Bircok kişi oyunlardan eski bir bilgisayar kullandığı veya rezil edilen bir optimuzasyonu yapılan oyun oynadığı icin duşuk performans (FPS [kare hızı] değeri) alıyor. Gecmişte 30 FPS'in bile fazla goze batmadığı zamanlar vardı şuan 144 FPS arayan oyuncular var.

Oyunlardan yuksek performans almanız 2 şeye bağlıdır donanım ve yazılımdır. Donanım kısmını kapatmak maddi durumu yeterli olmayan kişiler icin biraz zordur. İşte bu yuzden coğu kişi yazılım kısmına odaklanır. Yazılım kısmı da birkac dala ayrılır kullanıcı kaynaklı, geliştirici kaynaklı, surucu ve işletim sistemi kaynaklı.

Yazılımsal performans sorunlarının yarısından fazlası kullanıcı kaynaklıdır. Gereksiz yere RAM, CPU veya HDD/SS'yi somuren programlar. Ornek: Virus taraması yaparken oyun oynamak. İnternet tarayıcısından 7-8 sekme acık bırakmak (Ozellikle internet tarayıcıları RAM'inizi aşırı derecede somurur.) Her turlu sacma sapan windows her başladığında acılan programlar yuklemek, Windowsu(yada diğer işletim sistemleri) kurcalayım dereken daha beter bir hale getirmek. HDD/SSD'yi ağzına kadar doldurmak ve oyun oynarken dosya transfer etmek veya meşgul etmek.

Birden fazla oyun acmak veya acık unutmak. Sık yaşanan başka bir sorunsa işlemci hızının anlamsız bir şekilde duşmesi. Bu sorun genelde dizustu bilgisayarlarda meydana geliyor (orneğin benim CPU hızım 3.15 GHZ ama 0.78GHZ'e duşuyor) bu sorunun nedeni işlemcinin aşırı derecede ısınmasıdır CPU aşırı ısındığında performansı neredeyse dibe vurur. Gerekli soğutma ve bakım yapıldığında ise eski haline gelir bu olay oyun oynarken başınıza gelebilir ve ekran kartınızın guclu olmasına rağmen neden FPS'in duştuğunu merak edersiniz. Bu yuzden işlemci anakarttan sonra en onemli bilgisayar parcasıdır.

Diğer dallara gecelim yani "Geliştirici Kaynaklı Performans Sorunları".

Ne kadar bu sorunu yaşamadığımızı duşunsekte surekli ama surekli yaşarız.

Ornekler: Geliştircilerin oyunlarını duzgun kontrol edememesi ve hata ayıklamayı yarım bırakması, oyunu acele ile cıkarttığı icin bazı şeyleri yapmayı unutması, Sistem gereksinimlerini yanlış hesaplaması (Orneğin ara sıra coğumuz Steam'de goruruz 16 GB maksimum RAM dediği halde 16 GB'ın yarısını bile anca kullanan oyunlar.) Optimuzasyonun duzgun yapılmaması, gerekli guncelleme ve kullanıcı desteğinin verilmemesi, devam oyunu cıkacak diye onceki oyuna artık guncelleme gelmemesi ve desteğin tamamen sonlanması (Eski oyunlarda cok yaşanan bir şey iyi ki yeni nesil oyunlarda boyle şeylere dikkat ediliyor [Sanırım ] )Algoritmanın daha karmaşık yazılması ve bu nedenle eski PC'lerde performans sorunların yaşanmasına sebep olma (Ornek: Bazı sinematik sahnelerin "BIK" şeklinde değilde Render şeklinde yapılarak sistemi yorma[BIK sadece giriş ekranlarında değil oyun icindede kullanılır.])

(Algoritmada a yolundan b yoluna gitmek icin pratik yollar yerine sistemi zorlayacak yolların secilmesi)(Oyun motorunda yapılan optimuzasyon hataları)(Oyun ayarlarına koyulmayan ayarlar yuzunden her turlu sisteme gore kullanıcının optimize edememesi [Orneğin Serious Sam 3 BFE'de her turlu ayar eklenmiş buda tost makinesi ile bile oynasanız grafikleri kendizine gore ayarlayabilmenize olanak sağlıyor.]). Bir dahakine yani "Surucu Kaynaklı Hatalara" Gecelim. Bunlar da geliştirici kaynaklıdır ve oyununuzun Optimuzasyonunu buyuk oranda etkiler.(Orneğin Nvidia PC uzerinde var olan butun oyunların optimuzasyonlarını her ay guncellenen suruculerle yayınlar. [fazla bilinmeyen oyunları saymıyorum ] ) Surucu Kısmında yaşanan başka bir sorun ise kullanıcının guncellemeyi ihmal etmesidir. Sadece Ekran Kartı değil HDD/SSD,CPU suruculerinide guncellemelidir. Surucu kısmında daha anlatılacak fazla bir şey kaldığını sanmıyorum. Ek olarak Donanım kaynaklılara birkac ornek vereceğim. Toplanan bilgisayarda bazı parcalarda ucuza kacılması

(Ornek: Guclu bir bilgisayar topladığınızı ama ona DDR2 1 GB RAM takdığınızı duşunun yada eski bir ekran kartı,işlemci taktığınızı.)

Bilgisayarın bakımının ihmal edilmesi, orneğin 1 veya 2 ayda bir icini acıp tozunu iyice temizlemeniz gerekir (Eğer Masaustu ise ) Dizustu icin ise fazla endişelenmenize gerek yok cunku tek tozlanan şey genelde fan olur. Eğer ben fanı temizleyeceğim bilgisayarım cok ısınıyor derseniz bazı dizustu bilgisayarların arka kapağını acarsanız garantisi gidiyor. Ama garantiyi onemsemiyorsanız fanı ve o ızgaraya benzer cıkışı temizlediğinizde gercekten artık ısınma problemlerinin coğunun cozulduğunu gorursunuz. Donanım kısımında başka dikkat etmeniz gereken bir şey ise Ekran(İngilizce:Monitor)'dır Ekranda 3 şeye dikkat etmeniz gerekir MS değeri HERTZ değeri ve Ekran Boyutu. MS ne diye soracak olursanız. Acılımı Milisecond'dır yani Milisaniye bunu Milisaniye cinsinden gecikme olarakda adlandırabiliriz. HERTZ ise FPS değeridir.

Ornek: 60 Hertz ekranınız olduğunu duşunun ama oyundan 120 FPS alıyorsunuz peki ne olacak ? Olacak şey ekran kırılması (Tearing) olarak adlandırılır(Cunku ekran sadece 60 FPS'e kadar gosterebilir) ve cok can sıkıcıdır. ama eğer oyunun ayarlarıdnan V-Sync'yi acar veya FPS değerini surucu veya oyunun icinden 60 değerine sabitlerseniz kırılmanın gittiğini gorursunuz. Anlatacağım diğer şey ise Ekran Boyutudur. Ekran boyutu orneğin 1920x1080 1280x720 1280x0124 640x48 1366x768...vs gibi değerleri alır ve bu Piksel miktarının belirler. 1920x1080 FullHD 1280x720 HD.... diye adlandırılır ama 1366x720 ekran ile ekran ile FullHD veya HD Oyunları oynabiliyoruz peki bu nasıl mumkun oluyor? (Buna başka bir ornek televizyondan kucuk olmasında rağmen bazı telefonların Piksel değerinin 1920x1080 olabilmesidir) aslında burada devreye DPI değeri ve kullanılan tenknoloji giriyor. Ekran teknonojilerini burada anlatmayacağım ama internette araştırırsanız bir cok kaynağa ulaşabilirsiniz.

Yazım buraya kadardı eğer unuttuğum bir şey veya yanlış bilgi verdiğim bir yer olursa lutfen bildirin.
darkblood_king dedi:
Bircok kişi oyunlardan eski bir bilgisayar kullandığı veya rezil edilen bir optimuzasyonu yapılan oyun oynadığı icin duşuk performans (FPS [kare hızı] değeri) alıyor. Gecmişte 30 FPS'in bile fazla goze batmadığı zamanlar vardı şuan 144 FPS arayan oyuncular var.

Oyunlardan yuksek performans almanız 2 şeye bağlıdır donanım ve yazılımdır. Donanım kısmını kapatmak maddi durumu yeterli olmayan kişiler icin biraz zordur. İşte bu yuzden coğu kişi yazılım kısmına odaklanır. Yazılım kısmı da birkac dala ayrılır kullanıcı kaynaklı, geliştirici kaynaklı, surucu ve işletim sistemi kaynaklı.

Yazılımsal performans sorunlarının yarısından fazlası kullanıcı kaynaklıdır. Gereksiz yere RAM, CPU veya HDD/SS'yi somuren programlar. Ornek: Virus taraması yaparken oyun oynamak. İnternet tarayıcısından 7-8 sekme acık bırakmak (Ozellikle internet tarayıcıları RAM'inizi aşırı derecede somurur.) Her turlu sacma sapan windows her başladığında acılan programlar yuklemek, Windowsu(yada diğer işletim sistemleri) kurcalayım dereken daha beter bir hale getirmek. HDD/SSD'yi ağzına kadar doldurmak ve oyun oynarken dosya transfer etmek veya meşgul etmek.

Birden fazla oyun acmak veya acık unutmak. Sık yaşanan başka bir sorunsa işlemci hızının anlamsız bir şekilde duşmesi. Bu sorun genelde dizustu bilgisayarlarda meydana geliyor (orneğin benim CPU hızım 3.15 GHZ ama 0.78GHZ'e duşuyor) bu sorunun nedeni işlemcinin aşırı derecede ısınmasıdır CPU aşırı ısındığında performansı neredeyse dibe vurur. Gerekli soğutma ve bakım yapıldığında ise eski haline gelir bu olay oyun oynarken başınıza gelebilir ve ekran kartınızın guclu olmasına rağmen neden FPS'in duştuğunu merak edersiniz. Bu yuzden işlemci anakarttan sonra en onemli bilgisayar parcasıdır.

Diğer dallara gecelim yani "Geliştirici Kaynaklı Performans Sorunları".

Ne kadar bu sorunu yaşamadığımızı duşunsekte surekli ama surekli yaşarız.

Ornekler: Geliştircilerin oyunlarını duzgun kontrol edememesi ve hata ayıklamayı yarım bırakması, oyunu acele ile cıkarttığı icin bazı şeyleri yapmayı unutması, Sistem gereksinimlerini yanlış hesaplaması (Orneğin ara sıra coğumuz Steam'de goruruz 16 GB maksimum RAM dediği halde 16 GB'ın yarısını bile anca kullanan oyunlar.) Optimuzasyonun duzgun yapılmaması, gerekli guncelleme ve kullanıcı desteğinin verilmemesi, devam oyunu cıkacak diye onceki oyuna artık guncelleme gelmemesi ve desteğin tamamen sonlanması (Eski oyunlarda cok yaşanan bir şey iyi ki yeni nesil oyunlarda boyle şeylere dikkat ediliyor [Sanırım ] )Algoritmanın daha karmaşık yazılması ve bu nedenle eski PC'lerde performans sorunların yaşanmasına sebep olma (Ornek: Bazı sinematik sahnelerin "BIK" şeklinde değilde Render şeklinde yapılarak sistemi yorma[BIK sadece giriş ekranlarında değil oyun icindede kullanılır.])

(Algoritmada a yolundan b yoluna gitmek icin pratik yollar yerine sistemi zorlayacak yolların secilmesi)(Oyun motorunda yapılan optimuzasyon hataları)(Oyun ayarlarına koyulmayan ayarlar yuzunden her turlu sisteme gore kullanıcının optimize edememesi [Orneğin Serious Sam 3 BFE'de her turlu ayar eklenmiş buda tost makinesi ile bile oynasanız grafikleri kendizine gore ayarlayabilmenize olanak sağlıyor.]). Bir dahakine yani "Surucu Kaynaklı Hatalara" Gecelim. Bunlar da geliştirici kaynaklıdır ve oyununuzun Optimuzasyonunu buyuk oranda etkiler.(Orneğin Nvidia PC uzerinde var olan butun oyunların optimuzasyonlarını her ay guncellenen suruculerle yayınlar. [fazla bilinmeyen oyunları saymıyorum ] ) Surucu Kısmında yaşanan başka bir sorun ise kullanıcının guncellemeyi ihmal etmesidir. Sadece Ekran Kartı değil HDD/SSD,CPU suruculerinide guncellemelidir. Surucu kısmında daha anlatılacak fazla bir şey kaldığını sanmıyorum. Ek olarak Donanım kaynaklılara birkac ornek vereceğim. Toplanan bilgisayarda bazı parcalarda ucuza kacılması

(Ornek: Guclu bir bilgisayar topladığınızı ama ona DDR2 1 GB RAM takdığınızı duşunun yada eski bir ekran kartı,işlemci taktığınızı.)

Bilgisayarın bakımının ihmal edilmesi, orneğin 1 veya 2 ayda bir icini acıp tozunu iyice temizlemeniz gerekir (Eğer Masaustu ise ) Dizustu icin ise fazla endişelenmenize gerek yok cunku tek tozlanan şey genelde fan olur. Eğer ben fanı temizleyeceğim bilgisayarım cok ısınıyor derseniz bazı dizustu bilgisayarların arka kapağını acarsanız garantisi gidiyor. Ama garantiyi onemsemiyorsanız fanı ve o ızgaraya benzer cıkışı temizlediğinizde gercekten artık ısınma problemlerinin coğunun cozulduğunu gorursunuz. Donanım kısımında başka dikkat etmeniz gereken bir şey ise Ekran(İngilizce:Monitor)'dır Ekranda 3 şeye dikkat etmeniz gerekir MS değeri HERTZ değeri ve Ekran Boyutu. MS ne diye soracak olursanız. Acılımı Milisecond'dır yani Milisaniye bunu Milisaniye cinsinden gecikme olarakda adlandırabiliriz. HERTZ ise FPS değeridir.

Ornek: 60 Hertz ekranınız olduğunu duşunun ama oyundan 120 FPS alıyorsunuz peki ne olacak ? Olacak şey ekran kırılması (Tearing) olarak adlandırılır(Cunku ekran sadece 60 FPS'e kadar gosterebilir) ve cok can sıkıcıdır. ama eğer oyunun ayarlarıdnan V-Sync'yi acar veya FPS değerini surucu veya oyunun icinden 60 değerine sabitlerseniz kırılmanın gittiğini gorursunuz. Anlatacağım diğer şey ise Ekran Boyutudur. Ekran boyutu orneğin 1920x1080 1280x720 1280x0124 640x48 1366x768...vs gibi değerleri alır ve bu Piksel miktarının belirler. 1920x1080 FullHD 1280x720 HD.... diye adlandırılır ama 1366x720 ekran ile ekran ile FullHD veya HD Oyunları oynabiliyoruz peki bu nasıl mumkun oluyor? (Buna başka bir ornek televizyondan kucuk olmasında rağmen bazı telefonların Piksel değerinin 1920x1080 olabilmesidir) aslında burada devreye DPI değeri ve kullanılan tenknoloji giriyor. Ekran teknonojilerini burada anlatmayacağım ama internette araştırırsanız bir cok kaynağa ulaşabilirsiniz.

Yazım buraya kadardı eğer unuttuğum bir şey veya yanlış bilgi verdiğim bir yer olursa lutfen bildirin.
Genişletmek icin tıkla...


Zamanında yazmış olduğum konu cok eski olup bircok yanlış bilgi ve yazım hatası icermektedir. Konuda mevcut olan her bilgi doğru değildir.