşebbusleri ile bağlı ortaklıkları, 24/11/1994 tarihli ve 4046 sayılı Ozelleştirme Uygulamaları Hakkında Kanuna tabi olup sermayesinin yuzde 50'sinden fazlası kamuya ait olan işletmeci kuruluşları kapsar.
(3) Sermayesinin yuzde 50'sinden fazlası kamuya ait olan veya Anayasanın 165 inci maddesi kapsamında Sayıştay tarafından denetlenen, EK-1'de yer alan ve ikinci fıkra kapsamı dışında kalan diğer işletmeler, bu Tebliğin sadece 18 inci ve 19 uncu maddelerine tabi olup 17/6/2009 tarihli ve 27261 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan Kamu İşletmelerinin Faaliyetlerinin İzlenmesi ve Raporlanmasına Dair Tebliğde yer alan hususlar cercevesinde hareket ederler.
Dayanak
MADDE 2 - (1) Bu Tebliğ, Kamu İktisadi Teşebbusleri ve Bağlı Ortaklıklarının 2019 Yılına Ait Genel Yatırım ve Finansman Programına Gore Uygulayacakları Strateji ve Yontemlerin Belirlenmesine Dair Kararın 30 uncu maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3(1) Bu Tebliğde gecen;
a) Bağlı ortaklık: 233 sayılı Kanun Hukmunde Kararnamenin 58 inci maddesinin ucuncu fıkrası kapsamında kurulanlar haric olmak uzere sermayesinin yuzde ellisinden fazlası kamu iktisadi teşebbusune ait olan işletme veya işletmeler topluluğundan oluşan anonim şirketleri,
b) Bakanlık: Hazine ve Maliye Bakanlığını,
c) DPB: Devlet Personel Başkanlığını,
c) Kamu iktisadi teşebbusu: 233 sayılı Kanun Hukmunde Kararnameye tabi teşebbusler ile bu teşebbuslerin aynı Kanun Hukmunde Kararnamenin 58 inci maddesinin ucuncu fıkrası kapsamında kurulanlar haric olmak uzere bağlı ortaklıklarını,
d) Kamu işletmesi: 1 inci madde kapsamına giren işletmeleri,
e) Kamu teşebbusu veya teşebbus: (c) ve (g) bentlerinde sayılan teşebbusleri,
f) Karar: 16/10/2018 tarihli ve 186 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı eki Kamu İktisadi Teşebbusleri ve Bağlı Ortaklıklarının 2019 Yılına Ait Genel Yatırım ve Finansman Programına Gore Uygulayacakları Strateji ve Yontemlerin Belirlenmesine Dair Kararı,
g) Kuruluş: 4046 sayılı Kanuna tabi olup sermayesinin yuzde 50'sinden fazlası kamuya ait olan işletmeci teşebbusleri,
ğ) OİB: Ozelleştirme İdaresi Başkanlığını,
h) KİVİ sistemi: Kamu işletmeleri veri izleme sistemini,
ı) Program: Kamu İktisadi Teşebbusleri ve Bağlı Ortaklıklarının 2019 Yılına Ait Genel Yatırım ve Finansman Programına Gore Uygulayacakları Strateji ve Yontemlerin Belirlenmesine Dair Kararın ekinde yer alan tablodaki mali buyuklukler ile Bakanlık tarafından bu buyuklukler dikkate alınarak teşebbuslere gonderilen 2019 yılı mali hedeflerini,
ifade eder.
İKİNCİ BOLUM
İstihdam ve Hizmet Alımları
Acıktan ve naklen atama
MADDE 4 - (1) Kararın 4 uncu maddesi uyarınca, 2018 yılında ayrılan personel sayısı belirlenirken, emeklilik, istifa, kurum dışı nakil, olum ve iş akdi feshi yoluyla ayrılanlar dikkate alınır. Askerlik, kurum ici nakil, statu değişikliği, kadroya alınan gecici işciler, iş akdi askıya alınan gecici işciler, profesyonel sendikacı olarak teşebbusten ayrılan personel, 4046 sayılı Kanunun 22 nci maddesi cercevesinde istihdam fazlası olarak bildirilen personel ve 11/10/2017 tarihli ve 2017/10925 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yururluğe konulan Kamu İktisadi Teşebbusleri ve Bağlı Ortaklıklarının 2018 Yılına Ait Genel Yatırım ve Finansman Programı Hakkında Karar kapsamında işe alındıktan sonra 2018 yılı icerisinde ayrılan personel hesaplamada dikkate alınmaz. Nakle tabi personelden yapılan atamalarda teşebbusler Bakanlığa bilgi verir.
(2) 2018 yılında Bakanlıkca sermaye transferi yapılan kamu iktisadi teşebbuslerinin ve bunların bağlı ortaklıklarının Kararın 4 uncu maddesinin birinci fıkrası kapsamındaki personel atama işlemleri Bakanlığın uygun goruşune bağlıdır. Bu teşebbusler, EK-2'de yer alan Tablo 500: Personel Talep Formunu doldurarak taleplerini gerekceleriyle Bakanlığa iletir ve gerekli izni aldıktan sonra işlemlerini tekemmul ettirir. Personel Talep Formunu gondermeyen teşebbuslerin talepleri dikkate alınmaz. Bu fıkra kapsamındaki atama izinleri, Bakanlıktan yılda en cok iki kez talep edilebilir.
(3) Kararın 4 uncu maddesinin ucuncu fıkrası kapsamındaki istisnalar cercevesinde emekli personel istihdam edilmesi durumunda 21/4/2005 tarihli ve 5335 sayılı Bazı Kanun ve Kanun Hukmunde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunun 30 uncu maddesi doğrultusunda hareket edilir. Bu kapsamda yapılacak emekli personel atamalarından 3 sayılı Cumhurbaşkanlığı Kararnamesine ekli (I) ve (II) sayılı cetvelde yer alan kadro, pozisyon ve gorevlere yapılan atamalar Kararın 4 uncu maddesinin birinci ve ikinci fıkralarında belirtilen sınırlamalara tabi değildir.
(4) İstihdama ilişkin Kararda belirtilen konularda, teşebbus yonetim kuruluna gerekli atamaların yapılmaması nedeniyle toplantı yeter sayısı bulunmayan teşebbusler haric olmak uzere, Kararda belirtilen sınırlamalar dikkate alınarak, karar almaya yalnızca teşebbus yonetim kurulları yetkilidir ve bu konuda yetki devri yapılamaz. Teşebbus yonetim kurulları bu konu ile ilgili gereken tedbirleri almakla yukumludur. 22/1/1990 tarihli ve 399 sayılı Kamu İktisadi Teşebbusleri Personel Rejiminin Duzenlenmesi ve 233 sayılı Kanun Hukmunde Kararnamenin Bazı Maddelerinin Yururlukten Kaldırılmasına Dair Kanun Hukmunde Kararnamede belirtilen yetki dışında, ilgili Bakanlıklar bu konuda Kararı kısıtlayıcı hicbir işlem tesis edemez.
(5) Kararın 7 nci maddesinin ucuncu fıkrası kapsamında yapılması planlanan personel alımlarında, kamu teşebbusleri istihdam garantili kurs kapsamında statu ve unvan belirtilerek kac kişinin alınmasının planlandığı, planlanan kursun başlangıc ve bitiş tarihleri, planlanan kursun yuzde kac garantili olacağı gibi bilgiler ile birlikte Turkiye İş Kurumu ile karşılıklı mutabakatın bulunduğunu gosteren belgeyi (yazışma, toplantı tutanağı, mutabakat zaptı gibi) Bakanlığa iletir.
İlave atamalar
MADDE 5(1) Kararın 5 inci maddesinin birinci ve ucuncu fıkraları kapsamında ilave personel atama talebinde bulunacak kamu teşebbusleri, EK-2'de yer alan Tablo 500: Personel Talep Formunu doldurarak ilave personel atamalarının gerekcelerini ilgisine gore Bakanlığa veya OİB'ye bildirir. Personel Talep Formunu gondermeyen teşebbuslerin talepleri dikkate alınmaz. Bu kapsamdaki atama talepleri Bakanlığa veya OİB'ye yıl icinde en fazla iki defa gonderilebilir.
(2) Kararın 5 inci maddesinin ikinci fıkrası kapsamında yapılacak talepler Bakanlığa veya ilgisine gore OİB'ye iletilir. 4/1/2002 tarihli ve 4734 sayılı Kamu İhale Kanununun ek 8 inci maddesi cercevesinde oluşan personel ihtiyacına yonelik talepler icin gonderilecek yazıda ihtiyaca yonelik olarak detaylı acıklamalara yer verilir. Strateji ve Butce Başkanlığı ve Bakanlık tarafından uygun gorulen yatırımlar kapsamında kurulan ve personel ihtiyacı Kararın 4 uncu maddesi ve 5 inci maddesinin birinci fıkrası kapsamında karşılanamayan yeni tesis ve işletme birimlerine ilişkin personel talepleri icin gonderilecek yazı ise asgari olarak aşağıdaki bilgileri icerir:
a) Strateji ve Butce Başkanlığı ve Bakanlık tarafından uygun gorulen yatırımlar kapsamında kurulan tesis veya işletme birimi hakkında bilgiler.
b) Tesis veya işletme biriminin devreye gireceği tarih ile deneme uretimine başlayacağı tarih.
c) İlgili yatırımın ayrıntılı fizibilite raporunda istihdamı ongorulen personel sayısı ve unvanı ile bu personelden teşebbusce daimi olarak istihdam edilecek ve yuklenici firma aracılığıyla calıştırılacak personelin dağılımı.
c) Bu kapsamda daha once hizmet alımı yapılıp yapılmadığına ilişkin bilgi.
(3) Kararın 5 inci maddesi cercevesinde yapılan atamaların sonuclanmasından itibaren 15 gun icerisinde Bakanlığa veya ilgisine gore OİB'ye bilgi verilir.
Zorunlu istihdam
MADDE 6 - (1) Teşebbusler Kararın 6 ncı maddesi kapsamında yapılan atamalar hakkında gerekcesi ile birlikte Bakanlığa veya ilgisine gore OİB'ye bilgi verir.
Sınavlar
MADDE 7 - (1) 1/1/2019 tarihinden sonra sozleşmeli personel pozisyonlarına atanan personel, atanmasını takiben 3 yıl gecmedikce halen gorev yaptıkları kuruluşlara ve diğer kamu kurum ve kuruluşlarına atanamayacaklardır.
a) Kurumsal alım yontemi ile teşebbuslerde sozleşmeli personel pozisyonlarına atananlar,
b) Mesleğe ozel yarışma sınavı ile yardımcı olarak girilen kadrolar (orneğin mufettiş yardımcılığı, uzman yardımcılığı, stajyer kontrolorluk gibi kadrolar) ile bulunulan pozisyondan farklı ve oğrenim durumu itibarıyla ihraz ettikleri unvanlı kadro ve pozisyonlara yapılacak atamalar (orneğin memur unvanlı pozisyona atanmış personelin muhendis unvanlı bir kadro veya pozisyona atanması),
bu sınırlamanın dışındadır.
(2) Kararın 7 nci maddesinin ikinci fıkrası kapsamında yapılacak atamalar icin 2019 yılında Bakanlıktan uygun goruş alınan, ancak sınav ve/veya atama işlemlerine yonelik olarak gerekli işlemlere başlandığı halde sonuclandırılamayan personel atama izinleri, 2020 yılında ilave bir izne ihtiyac bulunmaksızın kullanılabilecektir.
Gecici işciler
MADDE 8 - (1) Teşebbusler, 1/1/2019 tarihinden itibaren 2019 yılında calıştıracakları gecici işcilerin toplam adam/ay suresini, Kararın 22 nci maddesi cercevesinde Bakanlıkca bildirilen tavanı aşmayacak şekilde, yıl icinde askerden donecekleri de dikkate alarak DPB'ye vize ettirir.
(2) Usulune uygun vize edilen cetvellerin bir orneği DPB'ce ilgili teşebbuse, Sayıştay Başkanlığına, Bakanlığa ve ilgisine gore OİB'ye gonderilir. Bu vize işlemi yapılmaksızın ilgili personele odeme yapılamaz.
(3) Kararın 9 uncu maddesinin beşinci fıkrası cercevesinde ilave gecici işci calıştırılmasına ihtiyac duyulması durumunda teşebbusler Ek-3'te yer alan Tablo 510: İlave Gecici İşci Talep Formunu doldurarak ilgisine gore Bakanlığa veya OİB'ye başvurur. Bu kapsamda yapılacak talepler Bakanlığa veya OİB'ye yıl icerisinde en fazla iki defa gonderilir.
(4) Teşebbuslerin 1/1/2020 tarihinden itibaren 2020 yılında calıştıracakları gecici işcilerin toplam adam/ay suresine ilişkin tavanın Bakanlıkca belirlenebilmesi amacıyla EK-4'te yer alan Tablo 501: Gecici İşci Talep Formu Teşebbusler tarafından doldurularak KİVİ sisteminde belirlenen tarihe kadar Bakanlığa iletilir.
Fazla calışma
MADDE 9 - (1) Kararın 10 uncu maddesi cercevesinde belirlenen toplam fazla calışma suresini işin gereğini dikkate alarak statuler arasında dağıtma yetkisi yonetim kuruluna aittir.
(2) Kararın 10 uncu maddesinin ikinci fıkrası kapsamında yapılan artışlar 10 iş gunu icinde gerekceleri ile birlikte Bakanlığa ve ilgisine gore OİB'ye bildirilir.
(3) Kararın 10 uncu maddesinin ucuncu fıkrası cercevesinde fazla calışma izninin Bakanlık veya OİB tarafından yeniden belirlenmesi icin teşebbusler EK-5'te yer alan Tablo 502: İlave Fazla Calışma Talep Formu ile ayrıntılı analiz ve gerekceleriyle Bakanlığa veya OİB'ye başvurur.
(4) Kararda bahsi gecen toplam fazla calışma izni, tavana ilişkin olup teşebbusler fazla calışma izinlerinin kullanımında, 22/5/2003 tarihli ve 4857 sayılı İş Kanununda ve ilgili diğer mevzuatta yer alan fazla calışmaya ilişkin hukumlere uygun hareket etmekle yukumludur.
(5) Teşebbuslerin 2020 yılında kullanılabilecek fazla calışma tavanının belirlenebilmesi amacıyla EK-6'da yer alan Tablo 512: Fazla Calışma Talep Formu Teşebbusler tarafından doldurularak KİVİ sisteminde belirlenen tarihe kadar Bakanlığa iletilir.
Pozisyon iptali
MADDE 10(1) Kararın 11 inci maddesi kapsamındaki bildirimler, 31/8/2019 tarihine kadar yapılır.
İhale yoluyla hizmet alımı
MADDE 11 - (1) İhale yoluyla hizmet alımı işlemlerinin gercekleştirilmesi sırasında kamu ihale mevzuatıyla ilgili oluşabilecek tum soru ve sorunlar 22/8/2009 tarihli ve 27327 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan Kamu İhale Genel Tebliğine gore ilgili olunan bakanlıklar aracılığıyla Kamu İhale Kurumuna iletilir. Bunun dışındaki hususlarda oluşabilecek tereddutleri gidermeye Bakanlık yetkilidir.
(2) Teşebbusler, Kararda belirlenen sınırlamaları dikkate alarak maliyetlerin duşurulmesi ve sağlanan faydanın artırılması amacıyla cok yıllı hizmet alım ihalesine cıkabilir. Cok yıllı hizmet alımı yapılabilmesi icin, Program kapsamında işletme butcelerinin en az 2019-2021 donemini kapsayacak şekilde hazırlanması gerekir. Program hedefleri ve işletme butcesi kısıtları dahilinde, 2019 yılında ihale yoluyla alınacak hizmetlerin tutarı, Kararın 22 nci maddesinin birinci fıkrası uyarınca Bakanlıkca bildirilecek olan tutarı aşamaz. 2020 yılı ve sonrasına ilişkin hizmet alımı tavanları, 2019 yılı icin Bakanlıkca bildirilen tavanın her yıl icin %5'er artırılması yoluyla hesaplanır. Bu şekilde hesaplanan yıllara sari hizmet alım tavanlarını Kararın 14 uncu maddesinde sayılan gerekcelerin oluşması durumunda Teşebbus yonetim kurulları %25 artırmaya yetkilidir. Bu cercevedeki hesaplamalar aşağıdaki şekilde yapılır:
a) 2019 yılı hizmet alımı tavanı Bakanlıkca bildirilecek tutardır.
b) 2020 yılı hizmet alımı tavanı = 2019 yılı hizmet alımı tavanı x 1,05
c) 2021 yılı hizmet alımı tavanı = 2020 yılı hizmet alımı tavanı x 1,05
c) Yonetim kurulu yetkisi dahil 2019 yılı hizmet alımı tavanı = Bakanlıkca bildirilen tavan x 1,25
d) Yonetim kurulu yetkisi dahil 2020 yılı hizmet alımı tavanı = 2019 yılı hizmet alımı tavanı x 1,05 x 1,25
e) Yonetim kurulu yetkisi dahil 2021 yılı hizmet alımı tavanı = 2020 yılı hizmet alımı tavanı x 1,05 x 1,25
(3) Kararın 13 uncu maddesinin ucuncu fıkrası cercevesinde ozel niteliği nedeniyle 2021 yılı sonrasını kapsayan cok yıllı hizmet alımlarına ilgili Bakanlığın goruşunun alınmasını muteakip Hazine ve Maliye Bakanı tarafından karar verilmesi durumunda 2021 yılı sonrası icin hizmet alım tavanı, onceki yılın hizmet alım tavanının %5 artırılması suretiyle hesaplanır.
(4) Kararın 13 ve 14 uncu maddeleri uyarınca, hizmet alımlarına ilişkin olarak verilen izinler, 4734 sayılı Kanunun ek 8 inci maddesi cercevesinde, yeniden uygun goruşe sunulmaksızın Bakanlık tarafından uygun değerlendirilmiş sayılır. Ancak bu cercevede gercekleştirilecek hizmet alımlarına ilişkin işlerin ve ihalelerin 4857 sayılı İş Kanunu, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu ve ilgili diğer mevzuata uygun bir şekilde gercekleştirilmesinden teşebbus yonetim kurulu sorumludur.
(5) 8/2/2015 tarihli ve 29261 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan Kamu İhale Kanununa Gore İhale Edilen Personel Calıştırılmasına Dayalı Hizmet Alımları Kapsamında İstihdam Edilen İşcilerin Kıdem Tazminatlarının Odenmesi Hakkında Yonetmelik hukumleri cercevesinde yuklenici firma tarafından istihdam edilen işcilerin kıdem tazminatlarına yonelik teşebbuslerce ayrılan karşılık ile yapılan odeme tutarları Bakanlıkca bildirilen ihale yoluyla hizmet alım tavanı kapsamında değerlendirilmez.
İlave hizmet alımları
MADDE 12 - (1) Kararın 14 uncu maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi kapsamında teşebbus yonetim kurulunca ilgili yıl hizmet alımı tavanının %25'e kadar artırılması halinde, konuya ilişkin yonetim kurulu kararının bir orneği, ilgili bilgi ve belgelerle birlikte on iş gunu icinde Bakanlığa ve ilgisine gore OİB'ye gonderilir.
(2) Kararın 14 uncu maddesinin birinci fıkrası kapsamında yapılacak hizmet alımı taleplerine ilişkin başvurularda, EK-7'de yer alan Tablo 503: İlave İhale Yoluyla Hizmet Alımı Talep Formu ile asgari olarak aşağıdaki bilgi ve belgelere yer verilir:
a) Yapılan yatırımlar kapsamında kurulan yeni tesis veya işletme birimi hakkında genel bilgiler, ilgili yatırımın ayrıntılı fizibilite raporunda istihdamı ongorulen personel sayısı ve unvanı ile bu personelden teşebbusce daimi olarak istihdam edilecek ve yuklenici firma aracılığıyla calıştırılacak personelin dağılımı.
b) Tesis veya işletme birimi devir alınması veya yeni hizmet birimlerinin devreye girmesi durumunda yapılan taleplerde soz konusu birimlerin devreye gireceği tarih ile deneme uretimine başlayacağı tarih.
c) Mal veya hizmet uretiminde artış gorulmesi, faaliyet alanının genişlemesi veya diğer nedenlerle yapılan ilave hizmet alımlarında, hizmet alımının gerekcesi ile birlikte ilişkili tablolar (gecmiş yıllar verileri ile birlikte).
c) Bu kapsamda daha once hizmet alımı yapılıp yapılmadığına ilişkin bilgi.
d) Hizmet alımının niteliği ve gerekcesi.
e) Alt dağılımları belirtilmek suretiyle, ihalenin her bir yıla isabet edecek ve sozleşme suresince oluşacak toplam maliyeti.
f) Kac yıllık ihaleye cıkılacağı ve sozleşmenin gecerli olacağı başlangıc/bitiş tarihleri.
g) İhale kapsamında yıllar itibarıyla calıştırılacak kişi sayısı ve calışanların unvan bazında aylık ortalama ucretleri.
(3) Bu kapsamda yapılacak talepler Bakanlığa veya ilgisine gore OİB'ye yıl icinde en fazla iki defa gonderilebilir.
Hizmet alımlarının raporlanması ve izlenmesi
MADDE 13(1) Teşebbusler ihale yoluyla yaptırdıkları hizmet alımlarına ilişkin olarak, bir sonraki yıl hizmet alım tavanının belirlenebilmesi amacıyla; EK-8'de yer alan Tablo 509: Hizmet Alımları Bilgi Formunu KİVİ sisteminde belirlenen tarihe kadar Bakanlığa gonderir.
Teşebbusler arası devirler
MADDE 14 - (1) Tesis veya birimlerin teşebbusler arasında devri durumlarında toplam hizmet alımı harcama tavanı ile fazla calışma izninin teşebbusler arasındaki dağılımı, taraflarca yapılacak bir protokolle belirlenerek ilgisine gore Bakanlığa veya OİB'ye iletilir. Anlaşmaya varılamaması halinde dağılım ilgisine gore Bakanlıkca veya OİB'ce belirlenir.
UCUNCU BOLUM
Mali Hukumler
İşletme butcesi
MADDE 15 - (1) Kararın 16 ncı maddesi kapsamında kamu teşebbuslerince hazırlanacak işletme butcelerinin, Bakanlıkca kamu teşebbuslerine gonderilen Programda yer alan mali hedef ve tavanlarla birebir uyumlu olması ve işletme butcelerinde mali hedef ve tavanları oluşturan her bir kaleme detaylı olarak yer verilmesi zorunludur.
Ticari banka kredileri
MADDE 16 - (1) Teşebbusler, finansman ihtiyacının oluşması durumunda oncelikle gelir artırıcı ve gider azaltıcı onlemlere başvurur, etkin işletme sermayesi ve sabit sermaye yonetimi icin gerekli tedbirleri alır. Bu tedbirlerin yeterli olmaması durumunda ve zorunlu hallerde, Program cercevesinde tespit edilen mali buyukluklerle uyumlu olacak şekilde bankalardan ticari kredi kullanımı dahil diğer finansman yontemlerine başvurabilirler.
(2) Ticari banka kredisi kullanımına ilişkin tum sorumluluk teşebbus yonetim kurullarına aittir.
(3) Bu madde kapsamında işlem yapılması halinde beş iş gunu icinde kredi kullanılan bankanın adı, kullanılan kredinin tutarı, vadesi, faiz oranı, geri odeme şartları ve toplam banka kredisi tutarına ilişkin bilgiler ile EK-9'da yer alan Tablo 504: Ticari Banka Kredisi Kullanımı Bilgi Formu teşebbuslerce ilgisine gore Bakanlığa veya OİB'ye iletilir.
Temettu odemesi ve tahsilatı
MADDE 17 - (1) Kamu iktisadi teşebbusleri, 233 sayılı Kanun Hukmunde Kararnamenin 36 ncı ve 37 nci maddelerinde yer alan hukumler cercevesinde Hazineye aktarılması gereken temettu tutarlarını, EK-10'da yer alan Tablo 505: Temettu Bilgi Formunu doldurarak, 2018 yılı bilancosunun kesinleşmesini muteakip iki hafta icerisinde Bakanlığa bildirirler.
(2) Kamu iktisadi teşebbusleri Hazine ve Maliye Bakanı tarafından 2018 yılı kar beklentisi/gercekleşmesi ve onceki yıldan kalan temettu borcları dikkate alınarak belirlenen tutarda, butce hedefleri dikkate alınarak tespit edilen ve gerektiğinde revize edilebilecek olan odeme planı doğrultusunda temettu odemelerini yaparlar. Kamu iktisadi teşebbusleri, oluşan dağıtılabilir kar tutarını Bakanlığa borc olarak kaydetmeyip yeni bir talimata kadar sermaye hesaplarında yer alan gecmiş yıl karları hesabında tutarlar.
DORDUNCU BOLUM
İzleme ve Şeffaflık
İzleme
MADDE 18 - (1) Kamu işletmeleri, tabi oldukları mevzuata gore hazırlamakla yukumlu oldukları mali tablolar ile Bakanlıkca hazırlanan diğer mali ve mali olmayan tabloları KİVİ sisteminde belirtilen takvime uygun olarak Bakanlığa gonderirler.
(2) Kamu işletmeleri, Bakanlıkca kendilerine bildirilen kullanıcı adlarını ve şifrelerini kullanarak https://hmsftp.hazine.gov.tr/irj/portal adresinden giriş yaparak, istenilen tabloları doldurur ve soz konusu internet sayfasını her sabah en gec saat 10.00 itibarıyla ziyaret ederek son gelişmeler, haberler ve duyurulardan haberdar olurlar. Duyurular, konusuna gore ilgili birimlere iletilir.
(3) Gonderilen tablolarda yer alan diğer kaleminin yuksek olması veya onceki donem verilerine gore onemli olcude değişen kalemler bulunması durumunda, değişimlerin nedeni detaylı bir bicimde acıklanır. Bu acıklamayı icermeyen tablolar eksik kabul edilir ve kamu işletmesi tarafından tablo veya bilgi Bakanlığa iletilmemiş sayılır.
(4) Kamu işletmeleri, aksi bildirilmediği takdirde, soz konusu İnternet adresi uzerinden doldurdukları tablolar icin ilave bir resmi yazı gondermezler.
(5) Kamu işletmelerinin İnternet uzerinden gonderdikleri tabloların en az daire başkanı seviyesinde uygun gorulmesi gerekir. İnternet uzerinden gonderilen bu tablolar resmi evrak muamelesi gorur ve donemsel olarak Bakanlıkca tabloların kamu işletmesi kayıtları ile tutarlı olup olmadığı denetlenebilir.
(6) Tum kamu işletmeleri doğrudan mal ve hizmet uretimiyle ilgili olmayan veya atıl durumda olan gayrimenkullerini tespit eder ve EK-11'de yer alan Tablo 507: Gayrimenkul Bilgi Formunu doldurarak 30/6/2019 tarihine kadar Bakanlık ve ilgisine gore OİB'ye gonderir.
(7) Teşebbusler tarafından hazırlanan ve/veya Teşebbuslerle ilgili olan Cumhurbaşkanlığına gonderilecek mevzuat taslaklarının, gonderimden en az bir hafta once gerekceleri ve duzenleyici etki analizi ile birlikte Bakanlığa bildirilmesi zorunludur.
Kapasite geliştirme
MADDE 19 - (1) Kamu işletmeleri aylık bazda gerceğe ve ihtiyaca uygun, duzenli mali ve mali olmayan her turlu tabloları uretebilmek ve soz konusu tabloları, KİVİ sisteminde belirlenen takvime uygun olarak Bakanlığa iletebilmek icin muhasebe yonetimi ve bilgi sistemini geliştirme faaliyetlerini yerine getirir. Kamu işletmeleri ayrıca mali ve mali olmayan diğer konsolide verilerini guvenilir bir şekilde aylık bazda uretecek bir yonetim bilgi sistemi ile bu sistemin gerektirdiği bilgi işlem altyapısı kurmak zorundadırlar.
(2) Kamu işletmelerince mali işler ve muhasebe yonetim sistemlerinin gerektirdiği bilgi işlem altyapılarının iyileştirilmesi ve bu kapsamda geliştirilen Kurumsal Kaynak Planlama projeleri tasarruf tedbirleri dışında tutulur.
BEŞİNCİ BOLUM
Ceşitli ve Son Hukumler
Kurumsal verilerin yayımlanması
MADDE 20 - (1) Şeffaflığın ve kamuya hesap verilebilirliğin artırılmasını teminen, teşebbusler Bağımsız Denetim Kuruluşu tarafından denetlenmiş 2018 yılı Faaliyet Raporlarını 31/5/2019 tarihine kadar kendi internet sitelerinde yayımlar ve basılı bir orneğini TBMM KİT Komisyonu, ilgili Bakanlık, Bakanlık ve Sayıştay Başkanlığı başta olmak uzere ilgili tum kurum ve kuruluşlar ile ilgisine gore OİB'ye gonderir. Eğer bu tarihe kadar Sayıştay denetimi tamamlanmamışsa yayımlanan raporda bu husus belirtilir. Soz konusu Faaliyet Raporları 28/8/2012 tarihli ve 28395 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan Şirketlerin Yıllık Faaliyet Raporunun Asgari İceriğinin Belirlenmesi Hakkında Yonetmelik hukumlerine uygun olarak hazırlanır.
(2) Teşebbusler, faaliyette bulundukları sektorleri takip ederek sektor icindeki yerlerini daha iyi analiz edebilmek ve etkin sektorel politikalar geliştirebilmek veya geliştirilmesine yardımcı olabilmek amacıyla, 2018 Yılı Sektor Raporunu hazırlar. Bu raporlar, 31/5/2019 tarihine kadar basılı bir orneği ilgili Bakanlık, Bakanlık ile ilgisine gore OİB'ye gonderilir. Soz konusu sektor raporları asgari aşağıdaki konuları icerir:
a) Dunyada sektorun gorunumu.
b) Turkiye'de sektorun gorunumu.
c) Teşebbusun sektor icindeki yeri.
c) Teşebbusun yerli ve uluslararası rakipleriyle veya benzer faaliyet gosteren kuruluşlarla karşılaştırması.
Bağlı ortaklıklar, iştirakler ve yatırımlar
MADDE 21(1) Yurt dışı bağlı ortaklığı ve iştiraki bulunan teşebbusler, bu şirketlerin tabi oldukları ulke mevzuatına (Turkiye'deki mevzuatla anılan ulke mevzuatı arasındaki farkları belirten bir notla birlikte ya da Uluslararası Finansal Raporlama Standartlarına gore) veya Turkiye'deki mevzuata uygun hazırlanmış 2017 ve 2018 yıllarına ait;
a) Bilancolarını,
b) Gelir tablolarını,
c) Nakit Akış tablolarını,
c) Ozsermaye değişim tablolarını,
d) Kar dağıtım tablolarını,
31/5/2019 tarihine kadar Bakanlığa iletir.
(2) Teşebbusler yurt dışı ve yurt ici bağlı ortaklıklarına veya iştiraklerine sermaye mahiyetinde odeme yaptıklarında ve/veya borc verme durumunda 5 iş gunu icerisinde Bakanlığa ve ilgisine gore OİB'ye bilgi verirler.
Yururluk
MADDE 22 - (1) Bu Tebliğin 4 uncu, 11 inci, 22 nci ve 23 uncu maddeleri yayımı tarihinde, diğer maddeleri ise 1/1/2019 tarihinde yururluğe girer.
Yurutme
MADDE 23 - (1) Bu Tebliğ hukumlerini Hazine ve Maliye Bakanı yurutur.
Ekleri icin tıklayınız