Control zaman olgusunu her daim oyunlarında kullanan ve hikayelerini biraz daha ilgincleştirmeyi başaran Remedy'nin yeni oyunu. Daha once Max Payne ve Alan Wake gibi onemli oyunlara imza atan firmanın belki de en enteresan oyunu diyebiliriz Control icin. Oyunlarına genelde paranormal olayları ya da zaman olgusunu tadımlık katan Remedy, Control'de ise işin dozunu iyice arttırmış. Peki bu doz yemeğin tadını bozmuş mu, gelin birlikte bakalım.
Control İncelemeControl aslında oyun severlerin cok da yabancı olmadığı bir konsept uzerine konumlandırılmış. Oyun doğa ustu olayları araştıran Federal Kontrol Burosu (FBC) etrafında şekilleniyor. Bu buronun amacı bilime ters duşen olayları ve eşyaları inceleyerek, bunları kontrol altına almak. Bu tarz bir buroyu daha once farklı isimler ve farklı yapımlarda gorme şansına erişmiştik. Bir nevi Fringe Division yani. Ya da The Bureau Xcom oyununu da buna ornek olarak gosterebiliriz. Konumuza donecek olursak oyunun hemen hemen tamamı bu merkez icerisinde geciyor. İlk etapta klasik bir devlet binası gorunumunde olan bu merkez, "kucucuk fıcıcık ici dolu turşucuk" misali icerisine girdiğinizde ise dallanıp budaklanan bir buyukluğe sahip. Ustelik işin icine alternatif boyutlar ve paranormal olaylar da girince kendinize "ulan nereye duştuk boyle" demeden duramıyorsunuz.
Bu merkez ve diğer boyutlara gecmeden once ana karakterimize değinelim. Oyunda Jesse Faden isimli bir karakteri yonetiyoruz. Jesse faden ve kardeşi daha ufak yaşlardayken doğa ustu bir olaya karışıyorlar. Bu olay sonrasında Faden olay yerinden kacmayı başarıyor fakat buro elemanları kardeşini incelemek uzere yakalıyor. Jesse Faden ise bu olaydan yıllar sonra buronun yeni muduru olarak olay yerine intikal ediyor. Asıl amacı ise yıllar once kendisinden kopartılan kardeşini bulabilmek. Zaten butun hayatını da bu amac doğrultusunda yaşamış ve tum olaylar kendisini bu buronun kapısına kadar getirmiş durumda. Bu kapıdan girdiğiniz andan itibaren oncelikle sizi bir bilinmezlik karşılıyor. Bomboş odalar, sessiz koridorlar derken mudur odasına doğru ilerlemeye başlıyorsunuz. Bu ilerleyiş aynı zamanda buronun coktan naneyi yediğinin de bir gostergesi oluyor. Siz de hem kardeşinizi bulmak hem de olayların arka planını aydınlatmak uzere buronun altını ustune getirmeye başlıyorsunuz.
Control oynanış anlamında farklı unsurları bir araya getiren bir oyun. Olayın ozunde TPS bir aksiyon oyunu varmış gibi dursa da bu aksiyon yapısı tamamen paranormal olaylar cercevesinde ilerliyor. Oyun alanı olarak ise Metroidvania dediğimiz turden ilham alınmış. Yani yapmanız gereken gorevler var ve bu gorevleri gercekleştirirken surekli oyun alanında donup durmanız gerekiyor. Orneğin gectiğiniz noktalarda kilitli bircok kapı ile karşılaşıyorsunuz. Hikaye gereği ilerledikce bu kapıların kilidini acabileceğiniz anahtarlara kavuşuyor ve tabir-i caiz ise buronun her koridorunu her katını tavaf etmeniz gerekiyor. Bu işleyiş bazen bir eşya bulma ya da sahip olduğunuz ozellikler ile farklı noktalara ulaşma şeklinde de gercekleşebiliyor. Buradaki en buyuk problem ise oyun alanını ezberleyememek ya da haritayı tam olarak kullanamamak.
Metroidvania turu genelde hızlı aksiyon platform oyunlarında kullanıldığı icin harita ezberi konusunda oyuncuyu cok zorlamıyor. Fakat Control'un dunyasında bu durum biraz zayıf kalmış. Harita sisteminin katlardan oluşması ve bu katların da kendi icerisinde farklı bolgelere ayrılması ezber işini tamamen bozuyor. Ozellikle oyunun bazı bolumlerinde hedef noktaya ulaşabilmek icin aynı yerleri surekli donmek zorunda kalıyorsunuz.
Oyunun aksiyon kısmı ise sahip olduğunuz ozel bir silah ve ilerledikce kazandığınız ozel guclere yuklenmiş durumda. Oyun boyunca tek bir silaha sahip olsanız da ilerledikce bu silah icin farklı modların kilidini acabiliyorsunuz. Bu modlar arasında tabanca, pompalı tufek, makineli tufek ya da lazer silahı gibi guncellemeler bulunuyor. Yine silah uzerindeki bu farklı modlar icin farklı geliştirmelere de oyun icerisinde yer verilmiş.
Silah dışında karakter ozelliklerinizi ise bulduğunuz ozel eşyalardan kazanıyorsunuz. Hikaye kısmında bahsettiğim bu ozel eşyalar sayesinde ileri atılma (Dash), havada suzulme, beton parcaları ile kendizine kalkan oluşturma ve tabi ki eşyaları hareket ettirme gibi ozelliklere kavuşuyorsunuz. Her ozelliğin kendine has kullanım noktaları var ama bunlardan en onemlisi şuphesiz eşyaları hareket ettirmenize olanak sağlayan ozelliğiniz. Catışma anında tum ozelliklerinizi farklı farklı amaclar icin kullansanız da olayın ozunde bu telekinezi ozelliğiniz yatıyor. Tum bu ozellikleri kullanırken ise dikkatli olmanız gerekiyor. Cunku bunlar icin bir barınız var ve bu bar bittiğinde şarj olmasını beklemeniz gerekmekte.
Eğer silah ve ozellik dengesini iyi bir şekilde kullanamazsanız ozellikle kalabalık ya da sizi zorlayan duşmanlarda olmeniz kacınılmaz oluyor. Oyunun en buyuk sıkıntılarından biri diğeri de oyuncuyu cezalandırmaması. Yani olduğunuzde en son kontrol noktasından oyuna aynen kaldığınız gibi devam ediyorsunuz. Zaten haritayı surekli dolaştığınız icin kontrol noktalarından gecmeniz gerekiyor. Bu durum belli bir sure sonra catışma hissiyatını olduruyor ve oyunda koşa koşa ilerlemenize sebep oluyor. İlk etapta her odaya, her koşeye baktığınız oyun belli bir sure sonra koşa koşa sıktığınız, sağa sola obje fırlattığınız bir yapıya burunuveriyor.
Tabi silahlarda olduğu gibi karakter ozelliklerini guncellemenize de izin verilmiş. Bunun icin ise etrafı araştırmalı ya da duşmanlarınız uzerinden duşen perkleri almalısınız. Farklı elementler ile karakter ve silah ozelliklerinizi geliştirirken perkler sayesinde ise farklı ozelliklere kavuşabiliyorsunuz. Hem silah modları hem de karakteriniz icin perk slotları bulunuyor. Bu perkler genelde şarjor doldurma hızı, hasar oranı, kafadan atışlarda daha fazla hasar gibi etkilere sahip. Karakter perklerinde ise duşmanları alt ettiğinizde topladığınız orblar ile daha fazla can doldurma gibi ozelliklere kavuşuyorsunuz.
Control'un en sevdiğim noktalarından birisi teknik ozelliklerinde gizli. Gorsel anlamda doyurucu bir dunyaya sahip olan oyun farklı boyutlara gittiğinizde ise adeta Inception misali sizi etkilemeyi başarıyor. ustelik RTX ve fizik unsurları konusunda da Remedy iyi bir iş cıkartmış. Kullanılan ışık oyunları, surekli değişen oyun alanı ve RTX tarafında karşılaştığımız Global Illimunation gibi etkiler oyunun dunyasını da zenginleştirmeyi başarmış. Bu kadar cok ozellik ve catışma olunca oyun alanındaki değişimin gozunuze gozunuze sokulduğunu fark ediyorsunuz. Yani camlar, masalar, farklı ekipmanlar ile dizili bir odaya girdiğinizde bu odanın altını ustune getirmenize olanak sağlanmış. Grafikleri en ust ayarlara getirdiğinizde oyunun cehresinin buyuk oranda değiştiğini de soylemeliyim. Grafik ayarlarını duşurduğunuzde de iyi bir performans sizi bekliyor ama RTX actığınızda gorsel acıdan bambaşka bir oyun ile karşılaşıyorsunuz. Sunum tarafında ise ozellikle bulduğunuz kasetlerdeki videoların oldukca hoşuma gittiğini soyleyebilirim. Bu videolar bana Lost dizisindeki Dharma Girişim kasetlerini andırdı.
Sonuc olarak Control eğlenceli ve doğa ustu olaylara, farklı boyutlara değinen hikayesi ile merak edeceğiniz bir yapım olmuş. Oynanış anlamında butun dinamikleri sorunsuz bir şekilde işliyor. Yani catışma anlarında istediğiniz aksiyonu, istediğiniz şekilde gercekleştirebiliyorsunuz. Oyun ceza, bağlayıcılık ve oyuncuyu icine alma konusunda ise maalesef sınıfta kalıyor. Remedy'nin diğer oyunlarında, ozellikle Quantum Break'te olduğu gibi oyuncuyu tam anlamıyla icine cekmeyi başaramıyor. Yani oynadığım sure boyunca "Akşam olsa da oyuna devam etsem" diyemedim. Eğer farklı boyutlar, doğa ustu olaylara odaklanan aksiyon oyunlarını seviyorsanız ya da Quantum Break oyunundan keyif aldıysanız Control'u keyifle oynayabilirsiniz.
Control Oyun tavsiyesi
Oyun İncelemeleri0 Mesaj
●7 Görüntüleme
- ReadBull.net
- Oyun Forumları
- Oyun İncelemeleri
- Control Oyun tavsiyesi
-
12-09-2022, 16:17:54