1milyar kullanıcısının verileriyle, gecen yıl Wall Street'te halka acılan Facebook da kısa surede “vergi kurnazlığını” keşfeden devler arasına girdi. Facebook'u 32.3 milyon uyesiyle en cok kullanan 7. ulke olan Turkiye, sosyal ağ uzerinden elde edilen reklam ve pazarlama gelirlerine karşın, bu işten vergi geliri elde edemiyor. Turkiye'de resmi bir ofisi bulunmayan Facebook, iletişim faaliyetlerini İngiltere, diğer faaliyetlerini ise İrlanda’dan yonetiyor.

Avrupa'da kurumlar vergisinin 'en cazip' olduğu ulke olan İrlanda’nın bu ozelliğine teknoloji alanında sağlanan ekstra vergi avantajları eklenince Facebook da Google, Twitter, Apple, Linkedin gibi Avrupa merkez ofisi olarak İrlanda’nın Dublin kentine yerleşenler arasına giriyor. Hal boyle olunca 2012’yi yaklaşık 5 milyar dolarlık (beklenti) gelirle kapatan Facebook’tan, Turkiye icin sadece finansal sonuclarında yaptığı “Turkiye başta olmak uzere gelişmekte olan ulkelerdeki hızlı buyumemiz” ovgusu kalıyor.

TEK SECENEK ‘BEĞEN’
Boylece Facebook, kullanıcı sayısı ve online gecirilen surede zirveye oynayan Turkiye gibi ulkelerde faaliyeti olmasına karşın, vergi odemiyor. Ayrıca sosyal ağ, kendini bir garaj şirketinden dunya devi haline getiren kullanıcısına da “beğen” tuşuna basmanın dışında bir gelir alternatifi sunmamış oluyor. Ustelik Facebook, kendisi icin “1 dolara ozel mesaj” gibi yeni gelir kalemleri de acmaya devam ediyor.