Oyun dunyasının en koklu RPG uzmanlarından biri olan Kanada merkezli BioWare 1995 yılında kurulduktan sonra ilk oyunları olan Shatered Steel'ı 1996 yılında piyasa surmuştu. Ancak firmanın gercek anlamda ilk başarılı calışması, Baldur's Gate olmuştu. Daha sonra Neverwinter Nights, KOTOR, Jade Emprie, Mass Effect, Dragon Age gibi birbirinden başarılı yapımlara imza atan BioWare, Mass Effect: Andromeda'ya kadar dunyanın en iyi RPG geliştiricilerinden biri olarak goruluyordu. Ancak Andromeda'nın satışa sunulması ile birlikte BioWare icin işler ters gitmeye başladı. Beklentileri karşılamayı bırakın, sahip olduğu hatalar ve unlu yuz animasyonu sorunları ile oyun dunyasında adeta dalga konusu haline gelen Andromeda, cokuşun başlangıcı olarak kabul edildi.

Anthem inceleme​BioWare ise bir kac guncelleme ile Mass Effect: Andromeda'yı kurtarmaya calışsa da, kısa sure icerisinde pes etti ve oyun icin planlanan DLC'ler ve icerikler de iptal edilmek uzere Mass Effect Andromeda kaderine terk edildi. BioWare ise Andromeda yolculuğundan sonra, hali hazırda piyasada bulunan Destiny ve The Division gibi oyunların başarısını da on plana alarak benzer bir oyun tasarlamak icin harekete gecti. Etkileyici bir tanıtım ile Anthem'ı bizlere tanıtan BioWare, Mass Effect: Andromeda'dan sonra oyuncular tarafından şuphe ile karşılansa da, yapılan acıklamalar ve yayınlanan oynanış videoları ile kendi hype'ını oluşturmayı başardı. Uzun suren bir yapım aşamasının ardından gectiğimiz hafta EA ve Origin Access sahiplerine acılan Anthem, bakalım beklentileri karşıladımı.







Oncelikle Anthem'ın ne tur bir oyun olduğunu anlatmak gerek. Daha once de belirtmiş olduğumuz gibi Anthem bir Looter Shooter oyunu. Yani oyundaki ana amac surekli olarak karakterimizi daha guclu bir hale getirmek. Bunu da oyun icerisinde gorevler, Stronghold adı verilen Raid benzeri deneyimler sonucu kazandığımız ekipmanlar ile yapıyoruz. Aslına bakarsak mantık olarak Diablo benzeri bir deneyim olduğunu soyleyebiliriz. Ancak Anthem'in burada farklılaştığı bir nokta var. Turevi oyunlarda bu tip gelişimler karakterin gorsel butunluğu ile paralel ilerlerken, Anthem'da karakterin gorsel gelişimi ve ekipmanları birbirinden ayrılmış. Geliştiriciler her ne kadar bunu oyuncuları ozgur bırakmak icin yaptık diyor olsa da, altında yatan amacın tamamen mikro odemeler yardımı ile kostum satmak icin olduğu gun gibi ortada. Keza oyun acılır acılmaz mikro odemeler de aktif hale getirildi. EA'in bu konudaki karnesi zaten zayıflar ile doluyken, iceriği tamamen mikro odemeye odaklı bir oyun tasarımı yapılması, oyuncuları şimdiden ciddi anlamda sinirlendirmiş gozukuyor ki, hem Reddit yorumlar, hem de oyunun Metacritic'deki oyuncu skorlarının ortalamasının 10 uzerinden 2.6 gibi berbat bir seviyede olması bunu kanıtlar nitelikte.

BioWare'in Anthem ile hedeflediği kitlenin Destiny ve Division oyuncuları olduğu bir gercek. Ancak boylesine buyuk iki markaya rakip olmak icin, kendi urununuzu diğerlerinden daha iyi yapmanız gerekiyor. Oysa Anthem'in birazdan da anlatacağım ozelliklerine bakarsak, Destiny ve Division'dan iyi olduğu tek konu grafikleri gibi gozukuyor ki Division'dan daha mı iyi o konuda da şupheliyim. Ustelik tek iddialı olduğu konu olan grafik tarafında da cok buyuk sorunlar mevcut. Hatta bu sorunlarda oyuna vereceğim puanın boylesine duşuk kalmasında buyuk bir etki yaptı. Nedir bu sorunlar? Optimizasyon. Evet Anthem sadece PC'de değil, konsollarda da buyuk optimizasyon sorunlarına sahip. Hatta bu sorunlar oylesine buyuk ki, cevremde oyunu Xbox One X gibi şuan icin piyasanın en guclu konsolunda oynayan arkadaşlarım bile Anthem'i iade etmek zorunda kaldı. PC'de ise durum cok daha vahim. 980 Ti ile oyunu oynamaya calışan bendeniz, 1080P cozunurlukte bile oyunu 20-30 FPS arasında kalarak oynayama cabaladım, oyunu oynarken oylesine cok FPS duşuşler, cokmeler, bağlantı problemleri ile karşılaştım ki, eğer oyunu inceleyecek olmasam, hayatta elimi bile surmezdim. Bir hafta suren Anthem boğuşmam sonrasında gelen guncelleme ile tam nefes alacağım derken, guncellemeninin FPS'imi 15-30 seviyesine duşurmesi ile adeta şoke oldum ve BioWare'in kulaklarını cınlattım. 25 yıla yakın bir suredir oyun oynayan bir oyuncu olarak bircok oyunun cıkışında sorunlar yaşattığına şahit oldum, ancak Anthem sorun yaşatma konusunda Arkham Knight'ın PC surumu ile yarışır olmuş diyebilirim. O yuzden inceleme icerisinde bir şeyler eksik hissediliyorsa, bu oyunu ne yazık ki oynayamamam kaynaklı diyebilirim. Bu arada oyunu 2x GTX 1080'e sahip olan PC'de de benzer sorunlar yaşayarak deneyimledik. Yani sorun sisteme ozel değil.






Yaşadığımız sorunları bir kenara bırakırsak yavaş yavaş oyunun detaylarına inmeye başlayabiliriz. Oncelikle Anthem'in hikaye bakımından neler sunduğuna ufaktan değinmek istiyorum. Her ne kadar Anthem hikayesi ile on plana cıkmıyor ve online tabanı ile daha cok bir MMO gibi gozukuyor olsa da, herhangi bir spoiler verip deneyiminizi baltalamak istemiyorum. Anthem dunyasında Iron-Man'in kıyafetine benzeyen ve Javelin adı verilen zırhlı kıyafetleri kullanan Freelancer'lardan biriyiz. Bu Freelancer'lar, oyunun dunyasında yaşayan iyilerin dostu, kotulerin korkulu ruyası olan melek yuzlu kişiler. Oyuna girer girmez tam olarak sebebini anlayamadığımız bir şekilde devasa bir yaratık saldırısına karşı oyunda Fortress yani kale denilen şehri korumak icin bir operasyona cıkıyoruz, operasyon sonucunda yaşanan durumlar ile birlikte bir şekilde şehrin koruyucu melekleri, eski saygınlığını kaybediyor ve taşeron paralı askerler haline geliyorlar. Biz de taşeronlardan biri olarak kale icerisinde ceşitli gorevler alıyoruz ve oyuna devam ediyoruz. Oyunun hikayesi ise yavaş yavaş yerine oturmaya ve ne yaptığımızı anlamaya başlıyoruz. Oyunun hikaye anlatımındaki ara sahneler ise başarılı. Ozellikle Mass Effect Andromeda'dan sonra yuz animasyonları konusunda BioWare kesenin ağzını acmış gozumuze soka soka "Alın size yuz animasyonu" demiş resmen.


Oynanış tarafında ise Anthem'in tanıtımından itibaren en cok dikkat ceken yonu, Javelin'ler ile ozgurce ucabilmek olmuştu. Şahsen ucuş dinamiklerinin hem animasyon, hem de zevk bakımından başarılı bir şekilde kotarıldığını soyleyebilirim. Her ne kadar PC surumunde Mouse ile kullanmak ilk başta zor gibi gozukse de, genel anlamda oyunun dunyasında ucmak, Iron Man vari bir deneyim sunmayı başarıyor. Ozellikle ucuşun başladığı andaki animasyonlar ve ses efektleri guzel olmuş. Ancak oyunun performans sorunları nedeniyle surekli olarak FPS kaybı yaşatması, ne yazık ki bu zevkli baltalayan bir numaralı neden. Ayrıca oyun dunyasının yataydan cok dikey eksenli olarak tasarlanması, ucarken keyif almak icin gereken genişliği sağlayamıyor. Tum bunlara ek olarak ucuş yuksekliğinizin belli bir seviyeden sonra engellenmesi, yahut uzun ucuş surelerinin kıyafetin ısınması dolayısı ile engellenmesi yine olumsuz durumlardan biri. Ancak yerde herhangi bir su akıntısı, dere veya gol gibi yerlerin uzerinden ucarken kıyafet ısınmıyor. Bu gibi alanlarda rahatlıkla ucabiliyorsunuz. Suyun altında da yine ozgurce hareket edebilmek ve su altına dalıştaki efektler başarılı gozukuyor.







Anthem'ın savaş dinamikleri ise tanıtım videolarından da gorduğumuz uzere TPS bakış acısı ile gercekleşiyor. Bu yuzden Anthem'ın temasını Destiny'ye benzetsem de, oynanış olarak ondan ayrılıyor. Keza TPS bakış acısı, guzel animasyonlar ile birleştiğinde keyif veriyor olsa da karakter ile ozdeşleşme tarafında eksik kalabiliyor. Ancak genel anlamda guzel animasyonlar desteği ile Anthem'da savaş dinamikleri eğlenceli olmuş. Oyundaki yeteneklerimizin animasyonları da kaliteli bir şekilde tasarlandığı icin oyun icerisinde savaş anlarında eğlenebiliyorsunuz. Ozellikle kapalı ortamlarda olan savaşlarda, pek FPS sıkıntısı yaşamadığım icin oldukca keyif aldım. Tek eksik oyunun ucuş dinamiklerinin bu kadar başarılı iken surekli olarak yere inmek zorunda kalmam.

Yapımın başarılı olduğu bir diğer nokta ise farklı karakter ozelleştirmelerine izin veren bir yapıda olması ve her karakter buildinin farklı hissettirmesi. Oyunda yer alan 4 farklı Javelin sınıfının her biri gercekten farklı bir deneyim sunuyor. Bu konuda oyun Destiny'den daha başarılı olmuş. Tank sınıfı bir Javelin aldığınızda ağırlığını ve dayanıklılığını hissedebiliyorsunuz. Oyun icerisinde duşurduğunuz farklı moduller ile farklı yetenekler kazanmak da keyifli olmuş. Fakat aynı şeyi silahlar icin soyleyemeyeceğim. Loot uzerine kurulu bir oyun mantığında silahların cok daha farklı hissettirmesini beklerdim. The Division'ın da en buyuk problemi olan bu durum, Anthem'da da mevcut. Oyunun TPS bakış acısı ile oynanması dolayısı ile bu tip eksiklikler hissediliyor. BioWare'in bu durumu, silahlara daha karakteristik ozellikler ekleyerek cozmesini beklerdim. Şuan icin silahlar ikinci planda kalmış gibi gozukuyor.







İncelemenin ilk bolumunu burada bitirmek istiyorum. Bu tip online oyunları bir seferde anlatmak veya oyunu 5 gunde her detayını gormek ne yazık ki mumkun değil. Şuan icin oyunun durumu hoş gozukmuyor. İnceleme bitene kadar bir guncelleme ile sorunlar duzeltilirse oyunun puanı da değişecektir. Ancak onumuzdeki haftayı bekleyemenler icin oyun şu hali ile 45 ila 55 puan arasında bir yere yerleşecek gibi gozukuyor.

Anthem'ın sıkıntı yaşattığı bir diğer konu ise co-op oynanışta bazı eksiklikler hissettirmesi. Oyun icerisinde arkadaşlarınız ile birlikte Anthem oynarken, nedense herhangi bir takım oyunu ihtiyacı duymuyorsunuz. Farklı Javelin tiplerinin bu kadar farklı hissettirmesi ve oynanışa etki etmesine rağmen iş birliğinin onemsiz kalması, aslında BioWare'in duşman ceşitliliğinde birazcık tembellik ettiğinin kanıtı olabilir. Keza Destiny ile kıyasladığımızda oradaki sınıflar his bakımından Anthem kadar başarılı olmasa da, Warlock'suz bir raide girmek buyuk zorlukları beraberinde getiriyordu. Şuan icin bu eksik, Javelin'lerin yeteneklerini duzgunce kullanabileceğimiz kadar zeki duşmanlar ile cozulebilir. Her bir Javelin turunun kendine has ozelliklerini takım oyunu ile birleştirecek gorevler ihtiyac var.
Burada kast ettiğim şey, Anthem'ı dostlarınızla birlikte oynarken iletişim kurmaya ihtiyac duymamanız, oyunun şuan icin bir PvP mod'unun bulunmadığını da on plana koyduğumuzda, yanınızda sanki yapay zeka gezdirip sağa sola ateş ettiğiniz bir oyun hissiyatı hissediyorsunuz. Ustune hikayenin cok fazla detaya boğulup oyuncunun takibini kaybettirmesi de eklenince genel bir amacsızlık hakim oluyor. BioWare en azından oyuna bir PvP mod'u ekleseydi, oyuncular guclenmek icin bir sebep bulabilir ve tum eksikliklere rağmen bir şekilde oyuna devam edebilirdi. Cıkışındaki buyuk bir skandal yaratan Fallout 76 dahi eklenen PvP mod'ları ile bir nebze olsun oyuncuları sevindirmişti. Anthem icin de PvP mod'unun geleceğini tahmin edebiliyoruz ancak BioWare elini cabuk tutmazsa ipin ucu kacacaktır.


Anthem'ın biraz da guzelliklerinden bahsetmek istiyorum. Anthem gorsel acıdan gercekten gunumuzun en guzel gozuken oyunlarından bir tanesi. Oyundaki grafik kalitesi, performans sıkıntılarını gormezden gelirsek gercek anlamda kalitesini hissettiriyor. DICE'ın geliştirmiş olduğu ve bircok studyonun FPS odaklı olduğu icin eleştirdiği FrostBite 3 motoru Anthem'a tam anlamı ile guzel oturmuş. Gorsel efektler, ışıklandırmalar, kaplamalar, golgelendirmeler herşey muhteşem gozukuyor. Uzerine yine motorun yardımı ile eklenen kaliteli animasyonlar da eklenince karşımıza gercekten kaliteli gozuken bir oyun cıkmış. Daha once de belirtmiş olduğum gibi ozellikle ucuş animasyonları muhteşem bir tat bırakıyor. Hatta bu grafik ve animasyonlar ile bir Iron Man oyunu yapılsa, Spider Man kadar başarılı olabilir demedim değil.
Sesler tarafında da Anthem'ın kulağa hoş geldiğini belirtebilirim. Cevre sesleri, karakter seslendirmeleri, muzikler oldukca başarılı. Hatta oyunda bize yardımcı olan yancımızın sesi Destiny'deki Ghost'umuza fazlasıyla benziyor. Tek farkı kendisinin gercek bir kişi olması. Muzikler tarafında da BioWare başarılı calışmalara imza atmış. Keza oyunun muzikleri kulakları tırmalamıyor ve hoş tınılara sahip. Zaten kendilerini bu konuda kanıtlamış bir firma BioWare.
Uzun lafın kısası Anthem şuan icin beklentilerimizi karşılamaktan uzak bir oyun olarak goze carpıyor. Grafikleri muhteşem olsa da yaşattığı performans sorunları, iceriksel olarak eksiklikleri, oyuncuyu oyunda tutmak icin yeterli sebep sunmaması ve co-op oynanışı gerektiği kadar desteklememesi sebebiyle Anthem'ın şuan icin başarısız bir yapım olduğunu belirtebiliriz. Umuyorum ki Anthem, tıpkı Destiny 2'nin Forsaken ile kendini toparladığı gibi buyuk bir guncelleme ile iyi bir konuma gelir. Aksi takdirde hepimizin icin onemli bir studyo olan BioWare'in mezar taşı haline gelecektir.