Yerli telefon ureticisi denildiğide ilk akla gelen markalardan birisi olan Reeder ozellikle giriş ve orta segmente konumlandırdığı urunleri ile “uygun fiyatlı” bir teknolojik urun satın almak isteyen kullanıcıların ihtiyaclarına cevap veriyor. Telefon ve tablet dışında gunumuzde trend haline gelen diğer teknolojik urunler konusunda da calışmalar yuruten Reeder’ın CEO’su Uygar Saral ile roportaj yaptık.
Reeder’ın son donemde yaptığı yatırımlara, pazardaki konumuna, sektorun geleceğine ve cep telefonu pazarındaki değişimlere kadar bircok konuyu ele aldığımız roportajda, henuz detayları paylaşılmamış olsa da oldukca iddiali bir urunun mujdesi de verildi.
[h=2]Reeder CEO’su Uygar Saral sorularımızı cevapladı[/h] • Pandemi sonrası cep telefonu pazarına bakıldığında hangi değişim ve alışkanlıklar gelişti?
Pandemi surecinde insanlar dışarı cıkamadıkları icin alışveriş alışkanlıkları onemli olcude değişti ve teknolojik urun satın alanlar e-ticaret sitelerine akın etti. Ancak pandemi sonrasında mağazalardaki satışlar tekrar artış gostermeye başladı.
Telefon satın alma surecinde hizmet isteyen bir urun olduğu icin duşunulenin aksine insanların buyuk bir bolumu gorerek satın almak istediği icin mağazaları yoğun ilgi gosteriyor. İnsanların mağazayı tercih etme nedenlerinden birisi de, herhangi bir sorun yaşadıklarında doğrudan muhattap bulabiliyor olmaları.
Reeder olarak orta ve giriş segmente odaklanıyor ve bu sayede uygun fiyatlı urunler ile kullanıcı karşısına cıkıyoruz. Şu anda 32 şehirde 44 mağazamız var. Pandemi surecinde mağaza acma adımlarını atmak bize buyuk bir avantaj kazandırdı. 2022 sonu hedefimiz 100 mağazaya ulaşmak.
• Turkiye ’de “uygun fiyat” başlığı altında yerini alan Reeder ’ın yeni yatırımları neler? Akıllı telefon ve tablet dışında bir sektorde gorecek miyiz?
Dijitalleşen dunyada, bu topraklardan cıkan ve bu toprakları en iyi şekilde temsil etmeye calışan bir firmayız. Ar-Ge merkezimiz acıldı ve halka arz surecimiz başladı. Ar-Ge merkezi icin yaklaşık 180 milyon TL yatırım yaparak test makinaları satın aldık.
Bu test makinaları sayesinde urunleri en iyi şekilde optimize ederken, yatırımlarımız sayesinde istihdamı artırmaya devam ediyoruz. Uretimi artırmak kolay, ancak satış sonrasında gelen taleplere cevap verme kapasitesini artırmak uzun zaman alabiliyor. Bu kapsamda satın alma sonrasında geri donuşleri duşurmek icin Ar-Ge yatırımları kritik onem arz ediyor.
Telefon ve tabletin yanı sıra akıllı televizyon, robot supurge, akıllı bileklik, akıllı saat ve kablosuz hoparlorler, Reeder ’ın portfoyunde olan / geliştirme sureci devam eden urunler.
• Reeder kendini sektorde nasıl konumlandırıyor? Buna bağlı olarak mevcut ve gelecek hedefleri neler?
Reeder rakiplerine kıyasla yaşı kucuk bir firma, en yakın rakibimiz ile aramızdaki yaş farkı iki kat. Bunun hem artıları hem eksileri bulunuyor. Her şeyin bir anda değiştiği dunyada Reeder olarak farklı tuketici profillerini en iyi şekilde analiz ederek, ihtiyaclara uygun urunler uretmeye odaklanıyoruz.
Minimalist tasarımları, iyi arayuz ve donanımlar ile buluşturarak fazlalıkları atılmış, ihtiyacları karşılamaya odaklanan cihazlar geliştiriyoruz.
Ulkemizde telefon satın alan insanların buyuk bir kısmı bunu bir ticaret olarakta duşunuyor ve satın alma sonrasındaki değer kaybını / değer kazanmasını duşunuyor.
Reeder olarak kendimizi konumlandırdığımız nokta, tuketicinin ihtiyaclarını karşılayabileceği urunlere en uygun şekilde erişebilmesini sağlarken, hem satış oncesi hem de satış sonrası yanında olmak.
• Turkiye ’deki akıllı telefon pazarını belirleyen dinamikler neler? Bu pazarda yapılması ve yaratılması gereken fırsatlar Reeder ’a gore nedir?
Pazarın dinamikleri toplumsal dinamiklerden etkileniyor. Yonetim kurulumuzun yuzde 63 ’u kadınlardan oluşuyor ve imalat aşamasında ozellikle Karadeniz bolgesinde, uretim bandımızın buyuk bolumunde kadınlar gorev alıyor.
Reeder olarak toplam calışan oranımızda kadınların oranı, yuzde 60 ’ın uzerinde. İstanbul, İzmir gibi sanayisi oturmuş yerlerin aksine Anadolu ’da yatırımlar yapıyoruz ve şu anda operasyonumuzun buyuk bolumu Samsun ’da.
Silikon Vadisi’nde norobilim alanında faaliyet gosteren bir firma ile Finlandiya ’da yazılım alanında faaliyet gosteren bir firma ile ortak bir calışma yuruterek, Barselona ’daki Mobil Dunya Kongresi ’nde yeni bir urunun tanıtımını gercekleştirmeye hazırlanıyoruz.
Bu urunu piyasaya surduğumuzde teknoloji devlerinin CEO ’larının masalarında bu urunden olmasını isteyecek.