Yýlýn son 2 ayýnda hazýr giyim ve konfeksiyon ihracatýnda ciddi daralmalardan endiþe duyulduðunu vurgulayan Baþkan Gürkan Tekin, “Sektör olarak ayakta kalarak uluslararasý alanda ülkemizin kazanýmlarýný koruyabilmeliyiz. Ham madde, enerji ve iþçilik maliyetlerimiz baþta olmak üzere pandemi döneminde uygulanan desteklerin tekrar devreye alýnmasýný bekliyoruz” dedi.

“PANDEMÝ DÖNEMÝNDEKÝ YAKINDAN TEDARÝK AVANTAJLARINI KAYBEDÝYORUZ”

Avrupa Birliði’nde (AB) yaþanan resesyon ve enerji krizi nedeniyle tüketicilerin harcamalarýný kýstýðýný, bunun etkilerinin ilk hissedildiði sektörlerin baþýnda da hazýr giyim sektörünün geldiðini kaydeden AHKÝB Baþkaný Gürkan Tekin, yeni sipariþler, kapasite kullaným oranlarý ve ihracatta düþüþ hýzýnýn kasým ve aralýk aylarýnda daha da artacaðýndan endiþe ettiklerini, 2023 yýlýnýn ilk aylarýnda negatif tablonun devam etmesinden kaygýlandýklarýný söyledi.

Salgýn sürecinde tedarik zincirinin deðiþmesi ile rakiplerine göre avantajlý konuma geçen Türk hazýr giyim ve konfeksiyon sektörü için son aylarda ibrenin tersine döndüðünü belirten Baþkan Gürkan Tekin, “Tüm dünyada artan enflasyonist baskýya baðlý olarak düþen alým gücü, durgunluk endiþesi, Rusya-Ukrayna savaþý ve enerji krizi gibi etkenler, hazýr giyim ürünlerine olan talebin hýzla gerilemesine yol açýyor. Ýhracat hýzýnda yavaþlama belirgin bir þekilde kendini göstermeye baþladý. Ünlü markalarýn depolarýnda ciddi oranda stoklar oluþtu. Az da olsa gelen sipariþlerde pandemi döneminde yakýndan tedarik eðilimiyle Türkiye’ye yönelen markalar, günlük hayatýn normalleþmesiyle beraber bu pazarý tekrar kazanmak isteyen Uzak Doðu ülkelerinin verdiði maliyetlerin altýndaki fiyatlardan dolayý bu ülkelere yönelmeye baþladý. Türkiye olarak konteyner ve navlun fiyatlarýnýn pandemi öncesi seviyelere inmesiyle Avrupa Birliði ülkelerine coðrafi yakýnlýk ve kara yolu ile nakliye cazibesini de yitirmiþ durumdayýz” diye konuþtu.

“TALEPTEKÝ DARALMALAR VE ARTACAK ÝÞÇÝLÝK MALÝYETLERÝ ÝSTÝHDAMI OLUMSUZ ETKÝLEYECEK”

Talepteki sert daralmalarýn emek yoðun sektörlerin baþýnda gelen hazýr giyim ve konfeksiyon sektöründe istihdamý da olumsuz yönde etkilemeye baþlayacaðýnýn altýný çizen Baþkan Gürkan Tekin, yýlbaþýndan itibaren asgari ücret artýþýyla beraber iþçilik maliyetleri daha da yükseleceðinden iþletmelerde iþçi çýkýþlarýnýn hýzlanacaðýný ve birçok iþletmenin de kapanma riski ile karþý karþýya kalacaðýný ifade etti.
Baþkan Gürkan Tekin, “Enerji, iþçilik ve ham madde maliyetlerinin azaltýlmasýna yönelik devlet desteklerinde hazýr giyim ve konfeksiyon sektörüne pozitif ayrýmcýlýk yapýlmasýna yönelik taleplerimizin acilen deðerlendirilmesini bekliyoruz. Ýstihdamýn korunmasý ve finansmana eriþimin kolaylaþtýrýlmasý konularýnda pandemi dönemindeki gibi desteklerin verilmesi sektörümüzün sürdürülebilir üretiminin devamý için hayati önem taþýmaktadýr” dedi.

INDÝTEX GRUBUYLA ORTAK KOMÝSYON KURULMASI KARARI ALINDI

Öte yandan Türk hazýr giyim sektörünün Avrupa Birliði pazarýndaki kazanýmlarýnýn korunmasý ve geliþtirilmesi için Türkiye Ýhracatçýlar Meclisi (TÝM) Baþkaný Mustafa Gültepe ve ihracatçý birlik baþkanlarýndan oluþan bir heyetin, ekim ayýnýn sonunda Inditex Grubu ile Ýspanya’da üst düzey temaslarda bulunduðunu anýmsatan Baþkan Gürkan Tekin, Inditex ile sorunlarýn giderilmesi ve iþ birliklerinin geliþtirilmesi için yapýlan görüþmenin önemli bir adým olduðunu bildirdi. Baþkan Gürkan Tekin, þunlarý söyledi:
“TÝM Baþkanýmýz Mustafa Gültepe, hazýr giyim ve tekstil ihracatçý birlik baþkanlarýmýzla birlikte Inditex CEO’su Oscar Garcia Maceiras ve beraberindeki üst düzey yetkililerle verimli bir görüþme yaptýk. Sorunlarý ve muhtemel çözüm yollarýný masaya yatýrdýk. Ýliþkilerimizin çok daha verimli olacaðý bir dönemi birlikte inþa edebileceðimiz noktasýnda mutabýk kaldýk. Inditex yöneticileriyle ikinci görüþmeyi kasým sonu gibi Türkiye’de gerçekleþtireceðiz. Buna benzer görüþme trafiðini ülkemizden yoðun mal alýmý yapan diðer ünlü markalarla da yürütmeyi amaçlýyoruz.”

EKÝM AYINDA EN FAZLA ÝHRACAT HOLLANDA, ÝSPANYA VE ALMANYA’YA

Ekim ayýna iliþkin bölge ihracatýný ürün gruplarý ve ülkelere göre deðerlendiren Baþkan Gürkan Tekin, “Yýlýn 10’uncu ayýnda 4 bin 349 ton ürünü uluslararasý pazarlarda deðerlendiren Birliðimiz en fazla ihracatý 13,3 milyon dolar deðer ile bayan dýþ giyimde elde etti. Bunu 10 milyon dolar deðer ile bay dýþ giyim ve 3,7 milyon dolar deðer ile diðer hazýr eþya takip etti. Ekim ayýnda en fazla ihracat yaptýðýmýz ülkeler listesine baktýðýmýzda, 7,4 milyon dolar deðer ile Hollanda birinci, 7,2 milyon dolar deðer ile Ýspanya ikinci, 3,8 milyon dolar deðer ile Almanya üçüncü sýrada yer aldý. Söz konusu dönemde Suudi Arabistan, Ukrayna ve Afganistan pazarlarýnda ihracat hacminde dikkat çeken artýþlar saðladýk” dedi.