Daha onceden, 'Hypermotion' adını verdikleri, yeni Nesil Fifa 22'de buluncak olan animasyon geliştirmelerinin PC'de olacağı belirtilmemiş, sonrasında bazı yabancı internet sitelerinde, Electronic Arts'tan bir kişiyle yapıldığı iddia edilen roportajlarlar paylaşılmış ve orada, PC'de eski nesil Fifa'yı tekrardan goreceğimiz doğrulanmış ve sebepleri acıklanmıştı. Ayrıca PC icin yayınlanan ekran goruntuleri de eski oyuna cok benzer gozukuyordu.
Bugun gorduğum kadarıyla Steam ve Origin uzerinde sistem gereksinimleri acıklanmış durumda ve Fifa 18'den bu yana acıklanan gereksinimlerle aynı. (EA Sports, Fifa oyununu ilk defa Fifa 18'de DirectX 12 desteğine kavuşturmuştu.)
Geri adım atarlar diye duşundum ama beklediğim olmadı ve oyun artık resmen eski nesil olarak geliyor bilgisayarlara.

EA'in bu konudaki bahanelerini gecerli bulmuyorum: 'sistem gereksinimlerini yukseltmemek/ mumkun olduğunca duşuk tutmak' imiş kararın sebebi.
Oyun yeni nesil olarak gelseydi ortalama bir PC de oyunu 720p-900p duşuk ayarlarda sorunsuz acardı.
Ayrıca, artık yeni nesil olarak getirilmiyorsa, yeni oyunu PC'ye cıkartmanın bir anlamı yoktur (ustelik tam ucret talep ederek...); bilgisayarı kaldırmayan Fifa 21'de kalabilir. Zaten 1 sene pas gecmişlerdi PC'yi, bu surenin 2 seneye cıkması kabul edilebilir değildir ve hoş karşılanmadı da. Ayrıca, bir noktada oyun firmalarının yuksek teknik seviyeye sahip ve donanımsal acıdan daha talepkar bir oyun surumunu piyasa surmesi gereklidir ki insanlar donanımlarını yukseltsinler.

Soz konusu spor oyunları olduğunda, tamamen ama tamamen konsol odaklı bir geliştirme gormekteyiz. Oyle ki oyun, bu ornekte fifa, Pc surumunde yeni nesil konsollarla eşitlense bile konsoldan daha iyi bir grafikle, teknik geliştirmelerle gelmemekte; konsolda neyse o, bire bir aynı. Bunu 'tum platformlarda aynı oyun deneyimini sunmak adına' yapıyorlarmış. Oyle ki, PS4 oyun konsolu, Xbox One'dan daha guclu olmasına rağmen sırf 2 platform da birbiriyle aynı gozuksun diye PS4 icin cıkan oyun, Xbox One'dakinden daha iyi gorunmuyordu. PS4 pro cıktığında oyunun cozunurluğu 4K'ya yukseltildi (+ ufak post-proccesing geliştirmeleri, motion blur kalitesi artışı), Xbox One X cıktığında ise 4K'ya ek olarak sahadaki cimenlerin cizim mesafesi ufak bir miktar artırıldı ancak konsolun tam gucu gene kullanılmadı; PS5-XboxSeries yeni nesil konsollarında da benzer bir durum var gibi gorunuyor.

Ben EA gibi bir oyun firması olsam vakit, emek harcadığım bu sanat eserimin şovunu PC'de yapardım (Firma, yaptığı işle uyumlu bir isim secmiş, Electronic Arts: Dijital sanatlar; ancak eylemleri adına yakışmıyor). Gercekten niyet ettiğin şekilde, donanımsal limitlerden mumkun olduğuna arınmış bir surumu cıkartabilirdin.

Aklıma gelen bazı geliştirmeler şunlar:
1)Saha kalitesi-Cimen cizim mesafesi. Oyunda baktığınız acıya ve uzaklığa gore gorunur 3 boyutlu, kaliteli, sık cimen miktarı değişmektedir ve bunun mesafesi kısa kalmaktadır. Sahanın tamamında 3 boyutlu cimen goremediğimiz gibi ozellikle zemin deforme olduğunda, sahanın yakın-orta ve uzak kısımlarında sonradan oluşan saha değişimleri/ zedenlenmeleri bir cıkıntı şeklinde goze batmakta, orneğin oyuncuların basması sonucu toprakta oluşmuş bir gocuk, cevresinde cimen olmadığı icin sahnki havada duruyormuş gibi gozukmekte. (bu gorsel, Playstation 5'ten alınmadır)


Buna penaltı atışlarında da denk gelebilirsiniz. Şutu cekecek oyuncunun ayağından kısa bir mesafe sonra 3 boyutlu cimen oluşturumu bitmekte ve yeşil renkli duz bir alanla goruntu doldurulmaktadır. Bahsettiğim saha deformasyonları mevcutsa penaltı cekerken gozunuze daha rahat batabilir.



Ek olarak sahayı komple 3 boyutlu, kaliteli, yansıma gibi ek işlemlere tabi tutulan cimle gorememek, şahsen oyunun otantikliğinden goturmektedir.
Dikkat ettim ve gorduğum uzre yeni nesil konsollarda cimen kalitesi ve mesafesi artırılmış olsa da hala daha uzak mesafelere erişmemektedir.
Fifa'da 3 katmanlı cimen cizimi mevcut. Kaliteli 3 boyutlu, kalitesiz-duz 3 boytlu ve kameradan gorece uzak 2 boyutlu cimensiz alana ara geciş olan ve gittikce seyrelen saha cim dokusu.

Fifa 22'nin oynanış fragmanında oyuncu topu koştururken ayağına yakın poz alındığı bir sahnede dahi pop in-out benzeri zemin kalitesinin goruntuden uzaklaşan kısmının, işleme kalitesi obekleri arasında geciş yaparken goze batacak şekilde kalite duşuşune uğratıldığı fark edilebilmekte.




Fifa 21'in yeni nesil surumunden yayınlanan bu resmi gorseldeyse orta kısımda, golge ve ışıkla temas eden 3 boyutlu cimenin sahanın yarısında bittiğini gorebilirsiniz.

2)Oyuncu golgeleri. Oyunun yeni nesil surumunde dahi, stadyumda bulunan gercek spot ışıklarındansa, sanal olarak gokyuzune yerleştirilmiş 4 sahte ışığın golgelendirme yaptığını oyunda deneyimledim (ayrıca oyuncular sahada hareket ettikce golgelerin uzunluğu da değişmiyor, değişmesi gerekir cunki bir ışık kaynağından uzaklaşırken diğerine yaklaşmış olursunuz; PES'te en azından bu vardı). Coğu statta artık 4'ten fazla spot bulunmakta, 360 derece aydınlatılan Estadio Metropolitano'da bile oyuncuların dorder tane golgeleri olduğu gorulebiliyor.
Bu ışıklandırmanın gercek stadaydınlatmalarına gore ayarlanması, gercekcilik hissiyatını artıracaktır.
-Işın izlemenin yansımalar ozelinde kullanılacağını duşunmuştum ancak yansımalarda o etkiyi goremedim (yeni konsolların donanımını bu kadar ovuyorlar ya. Ve PC'ye getirmenin maliyetli olacağını soyluyorlar... Oyuncular şu sahnede macın başkangıcında tunelden cıkarlarken kupada, cevrenin yansımasını olması gerektiği gibi gormuyoruz; en basitinden oyuncular yansımıyorlar. 1 sonraki gorsele bakın; 'Next Level Realism'





Saydıklarıma ek olarak, yeni nesilde saha dışı bolumler ve seyircilerde kayda değer bir geliştirme goremedim (Fifa 22'nin yayınlanan 2 oynanış videosunda izlediğim gorsellerden edindiğim izlenim uzere, gelmekte olan Fifa'da da durum aynı.) Bunların dışında genel işleme, cizim mesafesi, oyuncuların vucut ve kıyafet fiziği, etkileşimleri geliştirilebilir (bunlar sadece işin gorsel kısmı).
Bir futbol oyunu da olsa, PC'ye tekrardan kopyala-yapıştır bir surumun sunulması uzerine gorselliğe odaklı duşuncelerimi dile getirdim. Sadece oynanışından değil, grafiklerden, atmosferin ikna ediciliği ve icine alıcılığından da tat alıyorum bu oyunun.

Işın izlemede ozellikle, konsollardan kat be kat daha guclu olan PC platformunda bu oyun cok oturaklı gozukebilirdi. Akıl sır erdiremediğim bir işletme politikasını, geliştirme tercihini hala devam ettiriyorlar.
Velhasıl PC'ye cıkartmamakta direttiği yeni nesil Fifa bu, gizli tutulması gereken bir hazineymiş gibi, herkesin edinemediği, tedarik sıkıntısı yaşayan yeni konsollara ozel saklıyorlar bu versiyonu. 'yeni konsolların gucunden yararlanarak geliştirdiğimiz bu oyun, aslında hep cıkarmak istediğimiz o oyundur' şeklinde sundukları bu oyun... PC'nin donanım gucunun, konsollar ilk cıktığında dahi onde olduğu gerceği dururken, PC tarafının ustunluğunu kabul etmeyip bu platforma uvey evlat muamelesi yaparak aslında potansiyeline ulaşabilecek bir oyuna yazık etmeye devam eden ve bu şekilde her sene spor simulasyonu sever oyuncu kitlesinden tam para istemek suretiyle yıllarını geciren bir firmadır EA.