
7164 Maden Kanunu ile Bazı Kanunlarda ve Kanun Hukmunde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun. MADEN KANUNU İLE BAZI KANUNLARDA VE KANUN HUKMUNDE
KARARNAMEDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN
Kanun No. 7164 Kabul Tarihi: 14/2/2019
MADDE 1 - 14/6/1935 tarihli ve 2804 sayılı Maden Tetkik ve Arama Genel Mudurluğu Kanununun ek 1 inci maddesinin birinci fıkrasında yer alan "arama ve araştırma" ibaresi "arama, araştırma ve işletme" şeklinde değiştirilmiş ve maddeye aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.
"Bu madde kapsamında kurulan şirketler ozel hukuk hukumlerine tabi olup 10/2/1954 tarihli ve 6245 sayılı Harcırah Kanunu, 5/1/1961 tarihli ve 237 sayılı Taşıt Kanunu, 8/9/1983 tarihli ve 2886 sayılı Devlet İhale Kanunu, 8/6/1984 tarihli ve 233 sayılı Kamu İktisadi Teşebbusleri Hakkında Kanun Hukmunde Kararname, 22/1/1990 tarihli ve 399 sayılı Kamu İktisadi Teşebbusleri Personel Rejiminin Duzenlenmesi Ve 233 Sayılı Kanun Hukmunde Kararnamenin Bazı Maddelerinin Yururlukten Kaldırılmasına Dair Kanun Hukmunde Kararname, 18/5/1994 tarihli ve 527 sayılı Memurlar ve Diğer Kamu Gorevlileri ile İlgili Bazı Kanun ve Kanun Hukmunde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Hukmunde Kararname, 4/7/2001 tarihli ve 631 sayılı Memurlar ve Diğer Kamu Gorevlilerinin Mali ve Sosyal Haklarında Duzenlemeler ile Bazı Kanun ve Kanun Hukmunde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Hukmunde Kararname ile bunların ek ve değişikliklerine ilişkin hukumler ile kamu kurum ve kuruluşlarına personel alınmasına dair ilgili mevzuat hukumleri, şirketler veya ortak olduğu şirketler ile bunların iş ve işlemleri hakkında uygulanmaz. Şirketlerin faaliyetleri iş mevzuatı hukumlerine gore istihdam edilen personel eliyle yurutulur.
Kamu kurum ve kuruluşlarında calışanlar bu madde kapsamında kurulan şirketlerin talebi, kendilerinin ve kurumlarının muvafakati ile şirketlerde istihdam edilebilir. Bunların kurumlarıyla olan ilişkileri iş akdinin yapılmasıyla son bulur. Bunlara verilecek ucret ile diğer mali ve sosyal haklar yapılacak iş akdi ile belirlenir. Bu şekilde istihdam edilenler, şirketteki gorevlerinin sona ermesinden itibaren altı ay icerisinde başvurmaları uzerine daha once calıştıkları kurum veya kuruluşların oğrenimlerine ve kazanılmış hak aylıklarına uygun kadrolarına veya durumlarına uygun pozisyonlarına, ayrılmadan onceki kadro ve pozisyonları dikkate alınmaksızın en gec uc ay icerisinde sınavsız atanırlar. Bu fıkra uyarınca onceki kurumlarına donen kişilerin şirket ve alt şirketlerde gecen hizmetleri kazanılmış hak aylık derece ve kademelerinde değerlendirilir. Bu durumda, şirketlerdeki calışmalarından dolayı kıdem tazminatları odenmez ve bu sureler emeklilik ikramiyesinin hesabında dikkate alınır."
MADDE 2 - 9/7/1982 tarihli ve 2690 sayılı Turkiye Atom Enerjisi Kurumunun Muafiyetleri ve Bazı Duzenlemeler Yapılması Hakkında Kanuna aşağıdaki gecici madde eklenmiştir.
"GECİCİ MADDE 514/1/2012 tarihinde Turkiye Atom Enerjisi Kurumunda kadro karşılığı sozleşmeli personel statusunde bulunan ve halen bu statude gorevine devam eden personel hakkında, anılan tarihte yururlukte bulunan 12 nci maddenin ucuncu ve dorduncu fıkrası ve bu maddeye istinaden Başbakan onayı ile yururluğe giren 26/6/2000 tarihli Turkiye Atom Enerjisi Kurumunda Calıştırılacak Sozleşmeli Personel Hakkında Hizmet Sozleşmesi Usul ve Esaslarının, 375 sayılı Kanun Hukmunde Kararnamenin gecici 10 uncu, gecici 12 nci ve gecici 16 ncı madde hukumleri de dikkate alınmak suretiyle uygulanmasına devam olunur."
MADDE 3 - 4/12/1984 tarihli ve 3096 sayılı Turkiye Elektrik Kurumu Dışındaki Kuruluşların Elektrik Uretimi, İletimi, Dağıtımı ve Ticareti ile Gorevlendirilmesi Hakkında Kanuna aşağıdaki ek madde eklenmiştir.
"Komur Alımı
EK MADDE 7Elektrik Uretim Anonim Şirketi (EUAŞ), ihtiyac duyulması halinde kamu kaynaklarının etkin ve verimli kullanılması amacı ile bu Kanun kapsamında elektrik uretim tesisleri kurması ve işletmesi ile ticaretinin yaptırılması konusunda gorevlendirilen veya kendisine uretim tesisi işletme hakkı devredilen sermaye şirketlerinin sozleşme kapsamında tahsis edilen sahasından komur alımı yapabilir."
MADDE 4 - 4/6/1985 tarihli ve 3213 sayılı Maden Kanununun 1 inci maddesinin birinci fıkrasına "madenlerin" ibaresinden sonra gelmek uzere "milli menfaatlere uygun olarak" ibaresi eklenmiştir.
MADDE 5 - 3213 sayılı Kanunun 3 uncu maddesinde yer alan "Genel Mudurluk", "Buluculuk", "Beyan", "İhtisaslaşmış Devlet Kuruluşu", "Maden Hakları", "Devlet Hakkı", "Ruhsat Bedeli", "Yetkilendirilmiş Tuzel Kişiler" tanımları ile "Sertifika" tanımı "Ruhsat" olarak aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, "Munfesih" ve "Kurul" tanımları yururlukten kaldırılmış ve maddeye aşağıdaki "Maden İşletme Faaliyetleri", "Madencilik Faaliyetleri", "Gorunur Rezerv Geliştirme Hakkı" ve "Teknik Eleman" tanımları eklenmiştir.
"Genel Mudurluk: Maden ve Petrol İşleri Genel Mudurluğu."
"Buluculuk: Herhangi bir ruhsat doneminde bir kaynak veya rezervin ulusal maden kaynak ve rezerv raporlama koduna gore hazırlanmış rapor sonucunda ortaya cıkartılması."
"Beyan: İlgililerin resmi kuruluşlara herhangi bir durumu belirlemek veya acıklamak maksadı ile yazılı ve/veya elektronik ortamda vermiş oldukları belge."
"İhtisaslaşmış Devlet Kuruluşu: Madencilik faaliyetleri ile ilgili konularda ihtisas sahibi kamu kurum ve kuruluşları.
Maden Hakları: Madenlerin aranması, bulunması, gorunur rezervinin geliştirilmesi ve işletilebilmesi icin verilen izinler ve maden yataklarının bulunmasına yardımcı olanlara tanınan maddi imkanlar."
"Devlet Hakkı: Maden istihracı ile sağlanacak gelirden Devlet payına duşen ve odeme yukumluluğu ruhsat sahibine ait olan kısım."
"Ruhsat Bedeli: Taban bedelinin, ruhsatın yururlukte kaldığı takvim yılı sayısı, maden grubu, cinsi ve alan buyukluklerine gore belirlenen katsayılarla carpılarak ekli (1) ve (2) sayılı tablolarda gosterildiği şekilde hesaplanarak her yıl ocak ayının sonuna kadar; arama ruhsatlarında tamamı Genel Mudurluğun butcesine ve işletme ruhsatlarında ise %30'u cevre ile uyum planı calışmalarını temin etmek uzere teminat olarak, %20'si Genel Mudurluğun butcesine, %50'si ise genel butceye gelir kaydedilmek uzere Genel Mudurluğun muhasebe birimi hesabına yatırılması gereken tutar.
Yetkilendirilmiş Tuzel Kişiler: Genel Mudurlukce yetkilendirilen, bu Kanun kapsamında Genel Mudurluğe verilmesi gereken rapor, proje ve her turlu teknik belgeyi hazırlamaya yetkili ve bunlardan sorumlu olan, şirket hisselerinin yarısından fazlasının sahibinin muhendis olduğu ya da bunyesinde nitelik ve nicelikleri yonetmelikle belirlenen muhendisler calıştıran maden arama ruhsat sahibi veya işletmesi olan tuzel kişiler."
"Ruhsat: Madenlerin aranması ve işletilmesi icin yonetmelikte belirtilen usul ve esaslar cercevesinde Genel Mudurlukce verilen belge."
"Maden İşletme Faaliyetleri: Uretime yonelik hazırlık calışmaları ve uretim icin yapılan faaliyetler.
Madencilik Faaliyetleri: Madenlerin aranması, uretime yonelik hazırlık calışmaları, uretilmesi, sevkiyatı, cevher hazırlama ve zenginleştirme, atıkların bertarafı, ruhsat sahasındaki stoklama/depolama işlemleri, maden işletmelerinin kapatılması ve cevre ile uyumlu hale getirilmesi ile ilgili tum faaliyetler ve bu faaliyetlere yonelik gecici tesislerin yapılması.
Gorunur Rezerv Geliştirme Hakkı: Ruhsat sahibi ile veya ihalelik sahalara ilişkin Genel Mudurluk ile gercek/tuzel kişiler ve/veya kamu kurum ve kuruluşları arasında yapılan sozleşme kapsamında, Ulusal Maden Kaynak ve Rezerv Raporlama koduna gore hazırlanmış rapor ile belirlenen gorunur rezervden, bu gorunur rezervi ortaya cıkaran gercek/tuzel kişiler ve/veya kamu kurum ve kuruluşlarının aldığı pay.
Teknik Eleman: İşletme tekniği, buyukluğu ve yapısal durumu goz onune alınarak, Kanun ve ilgili mevzuat kapsamında istihdam edilen maden, jeoloji, jeofizik muhendisleri ve ihtiyac halinde harita muhendisleri ile diğer muhendisler."
MADDE 6 - 3213 sayılı Kanunun 5 inci maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve ikinci fıkrasına "Maden ruhsatları" ibaresinden sonra gelmek uzere
", gorunur rezerv geliştirme hakkı" ibaresi eklenmiştir.
"Madenler uzerinde tesis olunan ilk muracaat (takaddum), arama ruhsatı, buluculuk, gorunur rezerv geliştirme ve işletme ruhsatı haklarının hicbiri hisselere bolunemez. Her biri bir butun halinde muameleye tabi tutulur."
MADDE 7 - 3213 sayılı Kanunun 6 ncı maddesinin birinci fıkrasında yer alan "madencilik yapabileceği statusunde yazılı" ibaresi madde metninden cıkarılmış ve maddeye aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
"Buluculuk ve gorunur rezerv geliştirme hakları, maden siciline bilgi amaclı şerh edilir. 24 uncu maddenin ucuncu fıkrası hukumleri kapsamında ruhsat hukukunun sona ermesi hali haric ruhsatın devri, intikali, terki ve ruhsatın iptali, sicile şerh edilmiş buluculuk ve gorunur rezerv geliştirme haklarını ortadan kaldırmaz. Genel Mudurluk, buluculuk ve gorunur rezerv geliştirme haklarının tarafı değildir."
MADDE 8 - 3213 sayılı Kanunun 7 nci maddesinin ucuncu fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, dokuzuncu fıkrasının birinci cumlesinde yer alan "il ozel idareleri" ibaresinden sonra gelmek uzere "veya yatırım izleme ve koordinasyon başkanlığı" ibaresi eklenmiş, aynı cumleden sonra gelmek uzere aşağıdaki cumle eklenmiş ve fıkranın ikinci cumlesinde yer alan "harcı" ibaresinden sonra gelmek uzere "buyukşehir belediyesi olan illerde yatırım izleme ve koordinasyon başkanlığı, buyukşehir belediyesi olmayan illerde" ibaresi eklenmiş, onikinci fıkrasının dorduncu cumlesinde yer alan "İşletme ruhsatları" ibaresinden sonra gelmek uzere ", tapu kayıtları ile" ibaresi eklenmiş ve fıkranın altıncı cumlesinde yer alan "il ozel idaresine" ibaresinden sonra gelmek uzere "veya yatırım izleme ve koordinasyon başkanlığına" ibaresi eklenmiş, onbeşinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, onaltıncı, onsekizinci ve ondokuzuncu fıkralarında yer alan "Kurul" ibareleri "Bakanlık" şeklinde değiştirilmiş, ondokuzuncu fıkrasının ikinci cumlesinden sonra gelmek uzere aşağıdaki cumle eklenmiş, yirminci fıkrası ile yirmibirinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve maddeye aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.
"Bu maddenin ikinci fıkrasında belirtilen alanlara yapılan ruhsat muracaatlarının hak sağlaması halinde, iki ay icinde ruhsat bedeli yatırılması ve 16 ncı maddeye gore muracaatta bulunulması şartıyla ruhsat duzenlenir. Ruhsat sahasındaki bu alanlara ilişkin ilgili kurumlardan izin alınması icin ruhsat sahibine bir yıl sure verilir. Bu sure icinde bu alanların izin alınamayan kısımları ruhsat sahasından taksir edilerek ihale yolu ile ruhsatlandırılır."
"Maden ruhsat sahalarında, maden uretim faaliyetleri ile bu faaliyetlere dayalı ruhsat sahasındaki gecici tesisler dışındaki faaliyetler ve/veya tesisler icin Bakanlığın izni olmaksızın hicbir surette işyeri acma ve calışma ruhsatı duzenlenemez."
"Madencilik faaliyetleri ile Devlet ve il yolları, otoyollar, demir yolları, havaalanı, liman, baraj, enerji tesisleri, petrol, doğalgaz, jeotermal boru hatları, su isale hatları gibi kamu yararı niteliği taşıyan ya da gercek veya tuzel kişilere ait diğer yatırımların birbirlerini engellemesi, maden işletme faaliyetinin yapılamaz hale gelmesi, yatırım icin başka alternatif alanların bulunamaması durumunda, madencilik faaliyeti ve yatırımla ilgili karar, kamu yararı acısından yatırımların onceliği ve onemini tespit etmek uzere, ilgili Bakanlığın uygun goruşu alınarak Bakanlık tarafından verilir. Bakanlık tarafından alınan bu kararlar, kamu yararı kararı yerine gecer. Maden işletme faaliyetinin yapılamaz hale geldiği alanın ruhsattan taksir edilmesine veya ruhsatın iptal edilmesine Bakanlık tarafından karar verilir."
"Yatırım cakışması işlemleri nedeniyle Bakanlıkca veya Genel Mudurlukce herhangi bir sebeple odenmek zorunda kalınan tutar, lehine karar verilen tarafa rucu edilir."
"Madencilik faaliyetleri ve/veya bu faaliyetlere bağlı gecici tesisler icin verilmiş izinler, temditler dahil ruhsat hukuku devam ettiği surece gecerlidir. Ruhsatın temdit edilmesi halinde madencilik faaliyetleri ve/veya bu faaliyetlere bağlı gecici tesisler icin verilmiş butun izinler temdit suresi sonuna kadar hicbir işleme gerek kalmaksızın uzatılmış sayılır.
Cevresel etki değerlendirmesi ile ilgili karar, işyeri acma ve calışma ruhsatı, mulkiyet izni olmadan veya onucuncu fıkraya aykırı faaliyette bulunulduğunun tespiti halinde 46.579 TL tutarında idari para cezası uygulanarak bu alandaki işletme faaliyetleri durdurulur. Bu ihlalleri tespit eden kamu kurum ve kuruluşu diğer ilgili kamu kurum ve kuruluşlarına durumu bildirir. Bu ihlallerin ilk tespit tarihinden itibaren, ilk tespit dahil uc yıl icinde uc kez yapıldığının tespiti halinde ise ruhsat iptal edilir."
"Ruhsat sahalarında ruhsat sahipleri, madencilik faaliyetleri ve madenlerin işlenmesine yonelik faaliyetler dışında hicbir faaliyette bulunamaz ve gecici tesisler dışında herhangi bir tesis veya alt yapı tesisi kuramaz. Ruhsat sahalarında ruhsat sahibi veya diğer gercek veya tuzel kişiler ile kamu kurum ve kuruluşları ancak Bakanlık tarafından uygun gorulmesi halinde ticari veya sınai faaliyette bulunabilir.
Maden ruhsat sahalarında rezerv kaybına sebebiyet verilmemesi icin, arazinin vasfına bakılmaksızın ruhsat sahaları hafriyat toprağı, curuf, inşaat yıkıntı atığı ve benzeri atıklar icin dokum alanı olarak kullanılamaz, maden ruhsat sahalarına kamu kurum ve kuruluşları tarafından dokum izni verilemez. Ancak maden ruhsat sahalarında rezervin bittiğinin Genel Mudurlukce tespiti halinde Genel Mudurlukce kamu kurum ve kuruluşlarına izin verilir. Rezervin bittiğinin tespit edilememesi veya rezervin varlığının tespiti halinde ise Genel Mudurluğe kamu kurum ve kuruluşları tarafından yapılan dokum izni talepleri onbeşinci fıkra kapsamında yatırım cakışması olarak değerlendirilir ve ilgili hukumlere gore sonuclandırılır. İhalelik sahalar icin de arazinin vasfına bakılmaksızın, Genel Mudurluğun uygun goruşu alınması zorunludur. Bu fıkra hukumlerine aykırı hareket edenlere 10 uncu maddenin yedinci fıkrasında belirtilen idari para cezasının on katı tutarında idari para cezası uygulanarak bu faaliyetler durdurulur, yapılan dokumun ruhsat sahasından veya ihalelik sahadan kaldırılması icin altı ay sure verilir, bu sure icerisinde kaldırılmaması halinde bu fıkra kapsamındaki idari para cezası iki katı olarak uygulanır. Bu işlemler valilik veya ilgili idare tarafından yerine getirilerek, yapılan masraflar 6183 sayılı Kanun hukumlerine gore tahsil edilir."
MADDE 9 - 3213 sayılı Kanunun 9 uncu maddesinin ikinci fıkrasına "% 50'si" ibaresinden sonra gelmek uzere "ve IV. Grup (c) bendi madenlerden altın, gumuş ve platin icin ise Devlet hakkının % 40'ı" ibaresi eklenmiş ve dorduncu fıkrasında yer alan "dorduncu" ibaresi "beşinci" şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 10 - 3213 sayılı Kanunun 10 uncu maddesinin birinci fıkrasında yer alan "yazılı" ibaresi madde metninden cıkarılmış, dorduncu fıkrasına "uygulanır" ibaresinden sonra gelmek uzere "ve beyanlardaki hata ve noksanlıklar duzeltilinceye kadar maden uretim faaliyetleri durdurulur" ibaresi eklenmiş, beşinci, altıncı ve sekizinci fıkraları aşağıdaki şekilde, yedinci fıkrasında yer alan "engelleyen ve" ibaresi "engelleyen ve/veya" şeklinde ve aynı fıkranın ucuncu cumlesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, dokuzuncu fıkrasında yer alan "şekilde" ibaresinden sonra gelmek uzere "ve/veya haksız yere" ibaresi eklenmiş, onbirinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve maddeye aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
"Gercek dışı veya yanıltıcı beyanda bulunmak suretiyle bu Kanun hukumlerinin uygulanmasını engelleyen ve/veya haksız surette hak iktisabına sebep olan teknik elemana ve daimi nezaretciye 1.000 TL idari para cezası uygulanır. Gercek dışı veya yanıltıcı beyanların uc yıl icinde tekrarı halinde teknik elemana ve daimi nezaretciye 5.000 TL idari para cezası uygulanarak bu Kanun gereğince yapacakları beyanlar bir yıl sureyle gecersiz sayılır. Fiilin her tekrarında hak mahrumiyeti uygulamasına devam edilir. Uygulanan uyarı ve hak mahrumiyeti, teknik elemanın bağlı bulunduğu mesleki teşekkule bildirilir.
Daimi nezaretci, atandığı ruhsat sahasındaki faaliyetleri duzenli bir şekilde denetleyerek tespit ve onerilerini daimi nezaretci defterine haftada en az bir kez kaydetmek zorundadır. Bu sure icerisinde işletmede yeni bir durumun ve/veya işletme guvenliği acısından riskli bir durumun ortaya cıkması halinde bu hususu aynı gun deftere kaydetmesi zorunludur. Aksi takdirde daimi nezaretciye 1.000 TL idari para cezası uygulanır. İkinci kez bu yukumluluklerin yerine getirilmemesi durumunda daimi nezaretciye 5.000 TL idari para cezası uygulanarak bu Kanun gereğince yapacakları beyanlar bir yıl sureyle gecersiz sayılır. Daimi nezaretci defterini, daimi nezaretci ile ruhsat sahibi veya vekili imzalar. Defterin ibraz edilmemesi, ruhsat sahibi ya da vekili tarafından imzalanmaması veya duzenli tutulmaması halinde, ruhsat sahibine 31.054 TL idari para cezası verilir. Bu fıkranın ihlalinin ruhsat sahibi veya vekili tarafından aynı yıl icerisinde tekrarı halinde idari para cezası iki kat olarak uygulanır."
"Bu Kanuna gore;
a) Ruhsatın ait olduğu grup dışında veya birden fazla bendi bulunan grupta kendi bendi dışında veya uretim hakkı olmayan madenin uretilmesi ve/veya sevk edilmesi,
b) Arama ruhsat doneminde arama faaliyetleri yapılırken zorunlu olarak maden cıkarılması veya numune alınması dışında izinsiz uretim ve/veya satış yapılması,
c) Ruhsat sahibinin kamulaştırılan alanı kamulaştırma amacı dışında kullanması ve/veya ruhsat alanını madencilik faaliyetleri dışında kullanması ve/veya kullandırması,
c) Galeri atımı yontemi ile patlatma yapılması,
d) Genel Mudurlukce faaliyeti durdurulan sahalarda uretim faaliyetinde bulunulması, sahanın guvenli hale getirilmesi ile ilgili faaliyetler sonucunda uretilen madenin ve/veya faaliyetler durdurulmadan once uretilmiş stoktaki madenin Genel Mudurlukten izin alınmadan sevk edilmesi,
e) Ruhsat sahasında yapılan uretim veya satışların beyan edilmemesi,
f) Yapılmayan uretimin Genel Mudurluğe yapılmış olarak beyan edilmesi,
g) Arama faaliyet raporlarında yapıldığı beyan edilen asgari faaliyetlerin yapılmaması veya eksik yapılması,
ğ) Patlatma izni olmaksızın patlayıcı madde kullanılarak uretim yapılması,
h) İşletme ruhsatlarında işletme izni olmadan ve/veya işletme izin alanı dışında maden uretilmesi veya sevk edilmesi,
ı) 7 nci madde kapsamındaki gerekli izinler alınmadan ve/veya gerekli izinlerin alınmadığı alanda maden uretilmesi veya sevk edilmesi,
haksız yere hak iktisabı sayılır. Haksız yere hak iktisabına imkan veren bu hususlarla ilgili yapılmış beyanlar da gercek dışı ve yanıltıcı beyanlar olarak kabul edilir."
"İlk tespit tarihinden itibaren uc yıl icinde madde hukumlerinin uc kez ihlal edildiğinin tespiti halinde ruhsat iptal edilir."
"Bu Kanun kapsamında tanımlanan işlemleri yapmak uzere kurulan yetkilendirilmiş tuzel kişiler Genel Mudurlukten yetki belgesi almakla yukumludur. Yetkilendirilmiş tuzel kişilere yetki belgesinin verilmesi, denetimi, uyarılması, yetki belgelerinin askıya alınması ve belgenin iptal edilmesi ile ilgili usul ve esaslar yonetmelikle belirlenir."
"Yetkilendirilmiş tuzel kişilere Genel Mudurluğe vermiş oldukları her turlu bilgi, belge ve beyanın gercek dışı veya yanıltıcı olması halinde 31.054 TL idari para cezası uygulanır. Bu fıkradaki ihlalin uc yıl icinde tekrarı halinde idari para cezası iki katı olarak uygulanır ve bu Kanun gereğince yapacakları beyanlar bir yıl sureyle gecersiz sayılır."
MADDE 11 - 3213 sayılı Kanunun 11 inci maddesinin birinci fıkrasında yer alan "Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı" ibaresi "Genel Mudurluk" şeklinde, "Devlet kuruluşlarından da" ibaresi "Devlet kuruluşlarından ve universitelerden de" şeklinde ve ucuncu fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Ruhsat sahibi veya vekilinin mahallinde yapılan tetkik ve incelemelere katılmaması veya ruhsat sahibince ya da vekilince herhangi bir nedenle tetkik ve incelemelerin engellenmesi halinde 31.054 TL, bu fiillerden herhangi birinin tekrarı halinde ise iki katı tutarında idari para cezası uygulanır, mahallinde tetkik ve inceleme gercekleştirilinceye kadar uretim faaliyetleri durdurulur."
MADDE 12 - 3213 sayılı Kanunun 12 nci maddesinin ucuncu, dorduncu, beşinci, altıncı ve yedinci fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve maddeye aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
"Sevk fişi olmaksızın maden sevk edildiğinin mulki idare amirlikleri, il ozel idareleri, yatırım izleme ve koordinasyon başkanlıkları veya ilgili kamu kurum ve kuruluşu tarafından tespit edilmesi halinde, ilgili mulki idare amiri tarafından sevk edilen madene el konulur ve odenmesi gereken Devlet hakkına ilaveten sevk fişi olmaksızın sevk edilen miktar icin soz konusu madenin ocak başı satış bedelinin beş katı tutarında idari para cezası verilir. Bu fıkranın ihlalinin tekrarı halinde sevk fişi olmaksızın sevk edilen miktar icin sevk edilen madenin ocak başı satış bedelinin on katı tutarında idari para cezası uygulanır.
Denetim ve inceleme sonucunda, yaptığı uretim ve sevkiyatı sevk fişi ile kayıt altına almadığı veya bildirmediği tespit edilen ruhsat sahiplerine, odenmesi gereken Devlet hakkına ilaveten bildirilmeyen miktar icin hesaplanacak Devlet hakkının beş katı tutarında idari para cezası verilir. Bu fıkranın ihlalinin tekrarı halinde bildirilmeyen miktar icin madenin ocak başı satış bedelinin on katı tutarında idari para cezası uygulanır.
Ruhsatı olmadan veya başkasına ait ruhsat alanı icerisinde uretim yapıldığının tespiti halinde faaliyetler durdurularak uretilen madene mulki idare tarafından el konulur. Bu fiili işleyenlere, odenmesi gereken Devlet hakkına ilaveten bu fıkra kapsamında uretilmiş olup el konulan ve/veya el konulma imkanı ortadan kalkmış olan tum madenin ocak başı satış bedelinin beş katı tutarında idari para cezası uygulanır. Uretim hakkı olmayan madenin uretiminin yapıldığının tespiti halinde faaliyetler durdurularak uretilen madene mulki idare amirliklerince el konulur. Bu fiili işleyen kişilere, odenmesi gereken Devlet hakkına ilaveten bu fıkra kapsamında uretilmiş olup el konulan ve/veya el konulma imkanı ortadan kalkmış olan tum madenin, ocak başı satış bedelinin beş katı tutarında idari para cezası uygulanır. El konulan madenler, mulki idare amirliklerince satılarak bedeli buyukşehir belediyesi olan illerde yatırım izleme ve koordinasyon başkanlığı, diğer illerde il ozel idaresi hesabına aktarılır. Bu fıkranın ihlalinin tekrarı halinde madenin ocak başı satış bedelinin on katı tutarında idari para cezası uygulanır.
Hammadde uretim izni olmadan ve/veya Genel Mudurluğe bildirilen yuklenici dışında gercek veya tuzel kişiler tarafından uretim yapıldığının tespit edilmesi durumunda faaliyetler durdurularak uretilen hammaddeye mulki idare tarafından el konulur. Bu fiili işleyen kişilere, bu fıkra kapsamında uretilmiş olup el konulan ve/veya el konulma imkanı ortadan kalkmış olan hammaddenin kamuya ait projelerde kullanıldığının tespit edilen kısmına ocak başı satış bedeli tutarında, hammaddenin kamu kurum ve kuruluşlarınca yapılan projeler dışında kullanılan, ticarete konu edilen ve/veya satışının yapıldığı tespit edilen kısmına ise ocak başı satış bedelinin beş katı tutarında idari para cezası uygulanır. Herhangi bir işleme tabi tutulmadan kullanılan hammaddeler icin ocak başı satış bedeli, tuvenan hammaddenin ocak başı fiyatına gore, herhangi bir işleme tabi tutularak kullanılan hammaddeler icin ise ocak başı satış bedeli işlem gormuş hammaddenin ocak başı fiyatına gore hesaplanır. El konulan madenler, mulki idare amirliklerince satılarak bedeli buyukşehir belediyesi olan illerde yatırım izleme ve koordinasyon başkanlığı, diğer illerde il ozel idaresi hesabına aktarılır. Bu fıkranın ihlalinin tekrarı halinde madenin ocak başı satış bedelinin on katı tutarında idari para cezası uygulanır ve hammadde uretim izni iptal edilir.
Ruhsatlı, ancak işletme izni olmadan aynı grupta uretim yapıldığının tespiti halinde, faaliyetler durdurularak uretilen madene el konulur. Bu fiili işleyen kişilere, odenmesi gereken Devlet hakkına ilaveten bu fıkra kapsamında uretilmiş olup el konulan ve/veya el konulma imkanı ortadan kalkmış olan tum madenin, ocak başı satış bedelinin beş katı tutarında idari para cezası uygulanır. El konulan madenler, mulki idare amirliklerince satılarak bedeli buyukşehir belediyesi olan illerde yatırım izleme ve koordinasyon başkanlığı, diğer illerde il ozel idaresi hesabına aktarılır. Bu fıkranın ihlalinin tekrarı halinde madenin ocak başı satış bedelinin on katı tutarında idari para cezası uygulanır."
"Genel Mudurluk veya ilgili kamu kurum ve kuruluşları tarafından uygulanacak idari para cezasının hesaplanmasında esas alınacak ocak başı satış fiyatı, bir onceki yıl gecerli olan ocak başı satış fiyatının, ilgili yıla ilişkin olarak 4/1/1961 tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul Kanunu uyarınca belirlenen yeniden değerleme oranında artırılması sureti ile hesaplanır."
MADDE 13 - 3213 sayılı Kanunun 13 uncu maddesinin birinci, ucuncu ve dorduncu fıkraları ile ikinci fıkrasının ikinci cumlesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, maddeye aşağıdaki fıkra eklenmiş ve maddeye bağlı ekli (1) ve (2) sayılı tablolar ekte yer alan şekilde değiştirilmiştir.
"Ruhsat bedellerinin tamamının her yıl ocak ayının sonuna kadar yatırılması zorunludur. I. Grup (a) bendi maden ruhsatları haric diğer grup madenlerin ruhsat bedelleri Genel Mudurluğun belirlediği bankada acılacak hesaba yatırılır. Yatırılan işletme ruhsat bedelinin %50'si genel butceye gelir kaydedilmek uzere ilgili muhasebe birimince Hazine hesabına on beş işgunu icinde aktarılır. I. Grup (a) bendi madenlerin ruhsat bedelleri ise, buyukşehir belediyesi olan illerde yatırım izleme ve koordinasyon başkanlığı hesabına, diğer illerde ise il ozel idaresi hesabına yatırılır. Ruhsat bedelinin her yıl ocak ayının sonuna kadar tamamının yatırılmaması halinde yatırılmayan kısmının iki katı ruhsat bedeli olarak her yıl haziran ayının son gunune kadar yatırılması zorunludur, aksi halde ruhsat iptal edilir. Ruhsat bedellerinin yatırılması ile ilgili ruhsat sahibine ayrıca herhangi bir tebligat ve bildirim yapılmaz. İptal edilen ruhsatlar icin ocak ayının sonuna kadar odenmesi gereken ruhsat bedelinin odenmeyen kısmı 6183 sayılı Kanun hukumlerine gore takip ve tahsil edilmek uzere ilgili tahsil dairesine bildirilir. Kaynak tuzlaları, luletaşı ve oltutaşı icin duzenlenen ruhsatlardan ruhsat bedeli alınmaz. Faaliyet sonrası sahanın cevre ile uyumlu hale getirilerek 7 nci madde kapsamındaki mulkiyet izni sahiplerinden sahanın kabul edilerek teslim alındığına dair belgelerin Genel Mudurluğe ibraz edilmesi şartı ile 6183 sayılı Kanunun 22/A maddesi kapsamında vadesi gecmiş borcunun ve bu Kanun kapsamında ruhsata ilişkin gecmiş borcunun bulunmaması halinde cevre ile uyum bedeli iade edilir."
"Bu Kanuna gore verilen idari para cezaları tebliğinden itibaren bir ay icinde Genel Mudurluğun muhasebe birimi hesabına odenir. İdari para cezalarına karşı otuz gun icinde idare mahkemelerinde dava acılabilir. Verilen idari para cezalarına karşı yargı yoluna başvurulması takip ve tahsilatı durdurmaz. Genel Mudurluk genel butceye gelir kaydedilmek uzere ilgili bedeli en gec on beş iş gunu icerisinde Hazine hesabına aktarır. Tahakkuk eden ve odenmeyen Devlet hakları 6183 sayılı Kanun hukumlerine gore takip ve tahsil edilmek uzere ilgili tahsil dairesine bildirilir. İlgili tahsil dairesi idari para cezası tamamen tahsil edildikten itibaren en gec bir ay icerisinde durumu Genel Mudurluğe bildirir.
I. Grup (a) bendi maden ruhsatları haric diğer grup madenlerde ruhsat birleştirme, izin alanı değişikliği, ihale, kucuk alanların ihalesi, rodovans ve devir talepleri, 16 ncı maddenin onbirinci fıkrası gereğince yapılan talepler, işletme ruhsatı ve sure uzatımı taleplerinde işletme ruhsat taban bedelinin Genel Mudurluğun butcesine gelir kaydedilmek uzere Genel Mudurluğun muhasebe birimi hesabına yatırılması ve 6183 sayılı Kanunun 22/A maddesi kapsamında vadesi gecmiş borcun bulunmaması halinde muracaat edilir. I. Grup (a) bendi madenlerde ise işletme ruhsat taban bedelinin buyukşehir belediyesi olan illerde yatırım izleme ve koordinasyon başkanlığı, diğer illerde ise il ozel idaresi hesabına gelir kaydedilmek uzere yatırıldığına dair belge ve 6183 sayılı Kanunun 22/A maddesi kapsamında vadesi gecmiş borcun bulunmaması halinde muracaat edilir. Aksi takdirde bu fıkra kapsamındaki muracaatlar ruhsat taban bedelleri iade edilmeksizin reddedilir."
"Ruhsat bedeli; arama ruhsatlarında, ekli (1) sayılı tabloda; işletme ruhsatlarında ise ekli (2) sayılı tabloda belirtilen şekilde hesaplanır."
"Ruhsat sahiplerinin ruhsat yururluk yazısı, ruhsat devri, rodovans sozleşmesi, izin alanı değişikliği, ruhsat birleştirme, ruhsat alanı kucultme, terk, mera tahsis değişikliği, gecici tatil, işletme izni, pasa değerlendirme, pasa dokum alanı, 16 ncı maddenin onbirinci fıkrası gereğince yapılan zaruri uretim izni, kamu yararı kararı, kamulaştırma kararı ve patlayıcı madde talepleri; aktif edilmiş tebligata esas kayıtlı elektronik posta adresinin (KEP) veya kurumsal elektronik tebligat sistemi (e-Tebligat) adresinin bulunması, 6183 sayılı Kanunun 22/A maddesi kapsamında borcunun bulunmaması, ruhsat harcı, ruhsat bedeli, cevre ile uyum teminatı ve Devlet hakkı borcu olmaması, işletme izni olan işletme ruhsatlarında daimi nezaretci atamasının yapılmış olması, yetkilendirilmiş tuzel kişi sozleşmesinin bulunması ve mevzuatın ilgili hukumleri kapsamında ibraz edilmesi gereken belgelerin tamamının eksiksiz bir şekilde ibraz edilmesi şartıyla değerlendirmeye alınır, aksi takdirde talep reddedilir. Ruhsat devir taleplerinde tahakkuk etmiş/edecek, diğer taleplerde ise tahakkuk etmiş ve son odeme tarihi gecmiş Devlet hakkı borcu olmaması aranır."
MADDE 14 - 3213 sayılı Kanunun 14 uncu maddesinin başlığı "Devlet hakkı" şeklinde, ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde, dorduncu fıkrasının (c) bendinde yer alan "%4" ibaresi "%4,5" şeklinde, (e) bendinde yer alan "%2" ibaresi "%3" şeklinde ve beşinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, altıncı fıkrasında yer alan "ve kendi entegre tesisinde" ibaresi "entegre tesislerde" şeklinde ve "%50'si" ibaresi "%75'i" şeklinde değiştirilmiş, sekizinci fıkrasının birinci cumlesinden sonra gelmek uzere aşağıdaki cumle eklenmiş ve mevcut ikinci cumlesinde yer alan "Ayrıca, diğer madenlerden bu" ibaresi "Bu" şeklinde, dokuzuncu, onuncu, onbirinci ve onucuncu fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve ondorduncu fıkrasında yer alan "Bakanlık" ibaresi "Genel Mudurluk" şeklinde değiştirilmiş, fıkranın birinci cumlesinden sonra gelmek uzere aşağıdaki cumleler eklenmiş ve mevcut ucuncu cumlesinde yer alan "esaslar" ibaresinden sonra gelmek uzere "Hazine ve" ibaresi eklenmiş, onbeşinci fıkrasına "indirim" ibaresinden sonra gelmek uzere "ve artırım" ibaresi eklenmiş ve onaltıncı fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, onyedinci fıkrasında yer alan "Bakanlıkca" ibaresi "Genel Mudurlukce" şeklinde, onsekizinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, maddeye aşağıdaki fıkra eklenmiş ve maddeye bağlı ekli (3) sayılı tablo ekte yer alan şekilde değiştirilmiştir.
"Uretilen madenin hammadde olarak kullanılması veya satılması halinde, aynı pazar ortamında madenin işletmelerdeki tuvenan olarak ocak başı satışında uygulanan fiyat, ocak başı satış fiyatıdır. Madenlerden alınan Devlet hakkına esas olan emsal ocak başı satış fiyatı, bolgeler de dikkate alınarak her madene ait ayrı ayrı ve uygulandığı yıl icin belirlenerek Genel Mudurlukce ilan edilir. Ruhsat sahipleri tarafından Devlet haklarının beyanında kullanılan ocak başı satış fiyatı, Genel Mudurlukce ilan edilen ocak başı satış fiyatından daha duşuk olamaz. Bu fıkranın uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar yonetmelikle belirlenir."
"Ruhsat sahibi tarafından beyan edilen ocak başı satış fiyatı Genel Mudurluk tarafından denetlenir ve eksik beyanlar tamamlattırılır. İşletme izni olan maden ruhsatlarından her yıl en az ruhsat bedeli kadar Devlet hakkı alınır. Ancak, kaynak tuzlaları, luletaşı ve oltutaşı icin duzenlenen ruhsatlardan alınacak Devlet hakkında bu şart aranmaz."
"Altın, gumuş ve platin dışındaki diğer madenler ise bu madde kapsamında belirtilen ozel indirimlerin sadece birinden istifade edebilirler."
"Bu yerlerin Devlet ormanlarına rastlaması ve Tarım ve Orman Bakanlığınca verilen iznin beş hektarı gecmemesi halinde, bu alandan ağaclandırma bedeli dışında başkaca bir bedel alınmaz. Sahanın rehabilite edilerek teslim edilmesinden sonra, talep edilmesi halinde teslim edilen saha kadar aynı şartlarda izin verilir.
Bir ruhsat sahasında defaten verilen iznin beş hektarı gecmesi halinde, beş hektarı aşan kısım icin orman mevzuatı hukumlerine gore fon bedelleri haric diğer bedeller alınır.
Ruhsatın temdit edilmesi durumunda, aynı ruhsat sahası icerisinde Tarım ve Orman Bakanlığınca izin verilen sahanın beş hektarı gecmemesi halinde ağaclandırma bedeli, beş hektarı gecmesi halinde beş hektarı aşan kısım icin fon bedelleri haric orman mevzuatı hukumlerine gore bedel alınır."
"Ruhsat sahibi tarafından Genel Mudurluğun muhasebe birimi hesabına yatırılan Devlet hakkı tutarının;
a) Buyukşehir belediyesi olan illerde, tamamı genel butceye gelir kaydedilmek uzere anılan muhasebe birimince Hazine hesabına on beş işgunu icinde aktarılır. Bu tutarın %50'sini, yarısı kırsalda kullanılmak kaydıyla, yatırım izleme ve koordinasyon başkanlıklarına aktarılmak uzere İcişleri Bakanlığı butcesine odenek eklemeye İcişleri Bakanı yetkilidir.
b) Buyukşehir belediyesi olmayan illerde ise %25'i il ozel idaresi hesabına, %25'i ruhsatın bulunduğu bolgeyle sınırlı olarak altyapı yatırımlarında kullanılmak uzere, doğrudan ilgili ilceye veya ilcelerin koylere hizmet goturme birlikleri hesabına, %50'si de genel butceye kaydedilmek uzere Hazine hesabına anılan muhasebe birimince on beş işgunu icinde aktarılır."
"Kamu kurum ve kuruluşlarına ait olmayıp, bu maddenin altıncı veya yedinci fıkrası kapsamında belirtilen ozel indirimlerden veya 9 uncu maddenin ikinci fıkrasında belirtilen teşviklerden yararlanan ruhsatlar ile ruhsat sahiplerinin kendi cimento uretim tesisinin hammadde ihtiyacını tedarik ettiği ruhsatların, altın, gumuş ve/veya platin işletme izni olan ruhsatların ve ilgili mali mevzuat kapsamında yeminli mali muşavir tasdikine tabi olan ruhsat sahiplerinin ruhsatlarının Devlet hakkı beyan formunun yeminli mali muşavirlerin tasdiki ve ruhsat sahibinin imzası ile verilmesi zorunludur. Bu zorunluluğa uymayan Devlet hakkı beyanları verilmemiş sayılır."
"Devlet hakkının tamamı, her yıl haziran ayının son gunune kadar ruhsat sahibi tarafından Genel Mudurluğun muhasebe birimi hesabına yatırılır."
"Bu Kanun kapsamında ruhsat sahipleri icin ongorulen idari para cezaları hammadde uretim izin belgesi ile calışılan sahalarda faaliyeti yuruttuğu tespit edilen gercek ya da tuzel kişiler icin veya faaliyette bulunanın tespit edilememesi halinde ise hammadde uretim izin belgesi sahipleri icin gecerlidir."
"Hammadde uretim izni talep edilen alanın 20 kilometre yakınında Genel Mudurlukce tespit edilen pasa, artık ve atık olması halinde bunlar projede kullanılır. Soz konusu pasa, artık ve atığın projede kullanılması icin fiziksel ve kimyasal ozelliklerinin uygun olmadığının uzman kuruluş raporu ile belgelendirilmesi halinde hammadde uretim izni talep edilebilir."
MADDE 15 - 3213 sayılı Kanunun 15 inci maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, ucuncu fıkrasına aşağıdaki cumle ve maddeye aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
"Ruhsat sahibi, arama ve/veya işletme ruhsatı suresince Ulusal Maden Kaynak ve Rezerv Raporlama Koduna gore hazırlanan teknik raporlar ile kaynak veya rezerv olarak bildirdiği madenlerin bulucusu sayılır. Bu hakkı talep eden ruhsat sahibine buluculuk belgesi verilir."
"Buluculuk hakkı hesabında kullanılacak ocak başı satış fiyatı, Genel Mudurluk tarafından her yıl belirlenerek ilan edilen ve Devlet hakkı odemelerinde esas alınan ocak başı satış fiyatından daha duşuk olamaz."
"Ucuncu kişiler, ihalelik sahalara ilişkin Genel Mudurluk ile veya ruhsat sahibi ile yaptıkları sozleşmeler kapsamında ruhsat sahasındaki gorunur rezervi tespit etmeye ve/veya geliştirmeye yonelik yaptıkları faaliyetler sonucunda, tespit ettikleri ve/veya geliştirdikleri gorunur rezervde pay sahibi olabilirler. Gorunur rezervi geliştirme hakkına yonelik yapılan sozleşmeler Genel Mudurluğe başvurulması halinde maden siciline bilgi amaclı şerh edilir."
MADDE 16 - 3213 sayılı Kanunun 16 ncı maddesinin birinci fıkrasında yer alan "III. Grup ve" ibaresi "III. Grup," şeklinde, "sertifikası" ibaresi "ruhsatı" şeklinde değiştirilmiş ve "arama ruhsatı" ibaresi madde metninden cıkarılmış, dorduncu fıkrasında yer alan "Bakanlıkca" ibaresi "Genel Mudurlukce" şeklinde, beşinci fıkrasında yer alan "sertifikası" ibaresi "ruhsatı" şeklinde, altıncı fıkrasının birinci cumlesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve fıkraya birinci cumlesinden sonra gelmek uzere aşağıdaki cumleler eklenmiştir.
"Ruhsatlar, sahibinin ruhsat bedellerini odeyerek muracaatta bulunması ve birleştirmeye konu tum ruhsatlarının işletme izinli olması şartıyla, duzenlenme tarihi daha eski olan ruhsatta birleştirilebilir."
"Diğer ruhsatlar hangi aşamada olursa olsun birleştirilemez. Ancak kamu kurum ve kuruluşlarının ruhsatları hangi aşamada olursa olsun birleştirilebilir."
MADDE 17 - 3213 sayılı Kanunun 24 uncu maddesinin birinci ve ikinci fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, altıncı fıkrasında yer alan "sertifikası" ibareleri "ruhsatı" şeklinde, ucuncu, dorduncu, yedinci, dokuzuncu, onuncu ve ondorduncu fıkraları aşağıdaki şekilde ve onikinci fıkrasında yer alan "50.000" ibareleri "77.632" şeklinde değiştirilmiştir.
"İşletme ruhsatı taleplerinde, I. Grup (b) bendi ve II. Grup (a) ve (c) bendi madenler icin ihale bedelinin yatırılmasından itibaren iki ay icinde, diğer maden grupları icin arama ruhsat suresi sonuna kadar, 6183 sayılı Kanunun 22/A maddesi kapsamında vadesi gecmiş borcunun bulunmaması şartıyla Genel Mudurluğun butcesine gelir kaydedilmek uzere işletme ruhsat taban bedeli ve işletme ruhsat bedeli yatırılarak, yetkilendirilmiş tuzel kişilerce maden muhendisinin sorumluluğunda hazırlanmış işletme projesi ve bu projenin uygulanabilmesi icin gerekli olan mali yeterliliğine ilişkin belgelerin ve aktif edilmiş tebligata esas kayıtlı elektronik posta adresinin (KEP) veya kurumsal elektronik tebligat sistemi (e-Tebligat) adresinin ruhsat sahibi tarafından Genel Mudurluğe verilmesi zorunludur. Aksi halde talep reddedilir ve ilgili saha ihalelik saha konumuna getirilerek ihale yolu ile ruhsatlandırılır. Projedeki teknik eksiklikler iki ay icerisinde Genel Mudurluk tarafından ruhsat sahibine bildirilir, eksiklikler yapılan bildirimden itibaren uc ay icinde tamamlanır. Eksikliklerini verilen surede tamamlamayanlara 31.054 TL idari para cezası uygulanarak sure uc ay daha uzatılır. Bu sure sonunda projedeki teknik eksiklikleri tamamlamayanların talepleri kabul edilmez ve ilgili saha ihalelik saha konumuna getirilerek ihale yolu ile ruhsatlandırılır. Talebin kabul edilmemesi halinde yatırılan işletme ruhsatı taban bedeli iade edilmez, işletme ruhsat bedeli ise iade edilir. Taleplerin uygun gorulmesi halinde bir ay icinde işletme ruhsatı duzenlenir.
Ruhsatların sure uzatım taleplerinde; ruhsat suresinin bitiş tarihinden en gec altı ay oncesine kadar, 6183 sayılı Kanunun 22/A maddesi kapsamında vadesi gecmiş borcunun bulunmaması şartıyla Genel Mudurluğun butcesine gelir kaydedilmek uzere işletme ruhsat taban bedeli yatırılarak, yetkilendirilmiş tuzel kişilerce maden muhendisinin sorumluluğunda hazırlanmış işletme projesi ve aktif edilmiş tebligata esas kayıtlı elektronik posta adresinin (KEP) veya kurumsal elektronik tebligat sistemi (e-Tebligat) adresinin ruhsat sahibi tarafından Genel Mudurluğe verilmesi zorunludur. Aksi halde talep reddedilir ve ilgili saha ihalelik saha konumuna getirilerek ihale yolu ile ruhsatlandırılır. Genel Mudurlukce proje uzerinde veya mahallinde yapılan/yapılmış inceleme sonucunda tespit edilen, projedeki teknik eksiklikler ve sure uzatımı talebinde bulunulan ruhsata ilişkin vadesi gecmiş ruhsat harcı, ruhsat bedeli, cevre ile uyum teminatı ve Devlet hakkı gibi mali eksiklikler Genel Mudurluk tarafından ruhsat sahibine iki ay icerisinde bildirilir, eksiklikler yapılan bildirimden itibaren uc ay icinde tamamlanır. Eksikliklerini verilen surede tamamlamayanlara 31.054 TL idari para cezası uygulanır. Ruhsat suresinin sonuna kadar eksikliklerin tamamlanmaması durumunda ruhsat suresi uzatılmaz ve bu alanlar başka bir işleme gerek kalmaksızın ihalelik saha konumuna getirilerek ihale yolu ile ruhsatlandırılır. Talebin kabul edilmemesi halinde yatırılan işletme ruhsatı taban bedeli iade edilmez. Sure uzatım talebinin uygun gorulmesi halinde ise en gec ruhsat sure sonundan itibaren bir ay icinde işletme ruhsatının suresi, işletme ruhsatının suresinin bitim tarihinden itibaren uzatılır. Ruhsat suresi dolan ruhsat sahalarında maden işletme faaliyetleri yapılamaz."
"I. Grup (a) bendi madenlerin işletme ruhsat suresi beş yıldır. Diğer grup madenlerin işletme ruhsat suresi on yıldan az olmamak uzere projesine gore belirlenir. I. Grup (a) bendi ve diğer gruplardaki maden işletme ruhsatlarının suresi, surenin bitiminden altı ay once sure uzatma talebinin olması ve uygun bulunması halinde uzatılabilir. I. Grup (a) bendi maden işletme ruhsat suresini uzatma taleplerinde, işletme ruhsat bedelinin beş katından fazla olmamak uzere buyukşehir belediyesi olan illerde valilik, diğer illerde ise il ozel idaresi tarafından belirlenen uzatma bedeli alınır. Sure uzatımları dahil toplam işletme ruhsat suresi I. Grup madenlerde otuz yılı, II. Grup madenlerde kırk yılı, diğer grup madenlerde ise elli yılı gecmeyecek şekilde projesine gore Genel Mudurluk tarafından belirlenir. I. Grup madenlerde otuz yıldan altmış yıla kadar, II. Grup madenlerde kırk yıldan seksen yıla kadar surenin uzatılmasına Bakan, diğer grup madenlerde ise elli yıldan doksandokuz yıla kadar surenin uzatılmasına Cumhurbaşkanı yetkilidir. Ruhsat sureleri, sure uzatımları dahil bu sureleri aşamaz ve suresinin sonuna gelen ruhsat alanları başka bir işleme gerek kalmaksızın ruhsat sahasındaki buluculuk ve gorunur rezerv geliştirme hakkı duşurulerek ihalelik saha konumuna gelir. Kamu kurum ve kuruluşlarına ait ruhsatlarda sure sınırları uygulanmaz. Kamu kurum ve kuruluşları tarafından ihale edilen ruhsat sahalarında ruhsat sure başlangıcı hak sahibi adına ruhsatın duzenlendiği tarihtir.
Arama ruhsatlı sahalara, gecici tesis alanı ile arama suresince belirlenen gorunur ve/veya muhtemel rezerv alanı uzerine, arama ruhsatının diğer kısımları taksir edilerek, işletme ruhsatı verilir. Ancak maden işletme faaliyetlerinin yapılması mumkun olmayan kucuk alanlar icerecek şekilde işletme ruhsatı duzenlenemez. Maden işletme faaliyetleri yapılamayacak nitelikte kucuk alanlar icerir şekilde yapılan işletme ruhsat taleplerinde bu alanlar Genel Mudurlukce ruhsattan taksir edilir. Taksir edilen kucuk alan, taksir edildiği ruhsatın mucaviri sayılmaz. İşletme ruhsatlarında, gecici tesis alanı ve gorunur rezerv alanına işletme izni verilir. Muhtemel rezerv alanlarının IV. Grup maden işletme ruhsat sahalarında on yıl, diğer grup maden işletme ruhsat sahalarında beş yıl icinde Ulusal Maden Kaynak ve Rezerv Raporlama Koduna gore kaynak ve/veya rezerv haline getirilmeyen alanlar da taksir edilir. İşletme ruhsatlarında muhtemel rezerv alanlarının Ulusal Maden Kaynak ve Rezerv Raporlama Koduna gore kaynak ve/veya rezerv alanı haline getirilmesine yonelik yapılacak faaliyetlerde 17 nci maddenin dokuzuncu fıkrası hukmu uygulanır. İşletme ruhsatlarında, işletme izin alanı dışında kalan alanlarda gorunur rezervin tespitine yonelik yapılacak arama faaliyetlerinde alınması gerekli izinler arama ruhsatları ile aynı hukumlere tabidir."
"V. Grup madenlerde işletme ruhsatı suresi beş yıl olup bu sure uzatılabilir."
"Gorunur rezervi belirlenen alanlar uzerine maden işletmeciliğine engel olacak şekilde başka grup işletme ruhsatı verilemez. Ayrı ayrı uretilmesi imkanı olmayan farklı gruptaki madenler icin ust uste işletme ruhsatı verilemez. Ancak farklı gruptaki ruhsat taleplerinin aynı kişiye ait olması veya talep sahiplerinin aralarında mutabakat sağladıklarını belgelemeleri halinde bu şart aranmaz. IV. Grup maden ruhsat sahaları uzerine V. Grup maden ruhsatı verilemez. V. Grup maden ruhsat sahalarının uzerine ise IV. Grup maden ruhsatı verilebilir. Ancak bu durumda IV. Grup maden ruhsat sahalarında yapılan madencilik faaliyetlerinde elde edilen V. Grup madenlerin V. Grup maden ruhsat sahibine IV. Grup maden ruhsat sahibi tarafından herhangi bir bedel talep edilmeksizin teslim edilmesi zorunludur. Aksi takdirde 10 uncu maddenin yedinci fıkrası ile 12 nci maddenin beşinci fıkrası kapsamında işlem tesis edilir. Ayrıca V. Grup maden ruhsatlarında, 16 ncı maddenin on birinci fıkrası kapsamında zaruri uretim ve/veya pasa değerlendirme izni verilmez.
Aynı alanda ayrı veya aynı gruplara ait ruhsat faaliyetlerinin cakışmasından dolayı, ruhsat sahipleri arasında uyuşmazlık cıkması veya kendi aralarında mutabakat sağlayamamaları halinde, Genel Mudurluk, projeler uzerinde ve/veya yerinde inceleme yapar. İnceleme sonucunda bu alanda ayrı ayrı calışma imkanının tespiti halinde, calışma esasları Genel Mudurlukce belirlenir. Bu mumkun değilse oncelik hakkı esas alınarak faaliyete izin verilir."
"Ereğli Komur Havzasındaki taşkomuru ve 10/6/1983 tarihli ve 2840 sayılı Bor Tuzları, Trona ve Asfaltit Madenleri ile Nukleer Enerji Hammaddelerinin İşletilmesini, Linyit ve Demir Sahalarının Bazılarının İadesini Duzenleyen Kanunda sayılan bor tuzu, toryum ve uranyum madenleri ile bu ruhsatlarda birlikte işletilme zorunluluğu olan, kompleks halde bulunan madenler icin bu maddede yazılı sureler uygulanmaz."
MADDE 18 - 3213 sayılı Kanunun 30 uncu maddesinin yedinci fıkrasında yer alan "Bakanlık" ibaresi "Genel Mudurluk" şeklinde değiştirilmiş ve maddeye aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
"İhalelik sahalar, ihale edilmeksizin ihtisaslaşmış Devlet kuruluşlarına Bakan onayı ile verilebilir."
MADDE 19 - 3213 sayılı Kanunun 47 nci maddesine ikinci fıkrasından sonra gelmek uzere aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
"Maden Tetkik ve Arama Genel Mudurluğunun 14/6/1935 tarihli ve 2804 sayılı Maden Tetkik ve Arama Genel Mudurluğu Kanununun 5 inci maddesine gore maden ruhsat sahipleri ile yapmış olduğu arama ve araştırma tip sozleşmeleri maden siciline bilgi amaclı şerh edilir."
MADDE 20 - 3213 sayılı Kanunun ek 1 inci maddesinin ucuncu fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Turkiye Taşkomuru Kurumu ile Turkiye Komur İşletmeleri, uhdelerinde bulunan maden ruhsatlarını işletmeye, işlettirmeye, bunları bolerek yeni ruhsat talep etmeye ve bu ruhsatları ihale etmeye yetkilidir. Bu fıkra kapsamında yapılacak ihale sonucunda Turkiye Taşkomuru Kurumu ile Turkiye Komur İşletmeleri, ihaleyi kazananla yapacağı sozleşme hukumleri saklı kalmak kaydıyla ihale edilen sahayı devredebilir ve ihaleyi kazanan adına ruhsat duzenlenebilir. Ruhsat devrine esas olan sozleşme ilgili ruhsatın siciline şerh edilir. Genel Mudurluk bu sozleşmenin tarafı değildir. Ancak, Turkiye Taşkomuru Kurumunun halen kendisi tarafından doğrudan işletilen işletme izin alanlarında oluşturulacak ruhsatlar bu madde kapsamında ihale edilemez. Kamu kurum ve kuruluşları ruhsat sahalarındaki rodovanscılarının rodovansa konu olan kısmını ruhsat sahalarından bolerek rodovans sozleşmesinin hukumleri saklı kalmak kaydıyla rodovans sozleşmesi sona erene kadar rodovans sozleşmesini yaptığı kişiye devredebilir ve rodovanscı adına ruhsat duzenlenebilir. Ruhsat devrine esas olan rodovans sozleşmesi ilgili ruhsatın siciline şerh edilir. Genel Mudurluk bu sozleşmenin tarafı değildir. Bu fıkra kapsamında devredilmiş olan ruhsat sahalarında yapılacak madencilik faaliyetlerinden doğacak Maden Kanunu, İş Kanunu, iş sağlığı ve guvenliği ile ilgili idari, mali ve hukuki sorumluluklar ruhsatı devralana aittir."
MADDE 21 - 3213 sayılı Kanunun ek 7 nci maddesinin birinci fıkrasında yer alan "Bakanlığın" ibaresi "Genel Mudurluğun" şeklinde değiştirilmiş ve fıkraya aşağıdaki cumle eklenmiştir.
"Genel Mudurluk rodovans sozleşmelerinin tarafı değildir."
MADDE 22 - 3213 sayılı Kanuna aşağıdaki gecici maddeler eklenmiştir.
"GECİCİ MADDE 38Bu maddenin yururluğe girdiği tarih itibarıyla ruhsat suresinin bitimine bir yıldan daha az sure kalan ruhsatlar icin 24 uncu maddenin ikinci fıkrasında belirtilen altı aylık sure hukmu uygulanmaz.
24 uncu maddenin ucuncu fıkrasında belirtilen ruhsat surelerini aşan şekilde temdit edilmiş ruhsatlar temdit suresi sonuna kadar gecerli olup bu ruhsatlar azami ruhsat surelerini aşacak şekilde temdit edilemez. Bu maddenin yururluğe girdiği tarihte ruhsat suresi bitmiş olup sonuclanmamış temdit talepleri ise 24 uncu maddenin ucuncu fıkrasındaki azami ruhsat surelerini aşacak şekilde ruhsat suresinin bitiş tarihinden itibaren beş yılı aşmayacak şekilde temdit edilebilir.
GECİCİ MADDE 39Bu maddenin yururluğe girdiği tarihten once V. Grup maden ruhsat sahaları icin 16 ncı maddenin onbirinci fıkrası kapsamında verilen zaruri uretim ve/veya pasa değerlendirme izinleri iptal edilir. IV. Grup madenlerin işletme izin alanlarıyla V. Grup madenlerin işletme izin alanlarının cakışması durumunda, V. Grup madenlerin işletme izin alanları taksir edilir.
GECİCİ MADDE 40Bu maddenin yururluğe girdiği tarihten once duzenlenmiş işletme ruhsatlarındaki mumkun ve muhtemel rezerv alanlarının, bu maddenin yururluğe girdiği tarihten itibaren IV. Grup maden işletme ruhsat sahalarında on yıl, diğer grup maden işletme ruhsat sahalarında beş yıl icinde Ulusal Maden Kaynak ve Rezerv Raporlama Koduna gore kaynak ve/veya rezerv haline getirilmeyen alanlar taksir edilir. Bu kapsamdaki işletme ruhsatlarında mumkun ve muhtemel rezerv alanlarının Ulusal Maden Kaynak ve Rezerv Raporlama Koduna gore kaynak ve/veya rezerv haline getirilmesine yonelik yapılacak faaliyetlerde 17 nci maddenin dokuzuncu fıkrası hukmu uygulanır. Bu kapsamdaki işletme ruhsatlarında, işletme izin alanı dışında kalan alanlarda gorunur rezervin tespitine yonelik yapılacak arama faaliyetlerinde alınması gerekli izinler arama ruhsatları ile aynı hukumlere tabidir.
GECİCİ MADDE 41Bu maddenin yururluğe girdiği tarihten once duzenlenmiş işletme ruhsatlarının maden işletme faaliyetleri yapılamayacak nitelikteki kucuk alanları ruhsat sahibinin ve/veya bu alana mucavir