Motor yağı, hareketli bileşenleri yağlamak, metal parçalar arasında bir bariyer oluşturmak, yanma odasını kapatmak, iç parçalarda biriken çamuru yıkamak ve motorun soğuk çalışmasını sağlamak için motorda dolaşır. Yağı hareket ettirmek için her motorda bir yağ pompası bulunur. Yağ basıncı ışığınız yanmadıkça ve semptomlar ortaya çıkmaya başlamadıkça, bunun hakkında çok fazla düşünmek alışılmadık bir durumdur. Motor tasarımında ve yağ akışı gereksinimlerinde büyük farklılıklar olduğundan, yağ pompası fiyatlarında geniş bir aralık vardır. Bir yağ pompası nasıl çalışır ve teşhis ve onarımı hakkında ne bilmelisiniz?


YAĞ POMPASI NEDİR? :

Yağ pompası, yağı basınçlandırır ve krank mili, pistonlar ve yataklar gibi hareketli parçaları yağlamak ve soğutmak için motora gönderir. Bu, motorun ömrünü uzatan bu bileşenler üzerindeki sürtünmeyi ve aşınmayı azaltmaya yardımcı olur. Aslında, çalışan bir yağ pompası olmayan bir motor muhtemelen aşırı ısınacak ve birkaç dakika veya daha kısa sürede tutukluk yaparak dahili bileşenlerde geri dönüşü olmayan hasara neden olacaktır.
Bir yağ toplama borusu, yağ karteri karterinden yağı çeker ve yağ mutfaklarından yağ filtresine doğru iter. Daha sonra yağ, yağlayıcıyı yataklara, hareketli parçalara ve üst uç bileşenleri kaplayan bir akışa besleyen daha ince kanallar yoluyla taşınır. Hepsi toplandığı yağ karterine geri akar ve tekrar işlemden geçer. Her şeyin başladığı yağ toplama borusu yağ pompasına bağlıdır.


YAĞ POMPASI NASIL ÇALIŞIR? :

İki ana tip motor yağı pompası vardır: dişli pompalar ve kanatlı pompalar.
Dişli pompalar, emme oluşturmak ve yağı pompalamak için birbirine geçen iki dişli kullanır. Dişliler döner, yağı aralarında hapseder ve ardından pompanın çıkışından iter. Bu pompalar tipik olarak eski, mekanik motorlarda kullanılır.
Kanatlı pompalar, yağı pompalamak için sürgülü kanatlı bir rotor kullanır. Rotor dönerken kanatlar, yağı pompaya çeken bir emiş oluşturur. Kanatlar daha sonra dışarı doğru hareket ederek yağı sıkıştırır ve pompanın çıkışından iter. Kanatlı pompalar tipik olarak daha yeni elektronik motorlarda kullanılır ve genellikle bir ön motor kapağına entegre edilir.
Her iki tip pompa da krank mili veya eksantrik mili tarafından motor tarafından çalıştırılır ve yağ karterinin içinde veya dışında olabilir.


YAĞ POMPANIZA BAKIM YAPARKEN NELERE DİKKAT ETMELİSİNİZ? :

Kötü yağ pompasını belirlemek ilk adımdır. Bir motor yağı pompasının arızalı olabileceğine dair birkaç işaret vardır:
1. Düşük yağ basıncı. Arızalı bir yağ pompasının en yaygın belirtilerinden biri düşük yağ basıncıdır. Bu, ön paneldeki yağ basıncı göstergesi veya uyarı lambası ile veya teşhis sırasında bir basınç test cihazı kullanılarak gösterilebilir.
2. Motordan gelen gürültü. Arızalı bir yağ pompası, özellikle motor rölantideyken uğultu veya tıkırtı sesi çıkarabilir. Yağsız hidrolik kaldırıcılardan veya artık bir yağ tabakasıyla korunmayan yataklardan veya pistonlardan olabilir.
3. Aşırı ısınan motor. Yağ basıncının olmaması, düzgün soğutulmadığı için motorun aşırı ısınmasına neden olabilir.
4. Zayıf performans. Arızalı bir yağ pompası motorun güç kaybetmesine, stop etmesine veya hiç çalışmamasına neden olabilir. Genellikle, yeterli yağ almadığında çalışmayı durduran turboşarj gibi yağ beslemeli bir bileşenden kaynaklanır.
5. Yağ ikaz ışığı. Bazı araçlarda, arızalı bir yağ pompasından kaynaklanabilecek düşük yağ basıncını belirtmek için yanan bir uyarı ışığı bulunur.
6. Yağ sızıntıları. Motorun alt kısmında yağ kaçağı varsa, bu pompada bir sorun olduğunun işareti olabilir.
Bu işaretlerden bazılarının düşük yağ seviyesi, tıkalı yağ filtresi veya aşınmış yataklar gibi başka sorunlardan da kaynaklanabileceğini unutmamak önemlidir, bu nedenle daha fazla hasarı önlemek için sorunu doğru şekilde teşhis etmek çok önemlidir.


YAĞ POMPASI NEDEN ERKEN SORUN ÇIKARABİLİR? :

Yağ pompaları sağlam bir tasarıma sahiptir ve motorunuzun bakımı uygun şekilde yapılırsa, aracınızın tüm kullanım ömrü boyunca dayanmalıdır. Bir yağ pompasının birincil arıza noktası, yağ değişimlerinin zamanında yapılmamasıdır. Çamur ve diğer kirletici maddeler veya birikintiler, pompanın veya toplama borusunun içine girerek pompanın dişlilerinin veya kanatlarının erken aşınmasına neden olabilir.
Motorunuzu uzun süre yüksek devirlerde çalıştırmak da erken arızaya katkıda bulunabilir. Yağ çok fazla ısındığından, viskozitesini kalıcı olarak kaybeder ve yağ pompası, pompanın içinde veya tahrik dişlisinde aşınma yaşayabilir.
Çoğu araçta yağ pompasını değiştirmek büyük bir iştir. Yağın boşaltılmasıyla birlikte, genellikle yağ karterinin ve ön motor kapağının çıkarılması gerekir. Ancak, motor yağını düzenli olarak değiştirerek ve motorunuzu uzun süre aşırı devirde çalıştırmaktan kaçınarak arızayı daha baştan önlemeye yardımcı olmak kolaydır.