Dijital arşivler, en cok da faturalar noktasında hayatı kolaylaştırdı. Eskiden insanlar, satın aldıkları tum urunlerin faturasını garanti suresi boyunca saklıyorlardı. Şimdiyse buna ihtiyac kalmadı. Zira e-posta adreslerine gonderilen e-faturalar, hesaplar calınmadığı sure boyunca saklanabiliyor. Ustelik bu durum ile satıcıların da işleri kolaylaşıyor. Gelin hep birlikte e-faturanın ne olduğuna, avantajlarına ve nasıl e-fatura mukellefi olunabileceğine bakalım.
e-fatura avantajları nelerdir?

e-faturalar, resmi evraklardır ve tıpkı kağıt faturalar gibi resmi olarak gecerlidirler. e-fatura sistemine gecen bir satıcı, diğer her şeyden once kağıt, yani ağac israfının onune gecer. Ayrıca zamandan da tasarruf yapılmış olur. e-fatura programı ile kesilmiş bir fatura, anında alıcının e-posta adresine gonderilir. Ayrıca bir alıcı; e-faturası gecikmiş olan urunun odemesini hicbir şekilde geciktiremez. Tum bunları bir kenara bıraktığımızda, bu surecin aslında bazı şirketler icin zorunlu olduğunu unutmamak gerek. Resmi Gazete ’deki ilgili tebliğe gore yıllık satış tutarı 3 milyon TL ’nin uzerinde olan şirketler, e-faturaya zorunlu olarak geciş yapıyorlar.
e-fatura sisteminin avantajı bunlardan ibaret değil. e-fatura sistemini aktifleştiren bir satıcı, gelir-gider dengesini cok daha doğru bir şekilde kurabilir. Ayrıca kesilen bir e-fatura, satıcının Gelir İdaresi Başkanlığı (GİB) hesabına doğrudan yansır. Boylelikle satıcı icin ekstra iş yuku ortadan kalkmış olur. Tum bunlara ek olarak; e-fatura entegrasyonu sayesinde aynı anda birden cok fatura kesilebilir, e-ticaret platformlarında yapılan satışlar icin de tek tuşla fatura oluşturulabilir.
Peki e-fatura başvurusu nasıl yapılır? Gelir İdaresi Başkanlığı ’na entegre olan Kamu Sertifikasyon Merkezi sisteminden fatura uzerinde şirketinize ait muhrun bulunması adına oncelikle mali muhur başvurunuzu online ortamda yapmanız gerekmektedir. Başvurunuzda temin edeceğiniz muhurun omrune karar vermeniz gerekmektedir. 1 yıllık, 2 yıllık ve 3 yıllık olarak kategorize edilen sureleri tercih etme hakkınız olur. Muhur suresi dolduğunda, yenileme yapılması gerekmektedir. Bir flash bellek gibi duşunebileceğiniz dijital muhur icin TUBİTAK ’a odeme yapmanız gerekmektedir. Muhur tarafınıza ulaştıktan sonra da Gelir İdaresi Başkanlığı ’nın internet platformunu kullanarak e-fatura başvurusu yapılması gerekmektedir. e-fatura başvurusu onaylandıktan sonra ise bir e-fatura programı edinilmesi ve bu programın GİB ile entegre edilmesi gerekmektedir.