Yaşı 25'i gecmiş oyunculardan sık duyduğumuz cumlelerden biri "Oyunlar eskisi gibi değil," serzenişi son yıllarda daha fazla hak kazanmaya başladı. Eskinin o sade saf aksiyon dolu, oynaması, oğrenmesi, eğlenmesi kolay yapımlar, yavaş yavaş yerini icerisinde onlarca mekanik bulunduran, oğrenmesi saatler suren, eğlenmek icin oyuncudan da bir efor bekleyen yapımlara bıraktı. Artık oyunu acayım, elime klavye/mouse'umu, gamepad'imi alıp zevkten dort koşe olayım devri bitti diyebiliriz. Ancak, ozellikle Nintendo tarafından bu kultur nadir de olsa karşımıza cıkabiliyor. Sanıyorum ki Japon'lar, oyunları buyuk coğunlukla eğlence aracı olarak gormeye devam ediyor. İşte bu kulturun ve saf aksiyonun bizlere sunulduğu son orneklerden biri de Ace Combat 7: Skies Unknown oldu.

Ace Combat 7: Skies Unknown İnceleme​





Oncelikle baştan belirteyim, serinin onceki oyunlarını, bir konsol oyuncusu olmadığım dolayısı ile oynama şansına erişemedim. Bu yuzden bu inceleme serinin incelemesi ve Ace Combat 7 ile karşılaştırılması uzerine değil, safi olarak Ace Combat 7'ye odaklanacak. Ancak yaptığım ufak araştırmalar sonucunda Ace Combat 7'nin 6'dan ziyade Ace Combat 4 ve oncesine benzediğini soyleyebilirim. Bu oyunları oynayanlar demek istediğimi anlayacaktır.

Oncelikle Ace Combat 7'nin kesinlikle bir simulasyon oyunu olmadığını belirteyim, bu oyunda gorsellik haricinde bir tutam gercekcilik arayanlar, hayal kırıklığına uğrayacaktır. Ace Combat 7, tamamen arcade mekanikler uzerine kurulmuş, sadece eğlenceye odaklı, eski arcade kabinlerdeki tadı verebilen, ancak hikayesi ile de bizleri etkileyebilen bir yapım.







Ace Combat 7 eğlenceli oynanışı, etkileyici grafikleri ve hikayesi haricinde bizlere farklı birşey vaadetmediği icin, hikaye tarafında sizlere en ufak bir spoiler dahi vermeyeceğim. Ancak butun hikaye Ace Combat evrenindeki hayali iki dev ulke olan Osean Federation ile Kingdom of Erusea arasındaki savaşı konu alıyor. Seriyi bilmeyenler icin Osean Federation'ı ABD, Kingdom of Erusea'yı ise Rusya yerine koyabiliriz. Oyunun tum hikayesi, bolumler arasında gosterilen ve CGI olarak hazırlanan ara sahneler ile anlatılıyor, şahsen bu CGI'ların kalitesini oldukca beğendim, seslendirme ve hikaye işleyişi de oyuncuyu yormadan, sade bir şekilde anlatılmış. Ortalama bir İngilizce ile dahi oyun rahatlıkla anlaşılabilir. Genel olarak hikayenin kalitesi ise bu tip bir oyuna gore fazlasıyla surukleyici. Hikayeyi destekleyen orkestral muzikler ise şahane olmuş. Zaten Ace Combat serisinin muziklerinin şanını daha once duymuştum, yeni oyun ile birlikte bire bir deneyimlediğimde ovgulerin haklılık payını da anlamış oldum.

Şimdi gelelim Ace Combat 7'nin bizlere neler sunduğu ve bunu nasıl yaptığına. Ace Combat 7, tamamen arcade bir oynanış uzerine kurulmuş, muhteşem grafikler ve bu turde bir oyun icin alışık olmadığımız derinlikte bir senaryo ile harmanlanmış, uzerine muhteşem muzikler serpiştirilmiş leziz bir oyun. Ace Combat serisi ve tabii ki son oyunu her ne kadar alternatif bir evrende geciyor olsa da, icerisinde kullandığımız savaş ucakları gercek dunyada gorduklerimiz ile birebir aynı. Hatta hepsi lisanslı bir şekilde karşımıza cıkmış durumda. Soğuk savaş donemlerinden tutun da, şuan prototip aşamasında olan ucaklara kadar geniş bir yelpazeye sahip. Şahsen gorunuşu ile savaş ucaklarının Lamborghini'si olarak gorduğum F-22 dahil, TSK envanterindeki ana kuvveti oluşturan F-16 Fighting Falcon da oyunda yer buluyor. Ayrıca tabii ki Rusya, Avrupa ve Doğu Asya'dan da savaş ucakları oyunda yer almış vaziyette. Ucakların gorunuşleri, gercek halleri ile birebir aynı. Performansları ise oyunun arcade alt yapısı sebebiyle tam olarak gerceği yansıtmasa da, tabii ki F-22 ile F-16'dan daha ustun bir performans alabiliyorsunuz.


Oyunun ucaklar konusunda sizlere tek sunduğu şey, ucakların kendisi değil, oyunun hikayesi boyunca performansınıza gore kazandığınız puanları, ucakları geliştirecek parcalara harcayabiliyor, ucaklardan daha ustun bir performans elde edebiliyorsunuz. Kimi parcalar ucağın manevra ve hız kabiliyetlerini arttırırken, kimileri ise silahlarınızın gucunu yukseltiyor. Ayrıca hikaye modunda satın aldığınız parcaların cok buyuk bir kısmını oyunun coklu oyuncu modunda da kullanabiliyorsunuz. Ancak bazı parcalar dengeleme problemleri dolayısı ile coklu oyuncu modunda kullanılamıyor. Bu parcalar da geliştirme ağacında (Campaign Only) yazısı ile belirtiliyor. Keza bazı parcalar da coklu oyuncu moduna ozel.
Oyunun hikaye gorevleri ise bir ucak oyunundan beklemediğiniz kadar ceşitli. Kimi gorevlerde yer hedeflerine odaklanıyor, kimi gorevlerde radardan kacmak icin bulutların arasında suzuluyor, kimisinde yere yakın ucuyor, kimisinde it dalaşının sınırlarınızı zorluyor, kimisinde ise oyunun evreninin en efsanevi pilotları ile kapışıyorsunuz. Her ucağın kendine ozel SP kısaltmalı ozel silahları işinizi kolaylaştırabiliyorsunuz. Ancak oyunun gorunduğu kadar kolay olmadığını belirtmem gerekiyor. Normal zorluk mod'unda, bazı gorevleri 10 sefer tekrar denemem bile gerekti ki, bu tip oyunlarda iyi bir oyuncu sayılırım. Kısacası Ace Combat 7, basit bir oyun değil. Ancak oyunun sizlere yardımcı olduğu bir sistem mevcut. Oyunun kontrol ayarlarında oyuncuya iki farklı oynayış sistemi sunulmuş. Kolay olan sistemde gamepad'inizin cubuğunu sağa sola yatırarak ucağı kontrol edebiliyor ve ters donduğunuz durumlarda otomatik olarak ucağı duzeltebiliyorken, Advanced mod'da ucağın tam kontrolu size veriliyor. Hikayede standart mod gorsel anlamda daha etkileyici bir kamera deneyimi sunarken, coklu oyuncu mod'unda ise advanced mod ile daha iyi bir performans sergileyebilirsiniz. Ancak genel itibari ile secim size kalmış.



Ace Combat 7'nin en iddialı olduğu konu ise kuşkusuz oyunun grafikleri. Unreal Engine 4 motoru kullanılarak hazırlanan yapım, ışıklandırma konusunda motorun sınırlarını zorlamış. TrueSKY adı verilen bir ara yazılım ile Volumetrik bulutları onunuze seren Ace Combat 7, kokpit kamerasında bulutların icerisinde suzulurken kokpitinizin camındaki su ve yağmur damlaları ile gorsel bir şolene donuşuyor. Unreal Engine 4'un gucu sayesinde karadaki gorsellerde de nispeten beklentilerimi karşılayan Ace Combat 7, grafikleri ile tam bir şaheser olmayı başarmış. Oyunun optimizasyon konusunda da fazlasıyla başarılı olduğunu belirteyim. 980 Ti ekran kartım ile, tum ayarlar Ultra'da, 2K cozunurlukte ve mod yardımı ile oyunun Draw Distance'ını sonuna kadar zorlayarak yaptığım testlerde 70 FPS'in altına duşmedim. 980 Ti'ın yavaş yavaş emekliye ayrılmaya başladığını goz onune alırsak, oyunun bircok sistemde yuksek ayarlarda rahatlıkla calışacağını ongorebiliriz.
Ace Combat 7 sesler konusunda da harika işler cıkarmış. Jetlerin kulakları yırtan cığlığı, bulutların icine girdiğinizde tum seslerin boğuklaşması, telsiz konuşmaları, roketlerin sesleri derken, yapımcılar başarılı sonuclara imza atmış. Muzikler ise oyundan cıktıktan sonra YouTube'dan dinlenecek kadar kaliteli olmuş diyebiliriz.


Ancak oyunun tabii ki eksikleri de mevcut. Ace Combat serisi her ne kadar arcade tabanlı olsa da, biraz daha gercekci bir tecrube isteyen oyuncular icin zorluk seviyesine bağlı olarak birkac farklılık yapılabilir, yahut farklı bir mod'da gercekci bir deneyim sunulabilirdi. Ayrıca ucakların gorsel olarak sınırlı da olsa, ruzgardan etkilenmeleri, hasar almaları sağlanabilirdi. Ucağı kullanırken en ufak bir tıkırtı dahi olmaması, kullanma zevkini baltalıyor. Ayrıca aşırı yavaş gittiğinizde stall'a duşmek de cok yapay kalmış. Ucak anında burnunu aşağı veriyor ve en ufak bir hızlanmada kendini toparlıyor. Yapımcılar ufak gorsel dokunuşlar ile bu eksiklikleri giderebilirdi.
Ozetlemek gerekirse Ace Combat 7, gorsel anlamda beklentilerimizi fazlasıyla karşılayan, eskiden alışık olduğumuz aksiyon dolu oyun deneyimini yaşatmayı başarabilen ve hikayesi ile bizleri etkileyen bir yapım olmuş. Eğer seriyi daha once oynayıp beğendiyseniz, Ace Combat 7 kesinlikle beklentilerinizi karşılayacaktır. Ancak ne seriye, ne de ture karşı bir ilginiz yoksa, hayal kırıklığına uğrayabilirsiniz.