1982 tarihli Disiplin Kurulları ve Disiplin Amirleri Yonetmeliği yururlukten kaldırıldı. Devlet Memurları Disiplin Yonetmeliği adındaki yeni yonetmelik 30 Nisan 2021 tarihli Resmi Gazetede yayımlandı 30 Nisan 2021 tarihli Resmi Gazetede, Devlet Memurları Disiplin Yonetmeliği yayımlanmıştır. Soz konusu yonetmelik, 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 134 uncu maddesi gereğince yururluğe konulmuştur.
İŞTE YONETMELİĞİN TAM METNİ
Karar Sayısı: 3935
Ekli "Devlet Memurların Disiplin Yonetmeliği'nin yururluğe konulmasına, 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 134 uncu maddesi gereğince karar verilmiştir.
DEVLET MEMURLARI DİSİPLİN YONETMELİĞİ
BİRİNCİ BOLUM
Amac, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amac
MADDE 1
- (1) Bu Yonetmeliğin amacı; disiplin kurullarının kuruluşunu, uyelerinin gorev suresini, goruşme ve karar usulunu, hangi memurlar hakkında karar verebileceklerini, disiplin amirlerinin tayin ve tespitinde uygulanacak esasları, kurulların ve disiplin amirlerinin yetki ve sorumlulukları ile disiplin soruşturmalarına ilişkin usul ve esasları belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2- (1) Bu Yonetmelik, 14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanununa tabi memurlar hakkında uygulanır.
(2) Memurlar icin bu Yonetmeliğin ongorduğu duzenlemeleri yapma yetkisi;
a) Turkiye Buyuk Millet Meclisinde, Turkiye Buyuk Millet Meclisi Başkanlık Divanına,
b) Milli İstihbarat Teşkilatı Başkanlığında, Cumhurbaşkanına,

c) Adalet Bakanlığında, Adalet Bakanına,
c) Hakimler ve Savcılar Kurulunda, Hakimler ve Savcılar Kurulu Başkanına, aittir.
(3) Bu Yonetmelik kapsamında duzenlenen hususlar bakımından ozel kanunlar, kanun hukmunde kararnameler veya Cumhurbaşkanlığı kararnamelerindeki hukumler saklıdır.
Dayanak
MADDE 3- (1) Bu Yonetmelik, 14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurlar Kanununun 134 uncu maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.

Tanımlar
MADDE 4- (1) Bu Yonetmelikte gecen;
a) Bakanlık teşkilatı: Bakanlık merkez teşkilatı ve ihtiyaca gore kurulan taşra ve yurt dışı teşkilatı ile bakanlıklara bağlı, ilgili ve ilişkili kamu idarelerini,
b) Disiplin kurulu: Bu Yonetmelik hukumlerine gore oluşturulan disiplin kurulunu,
c) Kamu idaresi: 657 sayılı Kanunun 4 uncu maddesinin birinci fıkrasının (A) bendi kapsamında personel istihdam eden kamu kurum veya kuruluşunu,

c) Ust yonetici: Cumhurbaşkanlığı merkez teşkilatında İdari İşler Başkanını, Cumhurbaşkanlığına bağlı, ilgili veya ilişkili kuruluşlarda bu kuruluşların ust yoneticisini, Bakanlık merkez teşkilatında kendilerine bağlı birimler yonunden bakan yardımcısı ile bağlı, ilgili veya ilişkili kamu idarelerinin başında bulunan en ust yoneticiyi,
d) Yuksek disiplin kurulu: Bu Yonetmelik hukumlerine gore oluşturulan yuksek disiplin kurulunu,
ifade eder.
İKİNCİ BOLUM
Disiplin Amirlerinin Tespiti ile Gorev ve Yetkileri
Disiplin amirleri
MADDE 5- (1) 657 sayılı Kanun ve bu Yonetmelik kapsamında disiplin hukumlerinin uygulanması bakımından;
a) Cumhurbaşkanı, tum kamu idarelerinde,
b) Bakanlar, bakanlık teşkilatında,
c) Ust yoneticiler, başında bulundukları kamu idarelerinde veya kendilerine bağlı birimlerde,
c) Bolge mudurleri, taşra teşkilatı bolge kuruluşlarında,
d) Valiler, taşra teşkilatı il ve ilce kuruluşlarında,
e) Kaymakamlar, taşra teşkilatı ilce kuruluşlarında,
f) Belediye başkanlan, belediye ve bağlı kuruluşlarında,
g) Misyon şefleri yurt dışı teşkilatında,
gorevli butun memurlar hakkında disiplin amirliği yetkisini haizdir.
(2) Taşra teşkilatı bolge kuruluşlarının merkezinin bulunduğu ilin valisi, bolge mudurunun disiplin amiridir.
(3) Birinci fıkra dışındaki diğer disiplin amirleri; kamu idarelerinin kuruluş ve gorev ozelliklerine gore hazırlanan ve yururluğe konulan ozel yonetmelikler ile tespit edilir.
(4) İl ozel idareleri, belediyeler ve bağlı kuruluşları ve bunların uyesi olduğu mahalli idare birliklerinde gorevli memurların disiplin amirleri; İcişleri Bakanlığı ile Cevre ve Şehircilik Bakanlığınca muştereken hazırlanan ve yururluğe konulan yonetmelikte gosterilir.
(5) Disiplin amiri olarak tespit edilen unvanlara ait kadrolara gorevlendirilenler veya bu gorevleri vekaleten yurutenler, gorevi yuruttukleri surece disiplin amirliği yetkisini haizdir.
Diğer amirler ile misyon şeflerinin yetkileri
MADDE 6- (1) Disiplin amiri olarak tespit edilmeyen amirler, kendilerine bağlı memurların disipline aykırı davranışları hakkında doğrudan ilgili disiplin amirlerine başvurabilir.
(2) Misyon şefleri, kamu idarelerinin kendilerine bağlı olmayan yurt dışı teşkilatında gorevli butun memurların disipline aykırı davranışları hakkında Dışişleri Bakanlığına başvurarak ilgili kamu idaresince soruşturma yapılmasını ister. İlgili kamu idaresince yapılan soruşturmanın sonucundan Dışişleri Bakanlığına bilgi verilir.
Disiplin amirlerinin gorev ve yetkileri
MADDE 7- (1) Disiplin amirleri uyarma, kınama ve aylıktan kesme cezalarını vermeye yetkilidir.
(2) Disiplin amirleri tarafından verilen disiplin cezasına karşı yapılan itirazın kabulu halinde disiplin amirleri, kararı gozden gecirerek verilen cezayı hafifletebilir veya tamamen kaldırabilir.
(3) Disiplin amirliği yetkisi devredilemez.
(4) Disiplin amirleri, memurların 657 sayılı Kanunun 125 inci maddesinde yer alan disipline aykın davranışlarını oğrendikleri tarihten itibaren 657 sayılı Kanunda ve ilgili mevzuatında belirtilen sureler icinde disiplin soruşturmasını başlatmak ve gerekli cezayı uygulayarak disiplin cezası verme yetkisinin zaman aşımına uğramasını onlemek zorundadır.
(5) Disiplin amirleri yetkilerini, ilgili mevzuatın memurlara tanıdığı haklan goz onunde tutarak, hakkaniyet ve eşitliği esas alan bir tutum ve davranış icinde kullanmakla yukumludur.
UCUNCU BOLUM
Disiplin Kurulları ve Yuksek Disiplin Kurullarının Tespiti ile Gorev ve Yetkileri
Disiplin Kurulları
MADDE 8- (1) Disiplin ve soruşturma işlemlerinde 657 sayılı Kanun, bu Yonetmelik ve ilgili mevzuat gereğince verilen gorevleri yapmak uzere;
a) Kamu idarelerinin merkez teşkilatlarında disiplin kurulu,
b) Taşra teşkilatlan icin illerde muşterek bir il disiplin kurulu,
c) İl milli eğitim mudurluklerinde il milli eğitim disiplin kurulu,
c) Taşra teşkilatı bolge kuruluşlannın bolge merkezinde bolge disiplin kurulu,
d) İl ozel idarelerinde il ozel idare disiplin kurulu,
e) Buyukşehir belediyeleri ve diğer belediyelerde belediye disiplin kurulu,
f) Mahalli idare birliklerinde birlik disiplin kurulu,
kurulur.
(2) Kefalet sandıklan, kamu idarelerindeki doner sermayeli kuruluşlarda ve kanunlarla kurulan fonlarda gorevli memurların disiplin işlerinde, bu kuruluşlarının bağlı, ilgili veya ilişkili olduklan kamu idarelerindeki disiplin kurullan yetkilidir.
Merkez teşkilatındaki disiplin kurulunun oluşturulma esasları
MADDE 9- (1) Kamu idarelerinin merkez teşkilatındaki disiplin kurulu, aşağıda belirtilen esaslara uyularak oluşturulur:
a) Cumhurbaşkanlığı İdari İşler Başkanlığı ve Cumhurbaşkanlığına bağlı, ilgili veya ilişkili kamu idarelerinde disiplin kurulu başkan ve uyeleri; Cumhurbaşkanlığı İdari İşler Başkanlığı icin İdari İşler Başkanı onayı, Cumhurbaşkanlığına bağlı, ilgili veya ilişkili kamu idarelerinde ust yonetici onayı ile gorevlendirilir.
b) Bakanlık teşkilatındaki disiplin kurulunun başkan ve uyeleri bakan onayı ile gorevlendirilir.
c) Disiplin kurulu, bir başkan ve dort uye ile varsa memurun uyesi olduğu sendikanın temsilcisinden oluşur.
c) Disiplin kurullarının başkanı; Cumhurbaşkanlığı İdari İşler Başkanlığı ile bakanlıklarda en az genel mudur duzeyindeki yoneticilerden, diğer kamu idarelerinde varsa ust yoneticinin yardımcıları yoksa hizmet birimlerinin başında bulunan yoneticiler arasından gorevlendirilir. Disiplin kurulu uyeliklerine, kamu idareleri hizmet birimlerinin birim yoneticilerinin varsa yardımcıları yoksa bu birimlerde gorev yapan ve hizmet birimi yoneticiliğine atanmada aranan şartları haiz memurlar arasından gorevlendirme yapılır. Bu durumda oncelikle hukuk, personel, teftiş veya denetim hizmetlerini yuruten hizmet birimlerinden gorevlendirme yapılması esastır.
(2) Hizmet ozellikleri, teşkilat yapılan veya kadro unvanlanndaki farklılık sebebiyle disiplin kurullarının başkan ve uyelerini birinci fıkranın (c) bendinde belirtilen esaslara uygun şekilde tespit edemeyen kamu idareleri, disiplin kurullarım farklı yapıda kurabilirler. Bu halde birinci fıkranın (a), (b) ve (c) bentlerine uyulması zorunludur.
II disiplin kurulu
MADDE 10- (1) İl disiplin kurulu; valinin gorevlendireceği vali yardımcısının başkanlığında, vali tarafından gorevlendirilen il hukuk işleri muduru veya il idare kurulu muduru ile uc il idare şube başkanı ve varsa memurun uyesi olduğu sendikanın temsilcisinden oluşur.
İl milli eğitim disiplin kurulu
MADDE 11- (1) İl milli eğitim disiplin kurulu; valinin gorevlendireceği vali yardımcısının başkanlığında, il milli eğitim muduru, vali tarafından gorevlendirilen milli eğitim mudurluğunde personelden sorumlu bir şube muduru ve biri ilkoğretim, diğeri ortaoğretim kurumlan mudurlerinden olmak uzere iki eğitim kurumu muduru ile varsa memurun uyesi olduğu sendikanın temsilcisinden oluşur.
Bolge disiplin kurulu
MADDE 12- (1) Bolge disiplin kurulu; taşra teşkilatı bolge kuruluşunun merkezinin bulunduğu ilin valisinin gorevlendireceği vali yardımcısının başkanlığında, bolge muduru, vali tarafından gorevlendirilen ilgili taşra teşkilatı bolge kuruluşunun uc yoneticisi ile varsa memurun uyesi olduğu sendikanın temsilcisinden oluşur.
Mahalli idarelerin disiplin kurulu
MADDE 13- (l) İl ozel idare disiplin kurulu; genel sekreterin başkanlığında, vali tarafından gorevlendirilen dort il ozel idare yoneticisi ile varsa memurun uyesi olduğu sendikanın temsilcisinden oluşur.
(2) Belediye disiplin kurulu;
a) Buyukşehir belediyelerinde, genel sekreter veya buyukşehir belediye başkanı tarafından belirlenen genel sekreter yardımcısının başkanlığında, birim muduru veya ustu yoneticiler,
b) Buyukşehir belediyelerine bağlı kuruluşlarda, genel mudur veya belediye başkanı tarafından belirlenen genel mudur yardımcısının başkanlığında, birim muduru veya ustu yoneticiler,
c) İl ve ilce belediyelerinde, belediye başkanı tarafından belirlenen belediye başkan yardımcısının başkanlığında, hiyerarşik konumları dikkate alınarak belediyedeki memurlar,
arasından ilgili belediye başkanınca gorevlendirilen dort uye ile varsa memurun uyesi olduğu sendikanm temsilcisinden oluşur.
(3) Belde belediyeleri disiplin kurulu, belediye encumeni ile varsa memurun uyesi olduğu sendikanın temsilcisinden oluşur.
(4) Birlik disiplin kurulu, birlik encumeni ile varsa memurun uyesi olduğu sendikanın temsilcisinden oluşur.
Disiplin kurullarının gorev ve yetkileri
MADDE 14- (1) Disiplin kurulları;
a) Kademe ilerlemesinin durdurulması cezası teklifini değerlendirmeye,
b) Uyarma, kınama ve aylıktan kesme cezalarına karşı yapılan itirazları değerlendirmeye,
c) Kademe ilerlemesinin durdurulması cezasının ozluk dosyasından cıkarılması talepleri hakkında mutalaa vermeye,
yetkilidir.
(2) Disiplin kurullarının ayn bir ceza tayinine yetkisi yoktur, cezayı kabul veya reddeder.
Yuksek disiplin kurulları
MADDE 15- (1) Disiplin ve soruşturma işlemlerinde 657 sayılı Kanun, bu Yonetmelik ve ilgili mevzuat gereğince verilen gorevleri yapmak uzere kamu idarelerinin merkez teşkilatlarında yuksek disiplin kurulu kurulur.
(2) Kefalet sandıkları, kamu idarelerindeki doner sermayeli kuruluşlarda ve kanunlarla kurulan fonlarda gorevli memurlann yuksek disiplin kurulu karan gerektiren disiplin işlerinde, bu kuruluşların bağlı, ilgili veya ilişkili oldukları kamu idarelerindeki yuksek disiplin kurulu yetkilidir.
Yuksek disiplin kurullarının oluşturulma esasları
MADDE 16- (1) Kamu idarelerinin merkez teşkilatındaki yuksek disiplin kurulu aşağıda belirtilen esaslara uyularak oluşturulur:
a) Yuksek disiplin kurulu, bir başkan ve dort uye ile varsa memurun uyesi olduğu sendikanın temsilcisinden oluşur.
b) Yuksek disiplin kurullarının başkanı;
1) Cumhurbaşkanlığı İdari İşler Başkanlığında İdari İşler Başkamdir.
2) Bakanlıklarda bakan tarafından gorevlendirilen bakan yardımcısıdır.
3) Diğer kamu idarelerinde ust yoneticidir.
c) Cumhurbaşkanlığı İdari İşler Başkanlığı ve Cumhurbaşkanlığına bağlı, ilgili veya ilişkili kamu idarelerinde yuksek disiplin kurulu uyeleri; Cumhurbaşkanlığı İdari İşler Başkanlığı icin Cumhurbaşkanlığı İdari İşler Başkanı onayı, Cumhurbaşkanlığına bağlı, ilgili veya ilişkili kamu idarelerinde ust yonetici onayı ile gorevlendirilir.
c) Bakanlık teşkilatında yuksek disiplin kurulunun başkan ve uyeleri bakan onayı ile gorevlendirilir.
d) Yuksek disiplin kurullarının uyeliklerine; kamu idarelerinde hukuk, personel, teftiş veya denetim hizmetlerini yuruten hizmet birimlerinin başında bulunan yoneticiler esas olmak kaydıyla birim yoneticileri arasından gorevlendirme yapılır.
e) 14/2/1985 tarihli ve 3152 sayılı İcişleri Bakanlığı Yuksek Disiplin Kurulu ile İl Yatırım ve Hizmetlerine İlişkin Bazı Duzenlemeler Hakkında Kanunun ek 4 uncu maddesi gereğince oluşturulan yuksek disiplin kurulunun başkanı İcişleri Bakanının uygun gorduğu bakan yardımcısıdır.
(2) Hizmet ozellikleri, teşkilat yapılan veya kadro unvanlarındaki farklılık sebebiyle yuksek disiplin kurullarının başkan ve uyelerini birinci fıkranın (d) bendinde belirtilen esaslara uygun şekilde tespit edemeyen kamu idareleri, yuksek disiplin kurullarını idarecilerden oluşmak kaydıyla farklı yapıda kurabilirler. Bu halde birinci fıkranın (a), (c) ve (c) bentlerine uyulması zorunludur.
Mahalli idarelerin yuksek disiplin kurulu
MADDE 17- (1) Mahalli idarelerin yuksek disiplin kurulu İcişleri Bakanlığı yuksek disiplin kuruludur.
Yuksek disiplin kurullarının gorev ve yetkileri
MADDE 18- (1) Yuksek disiplin kurulları;
a) Amirlerin bu yoldaki isteği uzerine Devlet memurluğundan cıkarma cezasını vermeye,
b) Kademe ilerlemesinin durdurulması cezasına karşı yapılan itirazları değerlendirmeye,
yetkilidir.
(2) Yuksek disiplin kurullarının ayrı bir ceza tayinine yetkisi yoktur, cezayı kabul veya reddeder.
Disiplin kurulları ve yuksek disiplin kurullarının başkan ve uyelerinin gorev suresi ile gorevlendirilemeyecek olanlar
MADDE 19- (1) Disiplin kurullarının ve yuksek disiplin kurullarının başkan ve uyeleri uc yıl sure ile gorevlendirilir. Suresi dolanlar aynı usulle yeniden gorevlendirilebilir.
(2) Aylıktan kesme cezası alanlar beş yıl, kademe ilerlemesinin durdurulması cezası alanlar on yıl boyunca disiplin kurulları ve yuksek disiplin kurullarında gorevlendirilemez.
(3) Disiplin kurulları ve/veya yuksek disiplin kurullarının başkan ya da uyeliği aynı kişide birleşemez ve uyeliklerine yapılacak gorevlendirme esnasında hizmet birimlerinden birden fazla uye belirlenemez.
Sendika temsilcisi
MADDE 20- (1) Sendikalar tarafından disiplin kurulu ve yuksek disiplin kurulu toplantılarına, hangi temsilcinin katılacağı toplantı tarihinden once ilgili kamu idaresine bildirilir.
DORDUNCU BOLUM
Disiplin Kurulları ile Yuksek Disiplin Kurullarının Calışma Usul ve Esasları
Disiplin kurulları ile yuksek disiplin kurullarının calışma esasları
MADDE 21- (1) Disiplin kurulları ile yuksek disiplin kurullannın başkanlan; toplantı gundemini, toplantı gun, saat ve yerini belirler ve uyeler arasından bir raportor tayin eder, calışmaların sağlıklı bir şekilde yurutulmesini ve sonuclandırılmasını sağlar, bu amacla gerekli olan diğer hususlarda yetki kullanır.
(2) Disiplin kurulları ve yuksek disiplin kurullarının uyelerine, soruşturma dosyasını inceleme imkanı sağlanır.
(3) Disiplin kurulları ve yuksek disiplin kurullarının sekretarya hizmetleri, kamu idarelerinin personel ile ilgili birimleri tarafından yerine getirilir.
(4) Yuksek disiplin kurulu, kendisine intikal eden dosyaların incelenmesinde gerekli gorduğu takdirde ilgilinin ozluk dosyasını ve her turlu evrakı incelemeye, ilgili kuramlardan bilgi almaya, yeminli tanık ve bilirkişi dinlemeye veya niyabeten dinletmeye, mahallen keşif yapmaya veya yaptırmaya yetkilidir.
Disiplin kurulları ile yuksek disiplin kurullarının goruşme usulu, toplantı ve karar yeter sayısı
MADDE 22- (1) Uc kişilik kurullar uye tam sayısıyla, uye sayısı ucten fazla olan kurullar salt coğunlukla toplanır.
(2) Disiplin kurulları ve yuksek disiplin kurullarının başkan ve uyelerinin gorev başında bulunamamalan halinde kurullara vekilleri katılır.
(3) Sendikalar tarafından sendika temsilcisinin bildirilmemesi veya bildirilen sendika temsilcisinin davet edilmesine rağmen toplantıya katılmaması durumunda sendika temsilcisi toplantı yeter sayısının tespitinde goz onunde bulundurulmaz.
(4) Disiplin kurulları ve yuksek disiplin kurullarının başkan ve uyeleri; kendilerine, eşlerine, ucuncu dereceye kadar kan ve kayın hısımlarına, disiplin cezası verilmesini teklif ettikleri veya disiplin soruşturmasını ya da muhakkikliğini yaptıkları memurlara ait işlerle ilgili kurul toplantılarına katılamaz.
(5) Toplantılara, bu maddenin dorduncu fıkrasındaki sebeplerle katılamayan uyeler, toplantı yeter sayısının tespitinde goz onunde bulundurulmaz. Başkanın bu sebeplerle toplantıya katılamaması halinde başkanlık gorevi; hiyerarşik olarak en ust gorevde bulunan uye, hiyerarşik olarak aynı duzey gorevde bulunan uye sayısı birden cok ise bunlar arasından en kıdemli uye tarafından yurutulur.
(6) Disiplin kurulları ve yuksek disiplin kurullarında raportorun acıklamaları dinlendikten sonra işin goruşulmesine gecilir. Uyeler, toplantılarda soruşturma konusu fiil veya hal hakkındaki goruşlerini sozlu veya yazılı olarak bildirebilir. Konunun aydınlandığı ve goruşmelerin yeterliği sonucuna varıldığında oylama yapılır. Oylama acık oyla yapılır ve oy cokluğu ile karar verilir. Oylamada cekimser kalınamaz. Başkan oyunu en son kullanır. Oyların eşitliği halinde Başkanın bulunduğu tarafın oyu ustun sayılır.
(7) Oylamanın sonucu Başkan tarafından acıklanır ve başkan ile uyeler tarafından imzalanan bir tutanakla tespit edilir.
Kararların yazılması
MADDE 23- (1) Karar, oylama tarihini izleyen yedi gun icinde gerekceli olarak, karara karşı başvuru yollan ve sureleri ile oy birliği veya oy cokluğu ile alındığı da belirtilmek suretiyle raportor tarafından yazılır ve başkan ile uyeler tarafından imzalanır Kararda karşı oy kullananların goruşlerine de yer verilir.
BEŞİNCİ BOLUM Yetki
Yetkili disiplin amirleri
MADDE 24- (1) Uyarma, kınama ve aylıktan kesme disiplin cezası gerektiren fiil veya hali bulunan memurlar hakkında disiplin soruşturması acılması ve ceza verilmesine ilişkin hususlarda yetkili disiplin amirleri, disipline aykırı ful veya halin işlendiği sırada memurun gorev yerindeki disiplin amirleridir.
Yetkili disiplin kurulları
MADDE 25- (1) Kademe ilerlemesinin durdurulması cezası teklifini ve uyarma, kınama ve aylıktan kesme cezalarına karşı yapılan itirazları değerlendirmeye yetkili disiplin kurulu, disipline aykırı fiil veya halin işlendiği sırada memurun gorev yerindeki disiplin kuruludur. Ancak;
a) Kademe ilerlemesinin durdurulması cezası teklifini inceleme yonunden;
1) Cumhurbaşkanınca atanmış olan memurlar hakkında merkez teşkilatı disiplin kurulu,
2) Cezanın, bakan veya ust yonetici tarafından verilecek olması halinde ilgisine gore bakanlık veya kamu idaresi merkez teşkilatı disiplin kurulu,
3) Doğrudan merkeze bağlı taşra teşkilatında calışmakta olan memurlar hakkında merkez teşkilatı disiplin kurulu,
b) Disiplin cezalarına yapılan itirazları inceleme yonunden;
1) Taşra teşkilatında gorevli memurlar hakkında bakan veya ust yonetici tarafından verilen uyarma, kınama ve aylıktan kesme cezalan hakkında ilgisine gore bakanlık veya kamu idaresi merkez teşkilatı disiplin kurulu,
2) Bolge mudurune vali tarafmdan verilen uyarma, kınama ve aylıktan kesme cezalan hakkında merkez teşkilatı disiplin kurulu,
3) Doğrudan merkeze bağlı taşra teşkilatında gorevli memurlara verilen uyarma, kınama ve aylıktan kesme cezaları hakkında merkez teşkilatı disiplin kurulu,
yetkilidir.
Yetkili yuksek disiplin kurulları
MADDE 26- (1) Amirlerin bu yoldaki isteği uzerine Devlet memurluğundan cıkarma cezasını vermeye ve kademe ilerlemesinin durdurulması cezasına karşı yapılan itirazlan değerlendirmeye, memurun bağlı bulunduğu kamu idaresinin yuksek disiplin kurulu yetkilidir.
(2) Mahalli idarelerde gorev yapan memurlar hakkında Devlet memurluğundan cıkarma cezası vermeye ve kademe ilerlemesinin durdurulması cezasına karşı yapılan itirazlan değerlendirmeye İcişleri Bakanlığı yuksek disiplin kurulu yetkilidir.
Disiplin kurulu ve yuksek disiplin kurulunun değerlendirmesi neticesinde yetki
MADDE 27- (1) Kademe ilerlemesinin durdurulması cezasına ilişkin olarak;
a) Ceza teklifinin ilgili disiplin kurulunca kabul edilmesi uzerine ceza vermeye yetkili amirler, 657 sayılı Kanunun 125 inci maddesinin ucuncu fıkrası hukmunu de dikkate alarak yapacağı değerlendirmeye gore cezayı verir veya gerekcesini de belirtmek suretiyle reddeder.
b) Ceza teklifinin disiplin kurulunca reddedilmesi uzerine ceza vermeye yetkili amirler, 657 sayılı Kanun ile bu Yonetmelikte belirtilen usul ve esaslara uyulmak kaydıyla gerekcesini de belirterek, başka bir disiplin cezası vermeye veya disiplin cezası verilmesine yer olmadığına karar vermeye yetkilidir.
(2) Yuksek disiplin kurulu tarafından, Devlet memurluğundan cıkarma cezası verilmesi isteminin reddine karar verilmesi uzerine ceza vermeye yetkili amirler, 657 sayılı Kanun ile bu Yonetmelikte belirtilen usul ve esaslara uyulmak kaydıyla gerekcesini de belirterek, başka bir disiplin cezası vermeye veya disiplin cezası verilmesine yer olmadığına karar vermeye yetkilidir.
ALTINCI BOLUM
Disiplin Soruşturması, Sureler ve Kararların Tebliği
Disiplin soruşturması
MADDE 28- (1) Disiplin cezası verilebilmesi icin memur hakkında soruşturma acılması zorunludur. Soruşturma yapılmadan disiplin cezası verilemez.
(2) Disiplin soruşturması, memurlar arasından gorevlendirilen muhakkik ya da teftiş, denetim ve soruşturma yapmakla gorevli memurlar eliyle yapılır. Disiplin soruşturmasında birden fazla memur birlikte gorevlendirilebilir.
(3) Disiplin soruşturmasında muhakkik gorevlendirilmesi halinde muhakkik, hakkında soruşturma yapacağı memurdan hiyerarşik olarak alt seviyede olamaz.
Muhakkikin calışma usulu
MADDE 29- (1) Muhakkik, savunma isteme ve disiplin cezası verme yetkisi haric olmak uzere soruşturma konusuyla sınırlı olarak kendisini gorevlendiren disiplin amirinin butun yetkilerini haiz olup bu kapsamda her turlu evrakı incelemeye, hakkında inceleme yapılan memurun ifadesini almaya, memur tarafından gosterilen veya bilgisi olabileceğini değerlendirdiği kişilerden bilgi istemeye ve/veya bunları dinlemeye yetkilidir.
(2) Muhakkik, soruşturma konusu fiil veya hal dışında disipline aykırı yeni bir fiil veya hal tespit ederse kendiliğinden soruşturma yapamaz. Durumu disiplin amirine yazılı olarak bildirir. Kendisine yazılı olarak ek soruşturma gorevi verildiği takdirde bu konularda da soruşturma yapabilir.
(3) Muhakkik, "Giriş bilgileri", "Maddi delil ve belgeler", "İfade ve bilgisine başvurulanlar", "Konuya ilişkin mevzuat", "Değerlendirme ve kanaat" ile ihtiyaca gore oluşturulan diğer bolumlerden ibaret bir "Muhakkik Raporu" duzenler ve gizli yazıyla kendisini gorevlendiren disiplin amirine sunar.
(4) Muhakkik, hazırladığı raporda atıf yaptığı belgelerin asıllannı ya da onaylı orneklerini eksiksiz olarak soruşturma dosyasına ekler. Dosyadaki her sayfa ve belgeyi numaralandırarak dizi pusulası hazırlar.
Savunma
MADDE 30- (1) Memura savunma hakkı tanınmadan disiplin cezası verilemez. Savunma, soruşturma surecinin son aşamasında disiplin amiri tarafından istenir.
(2) Savunma, memur hakkmdaki iddialar, bu iddiaların dayandığı deliller, isnat edilen fiil veya hallerin hukuki nitelendirmesi ve 657 sayılı Kanunun 125 inci maddesinde sayılan fiil veya hallerden hangisinin kapsamına girdiği bent ve alt bent belirtilerek istenir.
(3) Memur, yetkili kurulun veya disiplin amirinin yedi gunden az olmamak uzere verdiği sure icinde veya belirtilen bir tarihte savunmasını yapar.
(4) Savunma istemine ilişkin yazıda, suresi icinde yapılmaması halinde savunma hakkından vazgecilmiş sayılacağı belirtilir.
(5) Kademe ilerlemesinin durdurulması cezasına ilişkin soruşturma sureci sonunda disiplin amiri savunmayı aldıktan sonra soruşturma dosyasını disiplin kuruluna gonderir.
(6) Devlet memurluğundan cıkarma cezasına ilişkin soruşturma sureci sonunda disiplin amiri savunmayı aldıktan sonra ceza verilmesi gerektiği kanaatine varırsa soruşturma dosyasını, kanaatini iceren yazı ile birlikte yuksek disiplin kuruluna gonderir. Yuksek disiplin kurulunca, memurun sozlu veya yazılı olarak son savunması, 657 sayılı Kanunun 129 uncu maddesinde tanınmış olan haklardan yararlanmasına imkan sağlanmak suretiyle ayrıca talep edilir.
Karar sureleri
MADDE 31- (1) Disiplin amirleri; uyarma, kınama ve aylıktan kesme cezalarını soruşturmanın tamamlandığı gunden itibaren on beş gun icinde vermek zorundadır.
(2) Kademe ilerlemesinin durdurulması cezasını gerektiren hallerde soruşturma dosyası, kararını bildirmek uzere yetkili disiplin kuruluna on beş gun icinde tevdi edilir. Disiplin kurulu, dosyayı aldığı tarihten itibaren otuz gun icinde soruşturma evrakına gore kararını bildirir.
(3) Devlet memurluğundan cıkarma cezası icin disiplin amirleri tarafından yaptırılan soruşturmaya ait dosya, memurun bağlı bulunduğu kamu idaresinin yuksek disiplin kuruluna tevdiinden itibaren azami altı ay icinde bu kurulca karara bağlanır.
(4) Disiplin cezası tekliflerinin disiplin kurulları veya yuksek disiplin kurullarınca reddedilmesi halinde, ceza vermeye yetkili amirlerce, ret kararlarının alındığı tarihi izleyen on beş gun icinde 657 sayılı Kanun ile bu Yonetmelikte belirtilen usul ve esaslara uyulmak kaydıyla başka bir disiplin cezası verilebilir.
(5) İtiraz mercileri, itiraz dilekcesi ile karar ve eklerinin kendilerine intikalinden itibaren otuz gun icinde kararlarını vermek zorundadır.
Zamanaşımı
MADDE 32- (1) Disiplin cezası gerektiren fiil ve hallerin işlendiğinin oğrenildiği tarihten itibaren;
a) Uyarma, kınama, aylıktan kesme ve kademe ilerlemesinin durdurulması cezalarında bir ay icinde disiplin soruşturmasına,
b) Devlet memurluğundan cıkarma cezasında altı ay icinde disiplin kovuşturmasına, başlanmadığı takdirde disiplin cezası verme yetkisi zamanaşımına uğrar.
(2) Disiplin cezasını gerektiren fiil veya hallerin işlendiği tarihten itibaren nihayet iki yıl icinde disiplin cezası verilmediği takdirde ceza verme yetkisi zamanaşımına uğrar.
Kararların ilgililere tebliği
MADDE 33- (1) Disiplin amirleri, atamaya yetkili amirler veya valilerce verilen disiplin cezalan, kararların verildiği tarihi izleyen on beş gun icinde ilgilisine tebliğ edilir.
(2) Devlet memurluğundan cıkarma cezası, kararının verildiği tarihi izleyen yedi gun icinde ilgilisine tebliğ edilir.
(3) Disiplin cezalarına karşı yapılan itirazların sonucu, bu husustaki kararının verildiği tarihi izleyen yedi gun icinde ilgilisine tebliğ edilir.
Disiplin soruşturması ve cezaları hakkında ceşitli hukumler
MADDE 34- (1) Kesinleşmiş disiplin cezalan, kanuni duzenleme ile yargı kararlarının gerektirdiği durumlar haric başka bir idari işlemle geri alınamaz, değiştirilemez veya ortadan kaldırılamaz.
(2) Başka kamu idaresine atanan memurlar hakkında daha once gorev yaptığı kamu idarelerinde yetkili disiplin amiri veya kurullarınca verilen disiplin cezalan ve soruşturma dosyalan, verilmiş cezalarının uygulanabilmesi icin ilgililerin gorev yaptığı kamu idarelerine gonderilir.
(3) Hakkında acılan disiplin soruşturması devam ettiği sırada, olum hali haric olmak uzere, herhangi bir sebeple memuriyeti sona erenlerin soruşturmaları tamamlanır. Soruşturma sonucunda 657 sayılı Kanun ve bu Yonetmelikteki usul ve esaslar cercevesinde kesinleşen disiplin cezalan ilgililere tebliğ edilir ve karar ozluk dosyasına konulur. Bu durumda olanların tekrar memuriyete donmeleri durumunda verilmiş olan ceza uygulanır.
YEDİNCİ BOLUM
Disiplin Cezalarına İtiraz ve Yargı Yolu ile Disiplin Cezalarının Uygulanması
Disiplin cezalarına karşı itiraz
MADDE 35- (1) Disiplin amirleri tarafından verilen uyarma, kınama ve aylıktan kesme cezalarına karşı disiplin kuruluna, kademe ilerlemesinin durdurulması cezasına karşı yuksek disiplin kuruluna itiraz edilebilir.
(2) İtirazda sure, kararının ilgiliye tebliği tarihinden itibaren yedi gundur.
(3) Suresi icinde itiraz edilmeyen disiplin cezalan kesinleşir.
Disiplin cezalarına karşı yargı yolu
MADDE 36- (1) Disiplin cezası verilen memur, tum disiplin cezalarına karşı idari yargı yoluna başvurabilir.
Disiplin cezalarının uygulanası
MADDE 37- (1) Disiplin cezalan, memurun ozluk dosyasına işlenir, verildiği tarihten itibaren hukum ifade eder ve derhal uygulanır. Aylıktan kesme cezası, verildiği tarihi takip eden ay başında uygulanır.
SEKİZİNCİ BOLUM
Ceşitli ve Son Hukumler
İşleme konulmayacak ihbar ve şikayetler
MADDE 38- (1) Devlet memuru hakkında;
a) Belirli bir konuyu icermeyen veya somut delile dayanmayan,
b) Başvuru sahibinin adı, soyadı, imzası ve adresi bulunmayan,
c) Daha onceden şikayet konusu yapılıp sonuclanan hususlarda yeni delil icermeyen,
c) Akıl hastalığı sebebiyle vesayet altına alınanlar veya henuz vesayet altına alınmamış olmakla birlikte bu hastalığa ducar oldukları sağlık kurulu raporu ile belirlenenlerce verilmiş olan,
ihbar ve şikayetler işleme konulmaz.
(2) Birinci fıkranın (b) bendinde yazılı şartlan taşımayan ihbar ve şikayetlerin somut delillere dayanması durumunda konu hakkında disiplin soruşturmasına başlanır.
Bildirim yukumluluğu
MADDE 39- (1) Amirlerce verilen disiplin cezaları, bu amirlerin bağlı bulunduğu disiplin amirine bildirilir.
(2) Disiplin iş ve işlemlerine ilişkin talep edilen bilgiler kamu idarelerince, kamu personeli bilgi sisteminin ilgili bolumlerine kaydedilir.
Disiplin cezalarının ozluk dosyasından silinmesi
MADDE 40- (1) Ozluk dosyasına uyarma, kınama, aylıktan kesme ve kademe ilerlemesinin durdurulması cezalan işlenen devlet memurları, cezanın uygulanma tarihinden itibaren;
a) Uyarma ve kınama cezalarında beş yıl,
b) Aylıktan kesme ve kademe ilerlemesinin durdurulması cezalarında on yıl,
gectikten sonra, atamaya yetkili amire başvurarak, verilmiş olan cezaların ozluk dosyasından silinmesini talep edebilir.
(2) Atamaya yetkili amir; disiplin cezası alan memurun birinci fıkrada belirtilen sureler icindeki davranışlarını, disiplin cezasının ozluk dosyasından silinmesi talebini haklı kılacak nitelikte gormesi halinde, talebin kabulune karar verilebilir. Bu karar ozluk dosyasına işlenir.
(3) Kademe ilerlemesinin durdurulması cezasının ozluk dosyasından cıkarılması talebine ilişkin ayrıca ilgili disiplin kurulunun mutalaası alındıktan sonra ikinci fıkra gereğince işlem yapılır.
Kurumsal disiplin amirleri yonetmelikleri
MADDE 41- (1) Kurumsal disiplin amirleri yonetmeliklerinin hazırlanmasında aşağıda yer verilen usul ve esaslara uyulur:
a) Kanun, kanun hukmunde kararname, Cumhurbaşkanlığı kararnamesi, bu Yonetmelik veya ilgili diğer mevzuatında yer verilen usul ve esasları tekraren duzenleyen maddelere yer verilmez.
b) Ekli cetvellerde, disiplin amirleri kısmında; "Ust Disiplin Amiri" ve "En Ust Disiplin Amiri" gibi ustunluk dereceli ifadeler kullanılmadan tek bir "Disiplin Amiri" sutunu acılır.
c) Cetvellere yazılan memuriyet unvanlarının ilgili mevzuatına gore ihdas edilmiş kadro unvanı olması zorunlu olup unvanlarda kısaltma yapılmaz.
c) Uhdelerinde yoneticilik gorevi bulunmayanlar, cetvellerde disiplin amiri olarak gosterilmez.
d) Ekli cetvellere herhangi bir acıklama ve not yazılmaz.
e) Ekli cetveller; kamu idarelerinin teşkilat yapılarına gore merkez teşkilatı, taşra teşkilatı bolge kuruluşları, taşra teşkilatı il ve ilce kuruluşlun, doğrudan merkeze bağlı taşra teşkilatı ve yurt dışı teşkilatı bolumlerine ayrılarak duzenlenir.
Yururlukten kaldırılan yonetmelik
MADDE 42- (1) 17/9/1982 tarihli ve 8/5336 sayılı Bakanlar Kurulu Karan ile yururluğe konulan Disiplin Kuralları ve Disiplin Amirleri Hakkında Yonetmelik yururlukten kaldırılmıştır.
Atıflar
MADDE 43- (1) Mevzuatta, bu Yonetmeliğin 42 nci maddesi ile yururlukten kaldırılan Disiplin Kuralları ve Disiplin Amirleri Hakkında Yonetmeliğine yapılan atıflar bu Yonetmeliğe yapılmış sayılır.
Kamu idarelerinin uyumu
GECİCİ MADDE 1- (1) Kamu idareleri, disiplin kurullarını ve disiplin amirleri hakkındaki yonetmeliklerini, bu Yonetmeliğin yururluğe girdiği tarihten itibaren altı ay icerisinde bu Yonetmeliğe uygun hale getirir. Bu Yonetmelik hukumlerine gore kuralları yeniden oluşturulması ve disiplin amirlerinin yonetmeliklerle yeniden belirlenmesine kadar, mevcut kurullar ve disiplin amirlerinin gorev ve yetkileri devam eder.
Yururluk
MADDE 44- (1) Bu Yonetmelik yayımı tarihinde yururluğe girer.
Yurutme
MADDE 45- (1) Bu Yonetmelik hukumlerini Cumhurbaşkanı yurutur.