Oyun endustrisinde son yıllarda ozellikle Steam'in Erken Erişim programı ile birlikte bağımsız yapım ve yapımcıların sayısı buyuk bir hızda coğalmaya başladı. Steam'de bulunan erken erişim oyunlarının buyuk coğunluğu, hayal kırıklığı yaratmış olsa da, ara sıra bağımsız olup oyle guzel yapımlar ile karşılaşıyoruz ki, sistemin ne zaman eleştirmeye kalksam bir adım geri atıyorum.

Insurgency: Sandstorm İnceleme​

İşte bu bahsi gecen muhteşem işler yapan bağımsız studyolardan biri de New World Interactive. Her ne kadar dağıtımcılığını Focus Home Interactive ustleniyor olsa da, studyonun bağımsızlığını koruyor ve oyunu geliştirirken herhangi bir şekilde geliştiricilere mudahelede bulunulmuyor. Soz konusu New World Interactive'in adını ilk oyunları olan Insurgency'den duymuşsunuzdur. Source motoru ile geliştirilen ve gene simulasyon ne de arcade diyebileceğimiz ara bir formda karşımıza cıkan ilk oyun, gorsel anlamda harikalar yaratmasa da hem gercekci hem de sıkıcı olmayan dengeli oynanışı ile oldukca başarılı olmuş, Steam'de muazzam satış rakamlarına ulaşmıştı. New World Interactive de durumdan memnun olacak ki, Insurgency: Sandstorm'u geliştirmeye başladı.







İlk oyundan farklı olarak bu sefer Unreal Engine 4 motoru ile geliştirilen oyun, yine benzer bir tur oyun olan Squad'dan da tecrube ettiğim kadarı ile geleceği parlak gozukuyordu. Uzun suredir alpha ve beta test aşamasında olan yapım, gectiğimiz gun nihayet Steam uzerinden 76.50 TL'lik satış fiyatı ile oyunculara sunuldu. Şimdi dilerseniz lafı fazla uzatmayalım, ve Insurgency: Sandstorm nasıl bir oyun, bizlere neler sunuyor, parasının hakkını veriyor mu, birlikte inceleyelim.

Oncelikle Insurgency: Sandstorm'un duyuru aşamasında ulkemizde birazcık ortalığı karıştırdığını hatırlıyorum. Normal şartlarda planlanan ancak daha sonra iptal edilen hikaye mod'unda, IŞİD'e karşı savaşan bir YPG teroristini kontrol edecektik. Ancak daha sonra hikaye mod'unun iptal edilmesi ile birlikte bu durum ortadan kalktı. Bu konu ile ilgili olarak ozellikle Turk oyuncuların yapımcılara kızgın olduğunu tahmin edebiliyorum. Ancak yapımcılar ile yaptığım birebir roportaj ile aslında kendilerinin Turkiye'deki durumdan pek de haberdar olmadıklarını soyleyebilirim. Aksine Turk oyuncular icin benden tavsiye dahi istediler, ve gelecekte hem Turkce dil seceneği, hem de MPT-76 gibi milli silahlarımızı eklemeyi duşunduklerini belirttiler. Uzun lafın kısası yapımcıların Turkiye'ye yahut Turk oyunculara karşı hicbir olumsuz duşuncesi yok. Zaten gelen tepkilerin de etkisi ile hikaye modu iptal edildi.







Oyunun bizimle ilgili kısmını da acıklığa kavuşturduktan sonra gelelim oyunun bize neler sunduğuna. İncelemenin başında da belirtmiş olduğum gibi Insurgency: Sandstorm ne tam bir aksiyon FPS oyunu, ne de Squad, ARMA kadar ağır bir simulasyon. Kendisine Battlefield'dan bir tık daha gercekci, Squad'dan bir tık kadar daha aksiyona diyebileriz. Ancak bu denge oylesine guzel sağlanmış ki, iki turu de seven oyuncular, Insurgency: Sandstorm'u beğenebilir.

Oncelikle oyunda iki farklı ulke secebiliyorsunuz. Aslında ulke demek yanlış olur askerlerin uzerinde herhangi bir bayrak vs bulunmuyor. Ancak gorunuş itibari ile biri Amerikan askerine benzerken, diğeri orta doğu direnişcisi şeklinde. Oyunda bulunan bu iki unsurun da secebileceği silahlar birbirinden farklı. Insurgent'larda AK-47, FAL, Uzi gibi silahlar mevcutken, Security tarafında M4A1, G3, M14 gibi daha modern silahlar bulunuyor. Her iki tarafın silahlarının da farklı olması, oyunun daha dinamik bir hal almasına neden olmuş. Şahsen hayli beğendiğim bu durumun gunumuz Battlefield oyunlarında eksikliğini hissediyordum. Her oyunda farklı bir tarafta olmanın, gorsellik haricinde hicbir etkisi olmadığı gibi gercekciliğe de darbe vuruyordu. Orneğin Battlefield V'de elinde Alman askerlerinde bile nadiren bulunan StG 44 ile koşturan İngilizleri gormek, oyunun etkileyiciliğe darbe vuruyordu. Insurgency: Sandstorm'da, her round farklı bir tarafa gecmek bu sayede daha heyecan verici, ve farklı hissettiriyor, bu da oyun ile ilgili sevdiğim detaylardan biri.


Silahlardan konu acılmışken oyunun vuruş hissiyatı uzerinde de etmek istediğim birkac kelam var. Cunku oyunun bana sorarsanız en başarılı olduğu nokta burası. Insurgency: Sandstorm, diğer FPS oyunlarından alışık olmadığımız ilginc bir sistemi icerisinde barındırıyor. Free Aim adı verilen bu sistemi acıklamak icin oncelikle klasik FPS'lerin nasıl calıştığını anlatalım. Piyasadaki diğer FPS oyunlarında, sağ tık ile hedef almamış olsanız dahi, mouse'u oynattığınız anda karakteriniz ve silah verdiğiniz komuta gore direkt olarak yon değiştirir. Insurgency: Sandstorm'da ise mouse'u yonelttiğiniz yone gore cok kısa bir mesafe icin yalnızca silahın yonu değişiyor, mesafeyi aştıktan sonra ise klasik FPS'ler gibi karakter de donmeye başlıyor. Bu durum tabii ki sadece hedef almadığınız, yani sağ tık kullanmadığınız zamanlarda mevcut. Ani bir şekilde bir konuma baskın yaptığınız zaman, bu ozelliğin gercekten hem gercekcilik hem de oynanış tarafında etkisini hissedebiliyorsunuz. Başta alışmak icin birazcık zaman gerekiyor olsa da, alıştıktan sonra her oyunda bu ozelliği aramaya başlıyorsunuz.
Insurgency: Sandstorm'un bir diğer farklı ozelliği ise silahların durbun yapısı. Oyun ayarlarında opsiyonel olarak sunulan bu ozellik ile, orneğin 2X'lik bir durbune yaklaştırma yaptığınızda yalnızca durbunun ic tarafındaki gorunun yakınlaştığını goruyor, dışarda kalan kısımların ise klasik bakış acımızda sabit kaldığına şahit oluyorsunuz. Bu ozellik her ne kadar performans tarafında ciddi bir etki yapsa da, hem gorsel hem de mekaniksel anlamda faydalı olabiliyor. Durbun ila uzaktaki duşmanları keserken, yakınınıza bir duşman belirdiğinde gorup direk olarak hamle yapma şansınız oluyor. Eğer PC'niz guclu ise bu ozelliği aktif etmenizi kesinlikle tavsiye ediyorum.


Insurgency'nin orijinal ozelliklerinden bir diğer ise şarjor değiştirme sistemi. Oncelikle oyunda herhangi bir şekilde şarjorde kac mermi kaldığını rakamsal olarak gosteren bir gosterge bulunmuyor. Bu yuzden atış yaparken daha dikkatli olmak gerekiyor. Oyunun reload sistemi ise diğer yapımlardan biraz farklı. Diğer oyunlarda şarjor değiştirdiğinizde eski şarjorunuzdeki mermi miktarı direk olarak toplam cephanenize eklenirken, Insurgency: Sandstorm'da eski şarjorunuz direk olarak cephanenize ekleniyor. Yani 10 mermi kala reload yaparsanız, o şarjore tekrar sıra geldiğinde 10 merminiz kalmış oluyor. Ayrıca oyunda şarjorunuzde kac mermi kaldığını kontrol etmek icin R tuşuna basılı tutabiliyorsunuz, karakteriniz şarjoru cıkarıp icerisinde bakıp geri koyuyor ve ekranın sağ alt kısmında kac mermi kaldığını az cok gosteren bir gosterge beliriyor. Bu da aksiyona girmeden once sizi kontrol etmeye zorluyor.





Şarjor değiştirme sisteminin bir ozelliği daha var. Reload yaparken eski şarjorunuzu cephanenize eklemek birazcık uzun suruyor, ancak eğer eski şarjorunuzden ve icindeki mermilerden tamamen vazgecmek isterseniz, R tuşuna iki defa peş peşe basarak eski şarjoru yere atabiliyor ve cephanenizden hızla yeni bir şarjor cekip silahınıza takabiliyorsunuz, acil durumlarda bu ozellik fazlasıyla iş yapıyor. Ve yine reload sisteminde Insurgency: Sandstorm'a ozel bir ozellik daha mevcut. Eğer reload yaparken şarjoru silahtan cıkardığınız anda vaktiniz darsa ve acil şekilde farklı bir silaha geciş yaparsanız, tekrar ana silahınıza donduğunuzde reload animasyonu en baştan başlamıyor, eğer şarjoru hali hazırda yere attıysanız veya cantanıza eklediyseniz, kaldığı yerden devam ediyor ve sadece yeni şarjoru silaha takıp kurarak sizi tekrar aksiyona sokuyor. Sadece reload sistemine iki paragraf yazdırdığı icin de yapımcıları bir kez daha tebrik ediyorum buradan.
Insurgency: Sandstorm, sadece şarjor sistemine ayırdığım iki paragraftan da anlaşıldığı gibi silah mekaniklerine inanılmaz derecede onem veren bir oyun. Aynı detay seviyesini silahın atış ve vuruş hissinde de gorebiliyorsunuz. Oncelikle oyunda kullandığınız her silah, birbirinden farklı hissettirmeyi başarıyor. Silahların tepme oranı her birinde orijinal ve farklı, verdikleri hissiyat, deneyim ve performansı en iyi anlama yontemi ise tabii ki her birini denemek. Ancak oyunu bir sure oynadıktan sonra kendinize favori bir silah sececeksinizdir, o silahı da dilediğiniz gibi ozelleştirebiliyorsunuz.


Ozelleştirme konusunu biraz detaylandıralım. Oncelikle oyunda iki farklı ozelleştirme seceneği bir mevcut. Bunlardan bir tanesi karakterimiz uzerindeki kozmetik ozelleştirme. Bu ozelleştirmeleri oyun sonlarında kazandığınız sanal para ile satına alabiliyor ve karakterinizin kıyafet ve techizatlarını ozelleştirebiliyorsunuz. Ancak bu durumun tamamen kozmetik olduğunu ekleyelim. Gerci satın alacağınız kamuflajlar ile duşmana biraz daha zor gozukme şansınız da mevcut. Diğer ozelleştirme seceneğiniz ise oyun icerisinde. Oyun icerisinde bulunan farklı sınıfların farklı silahları mevcut. Sectiğiniz sınıfa gore kullandığınız silahların ucuna susturucu, namlu freni, lazer. Silahın uzerine farklı tipte durbun veya goruşler. Ekstra şarjor, dipcik, el desteği gibi parcalar ekleyebiliyorsunuz. Ancak oyun size toplamda 10 puanlık ozelleştirme hakkı tanıyor. Orneğin susturucu 3 puan olabiliyor ve geriye 7 puan kalıyor bunu da ister silahınıza ister zırhınıza ister ekstra silaha veya ekipmanlara harcayabiliyorsunuz. oyun başında kendi stratejinizi oluşturmak size kalıyor.
Insurgency: Sandstorm icerisinde şuan icin 4 farklı oyun modu bulunuyor. Bunlar rakiplere karşı oynayabileceğiniz Push, Firefight ve Skirmish'ken, Co-op tarafında da Checkpoint mod'u kullanıcılara sunulmuş. Push mod'unda amacınız sırasıyla duşman bolgelerini ele gecirmek oluyor ve harita gittikce genişliyor. Firefight mod'unda ise haritada toplamda 3 farklı bayrak noktası mevcut oluyor ve oyuncular bu noktaları ele gecirmeye calışıyor ve olduklerinde yalnızca takım arkadaşları başka bir noktayı ele gecirirse doğabiliyorlar. Skirmish mod'unda ise 3 farklı bayrak noktası haricinde bir de oyuncular takımlarında korumaları gereken bir cephane noktası oluyor, eğer rakip takım cephaneliğinizi yok ederse yeniden doğma hakkınız kalmıyor, iki takımında cephaneliği yok edildiğinde ise oyun Firefight mod'una donuş yapıyor.


Oyunda yukarıda belirtmiş olduğum uc farklı mod'da hayli keyifli. Ancak oyunun aynı şekilde co-op mod'undan da buyuk bir keyif aldım. Push mod'unu yapay zekaya karşı oynadığınız co-op mod'unda gercekten gergin anlar yaşayabiliyorsunuz. Oyun icerisinde bir de komuta sistemi mevcut. Her oyunda bir oyuncu komutan rolune burunebiliyor ve belli noktalara hava saldırısı, helikopter, drone, hava topu gibi destekler cağırabiliyor. Ancak komutanın destek cağırabilmesi icin yanında bir de Oberserver adı verilen radyocu bir oyuncu olması gerekiyor aksi takdirde komutan herhangi bir destek cağıramıyor.
Haritaların yapısı ise tamamen asimetrik. Yani iki tarafı birbirine eşitlemekten cok, her birine farklı avantajlar veriyor. Bir tarafın doğduğu yerde daha iyi savunma pozisyonları olabiliyorken, diğer tarafta yukseklik avantajı olabiliyor. Bu da yine haritaları daha dinamik, her raundu daha farklı kılıyor. Oğrenme eğrisinde yukarılara cıktıkca haritaları daha etkili kullanabiliyor, uzmanlığınızı konuşturabiliyorsunuz.
Oyunda eksikliğini hissettiğim bir şey de var. Insurgency: Sandstorm'da ne yazık ki Medic sınıfı mevcut değil. Yani olduğunuzde arkadaşlarınız tarafından kaldırılma şansınız yok. Ayrıca herhangi bir takım sistemi de mevcut değil. Yani 4 kişi arkadaşınızla bir takım oluşturabilseniz de, oyun icerisinde belli bir noktaya işaret koymak, takım oyunu yapmak sadece sesli iletişim ile mumkun oluyor. New World gelecek guncellemeler ile bu eksiklikleri giderirse Insurgency: Sandstorm kendi sınıfı icerisinde en iyi FPS oyunu dahi olabilir.


Ayrıca bir diğer eksiklik oyunun harita sayısında. Şuan icin 3-4 farklı harita mevcut. Her ne kadar haritalar buyuk olsa da, bu sayının artması gerekiyor. Serinin ilk oyununda bulunan mod desteği sayesinde farklı oyunların bile doğuşuna şahit olmuştuk. Yapımcılar mod desteği ekleyeceğini şimdiden soyledi ancak ellerini biraz hızlı tutmalarında fayda var, keza kendileri harita eklemesi yapmazlarsa oyuncular zaman icerisinde sıkılabilir. Ha bu arada oyuna cıkacak tum guncellemelerin de ucretsiz olacağını belirtelim.
Oynanış mekanikleri ve detaylarından bahsettikten sonra gelelim oyunun teknik kısmına. Keza burada hem ovulecek, hem de eleştirilecek birkac nokta var. Once eleştirilerimden başlayalım. Oyun daha once de belirtmiş olduğum gibi Unreal Engine 4 motoru ile geliyor. Bu motor gorsel anlamda etkileyici işler cıkarsa da, optimizasyon konusunda sıkıntılı bir motor. Keza bu sıkıntıyı Insurgency: Sandstorm'da da yaşıyoruz, eğer gercekten cok guclu bir sisteminiz yoksa, oyunda sık sık FPS duşuşleri ve takılmalar yaşanmanız olası. New World Interactive durumun farkında olduklarını ve her guncelleme ile bu sorunların cozulmeye başlandığını belirtiyor. Haklarını da yememek gerek oyun beta aşamasındayken 30 FPS'i zor geciyordum 980 Ti ile, cıkış sonrasında şuan 60'ın altına duşmuyorum, tabii ki tum ayarlar en son seviyede.


Bir diğer eleştirim ise animasyonlar ile ilgili. Oyunun FPS acısındaki animasyonlarda bir sıkıntı olmasa da, takım arkadaşlarınız ve rakiplerin koşuş, eğilme, comelme gibi animasyonları şuan icin oyunun diğer başarılı kısımlarına kıyasla golgede kalmış. Her ne kadar BETA sonrasında animasyonlarda iyileştirmeler yapılmış olsa da, biraz daha guncellemeye ihtiyac var gibi gozukuyor.
Oyunun grafikleri ise genel anlamda oldukca hoş duruyor. Ozellikle silah kaplamaları inanılmaz bir detay seviyesine sahip, keza cevre modellemeleri de hayli başarılı. Ancak hafif bir atmosfer ihtiyacı da mevcut. Belki haritanın dışında kalan bolgelere eklenecek olan birkac catışma efekti ile atmosfer eksikliği de giderilebilir, şuan icin oyun biraz fazla sakin gozukuyor diyebiliriz. Ayrıca karakter modellemelerinde de ufak tefek eklemeler yapılabilir.


Sesler tarafında ise oyunun fazlası var eksiği yok. Hatta sesler kendi başına oyunun puanına ciddi etki etti. Oyunun silah sesleri, cevre sesleri, ateş ettiğiniz yere gore farklı yankılar oylesine kaliteli ki, şimdiye dek Battlefield serisinden daha kaliteli bir ses tasarımı duyamayacağımı duşunurken Insurgency: Sandstorm beni ziyadesi ile şaşırtmayı başardı. Ustelik butun bu ince dokunuşların tek kişinin elinin altından cıktığını oğrendiğimde takdirim daha da arttı, New World Interactive'in elinde gercekten yetenekli muhendisler mevcut bunu anlamış olduk.
İnceleme aldı başını gidiyor yeni farkediyorum. Bağımsız sayabileceğimiz bir yapım icin boylesine uzun bir inceleme yapacağımı ben de tahmin etmiyordum ancak ortadaki iş kaliteli olunca yazdıkca yazası geliyor insanın. Başta da belirtmiş olduğum gibi Insurgency: Sandstorm dengeli oynanışı, muthiş vuruş hissiyatı ve detayları, muhteşem sesleri ve yeterli gorsel kalitesi ile 75 TL gibi gunumuz icin hayli uygun sayılabilecek bir meblayı fazlasıyla hakediyor. Eğer son zamanlarda cıkan Battlefield V, Call of Duty Black Ops 4 gibi FPS yapımlarından beklediğiniz bulamadıysanız, bu sessiz sedasız gelen yapıma kesinlikle bir şans vermenizi oneriyorum. Parasının hakkını fazlasıyla veriyor.