Otomotiv sektöründe Özel Tüketim Vergisi’nin (ÖTV) y?ldan y?la kademeli ?ekilde azalt?lmas? yönünde çal??ma yap?l?yor. ÖTV indirimi ve yat?r?m te?vikleriyle artacak sat?? adetlerin sektöre istihdam, yat?r?m ve üretim aç?s?ndan yüksek ivme kazand?raca?? tahmin ediliyor.

Otomotiv Distribütörleri ve Mobilite Derne?i’nin (ODMD), isim de?i?ikli?ini duyurdu?u toplant?da sektöre ili?kin rakamlar ve gelecek döneme yönelik yap?lan çal??malar payla??ld?.

Otomotiv sektörüne dair on bir ayl?k de?erlendirmenin ve beklentilerin aç?kland??? bas?n toplant?s?nda ODMD Genel Koordinatörü Dr. Hayri Erce Ocak-Kas?m dönemi otomobil ve hafif ticari araç sat??lar?na dair detayl? bir sunum gerçekle?tirirken, ODMD Yönetim Kurulu Ba?kan? Ali Haydar Bozkurt konu?mas?nda sektörün k?sa, orta ve uzun vadeli beklentilerini payla?t?.

Otomobil sat??lar? Ocak-Kas?m döneminde azald?

ODMD Genel Koordinatörü Dr. Hayri Erce, otomotiv sektöründe Ocak-Kas?m dönemi sat?? adetlerini ve detayl? analizlerini kamuoyu ile payla?t?. Erce, y?l?n on bir ay?na ili?kin otomobil ve hafif ticari araç pazar?n? de?erlendirdi?i sunumunda ‘‘Türkiye otomobil ve hafif ticari araç toplam pazar?, 2022 y?l? Ocak-Kas?m döneminde bir önceki y?l?n ayn? dönemine göre yüzde 1 oran?nda azalarak 668 bin 63 adet olarak gerçekle?ti. Otomobil sat??lar?, 2022 y?l? Ocak-Kas?m döneminde geçen y?la göre yüzde 2,4 oran?nda azalarak 505 bin 886 adet, hafif ticari araç pazar? yüzde 3,4 artarak 162 bin 177 adet oldu.

2021 y?l?nda otomotiv toplam pazar? 772 bin 722 adetle tamamlanm??t?. Bu verilere otomobil, hafif ticari ve a??r ticari araç sat??lar? dahildir. Küresel arenada rekabet üstünlü?ümüzü korumak ve daha da geli?tirmek, yeni yat?r?mlar?n yeni teknolojilerle beraber ülkemize gelmesi bak?m?ndan iç pazar?n büyüklü?ü, ileriye dönük sa?l?kl? kararlar alabilmek için güven ve istikrar ortam? önem ta??yor. Bu bak?mdan yeni teknolojileri dikkate alarak, yak?n gelece?e gerek altyap? gerekse bir yandan mevzuat düzenlemeleri ile haz?rl?kl? olmam?z ve küresel arenadaki rekabetçi gücümüzü mutlaka korumam?z gerekiyor.’’

“Türkiye’nin otomotiv üretim üssü olmas?n?n tam zaman?”

2022 y?l?ndaki geli?meleri ve Türkiye otomotiv sektöründe k?sa, orta ve uzun vadeli bak?? aç?s?n? de?erlendiren Bozkurt, “K?sa vadeli duruma bakt???m?zda, 24 Kas?m tarihi itibariyle matrah tutarlar?n?n güncellenmesi ile ilgili olarak sektörde uzun zamand?r dile getirdi?imiz düzenleme yap?ld?. Ancak matrah tutarlar?ndaki art??lar?n etkisi s?n?rl? oldu” diye konu?tu.

ODMD olarak orta vadeli beklentilerini de aç?klayan Bozkurt, “Dünyada geli?en teknolojiler ile beraber bizim ?u anda kulland???m?z ‘1.6 litre motor hacminin üstü lükstür, alt? de?ildir’ noktas?n?n d???na ç?kt?. Orta vade beklentimiz, bu konuda temiz bir sayfa aç?p kriterlerin gözden geçirilmesini sa?lamak olacak. Geli?en teknolojilere uygun araçlar?n ülkemizde de kullan?lmas?n? istiyoruz. Tüketici yeni bir teknolojiye sahip arac? oldu?u zaman daha çevreci ürünler kullanm?? olacak. Hatta yak?t tüketimi konusunda da daha verimli araçlara kavu?mu? olaca??z. Orta vade beklentimiz öncelikle sistemin gözden geçirilmesi yönünde" ?eklinde beklentilerini payla?t?.

Bozkurt, dernek taraf?ndan haz?rlanan Türkiye Otomotiv Ekosistemi Geli?im Senaryolar? ile ülkemizin üretimde öne ç?kaca?? noktalar? tespit ettiklerini belirterek; “2023-2034 aras? y?llar?n modellendi?i senaryoda Türkiye’de otomotiv ekosistemine uzun vadeli olarak bakt???m?zda, herkesin en ba?ta ÖTV’nin kald?r?lmas?n? talep etti?ini görüyoruz. Ancak bunun sadece bir günde yap?lamayaca?? bir gerçek. Ayn? zamanda mevcut araç envanterinin de?eri dü?er ve ba?ta filo ?irketleri gibi envanter yöneten ?irketlerin yönetemeyece?i durumlar ya?an?r. Bu noktada otomotiv ekosistemini gözeten, sorumluluk sahibi bir yakla??m göstermeliyiz. Biz de ODMD olarak uzun vadede ÖTV konusunu nas?l kald?rabiliriz diye kapsaml? bir çal??ma gerçekle?tirdik. Bu sayede ülkemiz art?k ‘otomobil üzerinden yüksek vergiler alan bir ülke’ ?eklinde an?lmaktan ç?kar, ‘yeni teknolojiler için bir üretim üssü haline gelebilir’. K?sacas?, Türkiye’nin otomotiv üretim üssü olmas?n?n tam zaman?” dedi.

“ÖTV’yi uzun vadede kald?racak senaryo ile 2 milyon adedin üstünde bir iç pazar mümkün”

Gerçekle?tirdikleri simülasyona göre kademeli olarak ÖTV oranlar?n?n dü?mesiyle birlikte bu rakam? s?f?rlayacak bir senaryo çal???ld???n? anlatan Bozkurt, “Bu 10-15 y?ll?k süreçte üretim yat?r?m? almak gibi te?viklerin haz?rlanmas? üzerine detaylar da devreye girmeli. Böyle bir ad?m atmak için tam olarak do?ru zamanday?z ve bu geçi?i do?ru yönetmeliyiz. Bu ad?mlarla birlikte otomobil ve hafif ticari araç pazar?n?n 2034’e kadar 2 milyonun üstünde bir adede ula?ma potansiyeli var. Pazar?n geli?imi, Türkiye Otomotiv Sektörü’nü Dünya Otomotiv Ekosistemi’ndeki yerini daha üst s?ralara ta??yacakt?r. Biz ülke olarak mevcut konjonktürde, yat?r?m ve üretim anlam?nda en avantajl? konumday?z. Böyle bir stratejik hamle ile bir yol haritas? belirlememiz ve bu yol haritas?na sad?k kalmam?z önem ta??yor. 2010 y?l?ndan itibaren ortalama iç pazar adetleri 800 bin adetlerde ve asl?nda 2 milyonu geçecek, 3 milyon adedi ise zorlayacak bir iç pazar potansiyelimiz var. Ortaya koydu?umuz senaryo ile otomotiv yol haritas? olu?turularak, 2034’e kadar 1000 ki?iye dü?en otomobil say?s?, 219 adetten Do?u Avrupa ortalamas? olan 365 adedin üzerine ç?karken, daha fazla marka/model üretimi mümkün olacak, otomotiv ihracat? 2 milyon adede ve 30 milyar dolar seviyelerinden 50 milyar dolar?n üzerine ç?karma imkân? olacakt?r. Tedarik sanayinin de ekonomik ölçeklere ula?mas? ve yat?r?mlar?n? art?rabilmesi mümkün. Bu geli?meler yeni yan sanayi firmalar?n?n da ülkemizde yat?r?mlar yapmas?na ve mevcut yan sanayi firmalar?n?n kapasite art?rmas?na f?rsat olu?turacak” diye konu?tu.

“Türkiye Çinli otomobil üreticileri için üretim üssü olabilir”

Özellikle son dönemde Çinli elektrikli araç üreticilerinin Avrupa pazar?na giri? yapmakla ilgili önlerindeki en büyük zorluklar?n ba??nda gümrük tarifeleri ve lojistik yönden uzakl?k konular?n?n geldi?ini belirten Bozkurt, Türkiye’nin, Çinli otomobil üreticileri için en uygun üretim üssü olarak öne ç?kabilecek f?rsatlar? bar?nd?rd???na dikkat çekti.

“Otomotivde istihdam toplam? yüzde 50 artabilir”

Bozkurt, ÖTV’nin kademeli olarak azalt?lmas? sayesinde, Türkiye’de sektörün her aç?dan geli?ece?ini ifade ederek, “Dönü?en otomotiv sektörü çevresinde, pazar/ihracat/üretimin artmas?, payda? sektörlerle beraber katma de?eri yüksek i? imkanlar?n?n geli?imine f?rsat tan?yacakt?r. Otomotiv ve payda? sektörlere ait istihdam toplam? yüzde 50 seviyelerinde artarak 750 bin ki?iye ula?abilecektir. Türkiye'deki araç park?n?n ya? ortalamas?n?n dü?mesinde, ÖTV’nin azalan bir takvimde indirilmesinin de olumlu etkileri olacakt?r. ?ç pazar adetlerini olmas? gereken seviyelere ta??yacak uygulamalar ayr?ca araç park?m?z?n gençle?mesi bak?m?ndan da gerekli. Tüm bu önemli faktörler göz önüne al?nd???nda kademeli bir özel tüketim vergisi indirimi ile otomotive uygulanan özel tüketim vergilerinin s?f?rlanmas? hem tüketiciler hem ekonomimiz hem de sektörün büyümesi ve geli?mesi için çok say?da f?rsatlar do?uraca??na inan?yoruz” dedi.