Dunyanın onde gelen motor yağı ureticilerinden Castrol, otomotiv sektorundeki elektrikli devriminin bugununu ve yarınını araştırdı. ‘Geleceğin dEVrini Yakalamak ’ başlıklı araştırma dunyada ve Turkiye ’de otomotiv sektoru yoneticilerinin ve tuketicilerin elektrikli araclara bakışını ortaya koyuyor. Araştırmaya gore dunyada ve Turkiye ’de elektrikli araclarla ilgili bir zihniyet devrimi yaşanıyor. Sektor başlayan buyuk değişime hız vermekte kararlı, tuketici ise maliyet endişelerinden sıyrılmış, elektrikli otomobil sahibi olma trendi yukseliyor. Dunyanın onde gelen madeni yağ markalarından Castrol, Turkiye dahil 10 ulkede 10 bin tuketici ve otomotive yon veren 100 sektor yoneticisiyle yapılan elektrikli arac araştırmasının sonuclarını acıkladı. Castrol ’un Turkiye, Ukrayna ve Orta Asya Direktoru Ayhan Koksal ile Pazarlama Direktoru Nilay Tatlısoz, ‘Geleceğin dEVrini Yakalamak ’ başlıklı araştırmayla ortaya konan yarının elektrikli arac dunyasına ilişkin verileri aktardı.
Castrol Turkiye, Ukrayna ve Orta Asya Direktoru Ayhan Koksal, dunyada başlayan teknolojik devrimle ulaşımın elektriklendiğine dikkat cekerek, otomotiv sektorunun buyuk bir donuşum yaşadığını soyledi. Araştırmaya katılan pek cok ulkenin 2040 itibarı ile benzinli ve dizel motorlu arac satışını sonlandırmayı hedeflediğini belirten Koksal, 2022 bp Enerji Gorunumu Raporu ’na gore ise elektrikli aracların, yeni arac satışlarındaki payının 2035 ’te yuzde 50–70 aralığına, 2050 ’de yuzde 90 civarına cıkacağını kaydetti. Koksal, şoyle konuştu:
2050 ’ye kadar kuresel arac parkında 2 milyar veya daha fazla elektrikli arac bulunacağı ongoruluyor. Otomotiv endustrisi icin heyecan verici bir donemdeyiz. Castrol olarak biz de bir madeni yağ markasının otesine gecerek bir bakım markasına donuşuyor, aynı zamanda cozum ortağı olduğumuz muşterilerimiz ve iş ortaklarımız ile buyumek amacıyla yatırımlarımızı ve calışmalarımızı surduruyoruz. Yeni nesil teknolojileri uygulama ve elektrikli araclara gecişi hızlandırma yolunda endustri ortaklarımızla birlikte calışıyoruz. Elektrikli ve hibrit aracların da icten yanmalı motorlara sahip araclar gibi yuksek teknoloji sıvılara ve greslere ihtiyacı var. Elektrikli arac pazarının hızla buyuduğu Cin, Almanya, İngiltere ve Amerika ’da geliştirdiğimiz e-sıvılarımızla devrime yon veriyoruz. Castrol ON markasıyla uretilen e-sıvılarımız dunyada uretilen her uc elektrikli aracın ikisinin ilk dolumunda kullanılıyor. Castrol olarak hızla gelişen elektrikli arac teknolojisini yakından izleyerek yeni teknolojiler ve urunlere yonelik Ar-Ge yatırımlarımızı da artırıyoruz. İngiltere ’deki Pangbourne araştırma merkezimizde kurulacak elektrikli arac pil test merkezine ve analitik laboratuvarına yaklaşık 60 milyon dolarlık bir yatırım yapacağız.”
Ar-Ge harcamaları 10 yılda uc kat artacak
Avustralya, Yeni Zelanda, Cin, Fransa, Almanya, Hindistan, Japonya, İsvec, Norvec, Finlandiya, Danimarka, İngiltere, ABD ve Turkiye ’de 10 bin tuketici ve otomotiv ureticisi şirketlerden ust duzey 100 yoneticiyle yapılan Araştırmanın sonuclarını acıklayan Castrol Turkiye, Ukrayna ve Orta Asya Pazarlama Direktoru Nilay Tatlısoz, bu araştırma ile ozellikle devletlerin koyduğu net sıfır hedeflerine otomotiv sektorunun nasıl baktığını gormeyi amacladıklarını kaydetti. Tatlısoz araştırmanın, şirketlerin bu hedefler doğrultusundaki hamlelerini ve tuketicilerin elektrikli araclara yaklaşımını yansıttığını ve ‘elektrikli devrimini ’ yonetmek icin sektore fayda sağlayacağını duşunduklerini soyledi.
Araştırmaya katılan tuketicilerin yuzde 53 ’u gelecek sefere elektrikli arac almayı duşuneceklerini soylerken elektrikli arac kullanan tuketicilerin yuzde 99 ’u gelecek sefer de elektrikli arac alacağını belirtiyor.
Araştırmadan one cıkan başlıklar şoyle;
Sektor yoneticilerinin yuzde 97 ’si, şirketlerinin icten yanmalı motorlu araclar icin devletlerin zorunlu kıldığı kademeli kullanımdan kaldırma hedeflerine hazır olacağına inanıyor. Ancak şirketlerinin şu anda icten yanmalı aractan elektrikliye gecmeye hazır olduğunu soyleyenlerin oranı sadece yuzde 40. Tum otomotiv yoneticilerinin sadece yuzde 8 ’i tedarik zincirinin buna hazır olduğuna inanıyor.
Kuresel otomotiv yoneticilerinin yuzde 66 ’sı elektrikli araclara gecişin şirketleri icin bir numaralı stratejik oncelik olduğunu belirtiyor.
Bu oncelik Ar-Ge rakamlarına yansıyor. 2015 yılında Ar-Ge harcamalarının ortalama yuzde 11'i elektrikli araclara, yuzde 39 ’u ise icten yanmalı araclara odaklanmıştı. Bugun bu oran yaklaşık iki katına cıkarak yuzde 21'e ulaştı. Sektor yoneticileri, 2025 yılına kadar oranın yuzde 31'e, 10 yıl icindeyse uc katına cıkacağını ongoruyor. Hibrit araclar da hesaba katılırsa, 2025 yılına kadar Ar-Ge harcamalarının yuzde 70'inden fazlasının elektrikli araclara ve hibritlere odaklanacağı tahmin ediliyor.
Bu donemde icten yanmalı araclara yonelik Ar-Ge harcamalarının ise yuzde 15 ’e duşmesi bekleniyor.
Sektor yoneticilerinin yuzde 63 ’une gore, icten yanmalı araclar icin devletlerin koyduğu kademeli olarak kullanımdan kaldırma hedefleri, endustrideki gecişe ve Ar-Ge calışmalarına yapılan harcamalara hız kazandıran bir numaralı faktor. Yoneticilere gore elektrikliye gecişi hızlandıran ikinci faktor net sıfır hedefleri (yuzde 57), ucuncu sırada tuketicilerin surdurulebilirlik endişeleri (yuzde 35) var.
Otomotiv yoneticilerine gore elektrikli araclara gecişi yavaşlatan en buyuk engel yuzde 56 ile yuksek maliyetli bataryalar olarak one cıkıyor. Şarj noktalarına erişim (yuzde 43), teknik eleman yetersizliği (yuzde 40) ile diğer bariyerler.
Tuketici tarafından bakıldığında ise aralarında Turkiye ’nin de bulunduğu ulkelerdeki suruculer daha az hava kirliliği, duşuk suruş maliyeti ve evde şarj imkanını elektrikliye gecişi hızlandıran faktorler olarak gosteriyor. Bariyerler ise ultra hızlı şarjın yaygın olmaması, şarj noktalarına erişim ve menzil endişeleri diye sıralanıyor.
Turkiye ’de her iki kişiden biri elektrikli istiyor
Dunyadaki otomobil sahibi tuketicilerin yarısından fazlası gelecek sefer elektrikli arac almak istiyor. Cin yuzde 80 ile en cok elektrikli arac almak isteyenlerin bulunduğu ulke.
Turkiye ’deki tuketiciler de kuresel eğilimle aynı yonde niyet belirtiyor. Araştırmaya katılanların yuzde 49 ’u bir sonraki araclarının elektrikli olmasını istiyor. Turkiye, bu oranla Fransa, Avustralya – Yeni Zelanda, ABD, Hindistan ve Almanya ’nın onune geciyor.
Turkiye ’deki tuketicinin bu yonde davranmasının ardındaki en buyuk neden yuzde 88 ile kentsel alanlarda hava kirliliğini azaltmak olarak one cıkıyor. Diğer nedenler ‘yeni elektrikli arac modellerinin piyasaya surulmesi ’ (yuzde 85), ‘elektrikli aracların benzinli ya da dizel araclara kıyasla daha iyi entegre edilmiş bir teknolojiye sahip olduğuna inanılması ’ (yuzde 84) ve ‘benzinli veya dizel motorlu araclara gore daha duşuk karbon emisyonları yayması ’ (yuzde 82) olarak sıralanıyor.
Maliyet endişesi ortadan kalkıyor
Elektrikli araclarla ilgili tuketicilerin fiyat endişelerinde gerileme var. Dunyada elektrikli arac kullananların yuzde 78 ’i kullanım omru goz onune alındığında bir elektrikli araca sahip olmanın toplam maliyetinin benzinli veya dizel araca gore daha duşuk olduğuna inanıyor.
Araştırmaya katılan Turk tuketicilerin yuzde 61 ’i de bir elektrikli aracın toplam maliyetinin (vergi, yakıt ve bakım masrafları dikkate alındığında) eşdeğer bir icten yanmalı aractan daha duşuk olduğu goruşunde.
Turkiye'deki tuketiciler icin elektrikli araclar konusunda endişe yaratan ilk başlık şarj altyapısı. Elektrikli arac kullanmayan suruculerin yuzde 70 ’i, şarj altyapısının yeterince yaygın olmadığına inanıyor. Model seceneklerinin azlığı (yuzde 65) ve devlet teşviklerinin yetersizliği (yuzde 64) diğer başlıklar olarak one cıkıyor.
Elektrikli araclara en hazır ulke Norvec
Castrol Turkiye, Ukrayna ve Orta Asya Pazarlama Direktoru Nilay Tatlısoz, dunyada ve Turkiye ’de elektrikli araclarla ilgili bir zihniyet devrimi yaşandığına dikkat cekti. Tatlısoz “Araştırma yapılan ulkelerin tamamında elektrikli arac kullanma eğilimiyle ilgili verilerde yukselme var. Economist Impact tarafından yapılan ve bp tarafından desteklenen dEVir Indeksi ’ne gore tamamen elektrikli araclarla ulaşıma gecmeye en yakın ulke Norvec (endeks puanı 66). İcten yanmalı arac uretimini 2025 ’te sonlandıracak Norvec ’i, Cin (55 puan) ve Almanya (52 puan) takip ediyor” dedi.
Castrol ON urunleri Kasım ayında Turkiye ’de
Castrol Turkiye, Ukrayna ve Orta Asya Direktoru Ayhan Koksal Turkiye ’de buyuyen elektrikli arac pazarının sağlıklı gelişimi ve elektrikli aracların uzun sure ust duzey performans gostermesi icin Castrol olarak endustriyle birlikte calıştıklarını soyledi. Koksal, Kasım ayından itibaren Castrol ’un elektrikli araclar icin uretilen Castrol ON e-sıvılarının Turkiye pazarında yer alacağını bildirdi. Koksal, “Donuşumu hızlandırmak ve geleceğin elektrikli dunyasına bağlanmak icin sektor ortaklarımızla birlikte calışıyoruz. Otomotiv sektorunun en iyileriyle iş birliği yaparak teknolojik gelişimi faydaya donuşturmeyi amaclıyoruz. Castrol ON e-sıvıları daha uzun menzil, daha hızlı şarj ve daha uzun omur sunarak sektorun karşılaştığı sorunlara cozum uretiyor. Cok yakında Turkiye ’de de bu urunlerle elektrikliye gecişi destekleyeceğiz” dedi.
Castrol otomotive yon verenlerin ve tuketicilerin nabzını tuttu: Otomotiv sektoru dEVrim icin vites yukseltiyor
Gündemdeki Konular - Haberler0 Mesaj
●4 Görüntüleme
- ReadBull.net
- Kültür & Yaşam & Danışman
- Gündemdeki Konular - Haberler
- Castrol otomotive yon verenlerin ve tuketicilerin nabzını tuttu: Otomotiv sektoru dEVrim icin vites yukseltiyor