Herkese selamlar! Son gunlerde gerek tasarımıyla, gerek yapısı ve muzikleriyle dikkatleri ustune cekmeyi başarmış Uruz: Er Kişinin Geri Donuşu oyununu inceliyoruz. Turk mitolojisini hikayesiyle yoğuran ve ortaya hataları olsa da guzel bir iş cıkaran Berzah Games'i bu anlamda tebrik etmek gerekiyor. Kulturumuzun temellerini şekillendiren Turk mitolojisini bir oyunda gormek keyif veriyor.
URUZ: Er Kişinin Geri Donuşu İncelemeUruz, babasının kılıc tutmayı bilmeyen, ok atmayı bilmeyen oğlu. Kazan Beyi'nin hem gururu, hem de utanc kaynağı. Hikayemizin ana kahramanı... "Cenge salın beni, yiğit olmak isterim" kafasıyla kendisini kanıtlamaya calışıyor. Kara Tekfur ile girilen meydan muharebesinde babasının "Sen tepeden cengi izle oğul, tecruben yok" demesini dinlemeyen, savaşa atılan cılgın bir genc. Ne yazık ki bu atılım onun buyuk acılar yaşamasıyla, Kara Tekfur'a esir olmasıyla sonuclanıyor.
Burada efsane bir sinematik sahne olduğunu belirtmeliyim, Kara Tekfur'un oğlunu esir aldığını duyan Kazan Beyi tek başına gidip oğlunu almak istiyor. Uruz son anda bunun bir tuzak olduğunu, kacması icin babasına yalvardığını soylese de Kazan Beyi, Ulu Tengri'ye sığınıp bir hışımla Kara Tekfur'un adamlarının uzerine atılıyor. Adamların sayı ustunluğu cok fena dayak yemesine sebep olsa da bir anda tepeden obanın cesur kadınları ve boyun gencleri atlarıyla beliriyor. Kara Tekfur'u esir alıp butun adamlarını kılıctan geciriyorlar. Bu sayede Uruz ve babası olumun ucundan, esaretten kurtuluyorlar. Ve işte hikayemiz tam da burada başlıyor...
Hikayenin giriş kısmı bu şekilde gercekleşiyor. Uruz: Er Kişinin Geri Donuşu doğrusal ilerleyen bir hikayeye sahip. Yer yer ufak kırılma noktaları, entrikalar donse de hikayede temel olarak "Şuraya git, şunu yap" komutlarıyla bir bolgeden bir diğerine surukleniyorsunuz. Her bolumun kendine has bir atmosferi, farklı tasarımları var. İki boyutlu bir platformer oyunu olsa da bolum gecişlerinde oyunun temel yapısı tamamen değişiyor ve kısa sureliğine başka bir oyun oynuyormuşsunuz hissine kapılıyorsunuz. Bu sırada dilek ağaclarına dua ederek oyunu kaydedip, pınarlardan su icerek canınızı yenileyebiliyorsunuz. Bir ceşit anıtta da "Bitig" kısmından yeteneklerinizi geliştirebiliyorsunuz.
Platform oğeleri olarak tuzaklar, merdivenler, duvarların belli bolgelerine tutunup atlama gibi mekanikleri icinde barındıran oyun bu anlamda belli başlı buyuk sıkıntılar barındırmıyor. Yalnızca tuzaklardan kacmak icin doğru zamanı beklemeniz, bunun dışında tuzak ya da sizi oldurebilecek herhangi bir şeyden kacamamanız ozellikle uzun bolumlerde oyunu durağanlaştırıyor. Ancak oyunun yapısını ve kontrollerini tam olarak kavradıktan sonra, bolumleri de birkac olumun ardından iyice oğrendikten sonra akıcı şekilde ilerleyebiliyorsunuz. Az once bahsettiğim oyun mekaniğinin değiştiği kısımlarda ne yazık ki performansınızda duşuşler yaşanabiliyor. Alt tarafa iliştirdiğim gorselde 60 FPS sabit işleyen oyunumun 40 FPS'e duştuğunu gorebilirsiniz.
Guncelleme - 8.10.2020 : Oyuna gelen bir yama ile bu performans sorunu buyuk olcude giderildi.
Oyunun hikayesinde ilerleme hissinin zayıf olduğunu soylemeliyim. Bolumlerden sonra karakterimize bir değişim ya da gelişim goremiyoruz. Karakterimizi geliştirmek demişken, donanım olarak sadece yakın dovuş silahı ve yay kullanıyoruz. Bunları da demircilerden altın karşılığında satın alarak geliştiriyoruz. Oyunda dort farklı yakın dovuş silahı ve farklı ozelliklere sahip uc farklı yay bulunuyor. Yakın dovuş silahlarında hasar değişirken yaylarda dondurma, yakma ve zehirleme ozellikleri değişiyor. Her haritanın belli kısımlarında Simsar adındaki tuccarlar bulunuyor, bunlardan da savaş esnasında sizi guclendiren, canınızı yenileyen ve yanmanızı onleyen iksirler alabiliyorsunuz. Ayrıca oyunda yalnızca bir ceşit bomba bulunuyor ve bunu fırlatmak hızlı savaşlar sırasında hic kolay değil.
Savaşlar demişken, oyunun oğretici kısmını gectikten sonra her bolumun sonunda bir boss savaşı sizi bekliyor. Burada acayip bir dengesizlik mevcut. Kendi deneyimimden ornek vermem gerekirse ilk boss inanılmaz şekilde zorluyorken oyunu bitirmek icin oldurmeniz gereken boss fazlasıyla kolay. En azından bana oyle geldiğini soyleyebilirim. Ayrıca dovuş sisteminde ham, ciğ bir hissiyat var. Mukayese etmem gerekirse -ki oyunda esintilerini cokca gorduğumu soyleyebilirim- Hollow Knight'ın dovuş sistemine baktığımızda daha akıcı ve zorluğun sistemin kendisinden değil, duşmanların dovuş tarzlarından geldiği goze carpıyor. Burada ne yazık ki savaşların zorluğu, dovuş sisteminin hamlığından geliyor. Ozellikle oyunda ilk girdiğimiz boss savaşında bunu cok net hissettim. Her boss şahsına munhassır bir dovuş sistemine sahip ve bu da her seferinde aynı yaratığı kestiğinizi hissettirmiyor ancak ilerleyiş hissinin olduğu bir nokta var. Oyunda ilerledikce boss savaşlarının zorlaşması gerekirken kolaylaştığı gozume carptı. Evet haritada karşılaşabileceğiniz kucuk duşmanlar biraz daha fazla zamanınızı almaya başlıyor fakat yine de o zorlanmışlık hissini vermiyor. Sadece can değerleri artıyor ve bizim o sırada kendimizi guclendirdiğimiz kadar duşmanlar guclenemiyor.
Ayrıca oyundaki karakteri takip eden kamerada ufak tefek sorunlar var. Kamera hizalanması duzgun yapılamadığından kamerayı geriye cekip daha fazla alanı gorduğunuz sırada eğilirseniz konumu değişiyor. Yine eğilme tuşuna hızlıca bas/cek yaptığınızda kameranız eğilme pozisyonunda kalırken karakteriniz ayakta duruyor. Bunların guncellemeler ile duzeltileceğini bildiğimden cok buyuk sorunlarmış gozuyle bakmıyorum.
Guncelleme: Kamera pozisyonu ile ilgili yayınlanan yeni bir yamayla kamera sabitlendi, tuşlara atanarak zoom in/out yapılıyor artık. Sorun ortadan kalktı.
Oynanış kısmındaki en buyuk zorluk yay ve iksir kullanımında. iksirlerin kullanımı diğer oyunlardan alışık olmadığımız şekilde "Shift" tuşu ile "E" tuşuna birlikte basınca gercekleşiyor. Kontrollerden bahsetmişken ekleyeyim, oyunu kontrolcu ile oynamak istiyorsanız ayarlar kısmından tuş atamalarını kendiniz yapmanız gerekiyor. Ana menude ise henuz kontrolcu desteği yok ancak geliştirici ana menu icin de kontrolcu desteği geleceği haberini Steam forumlarında paylaşmıştı. Bu nedenle yeni guncellemede gelmiş olduğunu varsayabiliriz.
Sanat tasarımı kesinlikle efsane!Huyumdur, once oyunun zayıf ve eksik yonlerini anlatırım ki geri kalanını rahatca ovebileyim. Berzah Games tasarım ve muzikler anlamında resmen inanılmaz bir iş cıkartmış. Uruz'un gorsel tasarımı, cevre, işleme sonrası efektleri ve aydınlatmalar inanılmaz. Atmosferi buram buram hissetmenizi sağlıyor. Gorsel efektler o kadar iyi ki bazen durup sadece etrafı seyretmek isteyebilirsiniz. Zaten o harika gorsellik enfes muziklerle birleşince! Ekrandan yuzunuze doğru sanatın yumuşak bir şekilde sizi okşadığını hissedebiliyorsunuz. Bu anlamda soylenecek tek şey "BUNU DAHA FAZLA YAPIN!" olurdu. Turk mitolojisinin renkli dokusunu oyunun her yerinde hissedebilirsiniz. Tarihte Turklerde mezar taşı olarak kullanılan Balbal cizimleri, olduğunuzde ekranda kurganınızın belirmesi gercekten hoş bir detay olmuş. Muzikleri ve tasarımı ile Uruz: Er Kişinin Geri Donuşu oynanıştaki eksiklikleri bir şekilde amorti etmeyi başarıyor.
Oyunda herhangi bir seslendirme yok. Aslında Steam uzerinde Turkce seslendirme desteğini sunduklarını gorduğumde cok heyecanlanmıştım. Geliştiriciden ricam, o kısmı duzeltmeleridir. Zira oyuncunun oyun ile ilk etkileşimi mağaza sayfasında başlıyor ve burada "Turkce seslendirme" kısmında bir tik gorunce satın alım isteği artıyor. Oyunda da Turkce seslendirme goremeyince dolandırılmış hissine kapılıyor. Bunun herhangi bir artniyet ile yapıldığını duşunmuyorum ancak duzeltilmesi gereken bir kısım olduğuna değinmeden gecemezdim.
Doğrusal ilerleyen hikayeyi bitirmem yaklaşık 6 saat surdu. Hikayenin işlenişini beğenmediğimi soyleyemem. Her ne kadar "Şuraya git, şunu oldur, gel" tarzında olsa da sizi sıkmadan hepsini yaptırıyor. Oyun suresi bence tam yerinde olmuş, daha uzun bir oyun olsa ustune yeni mekanikler ve dallanmalar eklenmeden sıkıcı olabilirdi. Daha kısa olsa hayal kırıklığı yaratabilirdi. Hikayenin başlangıcı ve bitişi arasında bir ara kopma hissetseniz de oyle guzel bağlıyor ki, oyunun "Emeği gecenler" ekranı geldiğinde hepsini birer birer tebrik etmek istiyorsunuz.
Uzun lafın kısasıUruz: Er Kişinin Geri Donuşu Steam uzerinde 40 TL fiyatıyla satılıyor. Belki oyun hızınıza gore 5-8 saat surebilecek bir deneyim icin biraz fazla bir ucret ama oyuna harcanan emek cok acık ortada olduğu icin verilebilir. Sanat tasarımıyla, muzikleriyle, hikayesiyle ve hafif hatalı olsa da oynanışıyla surekli guncellemeler alan oyunu size gonul rahatlığıyla onerebilirim. Haftanın yorgunluğunu attığınız bir Pazar gunu oynanıp bitirilebilir. Uruz: Er Kişinin Geri Donuşu icin size aktaracaklarım bu kadardı, başka bir incelemede goruşmek dileğiyle. Sevgi ve oyun ile kalın...
URUZ: Er Kişinin Geri Donuşu İnceleme
Oyun İncelemeleri0 Mesaj
●1 Görüntüleme
- ReadBull.net
- Teknoloji Forumları
- Oyun Dünyası
- Oyun İncelemeleri
- URUZ: Er Kişinin Geri Donuşu İnceleme
-
12-09-2022, 17:12:56