Haber ve bilgi doğrulama platformu Teyit.org tarafından ozetlenen araştırma sonuclarına gore Turkiye'de durum daha vahim.
'Yanlış bilgi verirken Google reklamlarından para kazanan yayıncı' oranı en yuksek ulke Turkiye oldu: Peki bu ne anlama geliyor?

Google tarafından kişiselleştirilen reklamlar, coğu internet sitesinin ana gelir kaynakları arasında yer alıyor. Bu satırlatı okuduğunuz sayfada da gorebileceğini Google reklamları, aynı zamanda dunya internet ekosistemindeki para akışını sağlayan devasa bir makro ekonomik etkiye sahip. ProPublica'nın araştırmasına gore İngilizce dışında yayın yapan ve bu yayınlarla yanlış bilgi yayan sitelerdeki Google reklamlarının oranı %30 ila %90 arasında değişiyor.
ProPublica'nın araştırmasında da yer verilen Teyit.org'un verilerine gore Turkiye'de yanlış bilgi yaydığı tespit edilen 50 internet sitesinin 45'inde Google reklamları yer alıyor. Bu da %90'lık bir oranla Turkiye'yi, internette yanlış bilgi yayılımı konusunda zirveye taşıyor. Turkiye'den sonra listede %87'lik oranla Hırvatistan, Sırbistan ve Bosna Hersek; %80 ile Brezilya, %44 ile İspanya, %38 ile Latin Amerika, %30 ile Almanca konuşulan ulkeler yer alıyor.
Turkiye'de dezenformasyon para kazandırıyor: Google, mevcut tabloya ve tum cağrılara rağmen harekete gecmiyor...

Datareportal'ın araştırması ve Teyit.org'un acıklamasına gore Turkce, internette en cok icerik uretilen diller arasında dorduncu sırada. Buna rağmen yalan haber ve yanlış bilgilerin yayılımını azaltmak icin Google'dan somut bir adım gorulmuyor.
Viyana merkezli Uluslararası Basın Enstitusu'nun başkan yardımcısı ve araştırmacı gazeteci Emre Kızılkaya ise Teyit'e yaptığı acıklamada Turkiye'de dezenformasyonun para kazandırdığını, propagandaların işe yaradığını vurguluyor.
Editor notu: Sosyal Medya Yasası buna bir cozum getirir mi? Kullanıcılar tarafından her ne kadar "Başıma bir şey gelir mi?" gibi bireysel cıkarımlar yapılsa ve "hukuki acıdan muğlak olduğu" eleştirileri alsa da -kağıt uzerindeki haliyle- Sosyal Medya Yasası; internette doğru bilginin yayılmasını sağlama amacı taşıyor. Kendisini haber vermekle yukumlu goren kişilerin ve internet sitelerinin ilk kez bir basın kuruluşu olarak tanındığı bu yasa, aynı zamanda bu kişi ve kuruluşların olası yalan haberlerine karşı alınan bir onlem olarak gorulebilir.
Nitekim yasanın uygulama aşamasına ilişkin soru işaretleri var, zira "hangi bilginin kime ve neye gore doğru ya da yanlış olarak nitelendirileceği" konusu net olarak tanımlanamıyor. Yine de yasada yalan haber yayan kişi, kurum ve bu bilginin yayılmasına olanak tanıyan platformlara yonelik reklam engelleme ve bant genişliği daraltma yaptırımları yer alıyor. Ancak Google reklamları ile para kazanan yanlış bilgi yayıncılarının Turkiye'de %90 gibi astoronomik bir orana ulaşması, olası bir reklam engelleme veya bant genişliği daraltma cezasının Turkiye'deki internet ekonomisine ciddi zarar vereceğini gosteriyor. Kısaca ulkemizdeki karar vericiler, koca bir sektorun icine işlemiş yanlış bilgi ekonomisiyle karşı karşıyalar.
Son olarak Google'un 2021 yılında Turkiye ekonomisine yaptığı 476 milyar TL'lik katkının 193 milyar TL'sinin reklam aracları ile sağlandığını belirtelim.