Arama motorlarından gelen trafiğe onem veren coğu web sitesi sahibi, web sitelerini yeniden tasarlamadan once iki kere duşunurler. Yeniden tasarlanan web sitesi yayımlanmaya başladığında arama motorlarındaki gorunurluğu onemli olcude duşen web sitesi sahipleri ne yazık ki yeni ve muhtemelen daha guzel tasarımın tadını onemli olcude azalan ziyaretci trafiği sebebiyle tam olarak cıkaramazlar.

Ozellikle yurt dışında, başta kurumsal web sitesi sahipleri olmak uzere tum kişi ve kurumlar, web sitelerini yeniden tasarlamadan once SEO migration adı verilen bu alanda uzman kişi ve/veya kurumlardan yardım alır. Bu kişi ya da kurumlar size bir rapor sunarak ve ekibinizle ile birlikte calışarak SEO migration işlemini tamamlarlar.

2010 yılında İngiltere merkezli olan ve dağcılık, spor ve benzeri aktiviteler icin kıyafetler ve aksesuarlar satan Mountain Warehouse firması icin yaptığım calışmaların sonucunda şirketin gelirinin %9.000 gibi onemli olcude arttığını ve 2010 yılında alanında en yuksek performansa sahip e-ticaret sitesi secildiğini de hattırlattıktan sonra bu işlemin ne kadar onemli olduğunu tekrar etmeme sanırım gerek yok.

Sitenin yeniden tasarımı, icerik yonetim sistemi (CMS) değişikliği gibi site genelini etkileyecek onemli adımlar atılmadan once mutlaka uzman kişi ve kuruluşlardan yardım almanızı oneririz.

Web sitesi sahipleri SEO uzmanlarını devreye sokmadan once web sitesinin yeniden tasarımının tamamlanmasını ve sitenin yayınlanmasını beklerler. Ne yazık ki bu kesinlikle yanlıştır ve proje tamamlandıktan sonra daha pahalıya mal olabilecek ve eğer proje tamamlanmadan once yapılsaydı cok daha ucuza gercekleştirilebilecek tasarım değişikliklerini de beraberinde getirir.

Bazı durumlarda ise, sitenin son hali yayımlandıktan sonra ozellikle sitenin altyapısında değişiklik yapmak, site sıfırdan yeniden kodlanmadıkca imkansızdır.

Bunun yanısıra, bir web sitesi yeniden tasarlandıktan ve yayımlandıktan sonra arama motorlarından gelen trafik onemli olcude azalabilir ve bu durum aylarca surebilir. Bu durumun onune gecmek icin ise sitenin yeniden tasarlanması sırasında atılması gereken bazı onemli adımlar mevcuttur.

Yazının devamında bulabileceğiniz 8 adet arama motoru optimizasyonu ipucunu web sitenizin yeniden tasarlanması sırasında dikkate almanızı oneririz.

SEO Site Denetimi (SEO Audit)
Arama Motoru Dostu Web Sitesi Tasarlamak İcin Tasarım İncelemeleri
Onemli Anahtar Kelimelere Karar Vermek
Anahtar kelime araştırması (keyword research)
Arama motoru reklamcılığı (search engine advertising)
Web sitesi analizi (analytics) / raporları
Google Webmaster Tools
Sitenin Tasarımı Sırasında Onemli Anahtar Kelimeleri Kullanın
Hedeflediğiniz anahtar kelimeleri yeteri kadar kişi arıyor mu?
Sitenizde iceriğe ihtiyacınız var mı?
Sayfalarınızı hedeflenen anahtar kelimeler icin optimize edin
Alakalı etiketler (tag) kullanın
Gezinti (Navigation) ve Bağlantı (Linking) Mimarisini Oluşturun
Sitenizdeki Hangi Sayfaların Onemli Anahtar Kelimeler İcin Trafik Getirdiğini Belirleyin
Onemli iceriği yeniden kullanın
URL değişikliklerinin etkilerini en aza indirin
Sitenize Diğer Sitelerden Verilmiş Bağlantıları İnceleyin
Ana sayfaya verilen linklerle ilgili onemli acıklama
Siteniz Yeniden Yayımlanmadan Once Verimli Bir 404 Hata Sayfasının Varlığından Emin Olun
SEO Migration Yardımına İhtiyacınız mı Var?
1. SEO Site Denetimi (SEO Audit)
Arama motoru dostu bir web sitesi sahibi olmak icin sitenizin tasarımı ve kodlaması, arama motorları icin hicbir engel icermemelidir. Bu, “organik” arama motoru sonuclarında başarılı olabilmek icin oldukca kritiktir. Bir web sitesinin arama motoru dostu olup olmadığını doğrulamak icin en doğru zaman, site yeniden tasarlanırken gecen zamandır.

Eğer halihazırda bir web siteniz varsa, basit ya da derinlemesine bir site denetim raporu (SEO audit) oluşturulmasını sağlayın. Bu raporda, SEO danışmanı ya da ajansı web sitesinin tasarımı ve altyapı elementleri başta olmak uzere bazı site elementlerini analiz ederek, sitenin arama motoru sonuclarını etkileyebilecek bir unsurun olup olmadığını araştırır. Bu sayede olası sorunların onune site yayımlanmadan once gecilmesi mumkun hale gelir.

2. Arama Motoru Dostu Web Sitesi Tasarlamak İcin Tasarım İncelemeleri
Sitenin tasarımı sırasında, SEO danışmanı, Turkce’ye telkafes olarak cevirilebilen ancak endustride daha cok wireframe olarak bilinen tasarım planlarında, taslaklarda ve site prototiplerinde calışmalı, ya da site tasarlanırken yapılan değişiklikleri her bir adımda test ederek, tasarımın arama motorları icin herhangi bir engel icermediğine emin olmalıdır.

3. Onemli Anahtar Kelimelere Karar Vermek
Web siteniz icin onem arz eden anahtar kelimelere (arama terimlerine) tasarım aşamasında karar vermek oldukca yararlıdır. Bu veriye ulaşmak icin aşağıdaki kaynaklardan faydalanılabilir.

Anahtar Kelime Araştırması (Keyword Research)
En cok kullanılan arama motorlarında insanların sizin urunlerinizi ve hizmetlerinizi bulmak icin kullandıkları anahtar kelimelerin neler olduğunun araştırılması. Keyword Research olarak da bilinir.

Arama Motoru Reklamcılığı (Search Engine Advertising)
Eğer arama motoru reklamcılığı ile ilgilenmişseniz ya da Google AdWords gibi PPC kampanyalarını halihazırda kullanıyorsanız, SEO danışmanı kampanya sonuclarını analiz edebilir ve hangi anahtar kelimenin hedefli trafiği sitenize getirdiğini ve daha da onemlisi, hangi terimlerin siteniz ile “ilgilenen” ziyaretcileri (sitede gecirdikleri zaman, sayfa goruntuleme sayısı, sekme oranı (bounce rate), onemli sayfaların goruntulenme oranı vs. gibi olcumlemeler dikkate alınarak karar verilir) ve donuşumleri (conversion – kayıt formları, potansiyel muşteriler, satışlar vb.) inceleyebilir.

Web Site Analizi (Analytics) / Raporları
Google Analytics gibi web sitesi analiz yazılımlarını kullanarak, sitenize hangi anahtar kelimelerin ziyaretci cektiğini ve yine daha da onemlisi, hangi terimlerin siteniz ile ilgilenen ziyaretcileri (engaged visitors) cektiğini gorebilmelisiniz. Eğer bu gibi gelişmiş bir analiz yazılımını kullanmıyorsanız, en azından hangi anahtar kelimelerin sitenize ziyaretci gonderdiğini iceren bir raporunuz olmalıdır.

Google Webmaster Tools
Eğer Google Webmaster Tools kullanıyorsanız, sitenizin bulunduğu anahtar kelimelerin neler olduğu (sitenizin Google aramalarında hangi aramalar icin kac kez arama sonuclarında goruntulendiği) ve tıklama oranları (click-through) hakkında yeteri kadar bilgi sahibisinizdir.

Sadece analytics yazılımlarına ve site raporlarından faydalananlar icin bir uyarı:

Eğer sitenize hangi anahtar kelimelerin ziyaretci gonderdiğine ulaşmak icin sadece analytics yazılımını ya da site raporlarını kullanıyorsanız, muhtemelen pek cok anahtar kelime fırsatını kacırıyorsunuzdur. Siteniz, pek cok anahtar kelimeye, ozellikle de rekabetci olan anahtar kelimelere ait arama trafiğini etkileyecek link populerliğine ya da iceriğe sahip olmayabilir.

Bazı durumlarda, eğer mumkunse, sitenin yeniden tasarımını bir sureliğine erteleyerek anahtar kelime araştırması (keyword research) yapmanız ya da arama motorları uzerinde birkac aylığına reklam vererek hangi anahtar kelimelerin siteniz ile ilgili ziyaretcileri gonderdiğini oğrenebilirsiniz.

4. Sitenin Tasarımı Sırasında Onemli Anahtar Kelimeleri Kullanın
Siteniz icin onemli anahtar kelimelere karar verdikten ve onları ortalama kac kişinin aradığını oğrendikten sonra, bu veriyi aşağıdaki şekillerde kullanabilirsiniz.

Hedeflediğiniz Anahtar Kelimeleri Yeteri Kadar Kişi Arıyor mu?
Eğer bu daha onceden belirlenmemişse, urunlerinizi sattığınız / servislerinizi verdiğiniz şehirlerde ya da ulkelerde hedeflediğiniz anahtar kelimeleri yeteri kadar kişinin arayıp aramadığını anahtar kelime araştırması raporlarından oğrenerek, arama pazarlamasının sizin icin doğru bir kanal olup olmadığına karar verebilirsiniz. Bu sayede gerek web sitesi tasarlanırken, gerekse de tasarlandıktan sonra sitenizin arama motoru pazarlaması faaliyetlerine ne kadar onem vermeniz gerektiğini anlamış olursunuz.

Sitenizde iceriğe ihtiyacınız var mı?
Bazı onemli anahtar kelimeleri hedeflemek icin sitenize ilgili anahtar kelimeleri icerek icerik eklemeniz gerekebilir. Bunun yanısıra, insanların ilgili anahtar kelime ile alakalı diğer anahtar kelimeleri arayıp aramadığına da bir goz atmanızı oneririz.

İlgili iceriği sitenizi ekleyerek web sitenizi daha kullanışlı hale getirmiş ve o iceriği arayan insanların sitenizi arama motorlarında bulmalarına bu sayede yardımcı olmuş olursunuz. Hem web siteniz yeniden tasarlanırken hem de tasarımı tamamlandıktan sonra, İnternet kullanıcılarını web sitenizde yer alan urunler ve hizmetler ile ilgilenmelerinin yollarını arayın.

Sayfalarınızı hedeflenen anahtar kelimeler icin optimize edin
Siteniz tasarlanırken ve geliştirilirken, sitenizdeki sayfaları hedeflenen anahtar kelimeler icin optimize etmek yerinde olur. Bu sayede sitenizin ilgili anahtar kelimeler icin arama motoru sonuc sayfalarında bulunabilme olasılığını da arttırmış olursunuz. Pek cok durumda, bazı sayfaların icerik optimizasyonu, site tasarımı tamamlandıktan sonra da yapılabilir, hatta coğu zaman da durum budur. Gerek tasarımın tamamlanması icin bir tarihin belirlenmiş olması ya da site yeniden tasarlandıktan sonra SEO uzmanlarını devreye sokmuş olmanız sebebiyle bu işlem sonraya bırakılabilir.

Alakalı etiketleri (tag) kullanın
Uzerinde calışacağınız kısa bir anahtar kelime listesi oluşturun. Ardından bunları kullanarak, sitenizin yeni tasarımı tamamlanmış hali yayımlanmadan once, HTML Sayfa Başlığı (title) etiketlerini ve Meta Acıklama (meta description) etiketlerini tum sayfalarınız icin (hic olmadı coğu sayfa icin) oluşturun. Yine bu adım icin gecerli olmakla birlikte arama motoru dostu bir site oluşturduğunuz surece, bu gibi iceriksel değişiklikleri site yayımlandıktan sonra da daha derinlemesine gercekleştirebilirsiniz.

5. Gezinti (Navigation) ve Bağlantı (Linking) Mimarisini Oluşturun
Sitenizin iceriğine karar verdikten sonra, ziyaretcilerinizin siteniz uzerinde kolayca gezinmelerine yardımcı olacak bir icerik navigasyon mimarisi oluşturabilirsiniz.

Sitenizi onemli anahtar kelimelerden oluşan temalar kapsamında nasıl organize edebileceğinizi bir duşunun. Unutmayın, site-ici bağlantılar (internal linking) sitenizin arama motorlarındaki sıralamasını etkilemektedir.

Ancak, daima ziyaretcilerinizin on planda olması gerektiğini ve sitenizde yapacağınız değişikliklerin ziyaretcilerinizin yararına olması gerektiğini unutmayın. Siteniz, ziyaretcilerinizin aradıkları şeyi bulmalarına yardımcı olacak şekilde tasarlanmalı ve onların sitenizle ilgilenmelerine, sitenizde daha uzun sure kalmalarına, sitenizdeki farklı bolumleri ziyaret etmelerine ve son olarak sizin ziyaretcilerinizden bekledikleri eylem her ne ise (bir urun satın almak, size telefon acmak, iletişim formunu doldurmak vs.) ziyaretlerinin o eylemle sonuclanmasına onayak olmalıdır.

6. Sitenizdeki Hangi Sayfaların Onemli Anahtar Kelimeler İcin Trafik Getirdiğini Belirleyin
Website analiz yazılımının ve Google Webmaster Tools’un verilerinden faydalanarak, ya da kendiniz arama yaparak, arama motoru sonuc sayfalarında sitenizdeki hangi sayfaların ust sıralarda yer aldığını belirleyin.

Ardından o sayfaların siteniz icin onem arz eden anahtar kelimeler icin yuksek miktarda trafik getirip getirmediğine ve gelen trafiğin sizin ziyaretcileriniz icin hedeflediğiniz eylemi gercekleştiren trafik olup olmadığını belirleyin.

Bu sayfalar icin aşağıdakilere dikkat etmeniz gerekecektir:

Onemli iceriği yeniden kullanın
Eğer mumkunse, sitenizin eski (halihazırda yayında olan) surumundeki iceriği yeni siteye taşıyın ve yine mumkunse, ilgili sayfalar icin aynı URL’yi (web sitesi adresini) kullanmayı deneyin.

URL değişikliklerinin etkilerini en aza indirin
Eğer sitenizin URL yapısı değişmek zorundaysa, bu durum sitenizin arama motorlarındaki sıralamasını aylar boyunca etkileyebilir, zira arama motorları sitenizin yeni surumu yayımlandığında once eski surumu arşivlerinden kaldıracaklar, ardından yeni surumu arşivlerine ekleyeceklerdir. Bu tip URL değişikliklerinin etkilerini en aza indirmek icin, sitenizde adresi değişen sayfalara 301 yonlendirmesi uygulamanız gerekmektedir.

7. Sitenize Diğer Sitelerden Verilmiş Bağlantıları İnceleyin
Sitenize İnternet uzerindeki diğer hangi sitelerden verilen linklerden hangilerinin hedefli ziyaretci gonderdiğini ve bu linklerden ozellikle hangilerinin sitenizin arama motorlarındaki sıralamasını etkilediğini belirleyin.

Eğer bu bağlantılardan herhangi birisi sitenizin diplerindeki bir sayfaya bağlantı vermişse ve o sayfanın URL’si yeni tasarım sonrasında değişmek zorunda ise, o sayfaya 301 yonlendirmesi uygulamayı unutmayın.

Sitenin yeni surumu yayımlandıktan sonra size daha once link vermiş site sahiplerinin mumkun olduğu kadar coğu ile iletişim kurarak, onlardan size verdikleri linki guncellemelerini ve yenilenen site / sayfa adresini eklemelerini istemeniz gerekecektir. Bu sayede, eğer daha once onlarla hic iletişim kurmamış iseniz, ilgili web sitesi sahipleri ile iletişim kurmanızın yolu acılmış olacaktır.

Ana sayfaya verilen linklerle ilgili onemli acıklama
Bazen size link vermiş site sahipleri, sitenizin ana sayfasının tam adresine (http://www.siteadresi.com/ yerine http://www.siteadresi.com/index.asp) link vermiş olabilir.

Eğer sitenizin ana sayfasının adresi, site yeniden yayımlandıktan sonra değişecekse, orneğin http://www.siteadresi.com/index.asp adresinden http://www.siteadresi.com/index.php adresine değişecekse, once ilk adresin ikinci adrese yonlendirilmesi icin 301 yonlendirmesi uygulamalı, ardından sitenizin eski ana sayfasına link vermiş tum site sahiplerine ulaşarak, eğer mumkunse size verdikleri linki guncelleyerek yeni ana sayfa adresine link vermelerini talep etmeniz onerilir.

8. Siteniz Yeniden Yayımlanmadan Once Verimli bir 404 Hata Sayfasının Varlığından Emin Olun
Yeniden tasarlanmış sitenizi yayına sokmadan once, sitenize ozgu bir 404 hata sayfasının tasarlandığından ve sitenizde var olmayan bir sayfanın goruntulenmek istenmesi durumunda bu sayfanın goruntuleneceği şekilde sitenizin ayarlandığından emin olun.

Bu adım kesinlikle cok onemlidir, zira yeni tasarım aktif olduktan sonra arama motorlarının veritabanlarını guncellemesi biraz zaman alacağından, pek cok ziyaretci halen arama motorlarından eski sitenizdeki adreslere yonelecektir. Onlara, kullandıkları tarayıcıdaki ontanımlı 404 hata sayfasını goruntulemektense, sitenizin markası ve tasarımı ile uyumlu bir 404 hata sayfası goruntulemek, onların sitenizi terk etmemelerini sağlayacaktır.

alıntı