Bazı cocuklar doğuştan itibaren kurallara, sınırlara ve cevresel etkilere daha kolay uyum gosterirken, bazıları ise kurallara ve sınırlara uyum gostermekte gucluk cekerler.



Başarı odaklı ebeveynler oğrenme gucluğu ceken,hareketli cocukları tarafından zorlanırlar. Bu gibi durumlarda anne-babanın daha enerjik olmaları ve diğer cocuklara oranla daha cok mesai harcamaları gerekmektedir. Ozel oğrenme gucluğu ve aşırı hareketlilik, kotu anne baba eğitiminden kaynaklı değildir. Ancak bu durumla başa cıkabilmek icin etkili başa cıkabilme becerilerini geliştirmeleri gerekir.

Cocuğunuzun Disleksi Olduğunu Nasıl Anlarsınız?

Her cocuk hareketlidir. Bu hareketlilik doğal karşılanabilir. Fakat ozel oğrenme gucluğu ve aşırı hareketlilik olan cocuklarda bu hareketlilik gozle gorulur bir bicimde diğer cocuklardan ayrılır. Yaşıtlarıyla karşılaştırıldığında bu bitmeyen, tukenmeyen hareketlilik aradaki farkın gozle gorulur bir şekilde fark edilmesine yardımcı olur.

Bu cocuklarda oncelik olarak “Hiperaktif” olan kısım goze carpar. Cocuk daha okul gibi bir kurallar zincirinin icinde bulunmadığı icin “oğrenme” ile ilgili kısmı daha sonraları ebeveynlerin dikkatini cekmeye başlar. Bu tarz cocuklar diğer cocuklara gore; derse adapte olmakta gucluk cekerler, daha gec oğrenirler, sınıf icerisinde surekli hareketlilik hali icerisindedirler. Diğer cocuklara gore daha pasif ve algılama gibi hareketlerle kendilerini belli ederler.

Okul oncesi donemde de cocuğun cabuk sıkılması, agresif ve olayların sonuclarını duşunmeden hareket etmesi belirtiler arasındadır. Hatta cocuk bunun belirtilerini bebeklik doneminden itibaren az uyuma, huysuz olma, cevresel değişikliklere aşırı tepki verme, az yemek yeme ve diğer bebeklerden daha farklı olmak ile gosterebilir. Ozel oğrenme gucluğu ve aşırı hareketliliğin belirtileri aslında yedi yaşından once gorulur fakat fark edilmeyebilir. Okul doneminin başlaması ile beraber dikkat eksikliğine aşırı hareketliliğe bağlı olarak oğrenmede sorunlar ortaya cıkabilir. Erkek cocuklarda daha cok “aşırı hareketlilik” kısmı gorulurken, kızlarda ise daha cok “Ozel oğrenme gucluğu” kısmı gorulur.

Anaokuluna giden ozel oğrenme gucluğu ve aşırı hareketliliği olan cocuk, bir aktiviteden diğer bir aktiviteye gecerken gucluk ceker. Bu tarz cocuklar sosyal anlamda da gucluk cekerler. Arkadaşlık kurmada ve bu arkadaşlığı uzun sureli yurutmede zorlanırlar. Oyuncak paylaşımından, grupla yapılan aktivitelerden hoşlanmazlar. Okul oncesi donemde başka cocukları itip kakma, vurma, ısırma ve bağırma gibi durtusel ve saldırgan davranışlar da gosterebilirler.

Okul Oncesi Belirtiler Nelerdir?

Cocuklarda ozel oğrenme gucluğu ve aşırı hareketliliğin belirtileri, okul oncesi donemde fark edilmeyebilir.

Disleksi Hastalığı Okul Oncesinde Cocuğunuzun Hareketlerinden Fark Edilebilir.

Surekli bir hareketlilik halindedirler. Elleri ayakları kıpır kıpır olur.

Gelişimsel acıdan bazı gecikmeler olabilir. (Gec konuşma, gec yurume gibi.)

Karışık ve uzun cumleleleri anlamakta gucluk cekebilir.

Sizleri duyar fakat anlıyor tepkisini veremez.

Yon kavramı (sağ, sol, yukarı, aşağı) gelişiminde zorlanabilir.

Arkadaşları ile kolay uyum sağlayamaz.

Grup oyunlarında sabırsızlıklar gosterebilir, hatta saldırgan tavırlar sergileyebilir.

Konsantrasyon guclukleri cekebilir.

Olayların sonuclarını duşunmeden hareket eder.

Bebeklik doneminde uyku ve yemek yeme konusunda huzursuzluklar gosterebilir.

Genellikle dağınıktır ve kuralları sevmez.

Anne ve Babanın Yapması Gerekenler:

Cocuğunuzla gecireceğiniz saatlerin planlanmalarını yapın, ve ona vakit ayırmaktan kacınmayın.

Cocuğunuzu asla diğer cocuklarla karıştırmayın ve kıyaslama yapmayın.

Her gun mutlaka ona vakit ayırın ve oyunlar oynayın.

Acık ve geniş alanlarda oyunlar oynayın bu şekilde enerjisinin boşalmasına yardımcı olun.

Birlikte gecireceğiniz zamanlarda ona anlayışlı davranın ve ustune giderek cocuğunuzu sıkmayın.

Verdiğiniz talimatlarda, basit olmaya calışın.

Sevginizle Cocuğunuzu İyileştirebilirsiniz

Cocuklar anne ve babasının yanında kendilerini guvende hissederler. Anne ve babadan aldığı sevgi cocukta guven duygusunu oluşturacaktır. Ailesiyle yaptığı aktiviteler onlar icin cok onemlidir. Hem oğrenme kalitesini arttıracak hem de kendini başarılı hissedecektir.

Aşırı hareketli bir cocukla baş etmek anne-babaların sandığınızdan daha cok enerji ve mesaisini alan bir surectir. Bu sebeple kendinize ozel zamanlar ve farklı ilgi alanları acmanız, hem sizin hem de cocuğunuz icin onemli bir yatırımdır.

“Oğrenme gucluğu, okuma gucluğu (disleksi), matematik gucluğu (diskalkuli) ve yazmada gucluk (disgrafi) olmak uzere uc alt tipten oluşmaktadır” diyen Uzman Psikolog & Aile Danışmanı Gozde Emik de aileleri bu konuda uyarıyor.

Aileler, oğretmenler sıklıkla cocukların derslerde başarısız oldukları gerekcesi ile uzmana başvurmakta ve ayrıntılı değerlendirmeler sonucunda tanı konmaktadır. Oğrenme gucluğu, cocuk ruh sağlığı ve hastalıkları kapsamında ele alınır ve tedavinin bir parcası olarak ozel eğitim desteği onerilmektedir. Aile, oğretmen ve uzman ucgeninde sağlanan iş birliği ile bireylerin hem akademik hem sosyal, duygusal yaşamlarında başarılar elde etmesine yardımcı olmak amaclanmaktadır.

Oğrenme gucluğu yaşayan cocuklarda akademik başarısızlık yanında sosyal ve duygusal guclukler de gozlenir. Sınıf ortamında, arkadaşlarının icinde okuma, yazma, matematik gibi becerilerde hatalar yapan cocukların oz guven duygusu azalır, buna bağlı olarak ders calışmayı reddetme, cabuk sıkılma, arkadaşları ile aynı ortamdan kacınma gibi davranışlar gozlenmektedir.

Elbette ki oğrenme gucluğu yaşayan cocuklarımız sadece başarısızlıkları ile anılmıyorlar. Onlar bir o kadar yaratıcılar, meraklılar… Bir bakarsınız yeni aldığınız bir cihazı, aleti kullanma kılavuzuna bile bakmadan oğrenmişler ya da cozulmesi zor olan bir matematik problemine ilişkin yaratıcı bir cozum yolu geliştirmişler.

Bu Tarz Cocukların Gelişiminde Nerelere Dikkat Edilmeli?

Oğrenme gucluğu ceken cocuğunuzla iletişiminizi asla koparmamalısınız. Cocuğunuzun diğer cocuklardan hicbir farkı olmadığını sadece onlardan farklı oğrendiği, zekası ile ilgili bir problem olmadığını her şeyden onemlisi bunun bir hastalık değil zamanla aşılabilec ve bu surecte birlikte ilerleyeceğinizi ve sizin her zaman yanında olacağınız bilincini hissettirmelisiniz.

Bilgiyi işleme sureclerinde birtakım farklılıklar olduğu icin yeni bir bilgiyi oğrenmede daha fazla zaman ve cabaya ihtiyac duymaktadırlar. Bu nedenle onlarla calışırken sabırlı olmak, hoşgorulu olmak ve yapabileceklerine dair cesaret vermek yararlı olacaktır.

Oğrenme gucluğu olan oğrenciler duzenli ortamlara ihtiyac duyarlar. Dış dunyalarının duzenlenebilmesi icin listeler yapın. Ne yapacaklarını unutan ya da bilemeyen cocuklar bu listeleri cok faydalı bulacaklardır. Onların hatırlatılmaya, uygulama ve tekrar yapmaya, yonlendirmeye, sınırlar konulmasına ve duzene ihtiyacları vardır.

Calışma, dinlenme zamanlarının planlanması hem ders hem de dinlenme icin zaman ayırmalarına yardımcı olacaktır.

Hatırlamalarına yardımcı olabilmek icin onlara ipucları, kafiyeler, kodlar, gruplandırmalar vb. bellek geliştirilmesine yardımcı olacak yontemler kullanılmalıdır. Talimatlarınızı basitleştirin. Zamanlamayı basitleştirin. Basit cumleleri kavramak daha kolaydır.

Sevginizi ve Desteğinizi Koşulsuz Olarak Verin

Buyuk projeleri, kucuk ve bitirilmesi kolay parcalara bolun. Buyuk projeler soz konusu oğrencilerin hemen yılmasına ve “Ben bunu bitirmeyi asla başaramam” demelerine neden olur. Oysa buyuk bir işi, kolayca başarılabilir kucuk parcalara bolmek onları urkutmeyecek ve oz guven duygusu desteklenmiş olacaktır.
Cocuğun başarılarını yakalamak ve ovmek icin hep tetikte olun. Cocuklar, o kadar fazla başarısızlık yaşarlar ki, verebileceğiniz her turlu olumlu tepkiye ihtiyacları vardır. Goz ardı edilmemesi gereken diğer bir nokta da; bu oğrencilerin ovguye cok olumlu tepki verdikleridir. Cesarete, cok ihtiyacları vardır.

ALINTIDIR..