Son birkac yıldır oyun dunyasında gorduğumuz yapımlar, cevirimici oyunları bir kenara koyarsak, daha ağır, daha dramatik, daha konu ağırlıklı olmaya başladı. Bu bir moda haline mi geliyor bilinmez ancak, eskinin safi aksiyona dayalı yapımları gun gectikce azalıyor. Yaşı kemale ermiş oyuncular icin bu durum sevindirici olsa da, genc ve dinamik oyuncular daha fazla aksiyon ve heyecan istiyor. Bu tip oyunlar duşunulduğunde ise akla ilk gelen yapımlardan biri Just Cause serisi oluyordu. Oluyordu dememin sebebini incelemenin ilerleyen kısımlarında acıklayacağım.
Just Cause 4 İncelemesiJust Cause serisi ilk olarak 2004 yılında PC, PlayStation 2, Xbox ve Xbox 360 icin piyasa sunulmuştu. O zamanlar icin devasa sayılabilecek 1012 KM/2'lik bir haritaya sahip olan yapım, oyuncular tarafından bir kult gibi karşılanmasa da o zaman icin sunduğu gorseller ve devasa oyun dunyası ile hayli sevilmişti. Daha sonrasında ise Just Cause 2 ile buyuk beğeni toplayan yapım, Just Cause 3 ile de bu başarıyı kısmen surdurdu. Takvimler 2018'in sonunu gosterdiğinde ise Avalanche Studios karşımıza Just Cause 4 ile cıkı verdi. Yine ana kahramanımız Rico Rodriguez ile birlikte bir kez daha diktator avına cıktığımız yapım, bakalım nasıl olmuş?
Oncelikle Just Cause 4 bizleri yine bir kurgusal ada ulkesi olan Guney Amerika'daki Solis'e goturuyor. Onceki oyunlardan da aşina olduğumuz Black Hand orgutunun ordusunu komuta eden Gabriela Morales'in peşine duşuyoruz. Hikaye tarafında onceki oyunlara kıyasla birazcık daha kişiselleşmiş gibi gozuken Just Cause 4'un, yine de beklentilerinizi karşılayamayacağını belirtebilirim. Oyun daha en başında seriden alışık olduğumuz klişe bir giriş sekansı, hemen akabinde ise diktatore karşı bir gerilla hareketi başlatılıp ic savaşa doğru yoneliyor. Oyun icerisindeki gorevlerin tamamı ise şunu kurtar, şurayı yoket, şurayı ele gecirmek icin şu kadar kaosa neden ol gibi zamanında eyvallah diyeceğimiz ancak artık gına gelen durumlardan oluşuyor.
Just Cause 4 hikaye tarafında yine beklentileri karşılamaktan cok uzak
Ancak yine de hicbir yenilik yok değil. Orneğin harita uzerinden belli bolgeleri ele gecirmek bunun icin yine hazırlık gorevleri yapmak, Solis'in yavaş yavaş ozgurleşmesini izlemek, bu tur oyunları seven kullanıcılar icin olumlu yenilikler olarak goze carpacaktır. Lakin getirilen ufak tefek yenilikler, Just Cause 4'un 3 yılı aşkın bir suredir geliştirildiği hesaba katıldığında yeterli seviyede gozukmuyor.
Just Cause 4'un reklamlarında da sık sık dikkat cekilen en buyuk yeniliği ise hava olayları. Oyunun neredeyse her fragmanında gozumuze sokulan ve surekli olarak devrim olduğundan bahsedilen doğal afetler, oyun icerisinde ilk kez deneyimlendiğinde gercekten de oyuncuyu etkilemeyi başarıyor. Lakin aynı durumu birkac kez yaşadığınızda ne yazık ki neredeyse tum yuku uzerine yuklenen bu yeniliğin o kadar da onemli olmadığını farkediyor, dolayısı ile Just Cause 4'u beğenmeniz icin yeterli tatmini sağlamıyor.
Her ne kadar eklenen bu yenilik, eğlence ve mekaniksel anlamda devrim yaratmasa da, gorsel olarak etkileyici gozukuyor. Avalanche'ın da uzerinde sıkca durduğu şekilde oyun motorunun fizik bolumu, gercekten guzel calışıyor. Kasırganın etraftaki neredeyse tum dinamik objeleri etkilemesi, tırların havada ucuşması, Just Cause 4'un etkileyici yanlarından biri. Fakat gonul isterdi ki yapımın yıkılabilir cevre elementleri Battlefield: Bad Company, yahut Red Faction ayarında olsun. Oyuna eklenen bu tip hava olayları, bahsettiğimiz oyunlardaki yıkılabilir cevre elementleri ile birleşseydi, gercekten sırf bu yuzden dahi satın alınabilecek bir yapım olabilirdi. Ancak yalnızca belli başlı objelerin etkilenmesi, kasırganın uzerinden gectiği binanın sapa sağlam ayakta kalması dolayısı ile hayal kırıklığı yaratabiliyor. Aslında Avalanche'ı bu durum dolayısı ile fazla eleştiremiyorum, cunku şuanki konsol donanımları, boylesine buyuk etkilerin altından kalkabilecek kadar guclu değil. Ancak bir sonraki nesilde goreceğimiz ilk Just Cause oyunu, buyuk ihtimalle bu hava olaylarına ek olarak tamamen yıkılabilir bir cevre ile birlikte gelecek, işte o zaman oyundaki eksik bulunan, hikaye, derinlik veya sevebileceğimiz karakterlerin eksiliğini tek başına giderebilecek.
Ozellikle Red Faction Guerilla'yı dahi bu yuzden uzun sure oynamış ve eğlenebilmiş biri olarak serinin bu yone gitmesi beni memnun edecektir.
Just Cause 4'un fiziklerinden bahsettik. Lakin seriyi kendi ayaklarının uzerinde tutan bir diğer ozellik ise oyundaki arac ceşitliliği. Just Cause serisinde şimdiye dek ucaklar, gemiler, araclar, tanklar, helikopterler, zeplinler, neredeyse her turlu aracı kullanma şansına erişiyorduk. Just Cause 4'de de bu durum değişmiş değil. Oyunda yine her turlu sivil ve askeri aracı kullanma şansına erişiyoruz. Helikopter, ucak olsun bunlarda herhangi bir sorun yokken, standart aracların fizikleri ise ne yazık ki hala daha kabul edilemez derece kotu. Bu durum ise beni cok şaşırtıyor. Bircoğumuzun bildiği uzere Avalanche bundan bir kac yıl once karşımıza bir Mad Max oyunu ile cıkmıştı. Bu oyundaki arac fiziklerinin de aynı ekibin elinden cıktığını hesaba kattığımızda, Just Cause 4'un suruş fizikleri neden bu kadar kotu gercek anlamda anlamakta zorluk cektiriyor bana. Elinizde bunu yapabilecek yetenekte muhendisler ve uzmanlar varken, neden ısrarla oyundaki suruş mekaniklerini bu kadar kotu yapıyorsunuz diye sormak istiyorum geliştiricilere. Oyundaki tum araclar sanki yağda kayarmışcasına sanal ve ani tepkiler veriyor. Suruş fizikleri 20 yıl oncesine ait Midtown Maddness'dan dahi kotu olabilir, Avalanche'ın Just Cause 4 icin gec olsa da, bir sonraki oyunda bu durumu artık duzeltmesi gerekiyor. Cok birşey yapmalarına da gerek yok. Mad Max'in fiziklerini koysalar kafi.
Midtown Madness'ın arac fizikleri bile bu oyundan iyiydi
Oyunun grafikleri ise kafa karıştıran cinsten. Hem kendi tecrubem, hem de izlediğim bir kac karşılaştırma videosuna gore Just Cause 4'un Just Cause 3'ten daha guzel gozuktuğunu ne yazık ki soyleyemiyorum. Hatta bırakın daha guzel gozukmesini, bazı acılardan daha geride olduğunu bile soylemek mumkun. Ozellikle su efektleri, Just Cause 4'de adeta PlayStation 2 devrinden kalma. Avalanche'ın nasıl bu kadar kotu bir iş yaptığını inanın aklım almıyor. Bazı mekaniksel değişimler dolayısı ile ufak caplı downgrade'lere eyvallah diyebilirdik lakin, bu kadarına da pes dedim. Oyunun şuanki su efektleri en yakın surede bir guncelleme ile duzeltilmeli. Bu durumun kabul edilebilir bir yanı yok.
Grafikler tarafında bir diğer eleştirim ise Pop-In diye adlandırılan cisimlerin, binaların ve yapıların yanına yaklaştıkca detaylarının artması durumunun Just Cause 4'de aşırı miktarda dikkat cekmesi. Normalde oyunlar farklı LOD (Level of Detail) seviyelerini hafifce arttırarak hem performanstan odun vermiyor, hem de gorselliği bozmuyorlar, ancak Just Cause 4'de iki adım once hicbir detayı belli olmayan bina, bir adım ile adeta yeniden şekilleniyor. Bu da yapımcıların farklı LOD seviyeleri konusunda tembellik yaptığını kanıtlıyor. 2018 yılında cıkan bir oyun icin kabul edilebilir şeyler değil bunlar.
Bu gozler bir ay once Red Dead Redemption 2'yi gordu...
Işıklandırmalar tarafında ise oyun yeterli kaliteyi sunuyor. Modellemeler, kaplamalar, golgenlendirmeler ve ozellikle ozel efektler ise hayli başarılı. Patlama esnasında şok dalgası olsun, sacılan kıvılcımlar olsun oyunun ana odağı olan aksiyonu yaşamanız icin gereken performansı veriyor. Tabii ki performans demişken oyunun konsollarda PS4 icin 720p ila 1080p arasında cozunurluk verdiğini, Xbox One icin ise 720p ile 900p arasında oynadığını belirtelim. Şundan bir ay oncesinde bu iki konsolda Red Dead Redemption 2 gibi bir gorsel şolen yaşadıktan sonra Just Cause 4'un bu grafikler ile bu performansı vermesi ise yine oyunun puanını kıran etkenlerden biri olmuş.
Sesler tarafında ise eleştireceğim bir nokta yok. Sanırım Just Cause 4'un en başarılı olduğu yer de burası olmuş. Onceki oyunlara kıyasla silah sesleri, arac sesleri, ortam gurultuleri vs. cok daha kaliteli duruyor. Gorsellikten kısılan iş gucu buyuk ihtimalle ses tarafına yonlendirilmiş. Bu konuda yapım sınıfı geciyor.
Son sozlere gelecek olursak Just Cause 4 safi aksiyon seven, etrafı yıkıp geceyim, farklı araclar kullanayım, devasa bir haritam olsun farklı bolgeler goreyim diyen oyuncuları tatmin edebilir, ancak oyundan derin bir hikaye beklentiniz varsa, grafikleri ile aklımı başından alsın, mekanikleri ile oyunu bitirsem de aylarca oynayabileyim diyorsanız, yapım sizi ne yazık ki tatmin etmeyecektir. Kaldı ki yaşanan performans sorunları da sizleri oyundan soğutabilir. Avalanche Studios doğru guncellemeler ile bu kritik sorunları duzeltirse ve gorsel olarak oyunu guncellerse biraz daha alınabilir bir yapım olabilir, ancak şuan icin oyunu satın almak istiyorsanız da bir indirim donemi beklemenizi tavsiye ederim.
Just Cause 4
Oyun İncelemeleri0 Mesaj
●3 Görüntüleme
- ReadBull.net
- Teknoloji Forumları
- Oyun Dünyası
- Oyun İncelemeleri
- Just Cause 4
-
12-09-2022, 16:15:19