MC DONALDS STRATEJİSİYLE DUNYAYA ACILIP MR. KUMPİR OLDU!
(Bu yazıyı daha once de okumuştum ama bu sitede mi başka sitede mi hatırlayamadığımdan tekrar gundeme gelmesinde sakınca olmadığını duşundum.)

Yazan: Feray akşit


Anavatını eski Yugoslavya olan kumpiri dunyaya acan Halit Kesemen, Mr. Kumpir adıyla; ABD, Almanya, Fransa, Malezya ve Tayland’da kumpir zinciri kurdu. Ricky Martin’e bile Paris’te kumpiri tattırdı.


Bir fırın.. Patates.. Birkac meze.. Tum bu sermayeyi bir araya getiren her koşe başında ve alışveriş merkezinde bir kumpir dukkÂnı acıyor. Hazırlanması kolay, maliyeti duşuk kumpir, hazır yiyecek pazarına buyuk bir hareketlilik getiriyor. Ancak iclerinden bir kumpirci var ki diğerleri arasından hemen sıyrılıyor. Asıl memleketi eski Yugoslavya olan ancak tereyağı ve kaşarla 1991 yılında Turkleştirilen kumpiri McDonald’s gibi bir pazarlama stratejisiyle "Turk yemeği" olarak dunyaya pazarlıyor.

Halit Kesemen, Mr. Kumpir adıyla ABD’den Almanya ve Fransa’ya, Malezya’dan Tayland’da kadar kumpir zinciri kuruyor. Kimi ulkelerde girişimcilere franchise veriyor, kimi yerde ise sadece kumpiri ve sistemini oğretiyor. Bugune kadar 14 ulkede 22 kumpir mağazasının kurulması icin danışmanlık hizmeti veren Kesemen’in Almanya’da 2, Belcika’da 3, ABD’de bir ve son olarak Mısır’da da bir franchise’ı bulunuyor. New York’ta, Hollanda’da gazetelerde "Mr. Kumpir" adıyla boy gosteriyor. Sonunda Paris’te Ricky Martin’e bile kumpir yedirmeyi başarıyor. Halit Kesemen, "Kumpire bir standart getirdik. Bizim mutfağımızdan gelen bir tat diye dunyaya duyurmaya calışıyoruz. Yurtdışında artık her yerde pizza, hamburger, doner var. Kumpir, hem ucuz hem sağlıklı hem cabuk hazırlanan bir urun olduğundan yurtdışında cok buyuk talep gordu" diyor.

Universite bitirdi kumpir işine girdi

1994 yılında bir arkadaşının, "Bir dukkÂn tut, salata, sandvic, kumpir satarsın" sozune kadar kumpirin ne olduğunu bilmeyen Kesemen, "İzmir 9 Eylul Universitesi mezunuyum. Ticaretten hic anlamazdım. Yine de daha yaratıcı işlerle uğraşmak istiyordum. Arkadaşımın onerisini dinledim. Hemen işe koyuldum" diyor.

Kesemen, once kumpirin yapılışını oğrenmek icin 10 gun boyunca ucretsiz olarak Akmerkez’deki Kucukev’de cıraklık yapıyor. Ancak işin sandığı kadar kolay olmadığını anlayınca profesyonel birini bulup ilk dukkÂnını acıyor. Kısa zamanda Bağlarbaşı’nda iki kumpir dukkÂnı oluyor. Onu alışveriş merkezleri takip ediyor. Ancak 11 Eylul saldırılarından sonra Turkiye’de de patlamaların yaşanması Kesemen’in stratejisini değiştirmesine neden oluyor.

Kesemen, "11 Eylul’den sonra Turkiye’de yaşanan teror olayları ile insanlar alışveriş merkezleri gibi kapalı mekÂnlara girmeye korktu. Buradaki satışlarımız duştu. Alışveriş merkezlerindeki dukkÂnlarımız ise hep dolar uzerindendi. Dolar inanılmaz bir artış yaptı. Biz de işletmelerimizi devretmek zorunda kaldık" diyor.

İnternet ABD kapısını actı
Ancak "Mr. Kumpir" gercek cıkışı bundan sonra yapıyor. Kesemen, "Bundan sonra ne yapabilirim" duşuncesi ile internette araştırma yaparken ABD’deki Turklere hitap eden Turkla.com’u fark ediyor. Sitedeki forum bolumune, "Turkiye’nin en iyi kumpircisiyim. Davet edin, size kumpiri oğreteyim’ diyen kısa bir metin bırakıyor.

Kesemen’in hayatı bundan sonra değişiyor. Daha once hic yurtdışına cıkmamış olan Kesemen’e sadece ABD’den değil dunyanın dort bir koşesinde yaşayan Turklerden davet yağıyor. Ancak Kesemen tercihini ABD’den yana kullanıyor. Halit Kesemen bundan sonraki ABD macerasını şoyle anlatıyor: "New York’ta Masal Cafe adıyla bir mekÂn işleten Turk cağırdı. Doner, kebap yapıyorlardı ama kumpiri hic bilmiyorlardı. Onlara kumpiri oğrettim. Daha sonra başka firmalarla anlaşıp Brooklyn, Manhattan ve New Jersey başta olmak uzere dort ayrı yerde kumpir dukkÂnı kurulması icin danışmanlık yaptım."

Daha sonra Turkiye’ye geri donen Halit Kesemen, "Yurtdışında kumpire talep cok. Ama kimse kumpiri tanıtmıyor" diyerek harekete gecer. İlk iş olarak 15 yaşındaki bir gence web sayfasını yaptırır. Web sayfası ile dunyaya acılan Kesemen’e Finlandiya, İsvec, Danimarka, Almanya gibi Avrupa’nın hemen hemen tum ulkelerinden, son olarak Malezya, Tayland ve Korfez ulkelerinden teklifler gelmeye başlar. "Gittiğim yabancı ulkelerde bana Mr. Kumpir demeye başladılar" diyen Kesemen, "Bu işin ekibini kurduk. Franchise vermeye başladık" diyor. Kumpirseverlerin ilgisi basına da yansımış. New York’ta Metro gibi yerel gazetelerde, Hollanda’da Eindhoven Balgad gazetesine Mr Kumpir haber konusu olmuş. Sadece Bremen’de bir alışveriş merkezinde kurduğu kumpir dukkÂnında gunde 200-300 kumpir satılır hale gelmiş. Mr. Kumpir’in unu ABD ve Avrupa derken Uzakdoğu’ya kadar uzanıyor. Kesemen, Tayland’dan gelen talep uzerine 2 ay once ilk kumpir dukkÂnının acılması icin danışmanlık yapıyor. Burada Taylandlılara gunde 100’den fazla kumpir satılıyor. Halit Kesemen’e son olarak Mısır, Kuveyt, İran ve Suudi Arabistan’dan davet gelmiş. İran’da ABD karşıtlığı nedeniyle Mr. Kumpir yerine başka bir isim arayışında olan Kesemen, Suudi Arabistan’da kraliyete ait bir şirket ile başbayilik vermek icin el sıkışmak uzere.
Kumpir ile yılda 350 bin euro ciro
Mr. Kumpir ozel uretilmiş karavanı icinde calışan, arac arkasında istenilen yere taşınan Roll Room adını verdiği 15-30 metrekare buyulukte, tezgÂh arkasında calışan sabit işletmeler ve 50-70 metrekare buyuklukte, oturma bolumu olan, urun gamı genişletilmiş restoranlar olan Rest konseptleri ile hizmet veriyor. Kesemen, "Bazen dekorasyonu hazırlayıp, monulerini oluşturup, dukkÂnı kurup bu işin eğitimini vererek cıktığımız yerler oluyor. Anahtar teslim edip cıkıyoruz. Bazen de adımızla franchise veriyoruz" diyor. 20-30 metrekarelik bir kumpir dukkÂnı 20-25 bin euro, 50-60 metrekarelik bir dukkÂn ise 30-35 bin euroya mal oluyor. Halit Kesemen, "Oyle 80-100 bin dolarlar istemiyoruz. Gercek maliyetleri yansıtıyoruz. Turkiye’de bayi sayımızı artırmayı hedefliyoruz" diyor. Bir bayinin yıllık cirosunun 300-350 bin ciro arasında değiştiğini belirten Kesemen, "Bunun gunluk kÂr marjı yuzde 70’tir" diyor.