Sekiz yıl aradan sonra ikinci albumu Şohret Yolu'yla karşımıza cıkan Sultana ile hip hop'taki yanlış anlamalar, insan hakları beyannamesi ve kadın rapciler uzerine... Sultana ikinci albumu Şohret Yolu'nu Doublemoon etiketiyle piyasaya cıkardı. İlk album Cerkez Kızı'ndan bu yana sekiz yıldır pek ortalarda gorulmeyen rapci yeni albumunu anlatırken lafını da kimseden esirgemiyor.
Turkiye'de hip hop'un patlaması senin ilk albumunun cıkışından beş yıl kadar sonra oldu. Bu durumda "Şansa bak!" mı diyorsun yoksa ilklerden biri olmanın gururunu mu taşıyorsun?
"Şansa bak!" demiyorum. Her şeyin bir zamanı var herhalde. Turkiye icin cok yeni, genc neslin daha kolay dinlediği bir muzik turu bu. O yuzden beş altı yıl icerisinde bu noktaya gelmesi kacınılmazdı. Turkiye'de bu muziğin ilk orneklerini yaptığım icin de mutluyum.
İlk albumun cıktıktan sonra Turkiye'de kalmadın. Neden?
Kalabilirdim ama kalmadım. Bu işin en zorlu kısmı o albumu yapmak. Boyle zor bir donemden sonra "Album bitti, oh keyfini cıkarayım," diye duşunurken Kuşu Kalkmaz'la ilgili yasaklamalar, sorular başladı.
Kustun mu bir nevi?
Yok kusmedim. "Aman be!" oldum. Ama bircok insandan da destek geldi. Aslında bir acıdan da memnunum, bircok konu daha rahat konulmaya başlandı. Kapıları actı o şarkı. Hala da devam eden bir etkisi var. İnsan Hakları Beyannamesi'nin 60. yıldonumu icin hazırlanan projeye bu şarkı da dahil edildi.
Buradaki hip hop kulturunun gelişimi hakkında ne duşunuyorsun?
Hip hop camiası cok enteresan. Erkeklerin kızlara karşı tavır alması bana ters geliyor. Bir de bazen "Buradaki insanlar acaba hip hop nedir bilmiyorlar mı?" diye duşunuyorum. Cunku hip hop adı altında bir şeyler yapılıyor ama muziği bilmiyorlar. Oyle bir camia ki bu, herkes bindiği dalı kesiyor. O da hip hop'un yanlış algılanmasına neden oluyor. Diss, battling... Bunlar burada yanlış algılanmış ve kullanılmış şeyler.
Ne gibi?
Amerikan hip hop kulturunde bu anlamda bir şey yok. Amerika'da ozel geceler vardır, MC'ler cıkar, karşılıklı atışırlar ama hep bir espri vardır. Tupac'la B.I.G. arasındaki gibi bir gerilim ise cok derin bir konu. İcinde muzik mafyası da var, pek cok olay var.
Şarkı sozlerinde muhalif yanını ortaya koyuyorsun. Ekonomiden de bahsediyorsun, turbandan da... Ama bir yandan da yıllardır yurtdışındasın. Nasıl takip ettin bu donemi?
Benim bir dunya goruşum, hayat tecrubem, eğitimim var. Bunların hepsi yansıyor. Daha once de bana bu soru sorulmuştu. Şoyle bir ornek vermiştim; bazen bir evin icindesinizdir ve yuksekliği, tavanları, odaları bilirsiniz ama evin dışına cıkıp da yolun karşısından baktığınız zaman o tablo butunleşir. Kapısını da gorursunuz, catısını da... Onun gibi bir şey.
Yurtdışında olmak sana en cok ne kazandırdı?
Amerika gibi bir ulkede yaşamak biraz zamanın otesinde olmak gibi bir şey. Cunku orada 10 sene once tecrube ettiğiniz şeyler buraya daha yeni geliyor. Bence acık olmak gerekiyor yeniliklere. Biz biraz daha katıyız. Yeniliğe hep şupheyle bakıyoruz ama ben yeniliği teşvik etmek ve kucaklamak taraftarıyım.
Diğer Turk hip hop muzisyenleriyle kendini kıyaslıyor musun?
Tabii ki kıyaslıyorum. Kendimi daha gercek goruyorum. Cunku ben o kadar sene yurtdışında yaşadım, bu muziğin kokeninin geldiği yerde takıldım, en hardcore ghetto'lara gittim. Oradaki rap yapan kişilerin acısını biliyorum. Niye oyle soyluyor, niye oyle giyiniyor? Ama buradaki insanlar sanıyor ki, kafana şapka takıyorsun, bol bir pantolon giyiyorsun ve oluyor. Hip hop'un ozu gercek olmaktır. Bir de bana siyah insanların yaptığı hareketleri yapmaları, -mesela sahnede apış arasını avuclamak falan- cok komik geliyor. Ama belki de bunların da yapılması gerekiyor ki, başka bir noktaya gelelim.
Başka bir kadın rapci'nin, Ayben'in de albumu yeni cıktı. Birbirinize destek oluyor musunuz, tanışıyor musunuz?
Tanışmıyoruz. Turkiye'de bir bayan olarak tek başına cıkan, bir duruşu olan Aziza A. var, bir de ben varım. Onun dışında ortaya cıkan kişiler ya birisinin sevgilisi ya da kız kardeşi oluyor. O da olsun tabii. Başka ornekler de cıkacak. Daha cok hip hop albumu olsun ama yeni bir şeyler olsun.
Roportaj : Melis Danişmend / Rollingstone
Alıntı: HHL

__________________