Milyonlarca kamu gorevlisinin merakla beklediği 7. Donem Toplu Sozleşme Goruşmeleri'nde ilk aşama tamamlandı. SAVDES-SEN Genel Başkanı Tuncay CENGİZ, 7'nci Donem Toplu Sozleşme Goruşmelerine ilişkin; "oransal maaş artışları yerine, en duşuk memur ucreti o ay icin tespit edilen yoksulluk sınırı olarak belirlenmelidir" dedi. Buro, Bankacılık ve Sigortacılık Hizmet Kolunda faaliyet gosteren Savunma, Buro ve Destek Hizmetleri Sendikası SAVDES-SEN Genel Başkanı Tuncay CENGİZ, 7'nci Donem Toplu Sozleşme Goruşmelerine yonelik basın acıklamasında bulundu.
Genel Başkan CENGİZ'in acıklamaları şu şekilde:
Devlet memurlarının mali hakları genel olarak, 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu'nun 152'nci maddesi ve bu maddeye gore cıkarılmış 17 Nisan 2006 tarihli "Devlet Memurlarına Odenecek Zam ve Tazminatlar Kararı" gorev, yetki, sorumluluk ve hiyerarşi esas alınarak sil baştan yeniden duzenlenmeli, ozel hizmet tazminatı ile iş gucluğu, iş riski, temininde gucluk ve mali sorumluluk zamlarının rayiclere uygun olarak yeniden belirlenmeli, ayrıca 375 sayılı KHK eki 1 sayılı cetveldeki ek ozel hizmet tazminatları hiyerarşik duzen, gorev ve sorumluluklar cercevesinde yeniden duzenlenmelidir. Boylelikle, kaybolan duzen ve adalet yeniden sağlanmalı, konu karmaşık olmaktan cıkarılmalıdır.
Diğer bir konuda, mevcut durumun değerlendirilmesidir. Malum olduğu uzere, TURK-İŞ dort kişilik bir ailenin Temmuz 2023 ayı yoksulluk sınırını 37.974 TL olarak belirlemiştir. Halbuki, verilen sozlere rağmen en duşuk memur ucretinin 20.352 TL olduğunu Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Butce Başkanlığı verilerinden anlıyoruz. Bu demek oluyor ki, memurların %90'a yakını yoksulluk sınırı altında ucret alıyor, ayrıca Temmuz 2023 ayından itibaren ucretler verilen sozden 1.648 TL eksik odeniyor.
Başka bir veriden daha bahsetmek istiyorum. Merkez Bankası 2023 yıl sonu enflasyon beklentisi. Merkez Bankası gectiğimiz gunlerde 2023 yıl sonu enflasyon beklentisini %22,3'ten %58'e, 2024 yılı beklentisini de %8,8'den %33'e yukseltirken, 2025 yılı beklentisini %15 olarak belirledi. Bu da şu anlama geliyor; "2023 yılının ikinci altı aylık donemi icinde ilave %35,7 oranında enflasyon yaşanacak ve 22.000 TL ortalama ucret alan bir memur 31 Aralık 2023 akşamına kadar aylık yaklaşık 8.750 TL alım gucu kaybına uğrayacak."
Bu verilere gore; oransal maaş artışları yerine, en duşuk memur ucreti o ay icin tespit edilen yoksulluk sınırı olarak belirlenmelidir. Vergi dilimi %15'te sabitlenmeli, ulkenin ekonomik buyume oranları, refah payı olarak her yıl başında ucretlere ayrıca yansıtılmalıdır. Verilen sozun arkasında durulması adına eksik 1.648 TL, 15 Temmuz 2023 tarihinden gecerli olmak uzere tum memurlara ilave olarak verilmeli, Merkez Bankasının 2023 yılı sonu enflasyon beklentisine konu olan %35,7'lik fark, seyyanen zam bahane edilerek gormezden gelinmemeli, Ocak 2024 ayında ucretlere ayrıca yansıtılmalıdır.
Ayrıca;
" Ocak ve Temmuz ayları ile Ramazan ve Kurban Bayramları olmak uzere yılda dort defa net birer maaş tutarında ikramiye verilmeli,
" 7456 sayılı Kanun ile Temmuz 2023 ayında memurlara seyyanen verilen 8.077 TL taban aylıklara eklenerek emekli ucret ve ikramiyelerine de yansıtılması sağlanmalı,
" Sosyal yardımlar kapsamında; aile yardımı 3.000 TL'ye, cocuk yardımı her bir cocuk icin 1.000 TL'ye cıkarılmalı, yemek yardımı kapsamında oğle yemekleri memurlara ucretsiz verilmeli, bu kapsamda bir oğun yemeğin maliyeti hesaplanarak 22 gun uzerinden memurlara topluca odenmeli, tayın bedeli katsayısı 2.100'den 6.000'e cıkarılmalı, Giyecek Yardımı Yonetmeliği guncellenmeli,
" 1994 ila 2005 yılları arasında 375 sayılı KHK kapsamında memurlara odenen "Lojman Tazminatı" uc grup halinde 7.500 TL ila 8.500 TL olacak şekilde tum memurlara kira yardımı olarak yeniden odenmeli,
" Birinci dereceye gelmiş tum memurlara sınıf ayırımı yapılmaksızın 3.600 ek gosterge verilmeli, hiyerarşik duzen cercevesinde tazminat yansıtma oranları artırılmalı, ayrıca 5510 sayılı Kanuna gore işe alınan memurlar ile 01 Ekim 2008 tarihinden sonra işe alınan 5434 sayılı Kanuna tabi memurların emekli maaşı bağlama sistemi eşitlenmeli,
" Kamunun kanayan yarası "Yardımcı Hizmetler Sınıfı" kaldırılmalı, mevcut personel eğitim ve mesleklerine uygun diğer hizmet sınıflarına atandırılmalı, 17 Nisan 2006 tarihli "Devlet Memurlarına Odenecek Zam ve Tazminatlar Kararında" bu yonde duzenleme yapılmalı, boylelikle 1965 yılından bugune devam eden cile son bulmalı,
" Kamuda branşlaşmayı sağlamak amacıyla; 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu'nun 36'ncı maddesine, "Savunma ve Guvenlik Hizmet Sınıfı", "Mali Hizmetler Sınıfı", "Sosyal Guvenlik Hizmetleri Sınıfı" ve "Adalet Hizmetleri Sınıfı" ihdas edilmeli,
" Şef, Mudur Yardımcısı, Başmuhendis, Mudur ve Şube Muduru kadrolarında gorev yapan orta ve alt duzey yonetici personele hiyerarşik bir duzen icerisinde 8.000 puana kadar gorev ve 2.000 puana kadar makam tazminatı verilmeli, ek gosterge ve tazminat yansıtma oranları artırılmalı, mustakil birim mudurluğu yapan personele "temsil tazminatı ve temsil odeneği" verilmelidir.
" Kamu muhendislerimizin, mali hakları yeniden duzenlenmeli, teknik sorumluluk tazminatı verilmeli, emekli kamu muhendislerine 15.000 puan karşılığı ek odeme yapılmalı, "Muhendislik Meslek Kanunu" cıkarılmalı, Tekniker ve Teknisyenlerin ek gosterge, tazminat yansıtma oranları, ozel hizmet ve ek ozel hizmet tazminatları da hiyerarşi icerisinde artırılmalı,
" Kariyer uzmanlıklarında taşra-merkez ayrımı kaldırılmalı ve kariyer uzmanları arasında mali hak dengesi sağlanmalı, ayrıca Yeterliğe Tabi Gelir Uzmanlarının gorev tanımları yapılarak, inceleme yetkisi verilmeli,
" Dışişleri Bakanlığı yurtdışı teşkilatında gorevli "sozleşmeli personelin" ucretleri ulkenin şartlarına gore en az iki kat artırılmalı, ulkenin enflasyon farkları ucretlere yansıtılmalı, sıla bileti, eğitim yardımı, kira yardımı gibi sosyal yardımlardan yararlanmaları sağlanmalı,
" Milli Savunma Bakanlığı, Turk Silahlı Kuvvetleri, Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Guvenlik Komutanlığında gorevli memurlara, 926 sayılı Turk Silahlı Kuvvetleri Personel Kanununda yapılacak duzenleme ile "4.000 gosterge puanı karşılığı Ek Odeme" verilmeli,
" Milli Savunma Bakanlığı, İcişleri Bakanlığı, Hazine ve Maliye Bakanlığı ve Sosyal Guvenlik Kurumu gibi kurumlarda gorevli "Kurum Tabipleri", "Hemşireler" ve "Diğer Sağlık Calışanlarının" mali hakları ve ek odemeleri Sağlık Bakanlığındaki emsalleri ile eşitlenmelidir. Bu calışmalarda, Veteriner Hekimler unutulmamalı,
" EYT ve prim borclarının yapılandırılması kapsamında iş yuku oldukca artan Sosyal Guvenlik Kurumu personeline, ayrıca "%50 oranında Sosyal Guvenlik Tazminatı" odenmeli, kurum icinden atama yapılacak şekilde "Sosyal Guvenlik Uzmanı ve Uzman Yardımcısı" kadroları ihdas edilmeli,
" Jandarma Genel Komutanlığı, Sahil Guvenlik Komutanlığı ve Emniyet Genel Mudurluğunde fazla calışma karşılığında uniformalı personele verilen "Asayiş Tazminatı", bu kurumlarda gorevli Devlet memurlarına da verilmeli,
" Gelir İdaresi calışanlarımızın vergi vb. kamu borclarının yapılandırılması kapsamında artan iş yuklerinin tazmini icin "Mali Hizmetler Tazminatı" verilmeli,
" 15 Ocak 2016 tarihinden sonra kamu kurum ve kuruluşlara acıktan atama suretiyle istihdam edilen Devlet memurları ile kadroya gecirilen sozleşmeli personele, gecmiş donemlerde olduğu gibi ilave bir derece verilmesi sağlanmalı,
" Sendikal orgutlenmenin onundeki her turlu baraj kaldırılmalı, orgutlenme ozgurluğunu kısıtlayıcı "dayanışma aidatı" gibi yeni girişimlerden kacınılmalı, memurlara grev hakkı alınması icin mucadele edilmeli, toplu sozleşme ikramiyesinin en az uc kat artırılması sağlanmalıdır.
Son olarak, bu taleplerin yerine getirilmesi, yaklaşık altı milyon memur ve emeklisi ile 25 milyonu bulan ailelerini memnun ve mutlu edecektir. Aksi bir durum yine memnuniyet yaratmayacaktır.