Cocuğa Matematiği Sevdirmenin Kolay Yolları

Prof. Dr. Fikri Akdeniz, “Matematiği sevmesini istiyorsanız cocuğunuza oyun oynatın. Oğretmenler, uzun ve can sıkıcı odev vermekten kacının” dedi.

Prof. Dr. Fikri Akdeniz, oğrencilerin buyuk coğunluğunun matematik dersinden korktuklarını ve bunun da eğitim başarısını olumsuz yonde etkilediğini kaydetti.

Dersteki başarının devamlılık ve ezberden uzak kalma ile yakından ilgili olduğunun altını cizen Akdeniz, şoyle konuştu: “Matematik bir piramide benzer. Temel yoksa, bir kat yukarı cıkamayız. Bu nedenle derslerde geri kalmamak son derece onemlidir. Bir ay yaşanan sıkıntı sonucunda oğrenci, butun eğitim hayatı boyunca derslerinde gucluk cekecek ve hata yapma endişesi nedeniyle matematikten korkacaktır.

Matematik derslerinin ezberden uzaklaştırılması ve bilimsel duşunme gucunun kazandırılmasının onemine değinen Akdeniz, “Cocuğunuzun matematiği sevmesini istiyorsanız, ona oyun oynatın. Satranc gibi oyunlar, bilimsel duşuncenin gelişmesini sağlar. Yapacağı hamlede duşunmeyen kişi matematiği sevmez. Cocuğa yenmenin zor olduğunu, bunun icin uzun sure duşunmek gerektiğini kavratmalıyız. Bu başarının onunu acar” dedi.

Akdeniz, matematik korkusu uzerine yapılan araştırmanın oğrencilerin matematikcilerin bulunduğu odaya bile girmek istemediklerini ve bu kişileri, duşunceli davranan, akıllı, sorumlu, ciddi ve dikkatli insanlar olarak tanımladıklarını ortaya koyduğunu soyledi.

Korkunun azaltılmasında eğitimcilere buyuk gorevler duştuğunun altını cizen Akdeniz, şoyle devam etti: “Uzun ve can sıkıcı odevlerden kacınılmalı. Gelişmişlik duzeylerine uygun, kapasitelerini zorlamayan matematik etkinlikleri icine sokulmalı. Ezberden uzak, anlamaya ve akıl yurutmeye dayalı bir yontem uygulanmalı. Etkinlikler sırasında cocuğun kendi duşuncelerini acıklamasına uygun ortamlar oluşturmalı. Matematiğin eğlendirici, dinlendirici yanı ortaya cıkarılmalı, oyunlara yer verilmeli. Bu yolla oğrenci uzerindeki matematik korkusu oluşmadan onlenebilir.

Oğrencileri matematikten korkutan, soğutan ve sinirini bozan unsurlardan birinin de kullanılan terimler olduğunu belirten Akdeniz, ozellikle ilkoğretim aşamasında bu noktaya dikkat edilmesi ve oğrencilerle daha anlaşılır bir dille iletişim kurmak gerektiğine dikkati cekti.

Matematik oğrenmek kimine gore eğlenceli, kimine gore ise oldukca sıkıcıdır. Ozellikle ilkoğretim cağındaki cocukların buyuk coğunluğu matematik dersinden hoşlanmaz. Peki cocuklara bu dersi nasıl sevdirebilirsiniz? Matematik dersi, kimine gore oldukca sıkıcı, kimine gore ise eğlencelidir. Ozellikle ilkoğretim cağındaki cocukların buyuk coğunluğu matematikten hoşlanmaz. Peki cocuklara bu dersi nasıl sevdirebilirsiniz?

Ehow isimli internet sitesinde yer alan habere gore, matematiği sevdirirken oncelikle gercek hayatla matematik arasında bir bağ kurmalısınız. İşte cocuklarınıza matematiği sevdirmeniz icin birkac oneri:

1.Plastikten yapılan sayma fasulyeleri ya da cubuklar yerine cocuklarınıza, gercek fasulye, kuru baklagiller, tahıllar verin. Bu yiyecekleri sayarken cocuklarınız daha fazla eğlenecektir.

2.Mumkunse cocuklarınıza parayı oğretirken gercek para kullanın. Kağıt parcaları ya da gazoz kapakları yerine gercek metal ve kağıt paraları gostererek değerlerini anlatın.

3.Formulleri ve istatistikleri oğretmek icin spor istatistiklerini kullanın. Kazanma yuzdelerini ve averajları hesaplamak icin cocuklarınıza spor sayfalarını verin.

4.Cocukların gercek hayattaki ilgileriyle matematik arasında bir bağlantı kurun. Cocuklar bir şeyler atıştırmayı severler. Derslerde cocukların sayı saymalarına yardımcı olmak icin patlamış mısır ya da şekerleme turu yiyecekler kullanmasına izin verin. Boylece cocuklar bu dersi daha fazla seveceklerdir.

5.Cocukların cozmesi icin eğlenceli kelime problemleri oluşturun. Cocukların ismini bu kelime problemlerinin icine yerleştirin. Matematik problemlerinde gercek hayatın deneyimlerini kullanın.

6.Her şeyi santimetreler şeklinde olcmek yerine işe biraz eğlence katın. Cetvel yerine şekerleme ya da kraker gibi yenilebilir nesneler kullanın.

Matematik coğu oğrenci icin kabustur aslında. Ozellikle oğrenirken oldukca zorlanır hatta coğu sorularla baş edemez. Bircok oğrenci icinde matematik en sevmediği ders olarak gecer. Oysa cocuğunuza ozellikle ilkoğretim yıllarda matematiği sevdirmekicin oyunlarla ona yardımcı olabilirsiniz. Bunun icinde uzmanların bu konuda sizler icin onerileri vardır.

Cocukların yapısal ozellikleri ya da aileden gelen genetik gecişleri ile birlikte bazı cocuklar sayılarla uğraşmayı severken bir kısmı da sayılardan uzak durur, sayıları oğrenemez, matematik sembollerini karıştırır, dort işlem yapmakta zorlanır, problemleri bir turlu anlamaz ve en onemlisi de carpım tablosunu ezberlemekte zorlanır. Ayrıca sağlarını sollarını karıştırırlar, yonleri ile ilgili zorlanırlar, zaman kavramları oturmamıştır, hatta bir kısmı muzik notalarını da sembollerden oluştuğu icin oğrenemez.

Cocuğunuz “oğrenme gucluğu” yaşıyor olabilir

Okula başlamadan bu sorunu daha okul oncesi donemde anlamak mumkun. Cocuğunuz sayıları ve geometrik şekilleri oğrenemiyorsa, sayıları karıştırıp ters kopyalıyorsa, yonunu tayin etmekte zorlanıyorsa, zaman kavramlarını karıştırıyorsa, diskalkuli (matematiksel alanda oğrenme gucluğu) yaşıyor olabilir.
Sayılar ile ilgili hesaplarda, dort işlem becerilerinde, problemleri kavramada, işleme donuşturmede, sembolleri anlamada ve carpım tablosunu ezberlemede zorlanmak, matematiksel oğrenme gucluğunun belirtileri arasındadır.

Ozellikle carpım tablosunu ezberlemek, cocukları olduğu kadar aileleri de yıpratan bir surectir. Ancak carpım tablosunu ezberleyemeyen her cocuk, oğrenme gucluğu yaşıyor demek değildir, bunu aileler bilmelidir.

Matematiği eğlenceli hale getirin. Nasıl mı?

Oğrenme surecini etkileyen bircok faktor vardır, bunlardan biri de motivasyondur. Cocuk, oğrenmesi gereken konuya merak duymalı yani o konuyla ilgilenmelidir. Bu nedenle, matematiği cocuk icin eğlenceli hale getirerek oğretmeye calışmak daha kolay olacaktır.

Matematik ile ilgili kavramları, işlemleri, sembolleri, problemleri ve carpım tablosunu evde oyunlarla daha keyifli hale getirebilirsiniz.
Sayıları ve sembolleri birer kartona yazarak hafıza oyunları oynayın.
Tombala tarzında eğlenceli kartlar hazırlayarak bir oyun yapabilirsiniz.
Carpım tablosunu okurken sesini kaydedin ve daha sonra bunu sık sık ona dinlettirin.
Gerekiyorsa uzmandan yardım alın

Cocuğunuzun oğrenme gucluğu belirtilerini taşıdığını duşunuyorsanız bir uzmandan yardım almalısınız. Uzman cocuğunuzun oğrenme gucluğu yaşayıp yaşamadığını belirledikten sonra size nasıl bir yol izleyeceğiniz konusunda kılavuzluk edecektir.
COCUĞUMUZA MATEMATİĞİ NASIL SEVDİREBİLİRİZ?
Yaşı kac olursa olsun bir bireyin matematiği sevmesi onu bilmesi ile ilgilidir. Cocuğumuz matematiği oğrenirse sevecektir. Aksi halde sevmeyecek ve oğrenene kadar hem bizim icin hem de onun icin sıkıntılı bir surec olacaktır.

Dikkat edilirse oğretmenini cok seven oğrenciler daha başarılıdır ve bu oğrencilerin matematik bilgileri de iyidir. Cunku bu tarz oğrenciler oğretmenini sevdikleri icin sınıfta bire bir takip edip soylediği her şeyi yapmaya calışırlar. Bu şekilde caba harcarken de ister istemez matematiği oğrenirler.

Carpım tablosunu ezberleyen cocuklar matematiği cok severler. Cunku carpım tablosu ezbere bilmeden carpma ve bolmede problem yaşanacaktır. Bu ezber sağlandıktan sonra cocuk ozguvenini tekrar kazanacak ya da kendisine olan guveni artacaktır.

Okul matematik notu iyi olan oğrenciler matematiği cok severler. Cunku matematiği oğrenmiş dolayısı ile onunla ilgili korkuları bitmiştir.

SEVMESİ İCİN OĞRENMESİ GEREKİR
Orneklerde de gorulduğu gibi cocuğa matematiği sevdirmek icin oğretmek gereklidir.
Yine de ailelerimiz ve oğretmenlerimiz oğretmenin onemi yerine bazı şeylere daha fazla onem vermektedirler. Mesela şarkılarla sevdirmeye calışmak, oyunlarla sevdirmeye calışmak, odullendirmeler yaparak sevdirmeye calışmak… Liste uzatılabilir. Peki biz matematiği oyun, şarkı vb. haline getirdik, ama daha sonra oğrenci sınıfına gore ciddi bir matematik problemi ile karşılaştı. Sonuc ne olacak? Bence bu tur yontemlerin etkisi cok azdır. Esas belirleyici durum konuyu oğrenmesini sağlamaktır. Diğer yollar bize ve cocuğumuza zaman kaybettirir.

COCUĞUMUZA MATEMATİĞİ NASIL OĞRETEBİLİRİZ?

Burada cok kritik faktorler vardır. Her anne ve babanın profesyonel oğretici olması beklenemez. Bu yuzden herkesin kullanabileceği cok basit fikirler vereceğim. Aslında işin ozu şudur. Matematik ya da herhangi bir dersin oğreniminde 3 temel faktor vardır. Bunlar oğrencinin bilgi seviyesi, zeka seviyesi ve o andaki psikolojik durumudur. Bu 3 faktor cok iyi analiz edildikten sonra oğrenciye ozel bir anlatım tekniği geliştirilerek buna gore eğitim verilirse oğrenci matematiği cok iyi derecede oğrenecektir.

Bu 3 faktor nasıl analiz edilir ve buna gore oğretim tekniği nasıl geliştirilebilir? Bu konuyla ilgili birkac cilt kitap yazabilirim, cok detaylı ve profesyonellik gerektiren bir iş olduğu icin bahsetmeye gerek gormuyorum.

EMPATİ KURALIM
Cocuğumuza matematik anlatırken ya da cozemediği bir soruyu cozmesine yardım ederken kendimizi onun yerine koymaya calışalım. Onun bilgi seviyesinde olduğumuzu duşunelim. Onun yaşında olduğumuzu duşunelim. Mesela konu bizim cocuğumuza anlatıldığı gibi bize anlatılsaydı biz anlayabilir miydik?

SOMUT ORNEKLER VERİN
Başka işe yarayan bir yol ise somut ornekler vermektir. Verilen somut ornekler hem oğrencinin dikkatini ceker hem de kalıcı olur. Mesela oğrencimiz Duru olsun. Duru ’ya şu soruyu sorduğumuzu duşunelim. Ahmet tanesi 2 liradan 3 tane naneli şeker alıp kasaya 10 TL vermiştir. Kac lira para ustu alması gerekecektir? (Duru eğer matematikte biraz sıkıntı cekiyorsa hemen şoyle duşunecektir. Bana ne Ahmet ’ten ve naneli şekerinden. Cocuk naneli şeker alıyor hesabını yapmak bana duşuyor... Off yaaa) Halbuki bunun yerine şoyle sorulsaydı cozmek icin daha gayretli olacaktı: Duru ’nun 10 lirası vardır.Marketten tanesi 2 liradan 3 tane cilekli gofret alırsa kac lirası kalır? (Cilekli gofreti sevdiğini kabul ederek yazdım soruyu.) Yani oğrencimiz kendisini sorunun icinde hissetmelidir.


OYUNLARLA MATEMATİK DAHA EĞLENCELİ

2-3 yaş icin oyunlar:
ŞEKİLLERİ SINIFLANDIRIN
Cocuklar şekilleri fark etmekte oldukca ustadırlar. Ona bir elmayı, kutuyu ya da simidi gosterdiğiniz zaman, bunların şekli mutlaka dikkatini ceker. Ya da evin ceşitli bolumlerinden ornekler verebilir (top, duğme, kapı kolu gibi) ve ertesi gun bu objelerin nasıl şekiller olduğunu (kare, dikdortgen, ucgen) cocuğunuzla birlikte tekrarlayabilirsiniz. Bunları cocuğunuza oğretirken once basit geometrik şekilleri birbirinden ayırın.

SİZİ TAKLİT ETSİN
İki kere el cırpın, bir kere adını soyleyin, 3 kere zıplayın. Ve cocuğunuzdan bunları yapmasını isteyin. Yaparken sayın. Boylece tekrar aynı oyunu oynadığınızda bir sonraki adımı cocuğunuzun soyleme ihtimali cok yuksek olacak.

4-5 yaş icin oyunlar:
KUM HAVUZU PROBLEMİ

Olcu kaplarını parkın kum havuzuna goturun. Yarım kapları kumla doldurun ve ona tam kabı doldurmak icin kac tane yarım kap kullanması gerektiğini sorun. İki yarım kabın nasıl tam bir kap ettiğini anlatın ve ucte bir ve ceyrek kapların tam bir kabı kac kerede doldurduğunu keşfetmesine izin verin. Su işleri. Banyo vakti cocuğunuza farklı boyutlarda kaplar verin. Cocuğunuzdan, daha buyuk bir kaptan daha kucuk bir kaba su aktarmasını isteyin ve “Hepsi sığdı mı? Sence neden sığmadı?” gibi sorular sorun.

OYUNCAK HAYVAN TRENİ
Evdeki sandalyeleri tren gibi sıralayın. Biletler hazırlayarak cocuğunuzun oyuncak bebeklerine ve hayvanlarına bilet kesin. Sonra da cocuğunuzdan oyuncaklarını kucukten buyuğe dizmesini isteyin.

ZAMAN TUNELİ
Bir kutu oyuncağı ne kadar surede topladığını gormek onu heyecanlandıracaktır. Siz kronometre ile onu motive edin ve herhangi bir eylemi belli bir sure icinde yaptığında onu tebrik edin.

TEMİZLİK TAKIMI
Cocuğunuzdan aynı boyutta iki sepete oyuncaklarını doldurmasını ve sepetleri banyodaki tartıya taşımasını isteyin. Ona, ‘Taşırken hangisi daha ağırdı? Hadi bulalım” diyerek, sepetleri tartın. Tartının uzerindeki sayılan ona gosterin ve hangisinin daha buyuk olduğunu ve bunun ne demek olduğunu ona acıklayın.

BİR DİLİM HAYAT
Cocuğunuzun sıradan bir gununu dijital makine ile fotoğraflayın. Yataktan kalkarken, kahvaltısını yaparken, oyun oynarken, yemeğini yerken vs. Ertesi gun birkac fotoğrafın sırasını değiştirerek cocuğunuza gosterin ve fotoğrafları sırasına gore dizmesini isteyin. “Bu senin dunku gunun… Bu fotoğrafları oluş sırasına gore dizmeme yardım eder misin? Dun İlk olarak ne yaptın? Daha sonra?”

6-7 yaş icin oyunlar
YILAN YARIŞLARI:

Cocuğunuz ve kendiniz icin bir top oyun hamuru alın. Uce kadar saydığınızda hamurdan parcalar koparın ve hamurlan elleriniz arasında yuvarlayarak yılanlar elde edin. 15 saniyenin sonunda hepsini yan yana dizin ve “Hangisi daha uzun?” diye sorun.

KOCA AYAK KİM?

Mutlaka kendi aranızda ayak boylarınızı karşılaştırıyor ve hanginizinki en buyuk, en kucuk ya da orta boyutta olduğunu belirliyorsunuzdur. Bu eğlenceli etkinliğe cocuklarınızı da dahil edin ve boyut farkını anlamalarını sağlayın. Bu yontem cocuğunuza farklı olcum şekillerini oğrettiği gibi farklılıkları karşılaştırma imkanı da sağlar. İlerleyen zamanlarda bu aktiviteyi tekrar ederek cocuğunuzun ne kadar geliştiğini, ayağının eskiye gore daha da buyumuş olduğunu ona gostermiş olursunuz.

ADIM ADIM

Biryerle başka bir yer arasındaki mesafeyi kac adımda gideceğini sorun. Orneğin bahce kapısından apartman kapısına kac buyuk adımda ve kac kucuk adımda gideceğini sorun hatta birlikte olcun.

ONEMLİ GUNLER
Yıllık bir takvim kullanın ve cocuğunuzun bazı onemli gunleri işaretlemesi icin teşvik edin. Hatta işin icine biraz daha renk kalmak icin stikerlar kullanabilirsiniz. İlerleyen gunlerde, işaretlediğiniz yere ne kadar sure kaldığını sorabilirsiniz: "Doğum gunune kac ay / hafta / gun kaldı?". Bu metot, cocuğunuzun zaman kavramını pekiştirdiği gibi sayma yeteneğini de pekiştirir. Ayrıca gun, ay, yıl gibi farklı zaman dilimlerini oğrenmesine de yardımcı olur.

KİRLİ CAMAŞIRLAR
Aynı boyutta İki havlu alın, yan yana yayarak birbirine eşit kenarları gosterin. Birini uzun kanarından, diğerinin ise kısa kenarından katlayarak hangisinin uzun olduğunu sorun.

Cocuk Eğitimi Cocuk Bakımı Cocuk Sağlığı Bebek ve Cocukla İlgili Her Turlu Bilgi İcin Tıklayınız
Cocuk Buyuturken Forum Sayfası İcin Tıklayınız