
7326 sayılı Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılması ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun Resmi Gazetede yayımlandı BAZI ALACAKLARIN YENİDEN YAPILANDIRILMASI İLE BAZI
KANUNLARDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA İLİŞKİN KANUN
Kanun No. 7326
Kabul Tarihi: 3/6/2021
Kapsam ve tanımlar
MADDE 1 - (1) Bu Kanun hukumleri;
a) 4/1/1961 tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul Kanunu kapsamına giren;
1) 30/4/2021 tarihinden (bu tarih dahil) onceki donemlere, beyana dayanan vergilerde bu tarihe kadar verilmesi gereken beyannamelere ilişkin vergi ve bunlara bağlı vergi cezaları, gecikme faizleri, gecikme zamları,
2) 2021 yılına ilişkin olarak 30/4/2021 tarihinden (bu tarih dahil) once tahakkuk eden vergi ve bunlara bağlı vergi cezaları, gecikme faizleri, gecikme zamları (2021 yılı icin tahakkuk eden motorlu taşıtlar vergisi ikinci taksiti haric),
3) 30/4/2021 tarihinden (bu tarih dahil) once yapılan tespitlere ilişkin olarak vergi aslına bağlı olmayan vergi cezaları,
b) 30/4/2021 tarihinden (bu tarih dahil) once verilen idari para cezaları (24/4/1930 tarihli ve 1593 sayılı Umumi Hıfzıssıhha Kanunu ile 7/11/1996 tarihli ve 4207 sayılı Tutun Urunlerinin Zararlarının Onlenmesi ve Kontrolu Hakkında Kanuna gore verilen idari para cezaları ile 10/12/2003 tarihli ve 5018 sayılı Kamu Mali Yonetimi ve Kontrol Kanununa ekli (III) sayılı cetvelde yer alan duzenleyici ve denetleyici kurumlarca verilen idari para cezaları haric),
c) Yukarıdaki bentler dışında kalan ve Hazine ve Maliye Bakanlığına bağlı tahsil dairelerince 21/7/1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulu Hakkında Kanun kapsamında tahsil dairesine takip icin intikal etmiş olan asli ve fer'i amme alacakları (adli para cezaları haric),
c) İşletmede mevcut olduğu halde kayıtlarda yer almayan ya da kayıtlarda yer aldığı halde işletmede bulunmayan emtia, makine, techizat, demirbaşlar ile kasa mevcudu ve ortaklardan alacakların beyanı,
d) 30/4/2021 tarihinden (bu tarih dahil) once 27/10/1999 tarihli ve 4458 sayılı Gumruk Kanunu ve ilgili diğer kanunlar kapsamında gumruk yukumluluğu doğan ve Ticaret Bakanlığına bağlı tahsil daireleri tarafından 6183 sayılı Kanun hukumlerine gore takip edilen gumruk vergileri, idari para cezaları, faizler, gecikme faizleri, gecikme zammı alacakları,
e) Sosyal Guvenlik Kurumuna bağlı tahsil daireleri tarafından 6183 sayılı Kanun kapsamında takip edilen ve bu Kanunun yayım tarihine veya bu Kanunun ilgili hukumlerinde belirtilen surelerin sonuna kadar tahakkuk ettiği halde odenmemiş olan;
1) 31/5/2006 tarihli ve 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununun 4 uncu maddesinin birinci fıkrasının (a), (b) ve (c) bentleri kapsamındaki sigortalılık statulerinden kaynaklanan, 2021 yılı Nisan ayı ve onceki aylara ilişkin sigorta primi, emeklilik keseneği ve kurum karşılığı, işsizlik sigortası primi, sosyal guvenlik destek primi ile bunlara bağlı gecikme cezası ve gecikme zammı alacakları,
2) 2021 yılı Nisan ayı ve onceki aylara ilişkin isteğe bağlı sigorta primleri ve topluluk sigortası primi ile bunlara bağlı gecikme cezası ve gecikme zammı alacakları,
3) 30/4/2021 tarihine kadar (bu tarih dahil) bitirilmiş olan ozel nitelikteki inşaatlar ile ihale konusu işlere ilişkin yapılan on değerlendirme, araştırma veya tespit sonucunda bulunan eksik işcilik tutarı uzerinden hesaplanan sigorta primi ile bunlara bağlı gecikme cezası ve gecikme zammı alacakları,
4) 30/4/2021 tarihine kadar (bu tarih dahil) işlenen fiillere ilişkin olup ilgili kanunları uyarınca uygulanan idari para cezaları ile bunlara bağlı gecikme cezası ve gecikme zammı alacakları,
5) İlgili kanunları gereğince takip edilen 2021 yılı Nisan ayı ve onceki aylara ilişkin damga vergisi, ozel işlem vergisi ve eğitime katkı payı ile bunlara bağlı gecikme zammı alacakları,
f) İl ozel idarelerinin 6183 sayılı Kanun kapsamında takip edilen ve vadesi 30/4/2021 tarihinden (bu tarih dahil) once olduğu halde bu Kanunun yayımı tarihi itibarıyla odenmemiş bulunan asli ve fer'i amme alacakları,
g) Belediyelerin;
1) 213 sayılı Kanun kapsamına giren ve 30/4/2021 tarihinden (bu tarih dahil) onceki donemlere, beyana dayanan vergilerde bu tarihe kadar verilmesi gereken beyannamelere ilişkin vergi ve bunlara bağlı vergi cezaları, gecikme faizleri, gecikme zamları, 2021 yılına ilişkin olarak 30/4/2021 tarihinden (bu tarih dahil) once tahakkuk eden vergi (2021 yılına ilişkin tahakkuk eden emlak vergisi ile iş yeri ve diğer şekillerde kullanılan binalara ait cevre temizlik vergisi haric) ve bunlara bağlı vergi cezaları, gecikme faizleri, gecikme zamları, bunların dışında kalan ve 6183 sayılı Kanun kapsamında takip edilen ve bu Kanunun yayımı tarihi itibarıyla odenmemiş bulunan asli ve fer'i amme alacakları,
2) 26/5/1981 tarihli ve 2464 sayılı Belediye Gelirleri Kanununun 97 ve mukerrer 97 nci maddelerine gore tahsili gereken ve vadesi 30/4/2021 tarihinden (bu tarih dahil) once olduğu halde bu Kanunun yayımı tarihi itibarıyla odenmemiş bulunan ucret ve pay alacakları ile bunlara bağlı fer'i alacakları,
3) 3/7/2005 tarihli ve 5393 sayılı Belediye Kanunu kapsamındaki belediyelerin vadesi 30/4/2021 tarihinden (bu tarih dahil) once olduğu halde bu Kanunun yayımı tarihi itibarıyla odenmemiş bulunan su, atık su ve katı atık ucreti alacakları ile bunlara bağlı fer'i (sozleşmelerde duzenlenen her turlu ceza ve zamlar dahil) alacakları,
4) Buyukşehir belediyelerinin, 9/8/1983 tarihli ve 2872 sayılı Cevre Kanununun 11 inci maddesine gore vadesi 30/4/2021 tarihinden (bu tarih dahil) once olduğu halde bu Kanunun yayımı tarihi itibarıyla odenmemiş bulunan katı atık ucreti alacakları ile bunlara bağlı fer'i (sozleşmelerde duzenlenen her turlu ceza ve zamlar dahil) alacakları,
ğ) 20/11/1981 tarihli ve 2560 sayılı İstanbul Su ve Kanalizasyon İdaresi Genel Mudurluğu Kuruluş ve Gorevleri Hakkında Kanun kapsamındaki buyukşehir belediyeleri su ve kanalizasyon idarelerinin, vadesi 30/4/2021 tarihinden (bu tarih dahil) once olduğu halde bu Kanunun yayımı tarihi itibarıyla odenmemiş bulunan su ve atık su bedeli alacakları ile bu alacaklara bağlı faiz, gecikme faizi ve gecikme zammı gibi fer'i (sozleşmelerde duzenlenen her turlu ceza ve zamlar dahil) alacakları,
h) Yatırım İzleme ve Koordinasyon Başkanlıklarının (YİKOB) vadesi 30/4/2021 tarihinden (bu tarih dahil) once olduğu halde bu Kanunun yayımı tarihi itibarıyla odenmemiş bulunan ve 6183 sayılı Kanun kapsamında takip edilen asli ve fer'i amme alacakları,
hakkında uygulanır.
(2) Bu Kanunun uygulanmasında;
a) Vergi: 213 sayılı Kanun kapsamına giren vergi, resim ve harcları,
b) Gumruk vergileri: İlgili mevzuat uyarınca eşyanın ithali veya ihracında uygulanan ve Ticaret Bakanlığına bağlı tahsil daireleri tarafından takip ve tahsil edilen gumruk vergisi, diğer vergiler, eş etkili vergiler ve mali yuklerin tumunu,
c) Beyanname: Vergi tarhına esas olan beyanname ve bildirimleri,
c) Yİ-UFE aylık değişim oranları: Turkiye İstatistik Kurumunun her ay icin belirlediği 31/12/2004 tarihine kadar toptan eşya fiyatları endeksi (TEFE) aylık değişim oranlarını, 1/1/2005 tarihinden itibaren uretici fiyatları endeksi (UFE) aylık değişim oranlarını, 1/1/2014 tarihinden itibaren yurt ici uretici fiyat endeksi (Yİ-UFE) aylık değişim oranlarını, 1/11/2016 tarihinden itibaren aylık %0,35 oranını (bu Kanunun yayımlandığı ay dahil),
ifade eder.
(3) Bu Kanun, bazı alacakların yapılandırılmasına ilişkin hukumler ile bazı kanunlarda değişiklik yapılmasına ve yeni hukumler ihdasına ilişkin hukumleri kapsar.
Kesinleşmiş alacaklar
MADDE 2 - (1) Hazine ve Maliye Bakanlığına, il ozel idarelerine ve belediyelere bağlı tahsil daireleri tarafından takip edilen alacaklardan bu Kanunun yayımı tarihi itibarıyla (bu tarih dahil);
a) Vadesi geldiği halde odenmemiş ya da odeme suresi henuz gecmemiş bulunan vergilerin odenmemiş kısmının tamamı ile bunlara bağlı gecikme faizi ve gecikme zammı gibi fer'i amme alacakları yerine bu Kanunun yayımı tarihine kadar Yİ-UFE aylık değişim oranları esas alınarak hesaplanacak tutarın; odenmemiş alacağın sadece fer'i alacaktan ibaret olması halinde fer'i alacak yerine Yİ-UFE aylık değişim oranları esas alınarak hesaplanacak tutarın, bu Kanunda belirtilen sure ve şekilde tamamen odenmesi şartıyla vergilere bağlı gecikme faizi ve gecikme zammı gibi fer'i amme alacakları ile aslı bu Kanunun yayımı tarihinden once odenmiş olanlar dahil olmak uzere asla bağlı olarak kesilen vergi cezaları ve bu cezalara bağlı gecikme zamlarının tamamının,
b) Vadesi geldiği halde odenmemiş ya da odeme suresi henuz gecmemiş bulunan ve bir vergi aslına bağlı olmaksızın kesilmiş vergi cezaları ile iştirak nedeniyle kesilmiş vergi cezalarının %50'si ve bu tutara gecikme zammı yerine bu Kanunun yayımı tarihine kadar Yİ-UFE aylık değişim oranları esas alınarak hesaplanacak tutarın; odenmemiş alacağın sadece gecikme zammından ibaret olması halinde gecikme zammı yerine Yİ-UFE aylık değişim oranları esas alınarak hesaplanacak tutarın, bu Kanunda belirtilen sure ve şekilde tamamen odenmesi şartıyla cezaların kalan %50'sinin ve bu cezalara bağlı gecikme zamlarının tamamının,
c) Vadesi geldiği halde odenmemiş ya da odeme suresi henuz gecmemiş bulunan ve bu Kanunun 1 inci maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi kapsamında olan idari para cezalarının tamamı ile bunlara bağlı faiz, gecikme faizi, gecikme zammı gibi fer'i amme alacakları yerine bu Kanunun yayımı tarihine kadar Yİ-UFE aylık değişim oranları esas alınarak hesaplanacak tutarın; odenmemiş alacağın sadece fer'i alacaktan ibaret olması halinde fer'i alacak yerine Yİ-UFE aylık değişim oranları esas alınarak hesaplanacak tutarın, bu Kanunda belirtilen sure ve şekilde tamamen odenmesi şartıyla cezaya bağlı fer'ilerin tamamının,
c) Vadesi geldiği halde odenmemiş ya da odeme suresi henuz gecmemiş bulunan ve yukarıdaki bentlerin dışında kalan asli amme alacaklarının odenmemiş kısmının tamamı ile bu alacaklara bağlı faiz, cezai faiz, gecikme faizi, gecikme zammı gibi fer'i amme alacakları yerine bu Kanunun yayımı tarihine kadar Yİ-UFE aylık değişim oranları esas alınarak hesaplanacak tutarın; odenmemiş alacağın sadece fer'i alacaktan ibaret olması halinde fer'i alacak yerine Yİ-UFE aylık değişim oranları esas alınarak hesaplanacak tutarın, bu Kanunda belirtilen sure ve şekilde tamamen odenmesi şartıyla uygulanan faiz, cezai faiz, gecikme faizi, gecikme zammı gibi fer'i amme alacaklarının tamamının,
d) 20/2/2008 tarihli ve 5736 sayılı Bazı Kamu Alacaklarının Uzlaşma Usulu ile Tahsili Hakkında Kanunun 1 inci ve 2 nci maddeleri gereğince odenmesi gerektiği halde bu Kanunun yayımı tarihine kadar odenmemiş olan tutarların bu madde kapsamında odenmesi halinde 5736 sayılı Kanun gereğince hesaplanan binde iki oranındaki faiz alacaklarının tamamının,
tahsilinden vazgecilir.
(2) Ticaret Bakanlığına bağlı tahsil daireleri tarafından takip edilen alacaklardan bu Kanunun yayımı tarihi itibarıyla (bu tarih dahil);
a) Vadesi geldiği halde odenmemiş ya da odeme suresi henuz gecmemiş bulunan gumruk vergilerinin odenmemiş kısmının tamamı ile bunlara bağlı faiz, gecikme faizi, gecikme zammı gibi fer'i amme alacakları yerine bu Kanunun yayımı tarihine kadar Yİ-UFE aylık değişim oranları esas alınarak hesaplanacak tutarın; odenmemiş alacağın sadece fer'i alacaktan ibaret olması halinde fer'i alacak yerine Yİ-UFE aylık değişim oranları esas alınarak hesaplanacak tutarın, bu Kanunda belirtilen sure ve şekilde tamamen odenmesi şartıyla gumruk vergilerine bağlı faiz, gecikme faizi, gecikme zammı gibi fer'i amme alacakları ve aslı bu Kanunun yayımı tarihinden once odenmiş olanlar dahil olmak uzere asla bağlı olarak kesilen idari para cezalarının tamamının,
b) Vadesi geldiği halde odenmemiş ya da odeme suresi henuz gecmemiş bulunan ve 4458 sayılı Kanun ve ilgili diğer kanunlar kapsamında gumruk yukumluluğu nedeniyle gumruk vergileri asıllarına bağlı olmaksızın kesilmiş idari para cezaları ile 30/3/2005 tarihli ve 5326 sayılı Kabahatler Kanununun iştirak hukumleri nedeniyle kesilmiş idari para cezalarının %50'sinin, bu Kanunda belirtilen sure ve şekilde tamamen odenmesi şartıyla cezaların kalan %50'sinin,
c) Eşyanın gumruklenmiş değerine bağlı olarak kesilmiş idari para cezalarının %30'u ve varsa gumruk vergileri aslının tamamı ile bunlara bağlı faiz, gecikme faizi, gecikme zammı gibi fer'i amme alacakları yerine bu Kanunun yayımı tarihine kadar Yİ-UFE aylık değişim oranları esas alınarak hesaplanacak tutarın bu Kanunda belirtilen sure ve şekilde tamamen odenmesi şartıyla cezaların kalan %70'i ile alacak asıllarına bağlı faiz, gecikme faizi, gecikme zammı gibi fer'i amme alacaklarının tamamının,
tahsilinden vazgecilir.
(3) İhtirazi kayıtla verilen beyannameler uzerine tahakkuk etmiş olan vergiler hakkında birinci ve ikinci fıkraların (a) bentleri hukumleri uygulanır.
(4) Bu Kanun kapsamında odenecek olan motorlu taşıtlar vergisi, 13/10/1983 tarihli ve 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununa gore verilen trafik idari para cezası, mulga 11/2/1950 tarihli ve 5539 sayılı Karayolları Genel Mudurluğu Kuruluş ve Gorevleri Hakkında Kanun ile 25/6/2010 tarihli ve 6001 sayılı Karayolları Genel Mudurluğunun Hizmetleri Hakkında Kanun uyarınca tahsili gereken geciş ucreti ve idari para cezası ile bu alacaklara bağlı faiz, gecikme faizi, gecikme zammı yerine bu Kanunun yayımı tarihine kadar Yİ-UFE aylık değişim oranları esas alınarak hesaplanacak tutar ile katsayı tutarının en az %10'unun odenmiş olması ve bu Kanun hukumlerinin ihlal edilmemiş olması koşuluyla bu Kanunda belirtilen odeme suresi sonuna kadar 18/2/1963 tarihli ve 197 sayılı Motorlu Taşıtlar Vergisi Kanununun 13 uncu maddesinin (d) fıkrası hukmu uygulanmaz. Bu hukum her bir taşıt icin ayrı ayrı dikkate alınır.
(5) Tutun mamulleri, makaron, yaprak sigara kağıdı ve alkollu ickilerin ureticileri ve ithalatcılarının, 213 sayılı Kanunun mukerrer 257 nci maddesinin birinci fıkrasının (6) numaralı bendinin Hazine ve Maliye Bakanlığına verdiği yetki kapsamında kullanılma zorunluluğu getirilen ozel etiket ve işaretleri kullanmalarına izin verilebilmesi icin bu Kanun kapsamında yapılandırılan ve vadesi 1/3/2016 tarihinden sonra gelen 6/6/2002 tarihli ve 4760 sayılı Ozel Tuketim Vergisi Kanununa ekli (III) sayılı listenin (A) ve (B) cetvellerinde yer alan urunlere ilişkin ozel tuketim vergisi, vadesi 1/10/2020 tarihinden sonra gelen katma değer vergisi ve bu vergilere ait beyannameden doğan damga vergisi ile bu vergilere bağlı gecikme faizi ve gecikme zammı yerine bu Kanunun yayımı tarihine kadar Yİ-UFE aylık değişim oranları esas alınarak hesaplanacak tutarın tamamının odenmesi şarttır.
(6) Bu Kanunun kapsadığı donemlere ilişkin olup bu Kanunun yayımı tarihi itibarıyla yargı kararı ile kesinleştiği halde mukellefe odemeye yonelik tebligatın yapılmadığı alacaklar icin mukelleflerce bu Kanunda ongorulen sure ve şekilde başvuruda bulunulması koşuluyla bu alacaklar da bu madde kapsamında yapılandırılır. Bu hukum kapsamına giren alacaklar icin ayrıca tebligat yapılmaz ve alacakların vade tarihi olarak Kanunun yayımı tarihi kabul edilir. Bu kapsamda yapılandırılan tutarların bu Kanunda ongorulen sure ve şekilde odenmemesi halinde de vade tarihinde değişiklik yapılmaz.
(7) 2464 sayılı Kanunun 97 nci ve mukerrer 97 nci maddelerine gore tahsili gereken ucret ve paylar ile su, atık su ve katı atık ucreti alacaklarından vadesi 30/4/2021 tarihinden (bu tarih dahil) once olduğu halde bu Kanunun yayımı tarihi itibarıyla odenmemiş olanlar ile bunlara bağlı fer'iler (sozleşmelerde duzenlenen her turlu zamlar dahil) hakkında birinci fıkranın (c) bendi hukumlerine gore yapılacak hesaplamalar sonucu belirlenen tutarların aynı fıkra hukumleri cercevesinde odenmesi halinde bu alacaklara bağlı cezaların ve fer'ilerin (sozleşmelerde duzenlenen her turlu ceza ve zamlar dahil) tahsilinden vazgecilir.
(8) Buyukşehir belediyelerinin, 2872 sayılı Kanunun 11 inci maddesine gore vadesi 30/4/2021 tarihinden (bu tarih dahil) once olduğu halde bu Kanunun yayımı tarihi itibarıyla odenmemiş bulunan katı atık ucreti alacak asıllarının tamamı ile bunlara bağlı faiz, gecikme faizi, gecikme zammı gibi fer'iler (sozleşmelerde duzenlenen her turlu zamlar dahil) hakkında birinci fıkranın (c) bendi hukumlerine gore yapılacak hesaplamalar sonucu belirlenen tutarların aynı fıkra hukumleri cercevesinde odenmesi halinde bu alacaklara bağlı cezaların ve gecikme faizi, gecikme zammı gibi fer'ilerin (sozleşmelerde duzenlenen her turlu ceza ve zamlar dahil) tahsilinden vazgecilir.
(9) 2560 sayılı Kanun kapsamında buyukşehir belediyeleri su ve kanalizasyon idarelerinin, vadesi 30/4/2021 tarihinden (bu tarih dahil) once olduğu halde bu Kanunun yayımı tarihi itibarıyla odenmemiş bulunan; su ve atık su bedeli alacak asıllarının tamamı ile bunlara bağlı faiz, gecikme faizi, gecikme zammı gibi fer'iler (sozleşmelerde duzenlenen her turlu zamlar dahil) hakkında birinci fıkranın (c) bendi hukumlerine gore yapılacak hesaplamalar sonucu belirlenen tutarların aynı fıkra hukumleri cercevesinde odenmesi halinde bu alacaklara bağlı cezaların ve gecikme faizi, gecikme zammı gibi fer'ilerin (sozleşmelerde duzenlenen her turlu ceza ve zamlar dahil) tahsilinden vazgecilir.
(10) YİKOB'ların, vadesi 30/4/2021 tarihinden (bu tarih dahil) once olduğu halde bu Kanunun yayımı tarihi itibarıyla odenmemiş bulunan ve 6183 sayılı Kanun kapsamında takip edilen alacak asılları ile buna bağlı fer'i alacakları hakkında birinci fıkranın (c) bendi hukumlerine gore yapılacak hesaplamalar sonucu belirlenen tutarların aynı fıkra hukumleri cercevesinde odenmesi halinde bu alacaklara bağlı fer'i alacakların tahsilinden vazgecilir.
(11) Bu madde hukmunden yararlananlar, ayrıca 213 sayılı Kanunun 379 uncu maddesinin ikinci fıkrasında yer verilen indirimlerden yararlanamazlar.
(12) Bu madde hukmunden yararlanmak isteyen borcluların maddede belirtilen şartların yanı sıra dava acmamaları, acılmış davalardan vazgecmeleri ve kanun yollarına başvurmamaları şarttır.
Kesinleşmemiş veya dava safhasında bulunan alacaklar
MADDE 3 - (1) Bu Kanunun yayımı tarihi itibarıyla ilk derece yargı mercileri nezdinde dava acılmış ya da dava acma suresi henuz gecmemiş olan ikmalen, resen veya idarece yapılmış vergi tarhiyatları ile gumruk vergilerine ilişkin tahakkuklarda; vergilerin/gumruk vergilerinin %50'si ile bu tutara ilişkin faiz, gecikme faizi ve gecikme zammı yerine bu Kanunun yayımı tarihine kadar Yİ-UFE aylık değişim oranları esas alınarak hesaplanacak tutarın; bu Kanunda belirtilen sure ve şekilde tamamen odenmesi şartıyla vergilerin/gumruk vergilerinin %50'si, faiz, gecikme faizi, gecikme zammı ve asla bağlı olarak kesilen vergi cezaları/idari para cezaları ile bu cezalara bağlı gecikme zamlarının tamamının tahsilinden vazgecilir. Bu Kanunun yayımı tarihi itibarıyla gumruk vergilerine ilişkin gumruk yukumluluğu doğmuş ve idari itiraz suresi gecmemiş veya idari itiraz mercilerine intikal etmiş bulunan tahakkuklar hakkında da bu fıkra hukmu uygulanır.
(2) Bu Kanunun yayımı tarihi itibarıyla ilgisine gore istinaf veya temyiz sureleri gecmemiş ya da istinaf/itiraz veya temyiz yoluna başvurulmuş ya da karar duzeltme talep suresi gecmemiş veya karar duzeltme yoluna başvurulmuş olan ikmalen, resen veya idarece yapılmış vergi tarhiyatları ile gumruk vergilerine ilişkin tahakkuklarda, bu maddeye gore odenecek alacak asıllarının tespitinde, bu Kanunun yayımı tarihi itibarıyla tarhiyatın/tahakkukun bulunduğu en son safhadaki tutar esas alınır. Bu Kanunun yayımı tarihinden once verilmiş en son kararın;
a) Terkine ilişkin karar olması halinde, ilk tarhiyata/tahakkuka esas alınan vergilerin/gumruk vergilerinin %10'u ile bu tutara ilişkin faiz, gecikme faizi ve gecikme zammı yerine bu Kanunun yayımı tarihine kadar Yİ-UFE aylık değişim oranları esas alınarak hesaplanacak tutarın; bu Kanunda belirtilen sure ve şekilde tamamen odenmesi şartıyla vergilerin/gumruk vergilerinin kalan %90'ının, faiz, gecikme faizi, gecikme zammı ve alacak aslına bağlı olarak kesilen vergi cezaları/idari para cezaları ile bu cezalara bağlı gecikme zamlarının tamamının,
b) Tasdik veya tadilen tasdike ilişkin karar olması halinde, tasdik edilen vergilerin/gumruk vergilerinin tamamı, terkin edilen vergilerin/gumruk vergilerinin %10'u ile bu tutarlara ilişkin faiz, gecikme faizi ve gecikme zammı yerine bu Kanunun yayımı tarihine kadar Yİ-UFE aylık değişim oranları esas alınarak hesaplanacak tutarın; bu Kanunda belirtilen sure ve şekilde tamamen odenmesi şartıyla terkin edilen vergilerin/gumruk vergilerinin kalan %90'ı, faiz, gecikme faizi, gecikme zammı ve alacak aslına bağlı olarak kesilen vergi cezaları/idari para cezaları ile bu cezalara bağlı gecikme zamlarının tamamının,
tahsilinden vazgecilir. Ancak, verilen en son kararın bozma kararı olması halinde birinci fıkra hukmu, kısmen onama kısmen bozma kararı olması halinde ise onanan kısım icin bu fıkranın (b) bendi, bozulan kısım icin birinci fıkra hukmu uygulanır.
(3) Bu Kanunun yayımı tarihi itibarıyla sadece vergi cezalarına/gumruk yukumluluğuyle ilgili idari para cezalarına ilişkin dava acılmış olması halinde;
a) Asla bağlı cezaların, vergilerin/gumruk vergilerinin bu Kanunun yayımı tarihinden once odenmiş olması veya 2 nci maddeye ilişkin olarak bu Kanunda belirtilen sure ve şekilde odenmesi şartıyla tamamının ve bunlara bağlı gecikme zamlarının,
b) Asla bağlı olmaksızın kesilen vergi cezalarından/gumruk yukumluluğuyle ilgili idari para cezalarından bu maddenin birinci fıkrasında belirtilen safhada olanlarda cezanın %25'inin, ikinci fıkrasının; (a) bendinde belirtilen safhada olanlarda cezanın %10'unun, (b) bendinde belirtilen safhada bulunanlarda tasdik edilen ceza tutarının %50'sinin, terkin edilen cezanın %10'unun bu Kanunda belirtilen sure ve şekilde tamamen odenmesi şartıyla kalan cezaların,
c) Asla bağlı olmaksızın kesilen vergi cezalarına/gumruk yukumluluğuyle ilgili idari para cezalarına ilişkin verilen en son kararın bozma kararı olması halinde cezanın %25'inin, kısmen onama kısmen bozma kararı olması halinde; onanan kısmın tasdik veya tadilen tasdike ilişkin karar olması halinde tasdik edilen cezanın %50'sinin, terkin edilen cezanın %10'unun, bozulan kısmın %25'inin bu Kanunda belirtilen sure ve şekilde tamamen odenmesi şartıyla kalan cezaların,
tahsilinden vazgecilir.
c) Bu fıkranın (b) ve (c) bendi hukumleri, tarh edilen vergi ile birlikte dava konusu edilen asla bağlı olmaksızın kesilen vergi cezaları icin de uygulanır.
d) Eşyanın gumruklenmiş değerine bağlı olarak kesilmiş olan idari para cezaları ile ilgili olarak bu maddenin birinci fıkrasında belirtilen safhada olanlarda cezanın %15'inin, ikinci fıkrasının; (a) bendinde belirtilen safhada olanlarda cezanın %5'inin, (b) bendinde belirtilen safhada bulunanlarda tasdik edilen ceza tutarının %30'unun, terkin edilen cezanın %5'inin, verilen en son kararın bozma kararı olması halinde cezanın %15'inin, kısmen onama kısmen bozma kararı olması halinde; onanan kısmın tasdik veya tadilen tasdike ilişkin karar olması halinde tasdik edilen cezanın %30'unun, terkin edilen cezanın %5'inin, bozulan kısmın %15'inin, bu Kanunda belirtilen sure ve şekilde tamamen odenmesi şartıyla kalan cezaların tahsilinden vazgecilir.
(4) Bu Kanunun yayımı tarihi itibarıyla, ucuncu fıkra kapsamı dışında kalan ve bu Kanunun 1 inci maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi kapsamına giren idari para cezalarına ilişkin idari yaptırım kararlarına karşı dava acma suresi gecmemiş veya dava acılmış olması halinde, bu maddenin birinci fıkrasında belirtilen safhada olanlarda cezanın %50'si, ikinci fıkrasının; (a) bendinde belirtilen safhada olanlarda cezanın %10'u, (b) bendinde belirtilen safhada bulunanlarda tasdik edilen cezanın tamamı, terkin edilen cezanın %10'u, verilen en son kararın bozma kararı olması halinde cezanın %50'si, kısmen onama kısmen bozma kararı olması halinde; onanan kısmın tasdik veya tadilen tasdike ilişkin karar olması halinde tasdik edilen cezanın tamamı, terkin edilen cezanın %10'u, bozulan kısmın %50'si ile bu cezalara uygulanan fer'i alacaklar yerine bu Kanunun yayımı tarihine kadar Yİ-UFE aylık değişim oranları esas alınarak hesaplanacak tutarın bu Kanunda belirtilen sure ve şekilde tamamen odenmesi şartıyla kalan cezalar ile bu alacağa ilişkin fer'i alacakların tamamının tahsilinden vazgecilir.
(5) Bu Kanunun 1 inci maddesinin birinci fıkrasının (c) bendi kapsamında olan ecrimisillere ilişkin ecrimisil ihbarnamesi veya ecrimisil duzeltme ihbarnamesine karşı dava acma suresi gecmemiş veya dava acılmış olması halinde bu Kanunun yayımı tarihi itibarıyla, bu maddenin birinci fıkrasında belirtilen safhada olanlarda ecrimisilin %50'si, ikinci fıkrasının; (a) bendinde belirtilen safhada olanlarda ecrimisilin %10'u, (b) bendinde belirtilen safhada bulunanlarda tasdik edilen ecrimisilin tamamı, terkin edilen ecrimisilin %10'u, verilen en son kararın bozma kararı olması halinde ecrimisilin %50'si, kısmen onama kısmen bozma kararı olması halinde; onanan kısmın tasdik veya tadilen tasdike ilişkin karar olması halinde tasdik edilen ecrimisilin tamamı, terkin edilen ecrimisilin %10'u, bozulan kısmın %50'si ile bu ecrimisillere uygulanan fer'i alacaklar yerine bu Kanunun yayımı tarihine kadar Yİ-UFE aylık değişim oranları esas alınarak hesaplanacak tutarın bu Kanunda belirtilen sure ve şekilde tamamen odenmesi şartıyla kalan ecrimisil ile bu alacağa ilişkin fer'i alacakların tamamının tahsilinden vazgecilir.
(6) Bu Kanunun kapsadığı donemlere ilişkin olarak bu Kanunun yayımı tarihinden once pişmanlık talebi ile verilip, odeme yonunden şartların ihlal edildiği beyannameler ile kendiliğinden verilen beyannameler icin kesilen ve bu Kanunun yayımı tarihi itibarıyla dava acma suresi gecmemiş olan vergi cezaları icin ucuncu fıkra hukmu uygulanır.
(7) Bu Kanunun kapsadığı donemlere ilişkin olarak iştirak nedeniyle kesilen vergi cezalarında, cezaya muhatap olanlar bu madde hukmunden ucuncu fıkranın (b) ve (c) bentlerinde acıklandığı şekilde yararlanır. Bu takdirde, vergi cezasına uygulanan gecikme zammı yerine bu Kanunun yayımı tarihine kadar Yİ-UFE aylık değişim oranları esas alınarak hesaplanacak tutarın da bu Kanunda belirtilen sure ve şekilde tamamen odenmesi şarttır.
(8) Bu maddeye gore odenecek alacakların tespitinde esas alınacak olan en son karar, tarhiyata/tahakkuka/idari yaptırım kararına/ecrimisile ilişkin ihbarname/duzeltme ihbarnamesine yonelik verilen ve bu Kanunun yayımı tarihinden (bu tarih dahil) once taraflardan birine tebliğ edilmiş olan karardır.
(9) Bu Kanunun yayımı tarihi itibarıyla; uzlaşma hukumlerinden yararlanılmak uzere başvuruda bulunulmuş, uzlaşma gunu verilmemiş veya uzlaşma gunu gelmemiş ya da uzlaşma sağlanamamış, ancak dava acma suresi gecmemiş alacaklar da bu madde hukmunden yararlanır.
(10) Bu madde hukmunden yararlanılması icin madde kapsamına giren alacaklara karşı dava acılmaması, acılmış davalardan vazgecilmesi ve kanun yollarına başvurulmaması şarttır.
(11) Bu madde hukmunden yararlanmak icin başvuruda bulunan ancak bu Kanunda belirtilen odeme şartını yerine getirmeyen borclulardan, ilk tarhiyata/tahakkuka/idari yaptırım kararına/ecrimisile ilişkin ihbarname/duzeltme ihbarnamesine gore belirlenen alacaklar başka bir işleme gerek olmaksızın takip edilir. Şu kadar ki, bu Kanunun yayımı tarihinden once verilmiş olan en son yargı kararının, tarhiyatın/tahakkukun/idari yaptırım kararının/ecrimisile ilişkin ihbarname/duzeltme ihbarnamesinin tasdikine ilişkin olması halinde bu karar uzerine tahakkuk eden alacaklar takip edilir.
İnceleme ve tarhiyat safhasında bulunan işlemler
MADDE 4 - (1) Bu Kanunun kapsadığı donemlere ilişkin olarak, bu Kanunun yayımı tarihinden once başlanıldığı halde, tamamlanamamış olan vergi incelemeleri ile takdir, tarh ve tahakkuk işlemlerine bu Kanunun matrah ve vergi artırımına ilişkin hukumleri saklı kalmak kaydıyla devam edilir. Bu işlemlerin tamamlanmasından sonra tarh edilen vergilerin %50'si ile bu tutara gecikme faizi yerine bu Kanunun yayımı tarihine kadar Yİ-UFE aylık değişim oranları esas alınarak hesaplanacak tutar ile bu tarihten sonra ihbarnamenin tebliği uzerine belirlenen dava acma suresinin bitim tarihine kadar hesaplanacak gecikme faizinin tamamının, vergi aslına bağlı olmayan cezalarda cezanın %25'inin; ihbarnamenin tebliğ tarihinden itibaren otuz gun icerisinde yazılı başvuruda bulunularak, ilk taksit ihbarnamenin tebliğini izleyen aydan başlamak uzere ikişer aylık donemler halinde altı eşit taksitte odenmesi şartıyla vergi aslının %50'sinin, vergi aslına bağlı olmayan cezalarda cezanın %75'inin, vergilere bu Kanunun yayımı tarihine kadar uygulanan gecikme faizinin ve vergi aslına bağlı cezaların tamamının tahsilinden vazgecilir. Şu kadar ki bu Kanunun 9 uncu maddesinin birinci fıkrasının (a) bendinde belirtilen sure icinde tebliğ edilen ihbarnameler icin bu madde hukmunden yararlanmak isteyen mukelleflerin anılan bentte belirtilen sure icerisinde, başvuru suresi otuz gunden az kalmış ise otuz gun icinde başvuruda bulunmaları ve madde kapsamında odenecek tutarların ilk taksitini 9 uncu maddenin birinci fıkrasının (b) bendinde belirtilen surede, izleyen taksitleri ikişer aylık donemler halinde altı eşit taksitte odemeleri şartıyla maddeden yararlanılır.
(2) Bu Kanunun kapsadığı donemlere ilişkin olarak iştirak nedeniyle kesilecek vergi ziyaı cezalarında, cezaya muhatap olanların, cezanın %25'ini birinci fıkrada belirtilen sure ve şekilde odemeleri halinde cezanın kalan %75'inin tahsilinden vazgecilir.
(3) Bu Kanunun kapsadığı donemlere ilişkin olarak bu Kanunun yayımı tarihinden once pişmanlık talebi ile verilip odeme yonunden şartların ihlal edildiği beyannameler ile kendiliğinden verilen beyannameler icin kesilen ve bu Kanunun yayımı tarihi itibarıyla tebliğ edilmemiş olan vergi cezaları hakkında bu madde hukumleri uygulanır. Şu kadar ki asla bağlı vergi cezalarının bu madde kapsamında tahsilinden vazgecilebilmesi icin verginin bu Kanunun yayımı tarihinden once odenmiş olması veya bu Kanunun 2 nci maddesine gore odenmesi şarttır.
(4) Bu Kanunun kapsadığı donemlere ilişkin olarak bu Kanunun yayımı tarihinden once tamamlandığı halde, bu tarihte ya da bu tarihten sonra vergi dairesi kayıtlarına intikal eden takdir komisyonu kararları ve vergi inceleme raporları uzerine gerekli tarh ve tebliğ işlemleri yapılır. Yapılan tarhiyat uzerine bu maddenin birinci ve ikinci fıkralarında belirtilen şekilde belirlenen tutarın, birinci fıkrada belirtilen sure ve şekilde tamamen odenmesi şartıyla bu Kanun hukumlerinden yararlanılır.
(5) Bu Kanunun yayımı tarihi itibarıyla, 213 sayılı Kanunun tarhiyat oncesi uzlaşma hukumlerine gore uzlaşma talebinde bulunulmuş, ancak uzlaşma gunu gelmemiş ya da uzlaşma sağlanamamış olmakla birlikte vergi ve ceza ihbarnameleri mukellefe tebliğ edilmemiş alacaklar icin de bu madde hukmu uygulanır.
(6) Bu Kanunun 3 uncu maddesi ile bu madde hukmunden yararlananlar, ayrıca 213 sayılı Kanunun uzlaşma, tarhiyat oncesi uzlaşma, vergi cezalarında indirim, 4458 sayılı Kanunun uzlaşma, 5326 sayılı Kanunun peşin odeme indirimi ile 8/9/1983 tarihli ve 2886 sayılı Devlet İhale Kanununun 75 inci maddesindeki indirim hukumlerinden yararlanamazlar.
(7) Bu madde uygulamasında incelemeye başlama tarihi, 213 sayılı Kanunun 140 ıncı maddesine gore tayin olunur.
(8) a) Bu Kanunun kapsadığı donemlere ilişkin olarak, bu Kanunun yayımı tarihinden once başlanıldığı halde, tamamlanamamış olan 4458 sayılı Kanun kapsamında yapılan gumruk incelemeleri ile ek tahakkuk işlemlerine devam edilir. Bu işlemlerin tamamlanmasından sonra tahakkuk eden vergilerin %50'si ile bu tutara gecikme faizi yerine bu Kanunun yayımı tarihine kadar Yİ-UFE aylık değişim oranları esas alınarak hesaplanacak tutar ile bu tarihten sonra kararın tebliği uzerine belirlenen dava acma suresinin bitim tarihine kadar hesaplanacak gecikme faizinin tamamının, vergi aslına bağlı olmayan cezalarda cezanın %25'inin, eşyanın gumruklenmiş değerine bağlı olarak kesilmiş cezalarda cezanın %15'inin ve varsa gumruk vergileri aslının %50'si ile bu tutara gecikme faizi yerine bu Kanunun yayımlandığı tarihe kadar Yİ-UFE aylık değişim oranları esas alınarak hesaplanacak tutar ile bu tarihten sonra kararın tebliği uzerine belirlenen dava acma suresinin bitim tarihine kadar hesaplanacak gecikme faizinin tamamının; kararın tebliğ tarihinden itibaren otuz gun icerisinde yazılı başvuruda bulunularak, ilk taksitin tebliği izleyen aydan başlamak uzere ikişer aylık donemler halinde altı eşit taksitte odenmesi şartıyla vergi aslının %50'sinin, vergi aslına bağlı olmayan cezalarda cezanın %75'inin, eşyanın gumruklenmiş değerine bağlı olarak kesilmiş cezalarının %85'inin, gumruk vergilerine bu Kanunun yayımı tarihine kadar uygulanan gecikme faizinin ve vergi aslına bağlı cezaların tamamının tahsilinden vazgecilir. Şu kadar ki bu Kanunun 9 uncu maddesinin birinci fıkrasının (a) bendinde belirtilen sure icinde tebliğ edilen kararlar icin bu maddenin birinci fıkrasının ucuncu cumlesi uygulanır.
b) Bu Kanunun kapsadığı donemlere ilişkin olarak bu Kanunun yayımı tarihinden once tamamlandığı halde, bu tarihte ya da bu tarihten sonra gumruk idaresine intikal eden mufettiş raporları uzerine gerekli ek tahakkuk ve tebliğ işlemleri yapılır. Yapılan tahakkuk uzerine bu fıkranın (a) bendinde belirtilen şekilde belirlenen tutarın, aynı bentte belirtilen sure ve şekilde tamamen odenmesi şartıyla bu Kanun hukumlerinden yararlanılır.
(9) Bu madde hukumlerinden yararlanılabilmesi icin madde kapsamında odeme başvurusunda bulunulan alacağa ilişkin dava acılmaması şarttır.
(10) Bu Kanunun kapsadığı donemlere ilişkin olarak;
a) 213 sayılı Kanunun;
1) 371 inci maddesine gore beyan edilen matrahlar uzerinden tarh ve tahakkuk ettirilen vergilerin tamamı ile hesaplanacak pişmanlık zammı yerine bu Kanunun yayımı tarihine kadar Yİ-UFE aylık değişim oranları esas alınarak hesaplanacak tutarın; bu Kanunda belirtilen sure ve şekilde tamamen odenmesi şartıyla pişmanlık zammı ve vergi cezalarının tamamının,
2) 30 uncu maddesinin dorduncu fıkrasına gore kendiliğinden verilen beyannameler uzerinden tarh ve tahakkuk ettirilen vergilerin tamamı ile hesaplanacak gecikme faizi yerine bu Kanunun yayımı tarihine kadar Yİ-UFE aylık değişim oranları esas alınarak hesaplanacak tutarın; bu Kanunda belirtilen sure ve şekilde tamamen odenmesi şartıyla gecikme faizi ve vergi cezalarının tamamının,
b) 30/4/2021 tarihinden (bu tarih dahil) once verilmesi gerektiği halde bu Kanunun yayımı tarihi itibarıyla emlak vergisi bildiriminde bulunmayan veya bildirimde bulunduğu halde vergisi eksik tahakkuk eden mukelleflerce bildirimde bulunulması ve tahakkuk eden vergi ve taşınmaz kultur varlıklarının korunmasına katkı payının tamamı ile bunlara bağlı gecikme faizi ve gecikme zammı yerine bu Kanunun yayımı tarihine kadar Yİ-UFE aylık değişim oranları esas alınarak hesaplanacak tutarın; bu Kanunda belirtilen sure ve şekilde tamamen odenmesi şartıyla bu alacaklara bağlı gecikme faizi, gecikme zammı ve vergi cezalarının tamamının,
c) 4458 sayılı Kanuna ve ilgili diğer kanunlara gore tahakkuku ve tahsili gerektiği halde yukumlu tarafından beyan edilmeyen aykırılıkların gumruk idaresinin tespitinden once kendiliğinden bildirilmesi durumunda, gumruk vergilerinin tamamı ile hesaplanacak faiz yerine bu Kanunun yayımı tarihine kadar Yİ-UFE aylık değişim oranları esas alınarak hesaplanacak tutarın; bu Kanunda belirtilen sure ve şekilde tamamen odenmesi şartıyla faizlerin ve idari para cezalarının tamamının,
tahsilinden vazgecilir.
(11) 31/12/1960 tarihli ve 193 sayılı Gelir Vergisi Kanununun 64 uncu maddesinde sayılan diğer ucret mukelleflerinin, 31/8/2021 tarihine kadar (bu tarih dahil) vergi dairelerine başvurarak 2021 takvim yılına ilişkin gelir vergilerini tarh ettirmeleri ve karnelerine işletmeleri kaydıyla onceki donemlere ilişkin olarak herhangi bir vergi ve ceza aranmaz. Bu mukelleflerden daha once mukellefiyet kaydını yaptırmamış olanların işe başlama tarihi olarak bu Kanuna gore yaptıkları muracaat tarihi esas alınır.
Matrah ve vergi artırımı
MADDE 5 - (1) Mukellefler, bu fıkrada belirtilen şartlar dahilinde gelir ve kurumlar vergisi matrahlarını artırarak bu maddede belirtilen sure ve şekilde odemeleri halinde, kendileri hakkında artırımda bulunulan yıllar icin yıllık gelir ve kurumlar vergisi incelemesi ve bu yıllara ilişkin olarak bu vergi turleri icin daha sonra başka bir tarhiyat yapılmaz.
a) Gelir ve kurumlar vergisi mukellefleri vermiş oldukları yıllık beyannamelerinde (ihtirazi kayıtla verilenler dahil) vergiye esas alınan matrahlarını, 31/8/2021 tarihine kadar (bu tarih dahil), 2016 takvim yılı icin %35, 2017 takvim yılı icin %30, 2018 takvim yılı icin %25, 2019 takvim yılı icin %20, 2020 takvim yılı icin %15 oranından az olmamak uzere artırırlar.
b) Gelir vergisi mukelleflerinin, artırımda bulunmak istedikleri yıl ile ilgili olarak vermiş oldukları gelir vergisi beyannamelerinde, zarar beyan edilmiş olması veya indirim ve istisnalar nedeniyle matrah oluşmaması ya da hic beyanname verilmemiş (ilgili yıllarda faaliyette bulunmuş veya gelir elde etmiş olup da bu faaliyetlerini ve gelirlerini vergi dairesinin bilgisi dışında bırakanlar dahil) olması halinde, vergilendirmeye esas alınacak matrah ile bu fıkranın (a) bendine gore artırdıkları matrahlar, işletme hesabı esasına gore defter tutan mukellefler icin 2016 takvim yılı icin 31.900 Turk lirasından, 2017 takvim yılı icin 33.200 Turk lirasından, 2018 takvim yılı icin 35.250 Turk lirasından, 2019 takvim yılı icin 37.500 Turk lirasından, 2020 takvim yılı icin 42.500 Turk lirasından; bilanco esasına gore defter tutan mukellefler ile serbest meslek erbabı icin 2016 takvim yılı icin 47.000 Turk lirasından, 2017 takvim yılı icin 49.800 Turk lirasından, 2018 takvim yılı icin 52.900 Turk lirasından, 2019 takvim yılı icin 56.200 Turk lirasından, 2020 takvim yılı icin 63.700 Turk lirasından az olamaz. Geliri sadece basit usulde tespit edilen ticari kazanctan oluşan mukellefler icin vergilendirmeye esas alınacak asgari matrah, bilanco esasına gore defter tutan mukellefler icin belirlenmiş tutarların ilgili yıllar itibarıyla 1/10'undan, geliri sadece gayrimenkul sermaye iradından oluşanlar icin 1/5'inden, geliri bunlar dışında kalan diğer gelir vergisi mukellefleri icin ise işletme hesabı esasına gore defter tutan mukellefler icin belirlenmiş tutardan az olamaz. Bu bendin uygulanmasında ilgili yıllar itibarıyla gayrimenkul sermaye iratları icin belirlenen istisna tutarları dikkate alınmaz. Birden fazla gelir unsuru elde eden mukelleflerce, vergi incelemesi ve tarhiyata muhatap olunmaması icin, bu fıkrada belirtilen ilgili gelir unsuru itibarıyla matrah artırımı yapılması şarttır.
c) Kurumlar vergisi mukelleflerinin artırımda bulunmak istedikleri yıl ile ilgili olarak vermiş oldukları beyannamelerinde, zarar beyan edilmiş olması veya indirim ve istisnalar nedeniyle matrah oluşmaması ya da hic beyanname verilmemiş (ilgili yıllarda faaliyette bulunmuş veya kazanc elde etmiş olup da bu faaliyetlerini ve kazanclarını vergi dairesinin bilgisi dışında bırakanlar dahil) olması halinde, vergilendirmeye esas alınacak matrahlar ile bu fıkranın (a) bendine gore artırdıkları matrahlar, 2016 takvim yılı icin 94.000 Turk lirasından, 2017 takvim yılı icin 99.600 Turk lirasından, 2018 takvim yılı icin 105.800 Turk lirasından, 2019 takvim yılı icin 112.400 Turk lirasından, 2020 takvim yılı icin 127.500 Turk lirasından az olamaz.
c) Bu fıkra hukmune gore artırılan matrahlar, %20 oranında vergilendirilir ve uzerinden ayrıca herhangi bir vergi alınmaz. Ancak, gelir ve kurumlar vergisi mukelleflerinin, artırımda bulunmak istedikleri yıla ait yıllık beyannamelerini kanuni surelerinde vermiş, bu vergi turlerinden tahakkuk eden vergilerini suresinde odemiş ve bu vergi turleri icin bu Kanunun 2 nci ve 3 uncu madde hukumlerinden yararlanmamış olmaları şartıyla bu fıkra hukmune gore artırılan matrahları %15 oranında vergilendirilir. İstisna, indirim ve mahsuplar nedeniyle bu beyannameler uzerinden odenmesi gereken verginin bulunmaması halinde de bu hukum uygulanır.
d) Kurumlar vergisi mukelleflerinin, 193 sayılı Kanunun gecici 61 inci maddesine gore vergi tevkifatına tabi tutulmuş olan kazanc ve iratlarının bulunması halinde, bu fıkrada belirtilen vergi incelemesine ve tarhiyata muhatap olmamaları icin bu kazanc ve iratlar uzerinden tevkif edilen vergilerin, ait olduğu yıla ilişkin olarak bu fıkranın (a) bendinde belirtilen şekilde artırılması şarttır.
e) Kurumlar vergisi mukelleflerinin, 193 sayılı Kanunun gecici 61 inci maddesinde yer alan vergi tevkifatına tabi kazanc ve iratları muhtasar beyanname ile beyan etmemiş olmaları halinde, bu yıllara ilişkin olarak bu fıkrada belirtilen vergi incelemesine ve tarhiyata muhatap olmamaları icin bu kazanc ve iratlara ait tevkifat matrahlarını, 31/8/2021 tarihine kadar (bu tarih dahil), bu fıkranın (c) bendinde belirtilen asgari matrahın %50'sinden az olmamak kaydıyla beyan etmeleri şarttır. Bu bent hukmune gore artırılan matrahlar uzerinden %15 oranında vergi hesaplanır.
f) Bu fıkranın (d) ve (e) bentlerinde yer alan hukumlerden yararlanarak artırımda veya beyanda bulunan mukelleflerin, bu yıllara ilişkin olarak bu fıkrada belirtilen vergi incelemesi ve tarhiyata muhatap olmamaları icin ilgili yıllarda vergiye esas alınan kurumlar vergisi matrahlarını da bu fıkranın (c) bendinde belirtilen tutarlardan az olmamak uzere (a) bendinde belirtilen şekilde artırmaları şarttır.
g) Gelir ve kurumlar vergisi mukelleflerinin bu fıkra hukmunden yararlanarak beyan ettikleri matrahları artırmaları halinde, daha once tevkif yoluyla odemiş oldukları vergiler, artırılan matrahlar uzerinden hesaplanan vergilerden mahsup edilmez.
ğ) Gelir ve kurumlar vergisi mukelleflerinin matrah artırımında bulundukları yıllara ait zararların %50'si, 2021 ve izleyen yıllar karlarından mahsup edilmez.
h) İstisna ve indirimler nedeniyle gelecek yıllarda matrahtan indirim konusu yapılabilecek tutarlar ile gecmiş yıl zararları bu fıkra hukmune gore artırılan matrahlardan indirilemez.
ı) Matrah artırımında bulunan mukelleflerin yıllık gelir ve kurumlar vergisine mahsuben daha once odemiş oldukları vergilerin iadesi ile ilgili taleplerine ilişkin inceleme ve tarhiyat hakkı saklıdır.
i) İşe başlama ve işi bırakma gibi nedenlerle kıst donemde faaliyette bulunmuş mukellefler hakkında ilgili yıllar icin belirlenen asgari matrahlar, faaliyette bulunulan ay sayısı (ay kesirleri tam ay olarak) dikkate alınarak hesaplanır.
j) Bu fıkranın (a) bendi kapsamında matrah artırımında bulunulan vergilendirme donemlerine ilişkin olarak bu Kanunun yayımı tarihinden once yapılıp kesinleşen tarhiyatlar, ilgili donem beyanı ile birlikte dikkate alınır.
(2) Mukellefler, bu fıkrada belirtilen şartlar dahilinde gelir (stopaj) veya kurumlar (stopaj) vergisini artırarak bu maddede belirtilen sure ve şekilde odemeleri halinde, kendileri nezdinde soz konusu vergiyi odemeyi kabul ettikleri yıllara ait vergilendirme donemleri ile ilgili olarak artırıma konu odemeler nedeniyle gelir (stopaj) veya kurumlar (stopaj) vergisi incelemesi ve tarhiyatı yapılmaz.
a) 193 sayılı Kanunun 94 uncu maddesinin birinci fıkrasının (1) numaralı bendi uyarınca hizmet erbabına odenen ucretlerden vergi tevkifatı yapmaya mecbur olanlar, her bir vergilendirme donemine ilişkin olarak verdikleri (ihtirazi kayıtla verilenler dahil) muhtasar beyannamelerinde yer alan ucret odemelerine ilişkin gayrisafi tutarların yıllık toplamı uzerinden 2016 yılı icin %6, 2017 yılı icin %5, 2018 yılı icin %4, 2019 yılı icin %3 ve 2020 yılı icin %2 oranından az olmamak uzere hesaplanacak gelir vergisini, 31/8/2021 tarihine kadar (bu tarih dahil) artırırlar.
b) Bu fıkranın (a) bendi kapsamında vergi artırımında bulunulan yıl icinde yer alan vergilendirme donemlerine ilişkin olarak;
1) Verilmesi gereken muhtasar beyannamelerden, en az bir doneme ilişkin beyanname verilmiş olması halinde, beyan edilmiş ucret odemelerine ilişkin gayrisafi tutar ortalaması alınmak suretiyle bir yıla iblağ edilerek, artırıma esas olmak uzere yıllık ucretler uzerinden gelir (stopaj) vergisi matrahı bulunur ve bu tutar uzerinden bu fıkranın (a) bendinde belirtilen oranlarda gelir vergisi hesaplanır.
2) Hic beyanname verilmemiş olması halinde, her ay icin hesaplanacak asgari gelir (stopaj) vergisine esas olmak uzere en az;
(aa) Bu Kanunun yayımı tarihinden once ilgili yılda verilmiş olan aylık prim ve hizmet belgelerinde bildirilen ortalama işci sayısı kadar işci,
(bb) İlgili yılda aylık prim ve hizmet belgelerinin hic verilmemiş olması halinde, bu Kanunun yayımı tarihine kadar verilmiş olmak şartıyla izleyen vergilendirme donemlerinde verilen ilk aylık prim ve hizmet belgesindeki işci sayısı kadar işci,
(cc) Bu Kanunun yayımı tarihine kadar aylık prim ve hizmet belgesinin hic verilmemiş olması halinde en az iki işci,
calıştırıldığı kabul edilmek ve ilgili yılın son vergilendirme doneminde gecerli olan asgari ucretin brut tutarı esas alınarak hesaplanan gelir (stopaj) vergisi matrahı uzerinden bu fıkranın (a) bendinde belirtilen oranlarda gelir vergisini odemek suretiyle bu fıkradan yararlanılır.
c) 193 sayılı Kanunun 94 uncu maddesinin birinci fıkrasının (2), (3), (5), (11) ve (13) numaralı bentleri ile 13/6/2006 tarihli ve 5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanununun 15 inci maddesinin birinci fıkrasının (a) ve (b) bentleri ve 30 uncu maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi uyarınca vergi tevkifatı yapmaya mecbur olanların, ilgili yıl icinde verdikleri (ihtirazi kayıtla verilenler dahil) muhtasar beyannamelerinde (ilgili yıl icinde verilen muhtasar beyannamelerde beyan edilen tutarlar bir yıla iblağ edilmeksizin) yer alan soz konusu odemelerine ilişkin gayrisafi tutarların yıllık toplamı uzerinden;
1) 193 sayılı Kanunun 94 uncu maddesinin birinci fıkrasının (2) ve (5) numaralı bentleri ile 5520 sayılı Kanunun 15 inci maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinde yer alan odemeler icin ayrı ayrı olmak uzere 2016 yılı icin %6, 2017 yılı icin %5, 2018 yılı icin %4, 2019 yılı icin %3 ve 2020 yılı icin %2 oranından az olmamak uzere hesaplanacak vergiyi,
2) 193 sayılı Kanunun 94 uncu maddesinin birinci fıkrasının (3) numaralı bendi ile 5520 sayılı Kanunun 15 inci maddesinin birinci fıkrasının (a) ve 30 uncu maddesinin birinci fıkrasının (a) bentlerinde yer alan odemeler icin ayrı ayrı olmak uzere 2016 ila 2020 yılları icin her bir yıl itibarıyla %1, 193 sayılı Kanunun 94 uncu maddesinin birinci fıkrasının (11) ve (13) numaralı bentlerinde yer alan odemeler icin ayrı ayrı olmak uzere ilgili yıllarda gecerli olan tevkifat oranının %25'i oranında hesaplanan vergiyi,
31/8/2021 tarihine kadar (bu tarih dahil) artırırlar.
c) Bu fıkranın (c) bendi kapsamında matrah veya vergi artırımında bulunulan yıl icinde hic muhtasar beyanname verilmemiş olması veya muhtasar beyanname verilmekle birlikte artırılması istenen odeme turunun beyannamede bulunmaması halinde;
1) 193 sayılı Kanunun 94 uncu maddesinin birinci fıkrasının (2) numaralı bendinde yer alan odemeler nedeniyle ilgili yıllar icin bilanco esasına gore defter tutan gelir vergisi mukellefleri icin belirlenmiş asgari gelir vergisi matrah tutarının %50'si esas alınarak belirlenen gelir (stopaj) vergisi matrahı uzerinden %15 oranında hesaplanan vergiyi,
2) 193 sayılı Kanunun 94 uncu maddesinin birinci fıkrasının (5) numaralı bendi ile 5520 sayılı Kanunun 15 inci maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinde yer alan odemeler nedeniyle ilgili yıllar icin beyana tabi geliri sadece gayrimenkul sermaye iradından oluşan gelir vergisi mukellefleri icin belirlenen asgari gelir vergisi matrah tutarı esas alınarak belirlenen gelir (stopaj) veya kurumlar (stopaj) vergisi matrahı uzerinden %15 oranında hesaplanan vergiyi,
3) 193 sayılı Kanunun 94 uncu maddesinin birinci fıkrasının (3) numaralı bendi ile 5520 sayılı Kanunun 15 inci maddesinin birinci fıkrasının (a) ve 30 uncu maddesinin birinci fıkrasının (a) bentlerinde yer alan odemeler nedeniyle ilgili yıllar icin bilanco esasına gore defter tutan mukellefler icin belirlenmiş asgari gelir vergisi matrah tutarı esas alınarak belirlenen gelir (stopaj) veya kurumlar (stopaj) vergisi matrahı uzerinden %3, 193 sayılı Kanunun 94 uncu maddesinin birinci fıkrasının (11) numaralı bendinde yer alan odemeler icin %2, (13) numaralı bendinde yer alan odemeler icin de %5 oranında hesaplanan vergiyi,
odemek suretiyle, bu maddeden yararlanılır.
d) Bu fıkra uyarınca artırımda bulunulması durumunda ayrıca gelir veya kurumlar vergisi matrah artırımında bulunulmuş olması şartı aranmaz.
e) Gelir (stopaj) veya kurumlar (stopaj) vergisi artırımında bulunmak isteyenlerin, yıl icinde işe başlamaları ya da işi bırakmaları halinde faaliyette bulunulan vergilendirme donemleri icin (ay kesirleri tam ay olarak dikkate alınmak suretiyle) bu fıkrada belirtilen esaslar cercevesinde artırımda bulunulur.
f) Gelir (stopaj) veya kurumlar (stopaj) vergisi artırımında bulunulan yıl icinde yer alan vergilendirme donemlerine ilişkin olarak bu Kanunun yayımı tarihinden once yapılıp kesinleşen tarhiyatlar, ilgili donem beyanı ile birlikte dikkate alınır.
g) Bu fıkra hukmune gore artırıma esas ucret tutarı ile matrahlar, gelir veya kurumlar vergisi matrahlarının tespitinde gider veya maliyet unsuru olarak dikkate alınmaz.
ğ) Bu fıkra kapsamında artırımdan yararlanılarak hesaplanan gelir vergisine herhangi bir istisna ve indirim uygulanmaz.
(3) Mukellefler, bu fıkrada belirtilen şartlar dahilinde katma değer vergisini artırarak bu maddede belirtilen sure ve şekilde odemeleri halinde, kendileri nezdinde soz konusu vergiyi odemeyi kabul ettikleri yıllara ait vergilendirme donemleri ile ilgili olarak katma değer vergisi incelemesi ve tarhiyatı yapılmaz.
a) Katma değer vergisi mukellefleri, her bir vergilendirme donemine ilişkin olarak verdikleri beyannamelerindeki (ihtirazi kayıtla verilenler dahil) hesaplanan katma değer vergisinin yıllık toplamı uzerinden 2016 yılı icin %3, 2017 yılı icin %3, 2018 yılı icin %2,5, 2019 yılı icin %2 ve 2020 yılı icin %2 oranından az olmamak uzere belirlenecek katma değer vergisini, vergi artırımı olarak 31/8/2021 tarihine kadar (bu tarih dahil) beyan ederler. 25/10/1984 tarihli ve 3065 sayılı Katma Değer Vergisi Kanununun 11 inci maddesinin (1) numaralı fıkrasının (c) bendi ve gecici 17 nci maddesine gore tecil-terkin uygulamasından faydalanan mukellefler icin artırıma esas tutarın belirlenmesinde, tecil edilen vergiler hesaplanan vergiden duşulur.
b) Bir aylık vergilendirme donemine tabi olan katma değer vergisi mukelleflerince, artırımda bulunulmak istenilen yıl icindeki vergilendirme donemleri ile ilgili olarak;
1) Verilmesi gereken katma değer vergisi beyannamelerinden, en az uc doneme ait beyannamenin verilmiş olması halinde, bu yıla ait donemlerden verilmiş olan beyannamelerdeki hesaplanan katma değer vergisi tutarlarının ortalaması bir yıla iblağ edilerek, artırıma esas olmak uzere yıllık hesaplanan katma değer vergisi tutarı bulunur ve bu tutar uzerinden bu fıkranın (a) bendinde belirtilen oranlara gore artırım tutarı hesaplanır.
2) Hic beyanname verilmemiş ya da bir veya iki doneme ilişkin beyanname verilmiş olması halinde, ilgili yıl icin gelir veya kurumlar vergisi matrah artırımında bulunulmuş olması şartıyla artırılan matrah uzerinden %18 oranında katma değer vergisi artırımında bulunmak suretiyle bu fıkradan yararlanılır. Bu durumda olan adi ortaklık, kollektif ve adi komandit ortaklıklarda ortakların tamamının gelir veya kurumlar vergisi yonunden matrah artırımında bulunmaları şarttır.
3) İlgili takvim yılı icindeki işleml