Oğrenmeyi etkileyen faktorlerden biride dikkat dir. Oğrencinin dikkatinin oğretim konuları uzerine cekilmesi ve devamının sağlanmasına ilişkin problemler yatabilir.Bilincli ve bilincsiz olarak bir olayı daha canlı duruma getirmek icin tumu ya da bir bir parcası uzerinde zihinsel gucun toplanması Psiko-fizik enerjinin bir nokta uzerine toplanması insan duyu organlarına gelen uyarıcıların bazı kısımlarını almaya ve işletmeye yonelmesi olarak tanımlanır.( Fidan 1996:124).İnsan duy organlarına gelen uyarıcıların bir bolumunun farkına varabilmektedir.Cunku organizma cevredeki uyarıcı kaynaklardan duyu organlarına ulaşan uyarıcılardan bir kısmını alabilmekte ve dikkat edebilmektedir.



Oğrenci oğrenme ortamında duyum eşiği icerisinde olan pek cok uyaran icerisinde kendisine yakın bulduğu ihtiyac ve beklentilerine uygun duşen uyaranları almaya hem istekli hem de kararlı davranır.Dikkatin surekliliğine ilişkin acıklamalardan cıkarılabilecek ortak sonuc:

İnsanın bir nokta � konu uzerine en fazla 16-20 dakika yoğunlaşabildiği yonundedir. Bu sonuc coğu kimse tarafından dersler dersler nicin daha uzun sureli olarak planlanmaktadır gibi soruları gundeme getirmektedir. Burada akla gelebilecek ornek cevap, insanların ilgi duydukları bir kitabı okumaları, filmi seyretmeleri, spor musabakasını izlemesi vb durumlarda gosterdiği dikkat genişliğidir.Nasıl ki bir musabaka esnasında seyircilerin gozu sadece topun uzerinde değil de zaman zaman hakem, tribun , diğer oyuncular vb. gibi musabakayı oluşturan diğer unsurlarla birlikte bir butun olarak musabaka da ise, oğretme ortamında onemli olanda ders surecinde oğrencinin oğrenmeye karşı ilgisinin sağlanması, kendine uygun oğretim hedef ve projeleri secmeleri, oğrenmenin oğrenci icin anlamlı hele getirilmesi vb. durumlar oğrenci dikkatinin surekliliğini sağlayabilir. Oğretmen icin onemli gorevlerden biri de oğrencinin oğretim ortamının unsurlarıyla etkileşim icerisinde olabilmesine yardımcı olur.



Dikkati Etkileyen Faktorler

Oğretimde dikkati etkileyen faktorler şunlardır:

Dış Faktorler:

1.Duyu organlarına gelen uyarımların secimi ve neye dikkat edileceği uyarıcının şiddetine bağlıdır. ( yuksek ses, parlak ışık, renk vb.dikkati uzerine ceker.) Oğretim de yeri ve zamanı geldikce bu uyarıcılardan yararlanılır.

2.Yeni uyarıcılar alışık olunmayan durumlar dikkatin o noktalar uzerine cekilmesine sebep olur.Oğretmen, oğretme durumlarını yeni ve alışık olmadık durumlar oluşturarak yenileyebilir. Bu değişiklikler sınıf duzenlemeleri, oğretimde takip edilen farklı strateji yontem ve tekniklere yer verme, hedefine duzeyine uygun değişik oğretmen rollerine burunme gibi alışık olmadık farklı durumlar oluşturma dikkati bu noktalar uzerine cekebilmektir.

3.Monotonluk taşıyan surekli bir değişme icinde olan durumlar hem dikkatin secici olmasını hem de surdurulmesini sağlar.



İc Faktorler:

1.İşlenen konuya karşı ilgi azlığı . Oğretimde Oğrenci ilgisinin yeterli duzeyde sağlanmamış olması dikkatin farklı noktalara kaymasına neden olur.

2.Organizmanın ceşitli ihtiyaclarını karşılanmaması ya da karşılanma derecesi

3.Organizmanın kapasitesinin cok zorlanması ya da yorgunluk.

4.Merak ve keşfetme duygusunun yuksekliği ve eşyalarla iş yapma duygusunun yuksekliği

5.Surekli kişilik ozellikleri



Oğretmenin bu hususlara dikkat ederek oğretme ortamında oğrenmenin niteliğine olumsuz yonde etki yapan unsurların varlığını en aza indirecek calışmalar icerisinde bulunması gerekir.Bu unsurlar aynı zamanda oğretim faaliyetleri icerisinde oğretmenin destekleyici bir unsur olarak kullanacağı materyaller ozelliğini de taşır.



Oğrencinin Oğretime Etkin Katılımını Sağlamada Dikkat Edilecek Hususlar

1.Oğrenmeler oğrenci icin anlamlı ve ihtiyaclarına uygun hale getirilmeli.

2.Oğrencinin kendisine uygun hedef ve konuların secilmesine yardım edilmeli

3.Oğrenme durumları oğrenciye hem zevk vermeli hem de başardığını duyurmalıdır.

4.Oğretmen oğrencide merak uyandırmalı.

5.Sınıfta aynı şeyleri tekrar tekrar oğrenmede dikkati azaltır.

6.Oğrenci başardığını hissetmeli başarı umudu kaybetmesine engel olunmalıdır.

7.Oğrenciyi harekete yonelten motiflerin ihtiyac sıralamasındaki yeri onemlidir.Bilhassa, sosyal ve psikolojik ihtiyacların oğrenci davranışlarını oluşturmada etkisi dikkate alınmalı

8.Katılmanın surekliliğini sağlamak icin kaygı ve başarısızlığı doğuran sıkıntıların azaltılması gerekir.Kaygıdan cok sevdirme , benimsetme;gucleştirmeden cok kolaylaştırma olabilmelidir.

9.Oğrencinin oğrenme hızı ve stilleri bir birinden farklıdır.Bu yuzden oğrenmede ferdi farklara onem verilmelidir.

Kaynak: DonusumSokagi