SPAM Nedir ?
Internet uzerinde aynı mesajın yuksek sayıdaki kopyasının, bu tip bir mesaji alma talebinde bulunmamış kişilere, zorlayıcı nitelikte gonderilmesi Spam olarak adlandırılır. Spam coğunlukla ticari reklam niteliğinde olup, bu reklamlar sıklıkla guvenilmeyen urunlerin, cabuk zengin olma kampanyalarının, yarı yasal servislerin duyurulması amacına yoneliktir. Spam gonderici acısından cok kucuk bir harcama ile gercekleştirilebilirken mali yuk buyuk olcude mesajin alıcıları veya taşıyıcı, servis sağlayıcı kurumlar tarafından karşılanmak zorunda kalınır.

Internet kullanıcıları uzerindeki etkileri incelendiğinde iki tip Spam vardır. Email aracılığıyla gonderilen spam doğrudan gonderilen mesajlarla, bireysel kullanıcıları hedef alır. Email spam listeleri genellikle Usenet gonderilerinin taranması, tartışma gruplarının uye listelerinin calınması veya web uzerinden adres aramalarıyla oluşturulur. Email tipindeki spam gonderileri tipik olarak alan kullanıcının masraf yapmasına sebep olur. Email erişimi icin sureye bağlı telefon parası odeyen her kullanıcı icin bir bedel ortaya cıkması kacınılmazdır. Bununda otesinde, spam maillerinin taşınmasının servis sağlayıcılar ve diğer on-line servisler uzerinde oluşturduğu mali yuk de doğrudan abonelere yansıyacaktır.

E-posta yolu ile gonderilen spam turlerinden ticari icerikli olan UCE (Unsolicited Commercial e-mail- Talep Edilmemiş Ticari e-posta) adından da anlaşılacağı gibi istemediğiniz halde size gonderilen bir urunu yada hizmeti tanıtıcı elektronik posta iletileridir.

İceriğinin mutlaka ticari olması gerekmeyen UBE (Unsolicited Bulk e-mail Talep Edilmemiş Kitlesel e-posta), aynı anda yuzbinlerce e-posta hesabına gonderilen e-posta iletileridir. Bu iletiler ticari icerikli olabileceği gibi politik bir goruşun propagandasını yapmak yada bir konu hakkında kamuoyu oluşturmak amacı ile gonderilen e-posta iletileri de olabilir. Spam hakkında onemli bir nokta, bir iletinin spam olarak nitelendirmek icin kullanılacak olcutun iletinin iceriği ile hic alakalı olmamasıdır. Herkesin uzerinde hemfikir olduğu, onemli bir toplumsal duyarlılığa sahip bir konu hakkında goruş bildirmek icin kitlesel olarak gonderilen bir iletide aslında spam olarak nitelendirilebilir.

Bir diğer sık rastlanılan e-posta spam tipi ise MMF (Make Money Fast – Kolay Para Kazanın) iletileri; zincir iletiler yada piramit benzeri pazarlama yapıları ile ilgili gelen iletilerdir. Piramitin en ustundeki isme para gonderip listenin altına kendinizi eklediğinizde para kazanmaya başlayacağınıza ilişkin iletiler bu tip spam iletilerine ornek olarak verilebilir.

Email turundeki spam’in rahatsız edici bir tipi ise, iletinin tartışma listelerine gonderilmesi durumudur. Bir cok tartışma listesinde, kimi işlemler sadece liste uyeleri tarafından gercekleştirilebildiğinden, spam gondericileri, mumkun olduğu kadar cok listeye uye olmaya calışarak, liste uyelerinin adreslerini temin ederler.

Diğer bir Spam tipi ise, iptaledilebilir (cancellable) Usenet mesajları aracılığı ile yapılan spamdir. 20 veya daha fazla haber obeğine aynı anda gonderilen bir ileti spam kapsamında incelenir. Usenet kullanıcıları acısından bu kadar cok sayıda haber obeğine gonderilen bir iletinin genellikle obeklerin coğu, hatta hepsi acısından konu dışı kaldığı tesbit edilmiştir. Bu tur spam, sıklıkla haber obeklerini okuyan ancak cok ender veya hic gonderi yapmadıklarından email adresleri elde edilemeyen kullanıcı grubunu hedefler. Usernet spamleri haber obeklerini reklemlar veya ilgisiz iletilerle doldurarak kullanıcı acısından faydasız ve kullanılması zor hale getirir.

SPAM Nicin Kotudur ?
Spam turundeki iletilerin yarattığı sorunlar şoyle ozetlenebilir:

* Email şeklindeki spam, alıcıların gondericiden cok daha fazla masraf yapmasını gerektiren bir ozelliğe sahiptir. Bir ornekle acıklamak gerekirse, AOL (America Online) mahkeme kararıyla durdurulana kadar Cyber Promotions kuruluşundan gunde 1.8 milyon spam iletisi aldığını belirtmiştir. Tipik bir kullanıcının bir spam mailini almak, tesbit etmek ve silmek icin sadece 10 saniye harcadığı duşunuse bile, bu AOL tarafından karşılanması gereken ve sadece spam maillerin silinmesi icin harcanan 5,000 saatlik bağlantı anlamına gelmektedir. Buna karşılık T1 hattı kullan spam kaynağı bunun icin gunde sadece $100 mertebesinde bir ucret odemektedir.
* Bir cok spam mesajında, bu tur iletiler alınmak istenmiyorsa, bir komut (genelde REMOVE vb.) gonderilmesine ilişkin bir ibare yer alır. Katılmak icin kimsenin sormadığı bir uygulamadan, ayrılmak icin nicin birşeyler yapmak gerektiği sorusu gozardı edilse bile, gonderilerin yoğunluğu arttıkca boyle bir yontem işe yaramayacaktır. Şimdilerde coğumuz, gunluk olarak sadece birkac spam alıyoruz. Ancak, Internet uzerindeki kullanıcıların sadece % 0.1’lik bolumun, gunde 100,000 mail gibi ortalama bir oranla (bu bir dialup kullanıcısı icin rahatlıkla ulaşılabilecek bir rakamdır) spam gondermeye başladığını duşunelim. Bu durumde her kullanıcı gunde 100 spam mesajı alacaktır. Eğer kullanıcıların %1’i spam iletile gondermeye karar verirse, gunde her kullanıcıya 1000 mail gibi bir orana ulaşılmış olacaktır. Bu anlamda bir kullanıcıdan gunde 100 tane REMOVE mesajı gondermesini istemek ne kadar mantıklı olacaktır ? AOL kullanıcıları zaten bu rakamlara cok yakın bir durumda olduklarını belirtmişlerdir.
* Gittikce artan sayıdaki spam gondericisi, spam sitelerinden gonderilen iletilere izin vermeyen ceşitli onlemleri aşabilmek amacıyla iletileri kimi ara sistemler uzerinden gondermektedirler. (Mail sunucularının genel yapısının sadece kendi kullanıcılarına değilde butun Internet’e mail gonderebilecek şekilde tasarlanmış olması bunu kolaylaştırır) Bu ise arada kullanılan sistemlerin ağ ve disk altyapısının istenmeyen spam mesajları ile dolmasına yol acar. Bunun da otesinde ara sistem yoneticileri, spam mesajlarının son alıcılarının şikayetlerine doğrudan maruz kalırlar.
* Spam iletileri, hemen hemen istisnasız olarak gereksiz iletilerdir. Reklamı yapılan urunler genellikler değersiz, işe yaramaz, kimi zaman zararlı olabilirler. Spam iletilerinin masrafı duşuk olduğundan iletiler gonderilirken bir hedef kitle aranmaz.
* Spam gonderen yazılımlar bu tip ilanları almak istediği ileri surulen binlerce kişinin mail adresi ile birlikte dağıtılırlar. Ancak, bu yanlış bir bilgidir, aslında bu adresler Usenet gruplarından, mail listelerinden toparlanmış, buyuk olasılıkla da bu tarz mailleri almak istemeyen kurbanlardan oluşur. Spam yazılımları coğunlukla servisin alındığı servis sağlayıcı tarafından tesbit edilmesini gucleştirecek şekilde tasarlanır.Hemen her spam mesajinda REMOVE komutu gonderilirse iletilerin sona ereceği belirtilmesine karşın bu genellikle yapılmaz. Hatta kimi kullanıcılar, yeni acılmış bir hesaptan, test amaclı gonderdikleri bir REMOVE iletisinin ardından spam mailleri almaya başladıklarını belirtmişlerdir.
* Spam kaynakları genellikle iletileri gonderdikleri kişilerin kendilerinen mesaj almak istemediklerini bilirler. Bu sebepler spam iletilerinde yanlış cevap adresleri kullanarak, şikayet mesajlarından kurtulurlar. Bu iş icin mumkunse servis sağlayıcıların bir kerelik deneme hesaplarını tercih ederler, servis sağlayıcı onların arkasından hesapları temizlemek icin uğrasır. Bu yonde bir cok başka ornek vermek mumkunse de, spam’in zararları genelde bu şekilde ozetlenebilir. Ahlaki yonu bu derece duşuk olan başka bir iş kolu duşunmek zordur. Bazı ulkelerde turune bağlı olmakla birlikte spam mesajlarının yasalarca cezaya tabi olduğu dikkate alınmalıdır.
* Spam iletileri kullanıcıların olduğu kadar sistem yoneticilerinin de vakitlerini almaktadır. Internet e-posta sisteminde bir ileti alıcısına ulaştırılamadığı durumda gondericisine, alıcı ve gondericisine ulaştırılamadığı durumda ise postmaster hesabına geri donmektedir. Spam iletilerin bir coğunda gonderici adresi uydurma bir hesap olduğundan yerine ulaşamayan iletiler postmaster hesaplarında birikecek ve normalde e-posta sistemindeki aksaklıkları takip etmek icin kullanılan postmaster hesapları aşırı yuklenecektir. Gelen iletilerin icinde hangisinin gercekten e-posta sistemindeki bir aksaklık, hangisinin geri donen bir spam iletisi olduğunu bulmak icin iletilerin hepsinin tek tek denetlenmesi gerekecek ve sistem yoneticisinin iş yoğunluğu artacaktır (yada sistem yoneticisini postmaster hesabını denetlemekten vazgecirerek e-posta sistemindeki gercek aksaklıkların da farkedilmesini engelleyecektir).

SPAM Karşısında Neler Yapılmamalıdır?
PAM ile savaşırken unutulmaması gereken en onemli kural sakin davranmak ve ortamın gerginleşmesine izin vermemektir. Bu sebeple:

* Tehdit, yıkıcılık ve zarar verme,
* Siteyi email bombardımanına tutmak,
* Maillerin geldiği adresi email bombardımanına tutmak (ki bu ilgisiz bir kişi olabilir),
* Ping, SYN-flood veya benzeri yontemlerle servisin kesilmesini sağlamaya calışmak,
* Siteyi veya sistemi kırmaya calışmak,
* Her ne şekilde olursa olsun yasadışı yollarlar site veya sistemin devre dışı kalması yonunde uğraşmak,

Kesinlikle yapılmaması gereken uygulamalardır.

BUTUN BUNLARIN OTESİNDE SPAM’E KARŞI KESİNLİKLE SPAM KULLANMAYINIZ.

__________________