Merhabalar, bugun sizlere Mercedes Benz kurucularından biri olan Karl Benz tarafından tasarlanan Boxer motorunu detaylarıyla birlikte, avantajları ve dezavantajlarıyla beraber anlatacağım.

Boxer motor ilk olarak 1896 yılında Karl Benz tarafından tasarlanıp, patenti alınmıştır.

Surprizbozan: Karl Benz ve 8 beygir gucundeki ilk Boxer motor





Basit bir icten yanmalı motordan farkı yoktur ve parcalarının genel tasarımı sıralı ve V motorlara gore benzerdir. Ancak motor bloğunun tasarımı, diğer motorlara gore en buyuk farklılık gosteren yeridir. Pistonlar, arasında 180 derecelik bir acıyla yere paralel bir şekilde karşılıklı olarak calışır.



Resim: Karşılıklı calışan Boxer motoruna ait pistonlar.​

Gunumuzde sadece Porsche ve Subaru model arabalarda gorduğumuz bu motorlar, gecmişte iclerinde Ferrari (bkz. Berlinetta Boxer), Alfa Romeo, BMW ve daha nice markaların kullandığı bir motor olmuştur.

Avantajları nelerdir?

Ağırlık Merkezi
Oncesinde bahsettiğim gibi yere paralel bir şekilde karşılıklı calışan pistonlar sayesinde motor, aracın alt kısmına yani yola daha yakındır. Bu durum, ağırlık merkezinin aşağı cekilmesine olanak sağlar ve virajlara yuksek hızla dahi girilse aracın başarılı bir şekilde yola tutunmasını ve aksi yone yatma eğiliminin azalmasını sağlar.



Resim: Virajlara girildiğinde aracların aksi yone yatma eğilimi karşılaştırılıyor.​

Video aracılığıyla daha iyi anlayabilirsiniz;



Titreşim
Boxer motorlarda karşılıklı calışan iki piston olmasının avantajı birbirlerini dengelemeleri ve oluşan titreşimleri sonumlenmesi durumudur. V ve sıralı motorlarda bu durum soz konusu olmadığı ve pistonlar aynı hizada konumlandırıldığı icin doğal olarak daha fazla titreşime yol acarlar. Bunu engellemek icin dengeleyici ağırlıklar bir cozum olarak gorulse bile bu cozum, Boxer motorunun titreşim engelleme avantajı kadar etkileyici olmayacaktır.



Resim: Motorların calışma prensipleri gosterilmiş.​

Video aracılığıyla daha iyi anlayabilirsiniz;



Guvenlik
Boxer motor aşağıda konumlandığı icin olası bir carpışma durumunda diğer motorların aksine yolcu kabinine doğru hareket etmez ve aracın altına doğru duşer. Bu sebeple diğer motorlara nazaran yolculara zarar verme olasılığı cok daha azdır.




Dezavantajları nelerdir?

Motor Konumu(Bakım ve Yakıt Maliyetleri)
Motor konumunun her ne kadar yol tutuşu acısından avantajı olsa da, dezavantajları da beraberinde getirmiyor değil.

Motor, yola daha yakın olduğundan daha sıkışık bir hale burunuyor ve arac bakımlarını yapmak, diğer motor bloklarına gore cok daha zor bir hal alıyor. Ayrıca V ve Boxer motorlarda sıralı motorlara nazaran daha fazla parca kullanıldığından oturu maliyette ciddi bir artış soz konusu.

Motor konumundaki bir diğer dezavantaj ise motorun sadece dik olarak yerleştirilebilmesi. Bu yuzden Boxer motora sahip otomobillerin onden cekiş sistemi ile entegre edilmesi mumkun olmuyor, sadece arkadan cekiş (RWD) veya surekli dort ceker (AWD) sistemi kullanılmaktadır. Bu sistemler hem daha maliyetli oluyor, hem de sistemin daha da komplike bir yapıya burunmesine yol actığından bakımları zorlaştırıyor. Yakıt tuketimlerini belirtmeme gerek bile yok sanırım.

---------------------------------------------------------------------------------

Boxer Motor Sesi
Bu motorların kendine ozgu sesleri vardır. Kimi sever, kimi sevmez gorecelidir ancak sportif olduğu kesin. Boxer motoru kullanan aracların cıkardığı ihtişamlı sesleri dinlemek icin;


Video: İcerikte Subaru otomobilleri var.


Video: İcerikte Porsche otomobilleri var.​

O kadar anlattık madem, Boxer motorlu en sevdiğim iki aracı paylaşayım.
Surprizbozan: Subaru Impreza WRX STI ve Porsche 911 Turbo S

Resim: Subaru Impreza WRX STI



Resim: Porsche 911 Turbo S​






Okurken keyif almışsınızdır umarım. İcerik tamamen kendimce yeniden oluşturulmuştur. Oluştururken yardım aldığım Sekiz Silindir'in ilgili konusuna buraya tıklayarak ulaşabilirsiniz.

Ayrıca yararlandığım bir diğer kaynak olan Anlatan Adamlar kanalının ilgili videosunu izlemek isterseniz;