hiperaktif cocuğun tedavisi
Teorik olarak Minimal Beyin Disfonksiyonu nun tedavisi iki ana grupta ele alınmaktadır. Bunlar :

A. İlac tedavisi.

B. Eğitsel tedavi olarak tanımlanmaktadır.

Gunumuze kadar tedavi konusunda biriken deneyimler gostermiştir ki: Tek başına ilac tedavisi tek başına eğitsel tedaviden daha yararlıdır: ancak ilac tedavisi + eğitsel tedavi tek başına ilac tedavisinden de daha yararlıdır. Bu durumda ideal tedavi yaklaşımının ilac tedavisi - eğitsel tedavi olması gerekmekte) se de. eğitsel tedavinin kısa tarifinin "her ilkokula bir ozel MBD sınıfı ve bu sınıfın başında MBD'li cocukların eğitiminde uzmanlaşmış bir oğretmen' olduğu dikkate alındığında, bircok diğer ulkede olduğu gibi. ulkemizde de bu uygulamanın imkansızlığı ortaya cıkmaktadır. Dolayısıyla ulkemizde, bir cok batı ulkesinde olduğu gibi. uygulanan ilac tedavisidir.



İlac tedavisinin birinci prensibi sedatif ilacların Minimal Beyin Disfonksiyonu nda kontraindike (paradoks etki gostermeleri sebebiyle) oluşudur. İkinci prensip de uyarıcı ilacların da paradoks etki gostermeleri ve dolayısıyla bu sendromun tedavisinde en etkili ilac grubunu oluşturmalarıdır. Gunumuze kadar Minimal'Beyin Disfonksiyonunda etkili olan beş ilac belirlenmiştir. Bu ilaclar farmakolojik olarak birbirinden ayrı gruplara mensup olup. tesir mekanizmaları halen tartışmalıdır. Bu beş ilacı en tesirlisinden en tesirsizine doğru sırala} arak ozetleyecek olursak :



Amphetamine'ler, Thioridazine, Imipramine. Carbamazepine. Diphenhydramine. Bu beş ilactan biri tek başına mutad dozlarda uygulandığında MBD semptomlarının oldukca kısa surede kaybolduğu gorulur, ancak ilac tedavisine en az iki yıl devam edilmesi gerekir. Bazı vakalarda ilac kesildikten sonra semptomların daha hafif olarak geri geldiği gorulur. 6 ay daha devam edilmesi gerekebilir (Polvan, 1986, s.23, 24. 25) .



Kullanılan bu ilaclar bağımlılık yapmaz fakat bir lakım yan etkilere yol acabilir (baş ağrısı, uykusuzluk, iştah kaybı, depresyon vb.) İlaclar hiperaktif cocuk icin tek tedavi yontemi olamaz. Cocuğun davranışlarını kontrol etmesine yardımcı olurken, oğretmenler danışmanlar ve ailenin diğer bireyleriyle yapılacak işbirliği icerisinde uygulanacak tedaviler cok onemlidir (Yazgan. 1998, s.8).



İlac tedavisi bazen eğitimden once. bazen eğitimle birlikte, ender olarak bazen de eğitimden sonra başlar, ilginc olan nokta şu ki. MBD'den dolayı aşın hareketli olan cocuklar, uyarıcı ilaclardan yararlanmaktadır. İlac kullanılmasında amac. cocuğun aşırı hareketlerini yavaşlatmak ve dikkat suresini uzatmaktır.



Aşırı hareketli cocuğa, ne tanısı konurken ne tedavisi programlanırken ne de tedavi surdurulurken hekim de eğitimci de aile de tek basma yararlı olamaz. Tanının konulması, tedavinin belirlenmesi ve surdurulmesi, bir ekip calışmasını gerektirir (Madi, 1989. s: 51).



Erken tedavi bu cocuklar icin oldukca iyi sonuclar vermekte ve gelecekte onemli gorevlerde yer almalarına yardımcı olmaktadır. Burada uzmana, aileye ve oğretmene onemli sorumluluklar duşmektedir. Bu sorumluluklar uzerinde durmakta yarar vardır.

Kaynak: DonusumSokagi