İlk Playstation konsolunun maskotlarından biri olan Crash Bandicoot, uzun bir aradan sonra, Crash Bandicoot 4: It ’s About Time ile geri donuyor. Yeni yapımcısının ellerinde, hem Xbox One hem de Playstation 4 icin yayınlanan yeni Crash Bandicoot oyununu birlikte inceleyelim.

Zamanın Otesindeki Bandicoot​Naughty Dog ’un ellerinde hayat bulan ilk uc Crash Bandicoot, Playstation konsolunun en sevilen oyun serilerinden biriydi. 3 boyutlu platform turundeki oyunlarda bir bandikut faresi olan Crash ’i kontrol edip, ceşitli duşmanlara karşı mucadele ediyorduk. Gectiğimiz yıllarda yayınlanan Crash Bandicoot: N. Sane Trilogy ile bu uclemeyi tekrardan, son nesil konsollarda oynama fırsatı bulmuştuk. Yenilenen ucleme ile ilgili incelememizi buradan okuyabilirsiniz.







Crash Bandicoot 4: It ’s About Time ’ın hikayesi ucuncu oyunun bıraktığı yerden devam ediyor. Hikayemiz Crash tarafından gecmişte bir hapishaneye atılan Dr. Neo Cortex, Uka Uka ve N. Tropy ’nin kacmaya calışması ile acılıyor. Uka Uka ’nın cabaları sonucu zamanda acılan bir gecit, kotulerimizin kacmasına ve zamanın duzeninin bozulmasına sebep oluyor. Bu sırada sahil kenarında huzurlu bir şekilde uyuyan kahramanımız Crash, Aku Aku tarafından uyandırılıyor. Crash ’in kardeşi Coco ve ileride katılacak surpriz isimler ile devam edecek olan maceramıza başlıyoruz.

Hikaye ilerledikce farklı mekanlara dağılmış 4 kuantum maskesi ile karşılaşıp, bunların gucleri yardımıyla kotu adamları durdurmaya calışıyoruz. Yolculuk boyunca Crash ve Coco arasından istediğimiz birini secme şansına sahibiz. Ayrıca Tawna ve Dingodile gibi farklı karakterler de zaman zaman hikayede kendini gosteriyor. İşin icine zaman ve boyutlar da girdiğinde, her karakterin daha onceden tanıdığımız kişiliklere sahip olmasını beklememekte fayda var.

Ben hikaye sunumu oldukca iyi buldum. Yalnızca ana karakterler değil, Tawna gibi yan karakterlerin de hikayeye etkisini gorebilmek mumkun. Bolumlerin başında ve sonunda cıkan ara sahnelerde oldukca iyi bir iş cıkarıldığını da soyleyebiliriz. Ara sahneler hem gorsel hem de seslendirme acısından başarılı.







Maskeler Ardındaki Bandicoot​Hikaye acısından gecer not alan Crash Bandicoot 4: It ’s About Time ’ın oynanışına goz atalım. Eğer eski oyunları ya da N. Sane Trilogy ’yi oynadıysanız, bu oyunun o kadar da kolay olmadığını hatırlıyorsunuzdur. Zaten zor olan platform oğeleri bir yana, oyunun uc boyutlu olmasından kaynaklanan derinlik algısının ortaya cıkardığı bir zorluk da bulunuyor. Yani bu oyuna giriyorsanız kolay bir şekilde bitirebileceğinizi duşunmeyin.

Oyun boyunca Crash ve Coco karakterlerinden istediğimiz birini secip ilerleyebiliyoruz. İki kardeşin arasında oynanış olarak bir fark yok. İstediğimiz karakteri secip bolumlerdeki duşmanları yeniyor, engelleri aşıp sona ulaşırken bir yandan da meyve ve mucevherleri toplamaya calışıyoruz. Yol boyunca kırabileceğimiz kutuların yanı sıra patlayıcı kutular da bulunuyor. Eski tip TNT kutularının ustune zıplayınca 3 saniye icinde uzaklaşmamız gerekirken, Nitro kutuları temas anında kendini yok ediyor. Bildiğimiz, alışkın olduğumuz Crash formulu duzgun ve etkili bir şekilde kullanılmış.







Ana karakterlerimiz eski oyunlarda bulunan yeteneklerin coğunu oyunun başında kullanabilir halde. Duzenin bozulması ile birlikte uyanan Kuantum Maskeler, uzay zaman uzerinde kontrol sağlayan gucleri ile oyuna yeni mekanikler ekliyor. Boyutlar arasında geciş yapmamızı sağlayan Lani Loli ile başka boyutta bulunan platformları acığa cıkarmak ve karanlık madde maskesi Akano ile yuksek gucte donuşler yaparak havada suzulup saldırıları geri sektirmek mumkun. Zamanı kontrol eden Kupuna-Wa sayesinde zamanı yavaşlatıp, hızlı rakipleri alt edebilir ve son olarak Ika Ika ile yercekiminin merkezini değiştirebiliriz. Ika Ika ’nın cift kişiliği ve kişiliklerin birbirlerine karşı yaptığı yorumlar da zaman zaman yuzumuzu gulduruyor.

Oyunda başka karakterleri de kontrol edebildiğimizi soylemiştik. Onceki oyunlarda yalnızca kurtarmaya calıştığımız bir karakter olan Tawna, daha guclu ve daha dikkat cekici bir şekilde geri donuyor. Farklı bir boyuttan gelen Tawna bir tekme ile demir kutuları kırıp, elindeki kancası ile hem rakipleri etkisiz hale getirme hem de uzun mesafeleri hızlı bir şekilde acma konusunda etkili. Diğer karakterlerin de kendilerine has ozellikleri ve oynanış şekilleri bulunuyor. Farklı karakterlerin oyuna getirdiği değişiklik hissi, oyunun kendini tekrar etmesinin de onune geciyor.

Oyun icerisinde ana hikaye ve yan hikayelerin yanı sıra, Neo Cortex ’in Crash uzerinde yaptığı deneyleri tecrube edebileceğimiz Flashback bolumleri bulunuyor. Bu bolumleri acmak icin gerekli kasetler bolumlerin icinde bulunuyor. Alabilmek icin de kasetin olduğu bolume kadar hic olmeden gitmek gerekiyor. Kasetleri almak zor gibi geliyorsa, bir de bu bolumleri gormeniz gerek. Crash ’in gecmişte ne kadar acımasız testlere maruz kaldığını birinci elden tecrube ediyoruz.







Sadece ana hikayeye odaklanırsanız, butun kutuları kırmak ya da elmasları toplamak gibi aktiviteleri de minimum seviyede tuttuğunuz takdirde oyun 8 - 10 saat icerisinde bitiyor. Fakat oyun icerisine eklenmiş bir suru şeyi kacırmış oluyorsunuz. Yan gorevler ile birlikte oynanış suresini 16 saate cıkarmak mumkun. Butun toplanabilir şeyleri kovalayacağım diyenlerdenseniz 30 saati aşkın oyun suresine hazır olun. (Ben yan gorevleri de tamamlayıp bıraktım. Reflekslerim buradan sonrasına yetmedi)

Reflekslerinizi Keskinleştirin​Bir suru farklı ozellik saydık, peki bunların oyundaki kullanımları ve seviye tasarımları nasıl? Burada hem iyi hem kotu sayılabilecek şeyler diyeceğim. Crash Bandicoot serisi hicbir zaman kolaylığı ile unlu bir oyun olmadı. Patlayan kutular, dibe gomulen yollar, tek vuruşta sizi haklayan duşmanlar ve perspektif problemleri oyunun ciddi anlamda sinir bozucu hatıralar oluşturmasında etkili etmenler. Buna kısıtlı sayıda canınız bulunmasını da ekleyince, serinin neden zorluğu ile unlu olduğunu anlayabilirsiniz.

Crash Bandicoot 4: It ’s About Time eski mekanikleri koruyup, gelen yenilikleri oyuna başarılı bir şekilde yedirmeyi başarmış. Bolumlerde ilerledikce acılan maskeler ile daha fazla mucadele isteyen bolumlere ulaşıyorsunuz. Her yetenek ayrı bir alışma suresine ihtiyac duyuyor ve kimi yerler ciddi anlamda iyi reflekslere sahip olmanızı gerektiriyor. Bu oyunlar hep zordu ama yeni mekanikler ile birlikte ekstra zorlaşmış gibi geldi bana. Serinin eski oyunlarını genclik yıllarımda oynayabiliyordum ama bu oyun o yıllarda cıksa yarısına ulaşamadan bırakırdım gibi geliyor. Yine de Toys For Bob ’un yeni nesil oyuncuları duşunmediğini soylemek yanlış olur.







Normalde Crash Bandicoot oyunlarında 3 canınız olur ve bu canlar bittikten sonra oyunun en başına geri donersiniz. Biraz acımasız bir sistem ama eski nesil oyunların coğunun olum konusunda acımasız olduğunu unutmamak gerek. Dorduncu oyun ile birlikte oyunu oynamak icin iki farklı secenek sunuluyor. Modern ve Retro oyun modu secenekleri sayesinde oyunu istediğimiz gibi oynayabilmek elimizde. Retro yukarıda anlattığım eski usul oynanış şekli iken, Modern modda sınırsız olme hakkına sahibiz. Ayrıca Modern modda cok fazla olunce daha kısa mesafelerde kayıt noktaları ve iki kez hasar almamıza izin veren maske gibi destekler de bulunuyor. Modern modda oynarken acılan olum sayacına dikkat etmek gerekiyor. Eğer bolumdeki bir elması almak istiyorsanız uc kereden fazla olmemeniz gerekiyor.

Oynanış cok guzel, yeni mekanikler oyuna cok guzel yedirilmiş ve farklı karakterler ile bambaşka bir oyun tecrubesi sunuyor. Ama bazı zamanlarda gereksiz derecede zor hale geliyor. Ozellikle son seviyelerde maskeler arasında yapılan gecişler hayattan bezdirecek zorluğa ulaşıyor. Ben muthiş bir platform oyuncusu değilim ve Crash serisini de zamanında oynayıp bitirmiş olmak dışında bir hayranlığım yok. Eminim hayranları bu seviyede bir zorluğa hazırlıklı gelmiştir. Ben kırmamız gereken kutu sayısının artması, sırf zor olsun diye yapılan yerleştirmeler nitro kutularının kullanım şekline sinir oldum. Eski oyuncuların bile canını sıkabilecek bazı bolumler, yeni oyuncuları oyundan soğutabilir.







Dr. Neo İle Teknik Kısımlar​Crash Bandicoot 4: It ’s About Time, Crash Bandicoot: N. Sane Trilogy ’yi de geliştiren Toys For Bob tarafından geliştiriliyor. Sadece Sony konsollarına ozel bir seri olmaktan kurtulan Crash Bandicoot, yeni oyununu ilk olarak Playstation 4 ve Xbox One konsollarında cıkarıyor. İlerleyen zamanlarda yeni nesil konsolların yanı sıra, Switch ve PC icin de cıkmasını bekliyorum. Bakalım mevcut konsollardaki durum nasıl.

Ben oyunu standart Playstation 4 Slim konsol uzerinden oynadım. 1080p cozunurluğe sahip olan oyun genellikle 40 FPS civarlarında geziniyor. Playstation 4 Pro surumunde ise standart 60 FPS ile oynamak mumkun. Cok nadir zamanlarda oyunun takıldığını hissetsem de, standart surum Playstation 4 konsolunuzda rahatlıkla oynayabileceğinizi soyleyebilirim.

Hem ara sahnelerde hem de oyun icinde grafikler cok guzel gozukuyor. Girdiğiniz mekanlar ve karakter tasarımları oldukca iyi. Pro surumun konsollar ile normal surum arasında cok buyuk bir fark gorunmuyor. Sanki yeni nesil icin yapılmış ama mevcut nesilin oyuncuları da duşunulerek hazırlanmış olduğunu hissediyorsunuz.

Son olarak bolum tasarımlarına değinmeden gecemeyeceğim. Orman, uzay, buzlu mekanlar ve korsan bolgesi gibi bir suru farklı konseptte bolumde mucadele ediyoruz. Her bolumun kendine has yapısı ve duşmanları ile atmosferi cok iyi bir bicimde yansıttığını goruyoruz. Zaman zaman “ne guzel yapmışlar” diye bakarken boşluğa duştuğumu biliyorum. Artık eski kabul edilen standart surum Playstation 4 ’de bile bu gorsel zenginliğe erişebiliyoruz.







Sonuc​Toys For Bob daha once N. Sane Trilogy ile eski Crash oyunlarını başarılı bir şekilde mevcut nesile taşımıştı. Crash Bandicoot 4: It ’s About Time ile birlikte yalnızca eski oyunları yenilemekte değil, yeni oyunlar yapmakta da iyi bir iş cıkarabileceklerini herkese gosteriyorlar. Crash Bandicoot serisinin ozunu koruyup, yeni eklenen ozellikler ile eski oyunların basit bir kopyasını yapmanın otesine gecmişler.

Oyunun bazı bolumlerinin gerekenden fazla zor olduğunu, yalnızca “oyuncuya zorluk olsun” denilecek seviyede yapay zorluk ekledikleri bazı yerler olduğunu hissediyorsunuz. Kontrol noktaları arasındaki ayarsız uzunluklar, mukemmel zamanlamadan azını kabul etmeyen zıplama noktaları, oyuncuyu sinirlendirmek icin ozellikle yerleştirilmiş gibi duran duşmanlar derken bu liste uzayıp gider. Ozellikle son bolumlerde bu yapay zorluğun iyice abartıldığını duşunsem de, normal bir oyuncunun bitirebilmesi icin gerekli onlemlerin de alındığını goruyorum. “Bazı şeyleri kacıracaksın ama yine de biraz ter dokerek oyunu bitirebilirsin” demeyi ihmal etmemişler. Bu da bir artı kabul edilebilir.

Toplanabilecek onlarca karakter gorunumu, farklı karakterler ile oynanabilen ve ana hikayeye etkileri gozuken yan hikayeler, Crash ’in gecmişini tecrube edebileceğiniz yan bolumler, eski bolumleri farklı şekillerde oynama fırsatları gibi bir suru seceneğe sahip olan Crash Bandicoot 4: It ’s About Time, serinin eski oyunlarına seven herkesin sahip olması gereken bir oyun. Daha once bir Crash Bandicoot oyunu oynamayan oyuncuların ise acele etmesine gerek yok. Oyun cok guzel gozukuyor ve cok fazla icerik sunuyor ama Playstation Store ’daki mevcut fiyatı, konsol başında sinir olacağınız saatlere değer mi kararsızım. 470 lira vereceğiniz bir platform oyunundan cok daha fazlasını bekleyebilirsiniz. Bu yuzden indirimi beklemenizde fayda var.