Sevgili ytpara.com forum uyeleri,
Tum markalara ait araclarınızda lastik tercihleri ureticiler tarafından ceşitli testler sonucunda yapılmaktadır. (Bir arac uretimi aşamasında yaklaşık 100 test sonucunda en iyi performansı gosteren ebatlar secilmektedir)
Oncelikle konu hakkında hic bilgisi olmayanlar icin, lastiklerle ilgili bazı temel bilgiler bulunmaktadır.
Ebat: Lastik yanağında yazan ve 205/55R16 91V gibi rakamlarla ifade edilen kısımdır. Burada Taban / Yanak / Jant Capı Yuk Sınıfı + Hız Sınıfı bilgileri yer almaktadır.
Taban: Lastiğin zemine temas eden alanına verilen isimdir.
Yanak: Lastiğinizin kesit oranıdır. (Basit anlamıyla taban ve jantınız arasında kalan mesafe olarak duşunebilirsiniz.
Jant Capı: Jantlarınızın capını ifade eden ve "inc" cinsinden ifade edilen değerdir.
Yuk Sınıfı: Bir lastikten 4 adet takıldığında, her bir adet lastiğin taşıyabileceği azami yuk kapasitesini ifade eden değerdir. Rakamların tam olarak KG karşılıklarını bulmak icin yuk indeksi tablosuna bakabilirsiniz.
Hız Sınıfı: Bir lastiğin bir saat boyunca yol tutuş performansı değerlerini kaybetmeden maksimum hızı ifade eden tablo indeksidir. Tam olarak KM karşılığını bulmak icin hız sınıfları indeksi tablosunu kontrol edebilirsiniz.
Yeni bir otomobil modeli uretilirken, yukarıdaki değerlerin her biri ayrı ayrı onem arz etmektedir. Bu nedenle her aracın kullanması gereken "doğru lastik olculeri", aracların şofor kapısının ic kısmında, torpido kapağında, yakıt deposu kapağının ic kısmında ve arac kataloğunda olmak uzere mutlaka belirtilmektedir.
Lastik Ebatları;
Yol tutuş performansı
Cekiş gucu
Fren mesafesi
Yakıt tuketimi
Gurultu
Arac dengesi
alanlarında doğrudan etkilidir.
Orneğin: 185/60R15 yerine 185/65R15 ebadına gecmek istiyorsunuz. Fakat uretici tarafından aracınıza yerleştirilmiş metal etiketlerde, 185/65R15 yer almıyor. Bu durumda bu ebat değişimi yapılabilir mi?
185/60R15 ve 185/65R15 ebatları arasındaki temel fark yerden yukseklikleri faktorudur. Lastiklerin zemine temas yuzeyi ile, aracın yuksekliği aracınızın ozellikle virajlardaki dengesini belirleyen en onemli kriterler arasında yer almaktadır. Uretim aşamasında yapılan testlerde, yeterli guvenliği ve dengeyi sağlayabilen ebatlar dışında kalan olculerde, ureticiler oluşacak savrulma ve direksiyon hakimiyeti kaybı durumlarında herhangi bir sorumluluğu kabul etmemektedir. 65 yanaklı lastiklerin takılması ile birlikte yerden yukselen aracınızın denge merkezi de değişecektir.
Bu durumda ne problemler yaşarsınız?
Uretici firmalar bununla ilgili şikayetlerinizde kesinlikle sorumluluk kabul etmeyecektir.
Aracınızın garanti sureci devam ediyorsa, hic bir alt takım arızanız icin garanti kapsamında hizmet vermeyecektir.
Sigorta ve kasko firmaları da, farklı ebat kullanımı durumunda yaşanacak kazalarda herhangi bir mesuliyet kabul etmemektedir.
Aracınız taban genişliği ile orantısız şekilde, yerden yukseldiği icin denge merkezi değişerek virajlarda savrulmalar yaşanacaktır
Peki lastik olculerinin değişimlerinde başka neler yaşanır?
Gereğinden fazla geniş tabanlı lastikler (izin verilen olculer haricinde kalanlar) yakıt tuketiminizi arttırır
Gereğinden fazla geniş tabanlı lastikler (izin verilen olculer haricinde kalanlar) motorunuzun zorlanarak fazladan tork uretmesine ve motor aksamınızın erken yıpranmasına yol acacaktır.
Aynı şekilde gereğinden fazla geniş tabanlı lastikler aracınızın ic kısmına yansıyan ve dışarıya verilen gurultu oranlarını da olumsuz etkilemektedir.
Daha geniş tabanlı lastiklerin fren mesafeleri kuru zeminde daha iyi iken ıslak zeminde bu durum olumsuz etkilere yol acabilmektedir.
Yazlık ve kışlık lastikler arasında secim yapılırken, aynı arac icin yazlıkta daha geniş tabanlı ama yanak kesit oranı daha duşuk olan lastikler, kış aylarında ise daha dar tabanlı ama yanak kesit oranı daha yuksek lastikler tercih edilmesi tavsiye edilmektedir. (Boylece camur - su birikintisi - karlı zeminde arac altının surtmesi gibi problemler yaşanmayacak ve dar taban kar ve buzlu zeminde daha iyi yol tutuşu sağlayacaktır)
Taban ve yanaktaki uretici listesi dışındaki buyultmeler lastiklerinizin kaportaya surtmesine sebep olabilir ve tam manevralarda surtunmeye bağlı ceşitli problemler yaşanacaktır.
Orneğin PEUGEOT 301 2017 modelinde 1.6 VTi paketlerinde kullanılabilir ebatlar (uretici listesinden alınmaktadır)
185/65R15
195/65R15
195/55R16
205/55R16
205/50R17
215/45R17
Bu olculer şu anlama gelmektedir:
185 ve 195 tabanlı lastikleri 15" jant araclarda kullanabilirsiniz.
195 ve 205 tabanlı lastikleri 16" jant araclarda kullanabilirsiniz.
Ancak 17" jant kullanımı olduğunda, 205/50R17 yerine 215 takmak istediğinizde, lastik yanak kesit oranının 45 olması gerekmektedir. Aksi taktirde yukarıda bahsettiğimiz problemler ortaya cıkacaktır.
Not: Lastik olculeri aractaki etiketler uzerinden kontrol edildiğinde 185/60R15 yerine 185/65R15 olcusu yer alıyorsa, bu uretici tarafından test edilmiş ve kullanılabilir bir olcudur. Bu durumda yukarıdaki maddeler gecerli değildir.
Lastik sektorunde uzun zamandır hizmet vermekte olan bircok lastikci ne yazık ki her aracta "donuşum oranları" dahilinde ebat değişikliği yapılabileceği yonunde bir tezi savunmaktadır. %3'e kadar değişimin sorun olmayacağını dile getirerek muşterilerine farklı ebatlar onerebilmektedir. Bu teknik ve teorik olarak yanlıştır. burada bahsedilen %3'E varan donuşum aracların modifiye edilmesi durumu ile ilgili olup, spor yay değişimi, amortisor sistemi değişikliği, offsetli jant değişikliği gibi spesifik durumlarda, ortaya cıkan teknik sorunların aşılabilmesi acısından, lastikle ilgili ne kadar değişiklik yapılabileceğini vurgulamaktadır. Fabrikaların tercih etmiş olduğu orijinal lastik ebatları listesi dışındaki ebatların aracınıza takılmasına guvenliğiniz acısından izin vermemeniz onerilmektedir.
İnternette bu konularla ilgili ozellikle forumlarda cok fazla yanlış ve yetersiz bilgi dolaşmaktadır. Bir sosyal sorumluluk olarak, markamız her zaman sizleri en doğru ve en guvenilir secime yonlendirmeye odaklıdır.
Lastik Ebat Seciminde Dikkat Edilmesi Gerekenler Nelerdir?
Sohbet Muhabbet0 Mesaj
●1 Görüntüleme
- ReadBull.net
- Kültür & Yaşam & Danışman
- Sohbet Muhabbet
- Lastik Ebat Seciminde Dikkat Edilmesi Gerekenler Nelerdir?