Yin ve yang Cinliler acısından evrenin dengeleyici, uyum sağlayıcı etmenleri olarak gorulur. Zıt enerjiler olup, biri oteki olamadan varlığını surduremez. Aslında yin enerjisi her zaman yang'ın; yang da yin'in icindedir. Populer yin-yang simgesinde beyaz leke (yang) yin'in ve siyah leke (yin), yang'ın icindedir. Lao Tzu, "Tek başına bir yin doğamaz ve tek başına bir yang buyuyemez," demiştir.
Yin ve yang genellikle Taichi'nin butunluk simgesini yaratan bir daire icinde resmedilirler. Yin, yang ve daire simgenin bir olan uc elementidir. Taichi 'en ust, en yuce' anlamlarına gelir, tai ve chi sozcuklerinden turemiştir. Tai en buyuk ve chi en son anlamlarına gelir.
Yin ve yang sozcuklerinin etimolojisi de ilginctir. Yin bir tepenin golgelikli kuzey yanını, yang da guneşli guney yanını tanımlar.
Yin ve yang birlikte Tao'yu meydana getirirler. Tao 'yol' anlamına gelir. Evrendeki her şey yin ve yang enerjilerinden turemiştir. Her zaman birbirleriyle etkileşim halindedirler.
Yang etken, eril, baskın ve olumludur. Guc ve enerji doludur. Yin alıcı, dişi, doğurgan ve negatiftir. Destekler, besler, tutar. Yang gun, yin gecedir. Yin ve yang'ı anlatmak icin gok ve yer, gunduz ve gece, siyah ve beyaz, eril ve dişi gibi başka ornekler de kullanılabilir. Biri oteki olmadan var olamaz.
Orneğin gece olmadan gunduz, olum olmadan yaşam soz konusu değildir. Cinlilerin zıtların birliğinden aldıkları zevk, yin ve yang enerjilerini temsil etmektedir. Cinliler bu işten hoşlanırken abartılabileceğinin de farkındadırlar elbette. 'Yin yi tou, Yong yu tou' ('bir yuz yin'de, bir yuz yang'da' şeklinde cevrilebilir. Kişinin gercek amacını gizlemesi anlamına gelir) ve 'Yin yang guai qi' (tuhaf yin-yang havaları şeklinde cevrilebilir. Tuhaf davranmak anlamına gelir) Cinlilerin sıkca kullandığı iki deyiştir.
Eski bilgeler yin ve yang kavramlarını tam anlamıyla acıklamaya girişmemişlerdir, şiirsel soyleyişlerle yetinmişlerdir. Ch'i enerjisi yaşamın gucudur ve yin yang ikiliğini yaratmıştır. Bu kadar basit işte. Ne yin ne de yang mutlak iyi ya da kotu olabilirler. Sadece vardırlar.
Feng shui'de tepeler, dağlar ve obur yuksek alanlar yang enerjisini temsil eder. Vadiler ırmaklar ve kaynaklar da yin'dir. Dumduz bir toprakta cok fazla yin vardır. Sulak ve bitkisel alanları olmayan tepelik bir arazi de fazla yang'dır. Hoş, yuvarlak hatlı, sulak kırsal alanlarda yin ve yang dengelidir.
Feng shui'yi kullanarak yin ve yang arasında denge sağlayabiliriz. Orneğin duz bir araziye bitkiler, kayalar ve binalar ekleyebiliriz. Ama bunu yaparken dikkatli olmak gerekir, cunku orneğin kucuk ağaclar buyudukleri zaman mekÂnın feng shui'si de değişir.
Yin ve yang kavramları olum icin de gecerlidir. Yin evi olum, yang evi yaşam evidir. Ataları anmak Cin yaşamının onemli bir parcası olduğundan feng shui'nin biri oldukten sonra da uygulanmasına şaşırmamak gerekir. Mezarın yerinin doğru olmasının torunların başarısı uzerinde etkisi olduğuna inanılır.
Orneğin Cinliler yuzyılın başında Sun Yat-Sen'in kazandığı şaşırtıcı başarının annesinin mezarının kusursuz feng shui'sine bağlı olduğuna inanırlar. (Yin yang simgelerinin kokeni bilinmemektedir. Bazı yetkililer Chou Tun-Yi tarafından yaratıldığını iddia eder. Oysa cok daha eski, Taoist kokenli olmalıdır.) Chiang Kai-shek'in inanılmaz başarısı da yine annesinin mezarının konumuna atfedilir. Komunistler mezarı kazdıkları zaman cokuş donemi de başlamıştır.
Feng shui yalnızca en iyi mezar yerini değil, cenazenin kaldırılacağı en iyi zamanı belirlemek icin de kullanılır elbette. Mezar yeri ejderha sırtı gibi dalgalı olmalıdır. Ejderha Ust Yaratık'ın simgesidir. Duz alanlar 'sahte ejderha'nın semboluyken dalgalı alanlar 'gercek ejderha'yı temsil eder.
Mumkunse mezar guneye bakmalıdır. Cinliler olunun soluk alacak havaya ihtiyacı olduğunu duşunurler ve guneye bakan mekÂnlar 'kozmik yaşamın soluğu'nu temsil eder. Cinliler bu kozmik soluğun yokluğunun olunun torunlarını etkileyeceğine inandıkları icin, uygun mezar yerinin secimi son derece onemlidir.
Son olarak da mezar doğru yonlendirilmiş olmalıdır. Bu, olen kişinin doğum tarihine gore belirlenir. Bir luo-pan'a ya da fal pusulasına bakılarak, doğru yon belirlenir.
Torunların iyi şansının devam etmesi icin mezara iyi bakılmalıdır. Kutsal gunlerde mezarlar ziyaret edilir ve temizlenir. Mezarın renk değiştirmesi kotuye işarettir. Kararması bir felaket, renginin acılması da aile icinde yas anlamına gelir. Bu tur kararma ya da renk acılmalarının onlenmesi icin mezarların uzerine genellikle kırmızı bir toz serpilir.
Taoist evren simgesi sekiz trigramla kuşatılmış yin-yang'dır (Şekil l A). Pa-kua adıyla tanınan bu simge, Uzakdoğu'da son derece populerdir; tapınaklarda, evlerde, saraylarda ve dukkÂnlarda rastlanır.(Yerliler icin gomulecekleri yerler onemli bir ihtiyac olduğu gibi coğu Cinli kendi memleketinde gomulmek ister. Sonuc olarak, dunyanın dort bir yanından Hong Kong'a cenaze gonderilir.
Hong Kong'da toprak aşırı derecede pahalıdır ve az bulunur. Bu nedenle, mezarlıkların coğu, toprağını yedi ila on yıllık periyotlarla kiraya verir. Bu sure dolduğunda, kalanlar mezardan cıkarılır ve ozel bir torenle yakılır. Bu, Feng shui uygulayıcılarını işlerini yapmaktan alıkoyar ve bugunlerde cabalarının coğu feng shuinin yaşam analizi uzerinedir.)


Şekil 1A: Pa-kua