FIFA serisi bircok oyuncuyu gencliğine, cocukluğuna goturecek kadar nostalji barındıran, icerisinde koca bir tarih yatan, oyun dunyasının gelişimine tanık ettiren devasa bir seri. Her yıl en cok satan oyunlar listesinde daima ust sıralarda bulunan FIFA, ozellikle ulkemizdeki futbol severler tarafından son beş yıldır ciddi bir popularite kazandı. Bunda en buyuk ve hatta tek rakibi PES'in geride kalmasının payı olduğu kadar, FIFA'nın Super Lig lisansını da elinde bulundurmasına bağlayabiliriz. Ancak ben en buyuk payı FIFA'nın Ultimate Team'deki başarısına bağlıyorum.

Siz bu incelemeyi okurken ben birkac gundur FIFA 18'in icine gomulmuş bulunuyorum. İnceleme boyunca detaylıca inceleyeceğim noktalar FIFA 18'in oynanış hissiyatı, atmosferi ve yenilikleri olacak. Ozellikle mac atmosferi tarafında guzel yenilikler ile karşıma cıkan FIFA, uzun yıllardır beklediğim gercek bir mac izliyor hissiyatını vermeye en cok yaklaşan oyun oldu. Dilerseniz lafı fazla uzatmayalım ve ilk olarak oyunun oynanış tarafında nasıl bir his verdiğine giriş yapalım.

Oynanış


FIFA serisini FIFA 96 yılından beri hicbir FIFA'yı kacırmadan oynuyorum. PES serisine de zaman zaman şans vermiş olsam da, FIFA'nın daha ağır oyun yapısı ve dolayısı ile hızlı oynanıştan cok, taktiksel ve duşunmeye iten oyun odağı nedeniyle her zaman gonlum FIFA'dan yana oldu. Ozellikle FIFA 13 ile birlikte bu ağırlık oturmaya başlamış, FIFA'nın unlu fizik motoru Ignite ile birlikte, fiziğe dayalı futbol keyfi tavan yapmıştı. FIFA 15 ile nispeten hafifleştirilen bu durum, FIFA 16 ve 17 ile dengelenmiş, ve bence FIFA 18 ile tam olarak ayağını sağlam bir şekilde yere basmış bulunuyor.



Hız ile fizik gucu arasında gercek anlamda en iyi denge sunan FIFA, FIFA 18 olmuş. Hızlı futbolcular her ne kadar depar atarak savunma yapan oyuncuları egale edebiliyor olsa da, savunma yaparken koşacağınız yeri akıllıca secip onunu kestiğinizde, fizik gucunuz ile birlikte rakipten topu kapabiliyor, veya onu oyun dışı bırakabiliyorsunuz. FIFA 17'de bu durum daha zor bir halde iken, FIFA 18'de daha da kolaylaştırılmış, ozellikle Ultimate Team'de oyuncuya zorlanarak kullandırılan yeni defans sistemi ( Manuel Pres ve Top Kapma ) nispeten daha rahat ve kolay bir hal almış. FIFA'ya uzak oyuncuların en buyuk şikeyeti olan bu zorlama durumu, FIFA 18'de korunuyor olsa da, eskisine nazaran daha kolay alışılıp, kullanılabiliyor. Bu sebepten oturu gonlu PES'den yana olan oyuncular, FIFA'yı en azından denemeliler, defans yapmaya alışmak eskisine nazaran cok daha kolay.

FIFA 18'de birkac mac yaptıktan sonra dikkatimi ceken en buyuk değişiklik ise ara paslarda oldu. Onceki oyunların ara pas mekaniği hafızamdan yavaş yavaş silinmiş olsa da, cok net hatırladığım FIFA 16 ve FIFA 17'deki ara pas mekaniğinin kullanışsızlığı, FIFA 18'de cozulmuş. Oyleki artık ara pas attığınızda, paslarınız sizi bile şaşırtacak kadar etkili sonuclar doğurabiliyor. Hatta FIFA serisini ciddi derecede zor bir oyun yapan, pas attığınız yone doğru futbolcuyu cevirmek zorunda olmanız, FIFA 18'de bir nebze olsun azaltılmış. Artık futbolcunuz doğru yone bakmasa dahi, hafif bir gecikme ile bakış atarak cok etkili ara paslar verebiliyor, sizi bile şaşırtarak kaleci ile karşı karşıya kalabiliyorsunuz.

Ara pasların bu denli iyileştirmesinin ise bir de olumsuz sonucu olmuş tabii ki, eskisine nazaran daha cok gol atılan ve birazcık gercekciliğe darbe vurulan bir durum soz konusu. Ultimate Team mac yaparken, eski Fifa'larda eğer rakibiniz ile yetenekleriniz birbirinize yakınsa skorlar hep gercekci bir şekilde 1-0, 2-1, 2-2 gibi birbirine yakın ve az gollu şekilde biterdi. FIFA 18'de ise şuan en azından yapabildiğim maclarda her mac 6-7 golu cok rahat goruyorum. Bu durum oyunun eğlencesi yonunde artı puan olsa da, FIFA'nın gercekci sonuclarına hafif darbe vurmuş diyebilirim.

Atmosfer

Oyunun oynanış ozelliklerini yavaş yavaş bir kenara koyarak dilerseniz yeniliklere gecmeye başlayalım. Yazının başında da belirtmiş olduğum gibi FIFA 18'in en buyuk yeniliklerinden birisi oyunun mac atmosferinde yapılan iyileştirmeler. FIFA serisi her ne kadar yeşil saha uzerinde daima gercekci bir oyun gibi gozukse de, seyirciler ve diğer unsurlar işin icerisine girdiğinde aynı kalite ile karşılaşmıyorduk. FIFA 18'de ise bu durum sonunda değiştirilmiş. Artık mac icerisinde oluşan pozisyonlara gore tepki veren seyirciler mevcut. Hatta gol attığınızda seyircilere doğru koşarsanız, seyircilerin tıpkı gercekte olduğu gibi koltuklarından kalkıp tribunun kenarına, oyuncuya doğru yığıldığını gorebiliyorsunuz. Gol sevinclerine de artık ortak olan seyirciler, futbolcuya sarılıyor ve gol sevincini beraber yaşıyor. Bu yenilik FIFA 18'in en guzel yeniliklerinden biri olmuş diyebilirim. Artık mac atmosferi sizi eskisinden cok daha fazla icine almayı başarıyor.

Ayrıca atmosfere etki eden bir diğer yenilik ile tekrarlardaki 360 derecelik kamera olmuş. Gol attığınızda oyuncunun topa hemen vurmadan onceki pozisyonunu otomatik olarak 360 derece gosteren tekrar kamerası, başta onemsiz bir detay gibi gozukuyor olsa da, oyunu oynarken hoş goruntuleri kacırmamanız icin etkili bir yontem olarak gozumuze carpıyor. Atmosferi tamamlamak icin konfetilerin de yerde kalması gibi detaylar, yine oyunun gercekciliğini destekleyen unsurlardan biri.

https://forumla.net/

Journey

FIFA 17 ile hayatımıza giren hikaye odaklı Journey mod'u da FIFA 18'de geliştirilmiş. FIFA 17'de yapabildiklerinizden farklı olarak, FIFA 18'de Alex Hunter'ın fiziksel gorunumunu az da olsa değiştirebiliyorsunuz. Karaktere farklı sac ve sakal şekilleri gibi ozelleştirmeler, Journey mod'unun tek bir karaktere odaklı yapısının doğurduğu olumsuz sonucları, kısmen de olsa egale etmeyi başarıyor. Journey mod'u ayrıca ilk oyundan farklı olarak yapacak cok daha fazla şey sunuyor. Artık bolum bazlı kısa vadeli gorevleri ile kariyerinin ikinci yarısında Alex'in yapabileceği cok daha fazla şey var. Ayrıca ara sahnelerin kalitesi de arttırılmış. Gelişen grafikleri, en iyi Journey mod'unda deneyimleyebiliyorsunuz.

Journey mod'unun bir diğer yeniliği ise aynı bilgisayar veya konsol uzerinden, oyunu arkadaşınız ile birlikte oynayabiliyor oluşumuz. Aynı platform uzerinde bir arkadaşınız takımdan bir futbolcu olup, siz de Alex Hunter olarak oyunu oynayabilmek, cok buyuk bir yenilik olmasa da faydalı ve guzel olmuş. Birlikte hikayede ilerlemek keyifli olabilir.


Kariyer

FIFA 18'in en buyuk yeniliklerinden biri ise oyunun kariyer mod'unda karşımıza cıkıyor. FIFA serisinin en cok eleştirilen yonlerinden biri olan kariyer mod'unun tekduze olması. FIFA 18 ise bu tek duzeliği en azından transfer ekranlarını bir RPG oyunu gibi goruşme yapabileceğiniz şekilde tasarlaması ile cozulmuş gozukuyor. FIFA 18 ile birlikte artık her sozleşme ve transfer goruşmesi, karşı takım ile pazarlık yaptığınız ve konuşabildiğiniz bir diyalog sistemine sahip.

Ayrıca FIFA 18 ile birlikte oyuncu ile anlaştıktan sonra imza toreni de uc boyutlu olarak gercekci bir şekilde vuku buluyor. Aslında bu tip ozelliklerin FIFA serisine cok gec geldiğini belirtmek durumundayım. Bu gibi kucuk detaylar başta onemsiz gozukuyor olsa da, uzun sureli oyun donemlerinde oyuncuyu oyunda tutan, etkileyici ozellikler. Ancak EA bu konuda hala daha 2K'in NBA serisine kıyasla cok geride.

Ultimate Team


FIFA serisinin son yıllarda kuşkusuz en cok oynanan ve EA Sports'un cebini en cok dolduran mod'u Ultimate Team. FIFA 17 ile birlikte kadro kurma gorevleri eklenen oyunda, FIFA 18'de gorebildiğim dikkat cekici tek yenilik Squad Battles isimli mod. Bu mod'da farklı oyuncuların kurmuş oldukları kadrolar ile offline olarak mac yapıyor, zorluk derecesi ve başarınıza gore puan alıyor ve dunya sıralamasına giriyorsunuz. Sıralamanıza gore de her hafta sonunda oduller kazanabiliyorsunuz. Ultimate Team'in diğer onemli yeniliği ise gectiğimiz yıllarda yalnızca Xbox platformuna ozel olan Icon'ların artık tum platformlarda aktif olması. Yani artık PlayStation 4 ve PC oyuncuları da Zidane ile, Ronaldo Nazario ile, Maradona ile, Pele ile futbol keyfi yaşayabilecek.



Grafikler ve Sesler

Gectiğimiz yıl DICE'ın Battlefield'ı ve Battlefront'unda da kullanılan Frostbite motoruna geciş yapan FIFA serisi, FIFA 18'de grafiksel acıdan kademeyi bir tık yukarı cıkarmış. Gectiğimiz yıldan cok bariz olmasa da, daha etkileyici bir ışıklandırma tekniği kullanan yapım, oyuncuların yuzlerindeki terleri dahi ekrana yansıtarak etkileyici bir atmosfer sunuyor. Sesler tarafında da yine mac atmosferini layıkı ile tamamlamayı başaran FIFA, ozellikle liglere gore farklı seyirci tepkileri ile başarılı bir iş cıkarmış. Muzikler ise her yıl olduğu gibi bu yıl da etkileyici.

Son sozlere gelecek olursak FIFA 18, acık konuşmak gerekirse FIFA 17'nin DLC'si gibi bir tad veriyor. Getirilen yenilikler her yıl cok yavaş bir şekilde karşımıza cıkıyor. EA Sports gibi dev bir firmanın bir yıl icerisinde cok daha buyuk yenilikler ile karşımıza gelmesini bekliyoruz artık. Ancak bu soylediklerim FIFA 18'i kotu bir oyun yapmıyor. FIFA 18 doğal olarak şimdiye kadar oynadığım ve oynayacağımız en iyi FIFA.