Kamu İktisadi Teşebbusleri ve Bağlı Ortaklıklarının 2022 Yılına Ait Genel Yatırım ve Finansman Programının Tespit Edilmesi Hakkında Karar (Karar Sayısı: 4620) CUMHURBAŞKANI KARARI
Karar Sayısı: 4620

Kamu iktisadi teşebbusleri ve bağlı ortaklıklarının 2022 yılına ait Genel Yatırım ve Finansman Programının ekli Kararda belirtildiği şekilde tespit edilmesine, 233 sayılı Kanun Hukmunde Kararnamenin 29 uncu maddesi gereğince karar verilmiştir.
14/10/2021 TARİHLİ VE 4620 SAYILI CUMHURBAŞKANI KARARININ EKİ
KARAR
BİRİNCİ BOLUM
Amac, Kapsam, Tanımlar ve İlkeler
Amac ve kapsam
MADDE 1- (1) Bu Kararın amacı, 2022 yılında kamu işletmelerinin ulke kaynaklarım etkin ve verimli kullanmak suretiyle işletmecilik faaliyetlerini yerine getirmelerini ve kendi değerlerini azami duzeye cıkarmalarını sağlayacak strateji ve yontemleri belirlemektir.
(2) Bu Karar, 8/6/1984 tarihli ve 233 sayılı Kamu İktisadi Teşebbusleri Hakkında Kanun Hukmunde Kararnameye tabi kamu iktisadi teşebbusleri ile bağlı ortaklıklarını ve ekli tabloda yer alan 24/11/1994 tarihli ve 4046 sayılı Ozelleştirme Uygulamaları Hakkında Kanuna tabi olup sermayesinin %50'sinden fazlası kamuya ait olan işletmeci kuruluşları kapsar.

(3) Turkiye Radyo-Televizyon Kurumu ile sermayesinin %50'sinden fazlası kamuya ait olan veya Sayıştayca denetlenen diğer işletmeler, bu Kararın sadece 21 inci, 22 nci, 26 ncı ve 27 nci maddeleri hukumlerine tabidir.
Tanımlar
MADDE 2- (1) Bu Kararda gecen;
a) Bağımsız denetim kuruluşu: 26/9/2011 tarihli ve 660 sayılı Kamu Gozetimi, Muhasebe ve Denetim Standartları Kurumunun Teşkilat ve Gorevleri Hakkında Kanun Hukmunde Kararname uyarınca bağımsız denetim yapmak uzere Kamu Gozetimi, Muhasebe ve Denetim Standartları Kurumu tarafından bağımsız denetimle yetkilendirilen sermaye şirketlerini,
b) Bağlı ortaklık: 233 sayılı Kanun Hukmunde Kararnamenin 58 inci maddesinin ucuncu fıkrası kapsamında kurulanlar haric olmak uzere sermayesinin %50'sindcn fazlası kamu iktisadi teşebbusune ait olan işletme veya işletmeler topluluğundan oluşan anonim şirketleri,

c) Bakanlık: Hazine ve Maliye Bakanlığını,
c) Finansal raporlar: Finansal tablolar, yonetim kurulu faaliyet raporları ve sorumluluk beyanlarından oluşan raporları,
d) Finansal tablolar: Dipnotlarıyla birlikte finansal durum tablosu, kapsamlı gelir tablosu, nakit akış tablosu ve ozkaynak değişim tablosunu,
e) Kamu iktisadi teşebbusu: 233 sayılı Kanun Hukmunde Kararnameye tabi iktisadi devlet teşekkulu ile kamu iktisadi kuruluşlarım,
f) Kamu işletmesi: 1 inci madde kapsamına giren işletmeleri,

g) Kamu teşebbusu: (b), (e) ve (ğ) bentlerinde sayılan teşebbusleri,
ğ) Kuruluş: 4046 sayılı Kanuna tabi olup sermayesinin %50'sinden fazlası kamuya ait olan ozelleştirme kapsam ve programındaki işletmeci teşebbusleri,
h) Program: Bu Kararın ekinde yer alan tablodaki mali hedefler ile Bakanlıkca kamu teşebbuslerine gonderilecek 2022 yılına ait Genel Yatırım ve Finansman Programım,
ı) TMS/TFRS: Kamu Gozetimi, Muhasebe ve Denetim Standartları Kurumu tarafından yururluğe konulmuş olan Turkiye Muhasebe Standartları/Turkiye Finansal Raporlama Standartları ile bunlara ilişkin ek ve yorumları,
i) Uygulanan ekonomik politikalar: Kalkınma Planları, Orta Vadeli Program, Yıllık Program ve bunlara istinaden hazırlanan belgelerde yer alan politikaları,
ifade eder.
Genel ilkeler
MADDE 3- (1) Kamu teşebbusleri, 2022 yılı faaliyetlerini, uygulanan ekonomik politikalar ile Program cercevesinde aşağıda belirtilen ilkelere ve tabi oldukları mevzuata uygun olarak yuruteceklerdir:
a) Kurumsal yonetim ilkeleri cercevesinde faaliyet gosterilecektir.
b) Tum işletmecilik faaliyetlerinde verimliliği ve karlılığı artıracak tedbirler alınacaktır.
c) Etkin bir insan kaynaklan politikası izlenecektir.
c) işletme politikaları cercevesinde etkin stok yonetimi yapılacaktır.
d) Atıl durumda olan gayrimenkuller, ilgili mevzuat hukumleri saklı kalmak kaydıyla satış, kiralama veya bedelli devir gibi usullerle, rayic bedel esas alınarak değerlendirilecektir.
e) Uretilecek mal ve hizmetlere yonelik tedarik edilecek hammadde miktarı ve fiyatı ile uretilen mal ve hizmetlerin miktar ve fiyatları, Programda yer alan hedefleri sağlayacak şekilde tespit edilecektir.
f) Faaliyet alanlarını ilgilendiren konularda AR-GE ve inovasyon calışmalarına gereken onem verilecektir.
g) Piyasa koşullarında daha kaliteli ve duşuk maliyetli mal ve hizmet uretmek amacıyla, uretim teknolojisindeki gelişmeler takip edilecek, bilgi ve iletişim alt yapısı ile organizasyon yapılan gozden gecirilecektir.
ğ) Kamu teşebbusleri, ticari kredi kullanımlarını ve mali yukumluluklerini, Programda belirlenen hedefler cercevesinde asgari duzeyde tutmak ve yonetmekle yukumludur.
h) Cari acığın azaltılmasını teminen yerli ve yenilenebilir enerji kaynaklarından sağlanan uretim azami duzeye cıkarılacaktır.
ı) İşletme faaliyetlerinde etkin risk yonetimi yapılacak ve finansal risklere karşı tedbir alınacaktır.
İKİNCİ BOLUM
İstihdam ve Hizmet Alımları
Acıktan ve naklen atama
MADDE 4- (1) Teşebbus ici personel nakli suretiyle personel ihtiyacının karşılanmasının mumkun olmadığı hallerde, kamu teşebbuslerinde;
a) 2021 yılında ayrılan personel sayısının (askerlik ve 4046 sayılı Kanunun 22 nci maddesi cercevesinde istihdam fazlası olarak bildirilenler ile 16/10/2020 tarihli ve 3094 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı kapsamında işe alınanlardan ayrılanlar haric) en fazla %75'i kadar personelin acıktan ve/veya naklen atanması,
b) 2021 yılında ayrılan personel sayısının (askerlik ve 4046 sayılı Kanunun 22 nci maddesi cercevesinde istihdam fazlası olarak bildirilenler ile 16/10/2020 tarihli ve 3094 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı kapsamında işe alınanlardan ayrılanlar haric) en fazla %10'u kadar personelin de, ozelleştirme uygulamaları nedeniyle Calışma ve Sosyal Guvenlik Bakanlığına bildirilen nakle tabi personelden atanması,
hususlarında kamu teşebbusunun yonetim kurulu yetkilidir.
(2) Bakanlıkca 2021 yılında sermaye aktarımı yapılan kamu iktisadi teşebbusleri ve bunların bağlı ortaklıklarının birinci fıkra kapsamındaki personel atama işlemleri Bakanlığın uygun goruşune bağlıdır.
(3) 3 sayılı Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin eki (I) ve (II) sayılı cetvellerde yer alan kadro, pozisyon ve gorevlere yapılan atamalar, ozel kanunlarda belirtilenler ve sivil havacılık sektorunde faaliyet gosteren kamu teşebbuslerinde istihdam edilecek ucucu personel haric, 2022 yılında emekli yeni personel istihdamı yapılmayacaktır.
(4) Kamu teşebbuslerince, 2020 ve 2021 yıllarında ilgili yıl genel yatırım ve finansman programı kararlan kapsamında Bakanlıktan veya Ozelleştirme İdaresi Başkanlığından uygun goruş alınan ve atama işlemlerine yonelik olarak Turkiye İş Kurumu veya Calışma ve Sosyal Guvenlik Bakanlığı veya Cumhurbaşkanlığı İdari İşler Başkanlığı nezdinde gerekli işlemlere başlandığı halde sonuclandırılamayan personel atama izinleri, 2022 yılında ilave bir izne ihtiyac bulunmaksızın kullanılabilecektir.
(5) 2021 ve 2022 yıllarında acıktan atama yoluyla ilk defa işe alınan personele ait kadroların olum, istifa, kamu gorevinden cıkarılma, sozleşmenin feshi, naklen atama sebebiyle personelin işe başlama tarihinden itibaren bir yıl icinde boşalması halinde, kamu teşebbuslerinin 2022 yılında herhangi bir izne ihtiyac duymaksızın bu personel yerine yeni personel alma hakkı saklıdır.
(6) Ucuncu fıkra kapsamında yapılacak emekli personel atamaları (3 sayılı Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin eki (I) ve (II) sayılı cetvellerde yer alan kadro, pozisyon ve gorevlere yapılan atamalar haric), birinci ve ikinci fıkralarda belirtilen sınırlamalara tabidir. Dorduncu ve beşinci fıkralar kapsamında yapılacak atamalar ise birinci ve ikinci fıkralarda belirtilen sınırlamaların dışındadır.
İlave atamalar
MADDE 5- (I) Uluslararası standartlar cercevesinde istihdamına gerek gorulen ozel niteliklere sahip personel, yeni uretim tesisi, işletme birimi kurulması veya devir alınması veya yeni hizmet birimlerinin faaliyete gecmesi halinde bu tesisler icin gerekli personel, kamu teşebbuslerinin mal veya hizmet uretiminde artış gorulmesi veya faaliyet alanının genişlemesi durumunda ihtiyac duyulan personel ile AR-GE faaliyetleri icin istihdamına gerek duyulan personele yonelik talepler ve diğer nedenlerle kamu teşebbusunce ortaya konulan personel ihtiyacına ilişkin talepler ilave atamalar kapsamında değerlendirilebilir. Kamu teşebbusleri soz konusu ihtiyaclarına ilişkin detaylı analiz ve gerekceleri ilgisine gore Bakanlığa veya Ozelleştirme İdaresi Başkanlığına bildirir. Bakanlığın veya Ozelleştirme İdaresi Başkanlığının uygun goruşu uzerine, bu talepler, kamu teşebbusunun ilgili olduğu Bakanlık tarafından statu ve unvan belirtilerek Cumhurbaşkanlığı İdari İşler Başkanlığına gonderilir. Soz konusu atama izinlerine ilişkin talepler Cumhurbaşkanlığı İdari İşler Başkanlığınca sonuclandırılır. Bu fıkra kapsamında ilaveten atanacak personel sayısı, 2021 yılında ayrılan personel sayısının (askerlik ve 4046 sayılı Kanunun 22 nci maddesi cercevesinde istihdam fazlası olarak bildirilenler ile 16/10/2020 tarihli ve 3094 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı kapsamında işe alınanlardan ayrılanlar haric) %50'sini gecemez.
(2) 4/1/2002 tarihli ve 4734 sayılı Kamu ihale Kanununun ek 8 inci maddesi cercevesinde oluşan personel ihtiyacına yonelik talepler ile Strateji ve Butce Başkanlığı ile Hazine ve Maliye Bakanlığı tarafından uygun gorulen yatırımlar kapsamında kurulan ve personel ihtiyacı 4 uncu madde ile bu maddenin birinci fıkrası kapsamında karşılanamayan yeni tesis ve işletme birimlerine ilişkin personel talepleri, Bakanlık veya ilgisine gore Ozelleştirme İdaresi Başkanlığının uygun goruşu uzerine, kamu teşebbusunun ilgili olduğu Bakanlık tarafından gonderilen talepler Cumhurbaşkanlığı İdari İşler Başkanlığınca sonuclandırılır.
(3) Kamu teşebbuslerince, istihdam maliyetleri kısmen veya tamamen uluslararası kuruluşlar tarafından karşılanan personele ilişkin atamalar, uluslararası standartlarca belirlenen asgari istihdam sayısı koşullarının karşılanması amacıyla yapılacak olan kılavuzluk ve romorkaj hizmetleri, gemi trafik hizmetleri sisteminde gorev yapacak kılavuz kaptan, gemi adamı ve deniz trafik operatoru ile ARFF memuru (hava alanı kurtarma ve yangınla mucadele memuru) atamalarına yonelik talepler soz konusu personelin sadece talep edilen ilgili alanda istihdam edilmesi kaydıyla, 4 uncu maddenin birinci fıkrası ile bu maddenin birinci fıkrasında belirtilen sınırlamalara tabi olmaksızın Bakanlıkca ayrıca değerlendirilir.
Zorunlu istihdam
MADDE 6- (1) Aşağıda belirtilen atamalar, 4 uncu maddenin birinci fıkrası ile 5 inci maddenin birinci fıkrasında belirtilen sınırlamaların dışındadır. Bu kapsama giren personel, herhangi bir izne tabi olmaksızın, boş kadro/pozisyon dahilinde goreve başlatılabilir.
a) İlgili yıl icinde asgari sınırlara gore kontenjan acığı doğması kaydıyla, ozel kanunlar ve ilgili mevzuat gereği calıştırılması zorunlu olan personele ilişkin atamalar.
b) 3 sayılı Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin eki (I) ve (II) sayılı cetvellerde yer alan kadro, pozisyon ve gorevlere yapılan atamalar.
c) İlgili mevzuat hukumleri gereğince, kamu teşebbusu tarafından gonderildiği eğitim veya gorevlendirmeler kapsamında teşebbuse karşı mecburi hizmet ile yukumlu bulunan personele ilişkin atamalar.
c) Askerlik hizmeti sonrasında kamu teşebbusundeki gorevine geri donen personele ilişkin atamalar.
d) Profesyonel sendikacı olarak gorev yapmasının ardından kamu teşebbusune geri donen personele ilişkin atamalar.
(2) Mahkeme kararlan nedeniyle goreve başlatılması gereken personele ilişkin acıktan atamalar oncelikle 4 uncu maddenin birinci fıkrası kapsamında doğan kontenjandan, bunun yeterli olmaması halinde ise izleyen yıllar kontenjanlarından mahsuben gercekleştirilir.
(3) Engelli personel istihdamında, kamu teşebbusunun işcisi iken engelli olmuş olanlara oncelik tanınır.
Sınavlar
MADDE 7- (1) İlk defa acıktan atama ile personel alımı, 399 sayılı Kanun Hukmunde Kararnamenin eki (I) ve (II) sayılı cetvellerde yer alan kadro ve pozisyonlar icin Kamu Gorevlerine İlk Defa Atanacaklar İcin Yapılacak Sınavlar Hakkında Genel Yonetmelikte; işci statusu icin ise Kamu Kurum ve Kuruluşlarına İşci Alınmasında Uygulanacak Usul ve Esaslar Hakkında Yonetmelikte belirlenen usul ve esaslar cercevesinde yapılır.
(2) Kamu iktisadi teşebbusleri ve bağlı ortaklıklar, Bakanlık uygun goruşunu alarak cıkaracakları Yonetmelikle, faaliyet alanı itibarıyla ozel niteliği haiz pozisyonlara, birinci fıkra kapsamı dışında kurumsal sınav ile atama yapabilir. Bu kapsamda yapılan atamalarda en gec 30 gun icerisinde Bakanlığa yazılı olarak bilgi sunulur. Sınav konuları, sınavın şekli ve sınav komisyonunun teşkili ile sınava ilişkin diğer hususlar da bu Yonetmelikle duzenlenir, ilgili teşebbusler Yonetmelik kapsamında belirlenen pozisyonlara atama yapmak icin yururlukteki mevzuata uygun olarak acıktan atama izni alınmış pozisyonların sayısı ve unvanı ile genel mevzuattaki ve kendi mevzuatındaki koşulları, Kamu Personel Secme Sınavı (KPSS) taban puanını, Resmi Gazete ile kendi kurumsal internet adreslerinde ilan vermek suretiyle adaylara duyurur. 70 puandan az olmamak uzere KPSS puan sırası dikkate alınarak belirlenen adaylardan, acıktan atama izni alınmış pozisyon kontenjanının 10 katından fazla olmamak uzere ilgili teşebbus tarafından belirlenen sayıda aday yazılı sınava cağrılır. Yazılı sınav sonucunda en yuksek puandan başlanarak giriş sınavı duyurusunda belirtilen kadronun uc katma kadar aday sozlu/uygulamalı sınava cağrılır. Adayların nihai başarı puanı KPSS, yazılı ve sozlu/uygulamalı sınav notlarının aritmetik ortalaması alınarak bulunur. Halihazırda yururlukte olan yonetmelik hukumlerinin uygulanmasına devam edilir.
(3) Kamu teşebbusleri, 2022-2024 doneminde, Turkiye İş Kurumu ve kamu teşebbusunun karşılıklı mutabakatı olması halinde, Turkiye iş Kurumu tarafından duzenlenecek istihdam garantili eğitimler vasıtasıyla personel temin edebilir. Bu şekilde yapılacak atamalar oncelikle 4 uncu maddenin birinci fıkrası ile 5 inci maddenin birinci fıkrası kapsamında doğan kontenjandan, bunun yeterli olmaması halinde ise izleyen yıllar kontenjanlarından mahsuben gercekleştirilir.
(4) 1/1/2022 tarihinden sonra sozleşmeli personel pozisyonlarına atananlar 3 hizmet yılını tamamlamadıkca; mesleğe ozel yarışma sınavıyla yardımcı olarak atanan kadrolar ile bulunulan pozisyondan farklı ve oğrenim durumu itibariyle ihraz ettikleri unvanlı kadro ve pozisyonlara yapılacak atamalar haric olmak uzere halen gorev yaptıkları kuruluşlara veya diğer kamu kurum ve kuruluşlarına atanamaz. Kamu Gorevlerine İlk Defa Atanacaklar İcin Yapılacak Sınavlar Hakkında Genel Yonetmelik kapsamında merkezi yerleştirme işlemlerine ve bu maddenin ikinci fıkrası kapsamında yapılacak ilanlara başvuramaz, yerleştirilseler dahi atama işlemleri yapılmaz.
Hizmet alımı yoluyla calıştırılan personelin surekli işci kadrolarında istihdamı
MADDE 8- (1) Kamu iktisadi teşebbusleri ve bağlı ortaklıklarında, personel calıştırılmasına dayalı hizmet alım sozleşmeleri kapsamında yukleniciler tarafından calıştırılmakta olanlardan, 4/12/2017 tarihi itibarıyla en az iki yıl kesintisiz (yıllık izin, doğum izni, askerlik ve toplamda 30 gunu gecmeyen kesintiler haric olmak uzere) olarak ilgili teşebbus ve bağlı ortaklıklarda calışmış ve halen calışmaya devam edenler, aşağıda belirtilen usul ve esaslar cercevesinde yapılacak sınavda başarı gostermeleri halinde halihazırda gorev yaptıkları teşebbus ve bağlı ortaklıklarında işci statusunde istihdam edilebilir.
(2) Bu maddenin uygulanmasında, kişilerde aranacak şartların tespiti ve personel calıştırılmasına dayalı hizmet alım sozleşmesinin kapsamının belirlenmesi acısından, 375 sayılı Kanun Hukmunde Kararnamenin gecici 23 uncu maddesi hukumleri esas alınır.
(3) Bu madde uyarınca yapılacak atamalar 4 uncu maddenin birinci fıkrası ile 5 inci maddenin birinci fıkrası kapsamında doğan kontenjandan, teşebbuslerin talepleri doğrultusunda her bir kamu iktisadi teşebbusu ve bağlı ortaklığı icin Bakanlık tarafından belirlenecek sayıyı aşmayacak şekilde karşılanır. Bu şekilde yapılacak atamalarda 7 nci maddenin birinci fıkrasında belirtilen usul uygulanmaz.
(4) Teşebbus ve bağlı ortaklıklar yılı icerisinde yazılı ve/veya sozlu ya da uygulamalı sınav yapar. Bu kapsamda yapılacak sınava ilişkin usul ve esaslar ile gerekli nitelikleri tespit etmeye yonetim kurulları yetkilidir.
(5) Bu madde kapsamında yapılacak işlemler sebebiyle oluşacak şartlara uyum sağlanması amacıyla hizmet alım sozleşmelerinde değişiklik yapmaya 5/1/2002 tarihli ve 4735 sayılı Kamu İhale Sozleşmeleri Kanunu ile 11/1/2011 tarihli ve 6098 sayılı Turk Borclar Kanunu hukumleri cercevesinde yonetim kurulları yetkilidir.
(6) Bu madde kapsamında oluşacak tereddutleri gidermeye Bakanlık yetkilidir.
(7) Bu madde kapsamında yapılan yerleştirmeler, hizmet turu, unvanı, sayısı vb. bilgileri icerecek şekilde 15 gun icerisinde Bakanlığa bildirilir. Bu kapsamdaki yerleştirmeler kaynaklı hizmet alımı tutarlarında eksilme oluşması halinde bu tutar, ilgili yıl Genel Yatırım ve Finansman Programı Hakkında Karar uyarınca belirlenen ihale yoluyla hizmet alım tavanından duşulur.
Gecici işciler
MADDE 9- (1) Kamu teşebbusleri, 4/4/2007 tarihli ve 5620 sayılı Kanun cercevesinde sadece mevsimlik işlerde ve/veya kampanya işlerinde gecici işci calıştırabilir. Soz konusu gecici işcilerle yapılacak sozleşmelerde işcinin mevsimlik ve/veya kampanya işcisi olduğu belirtilir.
(2) 2022 yılında gecici işcilerin calıştırılacakları toplam adam/ay suresi, 22 nci maddenin birinci fıkrası uyarınca bildirilecek olan tavanı aşmayacak şekilde, yıl icinde askerden donecekler de dikkate alınarak, Cumhurbaşkanlığı İdari İşler Başkanlığına vize ettirilir.
(3) Vize edilen cetvellerin bir orneği, Cumhurbaşkanlığı İdari İşler Başkanlığınca ilgili kamu teşebbusune, Sayıştay Başkanlığına, Bakanlığa ve ilgisine gore Ozelleştirme İdaresi Başkanlığına gonderilir. Bu vize işlemi yapılmaksızın ilgili personele odeme yapılamaz.
(4) 4734 sayılı Kanunun ek 8 inci maddesi cercevesinde oluşan gecici personel ihtiyacı oncelikle ikinci fıkra kapsamında değerlendirilir.
(5) İkinci fıkradaki tavamn yeterli olmaması durumunda oluşan ilave gecici personel talebi Bakanlık veya ilgisine gore Ozelleştirme İdaresi Başkanlığı tarafından karara bağlanır.
Fazla calışma
MADDE 10- (1) Kamu teşebbusleri, 2022 yılında, 22 nci maddenin birinci fıkrası uyarınca bildirilecek olan tavanı aşmayacak şekilde ilgili mevzuat cercevesinde fazla calışma yaptırabilir.
(2) Fazla calışma tavanının yeterli olmaması halinde, birinci fıkrada belirtilen tavanı %10'una kadar artırmaya kamu teşebbusu yonetim kurulu yetkilidir.
(3) Urun alım kampanya faaliyetleri rekolteye bağlı olarak değişiklik gosteren, yeni mal veya hizmet uretim birimleri faaliyete gecen veya tesis veya birimleri başka bir kamu işletmesine devredilen, ozelleştirilen veya başka bir kamu işletmesinin tesis veya birimlerini devralan, mal veya hizmet uretiminde artış gorulen, rehabilitasyon ve bakım onarım faaliyetleri yuruten ve enerji arz guvenliğinin sağlanması amacıyla faaliyet gosteren kamu teşebbusleri ile uretiminin yarısından fazlasını ihrac eden kamu teşebbuslerinde fazla calışma tavanı ilgisine gore Bakanlık veya Ozelleştirme İdaresi Başkanlığı tarafından yeniden belirlenebilir.
Pozisyon iptali
MADDE 11- (1) Maaş ve ucret odemeleri Ozelleştirme İdaresi Başkanlığınca karşılanan kuruluşlarda, 2021 yılı icinde emeklilik veya iş akdi feshi nedeniyle ayrılan işcilerin pozisyonlarının tamamı 30/6/2022 tarihine kadar yonetim kurulu kararı ile iptal edilecek ve Ozelleştirme İdaresi Başkanlığına bilgi verilecektir.
Diğer istihdam şekilleri
MADDE 12- (1) Kamu teşebbusleri, bu Kararda bahsi gecmeyen her turlu personel alımından once ilgisine gore Bakanlıktan veya Ozelleştirme İdaresi Başkanlığından izin almak zorundadır.
İhale yoluyla hizmet alımı
MADDE 13- (1) Kamu ihale mevzuatında tanımı yapılan hizmetler, 2022 yılında; 4734 sayılı Kanun, 22/5/2003 tarihli ve 4857 sayılı İş Kanunu, teşebbus ana statusu ve ilgili diğer mevzuat hukumleri cercevesinde ihale yoluyla temin edilebilir. Bu Kararın yayımı tarihinden itibaren, kamu teşebbusleri, kamu ihale mevzuatı gereklerini yerine getirmek şartıyla, 2022 yılı icin hizmet alımı ihalesi surecini başlatabilir.
(2) Kamu teşebbusleri, maliyetlerin duşurulmesi ve sağlanan faydanın artırılması amacıyla, Program kapsamında işletme butcelerini 2022-2024 donemini kapsayacak şekilde yaparak hizmet alımlarına cıkabilir.
(3) Ozel niteliği nedeniyle 2024 yılı sonrasını kapsayan donem icin de sozleşme yapılmasına ihtiyac duyulan cok yıllı hizmet alımlarının yapılıp yapılmayacağına ilişkin karar, ilgili Bakanlığın goruşunun alınmasını muteakip Bakanlık tarafından verilir.
(4) Program hedefleri ve işletme butcesi kısıtları dahilinde, 2022 yılında ihale yoluyla alınacak hizmetlerin tutarı, 22 nci maddenin birinci fıkrası uyarınca bildirilecek olan tutarı aşamaz. 2021 yılında yuklenici firma aracılığıyla sağlanan hizmetlerin 2022 yılında teşebbus personeli eliyle yapılması veya bu hizmetlere ihtiyac kalmaması durumunda, anılan hizmet alımları icin ayrılan hizmet alımı tutarı, 2022 yılı tavanından duşurulur. 2023 yılı ve sonrasına ilişkin hizmet alımı tavanları, bu fıkra kapsamında bildirilen tavanın her yıl icin %10'ar artırılması yoluyla hesaplanır.
(5) Kamu teşebbusunun ve calışanlarının kurmuş olduğu vakıf, demek, birlik, sandık gibi kuruluşlar ile bu kuruluşların kurmuş olduğu veya iştirak ettiği şirketler, doğrudan veya dolaylı olarak hizmet alımı ihalelerine iştirak edemez ve bunlardan herhangi bir şekilde hizmet alımı yapılamaz.
(6) Kamu teşebbusleri ihale yoluyla yaptırdıkları hizmet alımlarına ilişkin olarak, Sayıştay Başkanlığına, Bakanlığa ve ilgisine gore Ozelleştirme İdaresi Başkanlığına Mart ayı sonuna kadar sunulmak uzere rapor hazırlar. Soz konusu raporda, her bir ihale bazında hizmet alımlarının niteliği, onem derecesi, hizmetin dışarıdan alım yoluyla yaptırılmasının gerekcesi, ihale kapsamında kac kişi calıştırıldığı, maliyeti, ileriki yıllarda devam edip etmeyeceği, suresi ve sozleşmelerin yenilenmesi sırasında sağlanabilecek tasarruf konularında detaylı bilgiler bulunur.
(7) Bu Karar kapsamında gercekleştirilecek hizmet alımlarına ilişkin iş ve ihalelerin; 4734 sayılı Kanun, 4857 sayılı Kanun ve ilgili diğer mevzuata uygun bir şekilde yapılmasından ve ihalenin kamu teşebbusune en az mali yuk getirecek şekilde sonuclanmasını sağlayacak tedbirlerin alınmasından kamu teşebbusu yonetim kurulu sorumludur.
İlave hizmet alımları
MADDE 14- (1) Yeni uretim tesisi, işletme birimi kurulması veya devir alınması, yeni hizmet birimlerinin faaliyete gecmesi, kamu teşebbuslerinin mal veya hizmet uretiminde artış gorulmesi veya faaliyet alanının genişlemesi durumunda ilave hizmet alımı talepleri ile diğer nedenlerle kamu tcşcbbusunce ortaya konulan hizmet alımı ihtiyacına ilişkin talepler ayrıca değerlendirilir. Bu hususta karar almaya, soz konusu taleplere ilişkin bedellerin 13 uncu maddede belirtilen hizmet alımı tavanında;
a) %10'u kadar bir artışı gerektirmesi halinde, kamu teşebbusu yonetim kurulu,
b) %10'un uzerinde bir artışı gerektirmesi halinde, Bakanlık veya ilgisine gore Ozelleştirme İdaresi Başkanlığı,
yetkilidir.
(2) Olağanustu koşullardan (yangın, deprem, sel, heyelan gibi) kaynaklanan gecici sureli hizmet alımlarına yonelik harcamalar bu Karar kapsamındaki sınırlamalara tabi değildir.
(3) İhracat yapan kamu iktisadi teşebbusleri ve bağlı ortaklıkların yapacakları ihracat kapsamında dışarıdan alacakları ic ve dış navlun hizmetlerine ilişkin bedeller ile enerji alanında faaliyette bulunan kamu iktisadi teşebbusleri ve bağlı ortaklıklarınca sistem arz guvenliğinin sağlanması acısından hayati onem taşıyan acil durumlarda, ilgili Bakanlığın değerlendirme ve talimatları cercevesinde yapılması zorunluluk arz eden hizmet alımlarına ilişkin bedeller hizmet alımı tavanı sınırlamalarının dışındadır. Bu kapsamda yapılan hizmet alım tutarları ve hizmet alımlarının mahiyeti Bakanlığa bildirilir.
(4) 13 uncu ve 14 uncu maddeler uyarınca, hizmet alımlarına ilişkin olarak verilen izinler, 4734 sayılı Kanunun ek 8 inci maddesi kapsamında verilmiş sayılır.
Kamu teşebbusu ile yuklenici firma ilişkisi
MADDE 15- (1) İhale yoluyla yapılacak hizmet alımlarında, yuklenici firmanın istihdam ettiği işcilerin kamu teşebbusu ile olan ilişkilerinde 8/2/2015 tarihli ve 29261 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan Kamu İhale Kanununa Gore İhale Edilen Personel Calıştırılmasına Dayalı Hizmet Alımları Kapsamında İstihdam Edilen İşcilerin Kıdem Tazminatlarının Odenmesi Hakkında Yonetmelik hukumleri ile diğer ilgili mevzuat hukumleri dikkate alınacaktır. Yuklenici firma tarafından istihdam edilen işcilerin kamu teşebbusu ile olan ilişkilerinde, iş hukukuna gore devamlılık arz edebilecek hukumlere ve uygulamalara sozleşmelerde yer verilmeyecektir.
(2) Kamu teşebbusleri, hizmet alımı yaptıkları yuklenici firmalarda calışan personelin ucretleri ile sosyal guvenlik ve işsizlik sigortası primlerinin duzenli yatırılıp yatırılmadığını takip etmekle yukumludur. Hizmet alımı ihale şartname ve sozleşmelerine, yuklenici firmanın calıştırdığı personelin ucretleri ile sosyal guvenlik ve işsizlik sigortası primlerini tam, zamanında ve duzenli olarak yatırmaması veya uygulamada işcilere bordrolarında yer alan net ucretlerinden daha az ucret odendiğinin tespit edilmesi durumlarında sozleşmenin feshedileceğine yonelik hukum konulacaktır.
UCUNCU BOLUM
Mali Hukumler
İşletme butcesi
MADDE 16- (1) Bakanlık bu Kararın yayımı tarihinden itibaren on iş gunu icerisinde Programı kamu teşebbuslerine gonderir. Kamu teşebbusleri, 2022 yılına dair işletme butcelerini Program hedeflerini esas alarak hazırlar ve 31/12/2021 tarihine kadar, Bakanlığa ve ilgisine gore Ozelleştirme İdaresi Başkanlığına bildirir.
(2) İşletme butcesinde asgari olarak faiz dışı fazla tablosuna, gelir tablosuna, bilancoya, detaylı yatırım harcamalarına, nakit akım tablolarına ve kullanılması ongorulen kredi bilgilerine ilişkin tablolara yer verilir.
(3) Gerek duyulması halinde ilgili kurumların goruşunu alarak işletme butcelerinde, programda ve performans hedeflerinde değişiklik yapmaya ve gerekli tedbirleri almaya Bakanlık yetkilidir. Bu kapsamda;
a) 2021 yılında sermaye aktarımı yapılan kamu iktisadi teşebbusleri ve bunların bağlı ortaklıkları, faiz dışı fazla tablosunda yer alan ve işletme butcesine esas teşkil eden gelir niteliğinde olan veya nakit girişi sağlayan kalemlerin toplamında bir azalma veya gider niteliğinde olan veya nakit cıkışını gerektiren kalemlerin toplamında bir artış olmasının beklenmesi durumunda,
b) (a) bendi dışında kalan kamu teşebbusleri ve bunların bağlı ortaklıkları ise faiz dışı fazla tablosunda yer alan ve işletme butcesine esas teşkil eden gelir niteliğinde olan veya nakit girişi sağlayan kalemlerin toplamında %10'u aşan bir azalma veya gider niteliğinde olan veya nakit cıkışını gerektiren kalemlerin toplamında %10'u aşan bir artış olmasının beklenmesi durumunda,
işletme butcesi değişiklik taleplerini detaylı gerekce ve mali buyuklukleri icerecek şekilde Bakanlığa iletir. Bu durumlar dışında kalan değişikliklerde işletme butcesinde değişiklik yapmaya kamu teşebbusu yonetim kurulu yetkilidir.
(4) İşletme butcesinde yapılan değişiklikler kamu teşebbuslerince beş iş gunu icerisinde Bakanlığa ve ilgisine gore Ozelleştirme İdaresi Başkanlığına bildirilir.
(5) Bakanlıkca taahhut edilen sermayeye mahsuben yapılan odemeler, gorevlendirme odemeleri ve uygulamaları, yatırım tavanının değişmesi, gercekleşen kambiyo zararı, bu Karar kapsamında verilen izinler ile yonetim kurulu kararına bırakılan yetkiler ve/veya temettu aktarımı kaynaklı değişiklikler nedeniyle işletme butcelerinde değişiklik yapmaya kamu teşebbusu yonetim kurulları yetkilidir. Bunlardan yatırım odeneği tavanının değişmesi halinde kamu teşebbuslerince Bakanlığa veya ilgisine gore Ozelleştirme İdaresi Başkanlığına beş iş gunu icerisinde bilgi verilir.
Alım ve satımlarda fiyat ve miktar uygulamaları
MADDE 17- (1) Kamu teşebbusleri, ilgili mevzuat hukumleri saklı kalmak kaydıyla, urettikleri mal ve hizmetlerin fiyat ve tarifelerini belirlemekte serbesttir. Satış fiyatları ve tarifeler; uygulanan ekonomik programda yer alan ilke ve politikalar, programdaki mali hedefler ve teşebbusun finansman ihtiyacı dikkate alınarak belirlenecektir.
(2) Fiyat ve tarife duzenlemelerinde, ilgili duzenleyici vc denetleyici ust kurulun uygulamaları ile gerekli koordinasyon sağlanır. Kamu teşebbusleri, duzenleyici ve denetleyici ust kurullara yapacakları tarife ayarlama başvurularının bir orneğini bilgi icin, Bakanlığa ve ilgisine gore Ozelleştirme İdaresi Başkanlığına eş zamanlı olarak gonderir.
(3) Kamu iktisadi teşebbusleri ve bağlı ortaklıkları alım fiyatı acıklayarak temin ettikleri tarım urunlerinin alım miktar ve fiyatını Bakanlığın goruşunu alarak belirler.
Borc ve alacaklar
MADDE 18- (1) Kamu teşebbusleri, kamu ve ozel sektor ayrımı yapmaksızın, tum borclarını zamanında odemek ve temettu dahil alacaklarının tahsilatında gerekli işlemleri zamanında tesis ettirmek zorundadır.
Kamu iktisadi teşebbusleri arası faiz uygulaması
MADDE 19- (1) Kamu iktisadi teşebbusleri ve bağlı ortaklıklar, kendi aralarındaki ticari ilişkiler dolayısıyla oluşan veya oluşacak borc ve alacaklara uygulayacakları faizi, kendi aralarında yapılacak bir protokol ile belirler ve hesaplarım uzlaşılan faiz oranları uzerinden tutar. Yapılan protokolun bir orneği, en gec protokol tarihini takip eden 15 iş gunu icinde Bakanlığa gonderilir.
(2) Taraflar arasında uygulanacak faiz konusunda uzlaşmaya varılamadığı takdirde, Bakanlık genel faiz oranlarım dikkate alarak, uygulanacak faiz oranını belirlemeye yetkilidir.
Finansal korunma
MADDE 20- (1) Kamu iktisadi teşebbusleri, finansal piyasalarda mevcut olan aracları yalnızca ana faaliyetleri kapsamında gercekleştirdikleri veya gercekleştirecekleri kesin olan ticari veya finansal işlemlerden doğan risklerden korunmak amacıyla kullanabilir. Teşebbuslerde bu tur finansal aracların kullanılmasında ve bu amac doğrultusunda yapılacak işlemlere ilişkin usul ve esasların belirlenmesinde teşebbus yonetim kurulları yetkilidir.
(2) Bu kapsamda yapılacak işlemlerin turu, boyutu ve suresi teşebbusun korunmak istediği risk olcumlemeleri ile uyumlu olmalıdır.
(3) Teşebbusler kendi risk yonetim sistemi ile ic denetim birimi, fon hizmet birimi ile gerekli diğer birimleri kurar. Finansal ve emtia risklerinin yonetilmesi, piyasaların değerlendirilmesi ve sair amaclarla alanlarında uzmanlaşmış gercek veya tuzel kişilerin sahip olduğu bilgi ve becerilerinden istifade etmek amacıyla ilgili alt birim tarafından yeterli uzmanlık duzeyi sağlanıncaya kadar onaylanmış butce sınırları icerisinde kalmak kaydı ile danışmanlık hizmeti alınabilir.
(4) Finansal aracları kullanacak kamu iktisadi teşebbusleri, kuruluşun finansal risklerinin ve emtia risklerinin saptanması ve olculmesi, sonrasında alınacak aksiyonların belirlenmesi, değerlendirilmesi ve guncellenmesinden sorumlu riskin erken saptanması komitesi ve finansal risk yonetimi komisyonu kurar.
(5) Bu madde kapsamında işlem yapılması halinde takip eden ayın ilk beş iş gunu icerisinde bir onceki aya ilişkin yapılan işlemin adı, amacı, tutarı, vadesi, niteliği gibi işleme ilişkin bilgiler teşebbuslerce Bakanlığa iletilir. Ayrıca bu işlemi yıl icerisinde gercekleştiren teşebbusler, takip eden yılın Ocak ayının son iş gunune kadar bir onceki yıla ilişkin yapılan tum işlem ve sonuclarını rapor olarak Bakanlığa iletir.
DORDUNCU BOLUM

İzleme ve Şeffaflık
İzleme
MADDE 21- (1) Mali şeffaflık ve hesap verebilirliğin artırılmasını teminen, Bakanlık, izleme kapsamına alınacak kamu işletmelerini belirlemeye yetkilidir.
(2) Kamu işletmeleri, yatırım ve finansman programındaki hedeflerin gercekleşmesinin izlenmesi amacıyla istenilen bilgi ve belgeler ile iceriği Bakanlıkca belirlenecek mali ve mali olmayan tabloları talep edilen şekilde ve belirlenen surede Bakanlığa gondermek zorundadır.
Kapasite geliştirme
MADDE 22- (1) Kamu işletmeleri, mali ve mali olmayan konsolide verilerini sağlıklı vc surekli bir şekilde uretecek bilgi işlem alt yapısını kuracak veya kurmuş oldukları bilgi işlem alt yapısını geliştireceklerdir.
(2) 21 inci madde uyarınca izlemeye alınan kamu işletmelerinin bu kapsamda yaptıkları veya yapacakları harcamalar tasarruf tedbirleri dışındadır.
(3) Kamu işletmeleri, izleme kapsamında yeterli miktarda ekipman ve insan kaynağı tahsis eder.
Hedef tespiti ve takibi
MADDE 23- (1) Bakanlık, Program kapsamında ve kamu teşebbusu bazında 2022 yılı icin ucer aylık, 2023-2024 donemine ilişkin yıllık hedefler ve tavanlar belirler ve ilgili kamu teşebbusune gonderir.
(2) Kamu teşebbusleri; Mart, Haziran, Eylul ve Aralık ayları sonu itibarıyla, birinci fıkra kapsamında kendileri icin belirlenen hedeflere ulaşılıp ulaşılamadığını, ulaşılamadıysa buna ilişkin gerekceleri ve alınacak tedbirleri, takip eden ayın sonuna kadar Bakanlığa iletir.
(3) Bakanlık, kamu teşebbuslerinin 2022 yılı faaliyetlerini takip etmek, belirlenen hedefler kapsamında değerlendirme yapmak ve teşebbus faaliyetlerinin bu Karar hukumlerine uygunluğunu takip etmek amacıyla, ucer aylık donemler itibarıyla denetim yapmaya ve rapor hazırlamaya yetkilidir.
(4) Ucuncu fıkra kapsamında yapılacak denetimler esnasında, kamu teşebbusleri, istenilen bilgi ve belgeleri temin etmek ve denetimi yapan yetkili personele vermek zorundadır. İletilen bilgi ve belgelerin doğruluğundan ve tutarlılığından, kamu teşebbusunun ilgili birim yoneticisi, ilgili personel ile birlikte muteselsilen sorumludur.
(5) Bakanlık, ucuncu fıkra kapsamında denetim yapılacak kamu teşebbuslerini ve buna ilişkin usul ve esasları belirlemeye yetkilidir.
BEŞİNCİ BOLUM
Ceşitli Hukumler
Stratejik planlar
MADDE 24- (1) Stratejik planları Bakanlık olumlu goruşu ile Strateji ve Butce Başkanlığı taralından uygun gorulen kamu iktisadi teşebbusleri ve bağlı ortaklıklar, soz konusu planlarda yer alan vizyon, stratejik amac, hedef ve performans gostergelerine bu planlar kapsamında ongorulen maliyet ve odenekler cercevesinde ulaşmak icin gerekli tedbirleri alır.
(2) Stratejik planları Strateji ve Butce Başkanlığı tarafından onaylanmamış veya mevcut stratejik plan donemleri 2022 yılı sonunda bitecek olan kamu iktisadi teşebbusleri ve bağlı ortaklıklar, Strateji ve Butce Başkanlığı tarafından Bakanlığın goruşleri dikkate alınarak belirlenen stratejik planlara ilişkin usul ve esaslar cercevesinde, stratejik planlarını hazırlar.
(3) Kamu iktisadi teşebbusleri ve bağlı ortaklıklar, yıllık yatırım ve finansman programlarını stratejik planlarında yer alan amac ve hedeflere uygun olarak hazırlamak zorundadır.
(4) Strateji ve Butce Başkanlığı tarafından hazırlanmış olan Kamu İktisadi Teşebbuslerinin Stratejik Planlarının İzlenmesi ve Değerlendirilmesi ile Performanslarının Olculmesine Dair Usul ve Esaslar cercevesinde, kamu iktisadi teşebbusleri ve bağlı ortaklıkların stratejik planları izlenip değerlendirilecek ve performansları olculecektir.
(5) Kamu iktisadi teşebbusleri ve bağlı ortaklıkların stratejik planlarına ilişkin olarak;
a) 2021 yılına ilişkin performans değerlendirme raporları kamu iktisadi teşebbusleri ve bağlı ortaklıklar tarafından 1/4/2022 tarihine kadar Bakanlığa, Strateji ve Butce Başkanlığına ve ilgili Bakanlığa gonderilir.
b) Bu Kararın yayımlanmasının ardından ihtiyac olması halinde 2022 yılına ilişkin performans programı revize edilerek 1/12/2021 tarihine kadar kamu iktisadi teşebbusleri ve bağlı ortaklıklar tarafından Bakanlığa, Strateji ve Butce Başkanlığına ve ilgili bakanlığa gonderilir. Strateji ve Butce Başkanlığınca olumsuz bir goruş bildirilmediği takdirde performans programı 1/1/2022 tarihi itibarıyla yururluğe girer.
c) Kamu iktisadi teşebbusleri ve bağlı ortaklıklar tarafından hazırlanacak 2023 yılına ilişkin performans programı en gec 15/7/2022 tarihine kadar Bakanlığa, Strateji ve Butce Başkanlığına ve ilgili bakanlığa gonderilir. Strateji ve Butce Başkanlığınca olumsuz bir goruş bildirilmediği takdirde performans programı 1/1/2023 tarihi itibarıyla yururluğe girer.
İc kontrol sisteminin oluşturulması
MADDE 25- (1) Kamu iktisadi teşebbusleri ve bağlı ortaklıkların yonetim kurulları ile gorev ve yetkileri cercevesinde her duzeydeki yoneticileri;
a) Faaliyetlerin, gorev, yetki ve sorumlulukların belirlendiği uygun bir kurumsal yapı icerisinde, etik değerleri benimsemiş, yeterli ve yetkin personel tarafından etkin, etkili ve ekonomik bir şekilde yurutulmesini,
b) Amac ve hedeflerin gercekleşmesini etkileyebilecek risklerin belirlenmesini ve bu riskleri yonetmek icin uygun kontrol yontemlerinin geliştirilmesini ve uygulanmasını,
c) Zamanında ve doğru karar alınmasını, personelin gorevini doğru bir şekilde yerine getirmesini, ilgililerin ve kamuoyunun zamanında ve doğru bilgiye erişmesini sağlamak uzere etkin bir bilgi ve iletişim sisteminin tum faaliyetleri destekleyecek yeterlikte kurulması ve işletilmesini,
c) Yılda en az bir kez kontrol oz değerlendirme yapılmasını,
d) Tum bu faaliyetlerin surekli ve sistemli bir şekilde izlenmesi ve geliştirilmesini, sağlamak uzere ic kontrol sisteminin oluşturulmasından sorumludur.
(2) Kamu iktisadi teşebbusleri ve bağlı ortaklıklar, kurumsal yonetim ilkelerini dikkate alarak, denetim faaliyetlerini yurutecek organizasyonları oluşturmak ve yeterli sayıda ic denetci istihdam etmekle yukumludur.
(3) tc denetci olarak atanacaklarda,
a) Kamu İc Denetci Sertifikası,
b) CIA (Certified Intemal Auditor),
c) CISA (Certified Information System Auditor),
c) CCSA (Certifıcation in Control Self-Assessment),
d) CGAP (Certified Govemment Auditing Professional),
e) CFSA (Certified Financial Services Auditor),
f) CRMA (Certifıcation in Risk Management Assurance),
sertifikalarından birine sahip olma şartları aranır. İc denetim birim başkanı, ic denetciler icin aranan şartları haiz olan; tercihen ilgili kamu iktisadi teşebbusu ve bağlı ortaklıkta calışanlar arasından; kıdem, bilgi ve tecrube duzeyi dikkate alınarak ilgili kamu iktisadi teşebbusu ve bağlı ortaklık genel mudurunun teklifi uzerine yonetim kurulu tarafından atanır.
(4) Ucuncu fıkrada sayılan sertifika şartları ile 399 sayılı Kanun Hukmunde Kararnamenin ek 4 uncu maddesinde sayılan şartlar asgari olarak belirlenmiş olup, kamu iktisadi teşebbusleri ve bağlı ortaklıklar ic denetimin oncelikli liyakat ve ihtisas alanlarını, oğrenim, hizmet ve yeterlilikle ilgili diğer hususları da dikkate alarak ic denetci olarak atanacaklarda aranan şartlara kendi ihtiyaclarına gore ilave kıstaslar getirebilir. Personelin asgari şartları taşıması ic denetci olarak atanması icin yeterli olmayıp, nihai aşamada atamaya ilişkin yetki ve sorumluluk kamu iktisadi teşebbusleri ve bağlı ortaklıkların yonetim kurullarına aittir.
Kurumsal verilerin yayımlanması
MADDE 26- (1) Kamu işletmeleri, yonetim bilişim sistemlerinin geliştirilmesi amacıyla gerekli tedbirleri alır. Bu kapsamda, bilgi ve iletişim teknolojilerinin alt yapısını, kurumsal kaynak planlamasının gerektirdiği yazılım ve sistemlerini, intranet ve internet portallerini geliştirir. Yayınlanan bilgilerin devamlı guncellenmesi sağlanır.
(2) İnternet sitelerindeki bilgiler, kurumsal yonetim ilkelerinde belirtilen esaslar cercevesinde, asgari iceriği 27/1/2007 tarihli ve 26416 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan Kamu Kurumlan İnternet Sitesi Kılavuzu ile ilgili 2007/4 sayılı Başbakanlık Genelgesine uyumlu olacak bicimde ve en guncel haliyle yer alır.
(3) Kamu işletmeleri, kurumsal yonetim ilkeleri ile 28/8/2012 tarihli ve 28395 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan Şirketlerin Yıllık Faaliyet Raporunun Asgari İceriğinin Belirlenmesi Hakkında Yonetmelik hukumleri cercevesinde hazırladıkları 2021 yılına ait faaliyet raporlarını, 31/5/2022 tarihine kadar internet sitelerinde yayımlar.
(4) Bakanlık, izleme kapsamına aldığı kamu işletmelerinin toplu verilerini ve analizlerini iceren 2021 yılına ait Kamu İşletmeleri Raporunu, 31/10/2022 tarihine kadar internet sayfasında yayımlar.
Yazışma sureleri, kanalları ve yontemi
MADDE 27- (1) Bu Karar kapsamında yapılacak her turlu yazışmaya ilişkin cevaplandırma sureleri hususunda, 29/6/2009 tarihli ve 2009/15169 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yururluğe konulan Kamu Hizmetlerinin Sunumunda Uyulacak Usul ve Esaslara İlişkin Yonetmelikte belirtilen sureler dikkate alınır.
(2) Bu Karar kapsamında Bakanlığa iletilecek talepler ilgili Bakanlıklar uzerinden değil, doğrudan kuruluşlar tarafından yapılır.
(3) Kamu işletmelerinin ilgili kuruluşlarla yapacakları yazışmalarda, işletmeyi temsile yetkili olduktan hususu yonetim kurulunca tescil edilmek uzere, ticaret sicil memurluğuna bildirilen, işletmede en ust seviyede yetkiyi haiz iki yoneticinin imzasının bulunması zorunludur.
Yurt dışı bağlı ortaklıklar, iştirakler ve yatırımlar
MADDE 28- (1) Kamu teşebbusleri, yurt dışında kurulmuş ve yerleşik olduğu ulkenin mevzuatına tabi faaliyet gosteren bağlı ortaklıkları ile iştiraklerine ve yurt dışında yapmış oldukları yatırımlara ilişkin her turlu bilgi ve belgeyi, talep edilmesi durumunda, Bakanlığa bildirir.
(2) 233 sayılı Kanun Hukmunde Kararnamenin 58 inci maddesinin ucuncu fıkrasına gore kurulan veya kurulacak olan bağlı ortaklık ve iştiraklerin sermaye değişimlerine ilişkin olarak yapılacak her turlu işlemde, Bakanlığın uygun goruşu aranır.
Sorumluluk
MADDE 29- (1) Kamu teşebbuslerinin ilgili mevzuat ve bu Kararda belirtilen ilkeler cercevesinde faaliyet gostermesinden, kamu teşebbusleri tarafından iletilen taleplerin mevzuata ve teşebbusun ana statusune uygunluğundan ve Bakanlık, Ozelleştirme İdaresi Başkanlığı, Strateji ve Butce Başkanlığı ve Cumhurbaşkanlığı İdari İşler Başkanlığı tarafından kamu teşebbuslerine verilen izinler ile Bakanlık butcesinin "05Cari Transferler" ve "08Borc Verme" tertiplerinden yapılan odemelere konu işlemlerin ilgili mevzuata ve amacına uygun olarak kullanılması ve gercekleştirilmesinden yonetim kurulu sorumludur.
Bağımsız denetim ve finansal raporlar
MADDE 30- (1) 26/3/2018 tarihli ve 2018/11597 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yururluğe konulan Bağımsız Denetime Tabi Olacak Şirketlerin Belirlenmesine Dair Karar uyarınca bağımsız denetime tabi olan kamu iktisadi teşebbusleri ve bağlı ortaklıkları, bu konuda gerekli tedbirleri alır ve 13/1/2012 tarihli ve 6102 sayılı Turk Ticaret Kanununun gecici 1 inci maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi cercevesinde Turkiye Muhasebe Standartları ile uyumlu finansal rapor hazırlama hususunda gerekli kurumsal altyapıyı oluşturur.
(2) Kamu iktisadi teşebbusleri ve bağlı ortaklıkların yonetim kurulları, bağımsız denetim kuruluşunu secmeye, kuruluşla bağımsız denetim sozleşmesi imzalamaya ve konuyla ilgili diğer hususların yerine getirilmesine yetkilidir. Bağımsız denetim kuruluşu secimi surecinde kaliteli bir bağımsız denetimi guvence altına alacak her turlu tedbiri almak ve satın alma surecini bunu mumkun kılacak şekilde yurutmek yonetim kurullarının sorumluluğundadır.
(3) Bağımsız denetim secimine esas ihale şartnameleri veya doğrudan atımlarda teknik şartnameler surec başlatılmadan en az bir ay oncesinde Bakanlık goruşune sunulur. Gerekli gorulmesi halinde, Bakanlıkca bağımsız denetim hizmeti satın alma sureci ile bağımsız denetime ilişkin imzalanan "Bağımsız Denetim Hizmeti Sozleşmesi" hukumleri kapsamında bağımsız denetim calışmaları denetlenebilir.
(4) Kamu iktisadi teşebbusleri ve bağlı ortaklıkları, munferit ve/veya konsolide finansal tablolarının hazırlanmasında ve sunumunda Kamu Gozetimi, Muhasebe ve Denetim Standartları Kurumu tarafmdan yayımlanan TMS/TFRS'yi esas alır.
(5) Finansal rapor hazırlamaya ilişkin ilke, usul ve esasların, acık ve anlaşılabilir hale gelmesini veya uygulama birliğinin sağlanmasını teminen, TMS/TFRS'nin uygulanmasında yonetim kurullarının tercihine bırakılan konularda, gerekli gorulmesi halinde Bakanlıkca kararlar alınabilir.
(6) Kamu iktisadi teşebbusleri ve bağlı ortaklıkları, bağımsız denetim raporlarım ve eklerini yonetim kuruluna sunulmasından sonra bir ay icerisinde Bakanlığa ve Sayıştay Başkanlığına basılı ve elektronik ortamda gonderir.
Usul ve esaslar tebliği
MADDE 31- (1) Bu Kararda belirtilen hukumlerin uygulanması amacıyla izlenecek usul ve esaslar Bakanlıkca cıkarılacak tebliğ ile belirlenir.
Yururluk
MADDE 32- (1) Bu Kararın;
a) 1 inci, 2 nci ve 4 uncu maddeleri, 5 inci maddesinin dorduncu fıkrası ile 13 uncu, 16 nci, 31 inci, 32 nci ve 33 uncu maddeleri yayımı tarihinde,
b) Diğer hukumleri 1/1/2022 tarihinde,
yururluğe girer.
Yurutme
MADDE 33- (1) Bu Karar hukumlerini Hazine ve Maliye Bakanı yurutur.
KAMU TEŞEBBUSLERİNİN 2022 YILI MALİ HEDEFLERİ (Bin TL)
Kamu Teşebbusleri
Yatırım
Borclanma
Gereği (1)
Faiz Dışı Fazla
233 savılı Kanun Hukmunde Kararnameye Tabi Kamu İktisadi Teşebbusler
ve Bağlı Ortaklıklar
1-Turkive Seker Fabrikaları A.S. (TSFAS)
145.303
2.226.475
-419.975
2-Eti Maden İsletmeleri Genel Mudurluğu (ETİ MADEN)
1.122.119
14.700
-30.700
3-Turkiye Taşkomuru Kurumu (TTK)
160.000
1.845.034
2.746
4-Turkive Komur İsletmeleri Kurumu (TKl)
105.613
1.285.261
650.226
5-Elektrik Uretim A.S. (EUAS)
2.840.000
3.413.549
-142.178
6-Turkive Elektrik İletim A.S. (TEİAS)
8.500.000
-155.308
49.115
7-Turkive Petrolleri A.O. (TPAO)
22.135.114
11.332.556
-10.785.199
8-Boru Hatları ile Petrol Tasıma A.S. (BOTAS)
8.500.000
16.360.000
-4.603.033
9-Toprak Mahsulleri Ofisi (TMO)
76.800
5.152.978
-2.316.957
10-Cav İsletmeleri Genel Mudurluğu (CAYKUR)
9.500
919.511
1.109.389
11-Tarım İsletmeleri Genel Mudurluğu (TİGEM)
404.553
336.407
-106.874
12-Et ve Sut Kurumu Genel Mudurluğu (ESK)
76.808
326.120
241.858
13-Devlet Malzeme Ofisi Genel Mudurluğu (DMO)
39.286
168.476
-269.476
14-T.C. Devlet Demiryolları İsletmesi Genel Mudurluğu (TCDD)
14.623.000
19.727.332
3.536.727
15-TCDD Taşımacılık A.S.
1.524.142
3.161.776
16-Turkive Ravlı Sistem Aracları Sanayii Anonim Şirketi (TURASAS)
416.600
502.932
90.898
17-Devlet Hava Mevdanları İsletmesi Genel Mudurluğu (DHMİ)
1.000.000
-131.614
88.439
18-Kıvı Emniyeti Genel Mudurluğu (KEGM)
75.000
-652.744
480.093
19-Turkive Elektromekanik Sanavi A.S. (TEMSAN)
7.054
10.305
-2.605
20-Turkive Elektrik Dağıtım A.S. (TEDAS)
109.289
315.212
-405.212
4046 savılı Kanuna Tabi Olun Sermayesinin Yarıdan Fazlası Kamuya Ait Olan İsletmeci Kuruluşlar
Sumer Holding A.S.
183
33.936
2.524
Turkive Denizcilik İsletmeleri A.S. (TDİ)
1.880
-28.267
20.717
(1) Borclanma gereğindeki pozitif tutarlar, kuruluşun finansman ihtiyacı olduğunu ifade etmektedir.