Merhaba arkadaşlar. Turkiye maalesef internet konusunda epey kotu bir ulke. Bircok kullanıcı hala ADSL kullanıyor. Bircok kullanıcı ise VDSL'e yeni gecti. Fiber abone sayısı ise henuz ADSL'i yeni yakalayabildi. Tum xDSL abonelerinin fibere kavuşması ise en az 2040'ları bulacaktır diye tahmin ediyorum.
Fakat uzun suredir internet kullanan kullanıcılar hatırlayacaktır, bir donemler durum daha da kotuydu. Kotuluğun tek sebebi altyapı eksikliği ve yavaş hızlar da değildi. Tam anlamıyla buyuk bir sacmalık vardı: AKN! AKN'nin acılımı Adil Kullanım Noktası. Peki nedir bu AKN?
Aslında uzun suredir internet kullanan kullanıcılar (orneğin, ben) AKN'nin ne olduğunu zaten biliyor. Fakat o donemde ev interneti kullanmayan şanslı kullanıcılar icin AKN'nin ne olduğunu acıklamak istiyorum.
Mesela bir internet aboneliği almak istiyorsunuz. TV'de de bir Turk Telekom reklamı donuyor. Reklamda ise "Ayda 59.90 TL'ye limitsiz fiber internet!" yazıyor. Siz de "Aaaa! Cok ucuza fiber internet, hem de limitsiz!" diyerek interneti alıyorsunuz ve kullanmaya başlıyorsunuz. Fakat sadece birkac gun sonra internette gezinirken bir anda karşınıza bir mesaj cıkıyor: "Paketinizin adil kullanım noktasını aştığınız icin internet hızınız 3 Mbps'ye duşurulmuştur."
İşte o noktadan sonra ilk başta YouTube'da rahatlıkla 1080p ve hatta 1440p/4K video acabilirken şimdi ancak 720p'yi stabil acabiliyorsunuz. 1080p'de ise surekli donma sorunu yaşıyorsunuz. Hız testi yaptığınızda ise en fazla 3 Mbps indirme hızı aldığınızı goruyorsunuz.
Siz de sonra "Hani bu limitsiz idi? Neden adil kullanım noktasını aştınız diye mesaj geliyor ve internetim 3 Mbps'e duşuyor?" diyorsunuz.
İşte AKN tam olarak bu. Limitsiz diye satılan bircok pakette gecerli olan bir durumdu. Mesela paketinizin AKN'si 100 GB. Hızı da 50 Mbps. Paketiniz aslında teorik olarak limitsiz fakat paketinizin asıl 50 Mbps hızı AKN dahilinde. Siz 100 GB'ı aştığınızda internet kesilmiyor veya kota aşım ucreti uygulanmıyor. Fakat 50 Mbps olan internetiniz 3 Mbps'e duşuyor. Bu da internetinizin neredeyse kullanılamaz hale gelmesine neden oluyor. Yani hala dosya indirebiliyorsunuz fakat damlaya damlaya indirmek zorunda kalıyorsunuz. Ancak sonraki ay tekrar 50 Mbps hız alabiliyorsunuz, cunku AKN'niz yenileniyor. Sonra tekrar AKN'yi aşınca tekrar 3 Mbps.
Bazılarınız "O zamanlar da AKN'siz paket alınamıyor muydu?" diyebilirsiniz. Cevap ise şu: Evet, alınabiliyordu fakat fiyatları cok yuksekti. O donemlerde AKN'siz 8 Mbps internet Turk Telekom'da ortalama 100-110 TL civarındaydı. Bu fiyat da o yıllarda bircok kullanıcı icin pahalıydı. 100 Mbps gibi hızlarda ise zaten fiyatlar 400 TL'ye yaklaşıyordu.
Bu yuzden de Turkiye'deki tum internet kullanıcıları AKN'nin kaldırılmasını istedi. İlk olarak 2017 yılında BTK, AKN sisteminde bir duzenleme yaptı ve 02:00 ile 08:00 arası saatlerde internetin tamamen limitsiz olmasını, yani bu saatlerde AKN'nin hicbir şekilde gecerli olmamasını sağladı. Ayrıca AKN sonrası hız duşumu de sabit 3 Mbps yerine paket hızına gore değişen hızlar olarak guncellendi. Mesela 35/50 Mbps paketiniz varsa AKN sonrası hızınız 16 Mbps'e duşuyordu. 75/100 Mbps paketiniz varsa da hızınız 24 Mbps'e duşuyordu. Bu da Turk internet kullanıcılarını epey rahatlattı.
Tabii bazı kurnaz ISS'ler (spesifik olarak Superonline ve Kablonet) anında karşı hamle yaptı ve AKN'li paketleri kaldırıp aynı fiyata kotalı paket satmaya başladı. Bu kotalı paketlerde kotanız bitince GB başına bir aşım ucreti oduyorsunuz. Superonline ise milleti kandırmak icin kotalı paketlere "Akıllı" ismi verdi. Akıllı dediği şey kota bitince internetin kesilmesi ve ek kota almadan internetin ay sonuna kadar kullanılamaması. Yani tam bir sacmalık.
Fakat diğer ISS'lerde durum epey toparlanmıştı. Ozellikle de Turk Telekom, AKN duzenlemesine karşı hamle yapmak yerine AKN duzenlemesinden kullanıcıların faydalanmasını sağlamıştı.
Derken 31 Aralık 2018'de AKN uygulaması tamamen son buldu. O donemlerde ilk başta bazı ISS'ler kotalı internet satmaya calışsa da zaman icerisinde limitsiz internet Turkiye'de tamamen standart oldu.
Gunumuzde Turkiye'de internet konusundaki sorun altyapı eksikliği ve nispeten yavaş hızlar. Ancak eski gunlerdeki en buyuk bela olan AKN artık olmadığı icin en azından daha rahat internet kullanabiliyoruz.
Peki siz Turkiye'de AKN sacmalığı olduğu gunleri hatırlıyor musunuz? Ayrıca size gore de AKN işkence mi?
Turkiye'de AKN sacmalığı olduğu zamanları hatırlıyor musunuz?
Geyik0 Mesaj
●2 Görüntüleme
- ReadBull.net
- ReadBull Hakkında
- Sohbet Muhabbet
- Geyik
- Turkiye'de AKN sacmalığı olduğu zamanları hatırlıyor musunuz?