0-2 YAŞ PSİKOLOJİSİNE DİKKAT

Uzman Psikolog ve Pedagog Reyhan Ateş Yucel, 0-2 yaş doneminde cocukların psikolojik gelişimi hakkında onemli bilgiler verdi.

0-2 yaş doneminde sağlıklı bir psikolojik gelişimin temel şartlarından biri cocuğun temel ihtiyaclarına karşılık vermektir. Cocuklar dunyaya gelirken doyum sağlaması beklenen bazı temel fizyolojik gereksinimleri de beraberinde getirir. Bunlar; beslenme, uyku, ısı ve beden temizliği, sevgi gormedir. İlk iki yılda bu gereksinimlerin karşılanması kendini guvende ve huzurlu hissetmesi acısından son derece onemli.

Bebekler 16 saatini uykuyla gecirse de refleks faaliyetleriyle dış dunyayla ilişkilerini surdurmeye calışır. 0-1 ay arasında acı, acıkma, uşume, huzursuzluktan dolayı ağlama ve ağladıktan sonra ihtiyaclarının karşılandığını gormek ister.




Anne tetikte olmalı

Ağlama tınıları cocuğun dış dunyayla ilk iletişim yollarından biridir. İhtiyaclarının karşılandığını goren cocuk hem anneye hem de cevresine guven duygusu geliştirir. Oğrenme arzusunun temelini de bu guven duygusu oluşturur. Temel guven duygusu cocukta keşfetme arzusu- merak duygusunu geliştirir. Cocuk ya guvenmeyi ya da guvenmemeyi oğrenir.

Cocuğunuzla goz teması kurun

Kişiliğe saygı, iletişimde yuz yuze konuşma becerilerinin temeli yine bu donemde atılır. Anne cocuğu kabul etmeli, goz kontağı ve dokunmayla sevgisini gostermeli.

7-9 ’uncu aylarda ayrılık anksiyetesi ortaya cıkabilir. Yine bu donemde yabancılardan korkma gozlenebilir. 1 yaşına gelen bebek, basit soruları anlama, sınırsız merak duygusuna sahip olma gibi ozellikler sergilerken yine ilk anlamlı sozcukler bu donemde ortaya cıkar. 2 yaşa geldiğinde konuşmada 2 kelimelik cumleler beklenebilir. Daha bağımsız olma yolunda adımlar atmaya başlayabilir. Yaşımın ikinci yılında gelişim epey hızlıdır. Bu onu bircok acıdan bağımsız kılar. Motor yeteneklerle, dil becerisinin kazanılmasının etkisi buyuktur. 2 yaş cocuğu yetişkinlerle birlikte basit faaliyetlerde bulunabilir.




Once siz ornek olmalısınız

Bebeklere ve cocuklara bir şeyler oğretmek, olumlu davranışlar kazandırmak, olumsuzları elemine etmek istiyorsak ilk yapılması gereken ona ornek teşkil etmek olmalı. En basit oğretme yontemi, o davranışı sergilemektir. Cocuklar soylediklerimizden cok, yaptıklarımızı oğrenme eğilimindedirler.

Sağlıklı bir cocuk gelişiminde aileler oncelikle cocuklarını diğer bebeklerle kıyaslamamalı. Her cocuğun gelişim hızı birbirinden farklıdır. Onemli olan kendi dinamiğini bulmasına yardımcı olmaktır. Herhangi bir gelişimsel gerilikten şuphe edildiğinde bir uzmandan yardım almaktan cekinilmemeli.

2.5 yaş sendromu

2.5 yaşına gelen cocuklar, bağımsız olabileceklerini oğrenirler. Konuşması beklenen cocuklarda dil gelişiminin gecikmeye başlaması hırcınlıklara neden olur. Anne babalar cocuklarına destek olup onlar icin uyarıcı bir cevre sunduklarında bu gecikmeyi aşabilir.

Cocuk bu donemde dengesiz, olumsuz, kararsız ve isyankardır. Hem otoriteyi istemez hem de onayına ihtiyac duyar. Aşırı faaliyetten ani tembelliğe ya gecebilir. Cocuğun asıl istediği bağımsız hareket edebilmektir. Bu bağımsızlık isteklerini ifade etmekten de gecer.

Bu donemde onunla tartışmaya girmek yerine, dikkatini başka bir etkinliğe yoneltmek, olumsuz davranış surerken kendi ilginizi başka bir konuya cevirmek, sakinleştiğinde tekrar ona odaklanmak yapılabilecek şeylerden birkacı olarak sayılabilir.


Kaynak: iyinin peşinde