F35 bircok ucağın yapacağı işleri tek başına yapması icin tasarlandı. Bunun icin aynı modelin bircok varyasyonu cıktı. Bu yazımda bu varyasyonlardaki goze gozukmeyen farkları anlatmak istiyorum

1- Iniş - Kalkış Şekilleri:
Biliyorsunuz ki F-35 modellerini ayıran temel unsur iniş kalkış şekilleridir. F-35A modeli standart pistler uzerinden kalkmak icin tasarlanmıştır ve coğu ulke tarafından kullanılacak model budur. F-35B modeli Dikey Iniş Kısa Kalkış(STOVL) turunde işleyen ucak gemilerinde kullanılmak icin tasarlanmıştır. STOVL yontemini kullanan ucak gemileri daha az masraflı ve kucuk olduğundan birkac NATO ulkesi tarafından secilmiştir. F-35C modeli Amerikan Donanması icin tasarlanmıştır. Amerikanların Nimitz sınıfı buyuk ucak gemilerinde kullanmak icin tasarladıkları bir ucaktır. Iniş kalkış sistemi olarak CATOBAR sistemini tercih eder. Ucak inerken ucaktaki kancanın gemideki halatı yakalayıp tum kinetik enerjisini halata bırakma prensibine dayanır. Kalkarken ise buhar basıncı(yeni gemilerde elektromanyetik) ile ucak hızlandırılarak cok kısa bir mesafeden kaldırılır. Belli avantajları olsa da cok maliyetlidir. CATOBAR tipi ucak gemilerini sadece ABD ve Fransa kullanmaktadır.



F-35A(en sağdaki), F-35B(ortadaki), F-35C(en soldaki).

2- Motorlar:
A ve C modellerinde Pratt&Whitney yapımı bir motor kullanılırken B modelinde ise Rolls Royce motoru kullanılmıştır. B modelinde ucağı dengelemek ve ağırlık kaldırma yeteneğini arttırmak icin kokpitin arkasında bir motor daha bulunmaktadır. B modelinin ana motorunun egzozu 90° aşağıya donebilir iken A ve C modellerinde sabittir.



F-35B'de kullanılan Rolls Royce motoru.



F-35A ve F-35C modellerinde kullanılan Pratt&Whitney motoru.

3- Kanatlar:
A ve B modellerinde kanatlar aynıdır. C modeli duşuk hızlarda kaldırma kuvveti elde edebilmek icin kanatları daha geniş tasarlanmıştır. CATOBAR sınıfı ucak gemilerime inmek icin gereklidir. C modelinin kanatları katlanabilir şekilde tasarlanmıştır. Gemide daha az yer kaplar.



F-35C havadan gorunumu.



F-35C kanatları katlanmış halde ucak gemisinde.

4- Makineli Top:
A ve C modellerinde 25mm capa sahip olan, 4 namlulu ve 170 mermi kapasiteli bir top bulunurken B modelinde motorun kapladığı yer nedeniyle dahili makineli top bulunmaz. Bunun icin harici makineli top tasarlanmıştır.



Harici makineli top takılmış bir F-35B. Alt kısımda bulunmakta.

5- Muhimmat Taşıma Kapasiteleri: Uc modelinde hava - hava gorevlerinde muhimmat taşıma kapasitesi aynı iken hava - kara gorevlerinde biraz farklıdır. A ve C modelleri 2 adet 2000lb JDAM bomba taşıyabilirken B modeli 2 adet 1000lb JDAM bomba taşıyabilir. 2. Motorun kapladığı alan sebebiyle 2000lb JDAM bomba alamıyor.

6- Menzil:
A ve B modellerinin muharebe yarıcapı 1100~ kilometre iken B modelinde bu değer 850 kilometreye kadar duşmektedir. Ikinci motorun kapladığı alan sebebiyle yakıt kapasitesinde bir azalma yaşanmıştır.