Bu laf, askeri ucaklar ve sivil ucaklar hakkında hicbir şey bilmeden gazete editorlerinin clickbait'i ile ortaya cıkmıştır. Ve bu zerre bilgiye sahip olmayanlar F-4 gibi bir ucağa bile ''ucan tabut'' yakıştırmasını yapmıştır. Acayip sinir oluyorum.
Şimdi gelelim nasıl cıktığına, THK filosuna 1950'ler sonunda giren F-100 ucaklarının patır patır duşmesi sonucunda cıkmıştır. Bu ucakların neden duştuğune kısaca değinecek olursak 1950-1980 arası stabil bir hava platformu veya platformları arayışında olan Amerika'nın bu donemde zart zart sisteme soktuğu onlarca farklı jete yeterli teknik desteği sağlayamaması bu kazaların ana faktorudur. Bu laf da F-100'ler icin ortaya cıksa da asıl ununu F-104 ucakları ile yapmıştır.
Amerikalılar o donemde daha hızlıysan daha avantajlısın gibi bir mantığa dayanıp mumkun olduğunca hafif ama bir o kadar da hızlı bir ucak istediler. Bunun yanı sıra taktik nukleer bombaların hizmete girişi aynı doneme denk geldi.
Gelişen teknolojiyle B-29, B-47, B-50, B-36, B-58 nukleer bombalar atmak icin kullanılamayacağını anlayan Amerika, bu işi F-104'le yapmaya karar verdi. F-104 hızlı bir şekilde kalkacak, nukleer darbe icin hızını kullanıp Sovyet hava savunmasının icinden gececek ve nukleer bombasını bırakıp artık gelebilirse usse geri gelecektir. Ancak bu ucağı tasarlayanlar ve pilotları bilirler ki coğu F-104 geri donecek yakıtı taşıyamaz.
F-104 ucağı cok hızlı bir ucak. İniş surati minimum 150, ama pratik kullanışta 180-200 knot civarı! yani tam minimum 280 km/saat ama genelde (ortalama) 350 km/saat suratle inmek zorundasınız. Bununla birlikte bir geciş donemi ucağı olduğundan cok yeni teknolojiler kullanılmış ve jet cağının neredeyse tum sıkıntılarını yaşayan bir ucak.
Olay bu. Ucan tabut once F-100, daha sonra F-104 icin turetilen bir deyim ve asla F-4 icin kullanılmamalı. Bugun de zerre bilgisi olmayan ama cok konuşanlara ışık tuttuğumuza gore dağılabiliriz.
Kaynak: Eski bir TSK askeri, F-4 bakımcısı, sevdiğim bir abim.
İşte o lanet ucak: