Bilgi ve Bellek

"Calışıyorum ancak yapamıyorum." Coğu oğrencinin zihnini kurcalayan ve canını sıkan bir cumledir bu. Biliş alanında yapılan calışmalarsa bu konuda oğrencilere yardımcı olabilecek bir takım puf noktalar sunuyor. Bakalım bu puf noktalar neleri kapsıyormuş:

• Ozgul Kodlama: "Ozgul kodlama" ile kastedilen bilginin oğrenildiği ve geri cağrıldığı bağlamın aynı olması. Orneğin, acık havada, cimlerde calışılan bir konunun sınıfta hatırlanması zorlaşabiliyor. Ancak bu bağlam bilginin diğer bilgilerle ilişkisi olarak da duşunulebilir. Hep aynı şekilde oğrenilmiş olan bir bilgi sınavda farklı bir yorumla sorulduğunda yanıt vermek zorlaşabiliyor. İşte bu nedenle de uzmanlar, calışırken notlarımızı surekli tekrar duzenlememizi, başlıkların birbirleriyle olan ilişkilerini incelememizi ve yeni bağlantılar bulmaya calışmamızı oneriyor.

• Dizisel Konum: Araştırmalar gosteriyor ki, calışmanın ortasında oğrenilen bilgiler unutulmaya en yatkın olanları. Bu nedenle de, okulda ders ortalarında oğrencilerin daha dikkatli olmaları ve ders calışırken konuları surekli farklı sıralara koyarak okumaları oneriliyor.

• Ozumleyerek Tekrar Etme: Kimi zaman ders calışırken kendimizi konuların arasında kaybolmuş hissederiz. Bu gibi durumlarda, gorsel duzenlememler yapmanın ve şemalarla bilginin butununu de kavramanın bellek adına yararlı olacağı soyleniyor.

• Ust Bellek (Metabellek): Ust bellek uzerine yapılan calışmalara gore insanlar genellikle neyi bilip bilmediklerine dair guclu bir ic goruye sahip oluyorlar. Araştırmacılarsa, ozellikle de sureyle sınırlandırılmış bir sınav sırasında hangi sorulara daha fazla zaman ayırmamız konusunda bu ic gorulerin bize rehberlik edebileceğine dikkat cekiyor.